Kategória: Formula E

  • India a Formula E-vel térne vissza a nemzetközi motorsportba

    India a Formula E-vel térne vissza a nemzetközi motorsportba

    Már egy szándéknyilatkozatot is aláírtak arról, hogy 2023-ban csatlakoznának a sorozathoz, méghozzá India negyedik legnagyobb városában.

    Hyderabad már 2021 közepe óta dolgozik azon, hogy előálljon ezzel a projekttel, amióta bejelentették, hogy az FIA Formula Regional bajnokságot indít az országban, melynek egy F4-es verseny is betétfutama lesz.

    A 2,36 km-es pályát az új sorozatok apropójára alakítanák ki, és most a Formula E is érdeklődését fejezte ki a helyszín iránt. Az indiai lapok által leközölt vonalvezetés nagyjából egy T alakot formáz, hosszú egyenesekkel és visszafordítókkal.

    Az első versenyre 2023 első két hónapjában kerülhetne sor, ez valamennyire összeköthetné a Diriyah-i versenyt Mexikóvárossal, vagy akár Fokvárossal is.

    Ez lenne az első nagyobb esemény az országban, mióta 2013-ban megrendezték a harmadik Indiai Nagydíjat a Buddh International Circuiten. Azóta csak kisebb, téli sorozatok fordultak meg itt.

    Putrajaya E-Prix, Formula E, racingline.hu
    Az eddigi Indiához legközelebbi helszín: a malajziai Putrajaya – Fotó: LAT/Formula E

    Az új E-Prix projekt bejelentésénél a Formula E indiai csapatának első embere, Dilbagh Gill; a sorozat vezérigazgatója, Alberto Longo és a pályákért felelős biztos volt ott.

    „Nem láttam még olyan döntési sebességet, mint Hyderabadban, illetve Telangana álllamban, itt tényleg van egy olyan csoport, akik képesek ezt megtenni.” ámuldozott Longo.

    „Még csak annyit jelentettünk be, hogy ez a város jelölt, de nemsokára már biztosan lesznek a Formula E naptárában.” – jelentette ki magabiztosan. – „Reméljük, hogy ez mihamarabb bekövetkezik.”

    Dilbagh Gill természetesen nagyon örült, hogy végre sikerült közelebb hoznia szeretett sportágát a szülőhazájához. Elmagyarázta, egyik barátja ajánlotta ezt a területet:

    „Azt mondta, ez az állam törekszik innovációra, fejlődik és hajlamosságot mutatnak az elektromos közlekedés felé is. Éppen ezért nagyon elégedett vagyok, hogy nemsokára lehetőségünk lesz a saját országunkban, a saját színeinkkel versenyezni. Ez nagyon fontos.”

    A Formula E és India így végre nagy valószínűséggel megkapja azt a versenyt, amit 2014 óta többször felvetettek, de Mumbai, Delhi és Chennai esetében sem valósítottak meg.

  • Sam Bird évekre elkötelezte magát a Jaguar Formula E-csapatához

    Sam Bird évekre elkötelezte magát a Jaguar Formula E-csapatához

    Többéves szerződést kötött Sam Bird és a Jaguar: a brit versenyző és brit csapata kölcsönösen elégedettek egymással.

    Hosszú évekig, hat szezonon keresztül versenyzett Sam Bird a Virgin színeiben karrierje Formula E-s fejezetében. Az itt töltött évek során összesen kilenc futamot tudott megnyerni, legjobb összetett eredménye egy harmadik hely volt még a 2017-18-as szezon végén. Ezután váltott Bird és lett a Jaguar versenyzője. Itt összejött újabb két futamgyőzelem és egy római második hely, ezeknek is köszönhetően a legutóbbi szezont hatodikként zárta.

    A Jaguar alig maradt le a konstruktőri bajnoki címről a Mercedes mögött (amely egyébként Nyck de Vries személyében a bajnokot is adta), így a kölcsönös elégedettségnek egy többéves szerződéshosszabbítás lett az eredménye.

