Kategória: Formula E

  • Vandoorne az F1-be való visszatérésről: Soha ne mondd, hogy soha

    Vandoorne az F1-be való visszatérésről: Soha ne mondd, hogy soha

    Ugyan Stoffel Vandoorne kételkedik abban, hogy valaha újra lehetőséget fog kapni a Forma-1-ben, de „soha nem mondja azt, hogy soha”, mert szerinte a mai őrült világban bármi megtörténhet.

    A Formula E frissen koronázott világbajnokának F1-ben töltött ideje egyáltalán nem egy tündérmese volt, hanem sokkal inkább egy horrorfilm. A McLaren pártfogoltjaként 2017-ben kapott lehetőséget a Wokingiaktól, de ekkor a patinás brit csapat egyáltalán nem a legszebb napjait élte. Ez a rossz helyzet 2018-ra sem változott meg és az év végén meg is köszönték a belga pilóta szolgálatait, akinek a helyére Lando Norris érkezett.

    Vandoorne-nak ezt követően a Formula E-be vezetett az útja, ahol a Mercedes versenyzője lett (korábban HWA – a szerző) és az idei évben végre összeállt számára a kép. A folyamatos jó teljesítményének köszönhetően ugyanis meg tudta szerezni a bajnoki címet Mitch Evans-szel szemben és így ő lett az elektromos sorozat történetének első világbajnoka. Az ünneplés után pedig a média munkatársai rögtön meg is kérdezték Vandoorne-t a Forma-1-be való visszatérésről.

    „2017-ben és 2018-ban versenyeztem a Forma-1-ben, azonban az esetleges visszatérésre soha nem mondanám azt, hogy soha, mert ebben a mai őrült világban bármi megtörténhet” – válaszolta a kérdésre a belga versenyző.

    „Nem érzem feltétlenül szükségesnek azt, hogy visszatérjek oda. A Mercedestől egy remek lehetőséget kaptam, hogy a Formula E-ben náluk versenyezhettem. Amikor megérkeztem hozzájuk, arra gondoltam, hogy ez egy nagyon hosszú együttműködés lesz kettőnk között, de egyszer mindennek vége lesz.”

    „Szerencsére a hír (a Mercedes távázása a sorozatból – a szerző) senkit nem ért váratlanul, így mindenkinek volt ideje erre felkészülni. Emiatt én is most a saját kis terveimre szeretnék összpontosítani első sorban.”

    A The Race értesülései szerint Vandoorne a Penske csapatánál köthet ki, akik a következő szezontól kezdődően a DS érkezésének köszönhetően gyári csapattá avanzsálnak.

  • Wolff visszavonul a csapatától

    Wolff visszavonul a csapatától

    A szezon végén otthagyja csapatát Susie Wolff, aki a Maserati érkezésével egyidőben int búcsút a Formula E-nek.

    A szöuli szezonzárón jelentette be visszavonulását a Venturit 2018 óta vezető skót hölgy. Jelenleg Jérome d’Ambrosio csapatfőnöki pozícióban vezeti majd az alakulatot, ami folyamatosan fejlődött Wolff vezetése alatt.

    Idén mind az egyéni, mind a csapatbajnoki címért harcban álltak, öt győzelmükkel pedig legjobb idényüket zárták. Jövőre a Maserati veszi át a csapatot, és bár eredetileg arról volt szó, nem változik semmi, végül nem hosszabbították meg Wolff hároméves szerződését.

    „Ahogy lezárjuk a Venturi legsikeresebb szezonját, az én történetem is véget ér velük és a Formula E-vel. Hihetetlen büszke vagyok az alapokra, amit közösen alkottunk, és amivel az új fejezete megkezdik majd a Maseratival.

    Amikor csatlakoztam a Venturihoz, az volt a célom, hogy egy olyan csapatot hozzak létre, ami nemcsak sikeres a pályán, hanem egy magasabb ügy is vezérli. Egy család, ami támogatja a sokszínűséget és az elfogadást. Míg ez az utazás folytatódik, büszke vagyok arra, amit elértünk.

