Kategória: Formula 1

  • Kínos: Russell és a Mercedes is tartották magukat a tervhez, csak nem beszélték meg, hogy mi az

    Kínos: Russell és a Mercedes is tartották magukat a tervhez, csak nem beszélték meg, hogy mi az

    Az Olasz Nagydíj időmérőjét a 6. helyen záró George Russell szokatlan módon nem a lágy, hanem a közepes keveréken érezte gyorsabbnak a Mercedesét, ami miatt nézeteltérésbe is keveredett a csapatával a kvalifikáció döntő pillanatában. A brit felfedte, mi is állt a háttérben.

    Russell a Q1-et meglepetésre a közepes keverékű gumik használatával zárta a legjobb idővel, miközben a Mercedes minden riválisa a papíron gyorsabb lágyakra szavazott. A brit a mindent eldöntő Q3-as körre is ezt a választást preferálta, ehelyett viszont a piros oldalfalú lágy gumikon küldte őt pályára a csapat, amit követően az alábbi beszélgetés zajlott le a pilóta és mérnöke, Marcus Dudley között:

    Russell: Lágy gumikat kaptam?
    Dudley: Igen.
    Russell: Ó. Szerintem azt mondtam, hogy a közepeseket akarom.

    A négyszeres futamgyőztes brit végül a 6. helyen zárta az időmérőt, mindkét McLaren, Ferrari, valamint Max Verstappen mögött, noha Lewis Hamilton öt rajthelyes büntetése miatt egy pozícióval előrébb kerül a rajtrácson. Nem meglepő módon Russellnek a Sky Sports mikrofonja előtt is rögtön a csapattal való nézeteltérésének okait kellett magyaráznia, elmondása szerint pedig egyszerű félreértés történt.

    „A Q1-ben a közepes keverékeket használva is én voltam a leggyorsabb. A Q2 után ezért azt mondtam a csapatnak, hogy ismét a közepeseket szeretném használni, mert magabiztosabbnak éreztem magam velük. Ez már nem az első alkalom idén, hogy a közepes keverék a gyorsabb gumi, legalábbis néhány autón. De nem akarok azon lamentálni, hogy mi lett volna, ha azt kapom meg, mert végül egyébként sem végeztünk elég jó munkát a Q3-ban. Bosszantó” – fogalmazott.

    Norris Verstappen időmérős remeklésén nem csodálkozik, a sajátján annál inkább

    „Őszintén szólva valószínűleg nem voltam elég egyértelmű. Először a Q1 után mondtam, hogy a közepeseket szeretném használni, aztán a Q2-ben is megerősítettem. Később csak azt kérdeztem meg, hogy a terv szerint haladunk-e tovább, amire igennel feleltek, de én azt hittem, hogy a terv a közepes keverék, ők pedig azt, hogy a lágy. A mutatott teljesítményünk alapján pedig azt hittem, hogy elég egyértelmű volt, amit kértem. Szóval itt mindkét fél hibázott.”

    Russellnek a futamra is van egy nagyon konkrét terve, aminek mindenképpen teljesülnie kell – ennek kivitelezése viszont már elsősorban a saját kezében lesz.

    „A versenytempónk valószínűleg jobb lesz, mint a Ferrarié, ők azonban szélvészgyorsak az egyenesekben, szóval muszáj lesz a rajtnál Leclerc elé kerülnöm, különben hosszú és frusztráló versenyt fogok eltölteni mögötte” – ecsetelte vasárnapi kilátásait a Mercedes pilótája.

  • Norris Verstappen időmérős remeklésén nem csodálkozik, a sajátján annál inkább

    Norris Verstappen időmérős remeklésén nem csodálkozik, a sajátján annál inkább

    Bár az Olasz Nagydíjon pole-t szerző Max Verstappen a versenyen nehezebb feladatra számít, a McLarennél egyáltalán nem biztosak abban, hogy könnyedén átugorhatják majd a Red Bullt, Oscar Piastri szerint ugyanis sok csapat hozzájuk hasonlóan gyors ezen a hétvégén.

    Verstappen idén az ötödik rajtelsőségét szerezte, és az előzőekhez hasonlóan ez is kicsit meglepetésként érkezett, hiszen a bajnokságban meglévő előnyük fényében minden hétvégének a McLaren vág neki favoritként. Ehhez képest a hollandnak ugyanannyi pole-ja van már idén, mint Piastrinak, és eggyel több, mint Lando Norrisnak.

    „Az alacsony leszorítóerő miatt itt nagyon nehéz tökéletesen eltalálni egy kört, a féktávokon könnyű hibát véteni – kezdte időmérőjének összegzését Verstappen, akinek a szezon során eddig két győzelme van. – Fantasztikus, hogy itt pole-t szereztem, a Q3 remekül ment, és az autó az egész hétvégén jól működött. Az időmérő előtt még voltak hiányosságaink, de néhány utolsó változtatás lehetővé tette számomra, hogy egy kicsit jobban odategyem magam, amire szükségem is volt ezen az időmérőn. Idén a versenyeken általában több nehézséggel szembesülünk, de mindent beleadunk, aztán meglátjuk, mi történik.”

    Norris a Q2-ben egy korai hiba miatt csak az utolsó pillanatban biztosította be a továbbjutást, és a Q3-at is gyengébb körrel kezdte, de a hajrában ő tudott a legtöbbet javítani, a második rajthellyel pedig olyan eredményt ért el, amit saját bevallása szerint sem feltétlenül érdemelt meg az egyórás produkciója alapján.

    Rossz hír a rajongóknak, késik a V8-as motorok visszatérése a Forma–1-be

    „Max az egész hétvégén gyors volt, de Maxnél ez sohasem meglepetés. Az én időmérőm viszont elég zűrös és hullámzó volt, ezek után pedig nagyon elégedett vagyok azzal, hogy a végén összehoztam a második helyet. Mindig az alapján értékelem az eredményemet, hogy hogyan vezettem az adott napon. Most úgy érzem, nem végeztem valami jó munkát, de a második hely mégis örömmel tölt el. Szóval rossz és jó dolog is történt” – fogalmazott Norris.

    „A rajtnál ez nem lesz rossz pozíció. Hagyományosan a versenytempóban erősebbek vagyunk, de attól még nagy kihívás lesz megelőzni Maxet. Nem számítok arra, hogy ez varázsütésre menni fog, és eközben ott vannak mögöttünk a Ferrarik is, amelyek szintén nagyon gyorsan előrébb akarnak majd jutni.”

    Csapattársa zandvoorti kiesése után Piastri előnye a pontversenyben 34 egységre duzzadt, így talán kevésbé bánja, hogy ezúttal Norris mögött a harmadik rajthelyet szerezte meg. Ugyanakkor ő is úgy érzi, nem feltétlenül csak Verstappennel lesznek harcban a győzelemért vasárnap.

    „Az 1-es kanyarom egy kicsit közepes volt, de a többi elég tisztán sikerült. Úgy érzem, elég jól felépítettem az időmérőmet, de nagyon szoros a mezőny az egész hétvégén. Max és a Red Bull végig nagyon gyorsnak tűnt, bár ami azt illeti, több csapat is nagyon gyorsnak tűnt, szóval nem érezhetjük magunkat kényelmes helyzetben. Az eredmény ennek fényében nem meglepetés, de persze szívesebben lennénk egy kicsivel előrébb” – mondta a bajnoki éllovas ausztrál.

  • Verstappen újra meglepte a mezőnyt, pályacsúccsal hozta el a pole-t Monzában

    Verstappen újra meglepte a mezőnyt, pályacsúccsal hozta el a pole-t Monzában

    Bár az edzéseken a McLaren és a Ferrari tűnt a leggyorsabbnak, a Olasz Nagydíj időmérőjén némi meglepetésre Max Verstappen Red Bullja szerezte meg a rajtelsőséget.

    Már a szabadedzések is arról árulkodtak, hogy rendkívül közel van egymáshoz a mezőny tíz csapata Monzában – a szombati gyakorláson egy másodpercen belül végzett mind a húsz autó, a trend pedig a hétvége első tétre menő eseményén, az időmérőn is folytatódott.

    Már a Q1 is annyira szoros volt, hogy szinte mindenki szükségét érezte visszatérni a pályára az utolsó percekben – az egyetlen kivétel a pillanatnyilag a tabella élén álló George Russell volt, aki ráadásul a többiekkel ellentétben a közepes keverékeken futotta meg a köridejét – ezzel a Mercedes britje a megspórolt friss keverékek tekintetében máris némi előnybe került a hétvége további részére.

    Az első szakasz végjátékában viszont már nem történtek nagy változások, Russell ideje továbbra is a legjobb maradt, de csapattársának, Andrea Kimi Antonellinek sikerült kimásznia a kiesőzónából. Végül csupán 865 ezredmásodperc választotta el a 20 autót, és csak 689 az első 19-et, de meglepetést mégsem találunk a két Alpine, a két Racing Bulls és Lance Stroll Aston Martinja alkotta leglassabb öt autó között – hacsak nem mondható annak az újonc Isack Hadjar persze, aki egy hete Zandvoortban még dobogós volt, és ezt megelőzően még sohasem búcsúzott a Q1-ben.

