Kategória: Formula 1

  • McLaren: Nincs szükség Magyarországra, hogy Piastri és Norris tudja, mit kell tenni

    McLaren: Nincs szükség Magyarországra, hogy Piastri és Norris tudja, mit kell tenni

    A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella beszélt az Olasz Nagydíjon Oscar Piastri felé intézett csapatutasítás hátteréről – elmondása szerint az istálló már messze túlvan azon, hogy a tavalyi Magyar Nagydíj történéseivel kelljen érvelnie pilótáinál, noha az ausztrál versenyző rádiójában mégis ez hangzott el.

    Lando Norris kényelmesnek tűnő, nagyjából hat másodperces előnnyel őrizte a második helyet Piastri előtt a monzai futam végéhez közeledve, amikor a McLaren első és egyetlen kerékcseréjükre hívta a pilótákat. Bár a korábbi kiállás joga ilyenkor általában az előrébb álló versenyzőé, ezúttal változtatott ezen a csapat, és óvatosságból először Piastrit szólította bokszkiállásra, ezzel védve őt a már korábban cserélő, és rá zárkózó Charles Leclerc-rel szemben.

    Norris kiállása egy körrel később azonban négy másodperces időveszteséggel zajlott a bal első keréknél történt hezitálás miatt, ez pedig elég is volt ahhoz, hogy Piastri megelőzze őt, mielőtt a brit gyorsítani kezdhetett volna a bokszkijáratnál. Hamarosan megérkezett azonban a kérés Piastri fülére a versenymérnökétől, miszerint a tavalyi Magyar Nagydíjhoz hasonló elvek mentén vissza kell engednie maga elé csapattársát. A 2024-es hungaroringi futamon fordított volt a felállás, ott Piastri vezette a futamot, de taktikai okokból Norris cserélt előbb kereket, amivel akaratlanul is az élre juttatta őt a csapat – és akkor őt is ugyanígy a pozíció átadására kérték a bokszból.

    Ahogy egy évvel ezelőtt, úgy most is hallható volt némi ellenérzés a lassításra kért pilóta részéről a csapatrádióban, Piastri szerint a lassú bokszkiállások miatt bekövetkező helycsere a megbeszéltek szerint nem tartozik azon forgatókönyvek közé, amelyeknél közbe kellene avatkoznia a csapatnak – erre tett utalást legalábbis még a verseny során az ausztrál. Az autóból kiszállva azonban már semmiféle ellenérzést nem fogalmazott meg a történtekkel kapcsolatban, és most Stella is rámutatott, hogy a versenyzők rég tisztában vannak a McLarenen belüli versenyzés szabályaival – amit olyan sokszor átrágtak már idén is, hogy a tavalyi Magyar Nagydíj már régmúlt eseménynek tűnik ennek fényében.

    „A mai döntésünknek semmi köze nincs ahhoz, hogy mi történt Hollandiában, teljesen független attól a kieséstől, amit a csapat okozott Landónak” – kezdte Stella az F1 hivatalos csatornájának, arra utalva, hogy nem az egy héttel ezelőtt egy második helyet és vele 18 pontot elveszítő Norrist próbálták most amiatt kompenzálni Monzában.”

    Verstappen kinevette a McLaren csapatutasítását, Piastri a gyerek Leclerc-t idézte

    „A bokszkiállásokat Oscarral kezdtük, de azzal a határozott szándékkal, hogy nem fog megcserélődni a sorrend a két versenyző között. Sajnos ehhez aztán társult a lassú kerékcsere [Norrisnál]. Mivel a két dolognak együttesen volt hatása, vagyis annak, hogy Oscar érkezett először, valamint a lassú kiállásnak, azt éreztük tisztességesnek, ha visszatérünk a bokszkiállások előtti sorrendhez. Biztos vagyok benne, hogy Oscarnak nem lesz gondja ezzel a döntéssel, ahogy már a verseny alatt sem volt. Ezzel ismét megmutattuk, milyen értékek mentén dolgozunk a McLarennél.”

    „Igen, ott volt a magyarországi eset, de azt követően már rengeteg beszélgetésünk volt arról, hogyan állunk hozzá a versenyzéshez. Így szerintem már nem kell visszamennünk Magyarországig, elég csak tartanunk magunkat a versenyzéssel kapcsolatos alapelveinkhez.”

    Az persze a szezon végén derül csak ki, hogy számított-e bármit is az egyéni bajnoki cím szempontjából, a két versenyző közül melyikük oldalára billen ez a hárompontos különbség. Norris azzal, hogy most a második helyen futhatott be, 31 pontra csökkentette a lemaradását Piastrival szemben. A konstruktőrök között viszont egészen mást számolgathat már a McLaren, hiszen akár már a következő futamon, a két hét múlva esedékes Azeri Nagydíjon bebiztosíthatják a konstruktőri címet. Egy kettős győzelemmel ezt már biztosan teljesítenék, és példátlan lenne az F1 történetében, hogy egy csapat már hét futammal a szezon vége előtt behozhatatlan pontelőnyre tegyen szert.

  • Verstappen kinevette a McLaren csapatutasítását, Piastri a gyerek Leclerc-t idézte

    Verstappen kinevette a McLaren csapatutasítását, Piastri a gyerek Leclerc-t idézte

    Drámamentesen alakult volna az Olasz Nagydíj végjátéka, ha nincs a McLaren elrontott kerékcseréje Lando Norrisnál, és az ezt követő csapatutasítás. A maga módján mindkét érintett és a győztes Max Verstappen is reagált a történtekre.

