Kategória: Formula E

  • Törölhetik a kínai Formula E futamot a koronavírus miatt

    Törölhetik a kínai Formula E futamot a koronavírus miatt

    A motorsport.com értesülései szerint miután a WHO csütörtökön nemzetközi egészségügyi vészhelyzetet hirdetett a koronavírus miatt, a Formula E kínai versenye veszélybe került. Az FIA számos lehetőséget tart fent, aminek csak egyike a futamtörlés, de szóba jöhet egy másik időpont is akár.

    A Formula E mezőnye március 21.-én vendégeskedne Sanya-ban, három héttel Marrakesh után, ami a jelen helyzetben igen kockázatosnak tűnik. A Nemzetközi Automobil Szövetség azért nem szeretné minden áron törölni a futamot, így jelen esetben halasztás lehet a megoldás. Ha erre a megoldásra jutnak, akkor a két új ázsiai futam – Szöul és Jakarta – környékére kerülhet a kínai forduló. Koreába május 3.-án, Indonéziába pedig június 6.-án látogatnak el. Természetesen ez esetben nagyban függ a vírus további terjedésétől és intenzitásától is, így akár az is megtörténhet, hogy előbb halasztanak, majd később törlik csak.

    A motorsport.com arról értesült, hogy amennyiben valóban törlik a futamot – amit hivatalosan a mexikói fordulókörnyékén jelenthetnek be – akkor a legvalószínűbb forgatókönyv a pótlására az lehet, hogy New York kap egy extra futamot, vagyis ismételten dupla futamos hétvége lenne ott.

    A Nemzetközi Egészségügyi Szervezet bejelentése után a Formula E vezetése kiadott egy közleményt:

    „Tisztában vagyunk a helyzettel, amely egyre nagyobb lesz. Munkatársaink és a bajnokságban résztvevő valamennyi ember egészsége elsődleges prioritás. Továbbra figyelni fogjuk a helyzetet és időben döntést fogunk hozni az FIA-val és a helyi partnerekkel közösen.”

  • Új nyomvonallal szerepel az FE-ben az Autódromo Hermanos Rodríguez!

    Új nyomvonallal szerepel az FE-ben az Autódromo Hermanos Rodríguez!

    Idén – a második generációs autókra reagálva – változtatnak a mexikóvárosi Autódromo Hermanos Rodríguez vonalvezetésén.

    A jövő hónapban megrendezendő Mexikói ePrix az egyetlen, amelyik egy épített versenypályán kerül megrendezésre. Az új vonalvezetés körülbelül 500 méterrel növeli meg egy kör hosszát, annak ellenére, hogy a sikánokat levágták.

    Ez az új résznek köszönhető, ami az ovál első kanyarja után a Forma-1-es pálya „hátsó egyenesére” vezeti majd az autókat. Így két új előzési pont is keletkezik majd, az egyik az új szakasz visszafordítója, a másik pedig a stadionba vezető egyenes vége.

    Bár három éve nagy ütközés volt a Foro Solban is, a pálya stadionban futó részét ezúttal sem változtatták meg. Akkor a két Mahindra – Nick Heidfeld és Felix Rosenqvist – akadt össze Mitch Evans Jaguarjával, és egymással.

    A két, tavaly gondot okozó sikán kikerült a vonalvezetésből, miután az egyiknél Nelson Piquet, Jean-Éric Vergne és Alexander Sims hozott össze egy látványos ütközést, míg a másik egy levágás miatt került a középpontba, ami később Pascal Wehrlein második helyébe került.

    Mindez azt is jelenti, hogy a 21. században először, egy sorozat teljes egészében használja a hírhedt Peraltada kanyart, megszakítás nélkül.

    A változtatások tükrözik a Formula E stratégiáját, miszerint kevesebb éles kanyar és sikán legyen a pályákon.

    Egyrészt biztonsági oka is van ennek, hiszen a sok balesetet okoztak tavaly az ilyen típusú kanyarok, másrészt a hosszabb egyenesek az előzéseket segítik, harmadrészt pedig taktikai vonzata is van annak, hogy több energiát használ el egy autó egy körön, így idén már spórolni is kell majd.

