Kategória: Formula E

  • Leoltotta a rajongókat, majd nagy vallomást ígért a káromkodáscunamit büntetés nélkül megúszó versenyző

    Leoltotta a rajongókat, majd nagy vallomást ígért a káromkodáscunamit büntetés nélkül megúszó versenyző

    Az elmúlt hetek legnagyobb autósportos történéseinek, a versenyzői csúnya beszéd ellen fellépő FIA-nak, illetve a Formula E-ben debütáló gyorstöltésnek a metszetében egy pilótát találunk: Dan Ticktumot. A korábban egy évre eltiltott brit fenegyerek a hétvégi versenyen a rádióban, majd azt követően a kommentfalon is kikelt magából, meg nem értettségéről beszélt és nagy revelációt helyezett kilátásba. 

    A 25 éves brit versenyző már tíz évvel ezelőtt bekerült az autósport fősodratú hírei közé, bár nem olyan módon, ahogy szeretett volna: a brit F4 elődjének számító MSA Formula nevű sorozatban ugyanis egy korábbi incidensük miatti bosszúból a biztonsági autó mögött mindenkit megelőzve beleszállt az élen haladó ellenfelébe, Ricky Collardba. Tettéért egy évre eltiltották az autóversenyzéstől, de 2016 végén visszatért, és végül tisztességes karriert tudott építeni magának, F2-es futamgyőzelmei után a Formula E-ben talált magának ülést. A néhányszor nevet váltó kínai csapatnál azonban három éven keresztül jobbára csak a mezőny hátuljában küzdött, s bár idénre Kiro Race néven új tulajdonosa, a Porsche révén pedig ütőképes hajtáslánca van a csapatnak, a szezon első futamai balszerencsésen alakultak Ticktum számára.

    Dan Ticktum
    Fotó: Simon Galloway/LAT

    A hétvégi, első dzsiddai futamon, amelyen először használták a gyorstöltést, Ticktum a pontszerzők között haladt, ám egy szoftverhiba miatt a bokszkiállásakor nem működött az autójához csatlakoztatott töltő. Újra kellett indítania az autót, hogy folytathassa a versenyt, ezzel viszont elvesztette az esélyét egy jó eredményre.

    A történtek kapcsán Ticktum hosszas, részéről legalább tíz káromkodással tarkított, rendkívül frusztrált és reményvesztett rádióüzenetet zúdított mérnökére. A tett figyelemreméltó annak fényében, hogy az FIA a tavalyi kezdeményezés után idén még nagyobb szigort ígér a nyilvánosan csúnyán beszélő versenyzőkkel szemben (a WRC hétvégi Svéd Rallyján Adrien Fourmaux-t pénzbírsággal is sújtották emiatt), ám Ticktum alább megnézhető esetében elmaradt bármiféle szankció.

    Ebből arra lehet következtetni, hogy a csapatrádióban elhangzottakat nem tervezi szankcionálni az FIA, azok csak az autón kívüli, a sorozat vagy az irányító testület kontrollja alá tartozó eseményekre vonatkozhatnak, például a sajtótájékoztatókra – vagy mint Fourmaux esetében történt, a hivatalos közvetítésben adott interjúra. A rádiózásokat illetően úgy tűnik, inkább azok közvetítésből való kihagyása lehet a kívánt irányt.

    Ticktum káromkodós videója felkerült a közösségi oldalakra is, ahol a rajongók részéről is támadásokat kapott miatta a megbélyegzett előéletű brit – egyszerű ugyanis alapvető magatartásbeli problémák közé sorolni a beszédstílusát és a tíz évvel ezelőtti súlyos vétségét is. Ticktum erre reagálva maga is feltűnt a kommentmezőben egy hosszú üzenettel, amiben meg nem értettségéről beszél, és részletes kifejtést ígér élete eddigi viszontagságairól.

    „Többségeteknek fogalmatok sincs, hogy miről beszéltek, mégis feljogosítva érzitek magatokat rá. Nem a viselkedésem volt a gátja annak, hogy eljussak az F1-ig, hanem a szuperlicenc-rendszerben végbement reform, amit a karrierem során hoztak meg. Nem akarom azt mondani, hogy tökéletes vagyok, mert ez nem igaz. Viszont három évet töltöttem gyenge autókban a Formula E-ben. Az idei szezon első versenyein is küszködtünk egy papíron már sokkal erősebb autóval, rajtunk kívül álló körülmények miatt. Ami tegnap történt, annak rengeteg balszerencse és egy hosszú, nehéz időszak volt az előzménye.”

    „Többségetek semmit sem tud arról, hogy ki vagyok én valójában, csak fölültök a gyűlöletvonatra. Hamarosan készíteni fogok egy podcastot vagy videót, amiben kifejtem az igazságot arról, mennyi hátrányt szenvedtem sportpolitikai okokból a karrierem során, és akkor néhányan végre talán megértitek, miért vagyok állandóan ilyen frusztrált” – írta az üzenetben Ticktum, amit a Formula E Source talált meg.

    A történet teljességéhez hozzátartozik, hogy az alábbi nyilatkozat is Ticktumtól származik, amelyben a sajtónak igazából kifejezetten igényesen és pozitívan beszélt a gyorstöltéssel kapcsolatos érzéseiről.

    „Ha szétcseszi a versenyeim, akkor ku**ára nem vagyok rá kíváncsi” – meghibásodással érkezett az autósport nagy dobása

  • „Ha szétcseszi a versenyeim, akkor ku**ára nem vagyok rá kíváncsi” – meghibásodással érkezett az autósport nagy dobása

    „Ha szétcseszi a versenyeim, akkor ku**ára nem vagyok rá kíváncsi” – meghibásodással érkezett az autósport nagy dobása

    A Formula E dzsiddai hétvégéjén bemutatkozott éles bevetésben a gyorstöltés, és bár a verseny lényegében fennakadás nélkül lezajlott, egy pilótának mégis megkeserítette az életét az új technológia, ami egyelőre nem működik hibátlanul.

