Kategória: Formula E

  • Egy világbajnokság már elmenekült a katasztrófa sújtotta Valenciából, elfeledett pályát talált helyette

    Egy világbajnokság már elmenekült a katasztrófa sújtotta Valenciából, elfeledett pályát talált helyette

    Hatalmas áradások sújtják Valencia térségét Spanyolországban, emiatt pedig a Ricardo Tormo versenypályára a közeljövőben tervezett több rangos sportesemény sorsa is kérdésessé vált. A Formula E-t szorította legjobban az idő, ők a helyszínváltás mellett döntöttek.

    Fél nap leforgása alatt végzett óriási pusztítást Spanyolország délkeleti részén a váratlanul lezúdult nagy mennyiségű csapadék – egyes helyeken egyévnyi eső esett le ennyi idő alatt, nagy áradásokat, sártengert és komoly infrastrukturális károkat okozva. A természeti katasztrófában a pénteki adatok szerint már 205 ember vesztette életét.

    Bár a Ricardo Tormo versenypálya nem szenvedett károkat, az oda való eljutást komolyan megnehezítették a feltöredezett utak. A MotoGP a november 17-i hétvégén rendezte volna itt a szezonzáróját, cikkünk megjelenése óta pedig már ők is a váltás mellett döntöttek.

    Hivatalos: törölték a Valenciai Nagydíjat, később rendezik meg a szezonzárót

    A Formula E-t jobban sürgette az idő, ők ugyanis november 4-7. közé tervezték egyetlen kollektív előszezoni tesztjüket, mielőtt december 7-én Sao Paulóban elindulna az új évad. Ráadásul új autókat, a valaha látott legjobb formaautós gyorsulást ígérő Gen3 EVO-t kellene bejáratnia a 11 csapatnak, emellett pedig még egy női tesztnapot is beterveztek, amely során kizárólag hölgyversenyzők ülnek majd az autókban. 2017 óta minden évben Valencia az FE előszezoni teszthelyszíne.

    Az elektromos széria az idő rövidsége miatt máris döntött a költözésről, Valencia helyett mindössze néhány nap felkészüléssel a Madrid közelében található Jaramába helyezi át a tesztet. A pálya 1968 és 1981 között kilenc Forma-1-es versenynek is otthont adott, és bár ma már nem része az autóversenyzés fő nemzetközi sodorvonalának, de a spanyol F4-es bajnokság, valamint a kamion-Európa-bajnokság Kiss Norberttel még rendszeresen versenyez ott.

    „Noha logisztikailag talán lehetséges lenne megtartani a tesztet, most az a legfontosabb, hogy ne okozzunk semmilyen fennakadást és ne használjunk el olyan értékes erőforrásokat, amelyeknek sokkal jobb helyük van a helyi közösségek megsegítésében.”

    Néhány FE-csapattag már ott volt Valenciában, hogy a teszt előkészületein dolgozzon, ők mind épségben átvészelték a történteket. A Jaramába áthelyezett teszt időpontja november 5-8-ra módosult, de a széria még kér néhány nap türelmet a logisztikai akadályok áthidalására és a program véglegesítésére. Normál ügymenet szerint a négyből három napot töltenének a pályán a mezőny tagjai, egy napon pedig a női teszt zajlana.

    Véletlenszerű körökben oszthatnak pontot, ha megvalósul a Formula E flúgos ötlete

  • Véletlenszerű körökben oszthatnak pontot, ha megvalósul a Formula E flúgos ötlete

    Véletlenszerű körökben oszthatnak pontot, ha megvalósul a Formula E flúgos ötlete

    Egy új versenyelem, az aranykör bevezetését fontolgatja az elektromos széria a decemberben kezdődő új szezonra, miközben a csapatoknak és a versenyzőknek kezd elegük lenni az egyre inkább elszállt ötletekből.

    A The Race számolt be róla, hogyan is nézne ki az aranykör névre keresztelt újítás, amit a Formula E vezetői a csapatok megkérdezése nélkül terveznek bevezetni a 2024/25-ös szezontól, ami december 7-én Sao Paulóban startol. A koncepció lényege, hogy a verseny két, véletlenszerűen meghatározott körében 1-1 extra pontot adnak az azt az első helyen befejező pilótának.

    A randomgenerátor azonban nem a verseny közben dolgozna, már a hétége előtt kisorsolnák, hogy a futam körei közül melyik kettő az, amely pluszpontot ér, és kommunikálnák is ezt a csapatok felé.

    Az autóversenyzésben már több forradalmi szabállyal is kísérletező Formula E legújabb merész húzása valószínűleg két, kevésbé kedvező fejleményre való reakcióként fogant meg. Egyrészt ezzel próbálhatják valamelyest mederbe terelni az utóbbi pár évben klasszikus autóversenyzéshez kevésbé hasonlító futamaik összképét. Azzal ugyanis, hogy a kiszámíthatatlanság érdekében a helyszínek többségén hosszabb versenytávot jelölnek ki, mint amennyit normál versenytempóban, okos energiahasználattal teljesíteni lehet, a futamok kerékpárversenyekhez vagy hosszútávú futóversenyekhez kezdtek hasonlítani leginkább, amelyek nagy részében az élre keveredő versenyzők minél gyorsabban szabadulni szeretnének a vezetéstől, hogy mások szélárnyékában, szinte kocogótempóban minél több energiát tudjanak spórolni.