    Négy éve még mit sem tudtam arról, milyen mértékű kihívásokkal kell majd szembenéznünk. Ezekben a nehéz pillanatokban fizetődött ki a rugalmasság, a hit és a bizalom, amit egymásba fektetünk. Miközben a mezőny végéről odáig jutottunk, hogy győzelmekért és bajnokságokért küzdjünk.”

  • Rast 12 év után otthagyja az Audit

    Rast 12 év után otthagyja az Audit

    A 2022-es szezon végén az Audi háromszoros DTM bajnoka és korábbi Formula E pilótája, René Rast búcsút int az ingolstadti márkának.

    Rast jelenleg harmadik a DTM pontversenyében 10 pont hátránnyal, hiába azonban az idei végeredmény, változtat a karrierjén.

    A korábban DTM-ről nagyon lelkesen nyilatkozó német vezette volna eredetileg az Audi LMDh programját Nico Müllerrel, mielőtt lefújták azt. Ennek ellenére szerepel az Endurance Világbajnokság LMP2-es kategóriájában. A soron következő, fuji versenyt azonban ki kell hagynia DTM-es kötelezettségei miatt.

    Könnyen lehet, hogy Le Mans-ba vágyik, de ezzel újra megnyílik előtte a Formula E ajtaja is, amit az Audi kivonulása miatt kényszerült otthagyni. A motorsport.com értesülései szerint a McLaren alakulatánál lehet esélye a visszatérésre, ami a címvédő Mercedes alakulatot veszi majd át.

    „A döntés minden volt, csak könnyű nem. Az Audi az életem részét képezte sok éve. Fantasztikusan dolgoztunk együtt, és sok sikert értünk el. Nem feledem ezeket a pillanatokat, sem az embereket, akik lehetővé tették a győzelmeimet és bajnok címeimet.” kezdte érzelmes búcsúját Rast.

    Kiemelte, szerencsétlennek is tartja magát, hogy nem volt részese több sikernek.

    „Sajnos, ez az éra túl korán ért véget. Mind a Le Mans-i prototípusoknál, mind a Formula E-ben szerencsétlenül jártam. Épphogy csatlakoztam a csapathoz, de véget ért mindkét program. Kár érte.

    Nagyon élvezem a DTM-et is a GT3-as autókkal, jobban, mint számítottam rá. De van még néhány célom a motorsportban, amit el akarok érni. Ezért mondok nehéz szívvel búcsút az Audi szurkolóknak a 2022-es szezon után.”

  • A Porsche Da Costát szerződteti Lotterer helyére

    A Porsche Da Costát szerződteti Lotterer helyére

    Antonio Felix da Costa váltja Andre Lotterert a Porsche Formula E csapatánál a következő idényre. A 2019-20-as bajnok a hétvégi szöuli szezonzáró után távozott a DS Techeetah csapatától, és lesz a megtartott Pascal Wehrlein csapattársa az új alakulatánál.

    Da Costa egykoron még az Amlin Aguri csapatával csatlakozott a Formula E-hez 2014-ben, majd 2016-ban az Andretti csapathoz került a BMW-vel való összeállásus előtt. Miután Lotterer a németek első Formula-E-s idényére, a 2019-20-as szezonra a Porschéhoz igazolt, da Costa a Techeetah-hoz került – amely az Aguri csapat kínai médiavállalat SECA általi felvásárlásából született. Abban az évben a világjárvány miatt megszakított szezonban 158 ponttal megnyerte a bajnoki címet, miután a hat berlini futamból kettőt megnyert. Most így nyilatkozott Da Costa:

    „Ez olyan, mintha egy álom vált volna valóvá. Nagyon várom már, hogy zúzzunk és futamokat nyerjek ennek a csapatnak. Pályafutásom során már sokszor vertek meg Porschével, és nem csak a Formula E-ben, így tudom, hogy a Porsche mindent megtesz azért, hogy nyerjen. Ez benne van a márka génjeiben. Én osztozom ezen ambícióban, és nagyon várom, hogy összekovácsolódjak a csapattal, együtt dolgozzunk azon, hogy sikeresen induljon a Gen3-as korszak.”