    Az első szezonom a Jaguarnál minden kérdésemre választ adott” – dicsérte az istállót Bird. „Folytatni akartam a csapattal és része lenni a Jaguar TCS Racing családjának. Az istálló most elhivatott és nagyon motivált a tavalyihoz képest még jobb eredmény elérésében. Ezt akarom én is látni. Most itt az idő, hogy nekivágjunk a nyolcadik Formula E-szezonnak. A cél, hogy a pályán is viszont láthassuk azt a kemény munkát, amit a felkészülésbe fektettünk. A lehető legtöbb pontot akarjuk szerezni.

    James Barclay a csapat részéről szintén elégedett volt Sam Bird teljesítményével. „Nagyon pozitív szezonkezdő információ az, hogy a nagyszerű tavalyi év után Sam Bird a következő szezonban is a versenyzőnk lesz. Az eredményei megmutatták, hogy nagyon is illik a csapatba, közösek a céljaink és ő is a család része lett. Sam mindent meg fog tenni, hogy a Jaguar I-TYPE 5-ot győzelemre és minél jobb pozíciókba vezesse. Most, hogy ez a kérdés eldőlt, koncentrálhatunk a felkészülésre és a Gen 3-vel való munkára.

    A Formula E következő szezonja a január 28-29-i hétvégén kezdődik a szaúd-arábiai Rijádban.

  • Egy Porsche Taycan lesz a Formula E biztonsági autója 2022-ben

    Egy Porsche Taycan lesz a Formula E biztonsági autója 2022-ben

    A Porsche legelső tisztán elektromos sportautója lesz majd a 2022-es Formula E idény hivatalos biztonsági autója.

    Tavaly egy BMW és egy MINI látta el ezt a feladatkört, így a sorozat ragaszkodik továbbra is a német vonalhoz. A Taycan Turbo S tökéletes választás erre a szerepkörre, ugyanis a sajátos vezethetőségi és biztonsági kialakítása mellett 761 LE-s teljesítményre is képes, és 2,8 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet és 260 km/h-s végsebességre is képes.

    A biztonsági autó fényezése idén eltérő lesz a korábbiakhoz képest, ugyanis valódi színkavalkád figyelhető meg rajta. Ezek a színek a sorozat tizenegy csapatának a színeit jelképezik, ezzel szeretné a széria kifejezni a résztvevők elkötelezettségét az autóversenyzés tisztán elektromos jövője felé. A fényezés ezen kívül pedig mai társadalmi értékeket, vagyis a sokszínűséget is hivatott képviselni.

    Hamarosan pedig élesben is láthatjuk majd az új biztonsági autót, hiszen másfél hét múlva rajtol az idei világbajnoki évad Szaúd-Arábiában.

  • A Formula E már a 2025-ös terveket szövi

    A Formula E már a 2025-ös terveket szövi

    A Formula E 2025-ös és 2026-os szezonjaira szánt Gen3-as autó módosítása kezd formát ölteni, és 2022 elején hivatalosan is bejelenthetik.

    A tisztán elektromos hajtású sorozat tervei közt szerepelnek olyan esztétikai és műszaki változtatások, amelyek az egyes szabályrendszerek során részlegesen is megvalósulhatnak, ahogyan az 2016-ban a Gen1-es Formula E autó módosításai esetében is történt.

    Terveiket a 2020-21-es szezonban egy Gen2 Evo autóval akarták megmutatni, de költségtakarékossági okokból elvetették az ötletet.

    Most pedig állítólag a közelmúltban megkezdődtek az új, Gen3-as autók átdolgozását célzó tervek, amelyekről a csapatok, a promóter és az FIA között zajlottak megbeszélések. Ezek célja, hogy egy frissített Gen3-as autót tervezzenek a második homologizációs időszakra, amely a 11. szezon kezdetén, 2024/25-ben kezdődik.

