Kategória: Formula 1

  • Verstappen szembement a Red Bull mérnökeivel, és neki lett igaza

    Verstappen szembement a Red Bull mérnökeivel, és neki lett igaza

    Még az Olasz Nagydíj időmérő edzése után írtunk arról, hogy miért kedvezett a monzai pálya a Red Bull autójának, és miért nem tudta rajta kidomborítani erősségeit a McLaren, ám annál több történt a bikásoknál, minthogy egyszerűen kihasználták az RB21-es tulajdonságait. A színfalak mögött ugyanis komoly fejvakarás zajlott azt illetően, hogy milyen beállításokat válasszanak az időmérőre és a versenyre, végül pedig Max Verstappen határozottsága miatt tudtak a jó irányba menni.

    A csapat a harmadik szabadedzés második felére ugyanis az eleve alacsony leszorítóerős hátsó szárnyáról egy még extrémebb változatra váltott, aminek felső elemén agresszív kivágás hivatott tovább csökkenteni a leszorítóerőt. Verstappen ezzel a szárnnyal 1:19,688-ról előbb 1:19,513-ra, majd 1:19,498-ra javította az idejét, papíron tehát jobbnak tűnt ez a konfiguráció, ám kérdések merültek fel azzal kapcsolatban, hogy mennyire lesz felhasználóbarát a versenyen. Mert bár a holland a célegyenesben 6-8 km/órával gyorsabb lett, a középső, legtöbb kanyart tartalmazó szektorban lassult, míg a rajtvonal és az utolsó kanyar bejárata között csupán 0,05 másodpercet nyert az új szárnnyal, majd a Parabolicában 10 km/órával ment át lassabban, mint addig.

    Eközben a Red Bull egyensúlya sem érződött jónak, mert idegesebb lett az autó hátulja, ezért a mérnökök úgy vélték, hogy az időmérőn még elmegy ez a konfiguráció, de a csúszkálás miatt a futamon Verstappen gondban lehet a gumkikezeléssel, ezért biztonságosabb lenne visszaváltani a kevésbé extrém szárnyra, hiszen az időmérő kezdete után már nem lehet hátsó szárnyat cserélni. Verstappen azonban keményen kiállt az alacsonyabb leszorítóerős elem mellett.

    Verstappen, Red Bull
    Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

    „Miközben sokkal nehezebbnek tűnt jó egyensúlyt elérni ezzel a szárnnyal, Max nagyon határozott és jó volt abban, hogy arra sarkallt minket, tartsuk fent az autón. Azt akarta, hogy más megoldásokat találjunk az egyensúly javítására, a srácok pedig elképesztő munkát végeztek ennek a menedzselésével” – idézi Laurent Mekies-t, a Red Bull csapatfőnökét a The-Race.com

    A csapat így fent hagyta az alacsonyabb leszorítóerős hátsó szárnyat, az autó kiegyensúlyozásához pedig főként az első szárnyon állítottak, ami furcsa mód meredekebb lett, hogy Verstappen jobban támadhassa a kanyarokat és rotálhassa az autót. Ez szembemegy a normál megközelítéssel (ha ideges az autó hátulja és növelnek az első tengely leszorítóerején, az csak növeli a túlkormányzottságot), de Verstappen kitartott amellett, hogy ez működni fog.

    És működött is, hiszen az időmérőn megszerezte a pole-t, majd a versenyen Lando Norris ugyan el kellett engednie az első sikán átvágása után, de a McLaren sarkában maradt, visszaelőzte azt, majd faképnél hagyta a britet. Végül 19 másodperccel nyert Norris előtt, amiben benne van, hogy a két McLaren nem a leggyorsabb stratégiát követte, mert a közepes keveréken a legtovább kint maradva biztonsági autós fázisra játszottak, de a holland enélkül is komoly fórral ért volna be a célba.

    „Jó, hogy kevesebb mint egy tizeddel a McLarenek előtt végeztünk az időmérőn, de minden számunk azt mutatta, hogy normál esetben a versenyen nagyobb előnyük szokott lenni, mint az időmérőn, ezért arra számítottunk, hogy védekezni fogunk a versenyen, én pedig próbáltam felállítani egy forgatókönyvet, hogy miként védekezzünk ezek ellen a srácok ellen. De végül tempóelőnyben voltunk” – mutatott rá Mekies.

    „Úgy néz ki, hogy túlteljesítették a célt. Ez azt jelenti, hogy a kocsi sokkal jobb tartományba került más pályákkal összehasonlítva. Ha ehhez hozzáadjuk Maxot, aki tökéletes hétvégét teljesített, akkor ez ide vitt minket” – tette hozzá a csapatfőnök.

    Most az a nagy kérdés, hogy a már Hollandiában javuló formát mutató Red Bull tovább tudja-e vinni a hátralevő versenyekre a monzai teljesítményét, vagy azokon a helyszíneken, amelyek kevésbé kedveznek neki, jelentősen vissza fog esni. „Korábban olyan érzésem volt, mintha utas lennék az autóban. Voltak versenyek, ahol egyszerűen nem volt meg az egyensúly. Most azonban végre kiegyensúlyozottabb volt az autó, és így a gumik is kicsit jobban viselkednek” – mondta Versappen, reményt adva a drukkereinek arra, hogy látják még őt az idén a dobogó tetején.

  • „Borzasztó ember vagy! Viszlát!” – mondta a korábbi Ferrari-pilótának a férfi, akit egyszer majdnem megölt

    „Borzasztó ember vagy! Viszlát!” – mondta a korábbi Ferrari-pilótának a férfi, akit egyszer majdnem megölt

    A Ferrari egyik korábbi meghatározó versenyzője is kilátogatott az Olasz Nagydíjra, majd megtrollkodta a Sky Sports élő közvetítését.

    Mindig történik valami ott, ahol Eddie Irvine megjelenik. Ez így volt akkoriban, amikor az ír Playboy még versenyzett, de így van azóta is, hogy visszavonult. Az 1993 és 2002 között a Jordan, a Ferrari és a Jaguar színeiben induló, a maranellóiakat 1996 és 1999 között erősítő, utolsó évében 4 futamot nyerő és a vb-címért az utolsó pillanatig harcban levő Irvine is ellátogatott a hétvégi Olasz Nagydíjra, ha pedig már ott volt, Nico Rosberg társaságában mikrofonvégre kapta őt a rajtrácson az a Martin Brundle, akit az 1994-es Brazil Nagydíjon felelőtlen viselkedésével kis híján megölt.

    Harag persze nincs a két korábbi versenyző között, amit Irvine viccelődése is mutatott. De előbb még arról beszélt, hogy hiába vett részt összesen 9 Olasz Nagydíjon és állt dobogón kétszer is (1998-ban második lett a Ferrarival Michael Schumacher mögött, 2002-ben pedig harmadik a Jaguarral a két Ferrari mögött), akkoriban nem tudta kiélvezni azt a hangulatot, ami évről évre megtapasztalható a legendás pályán.

    „Jobb ex-Ferrari-pilótának lenni, itt állni, megélni ezt. Mert amikor versenyző voltam, soha nem tapasztaltam meg, mivel az autóra koncentráltam. Csak az eredmény számított. Ez egy ünnepély, de soha nem figyeltem oda rá egészen vasárnap estig. Onnantól remek volt. Imádok most ide jönni, mert először tapasztalom ezt meg.”

    Brundle ezután viccesen megjegyezte, hogy sokat látja mostanában Irvine-t versenyen, és esetleg a visszatérést tervezi 59 évesen? „Ez Stefano [Domenicali], a Forma–1 főnöke miatt van, aki jó barát, úgyhogy mindig ad belépőt” – utalt az olaszra Irvine, akivel a Ferrarinál együtt dolgozott, majd hozzátette: „Amíg Bernie [Ecclestone] volt a főnök, szokása volt megszorongatni a tökeimet, én pedig nem szeretem, ha megszorongatják a tökeimet.”

    Az élő adásban sugárzott interjúban Brundle itt érezte szükségét közbelépni és közölte: „Bajba fogsz sodorni. Tudod, hogy bajba fogsz sodorni. Ez az interjú vége. Borzasztó ember vagy! Viszlát!” – mondta nevetve, majd Rosberggel ott is hagyták Irvine-t.

  • Megvan, mikor kezdi meg Verstappen az F1-en kívüli karrierjét egy Ferrarival

    Megvan, mikor kezdi meg Verstappen az F1-en kívüli karrierjét egy Ferrarival

    Mostanáig csak tesztelt GT-autóval, ám Max Verstappen hamarosan versenyzőként is debütál.

    A négyszeres világbajnokról köztudott, hogy odavan a GT-versenyzésért, ám ezt az elmúlt években főleg az online térben űzte, miközben több alkalommal is tesztelt valódi GT-autót. Az év elején például a Nürburgring Nordschleifén tűnt fel Franz Hermann álnéven egy Ferrarival, szeptember végén pedig a legendás helyszínen ejti meg GT-debütálását, immár saját néven.

    Az Olasz Nagydíj győztese azonban előbb szeptember 13-án, szombaton ül autóba a „Zöld Pokolban”, mert teljesítenie kell egy vizsgát, ami minden olyan autóversenyzőnek kötelező, aki még soha nem versenyzett itt. Amennyiben sikerrel átmegy (át fog), akkor szeptember 27-én elindul a német hosszútávú-bajnokság, az NLS (Nürburgring Langstrecken-Serie) idei kilencedik fordulóján saját csapata, a Verstappen.Com Racing színeiben egy GT3-as Ferrarival.

  • Alesi, V12-es Ferrari, Monza – dobhártyarepesztés is volt az idei Olasz Nagydíj előtt (videó)

    Alesi, V12-es Ferrari, Monza – dobhártyarepesztés is volt az idei Olasz Nagydíj előtt (videó)

    Többek között Jean Alesi 1995-ös V12-es Ferrarija is bemutatózott Monzában, az idei Olasz Nagydíj előtt. 

    A Ferrari fanatikus drukkerei alighanem legalább egy dobogós helyezésben reménykedtek a maranellói istálló hazai futamán, ebből a szempontból tehát aligha lesz emlékezetes nekik az idei monzai futam, amelyen Charles Leclerc-t a 4., Lewis Hamiltont a 6. helyen intette le a kockás zászló. Ám az eseményeket a helyszínről követőket valamelyest kárpótolhatta, hogy számos történelmi F1-es autót láthattak bemutatózni a legendás pályán.

    Köztük volt például a Scuderiával összesen 6 F1-es futamgyőzelmet szerző Jacky Ickx, aki korábbi autójába, a 312 B-be pattant bele, az érzékekre azonban minden bizonnyal nem ő, hanem az 1995-ös Ferrari 412 T2-t vezető Jean Alesi (nyitóképünkön 1995-ben) volt a legnagyobb hatással. A 61 esztendős francia azt az autót hajtotta meg Monzában, amellyel az 1995-ös Kanadai Nagydíjon pályafutása egyetlen F1-es győzelmét szerezte, és amely nem mellesleg a legutóbbi V12-es motorral hajtott F1-es autó.

    Mivel Alesi nem csak poroszkált, a helyszíni nézők bőven kaptak a 3 liters Ferrari-motor hangorkánjából, az esemény után ráadásul fedélzeti kamerás felvételek is ellepték a közösségi médiát. Íme:

    Ez pedig kívülről a 412 T2 visítása:

  • Ismét elfogadhatatlan, bunkó módon viselkedett a sajtóval a Monzában elit klubba lépő F1-es pilóta

    Ismét elfogadhatatlan, bunkó módon viselkedett a sajtóval a Monzában elit klubba lépő F1-es pilóta

    Lance Strolltól számtalan alkalommal láthattunk már bicskanyitogató stílusú médiaszerepléseket pályfutása során, de a Monzában karrierje 181. F1-es futamán induló, ezzel a sportág történetének 30 legrutinosabb versenyzője közé kerülő kanadai most zsinórban két hétvégén is bunkón viselkedett a médiával, holott erre az őt kérdező újságírók nem adtak okot.

    A bő egy héttel ezelőtti Holland Nagydíjon a 26 esztendős pilóta a szabadedzésen összetörte az autóját, majd az időmérő első szakaszában amatőr hibát vétett, így nem jutott tovább. Ez pedig olyannyira frusztrálttá tette, hogy amikor az interjúzónában arról kérdezték, nagy előrelépést ért-e el az Aston Martin a Belga Nagydíj óta, és most már jobban értik-e az autót, mint korábban, Stroll fogta magát, és szó nélkül elsétált.

    Noha a futam után (amelyet a mezőny végéről indulva pontszerzőként fejezett be) már hajlandó volt válaszolni a kérdésekre, egy hét sem kellett az újabb vérlázító produkcióhoz. Ugyanis miután az utolsó, 18. helyen, körhátrányban fejezte be az Olasz Nagydíjat, mindössze néhány szóval tudta le a kötelezettségeit.

    Az első kérdést azzal kapcsolatban kapta az írott sajtó munkatársaitól, hogy nem igazán jött be a stratégiája, mire annyi volt a válasza, hogy „Ja”, majd amikor arról kérdezték, hogy van-e valami hozzáfűznivalója ezen kívül a versenyéhez, egyszerűen csöndben maradt. Ezután arra a kérdésre sem reagált, amikor az őt leszorító, azért 5 másodperces büntetést kapó Esteban Ocon manőveréről fagatták, majd arra a felvetésre, hogy milyen pozitívumokat tud magával vinni Monzából, két szót bírt kinyögni: „Nem sokat.”

    Strollon máskor sem látszik, hogy egy kicsit is érdekelné, amit csinál, itt például a hazai közönség iránti lelkesedés is csak úgy süt róla:

    A Motorsport Global szerint ekkorra már az Aston Martin PR-osa is kellemetlenül érezte magát, és megpróbált véget vetni a kérdezősködésnek egy „Oké, akkor…” közbevetéssel, de egy újságíró még gyorsan beszúrta a következő kérdés: „Leszorított téged Esteban?” Stroll azonban erre sem válaszolt, mire jött még egy kérdés: „Egyetértesz a büntetésével?” Erre a kanadai megvonta a vállát és közölte: „Nincs mit mondanom erről”, majd ismét elsétált.

    Noha Mike Krack, az Aston Martin pályán zajló műveletekért felelős vezetője a csapat motorhome-jában tartott sajtóbeszélgetésen megvédte Strollt, mondván a be nem vált stratégia és a csapat bokszutcai berendezésének hibája következtében hosszabbra nyúló kiállás miatt „normális, hogy egy kicsit frusztrált vagy”, és „bizonyos mértékű frusztrációt meg tudok érteni”, az igazság az, hogy Stroll viselkedése már nagyon régóta elfogadhatatlan és védhetetlen.

    Természetesen mindenki lehet frusztrált és mindenkinek lehet rossz napja, de rendszeresen semmibe venni azokat az embereket, akik ugyanúgy a munkájukat végezni vannak ott a versenyeken, mint a csapattagok vagy a versenyzők, egyszerűen bunkó viselkedés, amit látva alighanem sokakban felmerül, hogy tényleg igazak lehetnek azok a pletykák, amelyek szerint a versenyzőtársak által sokszor levegőnek nézett, a pilótaparádékon unottan, egymagában álldolgáló Stroll már két évvel ezelőtt ott akarta hagyni az F1-et, csak az apja meggyőzte a folytatásról.

    Hogy miben reménykednek, az persze jó kérdés, hiszen bár a pontversenyben a szerencsének köszönhetően előtte van, a tavalyi 19-5-ös vereség után Stroll az idén egyelőre még egyszer sem tudta legyőzni a 44 éves Fernando Alonsót időmérőn, így igen nehéz elképzelni, hogy ő lesz az, aki győzelemre vezeti az Aston Martin, ha az Adrian Newey vezérletével ütőképes autóval áll elő.

  • Elkapták a rendőrök a Ferrarinak álcázott, autópályán száguldozó formaautó sofőrjét (videó)

    Elkapták a rendőrök a Ferrarinak álcázott, autópályán száguldozó formaautó sofőrjét (videó)

    Ismét megjelent a cseh autópályán a Forma–1-es Ferrarinak álcázott GP2-es Dallara, ám a rendőrök ezúttal elfogták annak sofőrjét. A közzétett videón látható és hallható, hogy az 51 éves férfi csak percek után volt hajlandó teljesíteni a hatóság utasítását, majd később sem mutatkozott együttműködőnek.

    Bő fél hónappal ezelőtt számoltunk be róla legutóbb, hogy ismét megjelent az F1-es Ferrarinak álcázott együléses autó a cseh autópályán. Az utóbbi években ez már többször is megtörtént, sőt, az utóbbi időszakban már nem kellett az arra haladó járművek utasainak felvételeire hagyatkozni, hiszen a sofőrrel együtt dolgozó stáb feltöltötte azt a YouTube-ra.

    Visszatért a közutakra a rendőrök által levadászhatatlan formaautó, tankolni is megállt

    A kocsi a festése alapján egy Forma–1-es Ferrarira hajaz, amelyet a 2000-es évek második felében használtak, ám valójában nem erről van szó, hanem egy GP2-es Dallara GP2/08-ról, amellyel 2008 és 2010 között versenyeztek a mai Forma–2 elődjében. Hogy végeztek-e rajta módosításokat, mielőtt kivitték a közutakra, azt nem tudni.

    Azt viszont igen, hogy az évek alatt elkövetett számos szabálysértés ellenére a rendőrség eddig nem járt sikerrel, ami a tulajdonos elfogását illeti. Egészen mostanáig, ugyanis a vasárnap közzétett videó tanúsága szerint ez megtörtént. A formaautót ezúttal is két sportkocsi követte, a korábbi alkalomhoz hasonlóan ellátogattak egy benzinkútra, majd folytatták az utat az autópályán.

    Egy hirtelen vágás után viszont már egy magánterületen, feltehetőleg a sofőr birtokán jártak, majd megszólal a sziréna. Miután a kocsit bevontatták a ház elé, hátulról megjelentek a rendőrök, hogy aztán elkezdődjön egy percekig tartó vita, amelyben mindkét fél ismételgette a maga igazát. A rendőrök arra utasították a sofőrt, hogy szálljon ki, és fedje fel magát, mondván, alapos gyanújuk van rá, hogy szabálysértést követett el. A férfi azonban csak azt ismételgette, hogy ezt magánbirtokon nem tehetik meg bírósági végzés nélkül, és nem volt hajlandó teljesíteni az utasítást.

    A rendőrök azzal érveltek, hogy már a közúton is megpróbálták megállásra bírni a sofőrt, és ehhez fény- és hangjelzéseket is bevetettek. Az autó vezetője aztán felhívta a rendőrségnek egy, a kontextusból ítélve magasabb pozícióban dolgozó alkalmazottját, aki először neki adott igazat, de miután hallgatta a felek vitáját, kijelentette, hogy magánbirtokon is teljesíteni kell a rendőri utasítást, aztán később élhet panasszal. A videó végén aztán kiszállt, majd a sisakját nem levéve beszállt a rendőrautóba.

    „A sofőrök bejelentéseinek köszönhetően ma reggel Buk falujában megállítottuk egy formaautó vezetőjét, aki a D4-es autópályán sebességtúllépést követett el – áll a cseh rendőrség közleményében. – A rendőrség azonosította a sofőrt, egy 51 éves férfit, majd később a kerületi rendőrkapitányságra vitte, hogy magyarázatot adjon.”

    A közleményből az is kiderült, hogy a sofőr később sem volt együttműködő, és nem volt hajlandó érdemben válaszolni a kérdésekre. A férfira alighanem pénzbüntetés vár, és a vezetéstől is el fogják tiltani, hiszen az évek során jó néhány közúti szabálysértést követett el. Hogy a kocsinak mi lett a sorsa, azt nem tudni, de könnyen lehet, hogy az autópályán többé nem lesz látható.

  • Antonelli ugyanúgy járt a Mercedesnél, mint Schumacher, és már Wolff is kritizálja

    Antonelli ugyanúgy járt a Mercedesnél, mint Schumacher, és már Wolff is kritizálja

    Ez az előzés még szenzációsabb volt a pályán kívül: az Olasz Nagydíjon Alexander Albon nem csak a pályán, hanem a bajnoki tabellán is megelőzte Kimi Antonellit.

    A Williams versenyzőjétől ez hatalmas bravúr, és a tény, hogy ezzel átvette a 8. helyet az olasztól a bajnokságban, csaknem példátlan tettet jelent: a Williams valamelyik versenyzője megelőzi a Mercedesét idény közben. Szezon elején nyilván láttunk már ilyet, amikor valamelyik Ezüstnyíllal gubanc történt, de a két csapat közös történelmének kezdete, 2010 óta ez csupán a második ilyen alkalom az év későbbi szakaszában. Az előző 2012-ben következett be, amikor a balszerencsés Michael Schumacher sokáig Pastor Maldonado és Bruno Senna mögött állt a tabellán, és utóbbit csak a szezon legvégén hagyta le.

    E statisztikát annyival kell árnyalni, hogy Antonelli újonc, ettől függetlenül tényleg le a kalappal Albon előtt. „Nem tudom, hogyan, de nyomom tovább. Élvezem ezt, és megpróbálok Abu-Dzabiig (a szezonzáróig) harcolni Kimivel” – mondta a Williams versenyzője.

    Antonelli továbbra is elmarad a Mercedesnél elvált szinttől, bár legalább pontokat szerzett a 9. hellyel – ami a 8. lett volna, ha Albon ellen védekezni próbálva nem kap időbüntetést ellenfele leszorításáért. Toto Wolff támogatja őt, de nem elégedett vele, és a The Race beszámolója szerint ez már a hanghordozásában is érzékelhető volt.

    Antonellit ezzel a mondattal lökte a gödörbe Toto Wolff?

    „Kimi túl sok hibát követett el – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke, és feleslegesnek nevezte a büntetést maga után vonó védekezési kísérletét. – Albon sokkal gyorsabb volt nála. Szabad védekezni, kitenni a könyököt, amikor szükséges. De amikor nem tud valaki védekezni, legalább arra kell törekedni, hogy ne veszítsen időt.”

    Wolff úgy véli, Antonellinek szüksége lenne végre egy tiszta nagydíjhétvégére, amikor nem lő öngólokat különböző hibákkal, ő ezeket traumáknak nevezte, amiket szatyorban magával cipel: Antonelli nem tudott hosszú etapot gyakorolni Monzában a tréningen a kicsúszása miatt, ami megmutatkozott a vasárnapi tempójában, csakúgy, mint Zandvoortban az ütközése Charles Leclerc-rel, ami miatt Wolff szerint nem merte határozottan támadni az elé kerülő Pierre Gasly-t.

    „A hétvégén gyengén teljesített. Nem lehet jó szereplést várni azután, hogy valaki elássa magát a kavicságyban [a pénteki edzésnapon], és az egész futamon elmaradt a várakozásoktól. A támogatásomon és a belé vetett bizalmamon ez cseppet sem változtat, mert hiszem, hogy ő nagyon jó…de vasárnap gyengén teljesített” – közölte.

    „Próbáljuk felszabadítani. Nagyszerű versenyző, elképesztő képességekkel és tehetséggel, minden adott nála. Meg kell szabadítanunk a tehertől.”

  • Megint az eltiltás szélén táncol az egyik F1-es pilóta

    Megint az eltiltás szélén táncol az egyik F1-es pilóta

    Az újonc Oliver Bearman 10 büntetőpontnál tart, a következő két hónapban vigyáznia kell, nehogy eltiltsák egy futamról.

    Monzában Bearman újabb két büntetőpontot gyűjtött az ütközésért Carlos Sainz-cal, így már 10-nél jár, vagyis mindössze 2-re van attól, hogy eltiltsák egy futamra. Az újonc tételei közül a silverstone-i edzésen begyűjtött 4 fekete pont a legfájóbb, amikor piros zászló alatt száguldva balesetet szenvedett a bokszutcában.

    Legközelebb a november eleji Brazil Nagydíjon évül el 2 büntetőpontja, az addig esedékes négy nagydíjon maximum egyet szerezhet (ilyet kisebb vétségekért szoktak kiosztani, az ütközésekért általában legalább kettő jár), különben ki kell ülnie egy versenyt. E retorzió alkalmazására a büntetőpont-rendszer bevezetése óta mindössze egyszerszer került sor, a sors fintoraként tavaly szintén a Haas egyik pilótája, Kevin Magnussen esetében, és történetesen pont Bearman helyettesítette őt. 

    A britnek a vasárnapi futamon a felügyelők indoklása szerint fel kellett volna adnia a pozícióját Sainz ellenében, mert a Williams első tengelye már a Haasé előtt volt a kanyar csúcspontjánál. A hibájáért tíz másodperces időbüntetést is kapott, bár ez összességében nem osztott-szorzott nála abból a szempontból, hogy amúgy sem szerzett pontot.

  • A McLaren még hatalmas bajba is keverheti magát ezzel az egyenlősdivel

    A McLaren még hatalmas bajba is keverheti magát ezzel az egyenlősdivel

    A rivális csapatfőnökök közül ki-ki érdeklődéssel vagy csodálattal figyeli, ahogyan a McLaren kínosan ügyel a Lando Norris és Oscar Piastri közötti egyenlőség fenntartására. Eddig úgy tűnik, sikerül elkerülni a konfliktushelyzeteket ezzel a sajátos hozzáállással, de Toto Wolff nem biztos benne, hogy ez így marad a szezon végéig.

    A McLaren olyan szintre emelte a konfliktuskezelést a bajnoki címért harcoló pilótái között, ami példátlan a modernkori Forma–1-ben. Nevezhető akár túlzott óvatosságnak is, amit az Olasz Nagydíjon láthattunk a wokingiaktól, amikor még a csapathibát is megpróbálták kivonni az autóversenyzés egyenletéből, és Piastrit arra kérték, hogy engedje előre Norrist, mivel csak a brit lassú kerékcseréje miatt került elé a pályán.

    Max Verstappen furcsállta ezt a problémakezelést, szerinte ugyanis a hibák az autóversenyzés szerves velejárói, míg Andrea Stella csapatfőnök a McLaren részéről annak a híve, hogy a csapattól származó külső tényezőket, amennyire csak lehet, gyomlálják ki Norris és Piastri csatájából, akik között így tényleg saját képességeik dönthetik el a vb-cím sorsát – miközben persze a technikai hibák hatását, mint ami Norrist értékes pontoktól fosztotta meg a Holland Nagydíjon, nem lehet semmissé tenni.

    Az egyenlőség biztosításának ezen szintje még Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke számára is szokatlan, pedig neki is volt alkalma tökélyre fejleszteni a pilóták kezelésének művészetét, amikor Lewis Hamilton és Nico Rosberg hasonlóan fej fej melletti küzdelmet vívtak a bajnoki címekért 2014 és 2016 között. Ilyen helycserékkel azonban ők sem éltek.

    „Ebben nincs helyes vagy helytelen irány. Kíváncsian figyelem, hogyan fog ez végződni, mert felállítottak egy olyan precedenst, amiből már nagyon nehéz visszakozni” – idézi az Autosport Wolffot, aki Monzában a McLaren által követett irányelv lehetséges következményeit mérlegelte.

    Leclerc elég kevés ujján meg tudja számolni, hányszor lesz győzelmi esélye a Ferrarinak

    „Mi lesz, ha a csapat elkövet egy újabb hibát, de nem a bokszkiállásnál, hanem valami mással? Vajon akkor is visszacserélik majd őket? Másrészt persze lehet mondani, hogy ha a csapat hibájából veszít pontokat a felzárkózni próbáló versenyző, az sem igazságos. Azt hiszem, majd a szezon végén, amikor közeleg a végjáték, kapjuk csak meg a választ arra, hogy most jól döntöttek-e.”

    Nem ment el szó nélkül a McLaren húzása mellett Jonathan Wheatley sem, aki idén újonnan lépett csapatfőnöki szerepkörbe a Saubernél, és aki csodálattal figyeli, mennyire felkészíthették a pilótáikat a wokingiak minden eshetőségre.

    „Sokat tanultak a tavalyi évből, és lenyűgözőnek tartom, ahogyan bánni tudnak idén a bajnoki címért hajtó két versenyzőjükkel. Erre is fel voltak már készülve, hiszen nem kezdtek róla egyeztetni a verseny alatt, szóval bizonyára már beszéltek róla korábban” – mutatott rá a Sauber csapatfőnöke, akinek korábban hosszú éveken át a Red Bull sportigazgatójaként bőven volt már dolga bajnoki harcokkal és nehezen kezelhető versenyzőkkel.

  • Leclerc elég kevés ujján meg tudja számolni, hányszor lesz győzelmi esélye a Ferrarinak

    Leclerc elég kevés ujján meg tudja számolni, hányszor lesz győzelmi esélye a Ferrarinak

    2020 óta először nem végzett Ferrari a dobogón az Olasz Nagydíjon, pedig Charles Leclerc és Lewis Hamilton is mindent kihozott a versenyéből. Már Hamilton is érzi a javulást, miközben ő a dobogó, Leclerc pedig a győzelem kósza lehetőségéről beszél a szezon hátralévő futamaira.

    Leclerc a negyedik helyről rajtolt a monzai versenyen, ezúttal viszont, mint ahogy arra számított is, nem volt a kezében a tavalyihoz hasonló csodafegyver, amivel a győzelmet is célba vehette volna. Ehelyett ugyanebben a pozícióban ért célba, noha az első körökben még kétszer is megelőzte Oscar Piastrit.

    „Jó csatánk volt Oscarral. Amikor hibázott, én előztem, amikor én hibáztam, ő előzött. Végső soron azonban gyorsabbak voltak, mint mi. Olyan dolgokat próbáltam, amelyekre az autó nem volt képes, emiatt többször is majdnem elveszítettem az autó hátulját, így viszont ennél többen nem reménykedhettünk. De nem bánkódok, mert legalább megpróbáltam. Sajnos a tempónk egy kicsit rosszabb volt annál, mint amire számítottunk” – fogalmazott a Sky Sportsnak Leclerc, aki úgy gondolja, a szezonból hátralévő utcai pályák jelentik a legjobb esélyt a Ferrarinak arra, hogy idén győzelmet szerezzen.

    McLaren: Nincs szükség Magyarországra, hogy Piastri és Norris tudja, mit kell tenni

    „Szingapúr, talán még Baku és Las Vegas azon a pályák, ahol közelebb lehetünk a győzelemhez. De ez nem azt jelenti, hogy ezekre a helyszínekre favoritként fogunk érkezni – továbbra is a harmadik legesélyesebbek vagyunk, esetleg másodikak, ha a Red Bull küszködik valamilyen okból. Az elsőszámúak viszont biztosan nem leszünk, szóval mindenképpen nehéz dolgunk lesz” – értékelte a helyzetet a monacói versenyző.

    Hamilton a Zandvoortból áthozott büntetése miatt csak a 10. helyről rajtolt, de az első körökben gyorsan előreverekedte magát George Russell Mercedese mögé, ezzel azonban a hatodik helyen meg is akadt a felzárkózása. A hétszeres világbajnok ugyanakkor az autójával igencsak összhangban érezte magát, ezzel folytatva a nyári szünet vége óta tartó apró pozitív tendenciát új csapatánál.

    „Határozottan azt éreztem, hogy ura vagyok az autónak, nagyon elégedett voltam vele. Jól rajtoltam, majd beszorultam néhány autó mögé, ezért vissza kellett vennem, de aztán sikerült remekül pozícionálnom magam az 1-es és a 4-es kanyarra. Ezek után közel kerültem George-hoz is, és utólag már úgy gondolom, meg kellett volna próbálkoznunk az elévágással, mert az első etap elnyújtása nem vált be. De örülök, hogy a büntetésem után fel tudtam jönni a hatodik helyig” – mondta.

    „Nincs olyan tempónk, mint a Red Bullnak, és nincs olyan tempónk, mint a McLarennek. A negyedik-ötödik helyért harcolunk, és ha rendkívül jó munkát végzünk, esetleg elcsíphetünk egy dobogót itt-ott. Van rá esélyünk, de nem a nyers tempó alapján.”

    Ha nem is a dobogón állva, de Hamilton azért megtapasztalhatta, milyen új rajongóinak, a tifosinak a szeretete Monzában: