Kategória: Formula E

  • A Mercedes és a Venturi nem vehet részt az időmérőn Mortara szörnyű balesete miatt

    A Mercedes és a Venturi nem vehet részt az időmérőn Mortara szörnyű balesete miatt

    A Mercedes és a Venturi csapata nem vehet majd részt a Formula E hetedik szezonjának második időmérő edzésén, miután az utóbbi csapat versenyzője Edoardo Mortara egy hatalmas balesetet szenvedett a kvalifikáció előtt gyakorlás végén.

    A tegnapi helyen második helyen célba érő Mortara a hatodik leggyorsabb időt futotta a szabadedzésen, majd a próbarajtok után feltehetőleg az autó hibája miatt nem tudott lassítani és nagy sebességgel a falba csapódott a tizennyolcas kanyar kijáratán.

    A svájci-olasz pilótát azonnal kórházba szállították a balesetét követően, hogy elővigyázatosságból megvizsgálják és megnézzék, szerzett-e sérülést a balesetben.

    Azt viszont biztos, hogy Mortara a becsapódást követően magánál volt, tudott beszélni és az ujjait is képes volt mozgatni.

    Azonban mivel a Venturi a Mercedes partnercsapata a sorozatban, így az FIA mindkét csapatnak megtiltotta az időmérőn való részvételt a Mortara autójával adódó probléma miatt.

    Mortara balesete egyébként kísértetiesen hasonlított Daniel Abt esetére, ami az előző szezon mexikói versenyén történt. A német pilóta a FanBoostját aktiválta az egyenesben, majd lassítás nélkül csapódott a falba nagy sebességgel. A becsapódás 20 G nagyságú volt, de szerencsére azt az esetet Abt sértetlenül megúszta.

    Nagy kérdés, hogy Mortara így képes lesz-e rajthoz állni a mai versenyen, amit az Eurosport 2 élőben fog közvetíteni 17:30-as kezdéssel.

  • Nyck de Vries nyerte a Formula E első éjszakai versenyét

    Nyck de Vries nyerte a Formula E első éjszakai versenyét

    A Mercedes versenyzője Nyck de Vries magabiztosan, pole pozícióbol rajtolva tudott nyerni a Formula E hetedik szezonjának nyitóversenyén Rijádban.

    A holland fiatal a verseny előtt mindkét szabaedzést meg tudta nyerni, valamint a kvalifikáció első részében és a Super Poleban sem talált legyőzőre.

    De Vries mellett a német gyártó ügyfélcsapatának versenyzője Edoardo Mortara végzett és a dobogó harmadik fokára a Jaguárnál versenyző Mitch Evansnek sikerült felkapaszkodnia.

    A Mercedes holland pilótájának sikerült repülőrajtot vennie és már az első kört követően 1.2 másodperccel vezetett a többiek előtt. A többiek a rosszul rajtoló Pascal Wehrlein miatt maradtak le, aki egy hatalmas fékezés árán tudta csak megtartani a második helyét.

    De Vries a verseny elején annyira nyomta neki, hogy túl sok energiát használt fel az akkumulátorából, ami miatt bajba is kerülhetett volna. Azonban a holland fiatalnak végül sikerült kezelnie a helyzetet és végül nem is használt fel több energiát a megengedettnél.

    Eközben a Daniel Abt helyét átvevő René Rast felkapaszkodott a második helyre, miután a tizennyolcas kanyarban sikerült kifékeznie Wehrleint. A Porsche német pilótája ezt követően azonnal el is használta az első attack modeját, hogy visszatámadhasson.

    Azonban az Audi pilóta a két biztonsági autós fázis ellenére sem jelentett komolyabb veszélyt de Vrisere, aki végül magabiztos előnnyel szerezte meg első győzelmét az elektromos szériában.

    További pontszerzők: René Rast, Pascal Wehrlein, Oliver Rowland, Alexander Sims, Stoffel Vandoorne, Lucas di Grassi és Oliver Turvey.

