Kategória: Formula E

  • A világbajnok a Red Bull csapatfőnökének hálálkodik, amiért megmentette az életét

    A világbajnok a Red Bull csapatfőnökének hálálkodik, amiért megmentette az életét

    Egy évvel ezelőtti ijesztő balesetének hátteréről beszélt Pascal Wehrlein, a Formula E 2023-24-es szezonjának világbajnoka.

    A tavalyi év decemberében, az elektromos széria előző szezonjának nyitófutamán, a Sao Paulo ePrix-n járunk, ahol a címvédő Wehrlein az élmezőnyben csatázva, öt körrel a verseny vége előtt egy csúnya bukást vészelt át, miután Nick Cassidyvel ütközve Porschéja először oldalra fordult és a korlátnak csapódott, majd fejtetőre állva került nyugalmi állapotba.

    A német pilóta szerencsére nem szerzett komoly sérüléseket, de elmondása szerint hosszabb ideig érezte még testén a baleset hatásait. Most, egy évvel a történtek után a Wehrlein a Formula E videójában idézte fel a történteket, amely során váratlanul a Red Bull F1-es istállóját vezető Laurent Mekies nevét is előhozta.

    „Beleütöttem a fejem abba a falba, amit nagyon is megéreztem. Ezt követően pedig arra emlékszem, hogy fejjel lefelé állok a pályán. Összeszedtem egy-két horzsolást, de semmi komoly nem történt” – kezdte a 31 éves pilóta.

    „Pár nappal a baleset után üzenetet küldtem egy barátomnak, aki jelenleg a Red Bull csapatvezetőjeként dolgozik, Laurent-nak. Néhány évvel ezelőtt még az FIA alkalmazásában állt, és akkor vezették be azt a bizonyos újítást, amit ma glóriának nevezünk. Azt írtam neki, »nagyon köszönöm, hogy megmentetted az életemet«.”

    Mekies a mozgalmas elmúlt évtizede során ugyanis 2014 és 2018 között dolgozott az FIA kötelékében biztonságért felelős igazgatóként, és valóban erre az időszakra esik az először 2018-ban az F1-es autókon, azóta a formaautós sorozatok teljes spektrumán megjelenő fejvédőelem, a glória kifejlesztése, amelyben a francia szakember is részt vett. Mekies ezt követően öt évre a Ferrari sportigazgatója lett, innen került vissza a Red Bull kiscsapatának élére, ahol még annak Minardi-formájában F1-es karrierje beindult, s innen léptették elő a Red Bull csapatfőnökévé idén nyáron.

    Wehrlein is az F1-et vette célba versenyzői karrierjének építésével, ám végül csak két szezont töltött a királykategóriában, 2016-ban a Manornál, majd 2017-ben a Saubernél – azóta a Formula E-ben találta meg a számításait, ahol mára világbajnoknak és nyolcszoros futamgyőztesnek mondhatja magát – na meg olyasvalakinek, akit a glória mentett meg legalább egy súlyosabb sérüléstől tavaly Sao Paulóban.

  • Az újonc elfelejtett fékezni, gigantikus baleset lett belőle

    Az újonc elfelejtett fékezni, gigantikus baleset lett belőle

    A Forma–1 feszült bajnoki szezonzárójának fényében nem jött ki jól, hogy a Formula E erre a hétvégére tűzte ki új idényének első futamát, ám Fernando Alonso pártfogoltja akaratlanul is gondoskodott róla, hogy az elektromos széria is magára tudja vonni a figyelmet.

    A Formula E 12. szezonja vette kezdetét a Sao Pauló-i utcai pályán egy egyversenyes hétvégével. Ez a Gen3-as autók utolsó idénye, vagyis a szabályokban nincs jelentős változás, a mezőnyben azonban történtek jelentős átalakulások: a McLaren kiszállásával a mezőny tízcsapatosra fogyatkozott, miközben formaautózásba fogott a Citroen (a korábbi Maserati helyén), és a tízből hét istálló is változtatott pilótafelállásán.

    Az erőviszonyokról majd a szezon előrehaladtával kaphatunk teljesebb képet, de a már pár éve etalonnak számító Porsche csapataival alighanem idén is számolni kell az élmezőnyben (a gyári Porschéval Pascal Wehrlein kapta meg a pole-ért járó három pontot, noha három hellyel hátrasorolták, amiért a bokszutcában kipörgette a kerekeit, így Jake Dennis indulhatott az élről az Andretti-Porschéval).