    Da Costa 2021-22-ben mindössze egy futamon nyert. A második New York-i futamon zsebelte be a díjat, de kétszer állt pole pozícióban – Marrakeshben és a szöuli döntőn. Az összetettben a nyolcadik helyen végzett, de mindössze 22 ponttal maradt el csapattársától, Jean-Eric Vergne-től, aki ötödik lett. Florian Modlinger, a Porsche Formula E motorsport igazgatója így nyilatkozott róla:

    „Igen várjuk már a közös munkát Antonióval. Ismerem őt már különféle versenysorozatokból, és személy szerint nagyon tisztelem őt. Elképesztő, amit már elért a Formula E-ben. Mindent tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy versenyképes Gen3-as autót adjunk neki, hogy győzelmekért és bajnoki címekért küzdhessen. A csapat már nagyon várja, hogy üdvözölhessék.”

    A Porsche ráadásul a következő szezonban először lesz beszállító a Formula E-ben. A Gen3-as hajtásláncávall látja el majd az Andretti csapatot.

  • Wehrlein kiakadt: Remélem sosem kap ülést az F1-ben

    Wehrlein kiakadt: Remélem sosem kap ülést az F1-ben

    Pascal Wehrlein kikelt magából és elküldte melegebb éghajlatra a Formula E évadzáró versenyén Nyck de Vriest.

    A páros a 13. helyért csatázott, mikor az 1-es kanyarban egymásnak mentek. A német versenyző nem sok métert tudott tovább gurulni, fel kellett adni a versenyt, míg holland ellenfele sérült autóval vánszorgott vissza a boxba. A versenyfelügyelők de Vriest találták bűnösnek, így 5 másodperces időbüntetést kapott.

    A csapatrádióban a Sauber egykori pilótája kiba**ott idiótának nevezte ellenfelét és azt kívánta, hogy sose kapjon ülést a Forma-1-ben.

    A kamerák csak az ütközés végét mutatták, ám Wehrlein a The Race-nek elmondta mi minden történt a futamon:

    „Először is, az első incidensnél, a 20-as kanyarban bemozdult. Rá kellett taposnom a fékre, blokkoltak a kerekeim, majdnem kiestem. 2-3 pozíciót veszítettem miatta.”

    Egy körrel később visszavette a helyét, majd egy újabb kakaskodás vette kezdetét:

    „Ezután bekapcsolta az attack mode-ot, majd az első adandó alkalommal egy túl optimista manővert ejtett meg az 1-es kanyarban. Megcsúszott a kanyarkijáratnál, egyenesen az autómba ment. Eltörte a felfüggesztést, miközben tönkre tette a versenyét azzal, hogy túl későn fékezett. Nem igazán tudta abszolválni a kanyart, ezért nem érthető az egész.” – magyarázta Wehrlein.

    De Vries azonban több együttműködésre számított:

    „Amikor aktiváltam az üzemmódot felértem mögé. Ilyen hozzáállásra számítottam, ő is harcolni akart. Elköteleztem magam az előzés mellet, ám az autó eleje hozzáért a másik autó hátsó részéhez. Ez vezetett a defekthez.”

    A holland ugyanakkor nem értesült arról, miket mondott róla ellenfele.

    „Mit is mondhatnék? Mindenki azt mond, amit akar. Mindenki akkora ügyet csinál ebből.”

  • Vandoorne stílusosan lett a Formula E bajnoka

    Vandoorne stílusosan lett a Formula E bajnoka

    Mitch Evans nem tudta átmenteni szombati formáját az utolsó versenyre, így Mortara nyert a bajnokká váló Vandoorne előtt.

