Kategória: Formula E

  • Ticktum a Formula E és az IndyCar felé veheti az irányt

    Ticktum a Formula E és az IndyCar felé veheti az irányt

    Dan Ticktum elmondása szerint „vannak opciói” a jövőjét illetően. A brit fiatal a Formula 2 után akár az IndyCarba vagy a Formula E-be is szerződhet, miután a Forma-1-ben aligha lesz helye 2022-re.

    A Red Bull és a Williams egykori junior pilótája már az összes puskaporát ellőtte, ami a Forma-1-be való bekerülésének lehetőségeit illeti. Először a Bikák, majd a groveiak is megváltak tőle a botrányos viselkedése és a nem megfelelő magatartása miatt.

    Azonban Ticktum a pályán továbbra is jó teljesítményt nyújt, ugyanis a Formula 2 legutóbbi fordulójának sprintfutamát úgy tudta megnyerni, hogy esős körülmények között vezetett hibátlanul. Ugyan a balhéival rengeteg ellenséget és rosszakarót szerzett magénak a Carlin britje, saját elmondása szerint „túl sok lehetősége” van ahhoz, hogy felhagyjon a versenyzéssel.

    „Őszintén, nem is tudom, hogy mit mondjak” – nyilatkozta Ticktum a motorsport.com-nak. „Az előző hetekben kellett realizálnom magamban azt a tényt, miszerint valószínűleg soha nem fogom elérni a célomat. Ne akarom, hogy ez letörjön, de elég nehéz ezt elfogadni.”

    „Néhány évvel ezelőtt a szuperlicensz hiánya fosztott meg a lehetőségtől. Azóta pedig csináltam egy pár butaságot, ami miatt az esélyeim nullára csökkentek. Mindig azt mondtam magamnak, hogy, ha nem jön össze az F1, akkor majd elmegyek és csinálok valami mást, de mindezt anélkül, hogy arrogánsan viselkednék.”

    „Nem árulhatok el mindent, de annyi szent, hogy DTM, az IndyCar és a Formula E is lehetőség, de az is benne van a pakliban, hogy még egy évet lehúzok a Formula 2-ben. Jelen pillanatban ezek a legfőbb lehetőségeim a 2022-es szezont illetően.”

  • Danyil Kvyat számára is a Formula E lehet a következő lépés

    Danyil Kvyat számára is a Formula E lehet a következő lépés

    A Formula E-ben szereplő Penske Dragon istállónál merült fel az ex-F1-es pilóta, Danyil Kvyat neve. Az orosz pilóta ezzel sok társa útját követheti, nevezetesen, a Forma-1-ből kikerülve az elektromos széria felé veheti az irányt.

    Kvyat, aki jelenleg az Alpine tartalékpilótája a 2020-as szezon végén vesztette el az állandó helyét a száguldó cirkuszban. Korábban a Toro Rosso/AlphaTauri valamint a Red Bull versenyzője volt.

    A the-race beszámolója szerint Kvyat a Nicholas Todt által alapított és vezetett menedzseriroda kötelékébe tartozik, akikkel a Penske képviselői már felvették a kapcsolatot. A tárgyalások várhatóan a következő hónapban folytatódnak, miközben a hivatalos bejelentés novemberben történhet majd meg.

    Az orosz versenyző számára mindenképpen az az elsődleges prioritás, hogy állandó versenyzési lehetőséghez jusson. Korábban már nála szóbajött a WEC, az IndyCar vagy éppen a NASCAR is. Egyelőre azonban nem érezheti biztosnak az ülését a Penskenél, hiszen az amerikai istállónak más jelöltje is van Alex Lynn személyében, aki elvesztette a helyét a Mahindránál.

    Nagy esély mutatkozik rá, hogy a Penske egy, már jól bevált Formula E-s módszer alapján dönt majd közülük, nevezetesen, egy közös teszten mérik fel őket, és a jobban teljesítő kapja majd az ülést Sergio Sette Camara mellett.