    A pályára felhordott kavicsok takarítása miatt csúszott pár perccel a Q2 kezdése, amelyben aztán már a kezdettől a leintésig Max Verstappen neve mellett állt az etalonnak számító 1:19,140-es kör. Az élmezőnyből a legnagyobb veszélyben Lando Norris került, aki az első körét a célegyenes végi sikán átvágásával eldobta, majd kisvártatva 7. hellyel korrigált. Ez persze még nem volt elég, hiszen a végén a 11. pozícióig csúszott vissza, de két felvezető kör után, Oscar Piastritól is szélárnyékos segítséget kapva, utolsóként befutva biztosította a továbbjutását az 5. helyen.

    Verstappent a legjobban megközelíteni Antonelli tudta, miközben a Mercedes, a McLaren, a Ferrari és a Red Bull is mindkét autójával bejutott a Q3-ba, Fernando Alonso Aston Martinja és Gabriel Bortoleto Sauberje társaságában. Kiesett Oliver Bearman, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Alexander Albon és Esteban Ocon.

    Az első Q3-as körök máris nagy tűzijátékot hoztak, többen váltották egymást az élen, mire Verstappen, Leclerc, Piastri, Hamilton sorrend alakult ki, az elsőként, szélárnyék nélkül haladó Norris pedig csak a 7. legjobb idővel kezdett.

    Nem jelentett meglepő látványt, hogy az utolsó időmérős körére mindenki lágy gumikon érkezett, ám Russell számonkérte emiatt csapatát, ő ugyanis ezúttal is közepes keveréket szeretett volna – a brit végül csak 6. leggyorsabb lett, egy hellyel csapattársa előtt.

    Az élen viszont tovább éleződött a feszültség. Az elsőként érkező Ferrarik nem tudtak Verstappen elé kerülni, Norrisnak azonban egyedüliként sikerült! Ám a holland még érkezett mögötte, és 77 ezredes előnnyel visszavette az első helyet, ezzel megszerezve a rajtelsőséget önmaga és a Red Bull számára az Olasz Nagydíjra. Norris és Piastri végeztek mögötte, Leclerc negyedik lett, az ötödikként végző Hamilton pedig a Zandvoortból áthozott büntetésével a 10. pozícióba kerül majd a rajtrácson.

    Verstappen 1:18,792-es ideje pedig új pályacsúcsot is jelent Monzában, és mivel az F1 leggyorsabb pályáján járunk, 264,682 km/órás átlagsebességével ez a valaha volt leggyorsabb kör is a sportág történetében.

  • „Gyűlöli az autót” – 2025-ben nem lesz megoldás Hamilton és a Ferrari bajaira

    „Gyűlöli az autót” – 2025-ben nem lesz megoldás Hamilton és a Ferrari bajaira

    Noha a Holland Nagydíjon pozitív változásról beszélt az autóban tapasztalható érzettel kapcsolatban, majd az Olasz Nagydíj pénteki edzésnapján is hozta Charles Leclerc tempóját, Juan Pablo Montoya szerint Lewis Hamilton finoman szólva sem kedveli a Ferrari idei autóját. 

    „Úgy tűnik, mint aki nagyon kényelmetlenül érzi magát a Ferrariban, és keményen dolgozik, ez látszik, rengeteg órát fektet bele, de ezt az autót eredendően gyűlöli. Nyilván nem nyilatkozhatja azt, hogy utálja az autót, de ezt egy mérföldről is látni” – fejtegette a McLaren és a Williams korábbi pilótája az AS Colombia YouTube-csatornáján.

    Korábban mi is részletesen írtunk róla, hogy milyen problémái lehetnek Hamiltonnak a Ferrarival (az egyik, ami nagyon más Maranellóban a Mercedesnél megszokotthoz képest, az a fékezés), miközben olyan gondokkal is szembesülnie kell, amelyek nemcsak rá, hanem a csapat általános versenyképességére is hatással vannak.

    Ilyen például a Scuderiát az év eleji Kínai Nagydíj óta hátráltató probléma a padlólemezzel, amelyre több módosítással – többek között új hátsó felfüggesztéssel – sem tudtak megoldást találni. Eközben a csapatnál azt sem ismerik el nyíltan, hogy ez a gondjuk, de az olyan esetekből, mint ami a Magyar Nagydíjon történt (Leclerc abroncsaiban növelni kellett a nyomást, hogy ne kopjon el túlságosan a padlólemez), eléggé világosan látszik, hogy igen.

