Kategória: Formula E

  • Da Costa: Lotterer egy igazi lúzer

    Da Costa: Lotterer egy igazi lúzer

    Antonió Félix da Costa egy igazi vesztesnek titulálta André Lotterert, miután a német pilóta szó szerint a falba rakta a sorozat regnáló bajnokát a második londoni versenyen.

    A Porsche német versenyzője egy áthajtásos büntetést kapott, miután da Costa megpróbálta megelőzni őt és a falba rakta őt az egyes kanyarba menet. Lottererer folytatni tudta a futamot, de a DS Techeetah pilótájának kitört a bal első felfüggesztése, ami miatt kénytelen volt idő előtt kiszállni az autójából.

    A baleset pedig azért lehet fájó da Costának, mert a londoni duplaforduló előtt még az összetett második helyén állt, de a mostani nullázása és az első versenyen elért kilencedik helyével visszaesett az egyéni tabella ötödik helyére.

    „Egészen jó futamom volt, amíg nem találkoztam azzal a lúzerrel” – értékelt a portugál a kiesését követően a Motorsport.comnak. „Ez van, nem lehet ezzel mit tenni. Annyi autót megelőztem az attack mode-dal abban a kanyarban. Mindenki figyelmes volt mindkét versenyen, Andrét leszámítva.”

    „Várható volt, hogy ez fog történni. Mindig ugyanaz az ember okozza ezeket a baleseteket. Idejét sem tudom már, mikor tudott befejezni egy versenyt sérült autó nélkül. Lehet, hogy csak ellenem vet be ilyen sportszerűtlen manővereket, de minden esetre ez elfogadhatatlan.”

    A portugál kritikáját az FIA sem hagyta figyelmen kívül, ugyanis két büntetőpontot felvarrtak a háromszoros Le Mans-i 24 órás győztes Lotterer licenszére, amivel immáron 8 egységnél jár.

    Da Costa hozzátette, hogy a Porsche pilótájának manőverei „nem állják meg a helyüket egy világbajnokságban” és szerinte ezzel „rossz fényben tünteti fel a sorozatot”, ahol a mostani bokszutcás botrány előtt is volt már nagyobb szintű üzemzavar az elektromos széria idei kiírásában.

  • A modell Cara Delevingne Gen 2-es Formula E autót vezetett!

    A modell Cara Delevingne Gen 2-es Formula E autót vezetett!

    A Formula E London E-Prix-jének hétvégéjén a 28 éves modell-színésznő, Cara Delevingne lehetőséget kapott, hogy beleüljön, sőt vezessen is egy Gen 2-es autót.

    Mindenképp elismerésre méltó, hogy bevállalta, és probléma nélkül körbement a szűk, városi pályán.

    Korábban a szintén modell, Emily Ratajkowski is meghajtott egy Formula E autót.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Cara Delevingne (@caradelevingne) által megosztott bejegyzés

     

  • Di Grassit kizárták, az Audit pedig 50.000 euróra büntették a „trükközésük” miatt

    Di Grassit kizárták, az Audit pedig 50.000 euróra büntették a „trükközésük” miatt

    Lucas di Grassit diszkvalifikálták a második London ePrix-ről, miután a brazil pilóta nem töltötte le a bokszutca áthajtásos büntetését, amit a második biztonsági autós fázis során való trükközéséért kapott.

    Az Audi brazil versenyzője a nyolcadik helyen haladt, amikor André Lotterer falba rakta Antonió Félix da Costát, miután a portugál meg akarta őt előzni eaz egyes kanyarbab. Az eset közben pályára gurult a biztonsági autó, ami nagyon lassan haladt a mezőny előtt. Az FE harmadik szériájának bajnoka pedig ezt kihasználva hajtott át a bokszutcán, amivel annyi időt nyert, hogy az első helyre tért vissza a pályára. Mindez annak ellenére történt meg, hogy a brazil betartotta a sebesség limitet és még meg is állt egy rövid időre az Audi boksza előtt.