    Egyelőre látványos előrelépést mutat a Mahindra is, noha az ő esélyeiket a rajtnál meg is pecsételte egyik versenyzőjük, Nyck de Vries, aki csúnyán elmért féktávjával amellett, hogy defektet okozott a második helyről induló Dan Ticktumnak (Cupra Kiro-Porsche), Edoardo Mortara pályán kívülre terelésével nagy csapást mért saját és csapattársa versenyére is.

    A gyorstöltés idén is csak a kétversenyes hétvégéken kerül bevetésre, de a támadó módok révén is bőven történtek helycserék az élen, a mezőny sűrűje pedig szállította a bonyodalmakat. Amikor három körrel a verseny vége előtt Sébastien Buemi a falba lökte Mitch Evans Jaguarját, teljes pályás sárga zászlós jelzés lépett érvénybe, ez viszont csak egy újabb balesetet szült.

    A Cupra Kiro újonca, a Red Bull juniorprogramjából és a Forma–2-ből frissen távozó, de továbbra is Alonso cége által menedzselt Pepe Martí nem reagált időben arra, hogy mindenkinek kötelezően csökkentenie kell a sebességét, és egyenesen az előtte az utat blokkoló Antonio Felix da Costa Jaguarjába és Nico Müller Porschéjába rohant. A két autó hátsó kerekeivel való találkozás a levegőbe repítette Martí autóját, ami földet érve még szaltózott is egyet.

    Ez a hatalmas baleset már piros zászlós leállást ért, Martí pedig szerencsére azonnal és épségben kiszállt a rommá tört autójából.

    Bár már csak két kör volt hátra, amikor a versenyzők visszahajtottak a bokszutcába, az FIA nem vetett véget a futamnak, hanem a takarítás utáni újraindítás mellett döntött. Ez a biztonsági autó mögötti felvezetés után már csak egyetlen versenykört jelentett, amely már nem is hozott változást az élmezőnyben. Dennis, akinek kedvezően jött ki egy előző safety car, amely után egyedüliként neki maradt még támadó módja, hogy annak segítségével az élre törjön, az első helyen kezdte meg az egykörös sprintet, és meg is őrizte a vezetést a befutóig a címvédő Oliver Rowland Nissanja és a Nick Cassidyvel első versenyén dobogót szerző Citroen előtt.

    A szezon január 10-én Mexikóvárosban folytatódik.

  • Váratlan döntés: a Red Bull útjára lép és két csapatot indít a német gyártó

    Váratlan döntés: a Red Bull útjára lép és két csapatot indít a német gyártó

    Forradalmi lépésre szánta el magát a Porsche motorsportprogramja, amely átcsoportosítja erőforrásait a Hosszútávú-világbajnokságból való kiszállást követően.

    Októberben, szintén váratlanul jelentette be a Porsche, hogy az idei szezon végeztével beszűnteti gyári programját a WEC hypercar-kategóriájában, ahol a Penske-vel közösen irányították a csapatot.

    A német sportautómárka vezetői már akkor is a Formula E autóiparban betöltött fontos szerepét hangsúlyozták, most pedig egy hónap elteltével nyilvánosságra is hozták, hogy hol fogják felhasználni a WEC-ből való kiszállással felszabadult erőforrásokat: egyedülálló és eddig példátlan módon két csapatot fognak indítani az elektromos bajnokságban!

    Az elköteleződés nem a most decemberben rajtoló, hanem a rákövetkező, 2026-27-es szezontól kezdődő szezonra szól, amikor a Gen4-es autókkal új korszakba lép a sorozat. A Porsche még nem sok részletet árult el új csapatáról, de azt már igen, hogy junioristállóként tekintenek majd rá, amely versenyzők és szakemberek képzésének terepe lesz, miközben világbajnoki porondon szerepelhetnek. A Porsche „nagycsapatának” két autója és a „juniorcsapat” két autója így várhatóan nagyon hasonló konstrukcióban fog működni, mint ahogy a Forma–1-ben azt már 2006 óta láthatjuk a Red Bull, és az azóta idén már a negyedik különböző néven futó kiscsapata között.

    Tényleg újra fel kell találni az autósportot, amire ez a versenygép készül?

