Kategória: Formula E

  • A WTCR korábbi gumibeszállítója érkezik a Formula E-hez

    A WTCR korábbi gumibeszállítója érkezik a Formula E-hez

    Bár eddig az időjárástól független gumikat a Michelin szállította a Formula E-nek, a jövő évtől viszont a Hankook lesz a sorozat hivatalos beszállítója.

    Az új gumi 30%-át fenntartható anyagok alkotják majd, és a használt abroncsokat újrahasznosítják a sorozat környezetbarát törekvéseinek keretében. A Hankook iON elnevezésű keveréket Ausztriában, a Swarowski kiállításán mutatták be.

     „Úgy három évvel ezelőtt döntöttünk úgy, hogy a világ egyik legmodernebb, fenntarthatóbb és előremutatóbb sorozatának technikai partnere és beszállítója leszünk 2023-ban.” ismertette a tényállást Hankok Tyre & Technology vezérigazgatója, Sooil Lee.

    „A környezettudatosság felé mutató stratégiai filozófiánk a Formula E-ben talált párra. Közösen fejlődünk majd, és határozzuk meg a modern motorsport irányát az elkövetkező években.”

    Jamie Reigle, a Formula E első embere így kommentálta a bejelentést:

    „Büszkén lépünk egyezségre egy ilyen világszintű márkával, akik a gumigyártók legjobbjaihoz tartoznak és a céges céljaik között is szerepel a motorsport. A Hankook hihetetlen mértékű tapasztalata sok csapatra és pályára terjed ki, ami párosítva az innovációval és az elkötelezettségükkel tökéletes lesz a Gen3 autó mellé.”

    A Michelin eddig a Formula E mind a nyolc szezonja alatt gumibeszállító volt, ennyi idő után ér véget az együttműködés.

  • Vandoorne: de Vries megmutatta, a Formula E is többet érdemel

    Vandoorne: de Vries megmutatta, a Formula E is többet érdemel

    Colton Herta és az IndyCar kapcsán sok kritikát kapott az FIA pontrendszere, Stoffel Vandoorne szerint a megkülönböztetés azonban nem csak az amerikai sorozatot illeti.

    A legfőbb kritika az, hogy az F1 saját nevelőszériáin kívül gyakorlatilag lehetetlen bekerülni, hiába – több esetben is – világbajnokságokról van szó. A tapasztalat és a tempó tehát sok pilótánál megvan, azonban egy ilyen adminisztratív dolgon csúszik el az F1-es esélyük.

    A Formula E bajnoka jelenleg 30 pontot kap, tehát további tízet kell összegyűjtenie. Ez tulajdonképpen nem lehetetlen, hiszen többen is az Endurance Világbajnokság, vagy épp a DTM mezőnyét is erősítik, amiért szintén kaphatnak pontot.

    Az a bizonyos 10 pont azonban a bajnokság negyedik helyének felel meg, ami a Formula E szoros és kiszámíthatatlan erőviszonyai miatt probléma lehet még a bajnokoknak is. A technikai hibák mellett gyakori ok a kiesésre egy-egy ütközés, tehát valaki önhibáján kívül nagyobb valószínűséggel végezhet hátrébb a bajnokságban.

    „Szerintem a Formula E bajnokának mindenképp több pontot kellene kapnia.” mondta a korábbi F1-es pilóta és jelenlegi FE-bajnok.

    „Végérvényben mindegyik Formula E pilóta nyert már bajnokságokat a múltban, legyen szó Formula Renault-ról, Formula 3-ról, GP2-ről vagy Formula 2-ről. Sokan már eredményekkel is bizonyítottak a múltban. Ráadásul többeknek – köztük nekem is – van már F1-es tapasztalata is.

    Már így is a pilóták egy kiválasztott csoportját képviseljük, így nem logikus, hogy csak 30 pontot kapunk ezért.”

    Az idei bajnokság kilencedik helyezettje – és tavalyi bajnoka – Nyck de Vries például helyt állt Nicholas Latifi mellett az Olasz Nagydíjon, sőt le is győzte őt. Vandoorne ebben látja bizonyítékát annak, hogy sok Formula E pilóta megállná a helyét a királykategóriában.

