Érdekes információt árult el a Formula E első világbajnoka. A Mercedesszel bajnoki címet szerző Nyck de Vries ugyanis nagyon közel volt ahhoz, hogy 2022-re a Williams Forma-1-es csapatánál versenyezhessen.
Az elektromos széria regnáló bajnoka a The Race Formula E tematikájú podcastjának a vendége volt, ahol elmesélte, hogy pár héttel a bajnoki címének megszerzése után majdnem aláírt a Williamshez, ám hirtelen a semmiből előtűnt Alex Albon, és emiatt a holland hoppon maradt.
Nem csak maga a de Vries, hanem már a csapata is szinte biztosra vette az F1-es folytatást, hiszen a széria korábbi bajnoka Antonio Félix da Costa került a Mercedes jelölt-listájának élére.
A portugál helyzetét „könnyítette”, hogy a jelenlegi munkaadója a DS Techeetah komoly pénzügyi problémákba ütközött, és a nyári tulajdonosváltási kísérletek is rendre meghiúsultak. Menedzsere Tiago Monteiro ugyan konkrét csapatokat nem nevezett meg, de több forrás is kész tényként kezelte a nyáron a Mercedes és da Costa közti kapcsolatfelvételt.
Hogy milyen esélyei voltak? Arra a saját szavai adnak választ:
„Sok mindent fontolóra vettem akkoriban, de kiváló esélyeim lettek volna, ha a dolgok másképpen alakulnak.” – emlékezett vissza.
A dolgok végül másképpen alakultak, így de Vries jövőre is marad a Formula E-s Mercedes istállónál, de Costa pedig – a várhatóan ujjászervezedő – DS Techeetah csapatnál kitölti a 2022 végéig szóló kontraktusát.
A Dragon korábban tárgyalásokat folytatott Dan Ticktummal és Danyiil Kvjattal is. Ticktummal elakadtak a tárgyalások, míg Kvjat a hírek szerint egyelőre inkább kivár más opciókkal kapcsolatban.
A döntést, amint az hivatalossá vált, Giovinazzi büszkén be is jelentette Instagram-fiókján.
Az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezmény Részes Feleinek 26. éves konferenciáján (COP26), amely az egyesült-királysági Glasgow-ban rendeznek, a vállalat bejelentette az ABB Formula E-hez kapcsolódó éghajlati kezdeményezéseit (ABB Formula E Climate Initiatives), amelyek kihangsúlyozzák a globális technológiai vezető cég éghajlatváltozással kapcsolatos kérdések iránti elkötelezettségét.
ABB névadó partnere az ABB FIA Formula E Világbajnokságnak, amely a teljesen elektromos hajtású, együléses versenyautók nemzetközi versenysorozata.
Ez vezetett el a „Climate Initiatives” elnevezésű éghajlati kezdeményezések kidolgozásához, amelyek a következő három pilléren nyugszanak: innovatív technológiák; társadalmi haladás, sokszínűség és befogadás; változás támogatása. A kezdeményezéseket szerdán, a COP26 kerekasztal-megbeszéléseken vitatták meg. A kerekasztal-megbeszéléseken az ABB kommunikációs és fenntarthatósági igazgatója, Theodor Swedjemark, a Formula-E vezérigazgatója, Jamie Reigle, valamint Lucas di Grassi, a ROKit Venturi Racing pilótája vettek részt. Az ABB a Formula-E-vel közösen folyamatosan arra törekszik, hogy a Világbajnokságon keresztül ráirányítsa a figyelmet a fenntarthatósági témákra, és kiteljesítse a versenysorozat pozitív hatását az egyes futamoknak otthont adó nagyvárosokban és országokban.