  • „Foci stílusú” kieséses kvalifikáció érkezhet a Formula E-be

    „Foci stílusú” kieséses kvalifikáció érkezhet a Formula E-be

    Az ABB FIA Formula E bajnokság következő szezonjának új kvalifikációs formátumát, amely a futball stílusú kieséses szakaszokat is magában foglalja, a novemberi hivatalos valenciai teszten fogják kipróbálni.

    A The Race úgy tudja, hogy a mindent eldöntő kvalifikációs etap teljes átrendezése kapcsán átadtak néhány információt a csapatoknak.

    A rendszer megváltoztatásának tervei már a nyár eleje óta készülnek, a végső döntés az új formátumról pedig nem sokkal a múlt havi, berlini szezonzáró futamok előtt született meg.

    Az új szisztéma, amelyet az FIA Motorsport Világtanácsának (WMSC) következő, októberi ülésén ratifikálhatnak, azt tartalmazzák, hogy a mezőnyt kezdetben két csoportra osztják, hogy minden csoportból, 10 perces menések által kiderüljön, kik a négy leggyorsabb versenyző.

    Ezt követően ez a nyolc autó egy külön, valószínűleg negyeddöntőnek nevezett szakaszban fog részt venni.

    A negyeddöntő első négy helyezettje várhatóan továbbjut az elődöntőbe, ahonnan az első két helyezett jut be a döntőbe, ahol eldől, kié lesz a pole pozíció, és kié lesz a hétvége első három pontja.

    Ezt a formátumot, vagy ennek néhány variációját a november 29-én kezdődő háromnapos hivatalos valenciai teszt során fogják kipróbálni.

    A változtatásokra azt követően kerül sor, hogy a korábbi rendszert, amely a pontszámok alapján négy, hatfős csoportot jelentett, komoly kritika érte az elmúlt szezonban.

    Ennek oka az volt, hogy a versenyzők úgy érezték, hogy a bajnokságban elért sikereikért igazságtalanul büntették őket, mivel minél több pontot gyűjtöttek, annál nagyobb eséllyel kerültek az első kvalifikációs csoportba. Ez általában a Formula E által használt, többnyire ideiglenes, utcai pályákon a javuló pályakörülmények miatt jelentett hátrányt.

    A hőmérséklet-emelkedés, a pálya állapotának javulása és a gumikezelés mind kulcsfontosságú tényezők voltak abban, hogy a később sorra kerülő csoportok ki tudták vívni az elsőséget, míg többnyire az első csoportban indulók rosszabb rajtpozíciókból indulhattak.

    A Gen2-es szabályrendszer harmadik szezonjában és a két szezonon át homologizált autókkal a csapatok közötti különbségek egyre kisebbek lettek, ami azt jelentette, hogy a 24 autóból álló rajtrácson gyakran csak 0,8 másodperc választotta el egymástól a versenyzőket.

    A tavalyi szezonban 11 versenyző nyerte a 15 versenyt, és csak Sam Bird, Lucas di Grassi, Nyck de Vries és Jake Dennis tudott két győzelmet szerezni a szezon során.

    A kvalifikáció átalakítása mellett a The Race úgy tudja, hogy a hétvége első szabadedzésének időtartamát 45 percről 30 percre csökkentik majd.

  • Nem tartja meg idei futamgyőztesét a Mahindra Formula E csapata

    Nem tartja meg idei futamgyőztesét a Mahindra Formula E csapata

    Oliver Rowland érkezésével biztos volt, hogy egyik pilótájától megválik a Mahindra, végül a tavaly gyengébb teljesítményt nyújtó Alexander Sims mellett döntöttek.

    Idén a csapat egy győzelmet és további három dobogót szerzett, egy második hely kivételével mindegyik Alex Lynn nevéhez fűződik.

    Az indiai istálló azonban nem vele, hanem a Corvette GT-ászával, Alexander Simsszel hosszabbítottak. Ezzel Lynn újabb vendégszereplése ér véget a Formula E porondján, aki tavaly év végén Wehrlein hirtelen távozása miatt kapott helyet a csapatban.

