Kategória: Formula E

  • Mortara lett a második idei kétszeres győztes

    Mortara lett a második idei kétszeres győztes

    Az idei Berlin E-Prix első versenyét pole után végig vezetve Edoardo Mortara nyerte, de nem vette át a vezetést a bajnokságban.

    Az utóbbi versenyeken a pole hátránynak számított, így az időmérő negatív előjellel, de fontosnak volt a bajnokság éllovasai szempontjából.

    Időmérő

    Az időmérő nagy meglepetése Alexander Sims volt, aki nem elég, hogy először jutott tovább az új időmérős rendszerben, az esélyesnek tartott Pascal Wehrleint győzte le az első körben.

    A második körben Jean-Éric Vergne-nyel került össze, és azonos időt futottak, de mivel Simset először küldték ki a pályára, és ért körbe, a Mahindra versenyzője jutott tovább.

    A döntőben aztán kikapott Edoardo Mortarától, így végül második lett az időmérőn.

    Verseny

    A verseny első felében az élbolyt Mortarán kívül a két Techeetah, a két Porsche és Sims alkotta. A Mahindra pilótája hamarabb használta ki a két Attack Mode-ját, hogy lassabb autóval is az élmezőnyben maradjon.

    Mortara nem reagálta le, amikor a többiek először használták a többlet energiát, inkább kivárt, és kisebb előnyre tett szert. Később csak a második helyre esett vissza, de hamar újra az élre állt, és inkább védekezésre, és spórolásra használta fel a plusz energiát.

    A kavarodásnak köszönhetően Stoffel Vandoorne fel tudott kapaszkodni a vezető hatosra, és még egy Attack Mode-ot is megtakarított a két Techeetah-hoz és Simshez képest.

    Mortara, Lotterer és Vandoorne haladtak a dobogós helyeken, de egy-egy Attack Mode-dal még „adósak voltak”. Lotterer „állt ki” közülük először, Vandoorne a következő körben reagálta le, őt, de ezzel pozíciót vesztett.

    A Venturi pilótája ismét kivárt, hogy több ideig legyen extra motorereje a vetélytársakhoz képest. Ugyan így mindkét vetélytársával szemben pozíciót vesztett, de csak ideiglenesen.

    Bár taktikailag úgy tűnt, a két Techeetah lemaradt a vezető hármashoz képest, Vergne átvette az utolsó dobogós helyet Lotterertől, majd a Fanboost segítségével Vandoorne mellett is elment.

    Mitch Evans – bár az időmérőn éppen kicsúszott a párbajokból – szintén kihasználta a kavarodást, és a verseny végére tartalékolta az energiát, Wehrlein, Sims és da Costa mellett feljött a ötödik helyre.

    Mortara egy előzési kísérletbe csalta bele Vergne-t, amivel teret nyert a franciával szemben. Így a második helyért folyt a harc a Techeetah, Vandoorne és Lotterer között, de végül nem történt helycsere.

    A verseny végeredménye:
    # Pilóta Csapat Idő
    1 🇨🇭 Edoardo Mortara Venturi
    2 🇫🇷 Jean-Éric Vergne Techeetah +1,782
    3 🇧🇪 Stoffel Vandoorne Mercedes +1,987
    4 🇩🇪 André Lotterer Porsche +2,579
    5 🇳🇿 Mitch Evans Jaguar +3,189
    6 🇩🇪 Pascal Wehrlein Porsche +5,405
    7 🇬🇧 Sam Bird Jaguar +5,683
    8 🇵🇹 António Félix da Costa Techeetah +6,400
    9 🇬🇧 Alexander Sims Mahindra +6,569
    10 🇳🇱 Nyck de Vries Mercedes +6,602
    11 🇬🇧 Oliver Rowland Mahindra +8,141
    12 🇳🇱 Robin Frijns Envision +9,879
    13 🇬🇧 Jake Dennis Andretti +13,314
    14 🇨🇭 Sébastien Buemi Nissan +15,275
    15 🇺🇸 Oliver Askew Andretti +22,071
    16 🇬🇧 Oliver Turvey NIO 333 +22,662
    17 🇧🇷 Sérgio Sette Camara Dragon +24,120
    18 🇩🇪 Maximilian Günther Nissan +28,716
    19 🇬🇧 Dan Ticktum NIO 333 +30,393
    20 🇮🇹 Antonio Giovinazzi Dragon +52,025
  • Megint afrikai versenyt rendez majd a Formula E

    Megint afrikai versenyt rendez majd a Formula E

    A Formula E kimaradó vancouveri futamát az ismét beugróként szereplő Marrákes pótolja majd a szezon tizedik versenyeként.