    Az FE pénteki, szaúd-arábiai versenyénen derekán a pilótáknak a bokszba kellett hajtaniuk, hogy egy 30 másodperces parkolás során a szerelők egy kábellel 10%-nyival feltöltsék az autók akkumulátorának energiaszintjét.

    A káosz elkerülhetetlen: így fog működni az autósport új találmánya, a gyorstöltés

    Bár sokan aggódtak amiatt, hogy zűrzavarossá, az esetleges meghibásodásokkal botrányossá válik a verseny, végül a különös látványelem nem kavarta fel túlságosan a sorrendet az élmezőnyben a Maximilian Günther által megnyert futamon. A verseny során nem került a figyelem középpontjába, de egy versenyzőnek, Dan Ticktumnak meggyűlt a baja a technológiával, így a mindig szókimondó britnek egyelőre vegyes érzései vannak a gyorstöltés szükségessége kapcsán.

    „Nem indult el a töltés, valamilyen meghibásodás történt, ezért újra kellett indítanom az autót. A technológia szerintem nagyon érdekes, egyszerűen csak muszáj mindig működnie, ha viszont ez nem valósítható meg, akkor meg kell szabadulnunk tőle, ilyen egyszerű” – idézi az Autosport a Cupra Kiro versenyzőjét, aki pontszerzőhelyen haladt a kiállások előtt, ám végül csak a 18. helyen ért célba.

    „Az elektromosautó-piac számára rendkívül fontos prezentálni egy technológiát, amellyel ennyire gyorsan fel lehet tölteni az akkumulátort anélkül, hogy az lángra kapna. Az alapötlet tehát szerintem remek, viszont ha szétcseszi a versenyeimet, akkor én kurvára nem vagyok rá kíváncsi.”

    Kívánni sem lehet többet: utolsó kanyaros előzés döntött a gyorstöltés debütálóversenyén

    Történelmi brit dobogó a második futamon

    A szezon során csak a két futammal operáló versenyhétvégék egyik eseményén lesz használatban a gyorstöltés, vagyis a szombati dzsiddai folytatás már a hagyományos lebonyolítás, kötelező bokszkiállás nélkül zajlott.

    Így is történt egy különleges esemény, hiszen a McLaren eddig tündöklő 20 éves tehetsége, Taylor Barnard szerezte meg a rajtelsőséget, ezzel ő lett a legfiatalabb versenyző, akinek a sorozat évtizedes története során ez sikerült.

    Az első körben aztán a pénteki győztes betlizett, Günther ugyanis Antonio Felix da Costa Porschéjának ütközött, az autókon keletkezett sérülések pedig mindkettőjük számára a feladáshoz vezettek.

    A futamon a hatékonyan működő támadó mód miatt állandóak voltak a pozíciócserék, az élen haladó pilóta személye is többször változott, ám a végjátékra Oliver Rowland néhány másodperces előnyt épített fel, ami elég is volt ahhoz, hogy megnyerje a versenyt – az idei négyből már a másodikat, ezzel tovább növelte előnyét a tabellán a Nissan pilótája.

    Mögötte Barnard, valamint a maseratis Jake Hughes értek célba, ezáltal pedig a dobogó mindhárom fokára brit pilóta állhatott. Ez volt az első eset az FE-ben, hogy egy pódiumot teljesen kisajátítsanak egy nemzet versenyzői.

    A következő fordulóra két hónapot is várni kell, ám egy új, különleges helyszínre érkezik a sorozat: Miamiba, ahol a NASCAR által használt homesteadi oválpálya belső vonalvezetésén zajlik majd a verseny.

    Nem értenek egyet az F1-es pilóták az FIA elnökének agymenésével

  • Kívánni sem lehet többet: utolsó kanyaros előzés döntött a gyorstöltés debütálóversenyén

    Kívánni sem lehet többet: utolsó kanyaros előzés döntött a gyorstöltés debütálóversenyén

    A forradalmi technológiai újítás bevezetése nem tette átláthatatlanná a Formula E első dzsiddai versenyét, viszont ritkábban a élmezőnybe kerülő versenyzők és csapatok harcoltak a győzelemért, amelyből az utolsó pillanatban történt helycsere nyomán Maximilian Günther jött ki győztesen.

    Szezon közben nyílt új korszak a Formula E történetében a bokszkiállások visszatérésével, ugyanis az FE által először meglátogatott dzsiddai pálya első futamán bemutatkozott a gyorstöltés. Ennek mibenlétéről és működéséről alábbi cikkünkben írtunk részletesen.

    A káosz elkerülhetetlen: így fog működni az autósport új találmánya, a gyorstöltés

    Az időmérő persze most is a szokványos lebonyolítás szerint zajlott, melynek döntő párharcában az ettől a szezontól már a DS-nél vezető Günther legyőzte honfitársát, Pascal Wehrleint a pole-ért – ezzel megakadályozva, hogy a Porsche versenyzője legyen mindössze a harmadik pilóta a sorozat évtizedes történetében, aki egymást követő három alkalommal rajtelsőséget szerez, ez ugyanis mindeddig csupán Antonio Felix da Costának és Alexander Simsnek sikerült.

    A rajt tisztán lezajlott, az első kör azonban bőven hozott kavarodást a mezőnyben, ami néhány vezéráldozatot is szedett. Mitch Evans hátulról Wehrleinnek ütközött, ezzel defektet okozva a címvédőnek, majd pár pillanattal később Nyck de Vriesszel is koccant, amitől az új-zélandi Jaguarjának első szárnya tört le. Wehrlein és Evans egyaránt bokszkiállásra kényszerült, ami megpecsételte a versenyüket, utóbbi ráadásul körhátrányba is került. Nico Müller pedig nem sokkal később egy tömegjelenetben Da Costa autóján repült át, súlyos hátsószárny-problémákat okozva a portugálnak. A Porschét hiába tartják az ellenfelek a mezőny idei etalonjának, mostani zűrjeikkel a harmadik futam után is nyeretlenek maradtak.