A fenti három pillérrel összhangban, világszerte az ABB Formula-E versenyekhez kapcsolódó programokat, eseményeket szerveznek a városközpontokban. Továbbá az ABB a FIA Girls on Track versenysorozattal már fennálló partnerségére építve innovatív, vonzó és pozitív módon erősíti a nők helyzetét, és előmozdítja a nemek közötti egyenlőséget is. Az oktatáson, az energiatudatosság erősítésén és a képzésen keresztül, valamint az iskolákban és a közösségekben tartott események önkéntes megrendezésével támogatni kívánja az energetikai átállás folyamatát. A globális és a helyi részvételt és elköteleződést az autóversenyek helyszínén rendezett, célzott közönségtalálkozókkal is erősíteni kívánja.
Di Grassi az ABB legújabb Formula E nagyköveteként csatlakozott a kerekasztal-megbeszélések résztvevőihez. A fenntarthatósági és e-mobilitási témák iránti kiemelkedő elkötelezettségének és szerepvállalásának köszönhetően Di Grassi kiváló partnere az ABB-nek azokban a projektekben, amelyek célja a fenntartható fejlődés elősegítése és az éghajlati kihívások kezelése.
Theodor Swedjemark így nyilatkozott: „A fenntarthatóság az alapja minden cselekedetünknek, ez inspirálja a jövőre vonatkozó terveinket. A Formula E csapatával együtt azzal a szilárd meggyőződéssel kapcsolódunk be a COP26 munkájába, hogy a termékeink és a szolgáltatásaink pozitív hatást gyakorolnak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, aminek eléréséhez olyan együttműködésre is szükség van, amely jobb színtereket nyújt az érdekelt felek közötti párbeszéd számára. A közös éghajlatvédelmi kezdeményezéseink kiváló példáját képviselik ennek az együttműködésnek, és a sorozat kiváló platformot teremt annak bemutatására, hogy miként folytathatjuk a technológia határainak kitolását, miként javíthatjuk az emberek közötti egyenlőséget, és miként támogathatjuk a kívánt változásokat.”
A Formula E vezérigazgatója, Jamie Reigle a következő szavakkal egészítette ki Theodor nyilatkozatát: „A COP26 klímacsúcson azt mutatjuk be, hogy az ABB FIA Formula E Világbajnokság miként nyújt kiváló alapot az elektromos járművekkel kapcsolatos innováció felgyorsításához, illetve miként segíti az emberiség fenntartható fejlődését. A teamjeinkkel, a gyártóinkkal, a versenyeknek otthont adó városokkal és a nagyra becsült partnereinkkel, köztük az ABB-vel, erősen hiszünk a sport erejében, hisszük, hogy a sport változást inspirál, és segít jobb jövőt teremteni ezen a bolygón. Nagy örömünkre szolgál, hogy az „ABB Formula E klímakezdeményezések” révén tovább bővíthetjük az ABB-vel már meglévő partneri együttműködésünket, és a két fél elmélyülő együttműködése magasabb szintre emeli az innovációval, a társadalmi haladással, valamint a világ nagyvárosaiban várható változásokkal kapcsolatos párbeszédet.”
A COP26 klímacsúcson az ABB – a TIME magazinnal együttműködésben – a „Time és az ABB fenntarthatósági sorozata” címmel éghajlatvédelmi kérdésekkel foglalkozó ismeretterjesztő eseményeknek lesz a házigazdája.
A műsorsorozatot a CNBC híradós műsorvezetője, Mark Barton vezeti. A beszélgetéseken az ABB végrehajtó bizottságának tagjai, így Tarak Mehta (Energetika üzletág), Morten Wierod (Hajtások üzletág), Theodor Swedjemark (kommunikációs és fenntarthatósági igazgató) és Juha Koskela, a Tengerhajózás és Kikötők divízió vezetője, valamint vevők, politikai döntéshozók, illetve nemzetközi szervezetek, köztük a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA), az ENSZ Fejlesztési Programja (UNDP) és a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) vezető képviselői vesznek majd részt. A kiemelt témák között szerepelnek majd a COP26 napirendjén lévő főbb kérdésekkel kapcsolatos kihívások és megoldások, így szó lesz többek között a digitalizálásról, a villamosításról, az okoshálózatok kiépítéséről, az okosvárosokról és a fenntartható közlekedési megoldásokról is.