    A Jaguar új-zélandi pilótájának már az időmérő során elveszett az esélye a címre, amikor a 13. helyet szerezte meg.

    Da Costa a Gen2-éra első pole-ja után az utolsót is megszerezte Mortara, Dennis és Vandoorne előtt.

    A versenyen a svájci-olasz egy merész manőverrel azonban el tudott menni mellette, Dennis pedig lesipuskás módon követte őt. Ők ketten el is húztak a mezőnytől, míg a portugál Vandoorne karmaiba esett vissza.

    A hátsóbb régiókban Günther támadásai voltak meghatározók, a sok kakaskodás közben egy kisebb dugót is előidézett, aminek következtében az első hat el tudott lépni a többiektől. Csodás módon velük volt Dan Ticktum is, de végül hozzáért a falhoz, és a ritka pontszerzés helyett kiesést könyvelhetett el a NIO-nak.

    Evans így nem tudott előrejönni, az üldözőboly elején Vergne tartotta őt vissza.

    A verseny közepén Günther egy hosszú biztonsági autós fázist is előidézett akcióival, ami újra összegyűjtötte a mezőnyt.

    Az újraindítás után da Costa és Dennis csatáztak a második helyért, amivel következtében előbbi kipördült a pályáról a mezőny végére. Dennis 5 másodperces büntetése pedig azt jelentette, Vandoorne került a második helyre.

    A csapatbajnoki pontverseny végül emiatt is nem lett izgalmas, hiszen a Venturi tudta volna csak megelőzni a Mercedest. De Vries korai kiesése és Mortara vezető helye miatt jó esélyük volt arra, hogy közelebb kerüljenek hozzájuk, de di Grassi nem végzett a pontzónában, így történt helycsere.

    Giovinazzi nem váletlenül nem szerepel az alábbi listán, a szombati versenyne szenvedett kézsérülése miatt a Nissan tartalékpilótája – és feltehetően egyik jövő évi versenyzője, Sacha Fenestraz – ugrott be helyette.

    A verseny végeredménye:

    # Pilóta Csapat Idő
    1. 🇨🇭 Edoardo Mortara Venturi
    2. 🇧🇪 Stoffel Vandoorne Mercedes +3,756
    3. 🇬🇧 Jake Dennis Andretti +6,649
    4. 🇳🇱 Robin Frijns Envision +7,021
    5. 🇺🇸 Oliver Askew Andretti +7,850
    6. 🇫🇷 Jean-Éric Vergne Techeetah +9,471
    7. 🇳🇿 Mitch Evans Jaguar +10,243
    8. 🇳🇿 Nick Cassidy Envision +14,208
    9. 🇨🇭 Sébastien Buemi Nissan +16,629
    10. 🇵🇹 António Félix da Costa Techeetah +22,226
    11. 🇧🇷 Lucas di Grassi Venturi +24,546
    12. 🇬🇧 Alexander Sims Mahindra +26,513
    13. 🇧🇷 Sérgio Sette Camara Dragon +27,813
    14. 🇫🇷 Norman Nato Jaguar +31,526
    15. 🇬🇧 Oliver Turvey NIO 333 +31,565
    16. 🇫🇷 Sacha Fenestraz Dragon +36,270

    Az egyéni pontverseny végeredménye:

    # Pilóta Csapat Pont
    1. 🇧🇪 Stoffel Vandoorne Mercedes 213 0
    2. 🇳🇿 Mitch Evans Jaguar 180 -33
    3. 🇨🇭 Edoardo Mortara Venturi 169 -44
    4. 🇫🇷 Jean-Éric Vergne Techeetah 144 -69
    5. 🇧🇷 Lucas di Grassi Venturi 126 -87
    6. 🇬🇧 Jake Dennis Andretti 126 -87
    7. 🇳🇱 Robin Frijns Envision 126 -87
    8. 🇵🇹 António Félix da Costa Techeetah 122 -91
    9. 🇳🇱 Nyck de Vries Mercedes 106 -107
    10. 🇩🇪 Pascal Wehrlein Porsche 71 -142
    11. 🇳🇿 Nick Cassidy Envision 67 -146
    12. 🇩🇪 André Lotterer Porsche 63 -150
    13. 🇬🇧 Sam Bird Jaguar 51 -162
    14. 🇬🇧 Oliver Rowland Mahindra 32 -181
    15. 🇨🇭 Sébastien Buemi Nissan 30 -183
    16. 🇺🇸 Oliver Askew Andretti 24 -189
    17. 🇬🇧 Alexander Sims Mahindra 14 -199
    18. 🇩🇪 Maximilian Günther Nissan 7 -206
    19. 🇬🇧 Oliver Turvey NIO 333 6 -207
    20. 🇧🇷 Sérgio Sette Camara Dragon 2 -211
    21. 🇬🇧 Dan Ticktum NIO 333 1 -212
    22. 🇫🇷 Norman Nato Jaguar 0 -213
    23. 🇮🇹 Antonio Giovinazzi Dragon 0 -213
    24. 🇫🇷 Sacha Fenestraz Dragon 0 -213

    A csapatbajnokság végleges állása:

    # Csapat Erőforrás Pont
    1. 🇩🇪 Mercedes Mercedes 319 0
    2. 🇲🇨 Venturi Mercedes 295 -24
    3. 🇨🇳 Techeetah DS 264 -55
    4. 🇬🇧 Jaguar Jaguar 231 -88
    5. 🇬🇧 Envision (Audi) 193 -126
    6. 🇺🇸 Andretti (BMW) 150 -169
    7. 🇩🇪 Porsche Porsche 134 -185
    8. 🇮🇳 Mahindra Mahindra 44 -275
    9. 🇫🇷 Nissan Nissan 37 -282
    10. 🇨🇳 NIO 333 NIO 7 -312
    11. 🇺🇸 Dragon Penske 2 -317
  • Két komoly baleset is történt a Gen3 tesztelése közben

    Két komoly baleset is történt a Gen3 tesztelése közben

    Théo Pourchaire és Oliver Rowland szenvedett sodródott ki nagy sebességgel a Formula E Gen3 autójával.

    Az első baleset még februárban, a Spark Racing Technology – a Gen3 gyártója – tesztjén került sor az elektromos széria által kedvelt Calafat tesztpályán. Ekkor még csak fejlesztették az autót, hogy átadják őket a Formula E gyártóinak.

    A baleset körülményeiről nem sokat tudni, ám egy kiszivárgott kép alapján az autó a pálya körüli egyik alacsonyabb dombon kötött ki.

    A The Race ezzel kapcsolatban megszólaltatta az FIA-t is, és a következő választ kapták:

    „Az incidens 2022 február elején történt, a Gen3-as autó fejlesztésének korai szakaszában, amikor még nem értékeltük ki az összes alkatrészt. Azóta egy új alkalmassági tesztet vezettünk be, ami eddig hatékony megoldásnak bizonyult.

    A gyártóknak kiküldött csomagok hardveres és szoftveres fejlesztéseken is átestek, és azóta mindegyik megfelelően üzemel. A fejlesztés erről is szól, hogy az alkatrészeket próbáljuk és értékeljük ki, főleg egy olyan összetett autónál, mint a Gen3-as.”

    Oliver Rowland esete július végi, de annak nincs köze az egységes részekhez, a Mahindra saját rendszerei mondtak csődöt. A brit Mallory Parkban sodródott le az útról és okozott nagyobb kárt az indiaiak tesztautójában.

    „Nagy ütközés volt, de jól vagyok. A bokám és a hátam fáj egy kicsit, de minden rendben.” – fejtette ki a még a londoni Formula E hétvégén az érintett.

    „A probléma tőlünk jött, a bejáratáson is előjött az Abingdon reptéren. Azóta megpróbáltuk javítani, mert többszöri esetről volt szó.”

    Kiemelte, nem mentek még teljes gőzzel, de így is a pálya leggyorsabb szakaszán történt az eset. A gyártóknak éppen sikerült kiküszöbölniük a közös energiatároló rendszer problémáit, amiken több elektromosság megy majd át, mint eddig.

    A Gen3-as autók nagyobb sebessége elvileg nagyobb veszélyt is jelent, főleg a városi pályákon, Rowland azonban nem aggódott emiatt.

    „Tudom, hogy sokan aggódnak a sebesség és a pályák miatt, de engem izgat az új helyzet. Persze, a biztonság oldaláról is érdeme s megvizsgálni a dolgot, hogy ne tegyük ki magunkat szükségtelen kockázatnak, de én bízom a Formula E-ben és az FIA-ban.

    Szerintem hihetetlen lesz majd vezetni az autókat, és hatalmas kihívás lesz. A mögöttünk lévő erő és az új gumik jó móka lesznek, amint minden biztonságos.”

    A Mahindra mellett a DS, a Nissan és a Porsche is problémákba ütközött, de az első igazi összehasonlításra majd augusztus végén kerül sor, egy közös teszten.

  • Tömegbaleset után Vandoorne nem lett bajnok Szöulban

    Tömegbaleset után Vandoorne nem lett bajnok Szöulban

    Mitch Evans győzelme miatt Vandoorne nem tudta lezárni a bajnoki csatát, de jó helyzetben van a holnapi szezonzáró előtt.

    A hétvége beugrója Norman Nato volt, aki a Jaguarhoz érkezett a sérült Sam Bird helyére, így Mitch Evans szokásos csapattársa nélkül maradt.

    A másik változással a Porsche állt elő erre a hétvégére, ugyanis feketére cserélték szokásos festésüket.

    Az új pályával a szokásos módon ismerkedtek meg a versenyzők, a két szabadedzést rögtön az időmérő követte.

    Az egyéni pontverseny négy esélyes versenyzője közül egyedül Vergne nem jutott el az eső áztatta párbajokig, de ő is csak éppen, a kilencedik helyen maradt le róla. Mivel neki a pole-ért járó pontok is kellettek volna, ezzel három versenyzőre szűkült a csata.

    Mortara és Vandoorne csak egy körrel tovább jutottak, míg Evans a harmadik rajthelyet szerezte meg. A pole-ért végül a hét hírének két főszereplője, a Mahindránál maradó Rowland, illetve az oda érkező di Grassi küzdhetett.

    A verseny

    Felszáradó pályán di Grassi jött el elsőként a rajtrácsról, mögötte Evans rögtön előzött, és átvette tőle az első helyet. A brazil még egy helyet vesztett, amikor Rowland bebújt mellé a stadionban. Mortara az ötödik, Vandoorne a hetedik pozícióban haladt az első körben.

    Az utolsó előtti kanyarban többen csúsztak egymásba, Buemi autója de Vries tetején kötött ki. Mellettük még hat pilóta mérte el a féktávot, emiatt félbeszakították a versenyt.

    Majd egy órával az eredeti rajt után indult újra a verseny a biztonsági autó mögül, a sorrend így nem változott.

    Mortara a féktávon mozdult el Vergne elé, amivel azt érte el, hogy lepöckölték az ideális ívről és kapott egy 5 másodperces büntetést. Vandoorne ezzel riválisával szemben nyert egy helyet.

    A negyedik helyen haladó Jake Dennis kezdte meg az Attack Mode használatát. Az előtte haladók szép sorban körönként lereagálták, hogy van mögöttük hely, így nem változott az élmezőnyben a helyzet.

    Evans amint kiautózott egy kisebb előnyt, letudta a kötelezőt, és másodjára is aktiválta az Attack Mode-ot. Közben Vandoorne előzött egyet Vergne-nyel szemben.