    Evans kalamajkái:

    Az élen pár kör után Günther épített ki néhány másodperces előnyt, amit hamarosan le is nullázott a Da Costa autójáról leszakadt szárnyelem miatt rövid időre beküldött biztonsági autó. A folytatásban a támadó módot az elsők között használó Oliver Rowland vette át a vezetést, az üldözőbolyt pedig De Vries Mahindrája, Jake Hughes Maseratija és Taylor Barnard McLarenje alkották.

    Da Costa és Müller ütközése:

    A táv feléhez közeledve, amint az autók töltöttsége 60% alá csökkent, megnyílt a lehetőség a gyorstöltés elvégzésére, így néhány körön belül minden versenyző kihajtott a kötelező, félperces bokszkiállására, amely során egy az autójukhoz csatlakoztatott kábelen keresztül az akkumulátor visszanyerte töltöttségének 10%-át – ezáltal kevésbé kellett takarékoskodniuk az energiával a pilótáknak a futam hátralévő részében.

    Ez a nagyjából ötkörös periódus során nehezen volt követhető a verseny folyása, hiszen a bokszba hajtók közel egyperces hátránnyal tértek vissza, de miután mindenki átesett a gyorstöltés tűzkeresztségén, kirajzolódott, hogy nem történtek óriási átrendeződések a sorrendben, és nem is szakadt szét a mezőny, mint attól sokan tartottak. Továbbra is Rowland vezetett néhány másodperces előnnyel, akit egy ideig De Vries követett – a fő fluktuációt továbbra is a támadó mód használata okozta.

    A végjátékra a bokszkiállással kissé visszaeső Günther visszaküzdötte magát a második helyre, s teljesen ledolgozta lemaradását Rowlanddel szemben is. Az utolsó körben a brit már intenzív védekezésre kényszerült, ám néhány tizedszázalékkal kevesebb energiája maradt az ideálisnál, így a pályába az FE számára beépített utolsó sikán előtt kénytelen volt nyitva hagyni az ajtót Günther előtt. A német besétált azon, elfordult, s megszerezte hatodik győzelmét az elektromos sorozatban, az elsőt a DS Penske-vel.

    Rowland második lett, amivel mexikóvárosi győzelmével megtámogatva a tabella élére állt, noha az FIA vizsgálat alá vonta, amiért valamilyen szabálysértést követett el a bokszkiállása alatt. Hogy ennek köze volt-e a töltéshez, és jár-e valamilyen utólagos büntetéssel, az fontos referencia lesz a továbbiakra a többi csapat számára is.

    A harmadik helyen a McLaren 20 éves versenyzője, Taylor Barnard futott be, aki ezzel három futam alatt már a második dobogóját szerezte, s eddig egyértelműen a szezon meglepetéseként emelkedik ki.

    Szombaton egy második időmérőt és versenyt is rendeznek Dzsiddában, azon viszont már nem kell használni a gyorstöltést.

    A verseny végeredménye:

    Norris azt tervezi, hogy „jobban kiteszi a könyökét” Verstappen ellen harcolva

  • A káosz elkerülhetetlen: így fog működni az autósport új találmánya, a gyorstöltés

    A káosz elkerülhetetlen: így fog működni az autósport új találmánya, a gyorstöltés

    Elérkezett a nap, két évnyi halasztás és még hosszabb fejlesztési időszak után ezen a hétvégén, a Formula E dzsiddai fordulóján érkezik egy forradalmi újítás: kötelező bokszkiállás, amely során a versenyautók nem folyékony üzemanyagot, hanem elektromos áramot „tankolnak”.

    A bokszutcai gyorstöltés a szezon harmadik versenyhétvégéjén mutatkozik be, de ezentúl sem lesz állandó eleme a versenyeknek: csak azokon a hétvégéken lesz használatban, amelyeken két versenyt is rendeznek ugyanazon a pályán, és ilyenkor is csak az egyik futamon kell majd használni – a másik az eddig megszokott normál menetrend szerint zajlik majd.

    Ezen a hétvégén, amikor a Formula E az eddigi szaúdi helyszínt, Diriját maga mögött hagyva először versenyez Dzsiddában (az F1-es pálya rövidített vonalvezetésén), az első, pénteki futam lett kijelölve a gyorstöltés alkalmazására. Ezen kívül Monacóban, Tokióban, Sanghajban, Berlinben és Londonban láthatjuk még majd ezt a rendkívüli betételemet, hiszen ezek lesznek a duplafutamos hétvégék.

    Félperces bokszkiállás

    Az autósport csúcskategóriáira gyakran hivatkoznak a közúti autózás fejlesztőterepeként, de ritkán látunk annyira kézzelfogható, az utcai autókba szinte egy az egyben átültethető technikai újítást, mint amilyen az FE gyorstöltése: az elektromos hajtású járművek népszerűsödését világszerte lassítja az autósok bizalmatlansága a technológiában, elsősorban az akkumulátor rövid hatótávja és hosszú töltési ideje miatt. Az utóbbi fejlesztése immár a nézők szeme előtt fog zajlani.

    Formula E gyorstöltés
    Fotó: FIA

    Na de hogyan fog működni mindez? A versenyzőknek a gyorstöltésre kijelölt futamok során egy alkalommal a bokszutcába kell hajtaniuk, majd miután leparkoltak csapatuk garázsa előtt, három szerelő érkezik hozzájuk a procedúra lebonyolításához, akik egyike egy elektromos töltőkábelt dug az autó hátulján lévő csatlakozóba 30 másodpercre. Ez idő alatt az akkumulátor teljes kapacitásának 10%-a visszatöltődik. A versenyzőknek legalább 34 másodpercen át kell állóhelyzetben maradniuk, amibe így került némi biztonsági időkeret is, hogy a csapatok elkerüljék a kapkodást.