    A marokkói város 2020 után rendez újra versenyt, akkor szintén nem szerepeltek eredetileg a naptárban.

    Elsőként a Jakarta E-Prix-t akarták dupla hétvégévé tenni, de mivel az indonéz szervezőknek még nincs nemzetközi tapasztalata, végül elvetették az ötletet, hogy rögtön két versennyel kelljen megbirkózniuk.

    Marokkó már a kínai verseny helyetteseként is felmerült az idei naptárban, de végül a sorozat vezetői nem töltötték be a héthetes szünetet Mexikó és Róma között, inkább dupla hétvégékkel dúsították fel a naptárt az eredetileg kívánt 16 versenyre.

    Így már biztos, hogy Európa, Észak-Amerika és Ázsia mellett a Formula E idén egy negyedik kontinensre, Afrikába is ellátogat majd.

    „Jobban felkavarja ez a bajnokságot, mint az emberek hinnék, mert a versenynaptár fontos elem.” kezdte Thomas Laudenbach, a Porsche motorsportrészlegért felelős vezetője.

    „Mi mind részt veszünk a pályákról szóló megbeszélésekben, és szavazunk róluk, így csalódott vagyok, hogy Vancouver nem lesz a versenynaptárban.”

    „Minden csapatra kihat ez, például a szponzori megbeszéléseken, hiszen hiába egyezünk meg valamiben, ha azt utána nem tudjuk biztosítani. Remélem, a jövőben azért stabilabb lesz a helyzet.

    Nem szeretném azt mondani, hogy ez így rendben van, mert azért van némi rálátásom arra, milyen nehéz egy városi versenyt összehozni. Sokkal nehezebb, mint egy pályával, úgyhogy ebből a szempontból el kell ismerni a Formula E tevékenységét. De attól még csalódott vagyok.”

    Az új versenynaptár (a már lefutott versenyek számára kattintva összefoglalóval):
    # Dátum Verseny Ország
    1 01.28.
    Diriyah E-Prix
    🇸🇦 Szaúd-Arábia
    2 01.29.
    3 02.12. Mexikó E-Prix 🇲🇽 Mexikó
    4 04.09.
    Róma E-Prix
    🇮🇹 Olaszország
    5 04.10.
    6 04.30. Monaco E-Prix 🇲🇨 Monaco
    7 05.14.
    Berlin E-Prix
    🇩🇪 Németország
    8 05.15.
    9 06.04. Jakarta E-Prix 🇮🇩 Indonézia
    10 07.02. Marrakesh E-Prix 🇲🇦 Marokkó
    11 07.16.
    New York E-Prix
    🇺🇸 Egyesült
    Államok
    12 07.17.
    13 07.30.
    London E-Prix
    🇬🇧 Egyesült
    Királyság
    14 07.31.
    15 08.13.
    Szöul E-Prix
    🇰🇷 Dél-Korea
    16 08.14.
  • Hivatalos: a McLaren váltja fel a Mercedest

    Hivatalos: a McLaren váltja fel a Mercedest

    Újabb sorozattal bővül a McLaren palettája: az F1, az IndyCar és a Extreme E után a Formula E mezőnyéhez csatlakoznak. Méghozzá az idei címvédő Mercedes EQ csapat átvételével.

    A brit márka pontot tett a közel egy éve húzódó ügy végére, ugyanis akkor vettek indulási jogot az FIA elektromos világbajnokságába. Mivel elveszítik a Mercedes által biztosított gyártói státuszt, a Nissan erőforrására váltanak.

    Az alakulatot továbbra is Ian James vezeti majd. A brit kiemelte, örül, hogy minél kevesebb változtatással meg majd végbe az átvétel. Így reméli, csapata meg tudja tartani a lendületet, amit a bajnoki évükben szereztek.

    „Már így is a csapat nagy részét Németországból költöztettük az Egyesült Királyságba [Brackley], így nem lenne fair, ha most ismét elmozdulnánk valahova.

    Nem maradunk ugyanazon a helyen, mert lennének vele technikai gondok is, de nem megyünk messzire.” – árulta el a brit, hogy ezentúl nem a Mercedes létesítményeit használják majd.

    „Jövőre vezetik be a költségsapkát, szerintem emiatt jöhetett létre ez az egész. Tényleg minden összeállt.

    Persze csalódás volt, amikor a Mercedes kivonult, ezt nem fogom tagadni, de ahogy most állunk, azzal mindenünk megvan ahhoz a sok tényező közepette, hogy ezt a stabil és fenntartható egséget tovább vigyük.”

    A The Race szerint – bár mindketten tartoztak korábban a McLaren kötelékébe – sem Stoffel Vandoorne, sem Nyck de Vries nem marad a csapatnál.

    „Ahogy végig nézek a mezőnyön, sok-sok tehetséges versenyzőt látok, akik kopogtatnak az ajtónkon.” – fejezte ki nyugalmát a helyzettel kapcsolatban James.

    „Világklasszis pilóták vannak itt, és szintén van pár világklasszis, aki jönni szeretne, úgyhogy annyira nem aggódom emiatt.”

    Ezzel az is eldőlt, hogy a brit márka nem épít hypercart Le Mans-ra. Ez lett volna ugyanis a másik projekt, amibe rövid távon belekezdenek.

  • Máris megvan a visszatérő Formula E csapat egyik pilótája

    Máris megvan a visszatérő Formula E csapat egyik pilótája

    Az Audi korábbi Formula E partnere, az Abt Sportsline már közel áll ahhoz, hogy bejelentse az első pilótáját, aki már korábban is versenyzett velük.

    Nem másról, mint Robin Frijnsről van szó, aki három éven keresztül a DTM-ben erősítette a németek csapatát. A holland 2020-ban bajnoki harmadik lett, tehát a sebessége megvan.

    Amellett pedig Formula E-s tapasztalattal is rendelkezik már, hiszen négy éve a Virgin/Envision pilótája, de előtte is volt már egy kétéves etapja a sorozatban. 2019-ben kétszer is nyerni tudott, azóta pedig további hat második hellyel került ennek közelébe.

    Eredetileg nem látszott semmi, ami Frijns és csapata közé állt volna a hosszabbítást illetően, azoban a The Race információi szerint nem jött létre egyezség.

    Frijns & Cassidy, Envision, Formula E, FE, racingline.hu
    Az Envision jelenlegi párosa, akik jelenleg az Audi tavalyi erőforrásait használják – Fotó: Simon Galloway/FIA Formula E

    „Az a helyzet, hogy még mi sen tudjuk [mi lesz a 2023-as pilótákkal], mert nincs még tervünk erre.” – ismerte el Sylvain Filippi, az Envision csapatfőnöke.

    „Robint össze fogják kötni az Abttal mint egykori csapatával. Az én fókuszom ugyanaz marad, a csapat alapköveire koncentrálok. Versenyzők, csapat, autó, fejlesztés, szóval jóformán bármi, ami a teljesítményt befolyásolja.

    Ami a pilótákat illeti, még van egy kis időnk. A végén úgyis a teljesítmény lehetőségein múlik minden. Nem tudom, az Abt hogyan áll, a versenyzők pedig sokféle szempont alapján döntenek.

    De ott vannak más, pályán kívüli tényezők is: a pénzügyek, elhelyezkedés, hogyan jössz ki a csapattal és a további lehetőségek, szóval ez egy igen bonyolult helyzet. Láttunk már furcsa döntéseket más sorozatokban is, most ezt még túl korai lenne megállapítani.

    Én nem aggódom, mert sok tehetséges pilóta kopogtat az ajtónkon. Ezzel nincs gond, a Formula E egy vonzó bajnokság, és szerencsés vagyok, hogy egy stabil csapatot vezethetek itt. Nagyon sok van bennünk az elkövetkező négy évre. Emiatt, és az eddigi eredményeink miatt akarnak hozzánk jönni a versenyzők.

    Szinte bármilyen autóval ott tudtunk lenni, és remélhetőleg jövőre is szoros technikai együttműködéseink lesznek, ez vonzza a pilótákat.”

    A The Race szerint az Abt a Mahindra erőforrásait fogja használni, Frijns már szóban meg is egyezett velük, a másik pilóta pedig a szintén Formula E-s és DTM-es múlttal rendelkező Nico Müller lehet. A páros jövőre is kettős programot teljesíthet majd az WEC LMP2-es mezőnyével.

    Az Envision eközben már leszűkítette a lehetséges pilóták körét, hogy ki lesz majd Nick Cassidy jövő évi csapattársa.

  • Az Audi korábbi partnere megerősítette, visszatérnek a Formula E-be

    Az Audi korábbi partnere megerősítette, visszatérnek a Formula E-be

    Könnyen lehet, hogy újra 12 csapat lesz majd a Formula E rajtrácsán a Gen3-as éra kezdetén, jövőre. Ugyanis az Audi gyári csapatát működtető ABT egy év kihagyás után visszatér majd a sorozatba.

    Tavaly, az ingolstadti márka kivonulása után nehéz helyzetbe került a német csapat: nemcsak a gyári hátteret veszítették el, de mivel az indulási jog is az Audi tulajdona volt, újra kellett nevezniük a sorozatba. Végül azonban nem sikerült tető alá hozni az új egyezséget, így a másik Audi-csapattal (Envision) ellentétben nem maradtak az utolsó Gen2-es évre.

    „Formula E mindig is nagy helyet foglalt el a szívünkben, és sosem tartottuk titokban, hogy vissza szeretnénk térni.” – jelentette ki Hans-Jürgen Abt.

    A német csapat lett a sorozat első futamgyőztese a 2014-es pekingi versenyen. Valamint az első – a Renault e.damson kívül – akik csapatbajnoki címet szereztek.

    „A belső döntés meghozása után máris tárgyalni kezdtünk a jelenlegi és potenciális jövőbeli partnereinkkel. A cél az, hogy erős csapatot állítsunk ki mind a pályán, mind azon kívül.” – ismertette a célt Thomas Biermaier, a csapat vezérigazgatója.

    Mindig kapcsolatban álltunk a Formula E-vel, és nagy támogatást kaptunk Alejandro [Agag], Alberto [Longo] és Jamie [Reigle] felől is.”

    Az ABT már titokzatosan megjegyezte, hogy egy gyártóval is sikerült megállapodniuk, de még nem fedték fel melyikkel. Amennyiben egy márka két csapatnál több alakulatot nem lát el hajtáslánccal, akkor a Nissan, a Mahindra, a NIO és a Porsche vár még partnerre.

    Ami pedig a másik fontos kérdést illeti…

    „A két pilótánkról elég konkrét elképzeléseink vannak. Valószínűleg 2023 elején nem leszünk az esélyesek között, mint legutóbb, gyári csapatként. Ezért kell gyors és okos versenyző a pilótafülkébe, aki jól tud velünk dolgozni. Az első megbeszélések erről izgalmas és pozitív eredményt hoztak, biztos vagyok benne, hogy nemsokára összeáll a csapat.”

    Az egyik utolsó pilótájuk, René Rast éppen idén tért vissza a DTM-be az ABT-hoz. És bár Le Mans-t célozta meg a Formula E után, az Audi visszavonta az LMDh porgramját

  • São Paulo még öt évig biztosan világbajnokság helyszíne lesz

    São Paulo még öt évig biztosan világbajnokság helyszíne lesz

    Öt éves szerződéssel lép be São Paulo városa a Formula E vérkeringésébe, így végre Brazília is elektromos versenyt rendez majd.

    Dél-Amerikai jelentős részt vállalt az elektromos sorozat kezdeteiben, Argentína, Uruguay és Chile is rendezett versenyt az első négy évben. Bár két bajnokuk is volt ebben az időszakban (Piquet & Di Grassi), Brazília még idáig kimaradt a helyszínek közül.

    „Zene füleimnek, hogy São Paulo a Formula E következő generációját láthatja majd vendégül. örvendezett a Venturi pilótája. – Ez nem csak az elektromos versenyzés visszatérését jelenti majd, hanem a brazil autóipar elektromossá válásához is fontos lépés lesz.

    Ami engem illet, a brazil szurkolók büszkeségével és energiájával semmi nem ér fel. Ezért egy álmom válna valóra, ha egy ilyen újító szellemű bajnokságban versenyezhetnék hazai közönség előtt.”

    A Formula E vezérigazgatója, Alberto Longo is üdvözölte, hogy a világ öt legnagyobb országa közül mindegyik versenyhelyszín lesz. (Oroszország Moszkva révén, Kanada Montrealban, Kína Pekingben az Egyesült Államok pedig Long Beachen rendezte első versenyét.)

    São Paulo már így is évenként látja vendégül a Forma-1 mezőnyét, bár szóltak a hírek egy riói versenyrendezésről is. Az F1 így 2025-ig, a Formula E pedig 2027-ig látogat majd el a városba.

    „Az országban hihetetlenül nagy mértékű és nagy múltú a motorsport iránti szenvedély, és nagy piacot jelent, hiszen Brazília az egyik legnagyobb ország a világon. Sao Paulo pedig önmagában egy történelmi versenyhelyszín.”

    „Már alig várjuk a brazil szurkolókat, mert nincsen párjuk, és biztos vagyok benne, hogy egészen különleges hangulatot teremtenek majd. Miközben a Formula E még egy lépést tesz előre a Gen3 autókkal.”

    A jövő évi versenynaptár még az FIA jóváhagyására vár, de a jelenlegi találgatások alapján nem São Paulo lenne az egyetlen új verseny. Az indiai Hyderabad már aláírta a szándéknyilatkozatot, és a már pályát is kijelölő Fokváros már biztosan bemutatkozik, míg Vancouver, Párizs és Bournemouth is jelezte, rendeznének versenyt jövőre.

  • Mortara a Formula E mészárosának nevezte csapattársát

    Mortara a Formula E mészárosának nevezte csapattársát

    Miután csapattársa miatt esett ki a Monaco E-Prix-n egy nagy felzárkózást követően, a Venturi pilótája, Edoardo Mortara érthetően nem volt túl boldog.

    Az olasz-svájci pilóta a 16. helyről rajtolt, és hét körrel a vége előtt már az élmezőny nyomában járt, amikor az alagút végén defektet kapott.

    „Volt egy közeli találkozásom a Formula E mészárosával. jegyezte meg keserűen. – A csapattársam, Lucas di Grassi ejtett ki. Miatta defektet kaptam, és ki kellett állnom. Addig minden rendben ment, nagyon gyorsak voltunk. A 16.-ról a hatodikra jöttünk fel Monacóban, ahol nehéz előzni.”

    Ennek ellenére Mortara már másodjára nullázott sorozatban, és már több, mint egy futamgyőzelemnyire van lemaradva a bajnoki pontállás elejétől.

    „Aztán ő [di Grassi] azt tette, amit. Nehéz megértenem, de ez van.”

    A brazil végül hatodik lett, és nem nyilatkozott az esetről, azonban csapatfőnöke, Jérome d’Ambrosio azonban kiemelte, mivel nem mutatták az esetet, még nem látta a felvételt, de csapaton belül rendeznék az ügyet.

    „Nagyon jó versenyünk volt, így még bosszantóbb a dolog.” – emelte ki a korábbi F1-es versenyző.

    „Lucas a dobogóért is küzdött, amíg nem jött a safety car, tehát az időzítés nem volt a legjobb, de nem tudtunk mit tenni ellene. De boldogok lehetünk azzal a munkával, amit ezen a hétvégén végeztünk.”

  • Ezért engedik el a versenyzők a kormányt ütközés előtt

    Ezért engedik el a versenyzők a kormányt ütközés előtt

    Amikor egy F1-es versenyautó falnak ütközik, erőhatások érik a benne ülő versenyzőt. Ezért a legjobb ilyenkor, ha versenyzők a kezüket leveszik a kormányról. Ellenkező esetben sérülések érhetik felső végtagjaikat.

    Ezt bizonyítja a Formula E versenyző, Andre Lotterer monacói esete is.

    Lotterer, a háromszoros Le Mans-győztes, aki egy F1-es futamot is teljesített korábban. Monacói Formula E versenyének kiesés lett a vége, egy Oliver Rowlanddel való ütközés következtében.

    A Porsche versenyzője az eset után feldagadt kézzel jelent meg a sajtó előtt. Az ok a kormányba való kapaszkodása volt, mikor az autó falnak ütközött. A német mentségére szól, hogy a helyzet gyorsan történt, és nem volt ideje reagálni.

    „A kormány kimozdult, amikor a falnak ütköztem, és beütöttem a kezem a pilótafülke szélébe” – magyarázta Lotterer.

    Jobban bánta azonban, hogy nem szerzett pontot sem ő, sem csapattársa, Pascal Wehrlein, aki műszaki okokból esett ki.  A győztes a mercedeses Stoffel Vandoorne lett.

  • Kisebb káosz után Vandoorne nyerte a Monaco E-Prix-t

    Kisebb káosz után Vandoorne nyerte a Monaco E-Prix-t

    A sok ütközés, szélárnyékozás és a biztonsági autó által megkavart taktika után végül a Mercedes pilótája, Stoffel Vandoorne lett az első Monaco utcáin.

    Mitch Evans két győzelme után pole-lal folytatta a felkészülést a harmadikra, és a városállamban kulcsfontosságú első kanyarban is megtartotta a helyet Pascal Wehrlein előtt.

    Kétszer négy perc Attack Mode állt a pilóták rendelkezésére, amit a Kaszinó téri kijelölt zónában Nick Cassidy aktivált először a versenyen.

    Hamar beállt a vonatozás, mindenki egyenletes tempót autózott. Ezt az is mutatta, hogy egy ponton a 19. helyen haladó Antonio Giovinazzié volt a leggyorsabb kör. A mezőny másik felén Evans szélárnyék nélkül kicsivel több energiát használt el, mint a vetélytársak.

    Az élmezőnyből először Robin Frijns, majd Jean-Éric Verge is aktiválta az extra 50 kW-os teljesítményt, míg Wehrlein megpróbálkozott elmenni Evans mellett Monaco kikötői sikánjában.

    A német azonban Mexikóban is sokáig szélárnyékban autózott, és sokáig spórolt az energiával, ami győzelmet ért neki.

    Az első Attack Mode kör után Evans visszaesett a negyedik helyre, miután a bajnoki éllovas Vergne, valamint Wehrlein és Vandoorne is elment mellette.

    A versenyt vezető Wehrlein azonban a falban kötött ki, mire teljes pályás sárga zászlót (Full Course Yellow) rendeltek el. Vergne és a negyedik helyre feljövő Lucas di Grassi éppen aktiválták az Attack Mode-ot, így veszítettek ezzel.

    Vandoorne négy másodperccel állt Evans előtt, akit a Formula E két alternatív stratégiára kényszerülő bajnoka követett. Az újraindítást azonban Lotterer és Rowland ütközése miatt hamar safety car váltotta. Ezúttal ez Vandoorne második Attack Mode-jával esett egybe, és a belga előnye is odaveszett.

    A hatodik hely környékén hárman is (da Costa, Mortara, Frijns), illetve a másodikon Evans gazdálkodhatott még a plusz teljesítménnyel. A Jaguar pilótája Róma után most is az utolsó pillanatig várt ki. Ezzel rövid időre, az éppen lendületben lévő Frijns mögé csúszott vissza a negyedik helyre.

    Az új-zélandi vissza tudott térni korábbi helyére, amikor Vergne mellett is elment a Sainte Dévote-ban. Ekkorra azonban Vandoorne már közel két másodpercre húzott el tőle.

    Az élen ezután nem történt nagy változás a Monaco E-Prix utolsó részében sem. Buemi azonban összeakadt csapattársával, ezzel kettős pontszerzéstől fosztva meg a Nissant.

    A verseny végeredménye:
    # Pilóta Csapat Idő
    1 🇧🇪 Stoffel Vandoorne Mercedes
    2 🇳🇿 Mitch Evans Jaguar +1,285
    3 🇫🇷 Jean-Éric Vergne Techeetah +3,293
    4 🇳🇱 Robin Frijns Envision +3,467
    5 🇵🇹 António Félix da Costa Techeetah +3,952
    6 🇧🇷 Lucas di Grassi Venturi +8,133
    7 🇳🇿 Nick Cassidy Envision +15,273
    8 🇨🇭 Sébastien Buemi Nissan +17,773
    9 🇬🇧 Jake Dennis Andretti +17,820
    10 🇳🇱 Nyck de Vries Mercedes +18,283
    11 🇬🇧 Alexander Sims Mahindra +19,350
    12 🇬🇧 Dan Ticktum NIO 333 +19,756
    13 🇧🇷 Sérgio Sette Camara Dragon +22,894
    14 🇮🇹 Antonio Giovinazzi Dragon +22,987
    15 🇬🇧 Oliver Turvey NIO 333 +23,198
    16 🇺🇸 Oliver Askew Andretti +23,432
    17 🇩🇪 Maximilian Günther Nissan +39,668
    🇨🇭 Edoardo Mortara Venturi
    🇬🇧 Oliver Rowland Mahindra
    🇩🇪 André Lotterer Porsche
    🇩🇪 Pascal Wehrlein Porsche
    🇬🇧 Sam Bird Jaguar
    A bajnokságok állása a Monaco E-Prix után:
    # Pilóta Csapat Pont
    1 🇧🇪 Stoffel Vandoorne Mercedes 81 0
    2 🇫🇷 Jean-Éric Vergne Techeetah 75 -6
    3 🇳🇿 Mitch Evans Jaguar 72 -9
    4 🇳🇱 Robin Frijns Envision 71 -10
    5 🇨🇭 Edoardo Mortara Venturi 49 -32
    6 🇩🇪 André Lotterer Porsche 43 -38
    7 🇩🇪 Pascal Wehrlein Porsche 42 -39
    8 🇳🇱 Nyck de Vries Mercedes 39 -42
    9 🇧🇷 Lucas di Grassi Venturi 37 -44
    10 🇵🇹 António Félix da Costa Techeetah 30 -51
    11 🇬🇧 Jake Dennis Andretti 28 -53
    12 🇬🇧 Sam Bird Jaguar 22 -59
    13 🇳🇿 Nick Cassidy Envision 16 -65
    14 🇨🇭 Sébastien Buemi Nissan 10 -71
    15 🇬🇧 Oliver Turvey NIO 333 6 -75
    16 🇬🇧 Oliver Rowland Mahindra 4 -77
    17 🇩🇪 Maximilian Günther Nissan 2 -79
    18 🇺🇸 Oliver Askew Andretti 2 -79
    19 🇬🇧 Dan Ticktum NIO 333 1 -80
    20 🇬🇧 Alexander Sims Mahindra 0 -81
    21 🇧🇷 Sérgio Sette Camara Dragon 0 -81
    22 🇮🇹 Antonio Giovinazzi Dragon 0 -81

     