    Sims a BMW i Andrettitől érkezett a Mahindrához, egy győzelemmel és három pole pozícióval a háta mögött. Idén azonban nem tűnt ki a mezőnyből, és csapattársától is jócskán elmaradt. De hozzá kell tenni, a csapat sem teljesített jól, csak kilencedikek lettek a bajnokságban.

    Alex Lynn & Alexander Sims, Mahindra, Formula E, racingline.hu
    Fotó: Courtesy of Formula E

    Tavaly még dobogót sem szereztek, idén azonban több versenyen is visszatértek a legjobb három közé.

    „Nagyon élveztem az idei közös munkát, és sokat tanultunk. Ahogy haladtunk előre az évben, egyre jobb eredményeket hoztunk.” – összegezte Sims első mahindrás évét.

    „Van rá lehetőségünk, hogy többet érjünk el a nyolcadik szezonban, és keményen dolgozunk majd, hogy a tanultakat hasznosítsuk.”

    Dilbagh Gill, a Mahindra csapatfőnöke a szerződtetés bejelentése után elég merész kijelentést tett:

    „Úgy hiszem, nekünk van a legerősebb felállásunk a mezőnyben, és örülök, hogy Alexander még egy évig velünk lesz.”

    „Ez lesz az utolsó év a Gen3-éra előtt. A Mahindra oda is folytatni fogja az útját, ami még 2013-ban kezdődött, amikor elsőként csatlakoztunk a Formula E-hez.”

    „Szeretném megköszönni Alex Lynn-nek a hozzájárulást az elmúlt másfél évben. Felejthetetlen emlékeket szereztünk közösen, és mindig helye lesz a Mahindra történelemkönyvében.”

  • Rowland után Günther is vált: pont a brit helyét veszi át!

    Rowland után Günther is vált: pont a brit helyét veszi át!

    Bár a Nissan e.dams üléseire több korábbi F1-es versenyző is esélyes, végül BMW feltörekvő pilótája, Maximilian Günther mutatkozhat be a francia-japán csapat színeiben.

    Egyik fiatal sztárt a másikkal helyettesíti a Nissan Formula E csapata, Sébastien Buemi oldalán. A Mahindrához távozó brit helyére az Andretti németje érkezik, aki valószínűleg a BMW kivonulása miatt távozik a csapattól.

    A Nissan -bár többszörös bajnokok – nem zárt jó évet tavaly, 12-ből csak tizedik helyet szerezték meg a csapatbajnokságban.

    Günther második szezonjában kétszer, tavaly egyszer tudott nyerni, míg új csapata győzelem nélkül maradt 2021-ben.

    „Büszke vagyok, hogy a Nissan-család tagja lehetek. A csapat nagy ambíciókkal rendelkezik a Formula E-t illetően, és teli vagyok motivációval, hogy segítsek nekik ezek beteljesítésében. Az egyik legnagyobb márkának megtiszteltetés, és egy jó lépés a karrieremben.”

    A német azért vált el korábbi csapatától, mert a nagy változások közepette nem tudtak számára helyet biztosítani. Így Günther más lehetőségek után nézett, és míg várt az egyértelmű válaszra, közben meg tudott egyezni a Nissannal.

    A csapat egyúttal bejelentette, hogy szimulátorpilótájuk a korábbi GP2-es pilóta, Jann Mardenborough lesz majd. A brit egy szimulátorversenyen szerzett Nissan tesztvezetés, még 2011-ben, azóta pedig többször ment a japán márka autóival, főleg endurance- és GT-versenyeken. Le Mans-ban 2013-ban dobogót is szerzett az LMP2-es kategóriában.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Maximilian Günther (@maximilianguenther) által megosztott bejegyzés

  • Megvan, hol folytatja di Grassi az Audi kivonulása után!

    Megvan, hol folytatja di Grassi az Audi kivonulása után!