    Ugyan di Grassi a verseny végén elsőként szelhette át a kockás zászlót, azonban a stewardok fekete zászlóval kiintették őt a versenyből, miután nem töltötte le az előbbi akciójáért kapott áthajtásos büntetését. Az időbüntetés végül csak a 8. helyen lett rangsorolva az Audi pilótája, akiknek az idei az utolsó évük az elektromos szériában.

    Azonban, mint kiderült, a német márka mérnökei nem tájékoztatták a büntetésről a pilótájukat, akit azért meszeltek el, mert elfékezte magát és nem állt be megfelelően a boksz előtt felfestett pitbokszába. Az Audi ezért egy felfüggesztett 50.000 eurós pénzbüntetést kapott az FIA-tól, de mivel a büntetés felfüggesztett, így egyelőre csak 5.000 eurót kell befizetniük.

  • Botrány és újabb hazai győzelem a Formula E második londoni versenyén!

    Botrány és újabb hazai győzelem a Formula E második londoni versenyén!

    Jake Dennis után egy másik brit tudott győzni Londonban, a Formula E visszatérő hétvégéjén. Di Grassi haladt át elsőként a célvonalon, de egy kétes manőver miatt kizárták.

    Vandoorne szerezte meg a pole-t a száraz pályán, és a Mercedes elég jó eredményre számíthatott, hiszen de Vries negyedik lett. A tegnap brillírozó Lynn szintén bekerült a Super Pole-ba, tegnapi első rajtkockája és dobogója után ismét jól jöttek ki neki az időmérős csoportok.

    De Vries a rajt után Lynnt megelőzve feljött Vandoorne és Rowland mögé. Hamarosan azonban megállt a verseny, miután Buemi és Rast összeakadtak a visszafordítókban.

    Másodjára akkor jött ki a biztonsági autó, amikor André Lotterer a pitfalba terelte bele a címvédő da Costát.

    Ekkor támadt a 8. helyen autózó di Grassinak egy ötlete: a boxutca sebességkorlátja magasabb volt, mint a sebesség, amivel a safety car haladt, ráadásul rövidebb útvonalat is jár be. Di Grassi ezért átment a boxutcán, és az első helyen tért vissza a versenybe.

    A szabályok szerint a boxutca safety car alatt is nyitva van, és a pilóták használhatják, amennyiben megállnak saját boxuk előtt. Az Audi garázsa előtt áll azonban a rajtlámpák egyik támasztó oszlopa, így nem látszott, a brazil valóban megállt-e.

    A pályabírók szerint nem, az Audi viszont továbbra is azt állítja, szabály szerint jártak el. Di Grassi előbb áthajtásos büntetést kapott, és miután nem töltötte le, kizárták a versenyből.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

    Ezután úgy tűnt, a Mercedes kettős győzelméhez sok kétség nem férhet, azonban a második helyen (di Grassi mögött) autózó Vandoorne-t megtorpedózta Oliver Rowland Nissanja.

    A két autó sok időt vesztett az összeakadással, de mindketten tovább tudtak menni, így nem lett belőle újabb megszakítás.

    Lynn közben átlépte de Vriest, a harmadik helyen pedig Mitch Evans végzett. Di Grassit végül 8. helyen – előzetesen – értékelték, ugyanis eddig esett volna vissza az utólag „jóváírt” áthajtásos büntetéssel.

    Alex Lynn, Mahindra, Formula E, FE, racingline.hu
    Lynn ünnepel, Fotó: FIA Formula E

    Szokatlanul jól zárt a Dragon Penske két autója. Sette Camara egészen a szezonnyitó Diriyah óta most szerzett először pontot. Beugró csapattársa, Joel Eriksson közben éppen csak lemaradt a pontokról 11. helyen.

    Az eddigi listavezető, Sam Bird nulla ponttal zárta hazai hétvégéjét, így elveszítette a vezető helyet, de Vries-szel szemben. Két fordulóval a vége előtt 11-en állnak 25 ponton belül. A 24-ből pedig csak hatan nem esélyesek matematikailag a Formula E első világbajnoki címére.