    A versenyt három pilóta nem tudta befejezni. A Jaugarhoz igazoló Sam Bird egy túlságosan optimista manőverrel vetett végett a saját és a Mahindránál versenyző Alex Lynn versenyének. Ezért kellett először pályára gurulnia a biztonsági autónak. A harmadik versenyző pedig Max Günther volt, aki az újraindítást követően nem sokkal vágta falhoz a BMW-jét, kiváltva ezzel a második biztonsági autós fázist.

    A sorozat második versenyét a holnapi folyamán rendezik majd meg szintén Rijádban.

  • Hiába az Audi kivonulása, di Grassi előtt több lehetőség is áll

    Hiába az Audi kivonulása, di Grassi előtt több lehetőség is áll

    Lucas di Grassi máris több ajánlatot kapott az Audi távozása utáni időszakra, amennyiben nem marad az Abt csapatánál.

    A 2016/17-es szezon bajnoka eddig mindegyik Formula E versenyen részt vett az Audi gyári alakulatával, amit az Abt Sportsline működtet.

    Novemberben az azonban az ingolstadti márka bejelentette, kivonul, és inkább le mans-i LMDh, és elektromos Dakar programjára koncentrál.

    Di Grassi ezért új csapat után kell, hogy nézzen az idei szezon után. A brazil azonban már jelezte, megkezdte az egyeztetéseket.

    „Nem fogok hamar dönteni, és csak akkor maradok a Formula E-ben, ha úgy tehetem, hogy látom, van esélyem a futam-, és bajnoki győzelmekre.”

    „Ez nem pénzügyi döntés számomra. Persze, jó pénzt keresni, de ez nem befolyásol majd, ha olyan csapathoz kerülhetek, ami jó autót ad alám, és esélyes lehetek.”

    „Ha nem ez a helyzet, nem lesz problémám azzal, hogy abbahagyjam, és másra koncentráljak, mint Jérome [aki visszavonulása után a Venturi csapatfőnöke lett – a szerk.].”

    „Amint az Audi eldönti, mit akar az LMDh programjával, jó lenne velük is egyeztetni, de én nem sietek sehová.”

    Az Audi már majdnem véghez vitte indulási jog eladását, és mivel – a BMW Andrettivel ellentétben – itt az autógyár birtokolja azt, így az Abt is távozhat. A McLaren már bejelentette, indulna egy helyért az elektromos sorozatban, jelentkezőből tehát nincs hiány…

    Az idei szezon ezen a hétvégén kezdődik Szaúd-Arábiában, a kétfutamos, éjszakai Diriyah ePrix-vel.

  • Az Andretti a távozás után még egy évig a BMW erőforrásait használná

    Az Andretti a távozás után még egy évig a BMW erőforrásait használná

    A BMW a 2021-es szezon végén távozik a Formula E mezőnyéből, az indulási jogot birtokló Andretti azonban marad, és a Gen2-éra utolsó évében is a bajorok technikáját használnák.

    A Red Bullhoz hasonlóan az Andretti Motorsport alól is kihúzzák a szőnyeget idén. A BMW 2018-as érkezése után távozik decemberi döntésük értelmében ezzel pedig hivatalos beszállító nélkül hagyják az amerikai gárdát.

    Az indulási jogokkal bíró csapat ezért igyekszik összehozni egy megegyezést a bajorokkal, hogy – a már FIA által elfogadott – az erőforrásokat jövőre is használhassák, gyári jelenlét nélkül.

    A márkát a második generációs időszak végéig szerződés köti a Formula E-hez. Így mindenképp szállítaniuk kell valakinek hajtásláncot, ezt használná ki az Andretti.

    „Kétségkívül ez lenne a legkevésbé kellemetlen megoldás.” – ismerte el Roger Griffiths, a csapatfőnök. – „Ezt a lehetőséget is vizsgáljuk.”

    A másik lehetőség a váltás lenne egy másik gyártóra, ezt azonban már január végén jelezniük kellett volna a sorozat felé.

    A kivonulás egyúttal azt is jelenti, hogy – bár hiába kötötte magát hosszútávon a csapathoz – Maximilian Günther szerződési záradéka érvényesül, és szabadon távozhat év végén. A Formula E pilótapiaca így is nagy mozgolódásra számíthat, ez azonban még egy csavart tehet a történtekbe.