    Mortara napja a rosszból még rosszabbra fordult, amikor Vergne-el való csatája után defektet kapott, és kiállni kényszerült. Ezzel már csak Evans és Vandoorne maradt versenyben a bajnoki címért.

    A már sok helyen száraz pályán valóságos csatát vívtak a pilóták a leggyorsabb kör pontjáért, ami végül sorozatban harmadjára Jake Dennisé lett.

    Négy perccel a vége előtt Evans kissé elfékezte magát, de nem veszített vel túl sok időt, maradt Rowland és di Grassi előtt.

    Nem sokkal utána Alexander Sims ütközött falnak a stadionban, ami miatt teljes pályás sárga zászlót rendeltek el. Végül safety caros fázissá alakult a helyzet, így ért véget az első futam.

    Stoffel Vandoorne, Mercedes-Benz EQ, FE, Formula E
    Fotó: LAT Images/FIA Formula E

    Vandoorne 21 pontos előnnyel várhatja a vasárnapot, így csak egy ötödik hely kell neki a győzelemhez, ha Evans minden lehetséges pontot megszerez. Azonban az utolsó futamra is esőt várnak…

    A verseny végeredménye:

    # Pilóta Csapat Idő
    1. 🇳🇿 Mitch Evans Jaguar
    2. 🇬🇧 Oliver Rowland Mahindra +0,820
    3. 🇧🇷 Lucas di Grassi Venturi +1,393
    4. 🇬🇧 Jake Dennis Andretti +1,902
    5. 🇧🇪 Stoffel Vandoorne Mercedes +2,470
    6. 🇫🇷 Jean-Éric Vergne Techeetah +3,957
    7. 🇩🇪 Pascal Wehrlein Porsche +4,149
    8. 🇳🇱 Robin Frijns Envision +4,508
    9. 🇵🇹 António Félix da Costa Techeetah +4,970
    10. 🇩🇪 Maximilian Günther Nissan +5,325
    11. 🇳🇿 Nick Cassidy Envision +5,610
    12. 🇧🇷 Sérgio Sette Camara Dragon +6,121
    13. 🇫🇷 Norman Nato Jaguar +57,545
  • Formula E 100: a legemlékezetesebb pillanatok

    Formula E 100: a legemlékezetesebb pillanatok

    A hétvégi szöuli második verseny a Formula E 100. futamát jelenti majd, a mérföldkő pedig egybeesik egy szezon, és a Gen2 éra végével is. Íme egy kis visszatekintés, mi történt eddig a sorozat történetében.

    FE, Formula E
    Fotó: Malcolm Griffiths/LAT/Formula E

    Pekingben, az olimpiai parkban kezdődött a Formula E története egy izgalmas, azóta is megosztó befutóval.

    A 11. versenyen került sor az első bajnokság lezárására, és egyben Sam Bird az első hazai győzelmet könyvelhette el Londonban. Egy évvel később, a 20-21. futamon történt meg az első duplázás, Nicholas Prost ugyanis egymás után kétszer nem talált legyőzőre a brit fővárosban.

    A százas első negyedfordulója izgalmasra sikeredett, di Grassi a mezőny végéről nyert Mexikóvárosban.

    Csupán 37. nekifutásra sikerült egy csapatnak kettős győzelmet aratnia, ezt a Techeetah két akkori pilótája, Jean-Éric Vergne és André Lotterer könyvelhette el Santiagóban. A 43. versenyen pedig több, mint ötven év elteltével a Formula E visszavitte a motorsportot Svájcba, az azóta meg nem ismételt Zürich E-Prix-vel.

    A 46-os szám jelképezte a Gen2 indulását Diriyah-ban, három futammal később pedig szintén Mexikóban született a szinte Photo Finish-re hajazó emlékezetes befutó. Éppen eggyel a 50. jubileumi Hong Kong E-Prix előtt.

    Di Grassi & Wehrlein, Audi Abt & Porsche, FE, Formula E
    Az a bizonyos szoros befutó di Grassi és Wehrlein között – Fotó: Sam Bloxham/LAT Images/FIA Formula E

    Az első 52 alkalommal nem, utána azonban végre esett egy Formula E versenyen, aminek Párizs adott otthont. A sok ütközéssel tarkított futamon Robin Frijnst koronázták győztessé.

    Bár a 74. verseny egy nagy blama volt az energiafelhasználás szempontjából, először ment a mezőny egy épített versenypályán. Valenciában a szintén mérföldkövet jelentő következő futamon helyreállt a rend.

    Egy fordulóval később azonban ismét egy első dologra került sor: először nyílt alkalom az F1-gyel való összehasonlításra Monaco teljes vonalvezetésén.

    81-edjére pedig bemutattak az egészen újszerű, kinti-benti pályát ami szintén úttörő az autóversenyzés történetében.

    2021, London E-Prix, start
    Fotó: FIA Formula E

    Eddig 23 győztesből és hat bajnokból áll a Formula E története. A 100. futam végéig pedig biztosan sor kerül majd még egy újabb megkoronázásra. Szintén egy olimpiai park lesz a helyszín, ezúttal egy új pályán Szöulban.

  • Újabb csapatváltást eszközöl a Formula E első versenyzője

    Újabb csapatváltást eszközöl a Formula E első versenyzője

    A szinte Formula E alapítónak számító Lucas di Grassi hűséges volt eredeti csapatához, amíg lehetett, most azonban második éve megint új csapattal kezdi majd a szezont.

    A brazil hét év után az Audi kivonulását követően kényszerűségből keresett új munkaadót, így kötött ki a Venturinál az idei szezonra. Most az utóbbi években küszködő Mahindrára esett a választása, akik a jövő évtől pont eredeti csapatának, az Abtnak szolgáltatnak majd erőforrást.

    Náluk Alexander Sims távozásával üresedik meg egy ülés, a brit ugyanis visszatér eredeti szakágához, az endurance versenyzéshez.

    „Az, hogy a Mahindrához csatlakozom, a karrierem egy új kihívását jelenti. Az időzítés sem lehetne jobb, a kilencedik szezonban kezdődik a Gen3, amikor mindenki tiszta lappal indul.” jegyezte meg optimistán di Grassi.

    Szerinte nem lesz furcsa, hogy korábbi munkaadójával lesznek partnerek. Inkább előny, hogy tud majd kommunikálni az ő mérnökeikkel is, amikor megosztják az adatokat.

    „A rövid távú célunk, hogy versenyeket nyerjünk. Hosszútávon pedig hozzásegíteném a Mahindrát a világbajnoki címhez és ahhoz, hogy világszerte elektromos ikonná váljanak. Izgalmas és fenntartható jövő a célunk.”

    Az indiai csapat jövőre először versenyezhet hazai földön, Dilbagh Gill pedig még boldogabb, hogy egy bajnokkal próbálnak majd addig kimászni a gödörből.

    „Nincs kétség afelől, hogy Lucas az egyik legjobb Formula E pilóta. A statisztika és az eredmények magukért beszélnek, de számunkra a vonzereje nemcsak ebben rejlik.

    Mi vagyunk az egyetlen csapat, amelyik nulla kibocsátással üzemel a kezdetek óta. Meghatároz minket, hogy az elektromos meghajtás fejlesztéseit tudás mellett szenvedéllyel hajszoljuk a pályán belül és kívül is.

    Úgy hisszük, Lucas tökéletes erre a szerepre, és már készen állunk arra, hogy a Gen3 program részévé tegyük a következő hetekben. Szeretnénk a Mahindra Racinget világbajnokká tenni, Lucas tapasztalata és belső motivációja pedig ebben kulcsszerepet fog játszani.”