    Norris kényelmes előnnyel őrizte a második helyet csapattársa, Oscar Piastri előtt egészen a 46. körben megejtett bokszkiállásáig, ahol a bal első kerék felerősítése némi késlekedéssel történt csak meg, a brit így ezzel négy másodpercet vesztett. Párosítva azzal, hogy Piastri eközben már megtehetett egy kört a friss lágy gumikon, az ausztrál átugrotta Norrist a második helyért.

    Ezt követően a McLaren csapatutasítást alkalmazott, de tette ezt az egyenlőség égisze alatt, hogy ne a csapat hibája döntsön a bajnoki címért harcoló két pilóta közötti sorrendről. Piastrit Norris elengedésére kérték (a tavalyi Magyar Nagydíj példáján, ahol ez fordított szereposztásban történt), aki noha a rádióban elmondott némi ellenérzésekkel, de eleget tett ennek.

    Verstappennel versenymérnöke még a futam alatt közölte, hogy mi történt a McLarennél, és hogy a csapat megcserélte a pilótáit.

    „Ha! Csak azért, mert volt egy lassú kiállása?” – kérdezett vissza egy kacaj elengedése mellett Verstappen vezetés közben.

    Gianpiero Lambiase így reagált: „Nem a mi dolgunk, de gondolom így tartják igazságosnak a versenyzők közötti bajnoki harcban. De azért az utat is figyeld magad előtt, kérlek!”

    Verstappen a verseny után a Sky Sportsnak kifejtette, miért tartotta legalábbis furcsának a McLaren talán túlzott törekvését az egyenlőségre.

    „Nem fogom kommentálni, mit kellett volna csinálniuk, mert úgy működtetik a csapatukat, ahogy akarják. De én úgy vagyok vele, hogy hibák előfordulhatnak. Jöhet egy lassú kiállás, hibázhat maga a versenyző, felrobbanhat egy motor, és ez mind része a versenyzésnek. De kettőjük között zajlik a bajnokság, szóval minden joguk megvan eldönteni, hogy mit csinálnak” – nyilatkozta a holland.

    Piastri a verseny követő első interjújában még csak egy viccesnek szánt utalással említette meg a történteket: „Volt egy kis »incsident« a végén, de rendben van” – olyan kiejtéssel mondva a balesetet, mint azt a fiatal Charles Leclerc-től hallhatjuk a gokartos éveiből származó, elhíresült videóban.

    https://twitter.com/81oscunt/status/1964697489115857201

    A Sky-nak aztán ő is mélyebben kifejtette, hogy szerinte miért volt tulajdonképpen elfogadható a csapatutasítás. „Ha eltérő csapatok pilótáinak versenyében történik ilyen, akkor persze köszönjük szépen a szerencsét. De amikor ugyanannál a csapatnál versenyzünk, és ugyanazzal a bokszcsapattal, ugyanazokkal a szerelőkkel dolgozunk, nagyon sok forog kockán az egész csapat számára. A helycserével kapcsolatos döntést tisztességesnek gondolom. Lando előttem volt az egész verseny során, nincs ezzel semmi gondom, de azért beszélni fogunk róla.”

    Norris a helycserével végül Piastri előtt végzett, így három pontot faragott a hátrányán a tabellán ahelyett, hogy hármat veszített volna, de a zandvoorti kiesése után még mindig jelentős, 31 pont közöttük a különbség.

    „Nem tudom, mi történt, de nagyon hosszú időnek érződött, amíg ott álltam – mondta Norris a lassú kerékcseréről. – Csapatként olykor elkövetünk hibákat, és ez most egy ilyen nap volt. Mindent megtettem, amit tudtam, ennél többre nem lettem volna képes. Próbáltam felvenni a harcot Max ellen, jót versenyeztünk, de ő jött ki belőle győztesen.”

  • Verstappen nyerte az Olasz Nagydíjat, de a McLaren a tavalyi Magyar Nagydíjat játszotta le

    Verstappen nyerte az Olasz Nagydíjat, de a McLaren a tavalyi Magyar Nagydíjat játszotta le

    Max Verstappen idei harmadik futamgyőzelmét szerezte az Olasz Nagydíj megnyerésével, miközben a McLaren megfűszerezte önmaga számára a biztos dupla dobogót azáltal, hogy a verseny hajrájában Oscar Piastrit Lando Norris elengedésére kérte.

    A rajtrácsról csak 17 autó figyelhette a piros lámpák kialvását: Isack Hadjart és Pierre Gaslyt motorkomponensek cseréje bokszutcai rajtra ítélte, a felvezető kör végén pedig technikai hiba miatt a Sauber visszahívta a 12. rajthelyet birtokló Nico Hülkenberget – aki végül nem is tudott részt venni a futamon.

    A rajt és az első körök is igencsak mozgalmasan alakultak az élmezőnyben. Norris a második helyről jobban rugaszkodott el, mint a pole-ból Verstappen, és hamar a holland mellé ért a belső íven – ami a sikánhoz érkezve viszont már a kevésbé kedvező külső ívvé változott. A két autó együtt esett be az 1-es kanyarba, Verstappen pedig végül a sikán átvágásával őrizte meg az első helyét – s az FIA jelezte is, hogy vizsgálja az esetet. A második sorban eközben Charles Leclerc lerajtolta Oscar Piastrit, az ausztrál azonban a Lesmo 1 külső ívén egy látványos manőverrel tért vissza a Ferrari elé.

    A célegyenes végén Verstappen visszavett a tempóból, hogy a büntetés elkerülése érdekében maga elé engedje Norrist. A sikánban kicsit a mögötte érkező Piastrit is akadályozta, ami pedig lehetőséget adott Leclerc-nek, hogy újra a McLaren elé kerüljön.

    Nem telt el sok idő az újabb pozíciócserékig: a 4. kör kezdetén Verstappen visszaelőzte Norrist és immár teljes joggal az élre állt, a 6.-ban pedig Piastri vette vissza a harmadik helyet. Lewis Hamilton eddigre Yuki Tsunoda, Fernando Alonso és Gabriel Bortoleto megelőzésével feljött a hatodik helyre, George Russell mögé.

    Ebben a sorrendben állandósult hosszabb időre az élmezőny, miközben Verstappen apránként még el is tudott húzni Norristól, a 18. körben lépte át előnye az 5 másodpercet.

    Tavaly Leclerc úgy nyerte meg a futamot, hogy a McLarenekkel ellentétben csak egyszer cserélt kereket, idén azonban az egykiállásos taktika egyértelmű választás volt szerte a mezőnyben, vagyis nehéz volt eltérő stratégiával nagyot húzni. A mezőny első kétharmada közepes keverékeken rajtolt, az ideális taktikának pedig a keményekre való váltás tűnt. Ám miután a középmezőny első bokszba hajtóinak a tempója nem tűnt túl erősnek a keményebb keveréken, az élmezőny tagjai inkább kivártak a cserével, a McLarennél pedig annak gondolatával is eljátszottak, hogy lágy gumikat rakjanak fel a rövid második etapra.

    Verstappen a 37. körben hajtott ki kemény keverékért, ideiglenesen a harmadik helyre esve vissza, átadva a vezetést Norrisnak. A két McLaren közül a csapattársa mögött 5-6 másodperces hátrányban lévő Piastri érkezett először a bokszba a 45. körben – meg is kapta a lágy keverékeket, és szupergyorsan, 1,9 másodperc alatt végeztek vele a szerelők. Egy körrel később Norrisnál azonban gond adódott, a bal első kereket elsőre nem szorította meg kellően a szerelő, a brit így 5,9 másodpercig állt mozdulatlanul. És amikor visszatért a pályára, Piastri elsuhant mellette a második hellyel!

    A McLaren ekkor beleavatkozott a két pilóta versenyébe, arról tájékoztatva Piastrit, hogy a tavalyi Magyar Nagydíj helyzete állt elő ismét (akkor Norris elővigyázatosságból állt ki korábban, ezzel ugrotta át csapattársát, majd végül lassított és átadta neki a győzelmet), így vissza kell engednie maga elé Norrist, ezt követően szabadon versenyezhetnek.

    Piastri ezzel az elvvel nem igazán értett egyet. „Azt beszéltük, hogy a lassú bokszkiállás része a versenyzésnek” – mondta, de szinte azonnal félre is húzódott csapattársa elől a célegyenes végén.

    A verseny egyetlen tényleges kiesője Fernando Alonso lett, aki nem sokkal azután, hogy megelőzte a bokszutcában a 7. helyért Gabriel Bortoletót (egyszerre hajtottak ki, az Aston Martin szervizcsapata gyorsabb volt), az egyik kerékvetőre való ráhajtáskor eltört első felfüggesztése miatt volt kénytelen kiállni. A verseny utolsó negyedében a pontzónán kívül csatázó Oliver Bearman és Carlos Sainz pedig ütköztek és együtt piruetteztek a második sikánban – a Haas brit pilótája kapott 10 másodperces büntetést baleset okozásáért.

    Verstappen végül kényelmes, közel 20 másodperces előnnyel szerezte meg idei harmadik győzelmét a Red Bull számára gyakran nehézségeket okozó monzai pályán, mögötte pedig Norris és Piastri végeztek a dobogón, így a brit három pontot faragott hátrányán a pontversenyben. Leclerc lett a negyedik, akit Russell, Hamilton és Albon követett, a nyolcadik helyen befutó Andrea Kimi Antonelli viszont pályaelhagyásokért kapott időbüntetés miatt a célban egy pozíciót veszítve a 9. lett, Bortoleto és Hadjar között.

    Győzelmével Verstappen vasárnap is felállított egy rekordot: azt követően, hogy az időmérőn megfutotta a valaha volt leggyorsabb F1-es kört, mostantól a legnagyobb átlagsebességű F1-es futam is az ő nevéhez fűződik.

  • A Ferrarinál hisznek, de nem ártana egy Verstappen–Hamilton ütközéshez hasonló incidens

    A Ferrarinál hisznek, de nem ártana egy Verstappen–Hamilton ütközéshez hasonló incidens

    Charles Leclerc az utolsó pillanatig hinni fog benne, hogy pályafutása során harmadszor is megnyerheti a Ferrari színeiben az Olasz Nagydíjat, de tempóból ez szerinte nem fog menni.

    Noha előzetesen akár a pole pozíció is elérhetőnek tűnt a számára, Charles Leclerc-nek meg kellett elégednie a 4. hellyel az Olasz Nagydíj időmérő edzésén. Elképzelhető, hogy Lewis Hamilton segítségével a monacói előrébb végezhetett volna, de a Ferrari nem akarta kijátszani ezt a taktikát, így ma a második sorból próbálhat meg előrébb törni. Ez pedig szerinte egy olyan versenyen, amelyen a nyers tempó dönt, nem lesz egyszerű.

    „Eléggé gyorsak vagyunk az egyenesekben, úgyhogy izgalmas versenyünk lehet, de szerintem puszta tempóból nincs esélyünk; sajnos a McLaren és Max [Verstappen] Red Bullja is messze túl erős volt nekünk a megtankolt autós etapokon. De a rajttal és a csúcssebességünkkel mindannyian hiszünk magunkban, de nehéz lesz [nyerni]” – tekintett előre az időmérő után Leclerc.