    Fotó: Formula E

    Hogy az FE ilyen irányba indult el, azt a mezőny tagjainak többsége is rosszallóan nézi, ám a jelek szerint csak még több mesterséges beavatkozással próbálnak erre sebtapaszt helyezni, okot adva arra, hogy legalább bizonyos körökben tényleg érdemes legyen a mezőny élén állni. Pedig az első hely extrém spórolás, kerékpáros „pelotonversenyzés” nélkül is sűrűn cserél gazdát az elektromos szériában, hiszen a támadó mód lényege az azzal való taktikázás, mikor lehet a legkisebb veszteséggel pozíciókat feladni a közvetlen üldözőkkel szemben – ez a 2018 óta létező, a bokszkiállások helyébe lépett elem zömmel pozitív visszhangot kapott és azóta is sikeresen működik.

    Az aranykör behozatalának másik indoka a The Race szerint éppen az, hogy a gyorstöltés által visszahozni tervezett bokszkiállások sikertelen bevezetése esetén nyújtson alternatívát. A gyorstöltést, amely során az autók egy nagyjából félperces parkolás során a rájuk kötött csatlakozón keresztül töltődnének fel energiával, még mindig nem sikerült teljesen megbízhatóvá tenni a teszteken, s a közelgő szezonkezdeten való debütálása is kérdéses. A versenyzők és a csapatok a kezdetektől fogva megosztottak voltak a látványban nem sok izgalommal kecsegtető, de a technológia prezentálása miatt fontos fejlesztés szükségességében, s mivel már évek óta húzódik a bevezetése, egyre többen kezdenek kiábrándulni az ötletből.

    A gyorstöltés után az aranykör pedig egy újabb olyan intézkedésnek tűnik a Formula E-től, amely erősen elbizonytalaníthatja a mezőnyt és a nyilvánosságot is abban, jó irányba halad-e a sportág a komoly versenyzés és a szórakoztatás terén. Bár végleges döntés még az aranykör bevezetéséről sincs, a pilóták véleménye igencsak lesújtó, nevük elhallgatását kérő versenyzők egyike „már enélkül is bohócelőadás” részének érzi magát az FE-ben, míg másvalaki szerint az aranykör olyan káoszt szülne a pályán, „mintha egy repülőtéren lekapcsolnák a légiirányítást”.

    Bár az FE által tervezett megvalósítás példátlan, azért az elmúlt évekből már más sorozatokban is találunk olyan újításokat, amelyekkel a versenyek közben is pontot osztanak az aktuális sorrend alapján – a NASCAR-ban például 2017-től három szakaszra osztja a versenyeit, amelyeket biztonsági autós szakasszal választ el egymástól – ez lehetőséget ad a reklámszünetre, valamint részpontokkal jutalmazza az aktuális első tíz helyezettet. Idén pedig a WRC gondolta teljesen újra a pontrendszerét, eszerint a legtöbb pontot már a ralik utolsó előtti napjának végén kiosztják az aktuális éllovasnak, vasárnap pedig már csak a maradékért folytatódik a harc.

    Nem jutott el az F1-ig, de Verstappen szerint simán legyőzné őt ez a brit versenyző

  • Nem jutott el az F1-ig, de Verstappen szerint simán legyőzné őt ez a brit versenyző

    Nem jutott el az F1-ig, de Verstappen szerint simán legyőzné őt ez a brit versenyző

    Ki gondolta volna a Formula E mezőnyének egyik legszürkébb alakjáról, hogy Max Verstappen önmagánál is erősebbnek tartja?

    Oliver Rowland tényleg egy generáció elveszett tehetsége? A most 32 éves brit a juniorsorozatokban még halmozta a sikereket, melynek csúcspontját az akkoriban igen rangos Formula Renault 3.5 2015-ös megnyerése jelentette. Carlos Sainz például egy évvel korábban közvetlenül innen került be az F1-be, Rowlandra azonban még egy látványtalan, a 9. helyen zárt GP2-es év várt, ami le is terelte őt a vágyott útról. Az F1 közelébe került ugyan, a Renault és a Williams fejlesztőpilótája volt, utóbbi színeiben 2018-ban teljesíthetett is két tesztnapot, de versenyzői ülésért sohasem volt harcban.

    Az elektromos széria, a Formula E befogadta őt, de itt is sokáig tartott, mire ki tudott tűnni, az idei szezont azonban két győzelemmel a 4. helyen zárta a Nissannal – s a bajnoki küzdelemnek is része volt, mígnem az utolsó előtti, portlandi hétvégét betegség miatt ki kellett hagynia.

    Csapattársa, a szezont hozzá képest jelentős elmaradásban, csak a 17. helyen záró Sacha Fenestraz mondott most méltatást Rowlandről, és eközben tett említést a brit pilóta és a háromszoros F1-es világbajnok Verstappen kapcsolatáról.