    „A Ferrarinál jónak érződik a hangulat, de továbbra is hátráltatja őket ez a probléma az autóval, amivel kapcsolatban senki nem fogja feltenni a kezét és azt mondani, hogy »részletesen elmagyarázzuk, hogy pontosan mi az« – mondta Ted Kravitz, az elismert szakértő a Sky Sports műsorában, majd elárulta, hogy Leclerc-től tudja, ez a gond az hátralevő kilenc versenyen is a Ferrarival marad. – Talán nem kell nekik [magyarázattal szolgálni], de mi tudjuk, hogy ez igazából egy régi Mercedes-probléma. Nem tudják annyira alcsonyan futtatni az autókat, ahol akarják, mert túlságosan elkopik a padlólemez és szabálytalanok lesznek. Charles pedig azt mondta nekem, hogy »ezt nem tudjuk megoldani«. Azt mondta, hogy »nem tudunk megoldást találni a szezon vége előtt, mert már minden erőforrást átirányítottunk 2026-ra.«”

    Ez persze nem azt jelenti, hogy a Ferrarinak ne lehetnének erősebb hétvégéi a hátralevők közül, de egy ilyen alapvető limitáló tényező mellett a versenyeken (ahol a leginkább ügyelni kell a nehéz autóval megtett sok kör miatt a túlzott kopásra) nehéz lesz labdába rúgni.

  • Norris az élen a rendkívül izgalmasnak ígérkező monzai időmérő előtt

    Norris az élen a rendkívül izgalmasnak ígérkező monzai időmérő előtt

    A második után az Olasz Nagydíj harmadik szabadedzésén is Lando Norris volt a leggyorsabb, de egyáltalán nem dőlhet hátra az időmérő előtt.

    Miként az általában a harmadik szabadedzéseken lenni szokott (kivéve, ha eső veszélye fenyeget), most sem kapkodtak a csapatok – 10 perc után csak Yuki Tsunodának és a két Alpine-nak volt gyorsköre. A második 10 percben aztán megélénkült a forgalom a pályán, miközben az enyhe hátszél miatt többen is elfékezték az első sikánt. Elsőként Hamilton tette ezt meg, de aztán jött Piastri is, noha ő a fehér vonalak között maradt, majd Sainz, Bearman, Bortoleto és Norris is rövidített.

    Többen átvágták az első sikánt:

    Kevesebb, mint 38 perc volt már csak hátra, mire az összes pilóta megtett legalább egy mért kört (George Russell volt az utolsó). Az első tízben ekkor Verstappen (1:20,040), Leclerc, Hamilton, Tsunoda, Hadjar, Antonelli, Piastri, Bortoleto, Sainz, Russell volt a sorrend. Verstappen, Hadjar, Antonelli és Russell lágy; a két Ferrari, Sainz, Bortoleto közepes, Piastri és Tsunoda pedig kemény keveréken körözött, elég nagy volt tehát a szórás.

    Az első gumiszettek nyüstölése azonban ezzel nem fejeződött be, úgyhogy bőven láttunk még javításokat, többek között Verstappen is gyorsult az élen 1:19,688-ra, míg Leclerc-nek volt egy megingása a Parabolicában.

    Amikor úgy tűnt, hogy 20 perccel a vége előtt Alex Albon használt lágy gumis körével véget ért az edzés időmérő-szimulációs körök előtti szakasza, a két Ferrari még visszatért a bokszból a használt közepes keverékén és megpróbált javítani, de nem tudott, így az első tíz Verstappen, Hamilton, Albon, Leclerc, Russell, Hülkenberg, Tsunoda, Hadjar, Piastri, Bearman sorrendben várhatta a hajrát, míg Lando Norris csupán a két Aston Martint és két Williams-t megelőzve a 16. helyen szerénykedett.

    Leclerc megingása a Parabolicában:

    Ám amikor a két McLaren is megkapta a lágy Pirelliket, rögtön odapörköltek és Norris (1:19,331), Piastri (1:19,578) sorrendben az élre álltak. Az utánuk egyaránt lágyon érkező Hülkenberg, Bortoleto, Hadjar, Russell négyes csak a 3. és 7. helyek közé iratkozott fel, míg Max Verstappen és a két Ferrari-pilóta az utolsó 10 percre hagyta a maga körét.

    A holland jött elsőnek és 0,182 másodperces hátránnyal felugrott a 2. helyre, miközben Norris megpróbált javítani, de ez nem jött össze neki. Összejött viszont Bortoletónak, aki remek körrel bejött a 3. helyre Piastri elé, de csak addíg, míg az ausztrál le nem faragta hátrányát 0,165 másodpercre a csapattársához képest, amivel visszavette a 2. helyet Verstappentől.

    Az utolsó 6 percbe lépve végül a Ferrari is megjöttek lágyakon, Leclerc pedig a második Lesmóban ismét hatalmasat mentett, miután megcsípte a kavicságyat, ami meg is látszott az idején, hisze közel fél másodperces hátrányban csak a 9. helyre jött fel. Hamilton ezzel szemben nem rontott és a 6. helyre iratkozott fel 0,267 másodpercre Norristól, de csak Bortoleto mögé.

    Leclerc mentése a második Lesmóban:

    A hajrában Liam Lawsont kivéve mindenki a pályán volt még és Verstappennek, valamint Leclerc-nek is sikerült javítania, de míg a holland nem lépett előre pozíciót, addig a monacói mindössze 21 ezredes hátránnyal felugrott a 2. helyre.

    A vége tehát Norris, Leclerc, Piastri lett az első három helyen, őket pedig Verstappen, Russell, Bortoleto, Hamilton, Hadjar, Antonelli és Albon követte az első tízben. A másik Red Bull-lal Tsunoda csak a 15. helyen zárt.

    Miutá az első 10 helyezett 4 tizeden, az első 5 pedig 0,184 másodpercen belül zárt, rendkívül szoros és izgalmas időmérőre van kilátás délután 16 órától, amelyen nüanszok dönthetik el az első hely sorsát.

  • Világbajnokot igazoltak Mick Schumacher helyére, de lehet, hogy a csapattársa lesz

    Világbajnokot igazoltak Mick Schumacher helyére, de lehet, hogy a csapattársa lesz

    Mint arról mi is beszámoltunk, Mick Schumacher visszautasította a Cadillac ajánlatát, így nem lesz az amerikai gyártó versenyzője a hosszútávú sportautó-világbajnokságban (WEC), de a jelek szerint az Alpine-nál sem marad. A francia istálló ugyanakkor szeretné elérni, hogy velük folytassa, miközben leszerződtetett egy sztárpilótát a helyére.

    Schumacher és a Cadillac kútba esett megállapodása bonyolította a helyzetet az idei imolai és spái 6 óráson is dobogón végző némettel kapcsolatban, a The-Race.com értesülései szerint az Alpine ugyanis gyorsan lépett Schumacher pótlását illetően, és leigazolta a kiterjedt sportautót tapasztalattal rendelkező, a Formula E-ben világbajnoki címet nyerő Antonio Felix da Costát.

    Az Alpine az idén egyik autójában a Paul-Loup Chatin, Charles Milesi, Ferdinand Habsburg, a másikban a Mick Schumacher, Jules Gounon, Frederic Makowiecki trióval versenyez, utóbbiból vált volna ki Schumacher, hogy elfoglalja a távozó Jenson Button helyét a Cadillacnél, egyúttal a Forma–1-ben az oda jövőre beszálló amerikai gyártó tartalékpilótája legyen.

    Így jött a képbe Da Costa, akinek a Porsche nem engedte meg, hogy Formula E-kötelezettségei mellett 2024-ben és 2025-ben a német gyártó WEC-csapatában is versenyezzen. A legutóbbi FE-szezont a 3. helyen záró portugál azonban távozóban van a Porschétól, amellyel a kapcsolata is megromlott, és bár jövőre is maradni fog a Formula E-ben, az Alpine-nal visszatérhet a WEC-be.

    Antonio Felix da Costa
    Da Costa a Formula E-ben is marad, de nem a Porscheval | Fotó: Porsche AG

    Előzetesen úgy tűnt, hogy a Jotához csatlakozhat – ahol 2019-től 2023-ig versenyzett –, ám az ottani üresedésre Mick Schumacher volt az esélyes, így a The-Race információi szerint inkább az Alpine-nal állapodott meg. Ez a franciáknak remek hír, hiszen kaptak egy hétszeres Le Mans-i résztvevő pilótát, aki 2022-ben a Jotával meg is nyerte a legendás viadal LMP2-es kategóriáját, egyúttal az év végén bajnok lett Will Stevens és Roberto Gonzalez oldalán.

    Ám korántsem biztos, hogy Da Costa és Schumacher együtt fognak versenyezni, a The-Race ugyanis már korábban arról számolt be, hogy a német pilóta a WEC-be 2027-ben érkező McLarennel egyeztet. Most azonban a szaklap azt is hozzátette, hogy Schumacher az IndyCar felé is kacsintgat, míg az Alpine Da Costa érkezésével próbálhatja marasztalni, hiszen a 34 esztendős versenyző egyértelműen erősítés a csapatnak.

    Da Costa szemszögéből állítólag semmit nem változtat az, hogy Schumacher megy vagy marad, ő már az Alpine pilótája, ám amennyiben a német nem megy sehova, annak az Alpine valamelyik pilótája áldozatául eshet.

    Az idei WEC-szezon következő, idei 6. fordulóját a hétvégén rendezik Austinban.

  • Szerződést hosszabbított a futamgyőztes F1-es pilóta

    Szerződést hosszabbított a futamgyőztes F1-es pilóta

    Az Olasz Nagydíj szombati napjának délelőttjén sor került egy fontos bejelentésre: a 2020-ban ugyanitt első és eddigi egytelen futamgyőzelmét szerző Pierre Gasly még legalább három szezonon át marad a jelenlegi csapatában.

    A 29 esztendős francia 2023-ban csatlakozott az Alpine-hoz, amelynek azóta egyértelmű vezérévé vált és eddigi két és fél szezonja alatt két dobogós helyezést szerzett (2023 Hollandia, 2024 Brazília). Így nem csoda, hogy Monzában a felek bejelentették: 2028 végéig szerződést hosszabbítottak.

    „Örömmel kötelezem el magam hosszú távon az Alpine mellett. Franciaként, különösen egy francia autógyártónak vezetve mindez nagy büszkeséggel tölt el. Mióta 2023-ban csatlakoztam, mindig is úgy éreztem, hogy ez a csapat a megfelelő hely a számomra a jövőre nézve. Flavio [Briatore] támogatása és hite benne, valamint François’ [Provost, a Renault Group új vezérének] elköteleződése a Forma–1-es projekt iránt, miként az Enstone-ban levő emberek természetessé tették ezt a döntést” – olvashatók Gasly szavai az Alpine közleményében.

    „Itt akarok lenni az elkövetkező években és el akarom érni a közös célunkat, azaz a futamgyőzelmeket és világbajnoki címeket. Együtt vagyunk ebben és várom, hogy folytassam ezt a különleges történetet” – zárta sorait a francia.

    „Mióta visszatérem, mindig is azt mondtam, mennyire fontos építkezni és növelni a BWT Alpine Formula ó1 Team versenyképességét. Jól felkészültünk a Forma–1 2026-ban kezdődő új korszakára, és most megerősítettük a vezérpilótánk jövőjét. Pierre elképesztő értékünk volt ebben a kihívással teli időszakban. Nagyon lenyűgözött a hozzáállása, az elkötelezettsége és tehetsége, és várjuk, hogy még sokáig közösen folytassuk ezt a projektet” – nyilatkozta az Alpine F1-es csapatát tanácsadóként irányító Flavio Briatore.

    Ami Gasly csapattársát illeti, Franco Colapinto helye nagyon bizonytalan, és a legvalószínűbb az, hogy jövőre már nem lesz az Alpine pilótája.

  • Volt kollégája két hónappal a kirúgása után is odaszúrt Christian Hornernek

    Volt kollégája két hónappal a kirúgása után is odaszúrt Christian Hornernek

    Noha a csapat eredményességében nem történt gyökeres változás – nem is lett volna elvárható – Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója úgy véli, egy dologban nagyon más lett a bikások F1-es istállója azóta, hogy Laurent Mekies átvette a csapatfőnöki széket Christian Hornertől.

    Hornert az idei Belga Nagydíj előtt menesztette a Red Bull, miután elvesztette a vezteőség bizalmát. Minden bizonnyal az utolsó szög az istállót 2005 óta csapatfőnökként és vezérigazgatóként irányító szakember koporsójába az idei versenyképesség hiánya volt, de már jó ideje, a 2024 eleji zaklatási botrány kirobbanása óta gyülekeztek a fellegek a feje fölött, az utolsó időszakban pedig olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy nagyon rossz a hangulat a csapatban, ami a toborzást is megnehezíti.

    Erről árulkodnak Helmut Marko Monzában tett kijelentése, a 82 esztendős osztrák ugyanis még egyet odaszúrt Hornernek. „Mekies egy vezető technikai szakember, ami a jelenlegi, komplex Forma–1-ben hatalmas előny. Jól kijön az emberekkel, teljesen más a légkör, mint korábban” – mondta a tanácsadó az OE24-nek.

    Ennél a csapatnál térhet vissza Christian Horner a Forma–1-be

    Ez persze nem jelenti azt, hogy a Red Bull akár már jövőre újra a világbajnoki címért csatázhat, mert mint azt a hétvégén Mekies is elmondta, „butaság” lenne azt gondolni, hogy debütáló motorgyártóként rögtön versenyre kelhetnek a Ferrarival vagy a Mercedesszel. Marko azonban ezen a téren kicsit optimistább (vagy csak nem akarja kongatni a vészharangot).

    „Ha megnézzük, mennyire tapasztaltak a riválisaink, ez igaz, de én azt mondom, hogy várjuk meg, mi lesz. Annyira összetettek az új szabályok, hogy bármi lehetséges. Lesznek nagy meglepetések, mind pozitív, mind negatív irányba. Én egyelőre pozitívan gondolkodom” – közölte.