    Bár az FE-ben eddig még nem volt rá példa, hogy egy istállónak négy autója legyen (ami az F1-ben azért időről időre felveti a jogosulatlan előnyszerzés gyanúja miatti aggodalmakat) azért a elektromos szériában a csapatok közötti együttműködés alaphelyzetben is szorosabb, már csak amiatt is, mert ügyfélcsapatok jelenleg is működnek. A gyári támogatással nem rendelkező istállók tulajdonképpen készen kapják a technikát, hiszen az egyenautókat az Spark szállítja, a hajtásláncot pedig megkapják hozzá a partnerüktől.

    Jelenleg is hat Porsche található a mezőnyben, hiszen a németek az Andrettit és a Cupra Kirót is ellátják technikával. Fontos részlet, hogy ez a szám az új felállás mellett sem fog változni, vagyis a 2026 végén kezdődő 13. szezonban a Porsche a saját két istállója mellett már csak egy ügyfélcsapatot fog fenntartani – hogy ki lesz az, arról még nem kommunikáltak.

    A Porsche gyári csapatának jelenleg Pascal Wehrlein és Nico Müller a pilótái – arról, hogy kik vezethetnek majd a második csapatnál egy év múlva, egyelőre csak találgatni lehet, de talán érdemes szétnézni a márka versenyzőképző programban, amelynek egyik legkiválóbb tagja a DTM friss bajnoka, a török Ayhancan Guven, a juniorok közül pedig említést érdemel a mindössze 16 éves Elia Weiss, aki nemrég már tesztelhette is a csapat autóját.

    A McLaren kiszállása miatt az idén december 6-án, Sao Paulóban kezdődő szezonban már csak 10 istálló lesz a mezőnyben, ám a The Race értesülései szerint egy évvel később ez a szám szinte biztosan vissza fog kúszni 12-re, mivel valószínűsíthető, hogy az Opel is beszáll a sorozatba.

    Az Opel a Stellantis-csoport tagja, akiknek így akár már három érdekeltségük is lehet, hiszen a DS Penske és a Maseratiról Citroenné átalakult csapat szintén az ő brandjükbe tartozik – de a névbeli különbség mellett ők nagyobb önállósággal, különálló stróktúrával is rendelkeznek, mintha csak azonos fedél alól kikerülő négy autóról beszélnénk.

  • Tényleg újra fel kell találni az autósportot, amire ez a versenygép készül?

    Tényleg újra fel kell találni az autósportot, amire ez a versenygép készül?

    A Formula E bemutatta következő, negyedik generációs versenyautóját, amely nagyjából egy év múlva, a 2026-27-es szezontól lép akcióba a versenypályákon. Képeken és videón az új modell.

    Az új, Gen4-es autó nagyobb, nehezebb és erősebb is, mint a most decemberben startoló következő szezonban utoljára használt Gen3 Evo. Maximális teljesítménye jelentősen, 350 kW-ról 600 kW-ra emelkedik, és az energiavisszanyerési képessége is hatékonyabb lesz.

    A karosszériát az FIA-val és a Formula E-vel együttműködve a Spark gyártja, ezeket pedig már le is szállították a bajnokság regisztrált gyártóinak (Porsche, Nissan, Jaguar, Stellantis és Lola), ők végzik majd a tesztelést, fejlesztik ki hozzá a saját hajtásláncukat, majd adják tovább azt az ügyfélcsapatoknak. Az első közös tesztet jövő héten a spanyolországi Monteblanco versenypályáján rendezik.

    A négykerék-meghajtás már jelenleg is egy aktiválható funkció az FE-autókban, ám az csak a rajtnál és a támadó mód bekapcsolásakor működik. A Gen4-esek azonban már állandó négykerék-meghajtással fognak működni, ami a menettulajdonságaik, gyorsulásuk javulásával jár.

    Az autó két különböző aerodinamikai specifikációval rendelkezik majd, a nagyobb leszorítóerős az időmérőkön, az alacsonyabb leszorítóerős pedig a versenyeken lesz használható. A csapatok az eddiginél nagyobb mozgásteret kapnak a differenciálmű területén, ami kulcsfontosságú fejlesztési irányok előtt nyitja meg a kaput a The Race szerint.

    A Formula E közleménye szerint a Gen4-es autók újra feltalálják, újragondolják az autósportot. Arról viszont, hogy miben változik majd a versenyzés képe az új korszakban, egyelőre nem osztottak meg részleteket.