    Nem lehet azonban a verseny bármely pontján teljesíteni a gyorstöltést, minden alkalommal előre jelzi majd az FIA, hogy mely periódust jelöli ki erre: Dzsiddában ezt minden pilótának abban az intervallumban kell megtennie, amikor autójának töltöttsége a 60% és 40% közötti tartományban van.

    Ezzel a kötelező bokszkiállások a negyedik szezon után most, a tizenegyedikben térnek vissza az FE-be, de nagyon más formában. Az első években is hosszadalmas volt a folyamat, akkor viszont még autót cseréltek a versenyzők a gyenge akkumulátoraik miatt. Mostanra viszont már nemcsak végigbírják az energiatárolók a 45-50 perces versenyeket, hanem viszonylag gyorsan rájuk is lehet tölteni.

    Joggal merül fel a kérdés, hogy a techológia prezentálásán túl mi a gyakorlati funkciója a gyorstöltésnek, amikor eddig is teljesíthető volt nélküle a versenytáv. Eddig nem is érkezett arról információ, hogy az extra visszatöltött energia miatt hosszabbak lennének a futamok, de olyan sokkal nem is lehetnének, legfeljebb 3-4 plusz kört bírhatnak az akkumulátorok ezzel a plusz 10%-kal. A McLaren videója szerint egyszerűen csak ennyivel több energiával gazdálkodhatnak majd a versenyzők, kevésbé kell takarékoskodniuk.

    Akár körhátrányba is kerülhet az éllovas

    Persze a 34 másodperces bokszkiállás így is rendkívül hosszú ahhoz képest, amit más autóversenyeken megszokhattunk. A bokszutca hosszától függően akár az egy percet is meghaladhatja a teljes procedúra a be- és kihajtás között, ami azt jelenti, hogy a rövidebb pályákon könnyen körhátrányba is kerülhet riválisaival szemben az a versenyző, aki noha az élmezőnyben haladt, de a többieknél korábban kötelezte el magát a gyorstöltés mellett.

    Formula E gyorstöltés
    Fotó: FIA

    Nyilvánvalóan amint mindenki kiáll, újra visszarendeződik a sorrend, legalábbis elméletben. Valójában azonban a csapatok és a versenyzők is tartanak attól, hogy a bokszkiállás visszatérése megbontja a Formula E hagyományosan extraszoros csatáit, ha pedig biztonsági autó érkezne, miközben a mezőny éppen a gyorstöltési ablakban jár, az akár alapjaiban szólhat bele a futam kimenetelébe, semmissé téve a korábban kiállók időveszteségét, amennyiben nem kerültek körhátrányba.

    Az biztos, hogy a csapattársak között mindig preferenciát kell majd tenni, hiszen minden csapat csak egy gyorstöltőkábellel rendelkezik, vagyis egyidejűleg, ugyanabban a körben nem tudják kihívni mindkét versenyzőjüket. A szerencsefaktort csökkenteni hivatott viszont, hogy biztonsági autó jelenléte mellett is ki lehet hajtani töltésre.

    Hogy ténylegesen milyen forgatókönyvek állhatnak elő ilyen esetekben, azt a csapatok is az éles bevetések során fogják igazán megtanulni. Méltatlankodó versenyzői rádióüzenetekből viszont vélhetően több lesz!

    Dzsidda Formula E
    A dzsiddai pálya FE-re szabott változata – Fotó: Formula E

    A gyorstöltéssel együtt persze továbbra is a versenyek része marad a támadó mód, ami idén már a négykerék-meghajtást is aktiválja bekapcsolói számára. Az biztos, hogy a mindkét taktikai elemet tartalmazó versenyek jóval komplexebbek lesznek, résen kell majd lennie a nézőnek, hogy lépést tartson az események folyásával.

    A szezon eddigi két futama pedig már hagyományos lebonyolítás mellett is bőven hozott kiszámíthatatlanságot, hiszen Sao Paulóban az utolsó helyről rajtoló Mitch Evans nyert a Jaguarral, Mexikóvárosban pedig az extrarövid biztonsági autós szakaszoknak köszönhette győzelmét Oliver Rowland és a Nissan.

    Most Dzsiddában tehát pénteken és szombaton rendeznek egy-egy különálló versenynapot, az időmérők mindkétszer közép-európai idő szerint 13:20-kor, a futamok pedig 18:00-kor startolnak. A versenyeket az Eurosport 2-n, a kvalifikációkat pedig a csatorna streamingplatformján, a Maxon lehet élőben követni.

    Vasárnap rendezik a Daytona 500-at, Molnár Martin is újra versenyez – hétvégi autósport-ajánló

  • A Harry Potter sztárja is belekóstol az F1-eseket is legyorsuló autó vezetésébe

    A Harry Potter sztárja is belekóstol az F1-eseket is legyorsuló autó vezetésébe

    Őt is beválasztották azon 11 híresség és influenszer közé, akikből rövid úton „Formula E-versenyzőt” képeznek.

    A Formula E nemrég jelentette be, hogy elindítja Formula E Evo Sessions névre hallgató kezdeményezését, amelynek keretein belül 11, a sport, technológia és szórakoztatóipar világából érkező híresség és influenszer kóstolhat bele a világ leggyorsabb elektromos versenyautójának, a GEN3 Evónak a vezetésébe. Ez a 11 személy különböző Formula E-csapatokkal és pilótákkal együtt dolgozva gyakorlatilag gyorsított eljárással fogja végigjárni azt az utat, amit egy profi autóversenyző hosszú évek alatt tesz meg, közben fizikai, technikai és mentális felkészítést kapva ahhoz, hogy el tudja vezetni a GEN3 Evót. A fejlődésükről március 5-én és 6-án, Miamiban rendezett különleges eseményen adhatnak számot és tapasztalhatják meg a 0-100 km/órára 1,82 másodperc alatt gyorsuló FE-autó teljesítményét, mg a teljes folyamatot a résztvevők saját közösségi média csatornáin, illetve az FE csatornáin is követni lehet.