    Idén már láthattuk, Santiagóban hogyan működik egy átalakított vonalvezetés, az ottani pályáról is eltávolítottak egy sikánt, és meghosszabbították a padlógázas részeket. Február 15-én az Autódromo Hermanos Rodríguez következik, meglátjuk az új vonalvezetés is hoz-e olyan izgalmakat, mint az előző Mexikóvárosi ePrix.

    https://www.instagram.com/p/B73T5Nij-WI/?igshid=4tps5bmgg1en

  • Rosberg szerint a legjobb, ha a Forma-1 és a Formula E majd egyesülnek

    Rosberg szerint a legjobb, ha a Forma-1 és a Formula E majd egyesülnek

    2016 Forma-1 világbajnoka, Nico Rosberg azt hiszi, hogy egy napon a Forma-1 és a Formula E egyesítik majd az erejüket, és az elektromos forradalom hirdetői lesznek globálisan. A Formula E nagyot lépett előre az autóik sebessége és tartóssága terén, mivel rengeteg pénzt áldoznak az elektromos szektorra. Sőt, szerinte hamarosan közel lesznek a Forma-1-es autók sebességéhez.

    A Forma-1-ben már most is hibrid motorokat használnak, de a korábbi Williams és Mercedes versenyző úgy véli, hogy csak idő kérdése, hogy mikor váltanak teljesen elektromos meghajtásra. Az Express szerint Svájcban, a World Economic Summit rendezvényén Rosberg így nyilatkozott:

    „A hibridmotor hatékonyabb, mint a hagyományos belső égésű motor, amelyet csak bizonyos területeken használnak, de egyre inkább szintetikus üzemanyagokkal. Az elektromos autók pedig egyre inkább fenntarthatóvá válnak, köszönhetően az új akkumulátor technológiának. Már 2018-ban megmondtam, hogy a Forma-1 végül majd együtt fog működni a Formula E-vel.”

    A német ex-pilóta nagy rajongója az elektromos autózásnak, egyet használ is a mindennapjaiban:

    „Azért is vonzó számomra, mert csendes. Amikor autózom a gyermekeimmel, csodálatos ez a nyugalom. A benzinkutakat sem szeretem, most csak hazaérek, töltőre rakom az autómat, és ennyi.”

    Ennek ellenére, bár a Forma-1 célja, hogy 2030-ra karbonsemleges legyen, egyáltalán nem az elektromos versenyautókban látják a jövőt.

  • Vergne megpróbálta túlélni az autójának sérülését Santiagoban

    Vergne megpróbálta túlélni az autójának sérülését Santiagoban

    Jean-Éric Vergne a Santiago ePrix-n való kiesését követően elmondta, hogy megpróbálta túlélni az autója sérülését, ami az első szárnyának bal oldalán keletkezett. A kétszeres bajnok francia versenyző emiatt le is lassult, amivel feltartotta a mögötte érkező csapattársát, Antonio Félix da Costát.

    A Formula E regnáló bajnok hatalmas felzárkózást mutatott be a tizenegyedik helyről rajtolva, miután az időmérőn nem sikerült összeraknia egy olyan gyors kört, amivel bejuthatott volna a Super Pole-ba.

    A francia chilei forduló ötödik körében a Mercedes belga versenyzőjével, Stoffel Vandoornenal csatázott, miközben mögöttük érkező Sébastien Buemi is viharléptekkel közeledett feléjük. Amint a trió a tizes kanyarhoz érkezett, Vergne bevetődött Vandoorne mellé, azonban a két autó nem nagyon fért el egymás mellett és az előzés során nem elég, hogy a francia Techeetahjának bal eleje megsérült, a Nissan e.dams svájci versenyzője mindkettőjüket átlépte.

    Vergnet sokáig nem hátráltatta a sérülés, azonban amint megszerezte a harmadik helyet a negyvenkilenc körös verseny huszonnyolcadik körében az elsőszárny sérülése súlyosbodott és a leváló szárnyfelület folyamatosan érintkezett a bal első gumi felületével, ami hatalmas füstfelhőt generált. A DS Techeetah francia versenyzője a sérülés miatt tempót vesztett, ami miatt a mögötte érkező versenyző – aki ráadásul a francia csapattársa volt – nem tudta rögtön megelőzni őt.

    Amikor az Autosport ezzel kapcsolatban faggatta a regnáló bajnok franciát – akinek nemrégiben jelent meg egy exkluzív interjúja – ezt válaszolta: „Nem voltam tudatában, hogy éppen Antonio van mögöttem,” – mondta Vergne, aki három versenyt követően mindössze az egyéni pontverseny tizenhatodik helyén áll. „Éppen leget szenvedtem a sérüléssel, próbáltam nem nekimenni a falnak. Eközben reméltem, hogy a sérült elem egyszer majd csak leszakad az autóról és ha leesett volna, akkor akár a futamgyőzelemért is mehettem volna.