    „Jót tett ez a Formula E-nek, megmutatja, mennyire nagy nálunk a versengés.”

  • Már tesztelik a boxkiállást a Gen3 autókkal

    Már tesztelik a boxkiállást a Gen3 autókkal

    A töltés időtartama miatt az autócsere óta nem volt része a Formula E-nek a kiállás, a Gen3-nál azonban a gyorstöltést alkalmaznák a szabályalkotók.

    Varanóban, a Porsche vezetésével teszteltek a gyártók, amiről egy érdekes videó került ki:

    A Jaguar garázsánál az autó nem áll be a boxba a menet végén. Hanem töltőt kap, mint aki hamar visszamegy majd a pályára.

    Az új akkumulátorok 3 kWh-val kevesebb energiával bírnak, mint elődjeik, de az egész konstrukció viszont 100 kilóval könnyebb.

    A The Drive szerint emiatt a Gen3-as autók nem bírják majd végig a versenytávot, egy kisebb töltésre be kell menniük majd a boxba. A kb. fél perces megállást a 600 kW-os technikának köszönhetik majd. Ez közel kétszer olyan nagy teljesítményű, mint a legnagyobb, kereskedelmi forgalomban lévő töltők.

    Közel ugyanennyit nyernek majd vissza a Gen3 autók a mind a négy keréknél a fékrendszerbe foglalt elektromos motorokkal.

    Anno a Formula E első generációs éveiben a pilóták a látványos autócserével bírták végig a versenytávot, azóta az akkumulátorcsere tűnt valószínűnek mint következő lépés. Azonban az elektromos sorozat szervezői inkább a gyorstöltés technológiájának fejlesztése mellett döntöttek.

    Az új versenyformátumot először a januári Mexikóváros E-Prix-n vezetik be élesben.

  • Wolff után d’Ambrosio is otthagyja a Maseratit

    Wolff után d’Ambrosio is otthagyja a Maseratit

    Újabb komoly változás következett be az átalakuló csapat életében, ugyanis a vezérigazgató Susie Wolff után a csapatfőnök, Jérôme d’Ambrosio is távozott.

    A Formula E jelenleg két korszak között van, az utolsó Gen2-es év végével rengeteg változás érkezett a sorozatba, nemcsak technikai téren. A csapatok nyugalmát alapjában véve a pilóta- és hajtáslánckeringő változásai rengették meg. Néhány esetben azonban itt nem ért véget a dolog.

    A Venturi például a Formula E-be érkező Maseratival egyezett meg. Bár eleinte csak a név- és hajtáslánc cseréjéről volt szó, azóta több vezető pozícióban lévő ember távozott onnan. Ebből arra lehet következtetni, hogy a csapat mindennapi működését is megváltoztatják az új tulajdonosok.

    „Nagyon élveztem az itt töltött időmet, és mindig büszke leszek arra, amit itt elértünk ezekkel az emberekkel.” nyilatkozta d’Ambrosio a The Race-nek.

    „Kicsit elgondolkodtam a nyáron, mit szeretnék csinálni, és arra jutottam, más projektek érdekelnek a motorsportban.”

    A Venturi a legsikeresebb szezonján van túl, a konstruktőri bajnokságban a második helyet érték el a Mercedes EQ mögött. A 2023-as szezonban egyik csapat sem lesz ott a rajtrácson ugyanabban a formában, ugyanis a bajnokcsapatot a McLaren vette át.

    Nemcsak a Maserati MSG (Monaco Sports Group) küzd a vezető személyzeti változásokkal, a Mahindrától d’Ambrosio korábbi csapatfőnöke, Dilbagh Gill távozott váratlanul. A mindig nagyon lelkes Gill kulcsfontosságú szerepet játszott például az indiai verseny létrehozásában.

    Dilbagh Gill & Jérome d'Ambrosio, Mahindra, FE, Formula E
    Fotó: Sam Bloxham/LAT Images/FIA Formula E

    Csapata volt az első, amelyik karbon semleges lett, és feliratkozott a Gen3 listájára, annak ellenére, hogy visszább estek korábbi teljesítményükhöz képest.