    Bár az FIA motorsport világtanácsának párizsi ülésén nem esett szó a részletekről, a The Race úgy tudja, hogy az Evo konstrukció paramétereit már kidolgozták.

    Mindezt annak ellenére, hogy a csapatok hivatalos költségplafonja a 2023-as szezontól lép életbe, míg a gyártók pénzügyi struktúrája valószínűleg a 2025-ös kampányra érkezik.

    „Eléggé tisztában vagyunk a technikai ütemtervvel, de szükségünk van még néhány további megbeszélésre a gyártókkal, hogy megállapodjunk arról, hogy mi lesz a (11-es (2025-ös) és a 12-es (2026-os) szezonban” – mondta a The Race-nek a múlt hónapban a szezon előtti valenciai teszten Frederic Bertrand, az FIA Formula E és innovatív sporttevékenységekért felelős igazgatója.

    „Ami egyértelmű, hogy a kilences (2023-as) és a tízes (2024-es) szezon a jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint zajlik majd, és aztán ha valami másra vagy kiegészítésre gondolunk, akkor az a második szakaszban kerül bevezetésre.”

    Tesztidőszakkal kezdenek

    Az FIA jelenleg azt tervezi, hogy a 2023-as évet a gyártók költségplafonjának tesztidényeként kezeli majd, mielőtt 2024-től hivatalosan is alkalmazná azt, hogy a 2025-ös és 2026-os új homologizációra egy esetleges Gen3-at is lefedjen majd.

    Az FIA motorsport világtanácsa megerősítette azt is, hogy a 2022-es új kvalifikációs struktúra csoportos szakasza két perccel meghosszabbodik, 10 percről 12 percre. Emellett a csoportos kvalifikáció során végrehajtott boxkiállásokat a garázsban kell majd végrehajtani és csak maximum négy csapattag vehet részt bennük.

    Mindkét eljárást kipróbálták a közelmúltban, a szezon előtti tesztelésen tartott próbakvalifikációs ülésen.

  • A Maserati 2023-ban beszáll a Formula E-be

    A Maserati 2023-ban beszáll a Formula E-be

    Újabb márkával bővül a Formula E mezőnye miután a Maserati bejelentette, csapatot indítanak, már 2023-től.

    A Stellantis (Fiat-Chrysler-Peugeot) ugyan már egy márkával (DS Automobiles) ott van az elektromos sorozatban, de a The Race információi szerint hamarosan ez bővül majd.

    Egyelőre nem két teljes értékű márkáról lenne szó, a Maserati csupán a csapatot üzemeltetné, és a DS-től kapnának hajtásláncot. Ezzel az Audi által üresen hagyott 12. csapat helyét töltenék be a Formula E rajtrácsán.

    A francia gyártónak jelenleg egy partnere van, a Techeetah, akik jelenleg anyagi gondokkal küzdenek, tehát nem biztos a folytatás. Ezzel gyakorlatilag bebiztosították magukat, hogy továbbra is lesz gyári támogatású csapatuk a jövőben, nem kell egy új csapatnak megadniuk ezt.

    Ha a Maserati hajtásláncot is szeretne gyártani saját csapatának, azt legkorábban 2025-ben teheti majd meg, amikor a Gen3 autók ráncfelvarráson esnek majd át.

    Ők lesznek az első olasz gyártó, akik csatlakoznak a sorozathoz. Előtte csak egy csapat, a rövid életű Trulli alakulat képviselte az országot.

    A vezérigazgató Davide Grasso így nyilatkozott a bejelentést követően:

    „Szenvedély és újító szellem vezérel minket, ilyen a természetünk. Hosszú történetünk van a versenyzésben, és készen állunk arra, hogy a jövő teljesítményében is vezető szerepet vállaljunk.”

    Juan Manuel Fangio, Maserati 250F, F1
    Fangio ötödik címe felé halad, a hírhedt Maserati 250F-fel – Fotó: Maserati Spa

    A Maserati az első márka a két stuttgarti gyár (Mercedes és Porsche) 2017-es csatlakozása óta. Egy évvel később ugyan a Nissan átvette a Renault projektjét, de ott csak átalakulásról van szó.

    Azóta azonban megfordult a trend, és a tavalyi év végén az Audi és a BMW is elköszönt, a Mercedes pedig már csak egy évre maradt.

  • Bajban van a Formula E egyik legsikeresebb csapata

    Bajban van a Formula E egyik legsikeresebb csapata

    Hiába dominálták a Gen2-éra első két évét, a Techeetah nem biztos, hogy folytatni tudja a Formula E mostani szezonját követően.

    A DS erőforrásait használó francia-kínai csapat jó formát mutatott a valenciai előszezoni teszten, de pályán kívül nem áll ilyen jól az istálló szénája.

    Már tavalyelőtt elkezdődtek a pletykák, hogy több magasrangú alkalmazottját nem fizette ki a csapat. A koronavírus miatt bezárt berlini szezonzárón azonban nem lehetett erről megtudni semmit. 2021-ben azonban már más volt a helyzet a lazább szabályokkal.

    A csapat kínai tulajdonosai már régóta el szeretnék adni a Techeetah alakulatát, de a jó eredmények ellenére eddig nem jártak sikerrel. Egy milliárdos komoly érdeklődés után hirtelenséggel visszavonta ajánlatát. Így a bizonytalanság közepette mindkét pilóta más lehetőségek után nézett.

    A szezon végén azonban nem maradt már sok hely, csak csupa „ha”. De Vries a Williams felé nézelődött, és lehet, egy bajnok jelentléte meggyőzte volna az Andrettit, hogy ne amerikai pilótát válasszanak majd. De mint utólag kiderült, egyik helyen sem szabadult fel ülés.

    Egy dolog biztos: a csapatnak befektetésre van szüksége. A határidó pedig közeledik, hiszen a Gen3-éra hajtásláncait még januárban tisztázni kell.

    A beszállító DS átvette a személyzet alkalmazását – és az azzal járó költségeket – hogy a nyolcadik szezonban (2022) időt szabadítsanak fel a Techeetah-nak a potenciális felvásárlók megtalálására.

    A francia márka azonban nem kötelezte el magát a csapat mellett hosszabb távon, és ha nem jön össze a közös folytatás, biztosan találnak majd új partnert, hiszen rengeteg privát csapat lesz jövőre.

    Az Envision (korábbi Virgin) mellett a Venturinak és az Andrettinek is lejár a szerződése. A Dragon (Penske) pedig nem fog új hajtásláncot gyártani, így ők is partner után kell, hogy nézzenek a Formula E-ben.

  • Giovinazzi nem számít könnyű kezdetre a Formula E-ben

    Giovinazzi nem számít könnyű kezdetre a Formula E-ben

    Miután távozni kényszerült az F1-ből, Giovinazzi már első Formula E tesztjén is túl van. A két sorozat között azonban nincs annyi hasonlóság, ami segíthetné őt a gyors beilleszkedés során.

    Az olasz versenyző decemberben végzett Abu Dhabiban, januárban pedig már kezdhet is Rijádban, így nincs sok ideje az átállásra. A valenciai szezon előtti tesztre is csak félig tudott elmenni. Dan Ticktumhoz hasonlóan onnan a Jeddah-i F1-es hétvégére kellett eltávoznia.

    Antonio Giovinazzi (Dragon Penske Autosport) & Dan Ticktum (NIO 333 Racing), Formula E, racingline.hu
    A két újonc, Ticktum és GIovinazzi a teszten, Fotó: Courstesy of Formula E

    „Talán hogyha az IndyCarból vagy egy LMP1-es autóból ülsz át, akkor kevesebb a sebesség és a tapadás, de legalább ugyanazzal a stílussal kell vezetni.” – idézi őt a gpfans.com.