    „Láttam az elem mozgását, azonban úgy gondoltam, hogy minden a legnagyobb rendben lesz. Kicsit meg is lepődtem, amikor végre leesett az autómról. Amikor megláttam füstöt azt gondoltam: ó ne már. Kár érte, ugyanis addig a pontig őrülten jó tempót voltam képes autózni.”

    Vergne viszonylag sokáig maradt a pályán a sérülést követően is, azonban a harminckettedik körben a boyba hajtott, ahonnan már nem volt folytatás a számára. Mint utólag kiderült, a franciát egyenesen a versenyigazgató, Scot Elkins utasította arra, hogy kiálljon a boxutcába.

    „Ki kellett állnunk, mert a versenyigazgató arra utasított minket, amit nem értek, mert néha a versenyzők előszeretettel koccolják le a falat, ha le akarják szakítani a sérült elemet az autójukról.”

    A kínai istálló csapatfőnöke, Mark Preston ezt nyilatkozta az Autosportnak: „Azt hiszem, hogy Vergne a múlt eseményeiből azt szűrte le, hogy még egy sérült autóval is nagyon sokáig el lehet menni. Azonban a Scottal való egyeztetést követően ki kellett hívnunk őt, ugyanis azt mondta, hogy Vergne így nem folytathatja tovább a futamot.

    „A kiintést követően pedig már nem lett volna értelme orrkúpot cserélnünk és visszaküldenünk őt a pályára, ugyanis a versenyből már nem volt sok hátra és úgy is az utolsó helyek valamelyikére jött volna vissza.”

    A másik Techeetahban versenyző da Costa végül a második helyen ért célba Maximillian Günther mögött, aki a verseny utolsó körében vette vissza vezető helyet a portugáltól, akinek az akkumulátor hőmérséklete az egekbe szökött a verseny utolsó szakaszában.

    „Rengeteg időt veszítettem JEV mögött, amikor problémája akadt,” – nyilatkozta a portugál, aki a tizedik helyről rajtolva tudott felérni a dobogó második fokára a chilei fővárosban rendezett versenyen. „Ötletem sincsen, hogy miért nem könnyítette meg a dolgomat,” – zárta a gondolatmenetet da Costa, akinek ez volt az első dobogós helye az új csapatnak színeiben.

  • Wolffot lenyűgözi de Vries elképesztő érettsége

    Wolffot lenyűgözi de Vries elképesztő érettsége

    A Mercedes Forma-1-es csapatfőnöke a gyártó új Formula E-s versenyzőjét, Nyck de Vriest dicsérte nemrég egy interjúban.

    A 24 éves holland a Forma-2 tavalyi bajnoka, ám mivel az F1-ben nem jutott neki ülés, elfogadta a Formula E-ben első évét futó gyári Mercedes ajánlatát. És az első három futam után igen meggyőző, csapattársával, egy másik F2-es (akkor még GP2-es) bajnokkal, Stoffel Vandoorne-al karöltve a másodikak a csapatbajnokságban, közvetlenül a BMW mögött. Igazság szerint belga csapattársa jelenleg vezeti az egyéni bajnokságot, de Vries pedig a 11. De Wolff így is rendkívül meg van elégedve vele.

    „Nyck már most nagymértékben hozzájárult a csapat teljesítményéhez” – mondta az osztrák a Crash.net hasábjain. „Rendkívül érett, és ahogy képes volt beilleszkedni – mind versenyzőként, mind a pályán kívül – a csapatba Stoffel mellé, nagyszerű. Az céljainkat realisztikusan határoztuk meg, ám ezeket már túlteljesítettük, és ehhez mindkét pilóta hozzátett.”

  • Wolff szerint a Formula E olyan, mint egy élőszereplős Super Mario Kart

    Wolff szerint a Formula E olyan, mint egy élőszereplős Super Mario Kart

    A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint a Formula E-nek van létjogosultsága, és úgy jellemezte azt, hogy „Super Mario Kart, valós versenyzőkkel”.