    Leclerc fordítva csinált valamit az időmérőn, de fél, hogy a futamon már nem fog tudni

    Ezután felvetették neki, hogy 2021-ben Daniel Ricciardo úgy nyert, hogy Lewis Hamilton és Max Verstappen ütközött egymással és mindketten kiestek, de 2020-ban Pierre Gasly is előhúzott egy meglepetés-sikert. „Igen, voltak itt különleges versenyek, szóval a végéig hinni fogok benne, és meglátjuk, mi lesz lehetséges, de puszta tempóból nem hiszem, hogy lehetséges lesz [a győzelem]” – reagált a felvetésre Leclerc, aki szerint az sem lesz járható út, amivel tavaly nyert, azaz, hogy a közvetlen riválisokkal ellentében csak egyszer állt ki a bokszba.

    Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke eközben mintha abban reménykedne, hogy pilótája a rajt után tid majd pozíciókat javítani. „Nagyon hosszú az egyenes az első kanyarig, úgyhogy meglátjuk, hol leszünk az első kanyar után, de hosszú lesz a futam, a gumikopásnak pedig nagy lesz a szerepe. Lewis a tizedik helyről indul, de nagyon hasonló a tempója Charles-éhoz. Jó a csúcssebességünk, mert eléggé agresszívan választottuk meg a leszorítóerő szintjét, de mint Monzában mindig, kompromisszumot kell kötni az egyenesek és kanyarok között. A versenyen bármi lehetséges lesz.”

    „A negyedik hely tavaly jó rajthelynek bizonyult, de nem direkt csináltuk! Mindig lehet azt gondolni, hogy lehetett volna jobban teljesíteni, de nagyon szoros volt az időmérő, minimális különbségekkel az elsőtől a tizenötödik helyig. Elégedett vagyok azzal, ahogyan a csapat eddig dolgozott a hétvégén” – összegzett a francia szakember.

  • Ezért nem a McLarené volt a legjobb autó a monzai időmérőn, de a futamon más lehet a helyzet

    Ezért nem a McLarené volt a legjobb autó a monzai időmérőn, de a futamon más lehet a helyzet

    Végül beigazolódott, amit a szabadedzések után még csak sejteni lehetett: a McLaren verhető Monzában; Max Verstappen pedig le is győzte őket. Hogy ennek mik az okai, azt a holland pilóta szokásos klasszis teljesítménye mellett a pálya, illetve az MCL39-es és az RB21-es kialakításában kell keresni.

    A Magyar és a Holland Nagydíjon mutatott brutális dominanciájuk után nehezen volt elképzelhető, hogy Monzában a McLarent valaki erőből le tudja győzni az időmérőn, pedig mindez a monzai pálya jellege, illetve a McLaren idei autójának tulajdonságai miatt eleve benne volt a padkliban.

    Amit nem hallottunk: a McLaren Norris segítésére kérte Piastrit az időmérő alatt

    Andrea Stella, a wokingiak csapatfőnöke az időmérő után arról beszélt, hogy több tényező is hozzájárult a Verstappentől elszenvedett vereséghez. Az egyik ilyen, hogy Monzában nemcsak sok a hosszú egyenes (amelyek nem tartoznak a McLaren erősségei közé), hanem kevés a kanyar, ezekben ráadásul nem töltenek el túl sok időt – ellentétben Zandvoorttal és a Hungaroringgel –, így nem tudják kidomborítani az erősségeiket.

    „Nagyjából az összes kanyarban mi vagyunk a leggyorsabbak, de a kanyarok viszonylag rövidek. Csak hat van belőlük, az autónk pedig nem a leggyorsabb az egyenesekben. Úgyhogy nyerünk egy kis időt a kanyarokban, és eléggé sokat veszítünk az egyenesekben. És nemcsak kevés a kanyar, hanem nagyon rövidek is, mert az ember későn fékez és korán gyorsít. Emiatt az úgynevezett tapadás-limitált zónák nagyon rövidek” – ecsetelte az olasz mérnök.

    Emellett ott van az idei évre minden korábbinál gyorsabbá váló monzai pálya (nem véletlen, hogy Verstappen az F1 valaha futott leggyorsabb körével szerezte meg a pole-t), amely a tavalyi újraaszfaltozást követően megtartotta billiárdasztal simaságát, ám egy év alatt az ilyenkor megszokott módon sokkal tapadósabbá vált az új állapotához képest, ami szintén a McLaren riválisait segítette.

    Az persze nem változott, hogy a kör jelentős részét, 75%-át padlógázon teszik meg a versenyzők, míg ez az arány a Hungaroring esetében például csak 58%.

    Aztán ott van a különböző autók eltérő aerodinamikai koncepciója, nevezetesen az, hogy melyiknek milyen az aerodinamikai hatékonysága (a légellenállás és leszorítóerő közötti egyensúly). Miként azt a szezon eddigi futamain láthattunk, nagy leszorítóerős beállításokkal nincs a McLarennél hatékonyabb autó, ám amint alacsonyabb leszorítóerős konfigurációra váltanak, ez az előny eltűnik. Mint azt a monzai időmérő is mutatta, alacsony leszorítóerő mellett a közvélekedés szerint jelenleg a Red Bull a leghatékonyabb.

    „Azzal, ahogyan tervezzük az autóinkat, a kocsi meredek hátsó szárnnyal éri el a legjobb hatékonyságot – mondta Stella. – Ez hasonló a tavalyi évhez, amelyben ha csökkentettük a hátsó szárny dőlésszögét, az autó az ellenfelekhez viszonyítva veszített az általános aerodinamikai hatékonyságából. Amiatt, ahogyan az autót kialakítotuk, a McLaren alacsony leszorítóerő mellett nem a leghatékonyabb.”

    És az sem lepte meg a wokingiakat, hogy a náluk alacsonyabb leszorítóerőre szavazó, ám a Ferrari szintjétől így is elmaradó Red Bull került ki győztesen a párharcból. „Korábbi versenyeken is láttuk, hogy amikor csökkentünk a légellenálláson, a Red Bull képes elég magasan tartani az aerodinamikai hatékonyságát. Amikor ilyen mértékű leszorítóerővel megyünk, valószínűleg összességében a Red Bull válik a legjobb autóvá” – jelentette ki Stella.