Az ABB közzéteszi az ABB Decoded podcastjének legújabb, a COP26 klímacsúccsal foglalkozó epizódját is. Az új epizód, amelyben Mike Peirce, a klímacsoport vállalati partnerségi igazgatója a vendég, azt mutatja be, hogy a klímacsúcs miként segíti az éghajlati kihívások kezelését, illetve bemutatja, hogy a klímacsúcs mellett mi történik a konferenciát előkésztő rendezvényeken. Az epizód rávilágít arra is, hogy miért égetően sürgősek a COP26 klímacsúcs napirendjén szereplő témák, és miért van nagy jelentőségük az előttünk álló éveknek.
Az ABB globális piaci jelenlétére támaszkodva megkezdi az „ABB Road to COP” és a „#ABB4ClimateAction” elnevezésű kampányok végrehajtását. Az ABB a kampányok keretében helyi rendezvényeket tart a vállalat kulcsfontosságú piacának számító országokban, így például az USA-ban, az Egyesült-Királyságban, Svédországban, Svájcban, az EU-ban és Indiában.
Az „ABB Road To COP” kampány keretében az ABB bemutatja, hogy egy csúcstechnológiájú, villamos hajtású Porsche Taycan autóval milyen könnyű megtenni egy hosszú utazást Anglia déli partjaitól a COP26 klímacsúcsnak helyet adó Glasgow-ig. A megközelítően 750 km-es utat a jármű egy nap alatt teszi majd meg. A jármű az út során több, az ABB-vel partneri kapcsolatban álló töltőállomáson is megáll majd. Az útról rövid film is készül, amelyben az e-mobilitás számos előnyét kívánják bemutatni.
Az ABB a 2030-ig szóló fenntarthatósági stratégiájával (“2030 Sustainability Strategy”) összhangban azt tervezi, hogy a megújuló energiaforrásokra történő átállás folytatásával, illetve az energiahatékonyság további javításával a vállalatcsoport karbonsemlegessé válik. Az EV 100 elnevezésű kezdeményezés keretében az ABB vállalta, hogy 2030-ra elektromos hajtásúra cseréli le a több mint 10 000 járműből álló járműparkját, és megoldásaival elősegíti, hogy ügyfelei legalább 100 megatonnával, azaz 30 millió belsőégésű motorral hajtott autó éves emissziójával csökkentsék a CO2-kibocsátásukat.
Az ABB elkötelezte magát amellett, hogy a vevőkkel, a kormányokkal, az üzleti partnerekkel, a multilaterális intézményekkel és a nem kormányzati szervezettekkel folytatott együttműködés révén segíti elérni a párizsi megállapodásban rögzített klímacélokat. Az ABB saját kibocsátáscsökkentési céljait az SBTi kezdeményezés (Science Based Targets initiative) keretében is megerősítették, így alátámasztva, hogy azok összhangban állnak a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezményben rögzített törekvéssel, hogy a hőmérsékletemelkedés mértékét 1,5 °C alatt tartsák.
Körforgalmakkal, autópályával egy egyhetes fesztivállal és az eddigi leghosszabb pályával nevez Formula E versenyre a sorozat potenciálisan első nem milliós lakoságú városa.
Ugyan közel 200 ezres lakosságával magyar mértékben nem mondható kisvárosnak, Bournemouth nem olyan világváros, mint amiket a Formula E eddig meglátogatott.
A Wessex Entrepreneurs csoport állt elő a pályázattal, ami 2023-tól 2026-ig egy dupla hétvégét foglalna magában. Amit egy fesztivál is kísérne.
„Úgy adnánk el, mint a brit Monacót.” – nyilatkozta a cég képviseletében Tony Williams a Bournemouth Echónak.
Az előzetes tervek szerint a pálya rekordhosszúságú, 5,4 km hosszú lenne, több körforgalommal, egy kis szakasz az A338-as autópályán futna, valamint az autók elhaladnának a Bournemouth Pier és a Royal Bath Hotel közelében is.
Dorset már nem az első elektromos versenyét rendezné a Formula E-vel. Idén Bovington az Extreme E évadzárójának ad otthont, miután a sorozat törölte brazil és argentin fordulóit.
Mivel a London E-Prix visszatérése elcsúszott a járvány miatt, valószínűleg ezzel két brit helyszín is lehetne a versenynaptárban. Az viszont kérdéses, a Formula E megfontolja-e, hogy a világvárosok után egy helyi jelentőségű települést meglátogatnak-e.
Több érdeklődő is van már a Formula E háza-táján, Szöul és Jakarta már régóta sorban állnak, a következő szezonban talán végre gyakorlatban is megkapják a lehetőséget a COVID miatti bizonytalanság közepette.
Van azonban egy másik európai város, akiknek a neve egyre gyakran fordul elő, mégpedig a bajnok hazájában, Hollandiában. Eindhoven már két, és egy éve is jelezte, hogy a projektjük egyre jobban formálódik egy elektromos versenyre.
A csapatot övező bizonytalanság közepette mindkét pilóta, da Costa és Vergne is maradt a Techeetah alakulatánál. Mindezt annak ellenére, hogy a két domináns szezonjuk után most a kavarodásban mindkét bajnoki címet elvesztették.
Da Costa Techeetah-val kötött szerződése még a nyolcadik szezon végéig szólt, Vergne-é azonban a nyári szünetig tartott.
Egy potenciális kanadai felvásárló miatt csúsztak a tárgyalások, de miután a pénzügyi átvétel kudarcba fulladt, a francia és a csapat újra felvették a fonalat.
„Továbbra is írjunk történelmet. Jöhet a Formula E nyolcadik szezonja.” – írja posztjában. – „Az új fejezetben a DS Techeetah-val és Tonióval még magasabbra emeljük a mércét.”
Vergne idén tizedik lett a bajnokságban, egy győzelemmel, amit Rómában szerzett.
Da Costát ezzel szemben összekötötték egy esetleges váltással a kivonuló Mercedeshez vagy vissza korábbi csapatához, az Andrettihez, de a portugál is eloszlatta a kételyeket.
A Techeetah-n kívül az átnevezett Envision, a Jaguar és a Porsche sem változtat a felállásán.
Hét évnyi szerepvállalás fejeződik be az elektromos sorozatban.
A Virgin annak idején még 2014-ben szállt be a Formula E-be a Lotus korábbi F1-es projektjének embereivel, az évek során pedig tizenegy futamot tudott megnyerni. Az istálló már a nemrég befejeződött szezonban is Envision Virgin Racing néven futott, ehhez képest lesz átalakulás az, hogy a kínai cég a következő idényben már teljes vezető szerepben lesz a 2018-as részesedés-vásárlás után.
Az Envision előtt a Virgin a korábban zenei producerként dolgozó befektetővel, Neil Taylorral dolgozott együtt, ennek az üzletnek a része volt a partnerség a PSA konszernhez tartozó DS márkával 2015 és 2018 között.
Nem sokkal az Envision 2018-as részesedés-vásárlása után távozott is az addigi csapatvezető Alex Tai, a helyére előléptetett Sylvain Filippi pedig most jutott ugyanerre a sorsra, átadva a helyét a BMW-s és porschés múlttal is rendelkező Franz Jungnak. Az Envision egyelőre marad a jelenlegi partnereinél, célja az, hogy 2023-ra tudjon partnerségre lépni egy új gyártóval. Az már korábban eldőlt, hogy Robin Frijns és Nick Cassidy maradnak az istállónál.
Egyre fontosabb, hogy az autósport is megtalálja magának azt az irányt, mellyel kevésbé szennyezi a környezetet, vagy akár még tehet is a környezet minőségének javításáért. Minden motorsport szakág felismerte már, hogy a sportot zöldebbé kell tenni.
Az Envision Virgin Racing pedig most összefogott a Kids Against Plastic nevű szervezettel, hogy az iskolai szemétből saját Formula E autó másolatot készítsenek.
A brit Lazerian tervezőstúdiónak 700 órájába, valamint 100 kg egyszer használatos műanyagba került, hogy életre keltse az 1:1 méretarányú másolatot.
Ez az egész az Envision Virgin „Race Against Climate Change” (Verseny az éghajlatváltozás ellen) és a Recover E kezdeményezés része, amelynek célja, hogy felhívja a gyerekek figyelmét az egyszer használatos műanyagokra az Egyesült Királyságban. Évente 380 millió tonna műanyagot állítanak elő, amelynek akár 50%-a egyszer használatos, és szinte azonnal szemétként végzi.
Az ENSZ glasgow-i éghajlatváltozási csúcstalálkozója (COP26) előtt a csapat egyesítette erőit Amy és Ella Meekkel, a Kids Against Plastic alapítóival. A nővérek a Garrowhill Általános Iskola helyi diákjainak segítségével gyűjtötték a műanyag szemetet, és másokat is arra ösztönöztek, hogy váljanak „Plastic Clever”-ré, vagyis olyan emberekké, akik tudatosak a műanyag felhasználás kapcsán és okosan hasznosítják azt.
„Nagyon találó, hogy a Recover E autót az iskolásoktól kezdve a vásárlókon át a világ vezetőiig mindenféle közönség láthatja majd, mert a változás érdekében mindenkinek csatlakoznia kell a műanyaggal kapcsolatos szokásaikkal szakító és a változásért lobbizó emberek mozgalmához.” – mondták a Meek nővérek.
„Csodálatos volt egy olyan szervezettel együttműködni, mint az Envision Virgin Racing, amelynek értékei és céljai megegyeznek a miénkkel, és amely segíthet abban, hogy kampányunkat a világ színpadára emeljük.”
Az autót ma, november 1-jén mutatják be a glasgow-i Silverburn bevásárlóközpontban.
Nem ez az első alkalom, hogy az Envision Virgin arra ösztönzi a gyerekeket, hogy többet tudjanak meg az éghajlatváltozásról.
Tavaly a 11 éves Kitty Thwaite nyerte meg azt a versenyt, amelynek keretében az általa tervezett, a felmelegedő bolygón élő, veszélyeztetett állatokat ábrázoló feliratot egy valódi Formula E autóra rajzolták rá.
Észak-Franciaországban járatták be a Gen3-as masinát, ami a 2022-23-as szezontól képezi majd a Formula E autók alapját.
A maximális erőleadása 350kW lesz majd, és a Williams Advanced Engineering 180 kg-mal csökkenti le a hajtóegység súlyát a Gen2-eshez képest.
Egyelőre karosszériaelemek nélkül zajlott a teszt, a következő gyakorláson azonban már felkerülhetnek az autóra. A jelenlegi körözés volt az első, amit egy Formula E autó az új Hankook gumikkal teljesített.
A volánnál vélhetően a már Gen2-es fejlesztésben is részt vevő Benoit Tréluyer ül majd.
Az FIA Innovatív igazgatója, Frédéric Bertrand elismerte, „nem ment minden simán, az nem igazán lenne jó kifejezés, de már jó úton halad [a projekt]”.
A szakember szerint minden az ütemterv szerint halad az új Formula E autó tesztelése kapcsán, de a COVID miatt kissé nehezebb a folyamat, valamint az alkatrészek beszerzése is.
A csapatok novemberben már láthatják majd az új autót. A publikum számára viszont csak a következő szezon kezdete után, esetleg annak közepén tesznek közzé képeket.
Áprilisban kerülnek ki a legyártott autó, az istállókhoz, hogy elkezdődhessen az új hajtásláncok fejlesztése.
„Az autó lesz majd a legnagyobb jele annak, mi lesz ebből a bajnokságból, merre fejlődik tovább.” – emelte ki Bertrand.
Az FIA várhatóan jövő hónapban teszi majd közzé a Formula E Gen3-as gyártóinak listáját. Ezen jelenleg hét márka szerepel, miután az Audi, a BMW és a Mercedes kivonul a sportból.
Rajtuk kívül, három jelenlegi olyan csapat van – Andretti, Venturi és Virgin -, akikről nem lehet még tudni, milyen hajtáslánccal vesznek majd részt a kilencedik szezonban.
A Mercedes teljeskörű kivonulása azonban még nem biztos, beszállítóként lehet, hogy maradnak a sorozatban.
Az ABB FIA Formula E világbajnokság 8. szezonjának sportszabályzatát október 15-én ratifikálta az FIA a Motorsport Világtanács (WMSC) ülésén.
A Formula E futamokhoz mostantól legfeljebb 10 perc plusz versenyidő adható hozzá, ha a szokásos 45 perc plusz egy körös versenyen a Safety Car vagy a teljes pályás sárga zászlós incidensek miatt a versenyidő meghosszabbodik. A júliusi WMSC ülésen elfogadott rendelkezések szerint a Formula E tisztán elektromos Gen2-es autói a 8. szezonban 220 kW teljesítményt használhatnak majd a versenyek során, ami a 7. szezonban 200 kW volt. Az Attack Mode alatti teljesítmény 250 kW-ra nő, szemben a 7. szezonos 235 kW-tal.
Elfogadták az új kvalifikációs formátumot is, amely csoportokat és kiütéses párbajokat tartalmaz. A formátum megadja a lehetőséget arra, hogy bármelyik versenyző indulhat a pole pozícióból, így biztosítva a drámaiságot és a kiszámíthatatlanságot.
A kvalifikáció első körben két csoportban zajlik majd, ahol minden versenyző többször is megpróbálhatja megfutni a leggyorsabb kört a számára kijelölt időn belül. Az egyes csoportok első négy legjobb köridőt teljesítő versenyzője a negyeddöntőben és az elődöntőben kiütéses alapon jutnak tovább a fej-fej mellett zajló párharcokra. A pole pozícióról egy végső párbajban döntenek, és a rajtrács összes pozíciója a párbajokban elért sikereken, köridőkön alapul.
Szennyezett levegőből előállított fekete tinta, levegőtisztító pad, bambuszból készülő kompozit… Az emberi fantázianem ismer határokat, ha arról van szó, hogyan vegyük fel a harcot a klímaváltozás ellen. Már ma is rengeteg olyan innováció létezik, amely pozitívan formálja a jövőt: közülük sok bonyolultnak tűnhet, némelyik viszont egyszerűbb nem is lehetne. E technológiai újításokról is szól a régió legnagyobb fenntarthatósági rendezvénye, a Planet Budapest 2021.
Másfél fok. A világ legfeljebb ekkora átlaghőmérséklet-emelkedést bír el visszafordíthatatlan károsodások nélkül. Ma már tudjuk, hogy a klímaváltozás kiváltó oka az emberi tevékenység – és egyre jobban feszegetjük a Föld ökoszisztámája tűrőképességének a határait.
A tudomány mutatja az utat, az innováció már nagyon sokszor nyitott új fejezetet a lehetőségeinkben, és az ipar is képes a változásra: ha megvan a szándék, a technológia a jó célok szolgálatába állítható. Persze hiba volna önmagában az innovációktól várni a csodát, azonban már most is rengeteg olyan leleményes – olykor egyszerű, olykor elképzelhetetlennek tűnő – ötlet létezik, amellyel fenntarthatóbbá tehetjük termelésünket, közlekedésünket, energiafelhasználásunkat, vagy épp a városainkat.
Az emberiség több mint fele él városokban, és ez az arány rohamos tempóban nő: a jelenlegi becslések alapján 2050-re a világ népességének több mint kétharmada él majd városi környezetben, és szívja be a sokszor rossz minőségű levegőt. A légszennyezettség az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai alapján a legnagyobb környezeti egészségügyi kockázatot jelenti: évente hétmillió korai halálesetet okoz globális szinten, de komoly veszélyt jelent az Európai Unióban is, ahol négyszázezer ember idő előtti halálához vezet.
Emiatt nem meglepő, hogy az elmúlt években jó néhány olyan innováció látott napvilágot, melynek célja, hogy javítsa a nagyvárosi életkörülményeket. Ilyen például a CityTree nevű levegőszűrő pad. A légszennyező anyagok csökkentésének egyik jól bevált módja a fák ültetése, de ez nem mindig és nem mindenhol járható út. A német Green City Solutions által megálmodott, mohafallal kombinált utcai pad „bioszűrője” a fákhoz hasonlóan csökkenti a légszennyezettséget, kis alapterülete ellenére 275 városi fának megfelelő hatást ér el, s akár 2,5 fokkal is képes hűteni a környező levegő hőmérsékletét.
A városi életminőség a szállítmányozás optimalizálásával is javítható, és ehhez nem is feltétlenül kell túl merészet gondolni. Az első biciklit 1817-ben alkotta meg a német Karl von Drais. Az ő szülőhelyétől mintegy 600 kilométerre, Hamburgban a Nüwiel nevű startup azon dolgozik, hogy továbbgondolja a találmányát. A német cég univerzális kerékpáros utánfutója akár 150 kilogramm teher szállítására is képes, miközben az automata fékeknek köszönhetően gyorsan meg is tud állni. Persze nem várható, hogy ez az autós közlekedést helyettesítse, de a könnyen mozgó és egyszerűen parkoló teherhordó biciklik jó alternatívái lehetnek a kisebb szállító járműveknek, hiszen a zsúfolt belvárosokban az autóknál gyorsabban is érnek célba, káros kibocsátás nélkül.
Szintén a városi életet tenné élhetőbbé a Sensoneo nevű szlovák startup. Az intelligens hulladékkezelési megoldásokat kínáló cég célja, hogy a városok a jelenleginél hatékonyabban szervezzék meg hulladékgazgálkodás, és csökkentsék a károsanyag-kibocsátásukat, például a gyűjtési útvonalak optimalizálásával.
A fentieknél jóval inkább sci-fibe illő a Massachusetts Institute of Technology (MIT) laborjából induló Air-Ink innováció, ami a dízelautók által kibocsátott szennyezést ipari nyomtatáshoz, szitanyomáshoz vagy rajzoláshoz alkalmas fekete tintává alakítja. A fekete a nyomtatásban leggyakrabban használt szín; a tinta hagyományosan fosszilis tüzelőanyagok elégetésével készül, ezáltal az előállítás károsanyag-kibocsátása óriási. Az Air-Ink újratölthető, jó minőségű és vízálló – 30 milliliter használatával 45 percnyi korom jellegű légszennyezés hatása semlegesíthető.
Tudtad, hogy létezik zöldacél?
Az apró, a hétköznapi életre kiható innovációk azonban nem elegendőek a fenntarthatóság eléréséhez, ha az ipari termelés továbbra is a mostani mértékben szennyezi és melegíti a bolygót.
De hogyan lehetne zöldebbé tenni a termelést? Például a szennyvizeknek a kibocsátás helyszínén történő, természetes tisztításával. Sok helyen a szennyvíz tisztítatlanul kerül az élővizekbe, lokális ökológiai katasztrófát okozva ezzel. Ezen a problémán segíthetnek azok a bio-szennyvíztisztítók, melyek algákat és más növényeket felhasználva tisztítják meg a vizet. A technológia nem csak távoli utópia, két magyar cég, a Biopolus és az Organica is jeleskedik a területen: az általuk kifejlesztett technológia ipari és kommunális szennyvíz tisztítására is bevethető, hatékonyabban és gyorsabban a hagyományos eljárásnál. Egyik vállalat sem állt meg az országhatáron belül, rendszereiket az Egyesült Államoktól Hollandián át Kínáig használják.
A Napból egy óra alatt több energia éri el a Földet, mint amennyit a teljes emberiség egy egész évben felhasznál. Az adat sokkoló, de a napsütéses órák számának egyenetlensége korlátot jelent, továbbá egyelőre kénytelenek vagyunk 20–30 százalékos hatékonyságú napelemekkel beérni. Többek között Kínában és Spanyolországban is zajlanak kutatások, sőt, olyan erőművek is működnek, amelyek óriási tükrök segítségével gyűjtik be a napsugárzás hőjét, amit tárolni is képesek, így akár napszállta után is tudnak áramot előállítani.
Az igazi utópia a Nap utánzása, azaz a fúziós erőmű lenne: a kísérleti fázisban lévő technológia hidrogénizotópok ütköztetésével állíthat elő héliumot és nagy mennyiségű energiát. A fúziós erőmű meghibásodás esetén sem járna olyan sugárzásveszéllyel, mint az atomhasadásra alapozó reaktor, de megvan a maga hátránya is, például a működéséhez extrém magas hőfokot kell elérni és fenntartani, valamint az, hogy a trícium nevű hidrogénizotópból kevés áll rendelkezésre a Földön.
Kifejezetten eredményes lehet az úgynevezett zöldacél alkalmazása is. Az acél előállításából származó szén-dioxid-kibocsátás a globális érték közel 8 százalékát teszi ki. Két svéd vállalat munkájának köszönhetően azonban elképzelhető, hogy ez az érték jelentősen csökkenjen a jövőben. Vívmányuknak köszönhetően az acél előállítása során a kokszból keletkező szén-monoxidot hidrogénre cserélik. Az így készült acélra kereslet is van, a Volvo autógyára már idén elkezdte használni.
Az autóipar tisztításán számtalan vállalat dolgozik, a holland Bambooder például zöld kompozitokat gyárt a szektor számára. Az autó-, valamint a repülőgép- és hajóiparban a hatékonyság növelése, és ezzel összefüggően a károsanyag-kibocsátás csökkentése miatt egyre nagyobb szerepet kapnak a kompozitokat tartalmazó alkatrészek. A holland startup a hagyományos – műanyagból, acélból, alumíniumból készült –, nagy környezeti lábnyommal előállítható kompozitokat váltaná fel egy gyorsan növő, erős és sok helyen előforduló növény, a bambusz segítségével.
A régió legnagyobb fenntarthatósági rendezvénye
A fenti példák sora hosszan folytatható, és a jövőben egyre több olyan innováció tűnik majd fel, ami a fenntarthatóság szolgálatába állítható. Ezek egyelőre sokszor luxusnak és csak a leggazdagabb országok kiváltságainak tűnhetnek, de az egészen biztos, hogy a jövőt e vívmányok fogják formálni. Bár az ipar szerepe kettős, joggal bízhatunk abban, hogy a technológia segít hatékonyabban szembeszállni a klímaválsággal.
Nagyszabású kiállítás nyílik november végén a fővárosban: a december 5-ig tartó Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozó a régió legnagyobb fenntarthatósági rendezvénye, ahol még többet megtudhatsz arról, hogy vajon legyőzhetik-e az innovációk a klímaválságot? Találkozzunk a Hungexpón!