    Lucas di Grassi eddig az összes Formula E versenyt az Audi Abt színeiben teljesítette, azonban hét év után most először csapatot kell váltania.

    Bár az Audi kivonul az elektromos sorozatból, 2016/17-es bajnok nem marad ülés nélkül, és nem int búcsút a Formula E-nek.

    Abt Sportsline által üzemeltetett csapatot a gyár döntése alapján nem láthatjuk majd a sorozatban jövőre, így di Grassi berlini győzelme szép búcsút eredményezett számukra.

    Csapattársa, Rast helyzete sem egyszerű, de a brazil már ülés talált magának, miután egy évre aláírt a Venturihoz.

    Edoardo Mortara lesz a csapattársa, míg a szezonzárón győzedelmeskedő Norman Nato jövője még nem tisztázott.

    A monacói csapat legjobb szezonját tudhatja maga mögött, két győzelemmel, és öt dobogóval zártak, Mortara pedig bajnoki második lett. A címet elhódító Mercedes látja őket erőforrásokkal, de miután a németek 2022-ben kivonulnak, új gyártóra lesz szükségük.

    Di Grassi még így nyilatkozott a jövőjéről a bejelentést megelőzően:

    „Jobban szeretnék a Formula E-ben maradni, minthogy más sorozatba menjek. Az volt a tervem, hogy maradok az Abtnál. De ez jelen pillanatban nem tűnik reálisnak, így másik ülést kell szereznem, egy futamgyőztes autót.”

  • Wolff: talán nem ártana újragondolni a Formula E-t

    Wolff: talán nem ártana újragondolni a Formula E-t

    Bár csapata, a Mercedes-Benz EQ távozik a sorozatból két másik nagyobb gyártó mellett, Toto Wolff szerint a Formula E ezután sem lesz rosszabb hely.

    A berlini szezonzárót követően a BMW és az Audi mondott búcsút a sorozatnak. A Mercedes pedig kettős bajnoki címe (egyéni és csapat) ellenére úgy döntött, a következő szezon végén csatlakoznak a két német márkához, és kiszállnak.

    „Egy kis felfordulás mindig teret enged a változásoknak. Persze első ránézésre nem jó, hogy három prémium gyártó egyszerre vonul ki.”

    „De talán szüksége van a Formula E-nek egyfajta újraindításra, hogy megtegyék a következő lépést. Más csapatok, talán a privát alakulatok tudnak majd így növekedni, mert így reflektorfénybe kerülnek.”

    A Mercedes nem csak a gyári csapatot, de Susie Wollfékat (Venturi) is támogatja hajtáslánccal.

    „Edoardo Mortara nemcsak második lett a bajnokságban, de Susie [másik] pilótája, Norman Nato megnyerte az utolsó berlini versenyt.”

    „Ez legalább akkora siker, hogy egy privát csapatot versenyképessé tudtak tenni a nagy gyári támogatás nélkül, így futamgyőzelmekig és bajnoki második helyig jutottak. Nem tudom ezt a teljesítményt elég magasra helyezni.”

  • Egy korszak vége: 14 győzelemmel zárta az Audi Sport ABT Schaeffler a Formula E pályafutását

    Egy korszak vége: 14 győzelemmel zárta az Audi Sport ABT Schaeffler a Formula E pályafutását

    Az Audi Sport a berlini finálén győzelemmel fejezte be hivatalos gyári részvételét a Formula E világbajnokság sorozatában. A következő felvillanyozó projekt, ami Julius Seebach csapatára vár, a Dakar-rali megmérettetése lesz.

     „Köszönjük Formula E, igazán felvillanyozó volt”: ez az üzenet szerepelt a Lucas di Grassi és René Rast által vezetett két Audi e-tron FE07 versenyautó glóriáján a hétvégén. Egy üzenet az első, elektromos versenyautók számára meghirdetett – és 2014. szeptember 13-án Lucas di Grassi pekingi győzelmével elrajtolt – világbajnokság szervezőinek és rajongóinak.