    Novemberben Wolff jelen volt a Formula E 2019/20-as szezonnyitóján, Szaúd-Arábiában, mivel a Mercedes debütált a bajnokságban, ezen kívül felesége, Susie a Venturi csapatfőnöke.

    „Igazán élveztem az élményt, az kell mondjam.” – mondta Wolff a Formula E kapcsán. „Sosem voltam még korábban Szaúd-Arábiában és nagyon különleges volt elindítani a Mercedes Formula E utazásunkat.”

    „A tömeg fenomenális volt, látni, ahogy ez az ország megnyílik, az olyasmi, amire nem számítottam ilyen módon. A verseny pedig nagyon más, mint a Forma-1-ben, ezt határozottan mondhatjuk.”

    „Számomra ez Super Mario Kart valódi versenyzőkkel, de abszolút van létjogosultsága, hogy kapjon egy esélyt.”

    Debütáló szezonjában, három futam elteltével a Mercedes-Benz EQ Formula E Team második helyen áll a bajnokságban.

  • Így befolyásolja a koronavírus Kína autósportos jövőjét rövidtávon

    Így befolyásolja a koronavírus Kína autósportos jövőjét rövidtávon

    Már így is eltöröltek egy ralit, a Kínai Nagydíj sincs biztonságban, de a Hainan szigetén tartandó Sanya ePrix-t nem fenyegeti a koronavírus.

    A vírus Wuhan városában tört ki (ahol 2018-ban még WTCR forduló volt), amit azóta karantén alá vettek, hogy megakadályozzák a vírus terjedését. Az intézkedések között van az is, hogy a nagyobb összejövetelek, így a sportesemények is tiltólistára kerültek.

    A Kínai Auto- és Motorsport Szövetség (CAMF) csütörtökön egy közleményt adott ki, miszerint:

    „Annak részeként, hogy megelőzzük és megállítsuk a koronavírus egy új típusának terjedését, a Központi Sportigazgatóság instrukciójával egyetértésben, miszerint „minden sporttevékenységet áprilisig fel kell függeszteni”, a szervezőbizottság úgy döntött, törli a február 12-e és 14-e között betervezett Changbaishan Ralit.”

    Központi nyilatkozat nem érkezett a sportesemények teljes felfüggesztéséről, a CAMF bejelentését pedig azóta törölték.

    2019 Sanya ePrix, Kína, racingline.hu
    Fotó: FIA Formula E

    A tiltás elsőként a Sanya ePrix-t érintené a nemzetközi események közül március 21-es dátumával. Azonban a Formula E vezetői egyeztettek a CAMF vezetőivel, és bár továbbra is megfigyelés alatt tartják a kínai történéseket, tartják magukat az ütemtervhez.

    „Ahogy most állnak a dolgok, a verseny a tervek szerint lesz megtartva.” – nyilatkozta az FE szóvivője az Autosportnak.

    „A kétség egy hamis állítás miatt jött létre, amit egy helyi forrásból származott. Rosszul publikálták, és félrevezető információkat tartalmazott. Mindenesetre az egészségügyi kockázat miatt napi szinten követjük majd a fejleményeket.”

    Sanya – mivel egy szigeten található, Kínától délre – könnyen elkerülheti a vírust és a korlátozásokat, attól függően a szárazföldön hogyan alakul majd a helyzet.

    A Kínai Nagydíj április 19-én lesz megtartva, tehát előreláthatólag nem esik a korlátozás alá. A vírus körüli hosszútávú helyzet azonban még nem ismert, így nem lehet kijelenteni, hogy nem zavarja majd meg az eseményt.

    Sanghaj egy kiemelt közlekedési csomópont Kínán belül, Wuhantól 800 km-re keletre fekszik.

  • A Formula E-ben bemutatkozott a Driver’s Eye kamera!

    A Formula E-ben bemutatkozott a Driver’s Eye kamera!

    Az ABB FIA Formula E bajnokság különleges látásmódot ad a tévénézőkek, akik egy különleges kamerának köszönhetően szó szerint a versenyző szemszögéből láthatják az eseményeket.

    A „Driver’s Eye” (Versenyző szeme) egy új, innovatív kamera, a sisakon belül, így az általa nyújtott kép jobban hasonlít a versenyző által látottakra, mint az egyéb kameraállások. A múlt hétvégi közvetítésben már lehetett is látni ilyen felvételeket.