    Verstappen már akkor tudta, hogy nem jó a Red Bull, amikor még jó volt

    „Azzal a hozzáállással vágtam neki a szezonnak, hogy én akarok lenni a csapat vezető pilótája, le akarom győzni őt – mondta a Motorsportnak Fenestraz az idei évéről, aminek végén menesztette is őt a Nissan. – De ez irreális elvárás volt, mert Rowlandről beszélünk, aki már a hetedik szezonjában járt a Formula E-ben [valójában a hatodikban – a szerk.], miközben én még csak a másodikban. Ha megnézzük, a tabella élmezőnyét mind olyan versenyzők alkotják, akik már hosszú évek óta az FE-ben vannak. Én viszont csak 24 éves voltam akkoriban. Nem rendelkeztem annyi tapasztalattal, mint ő, és Oliver a legjobb formájában egyébként is egy szinten van Verstappennel.”

    „Nagyon jó barátok Verstappennel, aki idén azt mondta Olivernek, hogy ha a Forma-1-ben lenne, simán elhomályosítaná őt. A motorsportban mozgó emberek nagyon is tisztában vannak azzal, milyen képességekkel rendelkezik.”

    Rowland és Verstappen között öt év a korkülönbség, ráadásul a holland egyetlen F3-as szezont töltött csak formaautózással az F1 előtt, így ők ketten éles körülmények között még nem mérkőzhettek meg egymással a versenypályán.

    Verstappen levédeti ikonikus mondását, amit már Norris is elcsent tőle

  • Nem úszta meg a bajnokesélyes kigolyózója, a leintés után cserélt gazdát a vb-cím

    Nem úszta meg a bajnokesélyes kigolyózója, a leintés után cserélt gazdát a vb-cím

    A Formula E bajnoki fináléjának fordulatai az ünneplés utánig kitartottak, hiszen a gyártók bajnoki titulusa egy utólagos büntetést követően cserélt gazdát és szállt át a Porschéról a Jaguarra.

    Pascal Wehrlein, a Porsche gyári csapatának versenyzője a pályán és a pontversenyben is legyőzte a Jaguar két versenyzőjét a London ePrix két futamán. Mitch Evans és Nick Cassidy nemcsak annak itták meg a levét, hogy a szezon során ádáz csatát vívva pontokat vettek el egymástól, de az utolsó hétvégén is hibákat vétettek. Evans esélye azzal úszott el végérvényesen, hogy a vasárnapi futam hajrájában elvétette a támadó mód felvételét, és taktikailag tarthatatlan helyzetbe került azáltal, hogy csak egy körrel később tudta ezt megtenni. Cassidy pedig a szombati rossz kvalifikációval hozta magát nehéz helyzetbe, elbukva pontelőnyét, míg vasárnap Antonio Felix da Costa rohant bele hátulról egy súlyosan elmért féktávval, ami defektet okozott számára, és tulajdonképpen bajnoki reményeinek végéhez vezetett.

    Da Costa megtorpedózta a csapattárs riválisát, a Jaguar mindkét pilótája elbukta a vb-címet az őrült fináléban

    Az eset nem elhanyagolható részlete, hogy Da Costa Wehrlein csapattársaként a másik gyári Porschét vezette, így könnyű volt valamiféle szándékosságot is belelátni a történtekbe. A felügyelők a futam után megvizsgálták a balesetet, és megállapították a portugál pilóta vétkességét, viszont azt is leszögezték, hogy semmi jel nem utalt a szándékosságra.

    Da Costára azonban kiróttak egy utólagos 5 másodperces büntetést, ami az autósport történetének egyik legértékesebb 5 másodperce lehet, hiszen a Porsche bajnoki címe is elúszott vele a gyártók versengésében!

    Az egyéni tabellán Wehrlein a Porsche versenyzőjeként bajnok maradt, ezt az állapotot az ítélet nem érinthette – a német 6 ponttal végzett a végelszámolásban Evans előtt.

    A csapatok bajnokságában kényelmes előnye volt a mindkét pilótájával a címért harcoló gyári Jaguarnak, és matematikailag azzal biztosította be, hogy Cassidy vasárnap begyűjtötte a pole-ért járó három egységet a brit istállónak. A Jaguar korábban kétszer is volt már második a csapatok között, ez lett az első bajnoki címük.

    Fotó: Formula E

    Idén – már a szezon elstartolása után – hoztak létre egy új bajnokságot a motorgyártók számára. Az igényt részben a privát csapatok jó formája teremtette meg: egy évvel korábban a Porsche-motoros Andrettivel nyert Jake Dennis, míg a csapatok között a Jaguart használó Envision lett a bajnok, így a két domináns gyártó mégis háttérbe szorult.

    Ebben az új bajnokságban egy kivétellel mind a hat gyártónak két-két csapat gyűjtögethette a pontokat a szezon során, minden futam után a két legjobb eredmény számított a tabellán. Itt is szoros csata zajlott a mezőny két kiemelkedő beszállítója között, s a Porsche 461-455-ös pontállással érezhette magát bajnoknak a befutónál.

    Igen ám, de ehhez kulcsfontosságú volt a vasárnap ötödik helyen befutó Da Costa 10 pontja – a portugált azonban az 5 másodperces büntetés egészen a 13. pozícióig sorolta vissza, ezzel kicsúszott a pontzónából, ami elég is volt a fordulathoz. Pár órával a leintés után így a Jaguaré lett a gyártók bajnoki címe négypontos előnnyel, hiszen a versenyfutás végeredménye 455-451 lett.

    Fotó: Jaguar – X

    Így bár a Jaguar a három világbajnoki címből kettőt is elvitt, a legnagyobb presztízsű, az egyéni trófea kicsúszott a kezeik közül, emiatt pedig inkább a csalódottság uralkodott a csapatnál a leintés után. Különösen a pilótákon, akik tényleg nehezen találhattak bármi okot az örömre.

    „A csapatnak ez már régóta kijárt, szóval jó érzés, hogy végre elértük, de mégis csalódott vagyok, hogy sem Nick, sem én nem tudtuk megnyerni az egyéni világbajnoki címet. A céljaink felét elértük, de nem tudtuk befejezni a munkát” – mondta Evans, akinek frusztrációja érthető, hiszen ez már a negyedik szezon, amikor nagyon kicsivel csúszik le a vb-címről: 2021 óta sorrendben 4., 2., 3. és 2. helyen zárt a tabellán, összesen pedig már 12 futamgyőzelme van a Formula E-ben.

  • Da Costa megtorpedózta a csapattárs riválisát, a Jaguar mindkét pilótája elbukta a vb-címet az őrült fináléban

    Da Costa megtorpedózta a csapattárs riválisát, a Jaguar mindkét pilótája elbukta a vb-címet az őrült fináléban

    Mindössze négy pont választotta el a tabella élén Pascal Wehrleint, Mitch Evanst és Nick Cassidyt a Formula E londoni szezonzáró futama előtt. Végül az egyik Jaguar-pilóta saját hibájából, a másik egy furcsa baleset nyomán vesztette el az esélyét, Wehrlein révén újra német világbajnoka lett az autósportnak.

    A szombati, első londoni futamon aratott győzelmével a Porschét vezető Wehrlein visszavette a vezetést a tabellán, s rendkívül szorossá vált a pontverseny a bajnokság utolsó versenye, a háromesélyes bajnoki döntő előtt: a német 180, Evans 177, Cassidy 173 egységgel állt.

    A vasárnapi szabadedzést Cassidy szinte teljes egészében kénytelen volt kihagyni egy műszaki hiba miatt, ám az időmérőn mégis megszerezte a pole-t, miután a döntő párharcban felülmúlta Maximilian Günthert. Stílusosan két riválisa is ott volt a második sorban, Evans a 3., Wehrlein a 4. helyre kvalifikált. Ráadásul az első rajthelyért járó három ponttal Cassidy tovább zárkózott a tabellán, a rajt előtt már csak négy pont választotta el a három esélyest, vagyis sanszosnak tűnt, hogy a közülük legelőrébb célba érőnél fog landolni a trófea!

    A rajtnál Cassidy megőrizte a vezetést, mögötte Evans biztosította a Jaguar kettős elsőségét, Wehrlein pedig Günther megelőzésével hamarosan feljött a harmadik helyre. Cassidy választott eltérő taktikát azzal, hogy korán felvette mindkét támadó módját – az elsőnél még segítséget is kapott csapattársától, hogy az élen maradjon, míg a második után a harmadik helyre esett vissza.

    Hosszú időn át állandósult ezzel közöttük a sorrend, bár Wehrlein sorozatos támadásokat indított Evans ellen a vezetésért, egy alkalommal pedig össze is koccantak. Stratégiai szempontból érdekesen festett ekkor a helyzet: a pályán elfoglalt pozíciót tekintve Evans állt a legkedvezőbb helyzetben, az energiaszinttel a második helyen haladó Wehrlein gazdálkodott a legjobban, Cassidy viszont tapadt rájuk a harmadik helyen, s biztosnak tűnt, hogy amint ők is lehajtanak az ívről a támadó módokért, visszaveheti majd a vezetést.

    Ám még mielőtt ez a pillanat eljöhetett volna, az új-zélandit utolérte a végzet egy körön belül két ütközés formájában. Először Antonio Felix da Costa – Wehrlein csapattársa – hajtott végre egy kérdéseket is felvető megmozdulást, amikor távolról kilőve Oliver Rowland Nissanja mellé próbált bebújni, viszont olyan későn fékezett, hogy az előttük a jobbosba éppen beforduló Cassidy autójának is nekiütközött.

    A kör végén aztán Günther is eltalálta az új-zélandi autóját, ami már végzetes sérüléseket okozott rajta, de Cassidy a rádióban Da Costát hibáztatta, aki elmondása szerint jobb hátsó defektet okozott neki.

    Cassidy kiállt, így kétesélyessé szűkült a bajnoki harc, Evans és Wehrlein életét viszont tovább nehezítette, hogy korábban a kockázatkerülés miatt nem akarták, később pedig a biztonsági autók miatt nem tudták aktiválni támadó módjaikat – ennek elmulasztása pedig a versenyről való kizárással jár. Végül éppen maradt annyi idejük, hogy kétszeri lehúzódással felvegyék a 6-6 percet, ám egyrészt eközben Rowland átvette tőlük a vezetést, másrészt pedig Evans elvétette az aktivációs pontokat a második alkalommal, ezzel pedig meg is ásta a saját sírját. A rákövetkező körben ugyan sikerrel járt, de ekkor már olyan kevés idő volt hátra, hogy alaposan vissza kellett lassítania, feltartva a mögötte érkezőket, hogy a kockás zászló elérése előtt leperegjen a támadó módja – a szabály ugyanis ezt megköveteli.

    Wehrlein Evans hibája révén átvette a második helyet, s az utolsó körökben már csak be kellett kísérnie a győztes Rowlandet a célba, hogy világbajnoki címet ünnepelhessen. A harmadikként végül befutó Evansnek mindenképpen a német előtt kellett volna célba érnie, így viszont a Jaguar mindkét, a szezon során egymással is sok csatát megvívó pilótája hoppon maradt, a Porschéhoz került az egyéni és a gyártói bajnoki cím is, annak pedig, hogy a csapatok között a Jaguar gyári istállója zárt az élen, csak a csapatvezető James Barclay tudott örülni.

    A korábbi DTM-bajnok, sokáig a Mercedes támogatását élvező, 2016-17-ben a Manorral és a Sauberrel a Forma-1-et is megjáró Wehrlein pedig egy újabb sorozatban ért fel a csúcsra, a Formula E 10. szezonjában megszerezte az elektromos széria bajnoki címét.

    A London ePrix 2. versenyének végeredménye:

     

  • Hatalmas előnyt bukott el az éllovas, hárman hét ponton belül a Formula E szezonzárója előtt!

    Hatalmas előnyt bukott el az éllovas, hárman hét ponton belül a Formula E szezonzárója előtt!

    Pascal Wehrlein győzelmével visszavette a vezetést a Formula E tabelláján a London ePrix első futamán, a vasárnapi finálén viszont a Jaguar két autóját kell majd legyőznie első vb-címéért.

    Bár a legutóbbi versenyhétvégén, Portlandben drámai körülmények között mindkét futamon nullázott, Nick Cassidy így is őrzött 12 pontot az előnyéből a mögötte pontazonossággal álló Mitch Evanshez és Wehrleinhoz képest, amikor az elektromos széria megérkezett a londoni ExCeL rendezvénycsarnokba, amelynek belsejében és környékén ezen a hétvégén a szezon utolsó két futamát rendezik.

    Aztán ezek a pontkülönbségek már az időmérő végeztével változtak azáltal, hogy Evans a döntőben Sébastien Buemi legyőzésével megszerezte a pole-t, a vele járó három pont révén pedig 9-re csökkentette hátrányát csapattársával szemben, aki pedig Portland előtt még kényelmesen vezette a tabellát.

    Mitch Evans, Jaguar
    Fotó: Formula E

    Wehrlein harmadik lett az időmérőn, Cassidy kálváriája viszont tovább folytatódott, hiszen csak a 17. helyre kvalifikált, ahonnan nehéznek ígérkezett az előretörés ezen a szűk pályán.

    A rajtnál Evans megőrizte a vezetést, de a futam első harmadában Buemi is állt az élen, hamarosan pedig Wehrlein tört előre egy olyan versenyen, amelyen a szezon több korábbi hétvégéjével ellentétben nem volt szükség akkora mértékű spórolásra, amely követhetetlenné tette volna a körözést. Ennek köszönhetően a szezon egyik legizgalmasabb versenyét láthattuk.

    A hétvégének hét pilóta vágott még neki bajnoki esélyekkel, hiszen a két versenynapon összesen 58 pont volt szerezhető, ám a négy távoli sansszal rendelkező pilóta korán kivonta magát az érdemi matekozásból – méghozzá egymással való koccanások révén! A 7. körben előbb Jake Dennis és Jean-Éric Vergne akadt össze, majd pár másodperccel később egy különálló incidensben Oliver Rowland is összeszedte Antonio Felix da Costát. Közülük egyedül a portugál esett ki, aki így nem folytathatta három futam óta tartó győzelmi sorozatát, de a többiekre is csak további incidensek és büntetések vártak a mozgalmas középmezőnyben.

    Cassidy jobbára csak mások kihullása révén tudott pozíciókat nyerni, de a pontszerzéstől sokáig távol állt. Elöl eközben csapattársa, Evans frusztrációját az fokozta, hogy Wehrlein mindkét alkalommal képes volt úgy felvenni a támadó módot, hogy még éppen maga mögött tudja tartani őt. Mindezt tetézte, hogy Maximilian Günther hamarosan levadászta és a harmadik helyre szorította az új-zélandit.

    A futam utolsó harmadába fordulva biztonsági autó érkezett Norman Nato balesete miatt, ami ismét helyzetbe hozta Evanst: egyrészt semmissé vált Wehrlein gyorsan kiépített 3-4 másodperces előnye, másrészt az újraindítást követően Günther autójában tönkrement a váltó, így kénytelen volt a bokszba kormányozni a Maseratit. Evans az utolsó körökben még próbálkozott, de Wehrlein remekül védekezett. A harmadik helyezett Buemi lett, mögötte a szezonjuk legjobb teljesítményét nyújtó Mahindrákkal.

    A Porsche német pilótája szezonbeli harmadik győzelmét szerezte, s április óta először tért vissza a bajnoki tabella élére. Tette mindezt a bajnokság utolsó futama előtt, ami újabb tűzijátékszerű FE-finálét helyezett kilátásba, hiszen Wehrlein három pont előnnyel rendelkezik a hajrában a leggyorsabb körért járó egyet is behúzó Evans, és héttel a büntetések után végül a hetedik helyig előrekeveredő Cassidy előtt.

    Ez a szorosság azt jelenti, hogy ha ez a hármas vasárnap az élen harcolna, alighanem a futamgyőztes vinné a bajnoki trófeát is – ehhez a körülményhez viszont Cassidynek vissza kell nyernie pár hete elhagyott formáját. A Jaguar szabadon hagyta versenyezni két pilótáját azzal együtt is, hogy Cassidy előnye nemrég még 35 pontra rúgott Evansszel szemben, honfitársa pedig ezt három futam alatt négypontos előnnyé is varázsolta. De bárki is lesz a bajnok ebből a trióból, mindegyikük első vb-címét szerezné az FE-ben.

    Nem dőlt még el a csapatok és az idén újonnan bevezetett gyártók bajnoksága sem – a csapatok között a Jaguar gyári alakulata már csak valami drámával veszíthetné el a 36 pontos előnyét a Porsche gyári csapatával szemben, ám a motorgyártók versenyében a Porsche áll nyolc ponttal jobban.

    Minden eldől vasárnap Londonban, ahol az időmérőt ismét közép-európai idő szerint 13:20-tól, a szezonzáró versenyt pedig 18:00-tól rendezik.

    Az első verseny végeredménye:

  • A semmiből tört elő egy szárnyszegett bajnokesélyes a Formula E fináléjára

    A semmiből tört elő egy szárnyszegett bajnokesélyes a Formula E fináléjára

    Antonio Felix da Costa váratlan feltámadást produkálva a második portlandi versenyt is megnyerte, s miközben a tabellát vezető Nick Cassidy ismét nullázott, a szezonzáró londoni hétvége előtt még nyitottabbá vált a bajnokság, mint eddig volt. 

    A szombati győzelme után Da Costa ismét nyert a nyugat-amerikai pályán, ezúttal nehezített körülmények között, hiszen a verseny nagy részén sérült első vezetőszárnnyal haladt. Nem volt ezzel egyedül, az energiával való spórolás ezúttal is szürreális tömegjeleneteket idézett elő a mezőnyben, a koccanások pedig több áldozatot is szedtek. 

    Érdekes módon mindkét Porschénak az Edoardo Mortarával történt koccanás nyomán sérült meg az első szárnya, Da Costáé csak részlegesen, ám Pascal Wehrleiné még a verseny elején teljesen leszakadt – ami balesetet is okozott, amikor Sam Bird ráhajtott. A bajnokság második helyén álló német nem kapott büntetést sem a Mortara Mahindrájában való belehajtás, sem a verseny szárny nélküli folytatása miatt, s csapattársával együtt így is tartották magukat a mezőny elején. 

    A maga szárnysérülése miatt azonban jobbnak látta javításra a bokszba hajtani Cassidy, aki a törmelékek miatt érkező safety carral még visszakapta az esélyt a pontszerzésre, ám végül így is csak 13. lett, s a pontverseny éllovasaként nullázott eddigi legrosszabb hétvégéjén. 

    Da Costa a végén ellenállt Robin Frijns nyomásának, és a szombati futamhoz hasonlóan ismét ez a kettős ért célba az első két helyen, a dobogóra még Mitch Evans állhatott fel, akit Wehrlein és a pole-ból induló Jean-Éric Vergne követett. 

    A Porsche portugál versenyzője óriási sorozatban van, hiszen zsinórban három versenyt nyert, ami először történt meg az FE-ben azóta, hogy ő maga megtette ezt 2019-2020-as bajnoki szezonjában, még a DS-nél. Ráadásul az utolsó öt futamból négyen került a győzelem Da Costához, amivel eddig teljes kívülállóként a szezonzáróra megérkezett a bajnoki harcba – és ha nem vették volna el misanói győzelmét, amely ítéletet hiába támadott meg a Porsche, most közvetlenül ott lenne Cassidy nyakán. 

    A szezonzárót az F1-es Magyar Nagydíj hétvégéjén, július 20-21-én rendezik a londoni ExCeL rendezvénycsarnokban és környékén. Ott is két futamot teljesít a mezőny, vagyis még 58 pont elérhető, így matematikailag még hét versenyzőnek van esélye a bajnoki címre. A 167 ponton maradt Cassidy továbbra is vezet, de előnye 12 pontra csökkent csapattársa, Evans és Wehrlein előtt (155-155). Továbbra is ők hárman a fő esélyesek, a többiek közül pedig reálisan csak a lendületben lévő Da Costa (134) jelenthet még veszélyt, a betegség miatt most távolmaradó Rowlandtől (131), Vergne-től (129) és a címvédő Jake Dennistől (122) az idei forma alapján nehezebben elképzelhető egy csodás fordítás.

    A második portlandi verseny végeredménye:

    A bajnokság állása:

     

  • Hibába hajszolta csapattársát, amikor elméletben ott sem volt – drámaian bukta el a győzelmet a Jaguar

    Hibába hajszolta csapattársát, amikor elméletben ott sem volt – drámaian bukta el a győzelmet a Jaguar

    Nick Cassidy és Mitch Evans az első két helyen kezdték meg az utolsó kört a Formula E portlandi hétvégéjének első versenyén, ám végül a 8. és a 19. pozícióban értékelték őket a célban. A győzelmet megöröklő Antonio Felix da Costa viszont azt mondta, örömmel átadná a trófeát egy nála jogosultabb személynek… 

    Négy futammal a szezon vége előtt Cassidy 25 pont előnnyel vezette a tabellát a porschés Pascal Wehrlein előtt, míg csapattársa, Mitch Evans 35 pont hátránnyal követte őt a harmadik helyen. Azzal pedig, hogy a további egy pont lemaradással negyedik Oliver Rowland meg nem nevezett betegség miatt visszalépett a hétvégétől, alighanem eldőlt, hogy hármuk közül fog kikerülni a szezon bajnoka. A britet egyébként egy brazil újonc, Caio Collet helyettesítette a Nissannál. 

    Evans szerezte meg a pole-t és a vele járó három pontot a futamra, Cassidy és Wehrlein pedig csak a mezőny közepére került, de mivel ez a futam is jórészt a spórolásról szólt, amely során követhetetlenül passzolgatták egymásnak a vezetést a pilóták, a rajtsorrend vajmi keveset számított, egyetlen kör alatt is temérdek helyet előreléphetett, aki éppen úgy döntött. 

    Volt azonban ennek a szakasznak is egy fontos mozzanata: Evans defektet okozott Jake Hughes McLarenjének, amikor Jaguarja első szárnyával hozzáért a brit jobb hátsó kerekéhez, emiatt pedig öt másodperces büntetést osztottak ki rá – ami nem tűnik soknak, de az összesűrűsödött mezőnyben sokáig így is leghátulra lehetett volna vele esni… 

    Hughes pályaelhagyása a defekttel:

    Az utolsó néhány körben növelték csak meg a versenyzők a tempót, ekkorra pedig a két Jaguar állt az élen: Cassidyt Evans és Da Costa követte. Bár Evans büntetése tudvalévő volt, a bokszból mégis azt üzenték nekik, hogy szabadon csatázhat csapattársával. Az új-zélandi nem is tágított honfitársa mögül, aki az utolsó előtti körben el is vétett egy kanyart, a pályáról lecsúszva megpördült és a mezőny végére csúszott.  

    Evans ért célba elsőként, de azonnal érvényesítették büntetését, amivel végül a 8. lett. A győzelmet így a másodikként befutó Da Costa ünnepelhette, aki remek sorozatot fut, hiszen az elmúlt négy versenyből már harmadszor nyert. Még a díjátadó előtt hallható volt a közvetítésben az Evansszal folytatott beszélgetése, amelyben az új-zélandi büntetése jogtalanságára panaszkodott, szerinte tehetetlen volt a balesetnél, hiszen beszorította őt Hughes. Mire Da Costa, aki szintén látta az esetet, önzetlenül kijelentette a futamgyőzelem kapcsán: “Ez a tiéd volt. Boldogan lemondanék róla.” 

    A Jaguar végül nem támadta meg az eredményt, a portugál ünnepelhetett az Envision és a DS pilótája, Robin Frijns és Jean-Éric Vergne társaságában a dobogón. 

    Bár Cassidy nagy hibát vétett kritikus pillanatban, mivel csapattársa 8., Wehrlein pedig csak 10. lett, a bajnokságban alig csökkent az előnye riválisaival szemben – 24 pontot továbbra is őriz Wehrlein előtt. A győzelemmel viszont tényleg karnyújtásnyira került volna a bajnoki címtől. 

    Vasárnap újabb versenynap következik Portlandben, a szezonzárót pedig három hét múlva Londonban rendezik. 

    A portlandi első verseny végeredménye:

     

  • Oválpályán rendezkedik be a Formula E, de a legutáltabb változás elmarad

    Oválpályán rendezkedik be a Formula E, de a legutáltabb változás elmarad

    Bemutatta 11. szezonjának versenynaptárát az elektromos formaautós széria, benne – szokás szerint – néhány meglepetéssel, miközben a bajnokság új identitását keresi.

    Még az idei bajnokságból is hátra van két állomás és négy futam, amikor a Formula E közzétette 2024-2025-ös szezonjának tervezett menetrendjét, amely a 2019-2020-as évad óta először ismét hű lesz a nevéhez, vagyis ténylegesen átnyúlik a két éven: december 7-én, a Forma-1 szezonzárójának hétvégéjén a Sao Paulo ePrix-vel kezdődik, a kollektív tesztelést pedig egy hónappal korábban Valenciában tartják.

    11 helyszínen összesen 17 versenyt tartanak majd, utóbbi szám pedig rekordhosszúságú szezont jelent, s újdonság például, hogy először rendeznek duplafutamos hétvégét Monacóban.

    Ritkán jelenik meg FE-naptár néhány meg nem nevezett helyszín nélkül, amelyek aztán nem ritkán ki is maradnak a végleges menetrendből. Ezúttal március 8-ára került be egy később véglegesítendő helyszín, amely viszont ezúttal a The Race szerint csak formaság, és szinte bizonyosan Thaiföld északi nagyvárosa, Chiang Mai fog ott debütálni egy utcai pályával.

    A naptár másik különlegessége az ezt követően, április 12-re bekerült Miami ePrix. A Formula E a legelső szezonjában, 2015 márciusában már versenyzett Miami utcáin, a mostani helyszín azonban nem annak az újraélesztése lesz, és nincs kapcsolódása a Forma-1-es Miami Nagydíjhoz sem – noha annak népszerűsége elismerten hozzájárult ahhoz, hogy az FE is e város körül nézelődjön. A helyszínválasztás azonban már egészen meglepő: a Homestead Speedwayen rendezkedik majd be a sorozat, amely a NASCAR-ból ismert oválpálya, de az elektromos sorozat azért mégsem az oválon, hanem az annak belsején kialakított vonalvezetésen versenyez majd – talán néhány extra sikánnak megspékelve.

    A Homestead Speedway belső pályája:

    Jeff Dodds, az FE első embere elárulta, az IndyCar-rajongókat igyekszik megcélozni az új amerikai helyszínnel, amely az ilyen szempontból kevésbé eladható Portlandet váltja a menetrendben. Egy másik épített pálya, Misano is kikerült a naptárból, amely nem bizonyult népszerűnek a versenyzők körében – Dodds szerint pedig hátránya, hogy a repülőtértől és egy nagyvárostól is távol van.

    Egy másik különös érkezőnek pár hónapja még Silverstone-t valószínűsítették, az ottani versenyzés pedig szintén elütött volna a Formula E alapértékeitől, amit már az első hírek felbukkanása idején is több versenyző kritizált. A július 26-27-i szezonzáró végül jövőre még mindenképpen marad a londoni, félig fedett pályán, noha az ExCeL rendezvényközpontot és környékét bevallottan kinőtte már a sorozat.

    A Formula E új technikai korszaka a Gen 4-es autókkal majd csak két év múlva érkezik, de már a 2024-25-ös szezonra átesnek némi ráncfelvarráson az autók a Gen 3 EVO fejlesztési csomag által, amely az állóhelyzetből leggyorsabban gyorsuló formaautókat ígéri.

    A 2024-25-ös versenynaptár:

  • Már nem csak mese: világbajnokságon is indulhat a Ferrari teljesen elektromos autója

    Már nem csak mese: világbajnokságon is indulhat a Ferrari teljesen elektromos autója

    Jövőre várhatóan kigördül a gyártósorról a Ferrari első teljesen elektromos autója – nem meglepő, hogy az elektromos bajnokság, a Formula E máris megkörnyékezte az olaszokat.

    A Ferrari védjegye a kezdetektől fogva az erős motorban és motorhangban rejlik, sokáig elképzelhetetlen is volt, igazi szentségtörésnek számított már a gondolat is, hogy egyszer ne belső égésű motorral készüljön el egy modell.

    Az idők viszont változnak, és még ha a nagy gyártók sorában az utolsók között is, de 2022-ben a Ferrari is elkezdte építeni a saját elektromos részlegét, amely a tervek szerint 2025 végére előrukkol a márka első teljesen elektromos utcai autójával.

    Persze a részleges elektromos hajtás már nem ismeretlen terület Maranellóban, de idáig a dél-koreai SK On szállította az akkumulátorokat és az ehhez szükséges további alkatrészeket a Ferrarinak, például olyan hibrid modellekhez, mint az SF90 Stradale vagy a 296 GTB. A Ferrari emellett tavaly óta ott van a WEC csúcskategóriájában, a szintén hibrid 499P hypercarral pedig tavaly meg is nyerte a Le Mans-i 24 órást.

    Az viszont, hogy a cég immár saját kezébe veszi az elektrifikációt, új távlatokat nyit meg a Ferrari számára az utcai modellek és a versenyautók területén is.

    Az elektromos formaautós széria, a Formula E ügyvezetője, Jeff Dodds sejtelmesen beszélt arról az Autosport kérdésére, hogy felvették-e már a kapcsolatot a Ferrarival a valamilyen formában történő együttműködés kapcsán.

    „Talán. Ha beszállnának, az biztosan megemelné a bajnokságunkat. A motorsportban meglévő renoméján túl az elképesztő rajongótáborát, a tifosit is magával hozná, így a Ferrari ahhoz is nagyban hozzájárulna, hogy a tradicionális motorsportrajongók tömegével ismertesse meg a sportunkat. Nyilván jobban szeretném, ha itt lenne a Ferrari, mint ha nem. Jelenlétük talán exponenciális növekedést, vagy akár gyökeres változást is hozhat számunkra” – idézi az Autosport Doddst.

    Az idén tizedik szezonját teljesítő Formula E komoly identitásválságban, útkeresésben van, miután az elmúlt években érezhetően csökkent a sorozat iránti érdeklődés, ami a nézettségi számokban is meglátszik. A bajnokság az utcai és az épített pályák között, a padlógázos és az kínosan energiaspórolós versenyek között ingadozik, miközben a tervezett nagy technikai újítás, a gyorstöltés bevezetését már többször el kellett halasztani. A résztvevő gyártók száma is csökkent, noha olyan nagy márkák, mint a Porsche, a Nissan, a Jaguar vagy a Maserati továbbra is elkötelezettek, de nem nehéz látni, hogy a Ferrari motorgyártóként vagy akár önálló csapatként való bevonzása mennyire jól jönne most az elektromos szériának.