    Ami a Horner irányába történő megjegyzéseket illeti, akármilyen is volt a légkör korábban, kinevezése után Mekies csakis jót tudott mondani az elődjéről, aki „elképesztően támogatóan” viselkedett vele az elmúlt két évben.

    „Ő volt az első, aki írt, és az első, aki hívott. Ma reggel vagy tegnap ismét üzenetet váltottunk. Csakis támogató volt, ami a körülményeket figyelembe véve nagyon lenyűgöző. Senki sem fogja pótolni a személyiségét, senki nem fogja őt egy az egyben helyettesíteni. Azért jöttem, hogy elvégezzem a vezérigazgatói és csapatfőnöki teendőket. Hogy bármilyen módon lehet-e ezt ugyanúgy csinálni, ahogyan Christian csinálta? Nem. Vagy legalábbis nem nekem. De támaszkodni fogunk a csapat elképesztő erősségeire.”

  • Rossz hír a rajongóknak, késik a V8-as motorok visszatérése a Forma–1-be

    Rossz hír a rajongóknak, késik a V8-as motorok visszatérése a Forma–1-be

    Miként arról mi is beszámoltunk, az Olasz Nagydíj után lett volna esedékes egy csúcstalálkozó az F1-es motorgyártók, a csapatok képviselői, illetve az F1 és az FIA között, amelyen megvitatták volna a 2026-os szabályrendszer utáni időszak motorszabályait, különös tekintettel a V8-as motorok visszahozatalára. Mohammed Ben Sulayem azonban lefújta a megbeszélést.

    Az FIA elnöke volt az, aki összehívta szeptember 11-re Londonba a találkozót, amelyen a fenntartható üzemanyaggal hajtott hibrid V8-asok technikai paraméterei mellett arról is tanácskoztak volna, hogy 2029-ben vagy 2030-ban vezessék be azokat. Sulayem előbbi dátum mellett foglalt állást – ami nem csoda, lévén szoros szálak fűzik a Cadillachez, amely ettől az évtől tervezett saját motorral is beszállni a küzdelembe –, most azonban meglepő fordulattal lemondta az egészet, mert állítólag egyértelművé vált a számára, hogy a gyártók között nem lehetséges közös nevezőre jutni a 2029-es bevezetés kapcsán.

    Lévén már a 2030-as bevezetés is egy évvel korábban lenne a 2026-os szabályciklus öt éves időtartamának végénél, ez annyira azért nem meglepő. Sajtóhírek szerint egyébként az Audi és a Honda az a két gyártó, amely teljesen elzárkózik mindenfajta korai váltástól, mert szeretné, ha a 2026-os motorba ölt milliói maximálisan megtérülnének, azaz 2031 előtt nem akar változást.

    Örülhetnek a drukkerek – ilyen motorok térnek vissza az F1-be a jövőben

    Az F1-es erőforrásokat szabályozó megállapodás pedig kimondja, hogy a motorformula 2031 előtti megváltoztatásához az FIA és a FOM támogatása mellett az ötből négy gyártó beleegyezése is kell, azaz amennyiben csak az Audi vagy a Honda ellenezné azt, még átvihető lenne a V8-asok korábbi bevezetése, így viszont nem az.

    Ben Sulayem ezek után nem látta értelmét a találkozónak, mert még egy 2030-as váltásban sem lehetett volna megegyezni, 2031-re viszont már nem is kell, hiszen a jelenlegi megállapodás és az F1 kereskedelmi jogait szabályozó Concorde-egyezmény is 2030 végéig szól, így 2031-re az FIA akár egymaga meghatározhatja, hogy mi lesz a motorszabály, aztán amelyik gyártónak tetszik, az marad, amelyiknek nem, az pedig kiszáll az F1-ből.

    Egy ilyen lépés persze nem túl valószínű, ehelyett bizonyára az F1-gyel és a gyártókkal közösen fogják formálni a sportág jövőjét, a mostani találkozót tehát csak elhalasztották, és egy későbbi időpontban bizonyára tovább egyeztetnek majd a 2031-től esedékes erőforrásokról, amelyek jó eséllyel továbbra is a hibrid V8-asok lesznek.

    Csak két évvel később jönnek, mint ahogy jöhettek volna.

  • Trükközéssel verhető lesz a McLaren, amihez Hamiltont kell beáldoznia a Ferrarinak?

    Trükközéssel verhető lesz a McLaren, amihez Hamiltont kell beáldoznia a Ferrarinak?

    Miként Monzában általában lenni szokott, elképesztően kicsik a különbségek a pilóták között, a pénteki második szabadedzés alapján pedig a McLaren, a Ferrari és a Red Bull is odaérhet a pole-ba.