    Az FIA által homologizált kamera a sisakon belül, a védőpárnában van elhelyezve, egy vonalban a versenyző szemével. A kamera átmérője 8 milliméter és mindössze 2,5 grammot nyom.

    Felipe Massa Driver"s Eye kamera
    Fotó: Sam Bagnall / LAT Images / FIA Formula E

    „Szerintem király, ahogy a Driver’s Eye megmutatja a rajongóknak azt, amit én látok a versenyen, valós időben.” – mondta a Venturi Racing versenyzője, Felipe Massa. „Betekintést enged a nézőknek a szűk, kihívásokkal teli pályákra, melyeken versenyzünk a Formula E-ben és megmutatja, mire van szüksége a versenyzőnek ahhoz, hogy vezetni tudjon egy futam folyamán. Kedvelem az ilyen technológát, ami a rajongókat közelebb hozza az eseményekhez. A Driver’s Eye egy remek módja annak, hogy megmutassuk, milyen munka zajlik a kormány mögött.”

    https://www.instagram.com/tv/B7nw7WGl6Oi/

  • A Mercedesnél elégedettek a Formula E-s rajtjukkal

    A Mercedesnél elégedettek a Formula E-s rajtjukkal

    Az idei szezontól tagja a Formula E mezőnyének gyári szinten a Mercedes. A kezdés számukra pedig álom szerűen indult, ugyanis Stoffel Vandoorne két dobogóval nyitotta az évet, és három forduló után vezeti a pontversenyt is, így érthetően elégedettek a németek.

    A 2019\20-as Formula E idény Szaúd Arábiában indult egy dupla futamos hétvégével, ahol Stoffel Vandoorne a Mercedesszel mindkétszer harmadik lett. A csapatfőnök Ian James pedig álomszerű bemutatkozásról beszélt.

    „Nem csak Nyck és Stoffel végzett eddig rendkívüli munkát, hanem az egész csapat is. A két dobogós helyezésünk mellett folyamatos kiegyensúlyozott teljesítményt tudunk eddig felmutatni. Azonban figyelembe kell vennünk, hogy miről is szól a Formula E: megjósolhatatlan versenyek, egyedi kihívás, amit a különleges időmérős formátum eredményez.” – kezdte.

    „Az elmúlt hetek után már jobban látjuk, hogy miket tanultunk meg az első versenyek után. Chilébe folytatni akartuk ezt az utat. Most pedig fent kell tartanunk a szükséges koncentrációnkat. Szaúd Arábiával ellentétben Chilében a magas hőmérséklet jelentett komoly kihívást, ezért az volt az alapvető célunk, hogy mindkét autónkkal pontot szerezzünk.” – folytatta.

    Ez a cél sikerült is, ugyanis Nyck de Vries az ötödik lett (a pályán harmadik lett, de utólag öt másodperces büntetést kapott), míg Stoffel Vandoorne a hatodik helyen végzett Santiagoban.

  • Marko: Vergne nem fog visszatérni

    Marko: Vergne nem fog visszatérni

    Korábbi főnöke, Helmut Marko, kizárta, hogy a jó teljesítmény ellenére a francia visszatérhetne a királykategóriába.

    Jean-Éric Vergne a Toro Rosso pilótájaként 2012 és 2014 között szerepelt a száguldó cirkuszban, azóta, hogy a Red Bull menesztette, a Formula E kétszeres bajnoka lett.

    „Vergne a Formula E-ben nyert mostanában, de ez más, mint a követelmény, amit mi az Forma-1-ben elvárunk egy versenyzőtől.”

    Azt is hozzátette, ennyi kihagyás után, Vergne szinte újonc lenne, annyit változott a sport.

    „Az pusztán egy szezon, hogy az ember megszokja a Pirellik különlegességeit.”

    Red Bull akadémia híres a könyörtelenségéről, de Marko köti az ebet a karóhoz, hogy a program sikeresnek mondható. Vettel, Ricciardo és Verstappen a futamgyőzelemig, Kvjat, Gasly és Sainz pedig dobogóig jutott azok közül, akik még a Red Bull protezsáltjaiként kerültek be az F1-be.

    „Elégedettek és büszkék vagyunk. Azonkívül mindenki minket másol. Semelyik másik program nem áll a közelében sem annak, amit mi elértünk.”

    Arról, hogy lesz-e változás idén a jelenlegi pilóták felállásában, csak ennyit mondott:

    „Minden lehetséges. Remélem, nem kerül rá sor.”