    A Formula E elsőre 6 résztvevőt nevezett meg, köztük Sergio Agüero korábbi labdarúgóval és Brooklyn Beckhammel, David Beckham egyik fiával, most pedig már a tizedik jelölt neve is kiderült, aki nem más, mint a Harry Potter-filmekkel világhírnévre szert tevő Tom Felton. A most 37 éves színésszel a magyar filmrajongók először 2001-ben találkoztak a vásznon, ekkor került ugyanis a mozikba a Harry Potter-sorozat első része, benne a mind a nyolc filmben szereplő, és végig Felton által játszott Draco Malfoyjal.

    „Egész életemben imádtam mindent, ami kerekeken gurul, onnantól kezdve, hogy az apám megtanított biciklizni, odáig, hogy feltettem az első posztert egy szuperautóról a szobám falára. Amikor megtanultam vezetni, az volt a legfelszabadítóbb érzés, amit valaha átéltem. Még a seprűlovaglásnál is jobb…” – mondta a színész.

    „Onnan, hogy az apám megtanított használni a kuplungot az 1979-es Ford Fiestánkban, amelyben a 3 éves testvéreimet is tanította vezetni, azon keresztül, hogy vezettem az első sportautómat, semmi sem hasonlítható az izgalomhoz, amit a bolygó legizgalmasabb négykerekű járművébe szíjazás jelent. Tudom, hogy szükség van egy ötödik kerékre is a kormányzásához, és több mint izgatott vagyok attól, hogy megkaptam ezt a lehetőséget. Nyilván adni fogom a lazát, de a bennem élő kilenc éves ordítani fog az örömtől már akkor, amikor a Formula E autó közelébe megyek, nemhogy amikor vezethetem is. Egy olyan meg kell csípnem magam, valóra vált az álmom pillanat lesz, és minden másodpercéből ki fogom hozni a legtöbbet.”

    A szupergyors sportbírók befolyásolták a győztes személyét a Formula E mexikói versenyén

  • Megérkezett a versenyautó, amely az F1-esek gyorsulását is kenterbe veri

    Megérkezett a versenyautó, amely az F1-esek gyorsulását is kenterbe veri

    Két versenyen már éles bevetésben is láthattuk a Formula E új modelljeit, amelyek a valaha volt legjobban gyorsuló formaautóknak számítanak – szemléletes videóval mutatják most be ezt más csúcskategóriákkal összevetésben.

    A Gen3-ról nem lépett még ugyan az autóinak teljesen új generációjába a Formula E, hiszen a decemberben elstartolt 11. szezonra érkezett modell a Gen3 EVO nevet kapta, ám már ennek is számos jól eladható sajátossága van: képesek négykerék-meghajtásra, ami tovább bolondítja a versenyeket, belekerült a február 14-i hétvégén Dzsiddában debütáló gyorstöltéshez szükséges berendezés, emellett pedig rendkívüli gyorsulással rendelkezik.

    Az FE által közzétett videó a jelenlegi modelleket a Gen3-mal, valamint a NASCAR, az IndyCar és az F1 autóival hasonlítja össze az alábbi, állóhelyzetből való gyorsulást prezentáló videóban. A viszonyítási pont a 0-tól 60 mérföld/órára való gyorsulás, ami szinte megfeleltethető a 0-tól 100 km/óráig tartó sprintnek, hiszen 60 mérföld 96,6 km/órával egyenlő.

    Mint látható, míg a Gen3-as autók gyorsulása csak 2,8 másodperc volt, ami még elmaradt a Forma-1-es autók 2,6-os eredményétől, addig a Gen3 EVO konkrétan teljesen új dimenziót nyit a gyorsulás fogalmában: ennél 1,82 másodpercet mutat ugyanis a grafika, ami még az autóversenyzés technológiai csúcsának számító F1-es gépek idejénél is 30%-kal jobb.

    Ez a különbség nem annyira az autók tömegében meglévő különbségből adódik (az FE autói 760 kg-ot, az F1-esek pedig idéntől 800 kg-ot nyomnak), hanem az elektromos hajtás egyik fő előnye mutatkozik meg benne: az elektromotoroknál nincs szükség sebességváltásra, így teljesen megszakításmentesen lőhet ki a sebesség.

    Az alábbi videó mutatja be mindezt:

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

  • A szupergyors sportbírók befolyásolták a győztes személyét a Formula E mexikói versenyén

    A szupergyors sportbírók befolyásolták a győztes személyét a Formula E mexikói versenyén

    A szezon második futamát sem tudta megnyerni a mezőny etalonjának tartott Porsche, miután Oliver Rowland a kínálkozó lehetőséggel élve, egy körön belül hármat előzve az élre lőtte a Nissant a Formula E mexikóvárosi fordulóján.

    Az egy hónappal ezelőtt Sao Paulóban rendezett szezonnyitó Pascal Wehrlein borulásáról és Mitch Evans utolsó rajthelyről aratott győzelméről maradhatott emlékezetes. A Porsche német pilótája enyhe agyrázkódás és zúzódások miatt nem is utazott el Ruandába, hogy átvegye a még az előző szezonért neki járó bajnoki trófeát, ám a mexikói fordulóra elmondása szerint teljesen helyrejött – amit aztán nyomatékosított is azzal, hogy ismét megszerezte a rajtelsőséget, csapattársát, Antonio Felix da Costát legyőzve az időmérő döntő párharcában.