    Videón az F1 történetének leggyorsabb köre, ami után Verstappen finoman leszólta Hamilton képességeit

    Eközben természetesen azt sem szabad elfelejteni, hogy a Red Bull rengeteg munkával érte el mindezt, hiszen tavaly látványosan szenvedtek Monzában. Azóta viszont orvosolták az aerodinamikai egyensúly drámai módon történő ingadozását, így Verstappennek nem kellett olyan autóval birkóznia, amelynek kanyar közben változik össze-vissza az egyensúlya.

    A négyszeres világbajnok az időmérő utáni sajtótájékoztatón ugyanakkor rámutatott, hogy  a pole pozíciójából nem következik egyenesen az, hogy a versenyen is ennyire gyors lesz. „Még mindig jobban meg kell értenünk, hogy ez a tempó miért nem mutatkozik meg olykor a versenyeken. Zandvoortban elég jól éreztem magam az autóban, aztán a versenyen már nem. Úgyhogy nem gondolom azt, hogy a futam fantasztikus lesz a versenyképességünk terén, mert a McLaren lesz az ellenfelünk.”

    Egy fontos tényező pedig akár a McLaren javára is billentheti a versenyképességet. Mégpedig az, hogy az időmérővel ellentétben a futamon rengeteg benzint cipelnek a pilóták, és a gumikra is vigyázniuk kell, így már nem a kör 75, hanem átlagosan csak 68%-át teljesítik padlógázzal, azaz több időt töltenek el (korábban fékeznek, később lépnek a gázra) a kanyarokban. És minél több ideig kanyarodnak, annál jobban ki fognak jönni a McLaren erősségei.

  • Az „új Kimi Räikkönen” nem fog stresszelni, ami nagy gond lehet Norrisnak

    Az „új Kimi Räikkönen” nem fog stresszelni, ami nagy gond lehet Norrisnak

    Nem elég, hogy 34 pontos hátrányt kell ledolgoznia 9 versenyhétvége alatt, Lando Norris még azzal is meg kell birkózzon, hogy Oscar Piastrit hasonló fából faragták, mint Kimi Räikkönent. 

    Lando Norris hollandiai kiesésével kilenc versennyel a szezon vége előtt 34 pontos hátrányba került Oscar Piastrival szemben, ami még nem jelent akkora lemaradást, hogy ne a brit versenyző kezében legyen a saját sorsa, ám amennyiben Piastrival nem történik semmi rendkívüli a hátralevő futamokon, Norrisnak olyan szintű dominanciára lenne szüksége a fordításhoz, amilyet a szezon korábbi részében egyszer sem tudott megvalósítani.

    A 2016-ban hasonló helyzetbe kerülő Nico Rosberg pedig úgy véli, Norrisnak amiatt is igencsak nehéz dolga lesz, mert Piasti nem olyan, amilyen ő, mármint Rosberg volt. A Mercedes világbajnoka ugyanis a 2016-os Maláj Nagydíj után – ahol Hamilton motorhiba miatt kiesett, Rosberg pedig 23 pontos előnybe került az összetettben – annyira érezte a nyomást, hogy a hátralevő 5 futamból csak egyet nyert meg, míg Hamilton zsinórban négyet.

    „Én is voltam ebben a helyzetben, amiben most ők, harcolva a világbajnoki címért. Amikor én voltam a favorit, emlékszem, többé nem voltam képes futamokat nyerni, mert annyira féltem, hogy elveszítem a világbajnoki címet, mivel onnantól kezdve csak én tudtam elbukni azt, a másik fickó szinte teljesen kiszállt a küzdelemből” – idézte fel az egy futamot, a Japán Nagydíjat azért megnyerő Rosberg a 9 évvel ezelőtt történteket a Sky Sports adásában.

    „A félelem, hogy elrontom, és a nyomás, csak fokozódott. Annyira közel vagy a nagy álmodhoz, hogy elkezdesz kicsit többet hibázni, a vezetés pedig nehezebbé válik, mert nincs meg mentálisan ugyanaz a kapacitásod” – mutatott rá a 2016-os világbajnok.

    Amit nem hallottunk: a McLaren Norris segítésére kérte Piastrit az időmérő alatt

    Ám amikor felvetették neki, hogy Piastrira is ez vár-e, Rosberg ebben már nem volt biztos, mondván az ausztrált más fából faragták, mint őt. „Ez a problémája Landónak. Oscar annyira szilárd, hogy szerintem ő az a fajta versenyző, aki nem stresszel ettől jobban; ő mindig ugyanolyan. Őszintén azt gondolom, hogy ő az a pilóta, akit nem befolyásol túlságosan, hogy hirtelen az abszolút favorit lett belőle.”

    Rosberg egy másik megszólalásában ezen tulajdonsága miatt egyenesen Kimi Räikkönenhez hasonlította Piastrit. „Kiérdemelné a régi Kimi Räikkönen-becenevet, a Jégembert. [Räikkönen] továbbadhatja a stafétát Oscar Piastrinak! Mindig ugyanolyan teljesítményt nyújt, akár van rajta nyomás, akár nincs, akár nyer, akár nem nyer. Mindig ugyanolyan.”

    Martin Brundle, a Sky Sports szakkommentátora ezután hozzátette, hogy nemcsak a pályán, de azon kívül is nagyon egyezik a két pilóta habitusa. „Eléggé hasonlóak. Nem mondanak három szót, amikor kettő is megteszi.”

    Az Olasz Nagydíjat Norris a 2., Piastri a 3. helyről kezdi, előbbinek pedig égető szüksége van arra, hogy a csapattársa előtt érjen célba, és elkezdje csökkenteni a hátrányát.

  • Amit nem hallottunk: a McLaren Norris segítésére kérte Piastrit az időmérő alatt

    Amit nem hallottunk: a McLaren Norris segítésére kérte Piastrit az időmérő alatt

    Érdekes pillanat játszódott le a McLaren csapatrádiózásában az Olasz Nagydíj időmérőjén, a wokingiak ugyanis arra kérték Oscar Piastrit, hogy segítse Lando Norrist, ha tudja.

    Néhány pillanatig azt hihettük a szombati időmérőn, hogy azok után, hogy éppen, hogy sikerült továbbjutnia a Q2-ből, Lando Norris megszerezte a pole pozíciót a mai Olasz Nagydíjra, ám aztán érkezett Max Verstappen és letaszította őt az első helyről. Ezzel együtt a McLaren britje nem volt elégedetlen, sőt! Azok után ez pedig teljesen érthető, hogy egyetlen kör választotta el a kieséstől, mielőtt kicsit több mint másfél tizedes gyorsulással elérte a továbbjutást.

    A közvetítésben Norris utolsó Q2-es körét (amelynek kezdetekor már csak a 11. helyen állt) nem láthattuk teljes egészében, ám az elején volt egy érdekes pillanat. A maga utolsó körét néhány másodperccel korábban befejező, a 3. helyre felugró Oscar Piastrit a McLaren ugyanis rádión megkérte, hogy ha tudja, segítse a csapattársát.

    „Oscar, mi biztonságban vagyunk, Lando most kezd egy mért kört, 9 másodpercre van. Normál levezető kör” – közölte Piastrival a mérnöke a célegyenes végén, majd miután az ausztrál kigyorsított az első sikánból, ismét jelentkezett: „Lando 5 másodpercre, ha tudod segíteni Landót, adhatsz neki szélárnyékot a négyes kanyar felé, de figyelj, hogy ne tartsd fel!”

    Noha Norrisnak sikerült megfutnia az addigi lejobb első szektorát, a fedélzeti kamerás felvételek alapján nem került elég közel ahhoz Piastrihoz, hogy érdemi szélárnyékot kapjon, a csapattársa a Curva Grande után pedig rögtön félre is állt az útjából. Ugyanakkor mindenképpen figyelemre méltó, hogy hiába már csak a két McLaren-pilóta van harcban a vb-címért, és hiába nagyjából lehetetlen elbuknia a wokingiaknak a konstruktőri elsőséget, a csapat mindkét autó eredményének maximalizálása érdekében nem volt rest segítséget kérni Piastriról, akinek nyilvánvalóan az lett volna a legjobb forgatókönyv, ha Norris kiesik a Q2-ben.

    Norris Verstappen időmérős remeklésén nem csodálkozik, a sajátján annál inkább

    Norris utólag egyébként őszintén elismerte, hogy nem nyújtott jó teljesítményt az időmérőn. „Azt mondom, hogy nem, mert eléggé rossz időmérő volt ez a részemről – felelte az FIA sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, hogy eleget tett-e ahhoz, hogy az övé legyen a pole. – Azt hiszem, 6 tizeddel volt gyorsabb az utolsó Q3-as köröm, mint a második leggyorsabb [időmérős köröm], szóval lenyűgöző, hogy ennyit tudtam javulni, vagy talán az a lenyűgöző, hogy annyira rossz munkát végeztem előtte.”

    „Az összes olyan kerékvetőt eltaláltam, amelyiket nem akartam, és blokkoltam a kerekemet, ahol nem kellett volna. Szóval csak nem igazán tudtam felvenni a ritmust. Nem arról van szó, hogy az egész hétvégén ne találtam volna a ritmust, mert volt néhány elég jó köröm, és úgy éreztem, itt-ott erős vagyok, de az időmérőn az utolsó körig nem tudtam visszatérni ebbe az állapotba. Viszont ez volt az egyetlen olyan kör, amikor ez kellett, úgyhogy örülök, hogy a végére megtettem.”

    Norrist arról is kérdezték, mekkora volt rajta a nyomás a Q2-ben. Arra ezt válaszolta: „Egyértelműen nem most éreztem magam a legkomfortosabban valaha, csak mert nem voltam benne a ritmusban. Megpróbálni megfutni azokat a köröket, különösen, miután elfékeztem az egyes kanyart, az nehéz. Ez van a legnagyobb hatással az önbizalmadra. A második Q2-es köröm elég rossz volt. Aztán azt hiszem, egy tizedet javítottam, de az hat helyet jelentett, ennyire volt szoros a mezőny. Nem éreztem a legjobban magam az autóban, ezért örülök, hogy bejutottam a Q3-ba, majd ott mindent össze tudtam rakni.”

  • A Ferrari olyasmivel indokolta, hogy Hamilton miért nem segítette Leclerc-t, amivel még senki

    A Ferrari olyasmivel indokolta, hogy Hamilton miért nem segítette Leclerc-t, amivel még senki

    Kiszámíthatatlan volt az F1-es Olasz Nagydíj időmérőjének végjátéka, de ha valamit biztosra lehetett venni, akkor azt, hogy a rajtbüntetéssel szembenéző Lewis Hamilton szélárnyékkal segíti majd csapattársát, Charles Leclerc-t a pole-pozíció elérésében. Végül ez mégsem történt meg, Frédéric Vasseur pedig előállt egy többrétegű, de kicsit azért furcsa magyarázattal.

    Köztudott, hogy a monzai célegyenesben nagyon erős a szélárnyék hatása, vagyis ha egy autó egy másik előtt halad, úgymond „lyukat üt” előtte a levegőben, csökkentve a hátul érkező légellenállását, ami akár tized-, de századmásodpercekben mindenképpen mérhető előnyt jelent számára a köridőben.

    Amióta autóversenyzés zajlik Monzában, igyekeznek kihasználni ennek előnyeit a versenyzők, amióta pedig rajtbüntetések léteznek az F1-ben, a csapatok nem riadnak vissza attól, hogy az egyébként is hátrányból induló versenyzőjüket felhasználják arra, hogy szélárnyékot adjon a jobb pozíciókért harcoló csapattársnak. Ez persze nem teljes „beáldozást” jelent, az elöl haladó autó is megfuthatja a maga köreit, csupán kettőjük közül ő lesz a hátrányosabb helyzetben. És annak tudatában, hogy Lewis Hamilton a zandvoorti futam előtti egyik kivezetőkörében elkövetett hibája miatt öt rajthelyes büntetést kapott Monzára, kézenfekvőnek tűnt, hogy a Ferrari hazai pályáján ő fog majd segíteni Leclerc-nek, miután mindketten eljutottak a Q3-ig.

    Ez aztán mégsem történt meg, olyannyira, hogy a két autó közül Leclerc-t küldte előbb a pályára a Ferrari, Hamilton mögötte kezdte meg a maga gyorskörét, vagyis semmilyen módon nem segíthette csapattársát, aki végül a Max Verstappen által megszerzett pole-tól 215 ezredmásodperccel lemaradva a negyedik rajthelyet szerezte meg. Hamilton ötödik lett, büntetése miatt a 10. helyről rajtolhat a futamon.

    Leclerc fordítva csinált valamit az időmérőn, de fél, hogy a futamon már nem fog tudni

    Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke két okot is említett, amiért az istálló nem akarta, hogy Hamilton segítse Leclerc-t az időmérő végén. Az egyik a csapatmorált érinti, a másik pedig, noha kétségtelen, hogy van alapja, nem szokott előkerülni a szélárnyék kihasználásával kapcsolatos diskurzusok során.

    „Ami a köridő maximalizálását illeti, ha meglépjük, fel kellett volna áldoznunk az egyik autónkat. Nagyon fontos azonban számunkra, hogy a csapat és a két versenyző hangulata is pozitív maradjon” – idézi a Racefans Vasseurt, aki eszerint nem akarta, hogy Hamilton a segéd szerepében érezze magát, miközben azt kockáztatják, hogy még hátrébb kerül a rajtrácson.

    „Charles is túlságosan a szélárnyékra, az előtte lévő autóhoz viszonyított távolságára koncentrált volna a gumik előkészítése helyett. És mivel a gumik annyira fontosak napjainkban, ezért úgy döntöttünk, hogy inkább a saját tempónkra helyezzük a hangsúlyt.”

    „Persze működhet az ilyen, de ugyanúgy az is előfordulhatott volna, hogy nem működik.”

    Az időmérő rendkívül szoros volt, a Q1-ben és a Q3-ban is kevesebb mint egy másodperc választotta el a leggyorsabb és a leglassabb autót. Bár ilyenkor különösen sokat számíthat, ha a csapatok minden elérhető századmásodpercért lehajolnak, Vasseur szerint éppen ilyen helyzetben felesleges sajnálkozni azon, hogy mi lett volna, ha…

    „Szerintem bármi lehetséges volt. Annyira szorosan állt a mezőny, hogy akár a pole, de egy sokkal rosszabb eredmény is benne volt a pakliban. Ilyen helyzetben pedig a mezőnyből mindenki mondhatja, hogy ha valamit másképp csinál, sokkal jobb helyezést érhetett volna el.”

  • Videón az F1 történetének leggyorsabb köre, ami után Verstappen finoman leszólta Hamilton képességeit

    Videón az F1 történetének leggyorsabb köre, ami után Verstappen finoman leszólta Hamilton képességeit

    Öt év után dőlt meg újra a Forma–1 valaha volt legnagyobb átlagsebességű körének rekordja, természetesen ismét Monzában. Max Verstappen elmondta, szerinte minek köszönhető, hogy túlszárnyalta Lewis Hamilton korábbi etalonját, hozzátéve, hogy szerinte miképpen tudna még ennél is gyorsabb köridőt futni.

    Verstappen 1:18,792-es eredményénél még senki nem futott jobbat a monzai pálya jelenlegi vonalvezetésén, és mivel Monza magasan a legnagyobb átlagsebességű pályája az F1-es versenynaptárnak, ez azt is jelenti, hogy a Red Bull holland pilótája a sport történetének leggyorsabb körét prezentálta a világ számára ezen az időmérő edzésen, 264.682 km/órás átlagsebességgel.

    A címvédő ezzel ötéves rekordot adott át a múlnak, az eddigi rekordot ugyanis 2020-ban állította fel Hamilton az itteni időmérőn – a brit a Mercedesszel akkor 1:18,887-et repesztett 264,363 km/órás átlaggal, ez a sebesség viszont most a harmadik helyre szorult az örökrangsorban, hiszen még a most Verstappen mögött a második helyen záró Lando Norris is túlszárnyalta azt. Verstappen 95, Norris 18 ezredmásodperccel volt tőle gyorsabb.

    Immár az F1 történetének 49 leggyorsabb körét mind V6-os hibridmotorral szerelt autóval futották Monzában – Rubens Barrichello 2004-es pole-köre a V10-es Ferrarival már az 50. helyre csúszott az örökranglistán.

    „Új az aszfalt, másmilyenek a kerékvetők, ezek miatt a pálya gyorsabb lett” – mutatott rá a rekordhoz hozzájáruló néhány okra Verstappen, akit a racingnews365 idéz. A monzai pálya a tavalyi futam előtt kapott új aszfaltot.

    „Szerintem ha most idehoznánk a 2020-as Mercedest, azzal még gyorsabban lehetne menni. Különösen akkor, ha engem tesznek az autóba!”

    Az F1 valaha volt leggyorsabb köre:

    Az ezen kijelentésével kicsit Hamiltonnak is odaszúró Verstappen szerint tehát a szívóhatás 2022-es érkezése előtti egyik utolsó modell azonos körülmények mellett még mindig gyorsabb lenne, mint a mostani élmezőny. Felmerülhet a kérdés, hogy hol maradnak a 2021-es szezon autói, hiszen arra az évre a világjárvány gazdasági hatásaira reagálva a csapatok nem is építhettek új autót, csak korlátozott mértékben továbbfejleszthették az előző évi modelleket. Ám mindezek dacára arra az évre is történtek technikai szabályváltozások, a padlólemez és a diffúzor megnyirbálásával nagyjából 10%-kal csökkentették az autók leszorítóerejét – Valtteri Bottas azévi győztes időmérős eredménye (ami a sprintszabályok szerint akkor nem ért pole-pozíciót) immár csak a 29. leggyorsabb monzai kör a ranglistán.

    A szimulációk szerint a hosszabb egyenesekben jövőre, az új szabályok mellett akár a 400 km/órás sebességet is elérhetik az F1-es autók, ami első hallásra Monzában akár bődületes új pályacsúcsok születésével is kecsegtethet – az autók megváltozó viselkedése, esetleges egyenesvégi visszalassulása azonban valószínűleg árnyalni fogja a képet és az átlagsebességeket. Az FIA számításai szerint 1-2,5 másodperccel fog lassulni a körönkénti tempó 2026-ban.

  • Leclerc fordítva csinált valamit az időmérőn, de fél, hogy a futamon már nem fog tudni

    Leclerc fordítva csinált valamit az időmérőn, de fél, hogy a futamon már nem fog tudni

    Charles Leclerc tavaly a 4. helyről rajtolva váratlan győzelmet szerzett az Olasz Nagydíjon, és a mostani időmérő után is számot vetett arról, lehet-e esélye egy ugyanilyen forgatókönyvre. A Ferrari monzai szombatja után még a 10. pozícióból rajtoló Lewis Hamiltonnal is madarat lehet fogatni.

    Az edzéseken nyújtott biztató forma nyomán akár még a Ferrari hazai pole-ja is benne volt a pakliban Monzában, de végül Leclerc 4. helyezése lett a csapat előkelőbb eredménye az időmérőn – a mezőny azonban szorosan együtt van ezen a hétvégén, a monacói csak két tizeddel maradt el Max Verstappen pole-t érő körétől, és 25 ezredre lett volna szüksége, hogy elkapja Oscar Piastrit a harmadik helyért.

    Leclerc azonban úgy érzi, már az ehhez szükséges időtartalék sem volt meg az autójában, miután már a Q3-as első menete során mindent kifacsart az SF-25-ösből, ami akkor még az ideiglenes második helyet érte számára.

    „Nem szeretném azt a szót használni az első körömre, hogy tökéletes, mert szerintem arra soha, senki nem képes. Mindenesetre úgy éreztem, hogy mindent kihoztam belőle, amit egy időmérős körből lehet, és tudtam, hogy nehéz lesz azt felülmúlni a második próbálkozással. És nem is sikerült” – magyarázta Leclerc a Sky Sportsnak.

    „Max bejött elém, és bár a második Q3-as kör az, amelyikben több kockázatot vállalunk, ám én már az elsőben bevállaltam az összes létező kockázatot. Persze próbáltam ennél is többet tenni a második menettel, de az már nem jött össze.”

    „Nincs miért bánkódnom, mert szerintem ez a helyezés volt a maximum. Nyilván amikor először megláttam a nevem az első helyen, reménykedtem, de aztán lecsapott a valóság.”

    Norris Verstappen időmérős remeklésén nem csodálkozik, a sajátján annál inkább

    Már a tavalyi Olasz Nagydíj megnyerésére is a McLaren számított a favoritnak, Leclerc és a Ferrari azonban akkor váratlan húzással elhappolta a győzelmet Piastri és Lando Norris előtt, miután velük ellentétben csak egyszer állt ki kerékcserére. Vajon képes lehet a Ferrari idén is a taktikával kompenzálni a versenytempóban meglévő lemaradását, és újra célba venni a győzelmet?

    „Amit tavaly elértünk, az közel volt a lehetetlenhez. Az eltérő stratégia segített minket a győzelemhez, de szerintem idén még az egy évvel ezelőttihez képest is nehezebb lesz a dolgunk, ráadásul most a stratégia is egyértelműbbnek tűnik mindenki számára. Kemény feladat lesz már csak az is, hogy valamit máshogyan csináljunk, mint a többiek. Ha holnap nyerünk, rendkívül meg fogok lepődni, de soha ne mondjuk, hogy soha” – mondta a vasárnapi ünneplést illetően nem túl optimista Leclerc.

    Bár a zandvoorti verseny előtti kivezető körök során elkövetett hibája miatt öt rajthelyes büntetést kapott, így csak a 10. pozícióból indul majd az időmérőn közvetlenül Leclerc mögött végző Lewis Hamilton, a brit újabb produktív napnak örül, s látszólag maga mögött hagyta a nyári szünetet megelőző mélypontot.

    „Nagyon, igazán elégedett vagyok az előrelépésünkkel, különösen ami engem illet. A múlt héten már sokkal szilárdabban álltak a dolgaink, ezen a hétvégén pedig még inkább. Ott vagyok egy tizeden belül [Leclerc mögött]. Látom a fejlődést, csak folytatnom kell a munkát – mondta Hamilton. – Nem tudom, holnap mi lesz lehetséges, de előre kell küzdenem magam.”