    „A baj az, hogy a Formula E egy teljesen más sport.” – utal az elektromos meghajtás okozta különbségekre. – „Nyilván fékezés különbözik, de az is, hogy nincs leszorítóerő, nincs hang, és nehezek az autók. Nagyon más lesz ez számomra, és sajnos csak két napom volt az autóban az első verseny előtt. Szóval nagy kihívás lesz.”

    „Imádom a kihívásokat, de az biztos, ezt már most meg tudom mondani, az első pár versenyen szenvedni fogok a többiekhez képest. Viszont motivál az, hogy folyamatosan javuljak, és év végére már jó eredményeket érjek el.”

    Giovinazzi fél lábbal még az F1-ben marad, mivel a Ferrari jövőre tartalékpilótaként számít majd rá. A két sorozat között háromszor is ütközés van, azt még nem tudni, hol lesz majd az olasz. Mivel azonabn a Ferrari Mick Schumacherre is támaszkodhat hasonló szerepkörben, valószínűleg marad fő sorozatánál.

  • Még maga de Vries sem tudja, mit jelent neki a Mercedes-kapcsolat

    Még maga de Vries sem tudja, mit jelent neki a Mercedes-kapcsolat

    Maga a Mercedes-támogatott Nyck de Vries sem tudja, pozitívumként vagy rossz dologként értékelje azt, hogy a németek egyik versenyzőjének mondhatja magát.

    Nyck de Vries neve felmerült egy esetleges 2022-es ülés kapcsán a Williamsnél és az Alfa Romeónál is. Végül egyik sem valósult meg, pedig egyébként F2-es és Formula E-bajnokról beszélünk. Nemrég ő bizonyult a legjobbnak az IndyCar- és az abu dhabi F1-es újoncteszten is. A jelenleg a Formula E-t az endurance-szal kombináló de Vries azért még reménykedik az F1-es lehetőségben. Kérdés, mit jelent ebben az a tény, hogy egyébként a Mercedes versenyzője.

    „Nem tudom…” – gondolkozott el de Vries azzal kapcsolatban, hogy befolyásolja a közvetlen jelenét a tény, hogy a Mercedesszel áll szoros kapcsolatban. „A legfontosabb az, hogy a lehető legjobbamat nyújtsam a versenypályán. Az teljesen mindegy, hogy éppen melyik istállónak teszem ezt.”

    „Rendkívül hálás vagyok bármilyen lehetőségért, amit csinálhatok” – utalt arra de Vries, hogy azért egyáltalán nem rögeszméje az F1. „Nagyon élvezem például a Formula E-endurance kombinációt is. Fogalmam sincs, mi fog történni a jövőben, éppen ezért igyekszem a lehető legrealistábban hozzáállni a dolgokhoz. Másrészt pedig tapasztaltam már, mennyire gyorsan tudnak itt változni a dolgok. Éppen ezért várom nagyon az új szezont, hozzon az akármit. A közvetlen cél a címvédés a Mercedesszel. Aztán ha itt jól teljesítek megint, biztos vagyok benne, hogy jönni fognak a lehetőségek. Arról, hogy hol, fogalmam sincs. Azt majd az idő eldönti.”

  • Giovinazzi szerint eleve hátrányból indult Zhou pénze ellen

    Giovinazzi szerint eleve hátrányból indult Zhou pénze ellen

    Antonio Giovinazzi szerint már az induláskor sem volt sok esélye, amikor felmerült, hogy Guanyu Zhou érkezhet a helyére az Alfa Romeóhoz.

    Két 2017-es beugró futam és három teljes szezon után Antonio Giovinazzi kiszorult az F1-ből. Az olaszt az F2-es második helyezett Guanyu Zhou váltja, nem kis szponzori pénzzel is megtámogatva. Ezt a tényezőt egyébként maga a kárvallott sem engedte el.

