Kategória: Formula E

  • „Mutassatok valamit, amiből látszik, hogy tudtok kezelni egy versenyt!” – kiakadt a Jaguar pilótája, miután nem kapta vissza a segítséget

    „Mutassatok valamit, amiből látszik, hogy tudtok kezelni egy versenyt!” – kiakadt a Jaguar pilótája, miután nem kapta vissza a segítséget

    A London ePrix két futamával véget ért a Formula E 11. évada, a szezonzáró hétvége főszereplője pedig a Jaguar csapata volt, akik óriási felzárkózással ugrottak fel mindkét bajnokság második helyére, ám nem múltak el konfliktus nélkül Mitch Evans és Nick Cassidy csapattársként töltött utolsó napjai.

    Először is állapítsuk meg, mit vitt véghez a Jaguar a szezon utolsó versenyein. A tavalyi év csapat- és gyártói bajnokságát megnyerő márka az új idény első felére eléggé visszaesett, s leszámítva Evans utolsó rajthelyről aratott szenzációs győzelmét a Sao Pauló-i szezonnyitón, az istálló két új-zélandi versenyzője számára nem sok babér termett. Evans például a győzelmét követően csak a szezon 13. futamán (!) szerzett újra pontot. Cassidy éve sem nézett ki sokkal szívderítőbbnek, de a második sanghaji versenyt megnyerte június 1-jén, onnantól pedig a Jaguar óriási, az FE-ben ritkán látható menetelésbe kezdett: a csapat az idény utolsó hat futamából ötöt megnyert, ebből négy lett Cassidyé, aki három egymást követő sikerrel zárta a szezont, vagyis Londonban mindkét versenyt ő húzta be.

    A látványos feltámadás eredményeként az új-zélandi valahogy az egyéni tabella második helyén kötött ki a végelszámolásnál, és a Jaguar is második lett a csapatok között úgy, hogy a szezon féltávjánál, a nyolcadik futam után még csak a 9. helyen szerénykedett. Mi több, a szezonzáró hétvégén még a csapatbajnoki cím megszerzésére is volt távoli esélyük, de az végül a Porschéhoz került. Pedig visszatekintve akár az is bezsákolhatták volna, hiszen mindkét versenyen kettős győzelem felé haladtak, mielőtt Evansszel valamilyen dráma nem történt volna, és mindkettő esetben eléggé kiakadt a csapatára.

    Az első futamot a pole-ból indulva sokáig Evans vezette a félig fedett pályán, a londoni ExCeL kiállítócsarnokban és környékén kialakított vonalvezetésen, ám a csapat rosszul kalkulált azzal, hogy mikor kérjék az új-zélandi pilótát az első támadó módjának aktiválására. A riválisokhoz képest nem jól taktikáztak, emiatt Evans több pozíciót visszacsúszott, majd Dan Ticktum ki is forgatta őt, így végül csak a 10. helyen ért célba.

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1949150529038225644

    Evans számára a korábbi években sem volt szerencsés helyszín a londoni pálya, 2023-ban és 2024-ben is elbukta itt a bajnoki harcot, tavaly ráadásul úgy, hogy kétszer is sikertelenül próbálta bekapcsolni a támadó módot. A 31 éves versenyző most az újabb sorscsapás után már úgy fogalmazott, poszttaumás stresszt (PTSD) okoz számára ez a helyszín, amit a pszichológia tragikus események által kiváltott mentális betegségként ír le.

    „PTSD-m van ettől a helytől, és ez ma is folytatódott. Igen, ez alighanem a csapat sara. Rendkívül okos embereink vannak a csapatban, megbízok bennük. Ha a berlini pályán lennénk, nem sok múlt volna azon, hogy egy körrel előbb vagy később csináljuk. De egy ilyen pályán, ahol rengeteget számít az elfoglalt helyezés, sajnos mellélőttünk” – mondta Evans szombaton.

    Mitch Evans – Fotó: Andrew Ferraro

    Vasárnap viszont csak fokozódtak Evans kínjai, aki azt érezhette, mintha csapata és csapattársa is összeesküdött volna ellene. Ő és Cassidy honfitársakként és barátokként kerültek egy istállóhoz a megelőző szezonra, de a rivalizálásuk többször is alaposan próbára tette a kapcsolatukat, és ezen ez a nap sem segített, amikor utoljára hajtottak pályára csapattársakként.

    Pedig most, a szezon utolsó versenynapján Evans szép gesztust tett Cassidy felé azzal, hogy hagyta őt nyerni az időmérős párharcukban: a két Jaguar egymás ellen hajtott pályára a kvalifikáció egyik elődöntőjében, Evans pedig szándékosan lelassított a célvonal előtt, hogy a körét még el is rontó csapattársa jusson tovább, ezzel javítva esélyét a bajnoki második hely megszerzésére (végül a döntőben legyőzte őt Ticktum).

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1949478234967670921

    A szezonzáró futamon aztán ismét esélyesnek tűnt a Jaguar kettős győzelme, ám Evans elkövetett egy hibát, túl gyorsan haladt egy virtuális biztonsági autós szakasz alatt, ami miatt 5 másodperces időbüntetést kapott. A versenyző ekkor Cassidy segítségéért kezdett kardoskodni a csapatrádióban, alighanem azt szerette volna, hogy az élen haladó csapattársa lassítson le, engedje őt előre, s tartsa fel az üldözőket, amíg ő kiautózza az öt másodperces különbséget.

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1949512813258346634

    „Mutassatok valamit, amiből látszik, hogy tudtok kezelni egy versenyt” – szúrt oda többszöri kérés után csapatának Evans, akit mérnöke „harcolok érted” üzenettel próbált nyugtatni, a Jaguar garázsában azonban nem kapott többségi támogatást ez a taktika. Cassidy nemhogy nem lassított, de 13 másodperc előnnyel a Formula E történetének második legnagyobb különbségű győzelmét aratta. Evanst végül az ötödik helyig sorolta vissza a büntetés, de a csapatbajnokság második helye így is kényelmesen meglett a Jaguarnak, miután a Nissan mindössze két pontot szerzett az egyéni bajnoki címet nagy fölénnyel már Berlinben behúzó Oliver Rowlanddel.