  • Így változik Diriyah világítása és vonalvezetése a Formula E idénynyitójára!

    Így változik Diriyah világítása és vonalvezetése a Formula E idénynyitójára!

    Első éjszakai versenyére készül a Formula E Diriyah utcáin, ráadásul a pálya vonalvezetése is kisebb módosításokon megy keresztül.

    Szinte utolsó pillanatban kisebb, de annál jelentősebb módosítások érték a Rijád közelében található utcai pályát. Főleg a kanyarok csúcspontja, illetve profilja változik majd, de ezzel az előzetesen végzett szimulációk máris hasznavehetetlenek.

    A változások a pálya újraaszfaltozása miatt jöttek létre, miközben mélyépítési munkálatok is folytak a területen.

    Nem ez az egyetlen, amit a helyieknek be kell fejezniük a verseny előtt: most először villanyfényes futamot rendeznek majd a szaúdi pályán. Ehhez pedig komoly infrastruktúra szükséges.

    Azt már korábban is tudni lehetett, hogy környezetbarát forrásból származik majd az energia, ami a világításhoz kell, most azonban már képek is nyilvánosságra kerültek a Diriyah-ban végbemenő munkálatokról.

    A Formula E első világbajnoki szezonjában szinte minden egyes versenyen nagyobb változások lesznek az előző évekhez képest: a soron következő Róma ePrix-n egy hosszabb vonalvezetés várja majd a mezőnyt, utána Valenciában először versenyeznek majd épített pályán, végül pedig Monacóban is bővített, F1-hez hasonló körön mehetnek majd az elektromos autók.

  • Az Alfa Romeo és a Maserati is érdeklődik a Formula E iránt

    Az Alfa Romeo és a Maserati is érdeklődik a Formula E iránt

    Tovább nőhet a gyári csapatok száma az elektromos formula autós szériában, a Formula E-ben. A The Race jelentése szerint két olasz óriás, az Alfa Romeo és a Maserati is igencsak fontolgatja a beszállást, előbbi az F1 kárára.

    Mindkét márka része az egy hónapja létrejött Stellantis csoportnak, amit a Fiat Chrysler és a PSA csoport egyesítéséből hoztak létre. Az új brandnél pedig már igencsak agyalnak a jövőn.

    Noha még semmi hivatalos döntés nem született a vállalton belül, a The Race úgy értesült, hogy mind az Alfa mind pedig a Maserati részéről komolyak a szándékok, hogy csatlakozzanak majd az FE mezőnyéhez a Gen3-as érában.

    Az Alfa Romeo esetében pedig mindenképpen érdekes tény, hogy a Sauberrel kötött megállapodásuk csak 2021 végéig szól, és már a távozást is megszellőztették a hírekben, ami mindenképp e beszámolót támasztja alá.

    A torinói gyártó újdonsült vezérigazgatója Jean-Philipe Imperato, aki korábban a Peugeot-nál volt hasonló pozícióban már 2019-ben kijelentette, hogy a motorsport halott, kivétel az elektromos versenyzés. Így nem meglepő, hogy az Alfat is inkább a Forma-1-ből a Formula E-be vinné.

    A Gen3-as autók a 2022/23-as szezontól lesznek bevetve, ezekben pedig olyan szabályokat igyekeznek lefektetni, ami maradásra bírja a csapatokat, hiszen a BMW és az Audi a jelenlegi korszak végén búcsút int a szériának. Ha az Alfánál komolyan gondolják – akik idén piacra dobnak majd egy elektromos SUV-ot is – akkor hamarosan végleges döntést kell hozniuk, hiszen nemsokára elindul majd a regisztrációs időszak az új érára.

    Ami pedig a testvér márkát, a Maseratit illeti, a forrás szerint ők egy szezonnal később, a 2023/24-es idényben léphetnek be a Formula E-be. Ugyanakkor azt sem zárják ki, hogy az egyik privát csapattal, jelen esetben az Envision Virginnel léphetnek ők majd partnerségre, noha az ő belépésükre valamivel kisebb esélyt lát a forrás, de azt is megjegyzik, hogy felvették a kapcsolatot a sorozat elöljáróival is.

  • A Formula E extrém pénzbüntetéssel hiúsítaná meg a csapatokat a kiszállástól

    A Formula E extrém pénzbüntetéssel hiúsítaná meg a csapatokat a kiszállástól

    A Formula E és az FIA komoly pénzügyi büntetésekkel próbálja meg teljes mértékben elfelejtetni a csapatokkal azt az ötletet, hogy kiszálljanak a sorozatból.

    Az elektromos szériába komoly változások lesznek majd a 2022/2023-as és a 2025/2026-os szezon között. A változások között szerepel egy új, erősebb, 470 lóerő leadására képes hajtáslánc és egy 120 kilogrammal könnyített karosszéria és természetesen a harmadik generációs autók bevezetése is.

    Azonban nemrégiben két neves német gyártó, a BMW és az Audi is közölte, hogy a 2020/2021-es szezont követően elhagyják a sorozatot. Az Audi maradni fog motorbeszállítóként a Virgin csapata miatt, azonban a BMW teljes mértékben ki fog vonulni az elektromos szériából.

    Az Nemzetközi Automobil Szövetség és a sorozat vezetői ennek apropójából hozták meg azt a szabályt, miszerint aki az előbb említett intervallumon belül szállna ki a sorozatból, annak ki kell fizetnie évente 300.000 eurót. Ez azt jelenti, hogy ha valaki kilépne az első szezont követően, akkor 900.000 eurót kellene kifizetnie.

    Ezzel a szabállyal próbálnák meg ellehetetleníteni a csapatokat a kiszállástól, ami azért nem ésszerű, mert például a megüresedett helyekre két Forma-1-es csapat, a McLaren és az Alpine is pályázna a jövőben.

  • Róma hosszabbított a Formula E-vel, és a pálya is átalakul

    Róma hosszabbított a Formula E-vel, és a pálya is átalakul

    Egy új vonalvezetéssel várja majd a Formula E mezőnyét az olasz főváros az idei Róma ePrix-n, ráadásul öt éves hosszabbítást is aláírt a város és a sorozat.

    Róma az idei naptár harmadik állomása lesz, 2019 után térnek ide vissza az elektromos autók, miután tavaly törlésre került a verseny.

    A sorozat hetedik – és első világbajnoki – szezonjára a Circuito Cittadino dell’EUR nagyban átalakul, és a hossza 500 méterrel nő, 3,385 km-re. Az új generációs autók miatt hosszabb egyenesek, és a leglassabb kanyarok eltüntetése volt a cél.

    A gyors kanyarok megmaradnak, de egy technikásabb résszel is bővül a pálya. A Kolumbusz Kristóf téri rész azonban kimarad, hogy ne zavarják meg annyira a város forgalmát. Ezzel a rajtrács is átkerül az egyik új részére.

    Sam Bird, Virgin, Róma, Formula E, racingline.hu
    A régi rajtrács a a Kolumbusz Kristóf téren, Fotó: FIA Formula E

    A pálya pilóták által is kedvelt, mert a szintkülönbségek miatt az autók gyakran teljes egészében elemelkednek a földtől.

    „Róma az egyik legjobban szeretett helyszín, próbáltuk megtartani a pálya karakterét. De ezúttal szerettük volna, ha izgalmasabbá is tenni a versenyeket.” – nyilatkozta Renato Bisignani, a Formula E olaszországi főnöke.

    Ezzel Monaco után Róma lesz a második város, aki megújult pályával jelentkezik az új idényre. Rajtuk kívül Marrakesh változtathat még, de nem lehet tudni , melyik vonalvezetést használják majd Valenciában sem.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés 

  • A Formula E akár új, F1-től eltérő pályán is mehet Monacóban

    A Formula E akár új, F1-től eltérő pályán is mehet Monacóban

    Bár korábban arról szóltak a hírek, hogy az idei Monaco ePrix végre a monacói pálya teljes vonalvezetésén zajlik majd, lehet, hogy Formula E mégis változtatni fog rajta.

    A verseny ötödik lenne a sorban, a pálya eddigi rövidített verziója azonban már biztos nem tér vissza az autók megnövekedett teljesítménye miatt.

    Néhány módosítást így is végrehajtanának az F1-es vonalvezetésen, hogy elkerüljék a két sorozat összehasonlíthatóságát. Bár nincs sok hely a változtatásra, a sikánok és a Portier kanyar környéke kerülhet majd átalakításra.

    Jamie Reigle, a sorozat igazgatója szerint „még sok a bizonytalanság az engedélyek miatt, és azzal kapcsolatban, pontosan mi is fog történni”.

    „Emlékszem, amikor először csatlakoztam a Formula E csapatához, arról folyt a vita, versenyezhetünk-e F1-es pályán. Ez pedig azóta sem múlt el, én személyesen reménykedem, de még nem dőlt el a dolog.”

    Monaco ePrix, Formula E, racingline.hu
    Vonatozás a La Rascasse kanyarban, Fotó: FIA Formula E

    Buemi, Monaco elektromos versenyének kétszeres győztese is kiemelte, 24 autóval lehetetlenség a rövid pályán körözni, de szerinte egy másik előnye is lenne a hosszabb verziónak.

    „Jó lenne, hiszem legközelebb a Gen3-as autókkal jövünk ide, látni lehetne, mennyit javultunk.”

    „Ma a Forma-1 gyorsabb, mint valaha. De jobb lett a versenyzés is? Szerintem a show nem köthető ahhoz, milyen gyorsak az autók. Persze, azt szeretnénk, hogy gyorsabbak legyünk, de tényleg muszáj ezt?”

    „Amit mindenki látni akar az egy jó, izgalmas verseny.” – zárta a Formula E korábbi bajnoka.

  • Igazi versenypályára is megy a Formula E, hat új versenyt jelentettek be

    Igazi versenypályára is megy a Formula E, hat új versenyt jelentettek be

    A párizsi verseny törölték, a kínai és koreai fordulót pedig elhalasztották a Formula E első világbajnoki szezonjában, de jó hírek is vannak a sorozattal kapcsolatban.

    A római és monacói utcai versenyeket megerősítette az elektromos formaautós sorozat vezetősége, ezen kívül a tartalékhelyszín, Marrakesh is visszakerült a naptárba.

    A szezonnyitó továbbra is Diriyahban lesz majd, dupla éjszakai futammal, ezt követné Róma. A városhoz közeli Vallelunga készenlétben áll, amennyiben a vírushelyzet ellehetetlenítené a központban való versenyzést.

    Most először egy állandó pálya – a valenciai Circuit Ricardo Tormo – is helyet kap a menetrendben. A spanyol helyszín a szezon előtti tesztek házigazdája is volt, így nem ismeretlen a mezőny számára. Ott ráadásul már le is tesztelték a szigorú egészségügyi protokollt is.

    Circuit Ricardo Tormo, Valencia, Formula E, racingline.hu
    Circuit Ricardo Tormo, Fotó: FIA Formula E

    Azt még nem lehet tudni, melyik vonalvezetést használják majd, a kollektív teszten is különböző verziókat próbáltak ki a szervezők.

    Egy másik változtató város, Monaco következne ezután, ezúttal a városi pálya teljes vonalvezetésével, amit a Forma-1-ben is használnak. A beugró Marrakesht pedig az újra beütemezett Santiagói dupla hétvége követné.

    Az eredeti naptárban Berlin, New York és London következett a szezon végén, utóbbi kettőt azonban erős kétség övezi. Ebben az esetben az év elején mellőzött Mexikóváros térhetne vissza kipótolni a hiányt.

    Mivel a Szöul és Sanya is elhalasztásra került, nagy valószínűséggel nem lesz ázsiai verseny idén. Ehhez hozzá lehet venni a tervezett jakartai futamot is.

    Ennek ellenére nyilatkozatában Jamie Reigle, a Formula E elnöke kiemelte, „globális naptárral, méltó módon” rendeznék meg az első világbajnoki szezonjukat.