Kategória: Formula 1

  • Váratlan bejelentés: Romain Grosjean a héten újra F1-es autót vezet

    Váratlan bejelentés: Romain Grosjean a héten újra F1-es autót vezet

    Sőt, már holnap, azaz szeptember 26-án pénteken: Romain Grosjean az utolsó F1-es csapata, a Haas két évvel ezelőtti (2023-as) autójába ül be.

    Ezt a gesztust a korábbi autók járatását lehetővé tevő egyik tesztnapon biztosítja neki az amerikai istálló, méghozzá Mugellóban, Olaszországban. A bejelentés időzítése abból a szempontból valószínűleg nem véletlen, hogy a csapat feltehetően nem akart nagy felhajtást Grosjean F1-es autóba visszatérése körül, és csak a sajtó szűkebb körét tájékoztatta előzetesen az eseményről.

    „Hihetetlenül hálás vagyok Gene Haasnak és Ayao Komatsunak, hogy meghívtak Mugellóba a teszten való részvételre. Az a kifejezés természetesen nem adja vissza megfelelően az érzéseimet, hogy izgatottan várom a visszatérést egy Forma–1-es autó volánja mögé a korábbi csapatomnál. Ez különleges” – mondta a francia versenyző.

    „Izgatottan várom, hogy újra lássam a csapattagokat. Biztos elmerengek majd kicsit a régi időkön, de a pályán kijelölt feladatok elvégzését is várom a VF-23-mal. Nagyszerű, hogy ez a csapat is használhatja végre a TPC programot a fejlesztésekhez.” Grosjean azt a különleges sisakfestést fogja használni, amit anno a gyermeke rajzolt, hogy a 2020-as szezonzárón viselje, de a balesete miatt erre akkor végül nem került sor.

    Az Audi vezérigazgatóját győzködni kellett, hogy ne fújja le az F1-es projektet

    A TPC a Testing of Previous Cars program rövidítése, aminek keretében a csapatok korábbi autókkal tudnak gyakorolni és bizonyos kísérleteket, vizsgálatokat végezni a pályán – miközben a nagyobb csapatoknál ez bevett gyakorlattá vált az elmúlt években, a kapacitáshiánnyal küszködő Haas csak nemrég tudta elkezdeni.

    Grosjean a csapat 2016-os debütálásától 2020 végéig volt a Haas versenyzője – előtte a Renault/Lotus tagja volt –, és az utolsó versenyén elszenvedett balesettel lett világszerte ismert, amikor a tűzgolyóvá vált autóból csodával határos módon kimenekült. Ez volt az utolsó fellépése a Forma–1-ben, s bár azóta szó volt róla, hogy egy F1-es Mercedest tesztelhet a mostanihoz hasonló körülmények között, ez nem jött össze. Ennek oka részben az volt, hogy ő az IndyCarban versenyzett tovább, és nem tudtak időpontot összeegyeztetni a különbözö kötöttségek mellett. A karrierje során összesen 10 nagydíjon állt dobogóra, ez a negyedik legtöbb azok között, akik futamot sohasem nyertek.

    A teszten Ayao Komatsu csapatfőnök lesz Grosjean versenymérnöke, aki a Lotusnál annak idején betöltötte ezt a szerepet neki. „Szórakoztató napra számítok, és Romaint ismerve, tudom, hogy mindent bele fog adni, ahogy szokta” – mondta.

    A stábban több olyan csapattag helyet kap, akik anno együtt dolgoztak a francia pilótával. A teszten vezetni fog egy betétműsor miatt az F1TV szakértője, James Hinchcliffe is: az IndyCar korábbi versenyzője életében először teheti meg ezt F1-es kocsival.

  • Bajnoki esélyek Szingapúrban: tud egymás után két óriásit botlani a McLaren?

    Bajnoki esélyek Szingapúrban: tud egymás után két óriásit botlani a McLaren?

    Bakuban első meccslabdáját kihasználatlanul hagyta a McLaren a bajnoki cím megszerzésére – ezzel persze egyáltalán nem került veszélybe számukra a konstruktőri trófea, ám egy nagy rekord megdöntésétől elestek. A következő nagydíjon, Szingapúrban viszont már tényleg ki kellene magából fordulnia a világnak – és az erőviszonyoknak –, hogy ezt a lehetőséget is elszalasszák a wokingiak.