    A Jaguar az elmúlt évek egyik legsikeresebb istállója az FE-ben, de az egyéni bajnokságról minden alkalommal lecsúsztak, most pedig az eddigi szupercsapat részben fel is bomlik, miután két kulcsszereplő is távozik: Cassidy két szezon után elhagyja az istállót, és valószínűleg a DS vagy a Maserati versenyzője lesz, és búcsúzik James Barclay csapatvezető is, aki ősztől már a McLaren 2027-re készülődő hypercar-programját fogja vezetni a WEC-ben.

    És ehhez kapcsolódó, hogy utolsó versenyét teljesítette az elektromos szériában a McLaren is, amely átcsoportosítja erőforrásait, így kiszáll a bajnokságból – a csapatra ráadásul nem is jelentkezett vevő. Ezzel együtt pedig az FE egyik veteránja, a kezdetek óta a mezőnyben lévő Sam Bird is valószínűleg ülés nélkül marad.

    A Formula E következő évada az őszi holtszezon után december 6-án, ismét Sao Paulóban indul.

  • 11 év alatt megvan a 10. különböző bajnok, továbbra is elképesztő változatosságot szállít a Formula E

    11 év alatt megvan a 10. különböző bajnok, továbbra is elképesztő változatosságot szállít a Formula E

    Amikor már kezdett felsejleni annak árnya, hogy Oliver Rowland tetemes pontelőnye elolvadhat, a Nissan versenyzője a második berlini futam hajrájában beállt fordulattal mégis bebiztosította a világbajnoki címet.

    Oliver Rowland az FE-ben szinte példátlan kiegyensúlyozottsággal szállította az első és második helyeket a szezon első felében, így a 16 futamos szezon 10. állomása után már 86 pont volt az előnye a tabellán, miközben nem is rajzolódott ki mögötte egyetlen legesélyesebb kihívó: egy ideje már Pascal Wehrlein, Antonio Felix da Costa és Taylor Barnard váltogatták egymást a bajnokság második helyén. A csapatok és a konstruktőrök bajnoksága végig szoros maradt (köszönhetően nagyrészt annak, hogy Rowland csapattársa, Norman Nato alig-alig szerzett pontot a másik gyári Nissannal), de az egyéni címre már senki más nem hajtott, Wehrlein még egy-egy dobogós eredménye után is rég lefutottnak nevezte a bajnoki küzdelmet.

    Aztán jött egy hullámvölgy, és úgy kezdett tűnni, hogy Wehrlein számára talán mégsem teljesen veszett ügy a címvédés. A sanghaji második futamon, majd Jakartában, illetve az e hétvégi első berlini versenyen Rowland mindössze egy pontot gyűjtött, a Porsche német pilótája pedig 50 pontosra csökkentette a hátrányát, amikor még a berlini vasárnap és a londoni dupla szezonzáró, vagyis három futam volt még hátra a szezonból.

    Fotó: Andrew Ferraro

    Szombaton ráadásul Rowland magának köszönhette a nullázást: bár már ekkor is lett volna esélye, hogy matematikailag bebiztosítsa a címet, az esőben rendezett futamon Stoffel Vandoorne-nal ütközött, ami a kieséséhez vezetett, ráadásul vasárnapra is öt rajthelyes büntetéssel sújtották a baleset okozásáért. Wehrlein eközben bejött a második helyen, de a győzelem is karnyújtásnyira volt számára Mitch Evans mögött – aki nemcsak először nyert, de pontot is először szerzett azóta, hogy a Sao Pauló-i szezonnyitón az utolsó helyről az élre tört.

    Vasárnap már száraz körülmények között zajlott a futam, amelynek bár első kétharmada intenzív energiatakarékoskodásról szólt és temérdek helycserét hozott a mezőnyben, Wehrlein mégis képes volt folyamatosan az élmezőnyben tartani magát. Rowland az alsó pontszerző helyek környékén haladt, és 11 ponttal kellett többet szereznie a németnél ahhoz, hogy a bajnokságról való döntés ne tolódjon át Londonra.

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1944398459231936526

    Wehrlein más leosztás szerint használta fel támadó módjait, mint a mezőny többsége, ez pedig hozzájárult ahhoz, hogy versenye a végkifejlethez közeledve, egy biztonsági autós szakasz után félresiklott, amikor temérdek pozíciót veszítve kicsúszott a pontszerzők közül, és már nem is volt képes visszakapaszkodni. Rowland eközben feljött a számára minimálisan szükséges negyedik helyre, s mivel azt a leintésig megtartotta, behozhatatlan pontelőnyre tett szert, ezzel már a szezonzáró forduló előtt bajnokká vált. A győzelmet ezúttal a másik Jaguarral Nick Cassidy vitte el.

    Ez lett a Nissan első bármilyen bajnoki címe az FE-ben (a jogelőd Renault még halmozta a sikereket), de a csapatok és a konstruktőrök trófeájáért is versenyben lesz még a szezonzárón a Porsche ellen.

    Rowland hetedik FE-szezonjában ért fel a sorozat csúcsára, noha megpróbáltatásokkal teli időszak van mögötte: korábban volt már egy hároméves periódusa a Nissannál, majd a Mahindrához igazolt, akikkel viszont két éve a szezon közepén szakított. A brit versenyző mostani sikerével az FE 11. szezonjában a sorozat 10. különböző bajnoka lett, egyedül Jean-Éric Vergne tudott duplázni.

    Ez a mostantól 10 bajnok közül ráadásul 9 máig a mezőny tagja, csupán a legelső szezont megnyerő Nelson Piquet Jr. nincs már a sorozattal hosszú ideje. Ez azt jelenti, hogy ha a 2025/26-os szezonra minden korábbi bajnok meg tudja tartani az ülését, akkor a McLaren megszűnésével 20 versenyzőssé váló mezőnynek közel a fele bajnoknak, illetve 2021-től kezdődően már világbajnoknak mondhatja magát a Formula E-ben.

  • Füstbe ment terv – senkinek nem kell a McLaren, szegényebbé válik egy világbajnokság

    Füstbe ment terv – senkinek nem kell a McLaren, szegényebbé válik egy világbajnokság

    A McLaren áprilisban jelentette be, hogy a jelenlegi szezon végén távozik a Formula E mezőnyéből, s bár mindent megpróbált, hogy találjon vásárlót a csapatra, ez a törekvés nem járt sikerrel, így hamarosan teljesen feloszlik az alakulat.

    Ez még csak a harmadik szezonja a McLarennek a Formula E-ben, a 2022-2023-as idénytől szálltak be, átvéve az akkor kivonuló bajnok Mercedestől az istálló nevezési jogát és személyzetét. A McLaren nem vált saját konstruktőrré, a Nissantól vásárolta az erőforrást, s a 2027-től induló WEC-programja miatt döntött máris a kivonulás mellett.

    A három nagy bajnokság közül, amelyben a McLaren jelenleg versenyez, az F1 és az IndyCar mellett az FE volt a csapat legkevésbé sikeres projektje: a közel három szezon alatt egyetlen győzelmet szerzett Sam Birddel tavaly Sao Paulóban, a csapatok bajnokságában pedig eddig egy 8. és egy 7. helyez szállított. A Bicesterből működő gárda számára éppen az utolsó szezonja lehet a legkiseresebb, hiszen jelenleg a negyedik helyen áll a tabellán, akárcsak egyéniben a már öt dobogót is szerző Taylor Barnard, aki akár még a második helyezést is elérheti a már szinte biztosan beérhetetlen Oliver Rowland mögött.

    Bár a kivonulásról szóló bejelentéskor még az is felmerült, hogy a Formula E vezetősége megpróbálja egy további évre marasztani a McLarent, ez a terv nem volt hatásos, a csapatvezető Ian James pedig nem is talált olyan potenciális új jelentkezőt, amely kész lett volna átvenni az istálló már meglévő infrastruktúráját és személyzetét – pedig a Hyundai lehetséges beszállásáról már szó van egy ideje.

    Még a berlini és a londoni forduló van hátra az e hónap végén le is záruló szezonból, az Autosport értesülései szerint pedig a McLaren szeptembertől fogja végleg leállítani a működését, a csapat feloszlik, az FE jövő évi mezőnye tízcsapatosra zsugorodik, a jelenlegi két pilóta, Barnard és Bird pedig új istállót lesznek kénytelenek keresni. Erre pedig idei remek szezonja nyomán a még csak 21 éves, a sorozat legfiatalabb dobogósává vált Barnardnak jobb esélye lehet, mint kezdetek óta a sorozatban lévő, de már 38 éves Birdnek.

  • Az év beteljesülése: botrányhős pilótájával nyert a legkisebb csapat

    Az év beteljesülése: botrányhős pilótájával nyert a legkisebb csapat

    Meglepetésgyőztes a Formula E jakartai futamán: Dan Ticktum negyedik szezonjában révbe ért, először nyert versenyt az elektromos sorozatban, míg csapata, az egy évtized után tért vissza a dobogó tetejére – azóta már hatodik különböző nevét viselve.

    Nehéz körülmények fogadták a mezőnyt az indonéz fővárosban, ahova egyversenyes hétvégére érkezett a sorozat: az éjszakai eső nyomán az edzésen vizes, majd az időmérőn és a futamon rendkívül poros pályával kellett megbirkózniuk, s mivel csak az ideális ív volt valamelyest tiszta, az előzés ezúttal még támadó móddal sem volt gyerekjáték.

    A pole-t Jake Dennis szerezte meg az Andrettivel, miközben a tabellát gigantikus előnnyel vezető Oliver Rowland csak a mezőny második felébe kvalifikált, ám a látványtalan sanghaji hétvége után bőven belefért neki még egy gyengébb futam, főleg úgy, hogy a Porsche pilótái sem voltak az élmezőnyben.

    A verseny legfőbb beszédtémát szolgáltató pillanata az első helyért zajló előzés során történt: Nyck de Vries támadó móddal elment Dennis mellett a célegyenesben, ám túl korán vágott be elé, ezzel egyszerűen leszakítva az Andretti első vezetőszárnyát – a törmelékek miatt pedig jött a biztonsági autó.

    A 2021-es vb-címe óta első győzelmét hajszoló De Vries ezen esélyei el is szálltak, amikor 10 másodperces büntetést kapott a hibájáért, de az újraindítást követően műszaki hiba miatt hamarosan ki is esett. Néhány pillanaton belül meghibásodások egész sora következett ekkor: az egyik Maserati megállt Jake Hughes alatt, a másikkal irányíthatatlanul a falba csapódott Stoffel Vandoorne, és Dennis is a bokszba hajtott.

    Így miután rendeződtek a sorok, már egészen új csata alakult ki az élen: Dan Ticktumot Edoardo Mortara üldözte, de a Cupra Kiro versenyzőjének sikerült ellenállnia a nyomásnak, s elsőként befutva önmaga és csapata számára is nagy jelentőséggel bíró győzelmet szerzett.

    Ticktum az élvonalbeli autósport alighanem legrosszabb renoméval rendelkező alakja, akit tíz évvel ezelőtt egy évre eltiltottak bárminemű versenyzéstől, miután egy juniorszériában bosszúból belerongyolt egy riválisába – nemrég meg is emlékeztünk az esetről a szándékos ütközésekről szóló cikkünkben. A brit 2021-ben csatlakozott az FE sereghajtó csapatához, és három dobogómentes szezon után idén Tokióban már szerzett egy harmadik helyet, most pedig végre felállhatott a legfelső fokra is.