    Míg az első edzésen Ferrari 1-2-t láthatott a tifosi, addig a második gyakorláson már Lando Norris volt a leggyorsabb, Charles Leclerc azonban csak 0,083 másodperccel maradt el tőle. Persze figyelembe kell venni, hogy a McLaren britje az első lágy gumis körében majdnem eldobta az autót a Roggia-sikánban, majd a bokszba hajtott, hogy a McLaren ellenőrizhesse, nem sérült-e meg az autója, és már használt gumikon visszatérve futotta meg a végül az első helyre elegendő körét, amelyben lassabb volt a második szektorban, mint korábban.

    Norrisban tehát maradt idő, de ugyanez elmondható Leclerc-ről is, akinek a gumijaiban már négy kör volt akkor, amikor megfutotta a legjobbját, míg például a 6. helyen záró, de így is éppen, hogy 2 tizedmásodpercen belül levő Max Verstappen is jócskán hagyott a legjobb körében az első Lesmóban. Mivel addig ő tűnt a legveszélyesebbnek a McLarenekre, a megtankolt autós körei pedig szintén ezt támasztják alá, a hollandra fogadni szombaton nem tűnik ördögtől valónak.

    Ellenben az Aston Martin és a Mercedes küszködhet az aerodinamikai hatékonysággal, tőlük ezért ne várjunk csodákat, miként a Williams szárnyalása sem valószínű, hogy fennmarad, de azért szorosan ott lehetnek az élmezőny mögött.

    A megtankolt autós etapok átlagai

    1. Norris 1:23,64 10 kör közepes
    2. Verstappen 1:23,77 9 kör közepes
    3. Sainz 1:23,99 7 kör közepes
    4. Piastri 1:24,00 9 kör közepes
    5. Leclerc 1:24,17 5 kör lágy
    6. Albon 1:24,20 6 kör közepes
    7. Russell 1:24,24 8 kör kemény
    8. Hadjar 1:24,31 7 kör közepes
    9. Hamilton 1:24,34 8 kör kemény
    10. Lawson 1:24,52 9 kör közepes

     

    A megtankolt autós átlagokból a szokottnál ugyanakkor kevésbé lehet kiindulni, mert többeknél is bezavart a forgalom (például Piastri átlaga is ezért lett ennyivel rosszabb Norrisnál), illetve például a Ferrari egyik pilótájának sem tették fel ezekre a körökre a közepes keveréket, ezért az ő többiekkel való összehasonlításuk nem lehetséges.

    A szélárnyék dönthet

    Mivel ennyire kicsik a különbségek és Monzában rengeteget számít a szélárnyék, bőven benne van a pakliban, hogy nem az az autó szerzi majd meg a pole pozíciót, amelyik tiszta pályán a leggyorsabb, hanem az, amelyik a legjobban ki tudja használni a szélárnyékot. Ez persze kockázatos tud lenni és nagyon jól kell kivitelezni ahhoz, hogy az ember ne veszítsen vele, ezen a téren ugyanakkor a McLaren hátrányban lehet, hiszen náluk mindkét pilóta a világbajnoki címért harcol, ezért biztosan nem fogják egyiket sem a másik szolgálatába állítani azon túl, hogy a Q3-ban egyszer az egyik, máskor a másik halad elöl.

    Az Olasz Nagydíjakon eddig 23 pole pozíciót elérő Ferrari azonban már szabadabban kísérletezhet, hiszen Lewis Hamilton semmiképpen sem indulhat az élről, lévén 5 helyes rajtbüntetés cipel magával Zandvoortból. Persze számára is fontos lesz a minél jobb rajthely, ám a Ferrari számára jelenleg semmi nem lehet fontosabb annál, hogy végre nyerjeneke egy futamot 2025-ben, és ha ez Monzában sikerül, az a lehető legjobb forgatókönyv.

    Az FIA csütörtöki sajtótájékoztatóján meg is kérdezték erről Hamiltont, aki így felelt: „Szélárnyék Leclerc-nek a pole-hoz? A Ferrari csinálta már ezt néhány éve, gondolok itt [Kimi] Räikkönenre és [Felipe] Massára. Én mindig is úgy véltem, hogy ez kockázatos az egyik pilótának, de ha ez segítene, akkor megtenném. Másfelől nem hiszem, hogy hogy a csapat ilyesmit akar csinálni.”

    Látva a pénteki tempót és a McLaren mögötti elképesztően kicsit különbséget, akár változhat is a Ferrari hozzáállása, miközben nem ők lehetnek az egyetlen topcsapat, amely beveti ezt a fegyvert, hiszen akár a Red Bull is használhaja Yuki Tsunodát hasonló szerepre. A japán esetében azonban kevésbé magától értetődő, hogy el fog jutni a Q3-ig.