    Azerbajdzsánba érkezve még mindhárom másik nagycsapatnak volt matematikai esélye, hogy továbbvigye a harcot, ám úgy festett, hogy ha Lando Norris és Oscar Piastri hozzák a szokásos idei formát és egyaránt dobogós helyen végeznek, szinte biztosan elérik, hogy a McLaren példátlan módon már hét futammal a szezon vége előtt konstruktőri bajnokká váljon. Nagyon nem így történt, az ausztrál pilóta felettébb összeszedetlen rajt után kiesett, a brit pedig csak a hetedik helyen végzett.

    Ezzel az egyik feltétel máris nem teljesült, nem tudtak a Ferrarinál legalább kilenccel több pontot szerezni, így a maguk lehangoló hétvégéje ellenére a maranellóiak mateamtikai esélye Szingapúrra is megmaradt. Idei második legnagyobb pontgyűjtésével versenyben maradt a Mercedes is, a Red Bull viszont hivatalosan is kihullott ebből a harcból, hiába Max Verstappen győzelme (akinek egyéni esélye újra felmerült témaként a paddockban) és Yuki Tsunoda idei legjobb eredménye.

    Piastri nem aggódik Verstappen feltámadása miatt

    A döntés tehát áttolódik a jövő hétvégi Szingapúri Nagydíjra, amivel viszont a McLaren új rekordot már nem tud beállítani, legfeljebb ugyanúgy hat futammal a szezon vége előtt sétál el a vb-címmel, mint 2023-ban, Verstappen példátlan hengerlésének évében a Red Bull tette.

    A matek viszont most már sokkal kedvezőbb a címvédők számára: jelenleg 333 pont előnyük van a Mercedesszel és 337 a Ferrarival szemben, és még ha bármelyikükkel szemben ez a következő verseny után 303-ra csökken, abban az esetben is konstruktőri bajnok lesz a McLaren.

    Hogy ezt megakadályozzák, a Mercedesnek 31-gyel, a Ferrarinak pedig 35-tel kellene több pontot szereznie a hétvégén, mint a McLarennek. Elég régen voltak már olyan futamok, amelyeken ilyesmi történt utoljára, a Mercedes legutóbb a 2023-as Spanyol Nagydíjon, a Ferrari pedig legutóbb a 2022-es Bahreini Nagydíjon teljesítette ezt a feltételt – akkoriba viszont a McLaren még nem tartozott a közvetlen élmezőnybe.

    Ellenben Norrisnak és Piastrinak elegendő összesen 13 pontot összehoznia a szingapúri hétvégén ahhoz, hogy végérvényesen lezárják a 2025-ös konstruktőri versenyfutást.

  • A McLaren-főnök Norris szerény eredményéről: más se végzett volna előrébb

    A McLaren-főnök Norris szerény eredményéről: más se végzett volna előrébb

    Andrea Stella szerint Lando Norris mindent kihozott a lehetőségeiből a hétvégi versenyen.

    A teljesített versenyeket tekintve Norris az idei legrosszabb eredményét jegyezte az Azeri Nagydíjon, 7. lett azon a futamon, amelyiken 6 pont helyett még jelentősebben csökkenthette volna a hátrányát az összetettben az első körben karambolozó Oscar Piastrival szemben.

    Előzetesen természetesen mindenki többet várt a szezont uraló McLarenektől. Norrisnak többen felrótták, hogy nem használta ki jól a kínálkozó lehetőséget, de a wokingiak csapatfőnöke szerint ennél több egyszerűen nem volt az autójában. „Azon a szinten teljesített, amire lehetőség volt az autóval. Nem gondolom, hogy bármelyik másik versenyző több pontot szerzett volna Lando autójával” – jelentette ki Stella.

    Ezen a napon nem adtunk Landónak olyan autót, amivel átverekedhette volna magát a mezőnyön.” Szerinte a közepes keverék-kemény keverék stratégia megfordításával sem végeztek volna előrébb.

    Piastri nem aggódik Verstappen feltámadása miatt

    Norris fentebb kapaszkodását egy újabb lassú kerékcsere akadályozta, aminek hatását Stella szintén elbagatellizálta, az Aston Martin korábbi stratégája viszont úgy látta, e nélkül akár a dobogós Carlos Sainzra is veszélyes lett volna a brit versenyző.