    A versenyzők előre figyelmezettek, hogy ezúttal senki ne számítson a brazíliaihoz hasonló fluktuációkra a mezőnyben, az Autodromo Hermanos Rodríguez FE-re szabott vonalvezetésének karaktere miatt többet fognak a határon autózni, így a négykerék-meghajtástól hatékonyabbá vált támadó mód itt nem lesz annyira erős, hogy akár az utolsó helyről is nyerni lehessen vele… Ennek élő bizonyítékául szolgált, hogy Nick Cassidy révén ezúttal is rajtolt a mezőny végéről egy Jaguar (egy technikai szabálysértés miatt törölték az idejét), és nem is tudott hasonló előretörést produkálni, mint csapattársa legutóbb, a pontszerzésről is lemaradt.

    A rajt után a két gyári Porsche megtartotta a vezetést, s csak a szintén Porsche-technikát használó Andrettivel Jake Dennis tudta velük tartani a lépést. A támadó módok felvétele okozta kavarodás révén Da Costa került az élre, őt követte Wehrlein és Dennis, ez a hármas pedig néhány másodperccel el is lógott a Rowland vezette üldözőbojtól, amikor már csak tíz kör volt hátra a versenyből.

    Fotó: Simon Galloway/LAT Images

    A Lucas di Grassival ütköző és törött első felfüggesztés miatt a pályán leparkoló David Beckmann aztán alighanem döntő fontosságú változást jelentett a futam komplexitásában. Scott Elkins versenyigazgató némi várakozás után a pályára küldte a biztonsági autót, ami eltűntette a különbségeket a mezőnyben. Elsőre úgy tűnt, ez nem annyira jött jól Rowlandnek, aki nem sokkal korábban aktiválta 6 percre második támadó módját, így nem tudta kihasználni az abból fakadó extra teljesítményt: 4 perce és 50 másodperce volt még ekkor belőle, a biztonsági autó mögött pedig csak tehetetlenül figyelhette, ahogy lepereg ez az idő.

    Igen ám, de a sportbírók extragyorsan dolgoztak Beckmann autójának biztonságba helyezésével, így végül csak egyetlen kört teljesített a safety car mögött a mezőny – ami bármilyen autóversenyen szokatlanul rövid időnek számít. Így amikor a versenyzők megkapták a zöld jelzést, Rowland támadó módja 1 percen és 15 másodpercen át még mindig aktív volt, a brit ráadásul közvetlenül az éllovasok mögött találta magát! Eggyel több biztonsági autós kör után, azonos teljesítményszintek mellett erre már valószínűleg nem lett volna képes, így viszont szélsebesen levadászta az előtte álló három autót, Dennist, Wehrleint és Da Costát, s mire a stadionrészhez ért, máris az élen állt. Ekkor újabb biztonsági autót rendeltek el Evans balesete miatt, ami megint csak egyetlen körig tartotta fel a mezőnyt.

    Négy kör maradt hátra ezután, és bár Da Costa kitartóan üldözte, de már nem tudta visszaelőzni Rowlandet, aki így a Nissannal elcsente a győzelmet a Porschék orra elől – ezzel negyedik győzelmét aratva az FE-ben. Mivel a brit a szezonnyitón nullázott, a Sao Pauló-i győztes Evans pedig most, két futam után a két második hellyel rendelkező Da Costa vezeti az egyéni tabellát – első alkalommal a 2019/2020-as bajnoki szezonja óta.

    A következő versenyhétvége ismét egy hónap múlva érkezik, és először látogat az FE a dzsiddai utcai pályára, amelynek egy rövidített vonalvezetésén február 14-15-én két futamot is rendeznek.

    A verseny végeredménye:

     

  • Jön az év első komoly autóversenye épített pályán

    Jön az év első komoly autóversenye épített pályán

    A Formula E szezonjának második versenyhétvégéje révén az év e korai szakaszában sem maradunk autóverseny nélkül a pályaversenyzés világában. (Utóbbi kiegészítésre a már zajló Dakar Rally miatt van szükség, amelynek eseményeiről testvéroldalunkon, a rallycafe.hu-n tájékozódhatnak.)

    Formula E, Mexikóváros

    • január 11. szombat: időmérő 16:40 közvetítés
    • január 11. szombat: edzés 21:05-közvetítés: Eurosport 2

    A még 2024-re datálódó brazíliai szezonnyitó után Mexikóba utazik a mezőny. A bajnokságot a győzelmével Mitch Evans (Jaguar) vezeti, aki öt éve már nyert ezen az alig 2 kilométer hosszú pályán, amely részben azonos vonalvezetéssel rendelkezik az F1-es konfigurációval.

    Történelmi újításról kötött megállapodást az F1 és a Belga Nagydíj

  • A címvédő fejre állt, az utolsó helyezett nyert – bekezdett a Formula E Brazíliában

    A címvédő fejre állt, az utolsó helyezett nyert – bekezdett a Formula E Brazíliában

    Őrült szezonnyitányt produkált a Formula E újabb technológiai forradalma, ami az utolsó helyről rajtoló Mitch Evans győzelméről, Pascal Wehrlein látványos balesetéről, na meg a 20 éves McLaren-pilóta dobogójáról marad emlékezetes.

    Sao Paulóban, de nem az F1-ből jól ismert pályán, hanem egy az elektromos szériát már harmadik alkalommal fogadó utcai helyszínen kezdődött el az FE 2024/25-ös szezonja, amelyben a Gen3 Evo modellekkel technológiai újítások is debütálnak.

    A bokszutcai gyorstöltés első éles bevetését még nem tervezték a szezonnyitóra, ám a négykerék-meghajtás érkezésével így is egy fontos újdonsággal ismerkedhettek meg a nézők. Az autók ezen új képessége a rajtok utáni első körben mindenkinél aktív, ezt követően a támadó mód aktiválásakor lehetett a versenyen további nyolc percre bekapcsolni (a szokásos energianövekedéssel együtt). Ilyen módozatban pedig az autók lényegesen, körönként nagyjából két másodperccel gyorsabbá váltak a kétkerék-meghajtáson maradt társaikkal szemben. Az előzés az egyenesekben pofonegyszerűvé vált, a támadottnak nem is volt értelme védekezni – akár a nyolcadik hely környékéről is az élre lehetett így keveredni néhány perc alatt.