    Fotó: Andrew Ferraro/LAT Images

    A csapatot idéntől ismerhetjük Cupra Kiro néven, de ennek jogelődje az a China Racing, amellyel az FE legelső szezonjában, a 2014-15-ösben megszerezte a bajnoki címet Nelson Piquet Jr. A brazil azévi két győzelme óta csak egyetlen egy további dobogós helyet szerzett a csapat az idei szezon előtt, miközben NextEV, Nio, ERT és ezek kombinációiból összerakott neveken versenyzett az évek során – és végzett rendre a tabella legalsó helyein. Idéntől megérkezett a csapat életébe a Cupra, saját fejlesztésű hajtásláncukról lemondva a Porsche ügyfelei lettek, miközben kínairól amerikai licencre váltottak. Az előrelépés egyértelműen látszik a szezon kezdetétől fogva, Ticktum már több erős eredményt is szállított, aminek megkoronázása lett ez a győzelem.

    Nem csak Ticktum miatt volt különleges ez a jakartai dobogó: Mortara is 2022 óta először tért vissza rá, s első alkalommal a Mahindra versenyzőjeként, míg a harmadik helyen honfitársa és korábbi DTM-es riválisa, Nico Müller jött be az Andrettivel – Müllernek ez szintén csupán második pódiuma az FE-ben. Valójában a 2., 3. és 4. helyen is svájci versenyző ért célba, ám Sébastien Buemi egy korábbi incidens miatt öt másodperces büntetést kapott, így a nyolcadik pozícióba csúszott a harmadikról, ahol eredetileg befutott.

    Rowland csak a 10. lett, de még az érte járó egy ponttal is növelte előnyét a tabellán a nullázó Pascal Wehrleinhez képest. A Nissan versenyzőjének 69 pont az előnye, amikor már csak négy verseny van hátra a szezonból, s matematikailag akár már a két hét múlva érkező Berlin ePrix első futamán is bebiztosíthatja a címet.

    A Jakarta ePrix végeredménye:

     

    Leoltotta a rajongókat, majd nagy vallomást ígért a káromkodáscunamit büntetés nélkül megúszó versenyző

  • Tényleg kell ez? – bohócot csinált az autóversenyzésből a legújabb technikai forradalom

    Tényleg kell ez? – bohócot csinált az autóversenyzésből a legújabb technikai forradalom

    A korábbi világbajnok Stoffel Vandoorne három év után nyert ismét versenyt a Formula E-ben a Tokio ePrix hétvégéjén, ám tette azt a lehető legellentmondásosabb körülmények között, ami ismét ráirányította a figyelmet arra a véletlenfaktorra, amit a gyorstöltés hozott a versenyzésbe.

    Az elektromos széria legutóbbi, monacói hétvégéjén még csak azt mondhattuk, lehetett volna az utolsó helyről is versenyt nyerni, most viszont már tényként jelenthetjük ki, hogy ezt Vandoorne a Maseratival meg is valósította. Ehhez az kellett, hogy olyan forgatókönyv valósuljon meg, amitől már a gyorstöltés bevezetése előtt is okkal tartottak sokan, vagyis hogy a verseny semlegesítése akkor történjen, amikor egyesek már jártak a bokszban elvégezni az időigényes feltöltést, mások viszont még nem.

    Japán fővárosának utcáin két futamot rendeztek a hétvégén, a szombati napot pedig végig nagy vihar befolyásolta. A körülmények miatt meg sem rendezték az időmérőt, a rajtsorrendet ezért a második szabadedzés végeredménye alapján határozták meg. A pole így a bajnokságot már tetemes előnnyel vezető Oliver Rowlandé lett, miután a Nissannál a lehetséges forgatókönyvek ismeretében igyekeztek időmérőként tekinteni az edzésre, és gyorskörre hajtani.

    A verseny szintén esős körülmények között zajlott, ám néhány biztonsági autó mögötti felvezetőkör után állórajtot engedélyeztek a mezőnynek. A hétvége két futama közül ezen, az elsőn kellett a gyorstöltést használniuk a versenyzőknek. Mindenki leghamarabb akkor hajthatott be a bokszba ennek teljesítésére, amikor autójának energiaszintje 60% alá esett, s elsőként a mezőny második felében haladó, a 14. helyről rajtoló Vandoorne élhetett ezzel a lehetőséggel. Be is kanyarodott a bokszba az egyperces parkolást igénylő töltésre, és hatalmas szerencséje volt azzal, hogy egy körrel ezután Maximilian Günther műszaki hiba miatt leparkolta DS-ét az egyik szalagkorlát mellett. Ráadásul mivel autója elektromos töltöttség alatt maradt, a versenyirányítás az ennek megfelelő biztonsági procedúra nyomán piros zászlóval állította le a futamot.

    A versenyzők visszatértek a bokszba, majd egy több mint negyedórás várakozás után állórajtra készülve sorakoztak fel ismét a rajtrácsra. Vandoorne az utolsó, 20. helyen foglalt helyet ekkor, ám mégis ő állt a legjobb helyzetben a versenyen, hiszen egyedüliként már túl volt a gyorstöltésen, mindenki másra pedig súlyos időveszteség várt még emiatt.

    Így miután a következő körökben fokozatosan mindenki más is kiállt, Vandoorne a verseny élén találta magát, méghozzá óriási előnnyel, 25 másodperccel a legközelebbi üldözője, Rowland előtt. Bár a belgának figyelnie kellett az energiaszintjére, mivel a verseny elején túlhasználta azt (ezért állhatott ki mindenki másnál korábban a bokszba), ám kényelmesen be tudta osztani előnyét, sőt még egy komoly hiba is belefért, amikor egy megcsúszás után autója hátuljával a korlátnak koccant, de szerencséje volt, hogy folytatni tudta.