    „Szinte már a kezdéskor elveszett ez a csata” – szomorkodik Giovinazzi a Corriere della Sera kérdésére. „De az F1 mindig is ezzel járt. Viszont szeretnék még hinni ebben. Nem akarom még ezt elengedni, főleg ha belegondolok, honnan indultam. Az apám annak idején sok üzletet is folytatott, hogy finanszírozni tudja a pályafutásomat. Amikor szóba kerültek ezek, előbb mindig engem hozott szóba: ‘tudta, hogy van egy fiam, aki gokartozik? ha még lenne egy szponzora…’”

    Ez a messzire vezető út Givonazzi részéről a végéhez érkezett. Legalábbis egyelőre, a reményei szerint. „Nagyon nehéz hónapokon vagyok túl. Egyre hangosabb pletykák születtek a jövőmről. Próbáltam ezeket távol tartani, de most sokkal nehezebben ment. Viszont büszke vagyok arra, ahogy ezt kezelni tudtam. Emelt fővel távozom az F1-ből.”

    Munka viszont lesz jövőre is a Ferrari és a holdudvarába tartozó istállók tartalékpilótájaként Giovinazzi számára. „Ráadásul ugye versenyezni is fogok a Formula E-ben. De nagy munka lesz a Ferrari tartalékjaként is. Ez az az istálló, amely megadott nekem mindent.”

  • McLaren: Hypercar vagy Formula E döntés érkezik nemsokára

    McLaren: Hypercar vagy Formula E döntés érkezik nemsokára

    Zak Brown 2022 első negyedévében dönt majd arról, hogy a McLaren Hypercart építsen, vagy a Formula E-be szálljon be.

    Az már biztos, a wokingi csapat repertoárja Extreme E csapattal bővül jövőre, az F1 és az IndyCar mellett. Viszont több másik sorozatban is lenne lehetőségük szerepelni a közeljövőben.

    A Formula E-ben már opciós joguk van, hiszen megvették az egyik indulási jogot, és miután az Audi kilépett, lenne is hely számukra. Ez persze még nem jelenti azt, hogy biztos lenne a csatlakozásuk, ezt az opciós jogot bérbe- vagy továbbadhatják valaki másnak is.

    Eközben a Hypercar kategória iránt nagyon sok az érdeklődő, 2023-tól a jelenlegi két márkához (Toyota és Glickenhaus) képest – ha minden jól megy – akár 7 is lehet az Endurance-világbajnokságon, további 3 pedig a tengerentúlon, az IMSA-ban.

    A nagy versengés pedig vonzótényező lehet bármelyik márkának, hiszen itt egy győzelem többet ér, mint máshol, ahol legfeljebb három vagy négy másik gyártó van.

    A döntés nem könnyű, és minél hamarabb megszületik, annál előbb kezdődhet el a munka a megfelelő irányba. Brown eredetileg év végéig akart pontot tenni az ügy végére, de most úgy nyilatkozott, hogy megcsúsztak a McLaren tervei.

    „Még mindig van pár hetünk!” viccelődött. – „Úgy gondolom, reálisan a következő év első három hónapjában döntünk majd, azzal a határidővel kényelmesebb helyzetben lennénk.”

    „Az is befolyásolja az időzítést, hogy mennyi munka kéne a felkészüléshez mindkét esetben. Megcsináltuk a házi feladatot, és jól állunk akkor is, ha később születik a döntés. Azért módosítjuk az időpontot, mert jelenleg egyszerűen nem vagyunk olyan helyzetben, hogy döntsünk.”

    „Kereskedelmi szempontból is kell, hogy értelme legyen a dolognak. Eközben pedig mindennek rendben kell lennie az IndyCar és Extreme E csapataink háza-táján is. Most fejeztük be az első Extreme E tesztünket, az IndyCarban pedig felkészítjük a harmadik autónkat is. Így majd a következő három hónapban hozzuk meg a végleges döntést.” – zárta le a témát a McLaren vezérigazgatója.