    A McLaren csapatfőnöke azt nem tagadta, hogy a bokszutcai műveletek kivitelezésénél javulniuk kell, hiszen ez zsinórban a második olyan futam volt valamilyen megingással.

    „Tudjuk, hogy van hova fejlődni az eszközeinkkel és az autóval, hogy kicsit megkönnyítsük a szerelők feladatát – mondta. – A szezon hátralevő részében és a következő évi autó tervezésénél is van teendőnk a bokszkiállások kivitelezésével kapcsolatban. Ez a felszerelést is érinti, hogy a személyzet következetesebben és természetesebben intézze a bokszkiállást.”

  • Már megint Verstappen találta ki a nyerő receptet a Red Bullnak

    Már megint Verstappen találta ki a nyerő receptet a Red Bullnak

    A Red Bull csapatfőnöke elárulta, hogy Azerbajdzsánban elsősorban Max Verstappen erőltette a választott és sikert hozó gumistratégiát.

    Verstappen egymás után két futamot nyert úgy, hogy mindkét alkalommal rengeteget tett hozzá a saját meglátásaival a sikerhez, a káprázatos vezetésen túl: Monzában a Red Bull néhány mérnökével ellentétben mindenképpen a kisebb leszorítóerős csomag mellett érvelt, Bakuban pedig ő ragaszkodott a választott kemény keverék-közepes keverék gumistratégiához. Ezt Laurent Mekies árulta el.

    „Nagyon egyértelműen az volt az elképzelése, hogy ki akarja használni az autó tempóját és le akarja szakítani a többieket a kemény gumival, és pontosan ezt csinálta – idézte a Red Bull csapatfőnökét az Autosport. – Világosan az volt a gondolata, hogy ezen a futamon mindenki csak vezetni fog és várja a biztonsági autót, minél tovább várva rá, mert ha kiáll kerékcserére, valaki más olcsón [vagyis kevesebb időveszteséggel] megteheti majd, ha jön a biztonsági autó.”

    „Monza bizonyos szempontból hasonlóan alakult, mindenki el akarta nyújtani az etapját. Ha emlékeznek, egy idő után ki kellett állnunk a bokszba, mert a gumik már eléggé elkoptak, és néhány körön át ártott volna nekünk a biztonsági autó.”

    Azt nyilván nem tudjuk, más lett volna-e a végkimenetel, ha az etapok sorrendjét tekintve fordítva teszik fel neki a kétfajta keveréket – biztonsági autós fázis csak a rajt után volt, később nem. Az első tíz rajtkockából induló pilóta közül Verstappenen kívül csak a másik Red Bullt vezető Yuki Tsunoda és George Russell választotta ezt a gumistratégiát.

    „Megvolt az ára, mert a rajtnál hátrányt okoz, és a verseny egyes szakaszaiban is árthatott volna. Ha a 10. körben jött volna egy biztonsági autó, nem lett volna mókás a rajt a kemény gumin” – közölte Mekies. Ez esetben ugyanis a közepes gumival kellett volna megpróbálni elmenni a célig, bár utólag kiderült, abban elméletileg lehetett volna elég szufla ehhez, nem feltétlenül lett volna szükség még egy kerékcserére.

  • Az Audi vezérigazgatóját győzködni kellett, hogy ne fújja le az F1-es projektet

    Az Audi vezérigazgatóját győzködni kellett, hogy ne fújja le az F1-es projektet

    Az Audi vezérigazgatója korábban nem volt az F1-ben való részvétel nagy híve, de most már azon fáradozik, hogy a márka minél felkészültebben vágjon neki az első szezonjának.

    Az Audi 2022-ben jelentette be, hogy a Sauber átvételével 2026-tól belép a Forma–1-be, a fennállása során először. Később ugyanakkor felröppentek olyan hírek, hogy visszatáncolnak a projekttől, és Gernot Döllner rámutatott, az ő hozzáállása alapján nem is álltak annyira távol a valóságtól ezek a pletykák, hiszen nem volt automatikus, hogy jóváhagyja az előkészületek folytatását.

    „A Volkswagen Group stratégiai főnökeként elég szkeptikusan tekintettem a Forma–1-es részvételre. Aztán az Audi igazgatótanácsába kerülve és egyéb dolgok elrendezésével időt szakítottunk rá, hogy alaposan kiértékeljük a helyzetet, a stáb pedig meggyőzött róla, hogy a Forma–1 helyes irány” – mondta a The Independentnek.