    Ugyanez a Lucas di Grassi volt az, aki a hetedik szezon két utolsó versenye közül az elsőt szintén győzelemmel zárta szombaton Berlinben. Az elektromos versenysorozatban megszerzett tizenkettedik első helyével a brazil pilóta nem csupán annak az esélyét őrizte meg, hogy az utolsó futamon a világbajnoki címet begyűjtse, de a Formula E történetének legsikeresebb csapatában sok embernek könnyet csalt a szemébe. „Nagyon érzelemdús hétvége volt” – nyilatkozta Lucas di Grassi. „Hét év alatt elképesztő sokat elértünk az Audi Sport, az ABT és a Schaeffler csapatával. Igazán nagy kár, hogy ez a sikeres együttműködés most véget ér.”

    „Az Audi volt az első német autógyártó, aki gyári szinten kötelezte el magát a Formula E mellett.” – nyilatkozta Julius Seebach, az Audi Sport GbmH ügyvezető igazgatója, aki a motorsport területért felel. „Az Audi Sport ABT Schaeffler a Formula E legsikeresebb csapata és úttörő ebben a versenysorozatban. Most pedig a motorsport világának egyik legnagyobb kihívása vár ránk: a Dakar-rali.”

    A sikeres Formula E projekt fontos elemei tovább élnek az Audi RS Q e-tron modellben, amely készen áll arra, hogy 2022. januárjában most először rajthoz álljon a híres, országokat átszelő raliversenyen. Az Audi e-tron FE07 250 kW teljesítményű motor-generátor egysége (MGU) – amelyet házon belül az Audi Sport fejlesztett – szintén felhasználásra kerül a Dakar-ralira készülő innovatív hajtás részeként, egyből három módon: az első illetve a hátsó tengelyen elhelyezett egy-egy MGU gondoskodik az elektromos quattro hajtásról. A két MGU külön-külön kevesebb, mint 35 kilogramm súlyú, hatékonyságuk pedig 97 százalékos, ami egy újabb meggyőző bizonyíték az elektormos mobilitás által kínált teljesítmény mellett. A harmadik MGU – egy igazán hatékony TFSI motorral együtt – egy energiaátalakító egységet képez, amely az Audi Sport által fejlesztett nagyteljesítményű akkumulátort tölti menet közben az igényeknek megfelelően.

    Lucas di Grassi és az Audi MGU05 a mexikói Pueblában és a németországi Berlinben ünnepelhetett győztesként, míg csapattársa René Rast révén az Audi Sport ABT Schaeffler egy első-második helynek örülhetett Pueblában. A német pilóta 2021-ben hat alkalommal szerzett extra pontokat a leggyorsabb versenyköridőért, ebben a tekintetben a Formula E újonca lett a legsikeresebb versenyző az évben.

    Még két leggyorsabb kör, három pole pozíció és összesen öt dobogós helyezés: ez a mérlege az Envision Virgin Racing ügyfélcsapatának , amely Robin Frijns és Nick Cassidy révén két pilótát illetve két Audi e-tron FE07 versenyautót indított az idei szezonban.

    „Az idei évben a legnagyobb erősségünk kétségkívül a hajtáslánc versenyen mutatott hatékonysága volt.” – nyilatkozta Allan McNish, az Audi Sport ABT Schaeffler csapatvezetője. „Lucas és René két győzelmükkel, a mexikói első és második helyükkel és elképesztő felzárkózásaikkal hozták lázba a rajongókat. A szezon hihetetlenül szoros volt, komoly csaták zajlottak a pályán és a csapatunk nagyon büszke lehet a közösen elért eredményére. Fantasztikus utazás volt.”

    Hét év után az Audi Sport ABT Schaeffler a Formula E sorozat legsikeresebb csapata 84 versenyen gyűjtött 1 380 pontjával. A hét szezon során 14 győzelem mellett 47 dobogós helyezést szerzett az alakulat. Lucas di Grassi nyerte a pilóták versenyét a 2016/2017-es szezonban, az Audi Sport ABT Schaeffler csapat pedig első olyan évében, amikor gyári alakulatként szerepelt, rögtön elhódította a csapatok mezőnyének első helyét 2017/2018-ban.

    A Formula E sorozat utolsó versenynapja csalódás volt a csapat számára. René Rast a bokszutcából rajtolt és onnan küzdötte fel magát a kilencedik helyre. Lucas di Grassi a huszadik helyen zárt egy áthajtásos büntetés után. „Az időmérőn mindössze egy tized másodperccel maradtam le a pole pozícióról.” – nyilatkozta di Grassi. Az első rajthely helyett azonban a brazil pilóta a rajtrács 17. helyén találta magát. „A Fomula E sorozatban mindig nagyon közeli időket autózunk. De még sosem éreztem ennyire szorosnak.”

    Lucas di Grassi és René Rast végül a hetedik és tizenharmadik helyen zárta a szezont a pilóták versenyében. A csapatok összesítésében az Audi Sport ABT Schaeffler a negyedik helyen végzett.

    Az Envision Virgin Racing az ötödik helyen fejezte be a szezont a csapatok versenyében, Robin Frijns és Nick Cassidy pedig az 5. és 15. helyen zárta a világbajnoki versengést a pilóták mezőnyében.

     

  • Megnyit néhány ajtót de Vries előtt a Formula E bajnoki címe

    Megnyit néhány ajtót de Vries előtt a Formula E bajnoki címe

    Nyck de Vries múlt hétvégén nyerte meg a Formula E világbajnokságot, ezzel mindenképp jelentősen felhívta magára a figyelmet. Toto Wolff is gratulált például a hollandnak és megjegyezte, készen áll az F1-re.

    „Hallottam, mit mondott rólam, és megtisztelve érzem magam, hogy egy ilyen rangú ember a Forma-1-hez köt” – nyilatkozta de Vries NOS hasábjain. „Másrészt azt is tudom, hogy nem rajtad múlik, hogy a következő szezonban kapsz-e ott helyet. Hogy ez a világbajnoki cím egy lépéssel közelebb hozta-e a Forma-1-et? Mindenesetre ajtókat nyit meg.”

    Egész pályafutásom során más utat választottam, így nem lehetetlen, hogy megvalósítom az álmomat” – tette hozzá. „De végül is a Forma-1-es versenyzés önmagában nem elég. Mindig és mindenhol keresem a kihívásokat. Ott is fogom, ha adódik rá lehetőség.”

  • Távozik a Mercedes a Formula E-ből a következő szezon végén

    Távozik a Mercedes a Formula E-ből a következő szezon végén

    A Mercedes ugyan csak tavalyelőtt érkezett meg a Formula E-be, jövőre máris távoznak a sorozatból. Ugyanakkor ennyi idő alatt már a csúcsra is fel tudtak érni, hiszen mindkét bajnokságot megnyerték az éppen múlt hétvégén véget ért szezonban. Egyéniben Nyck de Vries nyert, de csapattársa, Stoffel Vandoorne is nagymértékben hozzájárult a sikerhez. Ráadásul tavaly pont a belga szerezte meg első győzelmüket, hazai pályájukon, Berlinben.

    A Mercedes tehát a nyolcadik, 2021/22-es szezon végén hagyja el a Formula E-t. A csapat a bajnoksággal együtt vizsgálja a lehetőségeket, hogy a következő szezon vége után, a Gen3-as korszak kezdetével is versenyben maradjon a Formula E-ben, beleértve új befektetők bevonását.

    A széria első embere, Alejandro Agag így kommentálta a történteket: „Köszönjük a Mercedesnek a támogatást, amelyet az ABB FIA Formula E világbajnoksághoz való csatlakozásuk óta nyújtanak. Az autógyártók az EU és az Egyesült Királyság szabályozásaival szembesülnek a teljesen elektromos jövőre való átállással, ami megerősíti a Formula E vízióját.”