    # Csapat Meghajtás Pont
    1 🇩🇪 Mercedes Mercedes 114 0
    2 🇨🇳 Techeetah DS 103 -11
    3 🇬🇧 Jaguar Jaguar 92 -22
    4 🇬🇧 Envision (Audi) 87 -27
    5 🇲🇨 Venturi Mercedes 86 -28
    6 🇩🇪 Porsche Porsche 83 -31
    7 🇺🇸 Andretti (BMW) 30 -84
    8 🇫🇷 Nissan Nissan 12 -102
    9 🇨🇳 NIO 333 NIO 7 -107
    10 🇮🇳 Mahindra Mahindra 4 -110
    11 🇺🇸 Dragon Penske 0 -114
  • Kompromisszumok nélkül: bemutatkozott a Formula E harmadik generációja

    Kompromisszumok nélkül: bemutatkozott a Formula E harmadik generációja

    A Formula E monacói bemutatóján az elektromos meghajtás kételkedőit próbálták elhallgattatni az erősebb, könnyebb és hatékonyabb autóval.

    Az FIA elektromos világbajnoksága az utcai versenyzés egyik legrégebbi helyszínén, Monacóban rántotta le a leplet a sportág jövőjét jelentő konstrukcióról.

    Az autó jövőre, a sorozat kilencedik szezonjában mutatkozik majd be. Tervezésében az FIA, a Formula E mérnökei mellett fenttarthatósági szakemberek is részt vettek a következőket figyelembe véve: teljesítmény, hatékonyság, fenntarthatóság.

    Míg a motorsportban a fejlesztési verseny az elmúlt évtizedekben főként az aerodinamika terén zajlott, a Gen3-nél inkább a szoftverfejlesztés lesz az előrelépési lehetőség.

    Hét gyártó kötelezte el magát az új szabályok mellett, ebből egy, a Maserati indul – csak átmenetileg a DS erőforrásaival, amíg el nem készül a saját konstrukciójuk.

    Teljesítmény

    A sorozat elmondása szerint az új konstrukció 322 km/h végsebességre lesz képes, ami 350 kW-os teljesítménnyel párosul. A hátsó mellett egy első meghajtó is került, ez pedig még további 250 kW-ot jelent, ami összesen 600 kW. Összehasonlításképp a jelenlegi autók mindössze 250 kW-ot tudnak, de sima versenykörülmények között – Attack Mode nélkül – 200-ra vannak korlátozva.

    Hatékonyság

    A keletkező energia 40%-át felhasználó belső égésű motorokhoz képest az elektromosság 95%-a jut majd el a kerekekhez.

    Ami az akkumulátorokat illeti, az egy futamhoz szükséges mennyiség közel felével indulhatnak majd el, hiszen a fékezés során visszanyert energia 40%-ot jelent majd a versenytávhoz képest.

    Fenntarthatóság

    Az akkulátorok, a gumik és a karosszéria is természetes anyagok létrehozásával készült, miközben az anyagok újrahasznosíthatóságát (életciklusát) is figyelembe vették.

    Az energiatároló egységeket úgy tervezték meg, hogy használatuk után újra lehessen használni vagy hasznosítani őket.

    Ami az új gumikat illeti 26%-ban tartalmaznak majd újrahasznosított anyagot.

    Utóbbi a Gen2-es járgányokból visszanyert szénszálas anyagot és vásznat is tartalmaz majd, ezzel 10%-kal csökkentve a kasztni létrehozásához szükséges szén-dioxid kibocsátást. Az autók gyártása során keletkező szénszálas hulladékot pedig egy új eljárásnak köszönhetően a repülőipar fogja újrahasznosítani.

    Az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem így üdvözölte a változást:

    „Technológiailag és környezetvédelmileg is a Gen3 új mércét állít a sport elé. Az FIA és a Formula E hihetetlen munkát végeztek, szeretném megköszönni a munkájukat. Örömmel látom, hogy ennyi gyártó szeretne részese lenni az új korszaknak, aminek bemutatkozását nagy várakozás övezi.”

    Jamie Reigle, a sorozat első embere így nyilatkozott:

    „Monaco az motorsport otthona, és nincs jobb helyszín arra, hogy bemutassuk az új autót. A Gen3 megzavarja és kihívás elé állítja a motorsport normáit, új viszonyítási alapot jelent a teljesítmény, a hatékonyság és a fenntarthatóság szempontjából, kompromisszumok nélkül.”