  • De Vries máris fejtörést okoz az új munkaadójának

    De Vries máris fejtörést okoz az új munkaadójának

    A Mercedes kivonulásával Nyck de Vries az érkező Maserati alakulathoz pártolt a Formula E-ben. Amennyiben azonban a királykategóriában lehetőséget kap, utolsó pillanatban lesznek kénytelenek pótolni.

    A holland lett a Formula E első világbajnoka, a hétvégi Olasz Nagydíjon pedig már első versenyén pontot szerzett a sereghajtó Williamsszel. Ez nyilván felkelti az F1-es csapatok érdeklődését: jelenlegi állás szerint a britek mellett az Alpine is érdeklődik iránta.

    Amennyiben létrejön valamiféle egyezség, a The Race szerint a Maserati – bár még nem jelentették be, de valószínűsíthető, hogy náluk indulna – kénytelen lesz elengedni őt, pedig a Gen3-as autó tesztelése már folyamatban van.

    A szezon is hamarabb kezdődik, mint az F1-ben, a januári versenyek előtt már decemberben kollektív tesztre kerül sor.

    De Vries éppen legrosszabb szezonján van túlaz elektromos sorozatban. Világbajnoki címe után feleannyi pontot szerzett, mint szintén bajnokká váló csapattársa, Vandoorne. Ennek ellenére a Maserati lecsapott rá, miután Lucas di Grassi nem hosszabbított a csapattal.

    A gyártók mér most nekiállhatnak véglegesíteni a hajtásláncokat, a DS Automobiles révén a Maserati is így tehet. Emiatt főképp fontos lenne számukra, hogy minél hamarabb tisztán lássanak pilótafronton.

    A csapat ráadásul a Venturi névről váltott Maseratira, ez pedig a belső működésben is meglátszik majd. Ennek első jele, hogy Susie Wolff távozott a csapat éléről.

    De Vries helyére nem sok élversenyző kerülhet, ugyanis a legtöbben már bejelentették, vagy közel állnak egy 2023-as üléshez. Ha a tapasztalat számít, a jelenlegi mezőnyből Oliver Turvey (a NIO-nál jelölt), illetve Maximilian Günther jöhet szóba.

    Ha azonban köztudott, hogy a szintén olasz Antonio Giovinazzi, aki korábban tárgyalt a Maseratival, de ő most szintén az F1-be, a Haashoz vágyik.

    De Vries pedig a Toyota LMH projektjébe is szeretne bejutni, de ez nyilván ellentétes a királykategóriás eséllyel.

  • A Porsche gyári pilótája, Lotterer az Andretti színeibe öltözhet át

    A Porsche gyári pilótája, Lotterer az Andretti színeibe öltözhet át

    „Kettős ügynök” lesz jövőre a Porsche gyári pilótája, André Lotterer, aki a Hypercar program mellett marad az elektromos sorozatban.

    A stuttgarti márka az Endurance Világbajnokságra csoportosította át a belga-német versenyzőt, és közben megszerezték Antonio Félix da Costa szolgálatait. Lotterer erre a Porsche új ügyfélcsapatához, az Andrettihez szerződött le.

    A csapat egyben azt is megerősítette, hogy a másik ülésben marad Jake Dennis, így egy év után az IndyCar pilótától, Oliver Askew-től vesznek búcsút.

    „Örömmel csatlakozom az Avalanche Andretti FE csapatához a kilencedik szezonban, a Gen3-éra kezdetén. Jó lesz Jake-kel együtt dolgozni, ketten jó kombináció leszünk ahhoz, hogy a csapatot a mezőny élére repítsük.” üdvözölte Lotterer a hírt.

    Lotterer már kétszer is volt nyertes csapatban, a Techeetah után azonban a Porschéval sem jött össze neki a futamgyőzelem. Nyolc dobogójából többször is csapattárs fosztotta meg ettől: először Vergne, legutóbb pedig Wehrlein.

    Florian Mödlinger, a Porsche gyári motorsport programjának vezetője azt is elárulta, a versenyző mellett Formula E tapasztalattal rendelkező mérnököket is küldenek majd az Andretti garázsába.

    „Mindig az élre törekszünk bármilyen sorozatban induljunk is. – kezdte Michael Andretti csapatfőnök. – André hihetetlen tapasztalatot hoz hozzánk, és újabb lépést jelent a győztes csapat felé. Már várjuk, hogy Jake mellett versenyképes és érdekes felállást alkossanak.”

    Az eddig bejelentett Gen3 pilóták:
    Csapat Partner Pilóták
    Jaguar
    Jaguar
    🇳🇿 Mitch Evans 🇬🇧 Sam Bird
    Envision 🇳🇿 Nick Cassidy 🇨🇭 Sébastien Buemi
    Porsche
    Porsche
    🇵🇹 António F. da Costa 🇩🇪 Pascal Wehrlein
    Andretti 🇬🇧 Jake Dennis 🇩🇪 André Lotterer
    Maserati
    DS
    ? ?
    Dragon ? ?
    Mahindra
    Mahindra
    🇧🇷 Lucas di Grassi 🇬🇧 Oliver Rowland
    Abt 🇳🇱 Robin Frijns 🇨🇭 Nico Müller
    Nissan
    Nissan
    🇫🇷 Norman Nato 🇫🇷 Sacha Fenestraz
    McLaren 🇩🇪 René Rast ?
    NIO 333 NIO ? ?
    Techeetah ? ? ?
  • „Szópárbajba” keveredett Vettel és di Grassi

    „Szópárbajba” keveredett Vettel és di Grassi

    Sebastian Vettel nem „értékelte” a Formula E világát, így Lucas di Grassi megharagudott rá.

    2022 végén a német versenyző szögre akasztja a sisakot és búcsút int a száguldó cirkusznak. Így a sajtó arra kíváncsi mivel fogja tölteni a négyszeres világbajnok a ‘nyugdíjas éveit.’ A környezettudatos Vettelnek a Die Zeit azt ajánlotta, hogy próbáljon szerencsét az FE-ben, ám a 35 éves pilóta nem rajongott az ötletért.

    „Nem, nem megyek a Formula E-be. Nem szeretnék részt venni egy olyan projektbe, amiben nem vagyok biztos. Nem látom értelmét annak a sorozatnak. Az ott használt technológiát egy átlagos autóban nem lehet hasznosítani. A környezetvédelem szempontjából is teljesen haszontalan. Az akkumulátorokat nem megújuló energiaforrásokkal tölti fel, hanem fosszilis anyaggal.” – magyarázta Vettel.

    A brazil di Grassi, aki 13 győzelmet és egy bajnoki címet jegyez a sorozatban éles kritikát fogalmazott meg a négyszeres világbajnokkal szemben. A korábbi F1-es versenyző szerint a német nem tudja miről beszél.

    „Ha Vettel nem akar a Formula E-be jönni, az az ő döntése. Ám, ha azt állítja, hogy az itt használt technológia nem releváns az autózás jövője szempontjából, akkor vagy fogalma sincs arról, hogy miket beszél, vagy próbálja félrevezetni a közvéleményt. Avagy az összes tudatos dolog amit mostanában csinál – szemétszedés, biciklizés stb. – egy nagy humbug, és ő valójában nem hisz ebben.” – magyarázta álláspontját di Grassi.

  • Tanút és vőlegényt ültet autóiba a visszatérő ABT

    Tanút és vőlegényt ültet autóiba a visszatérő ABT

    Immár az Audi nélkül, de visszatér az Abt a Formula E-be. Pilótáik azonban az új felállás ellenére ismerős arcok lesznek.

    Két korábbi gyári Audi pilóta csatlakozik hozzájuk, akik ráadásul jó kapcsolatba is állnak egymással, ugyanis Robin Frijns volt Nico Müller keddi esküvőjén a tanú.

    Mindketten szerepeltek már korábban a Formula E-ben is, Frijns eddig az Envision pilótája volt, míg Müller a sereghajtó Dragonnál töltött el pár szezont.

    Frijns két győzelmet tud eddig felmutatni hat szezonja alatt, négy év után távozik a jelenlegi csapatától, akikkel megromlott a viszonya, így lecserélték Sébastien Buemire.

    Müller másfél éves tapasztalat mellett egy meglepetés dobogóval büszkélkedhet a valenciai flúgos futamon elért második helye révén. A sorozatos szenvedés miatt azonban inkább a DTM-re koncentrált. Bár a tavalyi szezon nem igazán jött össze neki, idén negyedik helyen áll a bajnokságban egy győzelemmel.

    Ők ketten már dolgoztak korábban együtt, a 2018-tól három szezonon keresztül voltak csapattársak a DTM-ben – pont az Abtnál. 2020-ban érték le a legjobb eredményeiket közösen, akkor Müller második, Frijns pedig harmadik lett a bajnok Rast mögött.

    Rast, Frijns & Müller, Audi, DTM, racindline.hu
    Fotó: DTM

    „Robin és Nico volt számunkra az álomcsapat, már az elejétől fogva. Mindennel rendelkeznek, ami a Formula E visszatérésünkhöz szükséges: sebesség, tapasztalat és a helyes hozzáállás.” – jelentette ki Hans-Jürgen Abt.

    „Ha fel akarjuk venni a versenyt a nagy gyári csapatokkal jövőre, akkor kicsi, de ütős csapatra van szükségünk. Ehhez illik hozzá tökéletesen Robin és Nico.”

    A The Race szakportál úgy jellemezte az Abt felállását, mint két pilóta, akiknek van még mit bizonyítaniuk a Formula E-ben, motivációban így biztosan nem lesz hiány. Jövőre a Mahindra erőforrásait használják majd, a gyári csapatnál pedig korábbi versenyzőjük, Lucas di Grassi segíti majd közvetetten a munkájukat.

    A 2023-as mezőny:

    Csapat Partner Pilóták
    Jaguar
    Jaguar
    🇳🇿 Mitch Evans 🇬🇧 Sam Bird
    Envision 🇳🇿 Nick Cassidy 🇨🇭 Sébastien Buemi
    Porsche
    Porsche
    🇵🇹 António Félix da Costa 🇩🇪 Pascal Wehrlein
    Andretti ?? ??
    Maserati
    DS
    ?? ??
    Dragon Vergne Vandoorne
    Mahindra
    Mahindra
    🇧🇷 Lucas di Grassi 🇬🇧 Oliver Rowland
    Abt 🇳🇱 Robin Frijns 🇨🇭 Nico Müller
    Nissan
    Nissan
    🇫🇷 Norman Nato 🇫🇷 Sacha Fenestraz
    McLaren 🇩🇪 René Rast ??
    NIO 333 NIO Ticktum Sette Camara
    Techeetah ? ?? ??

    dőlt: meg nem erősített, de a The Race szerint létrejött szertődések

  • A Jaguar két tartalékát szerezte meg jövőre a McLaren partnere

    A Jaguar két tartalékát szerezte meg jövőre a McLaren partnere

    Több változás is lesz jövőre a Nissannál. A DAMS kivonulása mellett a McLaren révén lesz partnercsapatuk is, valamint teljes pilótacserét jelentettek be.

    A csapat bajnoka, Sébastien Buemi már korábban bejelentette távozását az Envision-Jaguarhoz. Helyére a várakozásoknak megfelelően Sacha Fenestraz érkezett, aki már Szöulban egy verseny erejéig bemutatkozhatott a Dragonnál a sérült Giovinazzi helyén.

    Mint kiderült, Maximilian Günther sem marad a csapatnál, hanem az idei évet kihagyó – szintén Szöulban beugró – Norman Nato váltja majd. A francia tavaly még a Venturival indult, egy viszonylag eseménytelen szezon után viszont megnyert az utolsó versenyt. Ennek ellenére a következő – idei – évadra di Grassi érkezése miatt kiszorult.

    Mindkét francia pilóta a Jaguarhoz került 2022-re, és tartalékpilótai szerepkört teljesítettek a partvonalon.

    „Nagyon boldog vagyok, hogy visszatérhetek teljes munkaidős Formula E pilótaként a Nissannal. A Gen3 éra egy új kezdet a bajnokságban, már izgatott vagyok, hogy újra autóba ülhetek, és tesztelhetek.

    A kemény munka most kezdődik, sokat kell még tanulnom, és rengeteg területen fejlődnöm a csapattal, hogy a legjobbamat nyújtsam az idénynyitón Mexikóvárosban.” tekintett már előre Nato.

    A 23 éves Fenestraz ezzel szemben Japánban, a Super Formula és Super GT sorozatokban szerepel. Utóbbit vezeti, a másikban pedig második helyen áll jelenleg a bajnokságban.

    „Egy álmom vált valóra. Nagy lépés számomra, hogy most először világbajnokságon vezethetek, a legjobb pilóták ellen. Más lesz ez a kihívás, mert még nem vezettem elektromos versenyautót egy egész szezonban. Izgatottan várom, hiszen az utcai pályák a kedvenceim, ahol nagy a veszély és nincs hely hibázni.

    Mivel újoncként érkezem, nagy felkészülés vár rám, és sokat kell még tanulom. Hosszú ideje álmodom erről, és nagyon hálás vagyok a Nissannak a lehetőségért.” – emelte ki Fenestraz.
    Hiába egy újonc és egy visszatérő pilóta, a Nissan csapatfőnöke magabiztos a párossal kapcsolatban. Szerinte jól kiegészíti majd egymást a tapasztalat és a fiatalság.

    Ezzel szemben a címvédő testvércsapat McLaren szintén egy idei kispadossal indul. René Rast tér vissza náluk, aki a DTM-ben és az Endurance világbajnokságon „szabadságolt”.

  • McLaren pilóta lett René Rast (is)

    McLaren pilóta lett René Rast (is)

    Zak Brown és a McLaren környékén két botrány is kirobbant nemrégiben a szerződésekkel kapcsolatban, most azonban René Rast egy biztos helyen csatlakozott hozzájuk.

    Oscar Piastri a Forma-1-ben, Álex Palou az IndyCarban keveredett bele egy illegális átigazolásba a britekhez, ami miatt most a háttérben megy a jogi hercehurca.

    Ehhez képest egy eléggé stabil bejelentés következett a részükről, hogy René Rast vezeti majd az egyik Formula E autójukat.

    A német nemrég jelentette be, hogy otthagyja az Audit, és az is kiderült, hogy a BMW gyári csapatához csatlakozik, azt azonban még nem erősítették meg, melyik sorozatban fog velük indulni.

    Rast már korábban is indult a Formula E-ben is, egy beugrás után végül az Audinál kapott állandó helyet. A márka kivonulása után azonban ülés nélkül maradt, most a Mercedesből lett McLarennél kap állást.

    „Izgatott vagyok, hogy csatlakozhatok a McLaren Formula E csapatához. Mint rajongó, a McLaren név hordoz magában egyfajta vonzerőt. Ez egy ikonikus név a motorsportban hosszú történelemmel, megtiszteltetés és büszkeség, hogy őket képviselhetem a következő szezonban.

    Már évet eltöltöttem a Formula E-ben, és nagyszerű élmény volt, de úgy éreztem, hogy nem végeztem még itt. Most boldoggá tesz, hogy kapok egy lehetőséget az utam folytatására. Nagyon motivált vagyok, és nincs kétségem afelől, hogy nagyszerű dolgokat viszünk majd véghez. Már alig várom!”

    Rast eddig két dobogót szerzett az elektromos sorozatban. Egyet a berlini hatfutamos szezonzárón szerzett, amikor Daniel Abt helyére ugrott be. Másodjára pedig az Audi utolsó szezonjában volt eredményes, amikor di Grassival kettős győzelmet szereztek Pueblában.

    A másik ülést a McLaren vélhetően Felix Rosenqvist számára tartja fent, de a svéd inkább maradna az IndyCarban, és lehet, hogy emiatt a McLarentől is elválna.