    Egy előzés támadó móddal:

    A támadó módot az elmúlt években kritika érte amiatt, hogy már nem nyújt valódi előnyt bekapcsolójának, ez viszont idénre megváltozott. És mivel a saját aktiválása után mindenkinek nyílt lehetősége visszatámadni, rendkívül sok pozícióváltozás történt a mezőnyben. Az előző pár évet mérgező spórolós, előreengedős taktikázásra ráadásul ezúttal nem volt szükség, valódi autóversenyt szolgáltatott a mezőny.

    A pole-t a címvédő Pascal Wehrlein szerezte meg a Porschéval, akit lerajtolt ugyan Oliver Rowland Nissanja, ám a várható rengeteg fluktuáció miatt ez ekkor még nem sokat számított. Ennek ékes példája, hogy a technikai hiba miatt az időmérőt kihagyó, így az utolsó helyről rajtoló Mitch Evans Jaguarja számára is már látótávolságban volt az élmezőny a 10. kör környékére.

    A 35 körös futamot a 21.-ben piros zászlós leállás akasztotta meg, amikor a szintén világbajnok Jake Dennis Andrettije műszaki okokból egy sikánon egyenesen átvágva megállt, a brit pilóta pedig jelezte, hogy az autója elektromos feszültség alatt maradt – vagyis különleges óvintézkedésekre volt szükség annak eltávolításához.

    25 perces várakozás után Antonio Felix da Costával az élen, állórajttal jött a folytatás, ám nem jutott el a mezőny a kockás zászlóig újabb megszakítás nélkül. A bonyodalmak onnan indultak ki, amikor a sikánban Wehrlein, Nick Cassidy és Maximilian Günther egyszerre próbáltak meg elfordulni. Cassidy szendvicsbe került, de a külső íven lévő Günther sem fért el, s a falnak koccant a DS-sel. Két társa tovább haladt, s a következő jobbos kanyarban még mindig egymás mellett voltak, ám Cassidy első felfüggesztése megsérült az előző koccanásban, nem tudta elfordítani a Jaguart, így Wehrlein autójának ütközött, amely nagy robajjal fejtetőre állt. Újabb piros zászló következett.

    Bár tíz percig tartott, mire egy daruval megemelték és visszafordították a pórul járt Porschét, s Wehrlein csak ekkor tudott kiszállni, a német nem sérült meg, noha nem csoda, hogy örömmel időzött egy kicsit a hordágyon.

    Az újabb várakozást követően a fennmaradt öt körre már biztonsági autó mögül, repülőrajttal engedték el a mezőnyt, amit ekkor már a támadó módjaival jól taktikázó Evans vezetett az utolsó rajthelyről, az új-zélandi pedig maga mögött is tudta tartani Da Costa Porschéját a rendkívüli körülmények között szerzett győzelemért.

    Már az első piros zászlót követően is csak a két McLarennek maradt támadó módja, ezt felhasználva pedig a pontszerző zónán kívülről is fel tudtak kapaszkodni annyira, hogy az utolsó újraindítást már a 3. és a 4. helyről kezdhesse meg Taylor Barnard és Sam Bird. Végül fel is állhatott a dobogó alsó fokára a mindössze 20 éves Barnard, aki ebben az évben már F2-es versenyt is nyert Monacóban, de nevelőcsapata, a McLaren végül az FE felé terelte, ahol most mindössze negyedik futamán pódiumot szerzett. Mindezt azok után, hogy korábban egy sérült szárny és egy áthajtásos büntetés miatt is meg kell kellett járnia a bokszutcát. Utóbbit mind a négy Nissan-hajtásláncot használó versenyzőre kirótták (Oliver Rowland a vezetést veszítette el ezáltal), mert alighanem egy kalibrációs hiba miatt túllépték az engedélyezett teljesítményszintet a támadó mód felvételekor.

    Fotó: Simon Galloway/LAT Images

    Az előző szezon bajnoki címéről drámai körülmények között lecsúszó Evans tehát győzelemmel kezdte a Formula E 11. szezonját, amely 16 futamból áll majd 10 különböző helyszínen, a folytatás pedig január 11-én Mexikóvárosban, az Autodromo Hermanos Rodríguezen következik.

    A Sao Paulo ePrix végeredménye:

    (Norman Nato utólag 5 másodperc büntetést kapott, így kicsúszott a pontszerzők közül.)

  • Lila Porsche, bekapcsolható négykerék-meghajtás és félretolt nők – az FE-teszt ízelítőt adott abból, milyen lesz a szezon

    Lila Porsche, bekapcsolható négykerék-meghajtás és félretolt nők – az FE-teszt ízelítőt adott abból, milyen lesz a szezon

    Bemutatkozott a Lola-Yamaha, végre versenyeken is kipróbálják a gyorstöltést, az erőviszonyokban viszont átrendeződés jöhet. Jaramában tartotta tesztjét a Formula E az egy hónap múlva startoló, újdonságok tömkelegét tartogató szezonra.

    Eredetileg a valenciai Ricardo Tormo pályára tervezte a tesztet, de a régiót sújtó áradások miatt egy utolsó pillanatos programváltozással a Madrid mellett található Jaramában rendezkedett be a Formula E mezőnye, hogy lebonyolítsa háromnapos közös előszezoni tesztjét, ugyanis december 7-én már startol a 11. évad Sao Paulóban.

    Az elektromos széria technikailag új időszámításba kezd, mert a Gen3 EVO nevű modellek noha csak a továbbfejlesztései az előző két szezonban használt Gen3-nak, és az egységes karosszéria sem sokban tér el az elődétől, ám alatta több forradalmi újítás rejlik.