    Érdekes kérdés, hogy miképpen hat majd a versenynaptárra az új autók érkezése, amelyek méretük növekedésével és a köridők várható javulásával már kinőhetnek egyes utcai pályákat: a tokiói, illetve a részben beltérben zajló londoni helyszín lehet a legszűkebb a Gen4-es autók számára, de az egy év múlva startoló szezon versenynaptáráról még nincs döntés.

  • Amikor a pilóta a versenyautójából chatel a kommentátorral, majd benyom egy játékot

    Amikor a pilóta a versenyautójából chatel a kommentátorral, majd benyom egy játékot

    Aligha voltak bárkinek is botrányosabb juniorévei az autósportban, mint a brit Dan Ticktumnak, aki viszont elmondása szerint a Formula E-ben végre megtalálta azt a helyet, ahol az F1-gyel ellentétben önmagát adhatja – ezt pedig egy frissen előkerült videó mindennél hatásosabban bizonyítja.

    A szándékos ütközésekről szóló korábbi cikkünkben már megemlékeztünk arról, hogyan kellett vezekelnie 16 éves korában Ticktumnak, miután a safety car mögött megtorpedózta egy riválisát. A brit kivételes tehetségét mutatja, hogy még mindezek után sem tudták őt figyelmen kívül hagyni az F1-es csapatok, egy ideig a Red Bull juniorprogramjának a tagja volt, majd 2019 decemberében a Williams akadémiájához csatlakozott – ahonnan másfél év múlva újabb botránygyanús körülmények között távozott, nem sokkal azután, hogy egy streamelése során negatívan beszélt a csapat akkori pilótájáról, Nicholas Latifiről.

    Ticktum ezt követően a Formula E-ben végre otthonra lelt, ráadásul idén, negyedik szezonjában első győzelmét is megszerezte a sokáig küszködő csapatával.

    Az idei szezon egyik vicces közjátékát elevenítette most fel az elektromos széria YouTube-csatornája, amint a sanghaji hétvége során, miközben a garázsban ült az autójában, WhatsAppon üzenetet váltott az egyik kommentátorral, Karun Chandhokkal, aki az adásban élőben be is számolt erről, hiszen a brit pilóta sisakkamerájának felvétele bekerült a közvetítésbe. Ticktum a gyors üzenetváltást követően aztán, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, még egy FPS-játékot (first-person shooter/belső nézetű lövöldözős) is elindított a telefonján.

    A közvetlenség ezen szintje a Formula E-től nem idegen – ne feledjük, ez a sorozat vezette be elsőként az is, hogy a kommentátorok a leintést követően azonnal rádiókapcsolásban beszélgetnek el a versenyzővel –, de a magát egy fokkal komolyabban vevő Formula–1-ben napjainkban még elképzelhetetlen lenne.

    A 26 éves Ticktum éppen a napokban nyilatkozott a Reutersnek arról, hogy végleg lezárta magában az F1 hajszolásának álmát, amit könnyebbé tett, hogy az FE-ben a versenynaptár és a pilótákat megillető önkifejezési szabadság sokkal inkább lehetővé teszi számára, hogy élvezze az életet.

    „Ha F1-es versenyző vagy, nincs életed, az egész fiatalságod oda. Itt a Formula E-ben sokkal több időnk van a versenyek között, hogy más dolgokkal is foglalkozzunk. Ráadásul ez a sorozat izgalmas és új” – mondta Ticktum.

    „Akiknek van egy kis karakterük, nincs elég helyük a kiteljesedéshez egy olyan közegben, ahol a hirdetők mindenkinek meg akarnak felelni. Szerintem nem ez a helyes módja az életnek, és én már nem élveztem tovább. A legfontosabb, hogy boldogok legyünk.”

  • Soha nem igazolt még át senki ez a két élcsapat között, most a bajnokpilóta törte meg a jeget

    Soha nem igazolt még át senki ez a két élcsapat között, most a bajnokpilóta törte meg a jeget

    Több nagy horderejű csapatváltás is történt a Formula E holtszezonjában – a legutóbbi nagy bejelentéssel érkező Antonio Felix da Costa azt mondja, az győzte meg őt a Jaguarhoz való leszerződésről, hogy a csapat nem akarta mindenáron megszerezni őt.

    A portugál, aki a 2014-es kezdetek óta állandó tagja az elektromos széria mezőnyének, a Porschénál töltött három szezon után igazol át a Jaguarhoz, amely két gyártó a bajnoki címekért hajtó két fő riválisként emelkedett ki az elmúlt néhány évben. Da Costa korábban már a BMW és a DS pilótája is volt, ő lett az első versenyző a mezőnyben, aki három különböző gyártóval is tudott futamot nyerni, és most megnyitotta magának a lehetőséget arra, hogy mellé tegyen egy negyediket is.

    Da Costa csapattársa a Jaguar oszlopos tagja, Mitch Evans lesz, érkezését pedig az tette lehetővé, hogy a másik új-zélandi, Nick Cassidy a Maseratiból átalakult Citroenhez igazolt, ahol Jean-Éric Vergne mellett vezet majd.

    Mint a The Race rámutat, van egy nagyon érdekes aspektusa a 34 éves portugál versenyző mozgásának, ugyanis idáig a Porsche és a Jaguar gyári csapatának személyzete között soha, egyetlen átigazolás sem történt – így a 2019/20-as szezon bajnoka lett az első, aki ilyet tett.

    Da Costa átigazolásának folyamata az első kapcsolatfelvételtől a szerződés aláírásáig több hónapot vett igénybe, a portugálnak ugyanis a szezon elején a Jaguar visszaeső formája miatt kétségei voltak azt illetően, hogy a helyes döntést hozná-e. A szezon második felére a brit istálló formája feljavult, és a második helyet is elérték a csapatok pontversenyében a Porsche mögött, de nem ez győzte meg a portugált arról, hogy itt otthonos környezetre lel.

    „A tokiói verseny idején a csapatnak már tudnia kellett arról, hogy Nick távozni fog, ezért elkezdték keresni az utódját. Az viszont egy gyenge hétvége volt a négy Jaguar-autó számára, ami kicsit elbizonytalanított. De amikor közöltem ezt a csapattal, azt mondták, hogy nyugodtan gondolkodjak rajta tovább, ők nem akarnak semmit rám erőltetni. Ebből azonnal tudtam, hogy ez az a közeg, amelyben lenni szeretnék!”

    Da Costának kissé hullámzó kapcsolata volt a Porschéval a három év során, már a megelőző szezon végén majdnem menesztették, de aztán gyors egymásutánban szerzett négy győzelemmel igazolta, hogy kimászott a gödörből. A bajnoki címért azonban nem igazán volt harcban ezen évek során, Pascal Wehrlein emelkedett ki a Porsche elsőszámú versenyzőjeként.

    Fotó: Jaguar TCS Racing

    A Jaguar nem csak versenyzői fronton alakul át, a csapatvezetői székben is helycsere történik: James Barclay elhagyja az istállót, helyére a McLaren megszűnt csapatát (és elődjét, a bajnok Mercedest) eddig vezető Ian James ül.

    A portugál azt reméli, hogy új csapatánál jobb bánásmódban részesül, mint előző munkahelyén.

    „Csak bánjanak velem jól. Ha valamit rosszul csinálok, csak mondják meg nekem. Ne hazudjanak, hanem mondják meg szemtől szembe. És szerintem ahhoz, hogy valaki egy csapat vezető alakja legyen, szintén képesnek kell lennie feltenni a kezét, és elismerni, ha hibázott. Persze ha kétszer-háromszor elkövetem ugyanazt a hibát, az már probléma. Csak azt nem szeretem, ha azzal nyugtatnak, hogy minden rendben van, miközben a hátam mögött egész másról beszélnek” – mutatott rá, alighanem múltbeli sérelmei nyomán.

    „Latin versenyző vagyok, szóval nagyon magamra tudom venni az ilyeneket. Ugyanakkor már rég elmúltam 18 éves. Már kivívtam a tiszteletet, és mindössze ennyit is szeretnék kapni, tiszteletet.”

  • Az F1-en kívül próbál szerencsét az Aston Martin tartalékpilótája

    Az F1-en kívül próbál szerencsét az Aston Martin tartalékpilótája

    A brazil Felipe Drugovich az Andretti Formula E csapatához igazol a következő szezonra.

    A brazil ettől függetlenül az Aston Martin tesztpilótája is marad a teljes versenyzői állás mellett – a két feladat párhuzamos ellátásában csak az okoz zavart, hogy 2026-ban a Formula E három hétvégéje esik egybe valamelyik Forma–1-es nagydíjjal, ezek a berlini, sanghaji és a tokói fordulót jelentik, amik a Miami, a Brit és a Magyar Nagydíjjal ütköznek időben. Ezekre a nagydíjakra az Aston Martin bizonyára keres egy másik tartalékot arra az esetre, ha Fernando Alonso vagy Lance Stroll megsérülne/lebetegedne.

    Drugovich 2022-ben megnyerte a Forma–2 bajnokságát, de azóta egyszer sem merült fel a neve komoly versenyzői jelöltként egyik F1-es csapatnál sem, bár állítólag a Sauber és a Cadillac ülésére is pályázott.

    A Formula E környezete nem lesz teljesen ismeretlen a számára, ugyanis idén júliusban a Mahindra csapat tagjaként már rajthoz állt a bajnokság két berlini versenyén, a második pontszerző is lett a 7. helyen célba érve.

  • Még idén visszatér az autósportba a Citroen, rögtön meg is szerezte a legjobb pilótapárost

    Még idén visszatér az autósportba a Citroen, rögtön meg is szerezte a legjobb pilótapárost

    2019 óta nem szerepel autós világbajnokságon gyári csapattal a Citroen, a francia márka azonban most egy számára eddig ismeretlen terepen, a formaautók világában rajzolja vissza magát az autóversenyzés térképére.

    A Citroen jelentős világbajnoki sikereket ért már el a versenypályákon ebben az évszázadban: a WRC-ben Sébastien Loeb nyerte velük sorozatban a bajnokságokat, míg a Túraautó-világbajnokságban José María López zsinórban három vb-címe fémjelezte dominanciájukat. A raliból 2019-ben, a túraautózásból 2016-ban szálltak ki gyári csapatukkal.

    Egy váratlan fordulattal viszont most a formaautók színpadán térnek vissza már a Formula E idén decemberben startoló új szezonjában. A Citroent is szárnyai alatt tudó Stellantis-konszern az utóbbi három évadban már két csapattal is jelen volt az elektromos sorozatban a DS és a Maserati révén, a vezetőségben viszont döntés született a Maserati átprofilozásáról, mivel marketingszempontból az olasz luxusmárka behozatala nem hozta a várt sikereket.

    Még a szintén a Stellantis alá tartozó Opel neve is felmerült, de végül a Citroenre esett a választás, az egy évtizede még Venturiként ismert, azóta több szervezeti változáson is átesett istállóra tehát szeptembertől már Citroenként kell majd hivatkozni.

    A változás nem csak névleges lesz, a csapat a versenyzőválasztással is jelzi, hogy célja betörni az élmezőnybe, ahol az istálló jogelődjei eddig még nem tudták tartósan megvetni a lábukat.

    A Citroen egyik versenyzője Jean-Éric Vergne lesz, akit a DS-től ültetnek át a testvércsapatba, hogy a helyére minden bizonnyal Taylor Barnard üljön majd, mint arról nemrég beszámoltunk. Vergne az FE egyetlen kétszeres bajnoka, 11-szeres futamgyőztes, aki franciaként remekül fog illeszkedni a márka arculatába.

    A másik versenyző pedig szintén a mezőny egy kiemelkedő alakja, az elmúlt években több világbajnoki csatában is benne lévő Nick Cassidy lesz, akit a Jaguartól szerzett meg a Stellantis. Bár még rengeteg a kérdőjel a következő szezon mezőnyét illetően, az összesen 20 futamgyőzelemmel valószínűleg a Citroené lesz a mezőny legsikeresebb pilótapárosa a 12. szezon rajtjánál.

    Bár egyik versenyző érkezését sem jelentették még be hivatalosan, a Formula E ügyeiben rendszerint jól értesült The Race már tényként ír arról, hogy ez lesz a csapat neve és felállása a december 6-ai Sao Pauló-i szezonnyitón.

    A Maseratival a mögöttünk hagyott szezont teljesítő két versenyző sorsa egyelőre bizonytalan, hiszen mindkettőjüknek el kell hagynia a csapatot. A lap szerint Stoffel Vandoorne-nak és Jake Hughesnak is van esélye a sorozatban maradni más csapattal.

  • Lépett az FIA, miután rájött, mi okozza a csonttöréssel járó különös sérüléseket a versenyzőknél

    Lépett az FIA, miután rájött, mi okozza a csonttöréssel járó különös sérüléseket a versenyzőknél

    Szokatlan sérülések ütötték fel a fejüket az utóbbi időben a Formula E-ben, a fegyver ráadásul a versenyzők saját kezében volt. A biztonság érdekében tett intézkedésekkel azonban az utóbbi szezonban az ilyen jellegű baleseteket sikerült teljesen felszámolni.

    Robin Frijns a 2023-as mexikóvárosi futamon szerzett töréseket a kézfejében, miután hátulról ütközött Norman Nato autójának kerekével. Sam Bird 2024-ben Monacóban szenvedett ugyanilyen sérülést egy teljesen más jellegű balesetben: elfékezte magát a Ste. Devote-ban, a bukótérbe kicsúszva pedig jobb kerekével a falnak ütközött.

    Egyik baleset sem volt ijesztőn nagy, a pilóták által elszenvedett következmények ehhez képest aránytalanul súlyosnak tűntek napjaink autósportjában, amikor már csak elvétve történnek olyan balesetek, amelyek miatt futamokat kell kihagyniuk az érintetteknek. A két esetben azonban volt valami közös: mindkét esetben az autó valamelyik első kerekét érte egy hirtelen jött erőhatás, ami pedig megpörgette a kormányt a pilóták kezében, s vagy maga a kormány, vagy a kéz pilótafülkéhez való csapódása okozta a töréseket. Frijns kézfejében három helyen tört el a csont, míg Bird azt mondja, az ő sérülését kilenc csavar és két fémlemez segítségével tudták helyrehozni.

    Rajtuk kívül Sébastien Buemi, Nyck de Vries és Pascal Wehrlein is beszámoltak a kormány által a kezükre mért hatalmas ütésről, noha ők megúszták súlyosabb sérülés nélkül az esetet. A jelenség a 2022-23-as szezontól érkezett Gen3-as autóknál kezdett jelentkezni.

    Bár kirajzolódott a trend, hogy az első kerekeket ért nagy erejű ütés által szabadul el a kormány (tízszer gyorsabban forgott ilyenkor, mint ahogy a versenyző irányítása alatt szokott), az FIA biztonságért felelős szakembereinek időbe telt, mire tesztekkel pontosan beazonosították a problémát, hogy megfelelő válaszreakciót adhassanak rá.

    Videó a sérülésekről és az FIA által megtett lépésekről:

     

    Végül intézkedések egész sora született a sérülést okozó kormányok biztonságossá tétele érdekében: megváltoztatták a kormány formáját, védőhabban bélelték ki a pilótafülkék azon pontjait, ahova a versenyzők keze hozzácsapódhat, és a 2024-ben érkezett Gen 3 Evo modellek első vezetőszárnyának méretét is megnövelték, hogy jobban védve legyenek az első kerekek.

    De ami kétségtelenül a legnagyobb segítséget nyújtotta, az egy rezgéscsillapító beépítése volt a kormányműbe: az adatok azt mutatják, hogy ez 40%-kal csökkentette a kormány forgási sebességét az első kerekeket érő ütés esetén.

    Az FIA az alábbi posztban lévő videókkal mutatja be, hogyan viselkedett a kormány a rezgéscsillapító használata előtt, és hogyan a mögöttünk hagyott szezonban, amikor már felszerelték az autókat ezzel a berendezéssel.

    A 2024-25-ös szezon tapasztalatai pedig azt igazolják, hogy működtek a változtatások, hiszen a bajnokság során egyetlen az elszabadult kormány által okozott sérülés sem történt.

  • Simán lehet, hogy jövőre a Williams kezd el versenyeket nyerni, mondja az állását vesztett McLaren-pilóta

    Simán lehet, hogy jövőre a Williams kezd el versenyeket nyerni, mondja az állását vesztett McLaren-pilóta

    Jó irány az F1 számára a jövő évtől tovább fokozott elektrifikáció? És mi a helyzet a saját karrierjével azok után, hogy a Formula E-ben megszűnt alóla a McLaren? Az FE egyik legsikeresebb pilótájával, Sam Birddel beszélgettünk a Magyar Nagydíj hétvégéjén.

    Bird azon kiváló formaautós versenyzők egyike, akik karrierjük során az igazán nagy lehetőségekről mindig lecsúsztak. Dolgozott ugyan a Mercedesszel (az F1-es szimulátorban), a Ferrarival (a WEC LMGTE-kategóriájában) és a McLarennel is (az FE-ben versenyezve), de ezek mégsem azok a vadászmezők, amelyekről ezek a nagycsapatok a leginkább híresek.

    A McLaren ráadásul három év után a most júliusban véget ért szezonnal ki is szállt az FE-ből, s mivel vásárlót sem talált a csapatára, az istálló teljesen eltűnik a mezőnyből. Ezzel a 38 éves Bird is állását veszítette, és azok után, hogy a 2014-es kezdetektől fogva állandó tagja az elektromos szériának, most a paddockbeli pletykákból úgy tűnt, ezzel 11 szezon után véget is érhet ez a kaland a brit számára.

    Egy másik paddockban, a hungaroringiben azonban ő maga cáfolta meg a racingline.hu-nak, hogy ez így lenne. Bird a BBC-vel volt jelen a Magyar Nagydíjon, hiszen már négy éve mintegy mellékállásként F1-es szakértőként is ténykedik a csatornának, kérdésünkre pedig elárulta, biztos benne, hogy a következő szezonban is ott lesz legalább egy bajnokság rajtrácsán.

    Fotó: Formula E

    „Sok tervem van, remélhetőleg hamarosan bejelenthetem őket. Azt hiszem, továbbra is ott leszek a Formula E paddockjában, és remélhetőleg a WEC paddockjában is” – mondta.

    Az FE-ben Bird a mezőny egyik legsikeresebb versenyzője a győzelmek számát illetően: 12-szer nyert, ennél csak Sébastien Bueminek és Mitch Evansnak van több kettővel, illetve Lucas di Grassinak eggyel. Ám miközben a sorozat 11 szezon alatt 10 különböző bajnokot termelt ki, Birdnek a címet egyszer sem sikerült megszereznie, az utolsó szezonja a McLarennel pedig igencsak feledhetőre sikerült, dobogós helyet sem szerzett.

    „Frusztráló volt a szezon, mert számos versenyen erősek voltunk, de aztán különféle okokból, defektek, büntetések, meghibásodások miatt nem szereztük meg a pontokat, amiket megérdemeltünk volna. Az autónk kifejezetten gyors volt, különösen a szezon első felében. Hiányzott a teljesítményünk esős körülmények között, és egyáltalán az alacsony tapadást nyújtó pályákon. Kár, hogy a McLaren már nincs többé, de köszönettel tartozok a csapatnak azért a hihetetlen lehetőségért, amit kaptam tőlük.”

    „Ha ez lenne a vége a karrieremnek a Formula E-ben, az eredményeim akkor is magukért beszélnek. Nincs miért szégyenkeznem, elégedetten tekinthetek vissza. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy még nem végeztem a Formula E-vel.”

    A F1-es paddockot a jövő évi szabályok tartják lázban, amelyek még inkább az elektromos hajtástól teszik függővé az autók teljesítményét. Bármennyire is azt gondolnánk, hogy az elektromos autóversenyzés egyik úttörője támogatja ezt az irányt, Birdöt sokkal inkább az erőviszonyok átrendeződése hozza izgalomba.

    „Ebben még nem vagyok biztos – mondta az új szabályok várható sikeréről. – Tudjuk, hogyan fognak kinézni az autók, de azt nem, hogy milyenek lesznek a pályán, hogyan fog kinézni a versenyzés. A legizgalmasabb kérdésnek pedig azt tartom, hogy mi lesz az erősorrenddel. Vajon valaki előáll majd egy olyan ötlettel, amire senki más nem gondolt, és mondjuk a Williams kezd el újra versenyeket nyerni?”

    V8-as motor és drasztikus költségcsökkentés – az FIA elnöke felvázolta az F1 jövőjét

    Eközben viszont az F1-ben máris asztalon van a téma, hogy talán mégsem annyira az elektrifikáció lesz az autózás jövője, mint azt sok évvel ezelőtt, a 2026-os szabályok lefektetésekor még hinni lehetett, s nemcsak a gyártók között merült fel, hogy pár szezon múlva újabb motorformulaváltással akár a V8-as vagy a V10-es erőforrások is visszatérhetnek, de az FIA elnöke is tett erre utalást. Ráadásul a jövő évi szabályokat a szimulátorban kipróbáló versenyzők nincsenek is elragadtatva az autók várható viselkedésétől.

    „Biüzemanyagokkal lehetne használni V8-as hibrideket is akár, és azzal is hasonló üzenetet hirdetne a sport, mint jelenleg – mondta erről Bird. – De bíznunk kell az FIA-ban. Minden szabályváltozás alkalmával jönnek a panaszok, hogy ez már nem olyan jó, az autók is lassabbak lettek, de ez a sport a mérnöki teljesítmény csúcsa, így pár év alatt mindenféle kiskapukon keresztül több másodpercet fognak gyorsulni az autók – és aztán az FIA már ismét lassítani próbálja majd őket.”