  • Albon felkeltette egy Formula E csapat érdeklődését

    Albon felkeltette egy Formula E csapat érdeklődését

    Mivel egyik jelenlegi pilótájuk, Oliver Rowland távozik majd a csapattól, a Nissan e.dams kénytelen új pilóta után nézni. Az egyik jelölt, Albon már kapcsolatban áll velük, így könnyen lehet, ő lesz a befutó.

    2018-ban csak a Toro Rosso által felajánlott ülés miatt nem versenyzett a csapattal, azóta viszont megváltozott a helyzet. A jelenleg DTM-ben szereplő thai pilóta a Red Bull tartalékosi szerepkörét is ellátja.

    Többször kiemelte, szeretne visszatérni az F1-be, Pérez és Gasly azonban megállja a helyét. Ráadásul csapattársa, Liam Lawson is jobban teljesít nála.

    Jelenleg rajta kívül di Grassi (Audi), Kvyat, Günther (BMW) és Lynn (Mahindra) szerepel a japán-francia csapat kívánságlistáján, de úgy tűnik számukra Albon lenne az elsődleges célpont.

    „Ő nyilvánvalóan azok között van, akiket megfontolunk, és tartja velünk a kapcsolatot, rendszeresen beszélünk.” – fedte fel Francois Sicard, a csapat ügyvezető igazgatója.

    „Követi a csapatunkat, úgyhogy közel állunk hozzá. Könnyen az lehet, akit majd választunk. De vannak mások is, és neki is lehetnek más lehetőségei.”

    A Nissan globális motorsport igazgatója, Tommaso Volpe utalt arra, hogy hamarosan kiderült, ki lesz Rowland helyettese.

    „Ez az idő, amikor döntenünk kell. Sokat beszélünk Francois-val, de még nem döntöttünk. Érdekünk azonban, hogy minél hamarabb nyilvánosságra hozzuk a végeredményt.”

    Di Grassi azután kezdett el érdeklődni, a korábbi riválisa, Sébastien Buemi melletti ülés iránt, amikor az Audi kivonulását követően az Abt nem tudta megszerezni az indulási jogot maguknak.

    A 2016/17-es bajnok jelenleg az Audi Abt pilótája, és elsődlegesen az elektromos sorozatban szeretne maradni, ezért kezdett el a rivális csapatoknál is nézelődni. Kiemelte azonban, csak akkot látja értelmét, ha győzelemre esélyes autót kap majd.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Nissan e.dams (@nissanedams) által megosztott bejegyzés

  • Hazai győzelem született a Formula E első londoni futamán

    Hazai győzelem született a Formula E első londoni futamán

    A hét brit versenyző közül Jake Dennis volt az, aki meg tudta nyerni a Formula E első kül- és beltéri versenyét.

    Egy honfitárs, a negyedik csoportos Alex Lynn indulhatott pole-ból, köszönhetően a javuló időmérős körülményeknek. A Mahindra pilótája azonban nem tudta tartani a második győzelmét szerző Dennist, illetve a kilencedik helyről felzárkózó Nyck de Vriest.

    Alexander Sims már az első körben elvérzett, miután megtalálta a falat. Lassú továbbhaladása miatt többen is nekimentek, például a két Jaguar, Evans és a listavezető Bird.

    A Formula E sajátos eleme, a második Attack Mode bizonyult sorsdöntőnek a futamgyőzelem szempontjából, ugyanis Lynn hamarabb jött ki, feladva a vezető pozíciót. Az igazi bajt az jelentette számára, hogy utána a többletenergiával nem tudott elmenni vetélytársa mellett.

    Dennis ezzel idei második győzelmét szerezte első szezonjában, Nyck de Vries pedig nagy hajrával még be tudott férkőzni Lynn elé.

    A dobogósok mögött Lotterer (Porsche) ért célba, majd jött a két Audi (Rast és di Grassi). Vandoorne csapattársához hasonlóan nagy felzárkózást bemutatva lett hetedik, a címvédő da Costa, Mortara és Wehrlein előtt.

    A két Nissant, Buemit és Rowlandet kizárták túlzott energiahasználat miatt. Előbbi egy negyedik, utóbbi egy tizedik helyet vesztett el.