    – Az új autót a valaha volt leggyorsabban gyorsuló formaautóként hirdeti a sorozat, amely 1,86 másodperc alatt képes állóhelyzetből elérni a 100 km/órás sebességet, ezáltal pedig a Forma-1-es autóknál is fürgébb a rajtnál.

    – Ezek az autók az elődeikkel ellentétben már az összkerék-meghajtás (AWD) képességével is rendelkeznek, ám ezt nem lehet majd mindig használni. Az AWD az időmérőn csak a második szakaszban, vagyis a párbajok során, a versenyen pedig a rajtnál, valamint a támadó mód felvételekor lesz bekapcsolva, minden egyéb esetben csak a hátsó tengelyre adja le az erőt az elektromotor. Ettől az újítástól a versenyzők azt várják, hogy a támadó mód jóval hatékonyabbá válik, az AWD-vel rendelkező autó tényleg agilisebb és gyorsabb lesz a többieknél az aktiválás néhány percében, vagyis könnyebb lesz vele előzni.

    – Néhány évnyi kísérletezés után végre megkapta a zöld utat a bokszutcai gyorstöltés versenyeken való bevetése, bár a Jaramában végzett próbák során azért még akadtak vele hibák. Ezzel a sorozat első éveiben látott autócserék után ismét visszatérnek a bokszkiállások, és megint jó hosszúak lesznek, ugyanis legalább 34 másodpercig kell majd tölteni a garázs előtt parkoló autókat a rájuk csatlakoztatott töltőkábellel. A versenytávot várhatóan nem növelik meg jelentősen emiatt, így a töltéshez annyi funkciót kapcsoltak, hogy ezt követően lehet csak a versenyben aktiválni a támadó módot – aminek használata szintén kötelező a megadott időtartamban. A gyorstöltés azonban a szezonnyitón még biztosan nem lesz használatban, a debütálását a második vagy a harmadik fordulóra, Mexikóvárosra vagy az új helyszínként érkező Dzsiddára ígérik.

    – Azt a különös szabálymódosítási javaslatot, hogy a versenyek véletlenszerűen meghatározott köreiben extra pontot adjanak az éppen élen haladó versenyzőnek, végül elvetették – többen érveltek azzal, hogy a futamok enélkül is épp elég kaotikusak.

    „Tavaly még harcoltunk, most meg körbeautóznak”

    A mezőnyt továbbra is 11 csapat alkotja, de történt néhány névváltás. Egy izgalmas páros, a Lola és a Yamaha tavasszal jelentette be, hogy az Abt partnereként beszáll a sorozatba, s át is vette a korábbi bajnokcsapat licencét. Az ő autójuk is sárga, de kicsit sötétebb árnyalatú, mint a Kiro Race Co – amely a már számos alkalommal nevet váltó kínai csapatot (tavaly ERT) váltotta fel, s új tulajdonosai révén már amerikai színekben versenyez, saját hajtáslánca helyett pedig a Porsche ügyfele lett.

    Az egyéni bajnokságot a nyáron véget ért előző szezonban Pascal Wehrleinnal a Porsche, a csapatok és a gyártók versengését pedig a Jaguar nyerte. Utóbbiaknál az egyéni címről a szezonhajrában lecsúszó Nick Cassidy viszont a teszt alapján jelentős változást lát a két gyártó közötti erőviszonyokban.

    „Korábban még versenyeztünk a Porsche ellen, most meg körbeautóznak minket” – mondta az új-zélandi, akinek továbbra is honfitársa, Mitch Evans lesz a csapattársa.

    A Porschénál sincs változás a pilótafülkében, Wehrlein és az előző szezonban a legtöbb futamot nyerő Antonio Felix da Costa maradtak, az autó külseje azonban változott, hiszen a korábbi fekete-piros helyett teljesen belilult.

    A tesztet a szokásokhoz híven ezúttal is egy próbaversenynap zárta, amelyen felmérhették, hogyan működnek majd az új szabályok és autók éles körülmények között. Ezen a versenyen pedig igazolódott a Cassidy által tett jóslat annyiban, hogy ő maga csak harmadikként futott be Wehrlein és da Costa mögött. A tesztet a helyszínről követte a The Race újságírója, Sam Smith, aki a négy Nissan-motoros autót, a gyári csapat mellett a két McLarent is erős kihívónak látja.

    A nők itták meg a levét az áradásoknak

    Eredetileg egy különálló teljes napot szánt volna az FE az első kizárólag női versenyzőknek kiírt tesztjére, ám mivel a Jaramába való átköltözéssel csúszott a menetrend, és a szezon pilótáinak mindenképpen három teljes napnyi gyakorlást akart biztosítani a sorozat, a hölgyeknek végül csak egy háromórás időszak jutott a körözésre, ráadásul úgy, hogy a helyszínváltás miatt sokan a szimulátorban sem ismerkedhettek a jaramai pályával.

    A 11 csapat összesen 18 női versenyzőt kért fel a feladatra, közöttük voltak az F1 Academyből ismert pilóták, a már az IndyCar előszobájában járó Jamie Chadwick, és olyan tapasztaltabb versenyzők is, mint Tatiana Calderón vagy Alice Powell, na meg az a Simona de Silvestro, aki kilenc éve az FE második szezonját végig is versenyezte, most viszont már bobbal a téli olimpiára való kvalifikálásért küzd. Az F1 Academyt toronymagasan vezető Abbi Pulling itt is letette a névjegyét azzal, hogy a Nissannal a legjobb időt jegyezte, a második Chadwick lett a Jaguarral, a harmadik pedig Bianca Bustamante a McLarennel.

    Versenyzői ülése egyiküknek sincs az induló FE-szezonra, de a sorozat korai éveiben három hölgy is rajthoz állt már a sorozatban, vagyis nem teljesen lehetetlen forgatókönyvről van szó a jövőre nézve.

    Nem jutott el az F1-ig, de Verstappen szerint simán legyőzné őt ez a brit versenyző