    „Az elkötelezettséget azonban nem láttuk kellően erősnek, és a Forma–1-et csak jól lehet csinálni, vagy ki kell szállni belőle. Nincs köztes megoldás, különben a mezőny végére kerülünk. Ezért úgy döntöttünk, felgyorsítjuk a folyamatot a Sauber száz százalékos megvásárlásával, a katari befektetőket bevontunk erős partnerként, és kineveztük vezetőnek Mattia Binottót és Jonathan Wheatley-t, aki kiváló Forma–1-es vezetők a saját szakterületükön.”

    Verstappen már biztos több győzelemmel zárja a szívóhatású érát, mint mindenki más együttvéve

    Az Audi vezérigazgatója igyekszik két lábbal a földön járni, realistán látja a helyzetüket a közelgő F1-es bemutatkozáshoz.

    „Senki sem álmodozik győzelmekről. Mi az építkezés fázisában tartunk. Mattia és Jonathan kiváló munkát végez, hozzák a tehetséget a csapatba. A létszámunk azonban még mindig csak kétharmada a legnagyobb csapatokénak, akiknél 1100-an dolgoznak, nálunk viszont még csak 700-an” – mondta.

    Döllner úgy véli, az F1-es részvétel energizálni” fogja az Audit, és mind a technológia, mind a hatékonyság terén sokan tanulnak majd, amit az utcai autók gyártásánál hasznosítani tudnak. Ezzel hárítja azokat a támadásokat, miszerint a körülbelül 7500 fős leépítés mellett nagy fába vágják a fejszéjüket az F1-gyel.

  • A Ferrari eltúlzott problémával védte Leclerc eredményét?

    A Ferrari eltúlzott problémával védte Leclerc eredményét?

    A Ferrari megint magyarázkodásra kényszerült az elkeserítő eredmény után, és kiderült, hogy Charles Leclerc nem csak Lewis Hamilton elrontott elengedési kísérlete miatt nem végzett előrébb.

    Hamilton mögött befutva Leclerc 9. lett Bakuban úgy, hogy az időmérőn elkövetett hibájával nehéz helyzetbe hozta magát a futamra a nyers tempója az alapján a számára általában egyik legjobb pályán. A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur megemlítette, hogy a motorjával nem volt minden rendben, és ez befolyásolta az előrelépési lehetőségeit. „Noha elhanyagolható volt, elég volt ahhoz, hogy megakadályozza az egyenesben történő előzésben” – mondta.

    Azt nem részletezte, hogy a probléma végig fennállt-e, viszont az F1DataAnalysis nevű oldal szerint a 2 kilowattal, azaz körülbelül 2,7 lóerővel csökkenő teljesítményű erőforrásból hiányzó löket talán mégsem volt annyira jelentős, hogy erre lehessen fogni Leclerc előrébb kapaszkodásának hiányát.

    Az oldal több szempontból megvizsgálta Vasseur szavait, és arra jutottak, hogy a probléma mértékét vélhetően eltúlozta a Ferrari, ha csak nem az történt, hogy a csapatfőnök 20 helyett véletlenül 2 kilowattos csökkenést mondott, vagy szándékosan kicsinyítette a probléma mértékét. A körülbelül 735 helyett 733 kilowattos motorteljesítmény ugyanis a számításaik szerint csak 0,3 km/h-val csökkentette Leclerc csúcssebességét, és ennek legfeljebb áttételesen lehetett például olyan tovagyűrűző hatása, hogy a kanyarokból kigyorsításnál is hátrányt szenvedett a monacói, így nem tudott rendesen szélárnyékba kerülni.

    Leclerc nem optimista a szezon hátralevő részét illetően, nem tartja valószínűnek, hogy nyerhet futamot.

  • Piastri nem aggódik Verstappen feltámadása miatt

    Piastri nem aggódik Verstappen feltámadása miatt

    Max Verstappen két futamot nyert egymás után és ismét témát szolgáltat a korábban már halottnak tűnő címvédési esélye, de az éllovas Oscar Piastri nem érzi veszélyesnek saját magára.

    Verstappen és a Red Bull versenyben van az egyéni világbajnoki címért” – ezt mondta a McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella a bakui verseny után, ahol a holland 69 pontra csökkentette a hátrányát Piastrihoz képest a tabellán. Ez még mindig jelentős távolság, Verstappen egyelőre nem is gondolkodik azon, hogy újra van esélye a címvédésre, míg az idei első nullázását elkönyvelő Piastri nyugodtságot sugároz a csapatán kívüli üldözőjével kapcsolatban.

    „Nem írom le őt, de nem aggódok miatta – jelentette ki az ausztrál. – Próbálom összeszedni magam és a lehető legjobb teljesítményt nyújtani. Tudom, hogy ha visszatérek arra a szintre, amire képes vagyok, minden rendben lesz. Erre koncentrálok.”

    Egyelőre a Red Bull sem lát bizonyítékot rá, hogy a változtatásokkal elért fellendülés tartós lehet, mivel két olyan pályán nyert Verstappen, ahol alacsony leszorítóerővel mennek az autók. Ha viszont a maximális leszorítóerőt kívánó Szingapúrban is erős formát mutat, valamint a nyújtott kanyarokban bővelkedő és a hátsó gumikat megterhelő pályákon is közelít a McLarenekhez, legalább az ígérete megmaradhat annak, hogy nem csak Piastri és Norris harcol az utolsó futamig a koronáért.

    A hollandnak viszont az is kell ehhez, hogy ellenfelei folyamatosan pontokat vegyenek el egymástól, esetleg további kieséseket szenvedjenek el.

  • Verstappen már biztos több győzelemmel zárja a szívóhatású érát, mint mindenki más együttvéve

    Verstappen már biztos több győzelemmel zárja a szívóhatású érát, mint mindenki más együttvéve

    Több versenyző is szezonja legjobb eredményét érte el a hétvégén, 2025-öt pedig egy szempontból annak ellenére is az utóbbi két évtized legváltozatosabb évének tekinthetjük, hogy az egy csapat uralmáról szól. Statisztikai érdekességek az Azeri Nagydíjról. 

    Max Verstappen a hatodik grand slamjét szerezte az F1-ben (pole, győzelem, leggyorsabb kör és az összes kör az élen), ezzel beérte Lewis Hamilton mennyiségét. Csak Jim Clark áll előttük, aki nyolcszor teljesített ilyen tökéletes hétvégét.

    A holland a 67. győzelmét szerezte, a 2022 óta létező szabályciklus kezdete óta pedig a 47.-et. Ezzel biztossá vált, hogy Verstappen több győzelemmel zárja a szívóhatású korszak ezen négyéves periódusát, mint az összes többi versenyző együttvéve (!) – hiszen mindössze 38 versenyt nem ő nyert meg, és már csak 7 van hátra a 2026-os nagy szabályváltozások előtt.

    Oscar Piastri már karnyújtásnyira volt attól, hogy megdöntse a sorozatos célba érkezések rekordját. Legutóbb a 2023-as USA Nagydíjon esett ki, két hete Monzában pedig zsinórban 44. befejezett futamával megelőzte Max Verstappent az örökranglista második helyéért. Négy további versenyre volt szüksége, hogy beérje a rekordot 48-cal tartó Hamiltont, ám az első körös falnak csúszása révén ez meghiúsult.

    Sokatmondó megjegyzés adhat reményt a Verstappen vb-címében bízóknak

    A McLaren Lando Norris 7. helye révén mindössze hat pontot gyűjtött ezen a hétvégén, ez lett a csapat legeredménytelenebb futama közel két éve, a 2023-as Las Vegas-i Nagydíj óta. A montreali mellett ez idén mindössze a második versenyhétvége, amelyen a wokingiak nem tudták növeli előnyüket a konstruktőri bajnokságban – emiatt pedig el is odázódott a bajnokká avatásuk.

    Carlos Sainz váratlanul jól szerepelt a hétvégén, a harmadik helyen célba érve önmaga 28. dobogóját szerezte, egyúttal Alain Prost után ő lett mindössze a második versenyző, aki a három legnagyobb múltú csapat, a Ferrari, a McLaren és a Williams színeiben is dobogót szerzett (Sainz esetében ezek száma sorrendben 25, 2, 1, míg Prostnál 14, 63, 12).

    És ritka dobogó volt ez a Williamsnek: a csapat legutóbb a 2021-es Belga Nagydíjon végzett az első három között, de azt a versenyt senki nem szereti emlegetni, az volt ugyanis az futam, amelyen a szűnni nem akaró vihar miatt egyetlen, biztonsági autó mögött megtett kör alapján hirdettek eredményt – George Russell így az időmérőn elért második helyét átmentette vasárnapra is. A teljes futamon elért legutóbbi Williams-dobogó így ennél is régebben történt, de ugyanitt, Bakuban: 2017-ben Lance Stroll ért célba a harmadik helyen.

    Liam Lawson karrierje legjobb eredményét érte el az időmérőn (3. hely) és a futamon is (5.). Ilyen magasságokban új-zélandi versenyzőként mindkét tekintetben Chris Amon járt legutóbb 1976-ban, vagyis 49 évvel ezelőtt.

    Yuki Tsunoda a 6. helyen befutva idei legjobb eredményét érte el. Több mint egy éve, a tavalyi Holland Nagydíj óta nem végzett ilyen előkelő helyen a Red Bull második autója, akkor ért célba Sergio Pérez szintén hatodikkén. De Tsunoda 2021 óta tartó karrierjének is ez volt a második legjobb eredménye – ennél csak egyszer ért célba jobb helyen, amikor a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjon 4. lett.

    Bakuban a Red Bull két csapatának mind a négy versenyzője a legjobb tíz között ért célba. Meglepően régen volt erre példa legutóbb, még a 2020-as Orosz Nagydíjon.

    Bár a szezon a McLaren dominanciájáról szól, mögöttük mégis rendkívüli változatosság tapasztalható a mezőnyben, hiszen már a szezon 17. versenye után elmondható, hogy 19 versenyző is legalább egyszer célba ért az első hat hely valamelyikén – csak Jack Doohan, és az őt az Alpine-nál váltó Franco Colapinto lógnak ki a sorból. Olyan, hogy 19 versenyzőnek is legyen top 6-os eredménye egy szezonban, legutóbb húsz éve, 2005-ben történt meg – de ahhoz nagyban hozzájárult a csapatok többsége által bojkottált indianapolisi futam, hiszen a Jordan és a Minardi összesen négy versenyzője ennek köszönhette szezonbeli egyetlen kimagasló eredményét.

  • „Sosem voltam még ilyen gyors” – vajon megúszható a küszöbön lévő pilótacsere?

    „Sosem voltam még ilyen gyors” – vajon megúszható a küszöbön lévő pilótacsere?

    Nem csak Lewis Hamilton beszélt arról, hogy áttörést ért el az Azeri Nagydíj hétvégéjén – Yuki Tsunoda az idei legjobb eredményével bizonyította, hogy érdemes volt törölni a terveit a nyári szünetben, és soron kívül visszamenni a gyárba dolgozni.

    Miközben Max Verstappen fölényes győzelmet aratott a hétvégén Bakuban, a Red Bull másik autója is jobban teljesített annál, mint azt idén megszokhattuk. Tsunoda a 6. helyre kvalifikált, és végül ugyanabban a pozícióban is ért célba, maga mögött tartva Lando Norris McLarenjét és a Ferrarikat – ez pedig a japán versenyző legjobb helyezése, amit a Red Bull versenyzőjeként eddig elért.

    Igen, Tsunoda elismerten jobban érzi magát a csapatban, amióta Laurent Mekies váltotta Christian Hornert a csapatvezetői poszton, hiszen a francia igyekszik jobban odafigyelni az igényeire és az érzelmeire. De ennél kézzelfoghatóbb változások is állnak Tsunoda formajavulása mögött, aki a The Race beszámolója szerint a Magyar Nagydíjat követően jelezte Mekiesnek, hogy a következő héten szeretne visszaülni a szimulátorba a Milton Keynes-i gyárban, s törölte a Japánban szóló repülőjegyét, vele együtt pedig a nyári szünet első hetére szóló terveit.

    A Magyar Nagydíjat követő héten még zajlott a munka az F1-es gyárakban, ezután kellett kötelezően két hétre „bezárni” az üzemeket. Ezt a hetet viszont Tsunoda arra fordította, hogy megoldást találjon a Verstappennel szembeni jelentős hátrányának csökkentésére, s Bakuban boldogan számolt be az előrelépésről.

    „Sohasem voltam még ennyire gyors. Hirtelen minden érthetővé vált a gumikopást illetően. Változtattam valamit az autón, am a jelek szerint nagyon jól működik. Emellett a vezetési stílusomat is finomhangoltam, amin elég sokat kellett dolgoznom. Meg akartam találni annak az okát, hogy miért voltam annyira lemaradva, és amikor alkalmaztam a módosításokat, ezen a pályán remekül működtek” – fogalmazott Tsunoda.

    Sokatmondó megjegyzés adhat reményt a Verstappen vb-címében bízóknak

    Mekies is méltatta a pilóta fáradhatatlanságát: „Folyamatosan keményen dolgozik, sohasem vett vissza. A nagyon nehéz budapesti hétvége után azonnal visszajött a szimulátorba ahelyett, hogy elment volna a szabadságára. Minden hétvégén, amelyen nincs verseny, vagy a mérnökeivel dolgozik valahol, vagy a vezetési stílusát igyekszik csiszolni. Nagyon örülök, hogy fejlődést mutat.”

    „Azt hiszem, ez volt az eddigi legjobb hétvégéje velünk. Erős volt az időmérőn és a versenyen is. Körönként két-három másodperccel volt elmaradva Maxtől – olyan nagyon ritkán fordult elő, hogy néggyel. Max pedig ezzel a tempóval mindenkitől képes volt elhúzni.”

    Tsunoda bakui 6. helyezésének nem is olyan apró szépséghibája, hogy Liam Lawson Racing Bullsa mögött ért célba, akitől a szezon elején átvette a Red Bullt, és aki valószínűleg ellenfele egy 2026-os ülésért folyó harcban is. Egy ideje már az a hír járja a paddockban, hogy a Zandvoortban dobogóig jutó Isack Hadjar jövőre megkapja az előléptetést, és Verstappen új csapattársa lehet a Red Bullnál, Tsunoda és Lawson közül pedig jó eséllyel csak egyiküknek marad hely a Racing Bullsnál, amennyiben a juniorprogram következő nagy ígéretét, Arvid Lindbladot felhozzák az F2-ből.

    A Red Bull és a Honda útjai ráadásul az év végén különválnak, Tsunoda pedig a japán autógyár pártfogoltja, ami egy újabb nehezítő körülmény a pilóta számára ahhoz, hogy megtartsa az ülését az anyacsapatnál, vagy egyáltalán az energiaitalosok kötelékében. Vajon képes lehet Tsunoda annyit javulni az év végéig, hogy meggyőzze főnökeit, és ne akarjanak újabb fiatal pilótával, Hadjarral kísérletet tenni?

    Mekies mindenesetre Bakuban azt mondta, a versenyzői kérdés a Red Bull két csapatában továbbra is nyitott, és bár az abu-dzabi szezonzáróig nem fognak várni vele, de néhány versenyen át még monitorozzák a pilóták teljesítményét, mielőtt meghoznák a döntést, arról, hogy ki hol fog vezetni 2026-ban.

  • Bizonyíték érkezett rá, hogy a Kimi mennyire menő keresztnév az F1-ben

    Bizonyíték érkezett rá, hogy a Kimi mennyire menő keresztnév az F1-ben

    A Mercedes egészen informatív videójából egy csomó autósportos kifejezést megtanulhatunk jelnyelven. Így tett Andrea Kimi Antonelli és George Russell is, akiket lenyűgöztek a mozdulatsorok.

    Mindennek van már világnapja, szeptember 23-a a jelnyelveké. Ennek apropóján készített el a Mercedes egy videót, amelyben egy jeltolmács több az F1-hez és a Mercedeshez kötődő szót mutogatott el, hogy azok is kapjanak egy kis betekintést ebbe a többség számára titokzatos kommunikációs módszerbe, akik eddig semmit nem tudtak a jelnyelvről.

    Antonelli és Russell is megnézték a videót, és mindketten elképedtek azon, mennyire menő mozdulatokkal kell használni a Kimi és a George nevek elmutogatásához. A Mercedes neve ezekhez képest egyszerű, és a márka logóját, a háromágú csillagot kell imitálnunk hozzá a kezeinkkel.

    Az alábbi, teljes videóban több tucat nevet és kifejezést tanulhatunk meg jelnyelven, mert tényleg mindenre, a pole-pozícióra, a túlkormányzottságra és a szélárnyékra is van megfelelő jel. És igen, ha Toto Wolffot akarjuk megnevezni, tényleg hosszú, farkasorrot kell mutatnunk a saját arcunk előtt.