    Sam Bird kiesése ellenére továbbra is vezeti bajnokságot, egy ponttal da Costa, és kettővel Dennis előtt. Mögöttük is szoros az állás, az 14. helyezett 25 ponton belül áll jelenleg.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

  • A Formula E egy csavarral készül a berlini szezonzáróra

    A Formula E egy csavarral készül a berlini szezonzáróra

    Mégpedig ezt szó szerint kell érteni. A Formula E ugyanis a tavalyi hatfutamos Berlin E-Prix-hez hasonlóan irányt vált majd két verseny között.

    2020-ban fordított, változatlan, majd módosított vonalvezetéssel rendeztek két-két futamot, így zárták a koronavírus által megtépázott szezont. Idén szinte mindegyik helyszín duplázik, de hasonló besűrített menetrendre azért nincs példa.

    Az új, komplexebb változat tavaly vegyes értékelést kapott a pilótáktól. A Formula E azonban még nem árulta el, pontosan milyen vonalvezetést is fordítanak majd meg.

    2020, Tempelhof, Berlin E-Prix, Formula E, racingline.hu
    A fordított irányú boxutcakijárat, Fotó: FIA Formula E

    „Szerintem nagyszerű, mert Monaco kivételével csak kétfutamos hétvégéink voltak. A második versenynapra pedig mindig nagyon szoros lett a mezőny.” – értékelt Maximilian Günther.

    „Az, hogy egy új elemet – és új vonalvezetést – hoznak be, mutatja a Formula E újító megközelítését. Nagyobb kihívás lesz felkészülni, mert két különböző pályára kell készülnünk. De legalább van némi tapasztalatunk tavalyról.”

    A sorozat 2016/17-es bajnoka, Lucas di Grassi szintén üdvözölte a változást:

    „Azt hittem, ilyesmi nem lehetséges, mert túl kevés az idő a két verseny között ahhoz, hogy változtassanak a korlátokon. Mindenesetre úgy tűnik, találtak egy jó megoldást erre.”

    „Ez nagyszerű, így teljesen új vonalvezetésen is körbe kell majd találnunk. Lehet, hogy csak az irány változik, de számunkra elveszik az összes viszonyítási alap. Mindent újra kell tervezni, ez teljesen új kihívás.”

    „Szerintem jó ötlet, hogy az utolsó versenyeket így rendezik meg. A szurkolók is biztos örülnek majd annak, hogy nincs könnyű dolgunk.”

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

  • Beltér, eső, rámpa – avagy a londoni Formula E pálya különleges kihívásai

    Beltér, eső, rámpa – avagy a londoni Formula E pálya különleges kihívásai

    Félig fedett pályán tér vissza Londonba a Formula E mezőnye. A két szakaszt meredek szintkülönbség választja majd el egymástól, de nemcsak ezért lesz különleges a hétvégi két verseny…

    Világpremiernek is tekinthető, hogy kinti-benti pályán fognak elektromos világbajnoki futamot rendezni. Korábban is volt kisebb fedett rész, például a monacói alagútban vagy a Tempelhof repülőtéren, itt azonban körülbelül a pálya harmada az ExCeL csarnok plafonja alatt helyezkedik el.

    ExCel, London E-Prix, Formula E, racingline.hu
    Az emelkedő és a váltás pillanata, Fotó: FIA Formula E

    „Ez a helyszín különleges kihívás azzal, hogy be- és ki is megyünk egy rámpán.” – ismert el Oliver Rowland, az egyik hazai pilóta.

    „Sok mindent kell majd összerakni. Sok a hupli, szűk, sok a technikás rész, de vannak gyorsabb szakaszok is. Versenyzőként magabiztosnak kell lennünk, mert a falak nincsenek messze.”

    „Ezen a hétvégén ráadásul esőt is várunk, amivel még ezelőtt nem volt dolgunk. Kint vizes aszfalton leszünk, aztán bent szárazon, úgyhogy furcsa lesz.”

    „A pálya könnyebben szárad majd, és nem lesz annyi állóvíz, de a belső részre közben – ahol a célegyenes is van – felhordjuk a vizet. Ez teljesen új élmény lesz, még nem igazán tudom, mi vár rám.”

    A Formula E történetében most először 52 kilowatt helyett csak 48-cal indulhatnak majd a csapatok. Ezt azonban ellensúlyozza majd az, hogy kicsit átszabták az eredeti vonalvezetést, így kevesebb kanyarból kell kigyorsítani.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

  • De Vries túl mesterségesnek tartja a Formula E kvalifikációs rendszerét

    De Vries túl mesterségesnek tartja a Formula E kvalifikációs rendszerét

    Nyck de Vries, a Formula E egyik versenyzője kritizálta a kategória formátumát, és „mesterségesnek” nevezte a bajnokság kialakítását.

    Miután a 2020-2021-es szezont a bajnokság élén kezdte a Diriyah E-Prix-n aratott győzelmét követően, a Mercedes pilótája csak egyszer tudott újra nyerni, a valenciai versenyen, ahol sok autó nem ért célba a csökkenő energiaszint miatt.

    Az elmúlt öt versenyen de Vries mindössze két pontot szerzett, és azt sugallta, hogy a Formula E kvalifikációs formátuma a fő oka a problémáinak.

    „Ez csak a játék okozta, körülményes helyzetek sora” – mondta de Vries a Motorsport.com-nak a hétvégi első New York City E-Prix után. „Természetesen hibázunk, és felelősek vagyunk a hibáinkért, amelyeket elkövetünk.”

    „De végső soron a legnagyobb probléma a kvalifikációs formátummal van.”

    A Formula E-ben a kvalifikáció során a versenyzőket négy, legfeljebb hat autóból álló csoportba osztják, és minden versenyzőnek hat perc áll rendelkezésére, hogy megfussa a legjobb idejét. A csoportok sorrendjét a versenyzők bajnoki helyezése határozza meg, és az élen állók indulnak elsőként. Ez a csoport számít a legkedvezőtlenebbnek, mivel a pálya még nem tapad kellően.

    De Vries rendszeresen ebben a csoportban találta magát – tekintettel arra, hogy a szezon korábbi futamain mutatott erősebb formája jó pozícióba hozta őt a pontversenyben -, és ez azt jelentette, hogy nehezen tudott az első helyhez közeli rajthelyet szerezni.

    „Ha az első csoportban vagy, a lehető legjobb kvalifikációs pozíció a 11. hely volt (szombaton)” – mondta a holland. „Úgy tűnik, hogy az első csoportban általában olyan nagy a hátrány, hogy egyszerűen nehéz a top 10-ben lenni.”

    „A rajtrács hátsó részére kerülsz, ebbe az egész zűrzavarba. Három ilyen futam, mit lehet tenni? Természetesen megvan a felelősségünk, és csapatként mindig jobban kell teljesítenünk.”

    „De nem hiszem, hogy a mi oldalunkon feltétlenül gond lenne. Ez csak a játék része. Ha megnézzük a bajnoki tabellát, majdnem 12 versenyző van 19 ponton belül. Mondhatod, hogy izgalmas, de számomra ez mesterséges.”

    De Vries az első New York City E-Prix-n a 13. helyen végzett, miután az első körben történt incidens során megsérült az autója.

    „Három egymást követő versenyen hátulról ütöttek meg. A 10-es kanyarban megpróbáltam kikerülni az előttem lévő autót, de ez nyilvánvalóan lehetetlen volt.”

    „Elvesztettem a jobb első sárvédőmet, így onnantól kezdve nagyon sérült az egyensúlyom. Csak célba értünk, de esélyem sem volt küzdeni.”

    A hétvége második versenye sem alakult sokkal jobban de Vries számára, a Mercedes F1-es tartalékversenyzője a 18. helyen végzett. A futamot Sam Bird nyerte, aki a versenyzői tabellát is vezeti.

  • Bird újra szárnyalt New Yorkban, vezet a bajnokságban

    Bird újra szárnyalt New Yorkban, vezet a bajnokságban

    Domináns győzelmet szerzett Sam Bird a Formula E idei 11. versenyén, míg csapattársát csak egy késői hiba fosztotta meg a verseny és a bajnokság második helyétől.

    A Jaguar brit pilótája még 13. helyen állt a nap elején. A szoros bajnoki állásnak köszönhetően azonban idei második győzelme elég volt ahhoz, hogy átvegye a vezetést Edoardo Mortarától, aki nem szerzett pontot egész hétvégén.

    Mitch Evans a hátsó egyenesre vezető kanyarban csúszott meg, és az autó sérülése miatt egészen a 13. helyre csúszott vissza.

    Nick Cassidy örökölte meg tőle a második helyet, míg mögötte a címvédő da Costa férkőzött fel a dobogóra.

    A Porschék át tudták menteni a Pueblában mutatott jó formájukat, Pascal Wehrleint két dobogójától fosztotta meg büntetés. Most csapat- és honfitársa, Lotterer előtt ért célba negyedik helyen.

    A tegnapi győztes, Günther elcsípte az utolsó pontot, míg korábbi listavezető, Frijns kettővel előtte végzett.

    Sims és Lynn kettős pontszerzés kapartak össze a Mahindrának a 6. és 9. helyen, Frinjsen kívül Norman Nato férkőzött be közéjük.

    A két régi rivális, Buemi és di Grassi ismét egymásra találtak, római ütközésük után másodjára akadtak össze ebben a szezonban.

    A verseny végeredménye:

    # Pilóta Csapat
    1 Sam Bird Jaguar Racing
    2 Nick Cassidy
    Envision Virgin Racing
    3 António Félix da Costa DS Techeetah
    4 Pascal Wehrlein
    TAG Heuer Porsche Formula E
    5 André Lotterer
    TAG Heuer Porsche Formula E
    6 Alexander Sims Mahinda Racing
    7 Norman Nato
    RokIT Venturi Racing
    8 Robin Frijns
    Envision Virgin Racing
    9 Alex Lynn Mahinda Racing
    10 Maximilian Günther
    BMW i Andretti Motorsport
    11 Sérgio Sette Câmara
    Dragon Penske Autosport
    12 Stoffel Vandoorne
    Mercedes-Benz EQ
    13 Mitch Evans Jaguar Racing
    14 Lucas Di Grassi
    Audi Sport ABT Schaeffler
    15 Sébastien Buemi Nissan e.DAMS
    16 Jake Dennis
    BMW i Andretti Motorsport
    17 Edoardo Mortara
    RokIT Venturi Racing
    18 Nyck de Vries
    Mercedes-Benz EQ
    19 Oliver Rowland Nissan e.DAMS
    20 René Rast
    Audi Sport ABT Schaeffler
    21 Tom Blomqvist
    NIO 333 Formula E Team
    22 Joel Eriksson
    Dragon Penske Autosport

    A bajnokság állása:

    # Versenyző Csapat Pont
    1 Sam Bird Jaguar 81 0
    2 António Félix da Costa Techeetah 76 -5
    3 Robin Frijns Virgin 76 -5
    4 Edoardo Mortara Venturi 72 -9
    5 Nick Cassidy Virgin 70 -11
    6 Jean-Éric Vergne Techeetah 68 -13
    7 René Rast Audi 61 -20
    8 Mitch Evans Jaguar 60 -21
    9 Pascal Wehrlein Porsche 60 -21
    10 Nyck de Vries Mercedes 59 -22
    11 Oliver Rowland Nissan 59 -22
    12 Lucas di Grassi Audi 54 -27
    13 Stoffel Vandoorne Mercedes 54 -27
    14 Jake Dennis BMW-Andretti 54 -27
    15 Maximilian Günther BMW-Andretti 54 -27
    16 Alexander Sims Mahindra 44 -37
    17 Alex Lynn Mahindra 34 -47
    18 André Lotterer Porsche 32 -49
    19 Nico Müller Dragon 30 -51
    20 Sébastien Buemi Nissan 20 -61
    21 Norman Nato Venturi 17 -64
    22 Oliver Turvey NIO 333 13 -68
    23 Sérgio Sette Camara Dragon 12 -69
    24 Tom Blomqvist NIO 333 5 -76
    25 Joel Eriksson Dragon 0 -81