Kategória: Formula E

  • Közös hétvégén a Forma-1 és a Formula E? Wolff szerint jó ötlet!

    Közös hétvégén a Forma-1 és a Formula E? Wolff szerint jó ötlet!

    Egy ideje már furdalja az emberek oldalát a kíváncsiság, hogy valóban lehet-e valóságalapja azoknak a feltevéseknek, melyek szerint a jövőben egy bajnoksággá olvadhat össze a Forma-1 és a Formula E. Ezt a feltételezést pedig arra alapozzák, hogy a Forma-1-nek is környezetkímélőbb megoldást kell találnia a jelenlegi üzemanyagok és a hibrid megoldás helyett.

    Más kérdés, hogy az F1 egyelőre azt kommunikálja, hogy semmiképp nem szeretnének elektromos versenyautókat. Helyette bioüzemanyagon dolgoznak, amiből állítólag már kaptak is mintát az F1-es motorgyártók.

    A Mercedes jelenleg a Forma-1-ben és a Formula E-ben is jelen van, így mindkét bajnokságra van rálátásuk.

    Míg az F1 ezen a hétvégén Imolába látogat, az elektromos sorozat múlt hétvégén Rómában versenyzett, ahol Stoffel Vandoorne-nak köszönhetően vasárnap Mercedes győzelem született.

    Jean Todt, az FIA elnöke hétfőn utalt rá, hogy a jövőben akár együtt is versenyezhet (közös versenyhétvégén) majd a Formula E és a Forma-1. A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff pedig egyetért ezzel.

    „Nem tudom, hogy mennyire mehetnének együtt, a jogi szerződések miatt” – mondta Wolff a Marcának. De szerintem a Formula E látványos az utcai pályákon és tényleg el tudom képzelni, hogy együtt versenyezzenek a Forma-1-gyel Monacóban, Szingapúrban, pár utcai pályán.”

    Legutóbbi podcast epizódunkban épp az elektromos bajnokságokról beszélgettünk:

     

  • A Formula E-s kedvenc Hamiltonnak szurkol Verstappennel szemben

    A Formula E-s kedvenc Hamiltonnak szurkol Verstappennel szemben

    Formula E-s podcast epizódunkra készülvén (amit majd kedden hallgathattok meg) Instagramon többek között azt is megkérdeztük tőletek, hogy van-e kedvenc versenyzőtök a Formula E mezőnyben, és ha igen, ki az. A legtöbben pedig a Mercedes-EQ holland versenyzőjét, Nyck de Vries-t neveztétek meg. (A top4-ben volt még Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne és António Félix da Costa.)

    De Vries a napokban megkapta a kérdést, hogy vajon kinek szurkol inkább az F1-es Hamilton-Verstappen csatában: márkatársának (Hamilton), vagy honfitársának (Verstappen)?

    „Alapvetően a munkaadómnak szurkolok” – mondta de Vries a NOS-nak adott interjúban, utalva a Mercedesre.

    Elmondása szerint nem azért vélekedik így, hogy kedvére tegyen főnökeinek, hanem mert valóban lenyűgözi őt az a munkamorál, ami a csapatot, a márkát jellemzi.

    A holland versenyző azt is nagyszerű dolognak tartja, hogy a Bahreini Nagydíjon bár úgy tűnt, vert helyzetben van a Mercedes, végül mégis nyerni tudtak.

    „Láthattuk, hogy a csapat hogyan igazodik a helyzethez, és visszatért oda, ahol mindig is volt. A Red Bull Bahreinben minden edzésen a leggyorsabb volt, de mégis a Mercedes nyerte a versenyt. Nincs szó túltelítettségről, mindenki nyerni akar. Ezt a mentalitást pedig nagyon csodálatra méltónak tartom.”

  • Eseménydús Róma E-Prix: összegyűjtöttük az ütközéseket

    Eseménydús Róma E-Prix: összegyűjtöttük az ütközéseket

    A Róma E-Prix mindkét versenye balesettel ért véget, és azon kívül is jó pár kétes történés történt a pályán.

    Az utcai versenyek a keskenyebb pálya és korlátok miatt mindig magukban hordozzák a baleset kockázatát. A Formula E egyenesen erre épül, Rómában sem volt hiány a kisebb-nagyobb incidensekből.

    Az első szabadedzés végi ütközésről már beszámoltunk. Az eset érdekessége az, hogy Jean-Éric Vergne is belekeveredett, majd megnyerte a szombati futamot.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

    A hétvége másik győztesének, Stoffel Vandoorne-nak sem indult zökkenőmentesen a hétvégéje, előbb André Lotterer ütötte ki vezető helyről, majd hiába zárkózott fel, a verseny végén di Grassi lelassulásának is ő látta kárát.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

    Di Grassi nem zárt jó hétvégét, az első futamos baki után vasárnap a falban kötött ki, Buemivel való csatája után.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

    Önhibájából pedig két ember veszített értékes pontokat. Az első időmérőn Oliver Rowland az utolsó kanyarban ért a falhoz, és veszítette el a pole-t.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

    A Róma E-Prix második futamának első rajtkockájából induló Nick Cassidy pedig egy kanyarig sem tudta megőrizni előnyét, miután szoftverhiba miatt féktávon megpördült.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

    Di Grassi csapattársa, René Rast is hozzáért a falhoz, és ezzel tönkretette a felfüggesztését.

    Az utolsó körben végül de Vries ismét balesetbe keveredett, sorozatban másodszorra. Kétségtelenül ő volt a hibás ebben az esetben, Bird és Rowland kilökéséért egy öt rajthelyes büntetés vár rá Valenciában.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

    Nem kétség, Diriyah és Róma után is van milyen tanulságokat levonni, a pilóták például a szombati ütközés után szorgalmazták a rajtrács elmozdítását.

  • Mercedes győzelem Rómában, Vandoorne jóvoltából

    Mercedes győzelem Rómában, Vandoorne jóvoltából

    A Formula E Róma E-Prix-jének vasárnapi versenyét Stoffel Vandoorne nyerte, a Mercedes számára.

    Mivel voltak nedves foltok a pályán, ahogy tegnap, ma is biztonsági autó mögül rajtolt el a mezőny, Nick Cassidy-vel a pole-ban. Azonban ő nem sokáig tudott az élen maradni, feltételezhetően szoftverprobléma miatt. Mikor a fékre lépett ugyanis, blokkoltak a kerekei, megforgott és visszacsúszott a 10. helyre.

    Így a vezetést Norman Nato vette át, de csak három körön át tudta tartani a pozíciót, míg Pascal Wehrlein meg nem előzte őt. A német versenyző mögött pedig hamarosan már Vandoorne érkezett a második helyen.

    Miután Lucas di Grassi a falba fordult, biztonsági autós fázis következett. Ezt követően az élen Vandoorne állt, mögötte Sims haladt, de mivel nagyjából azonos volt autóik fennmaradó energiája, Simsnek nem igazán volt lehetősége támadni a belgát.

    Újabb biztonsági autós fázis következett, mert Rast összetört autóját is el kellett távolítani a pályáról.

    A verseny szokatlanul ért véget, ez is kedvezett Vandoorne-nak. A biztonsági autós fázis után már csak egy kör volt hátra a versenyből, ennyit kellett csak kivédekeznie Alexander Simsszel szemben.

    Vandoorne mögött Sims és Nato értek célba, utóbbi azonban nem állhatott fel a dobogóra, az előírt maximális energiamennyiségnél többet használt fel. A dobogó harmadik fokára így végül Wehrlein állhatott fel.

    Versenyző Csapat Diff.
    1 Stoffel Vandoorne Mercedes
    2 Alexander Sims Mahindra Racing 0.666
    3 Pascal Wehrlein Porsche Team 2.346
    4 Edoardo Mortara Venturi 5.018
    5 Maximilian Gunther Andretti Autosport 5.305
    6 Mitch Evans Jaguar Racing 5.671
    7 Antonio Felix da Costa Techeetah 6.133
    8 Sébastien Buemi DAMS 9.795
    9 Tom Blomqvist NIO Formula E Team 12.032
    10 Nico Müller Dragon Racing 12.872
    11 Jean-Eric Vergne Techeetah 15.676
    12 Sergio Sette Camara Dragon Racing 16.009
    13 Jake Dennis Andretti Autosport 16.352
    14 Oliver Turvey NIO Formula E Team 17.134
    15 Andre Lotterer Porsche Team 17.838
    16 Oliver Rowland DAMS 21.140
    17 Alex Lynn Mahindra Racing 37.697
    18 Robin Frijns Virgin Racing 43.103
    Sam Bird Jaguar Racing 1 kör
    Nyck de Vries Mercedes 1 kör
    Nick Cassidy Virgin Racing 2 kör
    René Rast Team Abt 4 kör
    Lucas di Grassi Team Abt 16 kör
    Norman Nato Venturi 2.078
  • Nyilvánosságra hozták a Formula E első állandó pályás vonalvezetését

    Nyilvánosságra hozták a Formula E első állandó pályás vonalvezetését

    Valencia – azon belül is a Circuit Ricardo Tormo – a Formula E harmadik állomása lesz idén. A teszthelyszín lesz az első olyan, ami nem utcai pálya a sorozat történelmében.

    A sorozat teszthelyszíne Párizs helyén került be a versenynaptárba. Rögtön két futamot is rendez majd, hiszen a szervezők a bizonytalanság miatt megpróbálják kihasználni a helyszíneket, és minél több versennyel zárni az évet.

    A pálya – az előzetes ígéreteknek megfelelően – új változattal készült az eseményre. Egy a teljes (és Grand Prix) és a rövid vonalvezetés közötti verziót választottak. Ezenkívül a célegyenesbe bekrült egy sikán a régi boxutca bejáratnál. A The Race részletes grafikát is közölt a változásokról itt.

    Hasonlót már 2019-ben is alkalmaztak a téli teszteken is, akkor nem fogadta jól a mezőny a dolgot, mert többen is nekiütköztek a bójáknak a három nap alatt.

    „Ha egy állandó pályára is megyünk, akkor is a Formula E karakterisztikájára szabjuk át a dolgokat, hogy ne legyen unalmas a verseny, vagy nem passzol a technológiához, amit promótálunk.” – Frederic Bertrand, az FIA Innovatív Motorsport osztályának vezetője.

    A sok aszfaltozott bukótér és az alacsony kerékvetők miatt a pálya határai az egyik központi témája lesz a valenciai Formula E hétvégének. Ennek elkerülés miatt a kamerás megfigyelés mellett néhány korlátot is elhelyeznek majd a pálya mellett.

  • Formula E: még pár csapat adós lesz az új autóval Róma után is

    Formula E: még pár csapat adós lesz az új autóval Róma után is

    Három csapat határozott úgy, hogy eltolja a fejlesztés ütemét, azonban ketten így sem készültek el időre, a Formula E római fordulójára.

    A 2021-es szezon előtt két út kínálkozott a csapatok előtt. A költségcsökkentés jegyében egy új autóval készülhettek, amit aztán meg kell tartaniuk a Gen2 éra végéig. A másik lehetőség szerint pedig több fejlesztéssel áprilisban vihetik pályára az új masinát.

    A tavalyi év első két helyen végző csapata, a Techeetah és a Nissan – illetve a sereghajtó Dragon – gondolkoztak úgy beáldozzák a szezon első felét.

    A versenynaptár azonban jelentősen átalakult, így csak az első hétvégén, Diriyahban kellett volna a régebbi specifikációt használniuk.

    A Dragon nagyon jó hétvégét zárt Szaúd-Arábiában. Ezért döntöttek amellett, hogy későbbre hagyják a bemutatást, inkább kihasználják a régi specifikációban talált tempót.

    A Nissan is erős pontokat szerzett, de a beszállítók miatt megcsúsztak az ütemtervvel, és legkorábban csak a Valencia E-Prix után készülnek majd el.

    Így a Techeetah az egyetlen Formula E csapat, ami maradt az újításnál. Nem jártak rosszul, mert bár Vergne belekeveredett az első szabadedzés végén az ütközésbe, végül győzni tudott az első római futamon.

  • Vergne jött, látott, győzött Rómában szombaton

    Vergne jött, látott, győzött Rómában szombaton

    Jean-Eric Vergne (Techeetah) nyerte a Róma E-Prix szombati versenyét, ami biztonsági autó mögött ért véget. Rajta kívül a két Jaguar ért célba dobogós helyen Sam Birddel és Mitch Evansszel. Utóbbi kettő ráadásul a 10. és 12. helyről indulva ért a top3-ba.

    A pole-ból induló Stoffel Vandoorne vezette a mezőnyt, míg az enyhe eső miatt biztonsági autó mögött indult el. A zöld jelzés után azonban hamar elvesztette a vezető helyet. Lotterer előzte őt meg, és mikor a belga versenyző próbálta visszaszerezni pozícióját, össze is ütköztek. Előbbi a hetedik, utóbbi a 13. helyre csúszott vissza emiatt.

    Ennek következtében egy ideig Oliver Rowland került az élre, azonban később áthajtásos büntetést kapott, mert túllépte a megengedett energiahasználatot.

    Így két bajnok, di Grassi és Verge találták magukat az élen. Hol egyikük, hol másikuk állt az első helyen, annak függvényében, hogy épp hogy álltak az attack mode-dal (támadó mód), vagyis energiatöbblettel, melynek lehetőségével két-két alkalommal éltek.

    Di Grassi autója végül a verseny vége felé közeledve lelassult. Vandoorne pedig igyekezett kikerülni a lelassuló brazilt, közben azonban megforgott, autója összetört és véget ért a versenye. Teljesen nem tudta elkerülni csapattársa, Nyck de Vries sem, így végül ő is kiesett.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

    Az eset miatt a biztonsági autó lépett a pályára, és így is lett leintve a verseny.

    Érdemes még kiemelni René Rast hatodik helyét, mivel a 20. helyről indult csak, miután az időmérőn megforgott.

    Versenyző Csapat Diff.
    1  Jean-Eric Vergne  Techeetah
    2  Sam Bird  Jaguar Racing 0.461
    3  Mitch Evans  Jaguar Racing 0.756
    4  Robin Frijns  Virgin Racing 1.034
    5  Sébastien Buemi  DAMS 3.142
    6  René Rast  Team Abt 3.534
    7  Pascal Wehrlein  Porsche Team 3.918
    8  Alex Lynn  Mahindra Racing 5.720
    9  Maximilian Gunther  Andretti Autosport 18.296
    10  Nick Cassidy  Virgin Racing 18.763
    11  Tom Blomqvist  NIO Formula E Team 19.089
    12  Norman Nato  Venturi 20.045
    13  Oliver Rowland  DAMS 20.270
    14  Nico Müller  Dragon Racing 21.155
    15  Sergio Sette Camara  Dragon Racing 21.415
    16  Andre Lotterer  Porsche Team 22.987
    kiesett  Nyck de Vries  Mercedes 3 kör
    kiesett  Lucas di Grassi  Team Abt 3 kör
    kiesett  Stoffel Vandoorne  Mercedes 3 kör
    kiesett  Antonio Felix da Costa  Techeetah 4 kör
    kiesett  Jake Dennis  Andretti Autosport 7 kör
    kiesett  Edoardo Mortara  Venturi 14 kör
    kiesett  Alexander Sims  Mahindra Racing 22 kör
     Oliver Turvey  NIO Formula E Team
  • Újabb bizarr Formula E baleset történt Rómában is

    Újabb bizarr Formula E baleset történt Rómában is

    A Formula E első római szabadedzésének végén egy kisebb félreértés miatt három autó sem tudott visszatérni a boxba.

    Startgyakorlat miatt álltak sorba az autók az új rajtrács előtt egy törésben, amikor Oliver Turvey NIO-ja egyszer csak megjelent a háttérben, és nekiütközött Jean-Éric Vergne-nek és Jake Dennisnek.

    Mindhárom autóban nagyobb károk keletkeztek, de Sims sem úszta meg mindenféle törmelék nélkül.

    „Ez volt az első, hogy úgy ütköztem, hogy nem láttam, hogy jön. Megálltam, és teligázzal nekem jött, fékezés nélkül.” – mondta az esetről a Formula E kétszeres bajnoka. – „Legalább nem volt időm megijedni.”

    Jake Dennis nem volt ennyire szerencsés. Bár neki sem esett semmi baja, három gumija is defektet kapott, így ennyivel kevesebből gazdálkodhat a hétvége további részében.

    „Az ő védelmében, nem fordítottak rá sok energiát a pályabírók, vagy nem tudom kik, hogy lengessenek legalább egy sárga zászlót.” – fejtette ki álláspontját a brit.

    Turvey eközben büntetést kapott, miután az FIA emberi hibának minősítette az esetet. Csapata az idővel versenyez majd, hogy indulni tudjanak a szombati futamon.

    Oliver Turvey, NIO 333, Formula E, racingline.hu
    Fotó: FIA Formula E

    „Meg kell értenünk, mint [pilótát körülvevő] környezetnek, milyen körülmények kombinációja vezetett a balesethez. Abból, amit tudunk, ha egyik nem történt volna meg, nem lennénk most ilyen helyzetben.” – nyilatkozta Christian Silk, a NIO 333 csapatfőnöke.

    A vizsgálat kizárta annak esélyét, hogy kommunikációs hiba okozhatta volna az esetet, a csapat – és Turvey – is megfeledkezett a procedúráról.

    Az idei szezonban nem ez az első komoly baleset, Diriyahban két komoly ütközés is történt, Sims autóját azóta újra kellett építeni.

  • A BMW mellett az elektromos MINI lesz a Formula E biztonsági autója idén

    A BMW mellett az elektromos MINI lesz a Formula E biztonsági autója idén

    A Forma-1-hez hasonlóan a Formula E-ben is két típusú biztonsági autó fog felváltva szolgálatot teljesíteni a versenyeken.

    A sorozat 2014-es indulása óta a BMW biztosította a mezőny számára a biztonsági autót, ám a német vállalat az idei szezon végén kiszáll a szériából. Ennek apropóján a BMW vállalat kötelékébe tartozó MINI is biztonsági autóként lesz idén jelen.

    Az Electric Pacesetter névre hallgató modell a soron következő római fordulóban fog bemutatkozni, április 10.-11.-én, amely rögtön egy dupla fordulós hétvége lesz.

    MINI, racingline
    Fotó: BMW AG

    A MINI Electric Pacesetter olyan stílusbeli változásokat kapott, ideértve a hátsó szárnyat és a szélesebb kerékíveket, amivel nagyon hasonlít a belső égésű, harmadik generációs Mini Cooper JCW GP utcai autóra. Az utcai elektromos MINI-hez képest a biztonsági autó 130 kilóval könnyebb, de képes ugyanarra a 182 LE-s teljesítményre és 6,7 másodperc alatt van százon, ami hat tizeddel jobb, mint az utcai verzióé.

    Fontos változások még rajta a három irányba állítható felfüggesztés, a 10 mm-rel szélesebb nyomtáv is. Ezen kívül pedig ugyanolyan 18 colos Michelin abroncsok vannak rajta, mint a Formula E autóin.

    A Formula E már túl van az első dupla fordulóján, Szaúd-Arábiában.

  • Duplafutamokkal bővíti a versenynaptárát a Formula E

    Duplafutamokkal bővíti a versenynaptárát a Formula E

    A Formula E a kétversenyes Diriyah-i hétvége után Rómában és Valenciában is hasonló formátummal versenyez majd az elektromos mezőny.

    Emiatt elmarad a Valenciába tervezett újoncok tesztje is, azon a napon tartják majd a második versenyt.

    A változtatást azért eszközölték, mert a Formula E későbbi – Európán kívüli – versenyeinél nehézségekre számítanak. A The Race úgy tudja, elsősorban a május 22-i, marrakeshi hétvége sorsa kérdéses.

    A római versenyek csak két hét múlva esedékesek, ez kevés időt ad majd a csapatoknak, hogy előkészüljenek. Különösen igaz ez a DS Techeetah, Nissan e.dams és a Dragon Penske csapataira, akik új hajtáslánccal készülnek az olasz futamra.

    Ami a versenynaptár többi részét illeti, Monacóval – bár városi helyszín – egyelőre nem merültek fel kételyek, Santiagóban pedig az oltások ellenére növekszik az esetek száma. A rali világbajnokság szeptemberi, chilei fordulóját mindenesetre nemrég leváltotta a görög Akropolisz Rali.

    Ezenkívül Berlin, New York és London voltak a potenciális városok, akik E-Prix-t rendeznének a szezon végén, közülük pedig mindegyik rendezett már dupla fordulót a sorozat történetében.

    # Dátum Verseny Pálya Ország
    1 02.26.
    ?? Diriyah E-Prix
    Riyadh Street Circuit
    Szaúd-Arábia
    2 02.27.
    3 04.10.
    ?? Róma E-Prix
    Circuito Cittadino dell’EUR
    Olaszország
    4 04.11.
    5 04.24.
    ?? Valencia E-Prix
    Circuit Ricardo Tormo
    Spanyolország
    6 04.25.
    7 05.08. ?? Monaco E-Prix Circuit de Monte-Carlo Monaco
    8 05.22. ?? Marrakesh E-Prix Circuit Internationale Moulay El-Hassan Marokkó
    9 06.05.
    ?? Santiago E-Prix
    Parque O’Higgins Circuit
    Chile
    10 06.06.