    Vandoorne, aki a 2021/22-es szezon bajnoka volt a Mercedesszel, negyedik futamgyőzelmét szerezte a Formula E-be, ám a bajnoki évében megnyert monacói verseny óta az elsőt. A dobogóra Rowland és a versenyhétvégéjében egy angliai tűzesettel hátráltatott McLarent vezető Taylor Barnard állhatott még fel.

    A verseny Vandoorne szemszögéből:

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1923724115673854286

    A vasárnapi versenynapra teljesen megváltoztak a körülmények, ekkor már napsütés fogadta a mezőnyt, és ezúttal már a gyorstöltéssel sem kellett számolni. Rowland itt már megrendezett időmérőn szerzett újabb pole-t, a nap meglepetése pedig a Cupra Kiróval a második rajthelyet megszerző Dan Ticktum lett.

    A futamon a támadó módokkal való taktikázás játszotta a főszerepet, az extra teljesítmény és a négykerék-meghajtás aktiválása nélkül ugyanis igencsak nehéznek bizonyult az előzés. Rowland egy Pascal Wehrlein elleni vakmerő előzéssel szerezte meg a győzelmet a verseny végéhez közeledve: a németnek 40 másodpercet kellett úgy védekeznie, hogy kettőjük közül már csak Rowland haladt támadó módban, s bár próbálta a lehető legkisebb helyet hagyni saját Porschéja és a fal mögött az előzéshez, a brit mégis beszúrta oda az autóját és átvette a vezetést. Ticktum bejött a harmadik helyre, így első dobogóját szerezte a Formula E-ben töltött negyedik évében.

    Előzés a második verseny győzelméért:

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1924391227329286215

    A szezon féltávján túlhaladva Rowlandnek 77 pont előnye van a tabellán a második helyezett Wehrleinnel szemben, eddig már közel kétszer annyi pontot gyűjtött, mint legközelebbi riválisa, s ha így folytatja, domináns formában szerezheti meg a bajnoki címet – ami felettébb szokatlan az FE-ben, eddig csak 2019/20-ban Antonio Felix da Costa mutatott be hasonló hengerlést.

    A következő fordulót két hét múlva Sanghajban rendezik, újabb két versennyel.

  • Halálos tűzeset történt a McLaren egyik bázisánál, a csapat versenyhétvégéje is érintett

    Halálos tűzeset történt a McLaren egyik bázisánál, a csapat versenyhétvégéje is érintett

    Csütörtök este kigyulladt a Bicester Motion épületkomplexum, amely számos mérnöki területen dolgozó cég között a McLaren Formula E-csapatának is az otthona.

    Az angliai Motorsport-völgyben fekvő Bicesterben történt súlyos tűzesetre a tűzoltóság tíz egységgel szállt ki, és a lángokat végül sikerült megfékezni, ám a folyamat során két tűzoltó és egy harmadik személy is életét vesztette. A tűz keletkezésének oka egyelőre nem ismert, a Mirror értesülései szerint a lángok felcsapása előtt robbanásokat lehetett hallani. A tragédia az egész Egyesült Királyságban nagy publicitást kapott, a miniszterelnök Keir Starmer is közleményt adott ki a történtek után.

    A Bicester Motion területén több mint 50 vállalkozás működik, amelyek klasszikus autók restaurálására, mérnöki munkákra és mobilitási technológiákra specializálódtak. Innen működik a McLaren elektromos versenyrészlege is, jelenleg a Formula E-csapat, korábban pedig az Extreme E-csapat is – vagyis különállóan a wokingi F1-es főhadiszállástól.

    Az Imolában állomásozó F1-eshez hasonlóan az FE-csapatnak is versenyhétvégéje van jelenleg, ők a Tokió ePrix-re utaztak el. Arról nincs hír, hogy a McLaren létesítményeit bármilyen kár érte volna a tűzben, ám mivel az ipari központot a történtek nyomán lezárták, a csapat otthon maradt része nem tud a Bicester Motionből dolgozni és támogatást nyújtani a Japánban lévő versenycsapatnak. A McLaren azonban már intézkedett, és egy alternatív angliai központot állított fel, hogy a lehető legkevesebb fennakadással lebonyolíthassák a tokiói hétvégét – amely során szombaton és vasárnap is futamot rendeznek.

    „Nagy fájdalommal értesültünk a Bicester Motionben az előző éjjel történt tűzeset halálos áldozatainak és sérültjeinek híréről. Rendkívül hálásak vagyunk a Sürgősségi Szolgálatok bátorságáért és elhivatottságáért, a gondolataink pedig az érintett családokkal vannak ezekben a nehéz időkben” – üzente közleményében a McLaren FE-csapata.

    https://twitter.com/McLarenFE/status/1923318729410035860

    A McLaren nemrég közölte, hogy a jelenlegi szezonjának végén kiszáll a Formula E-ből, csapatának pedig új tulajdonost keres. Az elektromos széria helyett felszabadult erőforrásait a továbbiakban a WEC-csapatára szánja majd, amellyel 2027-től beszáll a Hosszútávú-világbajnokság csúcskategóriájába.

    Ez az imolai F1-es futam menetrendje, Kiss Norbert bajnoksága is elindul

  • „Azt hittem, sohasem győzök többé” – Covid előtt kezdődő nyeretlenségi sorozat szakadt meg az esős Monacóban

    „Azt hittem, sohasem győzök többé” – Covid előtt kezdődő nyeretlenségi sorozat szakadt meg az esős Monacóban

    Vizes pályán zajlott a Formula E monacói hétvégéjének második futama, amely szintén tartogatott váratlan jeleneteket: Sébastien Buemi régi önmagát idézve 2019 után nyert ismét versenyt a bajnokságban.

    A szombati, száraz futamba a gyorstöltés dobott érdekes csavart, a vasárnapi eseményeket pedig a Monacóba megérkező eső tette eseménydússá. A csapadék az időmérő alatt volt a legerősebb, ami ennek közbenjárására eddig példátlan módon ért véget: a párharcok során az egyik elődöntőben a DS Penske két versenyzője, Jean-Éric Vergne és Maximilian Günther csaptak össze, ám mindketten elvétették a sikánt az alagút kijáratánál, így körüket érvénytelenítették. Ez azt jelentette, hogy egyikük sem nyerte meg az elődöntőjüket, erről az ágról senki nem jutott a döntőbe, így Oliver Rowland annak lefutása nélkül került a pole-ba. Mellé az általa utoljára legyőzött Nyck de Vries állhatott fel, a DS Penske-k pedig a második sorba kerültek.

    A verseny továbbra is vizes, de lassan száradó pályán zajlott, s az idén nagyon hatékony támadó módok felvételével való taktikázásról szólt a dobogós helyekért folyó csata. Bueminek jött ki legjobban a lépés, aki nyolc körrel a vége előtt de Vries megelőzésével átvette a vezetést, és még néhány másodperces előnyt is ki tudott építeni üldözőivel szemben. Rowland esélyes volt ugyan arra, hogy dupla győzelemmel zárja a hétvégét, ám talán kritikus időveszteséget jelentett számára, hogy Vergne pályaelhagyással történt megelőzése után visszaadta a pozíciót, így végül másodikként futott be Buemi mögött, míg a harmadik Nick Cassidy lett, idei első dobogóját szerezve a Jaguarral.

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1919026143027425575

    Buemi győzelme azonban érzelmes és több szempontból is különleges története lett ennek a versenynek: a korábban az F1-et is megjárt svájci a Formula E első szezonjainak meghatározó alakja volt, a 2015-16-ban zajló második idényben a bajnoki címet is megszerezte, ám a Renault kiszállása az ő sorsát is megváltoztatta. A gyártó helyébe lépő Nissannal Buemi már csak egyetlen futamot nyert 2019 júliusában New Yorkban, és egészen mostanáig ez volt az utolsó sikere a svájcinak, aki eközben a Hosszútávú-világbajnokságon remekelt a Toyotával.

    Buemi sorozatban öt nyeretlen szezont húzott le előbb a Nissannál, majd jelenlegi csapatánál, az Envisionnél, miközben csapattársai időnként azért el-elcsíptek néhány győzelmet. Rengeteg dolog történt ez a közel hat év alatt: Buemi a WEC-ben nyert két világbajnoki címet és két Le Mans-i 24 órást, megszületett a harmadik gyereke, rendeztek két nyári olimpiát, és lezajlott egy világjárvány is.

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1919030717687705907

    „Azt hittem, már sohasem győzök többé!” – mondta megkönnyebbülten a leintés után nyilatkozva a 36 éves svájci, aki ezzel a 14. győzelmével még mindig az élén áll az FE győzelmi örökrangsorának.

    Ami még váratlanabbá tette ezt a sikert, az a csapat, az Envision helyzete: az istálló két szezonnal ezelőtt, Buemivel és Cassidyvel a volánnál még a csapatbajnoki címet is megszerezte, jelenleg azonban hat verseny után a legutolsó, 11. helyen állt a tabellán a Buemi és Robin Frijns által eddig összegyűjtött 14 ponttal. A Formula E kiszámíthatatlanságának újabb szüleménye lett tehát, hogy a bajnokság utolsó helyezett istállója volt képes most viszonylag kényelmes győzelmet aratni a vizes Monacóban!

    A második verseny végeredménye:

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1919044866811592933

    Beigazolódtak a félelmek, simán lehetett volna az utolsó helyről versenyt nyerni Monacóban

  • Beigazolódtak a félelmek, simán lehetett volna az utolsó helyről versenyt nyerni Monacóban

    Beigazolódtak a félelmek, simán lehetett volna az utolsó helyről versenyt nyerni Monacóban

    Oliver Rowland győzött a Formula E Monaco ePrix-jének első, a gyorstöltés használatával zajló versenyén, az új technológia viszont hozzájárult, hogy az addig utolsó helyen haladó Nico Müller a kiállások után jelentős előnnyel találja magát az élen. Hogy a német miértlett végül csak ötödik, annak több összetevője van.

    Az F1 majd csak május végén érkezik a Monacói Nagydíjra, a városállamban azonban már a hónap elején felépítették a versenypályát az elektromos széria érkezése miatt, amely idén először nem csak egy, hanem két versenyt bonyolít le az itteni hétvégéje során. Az elsőt, a szombatit a Dzsiddában debütált gyorstöltés kötelező használata mellett, a vasárnapit pedig majd anélkül.

    A forradalmi technológiai újításnak számító, de a versenyzésben való alkalmazását illetően ellentmondásos gyorstöltésnek már a bevezetését is aggodalmas hangok előzték meg, sokan tartottak ugyanis attól, hogy azok a versenyzők, akik biztonsági autós periódus alatt hajtanak ki a hosszú, több mint egyperces bokszkiállásra, óriási előnyre tesznek majd szert azokkal szemben, akik azalatt teszik ezt meg, amíg a többiek versenytempóban haladnak a pályán – vagyis hogy a szerencsének túl nagy szerepe lehet a legjobb helyezések eldöntésében.

    Nos, a monacói szombaton, a gyorstöltés második versenyén máris ékes példáját láthattuk ennek.

    Fotó: Alastair Staley/LAT Images

    A pole-t Taylor Barnard szerezte meg az FE-ből való szezonvégi kiszállását nemrég bejelentő McLarennel, aki honfitársával, Rowlanddel csatázott az élen a verseny első felében. Emellett apró közjátéknak tűnt csupán, hogy látszólag az Andretti egyik versenyzőjének, Müllernek a futama érdemben véget is ért, hiszen defekt miatt korán kerékcserére kellett hajtania, ekkor viszont még nem kapcsolhatták rá az autóját a gyorstöltésre, ehhez ugyanis 60% alá kell esnie az autó töltöttségi szintjének.

    A versenyen a biztonsági autót ugyan nem vetették be, két alkalommal viszont teljes pályás sárga zászló lépett érvénybe (az F1-es virtuális safety car megfelelője). Először akkor, amikor Antonio Felix da Costa a pálya egy felettébb furcsa pontján, az utolsó kanyar, az Anthony Noghes belső falán akadt fenn, miután egyszerre próbált befordulni David Backmann-nel és Edoardo Mortarával, s mivel ő haladt legbelül, beszorult Mortara Mahindrája és a fal közé.


    A második megszakítás akkor történt, amikor Mitch Evans Jaguarja megállt a pályán. Az új-zélandi idővel újra tudta indítani a rendszert, így a sárga szakasz nem tartott sokáig, a mezőny utolsó helyén haladó Müller azonban kapott az alkalmon: azon kevesek egyike volt, akiknek energiaszintje ekkorra pont 60% alá esett, és mivel éppen a bokszbejárat közelében haladt, kihajtott a gyorstöltésre, s a megszokottnál jóval kevesebb időveszteséggel abszolválhatta azt, mivel a többiek ekkor csak lassú tempóban haladhattak.

    Miután pár perc elteltével mindenki átesett a gyorstöltésen, Müller hirtelen az élen találta magát, mintegy tíz másodperc előnnyel Rowlanddel szemben – ráadásul még mindkét támadó módja megvolt, és az energiaszintjével is jól állt. Az talán csak túlzott óvatosságából, spórolásából fakadt, hogy így is elég hamar utolérte őt az üldözőboly, s Rowland a támadó móddal jobban taktikázva az élre is lőtt, Nyck de Vriesszel és a két Andrettivel a nyomában. Müller ekkor maga elé engedte a tabellán nála jobban álló világbajnok csapattársát, Jake Dennist, majd miután bejelentették, hogy Dennis öt másodperces büntetést kapott, amiért túl korán lépett a gázra az egyik sárga zászlós szakasz végénél (amivel kettőt előzött), Müller annyira visszalassított, hogy csapattársa az időhozzáadással együtt se veszítsen pozíciót, és övé legyen a dobogós hely. Az viszont már tényleg nehezen érthető, hogyan veszítette el a német végül még a 4. helyet is Mortarával szemben, aki a kockás zászló előtt, pár méterre a célvonaltól kikerülte őt.

    Rowland mindenesetre már harmadik győzelmét szerezte idén a Nissannal, ezáltal pedig 34 pontosra növelte az előnyét a tabellán Pascal Wehrleinnel szemben. Wehrlein most a 6. lett, és részese volt egy ütközésnek is, ami a hajtűkanyar külső korlátjába küldte, ezzel pedig a pontszerzéstől is megfosztotta a pole-ból induló Barnardot.

    Említésre méltó még de Vries második helye: a Mahindra holland pilótája a sorozat 2020-21-es szezonjának bajnoka, s most először végzett a dobogón az FE-ben 2022 májusa óta – vagyis azóta is, hogy visszatért a sorozatba az F1-es AlphaTauritól történt gyors 2023-as menesztése után.

    A szombati verseny végeredménye:

    https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1918678289842901414

  • Túlvállalta magát a McLaren? – bejelentette a kivonulást, de a sorozat marasztalja a csapatot

    Túlvállalta magát a McLaren? – bejelentette a kivonulást, de a sorozat marasztalja a csapatot

    Négy nagy autósportos bajnokság már a McLarennek is sok, a csapat bejelentette, hogy az idei szezon végeztével kiszáll a Formula E-ből – mindössze három év és mérsékelt sikerek után, de a legnagyobb dobásuk még idén, búcsúidényükben jöhet.

    A McLaren két hete jelentette be, hogy 2027-től csatlakozik a Hosszútávú-világbajnokság csúcskategóriájához egy saját hiperautóval, ezzel egy újabb globális csúcssorozatban vetve meg a lábát a gyártó, amely Zak Brown érkezése óta folyamatosan terjeszkedik az F1-en túlra: az IndyCarban és az Formula E-ben is van jelenleg csapata, és az Extreme E-ben is volt, mielőtt az átalakulás előtt álló sorozat tavaly be nem rekesztette a működését.

    Egészséges gazdasági környezetben sikeres versenyprogramokat futtat a McLaren, ám a négy óriás, az F1, az FE, a WEC és az IndyCar már nekik is túl nagy vállalás lenne, így a csapat most bejelentette az elektromos szériából való szezon végi kiszállását.

    A McLaren újabb sorozatba száll be, célja egykori nagy sikerének megismétlése

    Ez, a 2024/25-ös mindössze a harmadik szezonja a McLarennek a Formula E-ben, ahol a Nissan hajtásláncát használják, ám eddig elmaradt az áttörés: a 2022/23-as idényben egyetlen dobogó és év végi 8. hely lett a mérlegük, a 2023/24-esben pedig bár Sam Bird megszerezte első győzelmüket Sao Paulóban, ám a szezon összképe így sem mutatott jelentősen jobb képet, hetedikek lettek összetettben. Idén azonban ígéretesen kezdtek: saját nevelésű pilótájuk, a 20 éves Taylor Barnard öt futam alatt három dobogót szerezve a negyedik helyen áll a tabellán, a csapat pedig a harmadik.

    A McLaren a Mercedes korábbi csapatát vette át az FE-ben, akik szintén csupán három szezont maradtak (ebből viszont kettőben besöpörték a vb-címeket), a gárda pedig, amelyet mindvégig Ian James irányított, máris megkezdte az új tulajdonos keresésének folyamatát.

    „Rendkívül büszkék vagyunk arra, amit elértünk a Formula E-ben, a bajnokság pedig meghatározó szerepet tölt be az autóversenyzés globális térképén, azonban elérkezett az idő, hogy olyan új lehetőségeket keressünk, amelyek jobban összhangban állnak a McLaren Racing stratégiai irányával – és egy ilyen a Hosszútávú-világbajnoksághoz való 2027-es csatlakozásunk” – fogalmazott Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.

    „Most egy új tulajdonos keresésével arra fókuszálunk, hogy ráállítsuk ezt a nagyszerű csapatot a jövőbeli sikerek útjára. Erősen kezdtük az idei évet, és feltett szándékunk, hogy a csúcson fejezzük be a szezont.”

    A Formula E is reagált a McLaren bejelentésére, hozzátéve, hogy egy további évre még így is marasztalhatják a csapatot – erről a lehetőségről Brown viszont nem beszélt.

    „Lehet, hogy [a kilépés] a jelenlegi szezon végén hatályba lép, de továbbra is él a lehetőség, hogy az együttműködésünket 2026-ig, a Gen3-as éra végéig kitoljuk” – üzente meg egy szóvivő a sorozat nevében.

    Az FE idei szezonjából még 6 versenyhétvége és összesen 11 futam van hátra, a bajnokság július utolsó hétvégéjén a London ePrix-vel zárul. A következő állomás jövő hétvégén Monacóban érkezik.

    Legyorsulta az elsőt a kockás zászlóig, mégsem nyert – újabb káoszfutam a Formula E-ben

  • Legyorsulta az elsőt a kockás zászlóig, mégsem nyert – újabb káoszfutam a Formula E-ben

    Legyorsulta az elsőt a kockás zászlóig, mégsem nyert – újabb káoszfutam a Formula E-ben

    Egy késői piros zászló többeket balszerencsés helyzetbe hozott a Formula E Miami ePrix-jén, akik így csak szabálytalanul tudtak eljutni a célig – hiába Norman Natót intette le elsőként a kockás zászló, a győzelem a címvédő Pascal Wehrleinhez és a Porschéhoz került.

    Rendkívül szokatlan helyen, egy amerikai oválpályán tűnt fel szezonja ötödik futamára az elektromos széria a Miami melletti Homesteadben, amely a NASCAR versenynaptárának rendszeres állomása. No, persze az FE-autók nem az oválon köröztek, csak annak célegyenesét és részben hátsó egyenesét használták, azokról viszont rákanyarodtak a stadion belső, épített vonalvezetésére.

    Mivel ezen a helyszínen csak egy futamot rendeztek, ezen a hétvégén nem vetették be a legutóbb Dzsiddában bemutatkozó gyorstöltést, ami csak azokon a pályákon kerül majd elő a szezon során, ahol dupla fordulót tart a mezőny.

    A pole-t meglepetésre karrierje során először Norman Nato szerezte meg a Nissannal, idei első pontjait gyűjtve ezzel, miközben csapattársa, Oliver Rowland az egyéni tabella élén érkezett a hétvégére.

    A futam első kétharmada nem ígért emlékezetes pillanatokat és feszült versenyzést, mivel a pálya a hosszú egyenesei miatt nagy energiaigényűnek bizonyult, a már több helyszínen látottak szerint spórolással, követhetetlen pozíciócserékkel indult a körözés, miközben az idén a négykerék-meghajtás miatt rendkívül hatékony támadó móddal úgy próbáltak sáfárkodni a versenyzők, hogy a verseny végéhez közeledve is aktiválhassák azt még egyszer.

    Sokak számítását keresztülhúzta azonban hét körrel a leintés előtt Jake Hughes, Maximilian Günther és Mitch Evans torlódásos balesete a hátsó egyenesbe beépített sikánnál, ami miatt kisvártatva piros zászlót rendelt el a versenyirányítás – amelynek vezetőjeként utolsó futamát töltötte a versenyigazgató Scott Elkins, aki hét év után személyes okokból távozik posztjáról.

    Több mint félórás szünet után állórajttal indították újra a mezőnyt a hátralévő négy körre, ám a történtek súlyos csapást jelentettek azon pilóták versenyére, akiknek még hatpercnyi támadó módjuk maradt, a szabály szerint ugyanis nemcsak fel kell vennie, hanem az utolsó másodpercig fel is kell használnia azt minden versenyzőnek, aki eléri a kockás zászlót, ehhez viszont már nem volt elég idő.

    A Porschék voltak a legkedvezőbb helyzetben, az első sorban álltak az új rajtnál, Wehrlein pedig, akinek még két perc támadó módja maradt, átvette a vezetést csapattársától, Antonio Felix da Costától. A végjátékban nagyot zárkóztak azok a versenyzők, akik nem tudták teljesen elhasználni az extra teljesítményt, így sejthették, hogy büntetés vár rájuk. Nato utolérte Wehrleint és az utolsó kör végén, a célegyenesben le is gyorsulta őt az erősebb módban működő autójával, így elsőként érte el a kockás zászlót. Wehrlein mögött Robin Frijns és Rowland futott be, az első négyesből azonban csak a Porsche németje ért célba szabályosan, a többiek, összesen öt versenyző gyors eljárásban 10 másodperces időhozzáadást kaptak, így az első helyezettnek előkészített helyre már Wehrlein parkolhatott le. Mögötte Lucas di Grassit, a harmadik szezon bajnokát rangsorolták, aki idén az Abttal társult Lola Yamahánál vezet, s nemcsak az új gyártó első dobogóját szerezte, de ő maga is két év után tért vissza a pódiumra. Bosszúsan nyilatkozott viszont a harmadik helyen Da Costa, neki is rosszkor jött ugyanis a piros zászló, mert éppen azt megelőzően aktiválta utolsó támadó módját, így nem tudta kihasználni annak előnyét, az újraindítás után pedig már könnyű préda volt csapattársa számára.

    Az elsőként befutó Nato végül a 6. helyre került, és Rowland is szerzett egy pontot, a tabella élén viszont még mindig 15 pont előnyt őriz, immár Da Costával szemben.

    A Miami ePrix végeredménye: