A Williams a szurkolók szavazatai alapján fogja eldönteni, milyen festéssel küldje pályára a 2026-os szezon előtti teszteken az F1-es autóját.
Az F1 szezon előtti felkészülése a pályán jövőre a szokásosnál hamarabb kezdődik az új szabályok miatt, már január végén megtartják az első tesztsorozatot Barcelonában, de az nem lesz nyilvános, még újságírókat sem engednek be rá.
Több csapat már elárulta, mikor tartja az új autója festésének bemutatóját, a Williams nem tartozik közéjük, helyette viszont különleges kezdeményezést indítanak: a rajongók szavazatai határozzák meg, milyen színvilágú autót küldjenek pályára a tesztelés során.
Szavazni a Williams honlapján lehet ezen a héten, vagyis december 16-ig (vasárnapig), összesen 6-féle dizájnból lehet választani, mindegyiknek külön hangzatos nevet is adtak.
Volt csapattársa együttérzéssel viszonyul a Ferrarival az egész idei szezonban küszködő Lewis Hamilton helyzetéhez, egyúttal elmondta, mit kell tennie a hétszeres világbajnoknak, aki szerinte már nincs messze tőle, hogy a Ferrari és Olaszország is elveszítse benne a hitét.
Lewis Hamilton pályafutása során először zárt úgy Forma–1-es idényt, hogy egyszer sem állhatott dobogóra, ami önmagában még nem feltétlenül mond sokat a hétszeres világbajnok idei küszködéséről, de ha hozzátesszük, hogy Charles Leclerc az idén hétszer is pezsgőzhetett a pódiumról, az már annál inkább. Noha a brit veterán közvetelnül a csapattársa mögött zárt a pontversenyben, a ponthátránya közel száz egységre rúgott, a 21 mindkettejük által befejezett (minusz a kínai verseny, amelyről mindkettejüket kizárták) futamból pedig csak háromszor tudta legyőzni Leclerc-t, míg az időmérőkön 19-5, a sprintidőmérőkön 4-2 arányban maradt alul a monacóival szemben, míg a sprintfutamokon 3-3-as döntetlenre zártak.
Mivel a fényt az alagút végén Hamilton az idei szezon végéig sem látta meg – ezt mutatja zsinórban három Q1-es kiesése –, az Abu-dzabi Nagydíjon már szinte szavak nélkül nyilatkozott az időmérőt követően, majd vasárnap közölte: a kukába hajítja a telefonját és eltűnik a világ szeme elől. Ebben persze nincs semmi különös – mármint a szabadságban –, hiszen egy hosszú és kimerítő szezon után az összes pilóta kivesz néhány hetet. Nico Rosberg, Hamilton korább csapattársa szerint ugyanakkor a pihenője végeztével a britnek nagyon oda kell tennie magát.
„Először is ki fog venni egy kis szabadságot, de utána igazán vissza kell állnia a munkába. Be kell ülnie a Ferrari szimulátorába és vezetnie az új autót, mert jövőre teljesen megváltozik a Forma–1 – ecsetelte a 2016-os világbajnok a Sky Sports-on. – Igazán bele kell tennie a melót a felkészülésbe. Ez fontos lesz, de az ő szemszögéből nézve nagyon ijesztő is, mert ha ez így megy tovább, a csapat hamarosan el fogja veszíteni benne a hitét. És akkor talán egész Olaszország elveszíti benne a hitét. Ettől már nincs messze, úgyhogy ez egy nagyon-nagyon ijesztő helyzet.”
Mivel jövőre teljesen megváltoznak a szabályok a Forma–1-ben és négy év után búcsúznak a szívóhatású autók, Hamilton reménykedhet benne, hogy a neki nem túlzottan testhezálló éra leköszönésével javul a helyzete. Mert ha nem, az akár végzetes is lehet a számára. „Annyira hihetetlenül nehéz ez. Annyira kemény, hogy igazán együttérzek vele, mert ez borzasztó. Elkezdesz kételkedni magadban. Azt gondolod, hogy talán már nincs meg bennem, ami ehhez kell. Talán jövőre is az egész szezonban így fog folytatódni ez, még több fájdalommal. Ez egy igazán borzasztó helyzet, amit nem jó látni” – mondta Rosberg.
Yuki Tsunoda versenyzői ülés nélkül maradt 2026-ra, tesztpilótaként szolgálja tovább a Red Bullt. Ennek apropóján elbúcsúztak egymástól Max Verstappennel.
Az ajándék mindkettejük számára a másik sisakja volt, és Verstappen mindezt „Arigato Yuki-san” felirattal osztotta meg az Instagram-oldalán, vagyis megköszönte azt. A két versenyző egy teljes idényen keresztül sem volt csapattárs, hiszen Tsunodát a szezon harmadik állomásától léptette elő a Red Bull Verstappen mellé. A négyszeres világbajnok mellé azonban ő sem nőtt fel, a helyét jövőre Isack Hadjar foglalja el.
Az F1 Twitter/X oldalán közzétettek az Abu-dzabi Nagydíjról, Kimi Antonelli utolsó köréből egy fedélzeti kamerás részletet.
Látszólag nincs különösebb jelentősége a tartalomnak, ahogy a Mercedes pilótájához sem volt köthető emlékezetes jelenet a szezonzárón. A sors azonban úgy hozta, történelmi távlatban egyvalami miatt azért mégis kiemelhető a neve az almanachokban: ő volt az utolsó, aki az eddig ismert formájában használta a DRS-t az F1-ben.
Az előzést segíteni hivatott DRS 2011 óta része az F1 világának, legelőször Jenson Button nyomhatta meg a gombját az akkori szezonnyitón, a korábbi világbajnok poénkodott is azzal, hogy igazán kaphatna egy alkalmai szerződést az Abu-dzabi Nagydíjra, mert akkor utoljára is ő tehetné meg ezt, és az milyen szép keretet adna az eszköz létezésének. A jövő évtől érvényes szabályrendszerben szintén lesznek menet közben állítható szárnyak (a hátsó mellett az első szárny is ilyenné válik), csak azok nyitását már nem manuálisan aktiválják a versenyzők, hanem ez automatikusan fog megtörténni a pálya adott részein, és nem csak az üldözők élhetnek vele.
Az F1 közösségi médiás oldalán elbúcsúztak a DRS-től. Íme a felvétel az utolsó versenyen történő gombnyomásról, Antonelli által, aki az első idején még csak 4 éves volt:
Farewell, DRS 🫡
Kimi Antonelli is the last F1 driver to open the rear wing… he was just four years old when Jenson became the first driver to press the DRS Button 😉#F1#AbuDhabiGPpic.twitter.com/da1mB2azJF
A bajnokságot sokáig vezető, de csak bronzérmesként végző Oscar Piastri egyesek szerint a testbeszédével többször mutatta, hogy nem annyira érzi jól magát a McLarennél, és a stábja állítólag a Red Bull-lal is felvette a kapcsolatot.
Hónapok óta tartja magát sokaknál, hogy a McLaren szabotálta Piastri bajnoki hadjáratát és Lando Norrist favorizálták. Erre a teóriára Ausztráliában többen rátettek több lapáttal, nemrég egy ottani parlamenti képviselő is említést tett róla a felszólalásában, az utolsó futamon pedig az egyik helyi tévétársaság, a 9News Australia tudósítója kapcsolt vissza a stúdióba úgy a versenyző csoportos interjúja után, hogy „reméljük, Oscar jövőre sikerrel jár…ha a McLaren nem dolgozik ellene.”
Nem újdonság, hogy egy tehetséges, bizonyított, de magát a helyén nem feltétlenül jól érző versenyzőt összeboronál a sajtó más csapatokkal, és ezeknek szokott is lenni némi alapja, hiszen mindegyik pilóta rendszeresen feltérképezi a piacot és beszélget a riválisok képviselőivel, még ha ezen puhatolózásokból gyakran nem is lesz több egyszerű flörtnél.
Egy ideig biztos a McLarennel állítólag 2028 végéig megállapodó Piastrit övezi majd ilyen pusmorgás (a szerződése meghosszabbításakor nem közölték hivatalosan, az pontosan milyen időtartamra szól), akiről már év közben felröppent a pletyka, hogy szemez a Ferrarival, és most újabb csapatneveket dobtak be a kalapba az Inside The Piranha Club podcast adásában, bokszutcában keringő információkra hivatkozva: úgy hallották, Piastri stábja megkereste a Red Bullt, hogy a 2027-es lehetőségekről érdeklődjenek, de az Aston Martin neve is előkerült a jövője kapcsán.
Papíron mindkét alternatívában van potenciál: az új szabályok első éve sokat meghatároz a következő évek erőviszonyairól, és a Red Bullnál elvileg Max Verstappen evezhet új vizekre, ha valami nem tetszik neki, vagy Isack Hadjart tehetik ki, ha nagyon felsülne, míg az Aston Martinnál Fernando Alonso közelgő visszavonulása szabadíthat fel egy ülést – utóbbi azt mondta, 2026-ban valószínűleg jó eredmények esetén akasztja szögre a bukósisakot, mert rossz szájízzel nem akar visszavonulni az F1-ből.
Piastri tavasszal egy interjúban „hízelgőnek” nevezte a Red Bull-os szálakat, de természetesen azt mondta, „a McLarennél látja a jövőjét.”
Valtteri Bottas utoljára utazott el egy nagydíjra a Mercedes tartalékversenyzőjeként, sőt, azóta hivatalosan is túlvan első munkanapján a Cadillac tagjaként.
A Mercedest egyszer már elhagyta, miután a Sauberhez igazolt, és Abu-Dzabiban újra eljött a búcsú ideje. Bottas a szokásos (nagydíjanként más, általában az adott pályához köthető témára fókuszáló) hétvégi ismertető videójában mutatta be, mit jelent ez, és kicsit talán túljátszotta a szerepet: műkönnyekkel és -szipogással lépett oda kollégáihoz elköszönni.
Azt mondta, karrierje során megtette ezt már néhányszor, ami nem könnyű, de pozitívan gondolkodva, látni fogják egymást jövőre is, hiszen az F1-et egy nagy családnak nevezte, neki pedig lesz helye a legújabb családtagnál, a Cadillac-nél – amelynél azóta hivatalosan munkába állt, megejtette az üléspróbát (természetesen ennek kapcsán sem maradhatott el a rövid bejelentkezés a finntől). Az új amerikai istálló a pályán egy régebbi Ferrarival kezdte meg a felkészülést Imolában, azt Sergio Pérez vezette.
Bottastól a csapat ruházati szponzora, az Adidas is búcsúzott, és az átadott levélben azt írták neki, hiányozni fog, egyúttal megköszönték neki a sok mosolyt, jó hangulatot és persze a bajuszát.
Max Verstappen a közösségi médiában szólalt meg azután, hogy hivtalossá vált, Helmut Marko 25 év után elhagyja a Red Bullt. A holland ezzel legfőbb szövetségesét veszítette el, de úgy tűnik, egy másik, hozzzá rendkívül közel álló személy nem hagyja őt el.
A Red Bull 82 esztendős motorsport-tanácsadójának távozása az Abu-dzabi Nagydíj leintése óta érett, az enegiaital-gyártó pedig kedden be is jelentette, hogy Marko nem tölti ki még jövőre is érvényes szerződését, és az idei év végével elmegy. Hogy az osztrák távozása mögött valójában mi állhat, arról ITT írtunk, azt pedig csak Max Verstappen tudhatja, hogy rá milyen hatással lesznek a történtek – esetleg gyengítik a bizalmát a Red Bullban és a távozás felé terelik, vagy változott az álláspontja azóta, hogy tavaly utalt rá: amennyiben Marko megy, akkor ő sem marad.
A négyszeres világbajnok mindenesetre a közösségi médiában posztolt a bejelentés után, és azt írta: „Köszönöm, Hemut! Mindent elértünk, amiről közösen álmodtunk. Örökké hálás leszek azért, hogy hittél bennem.”
Miután nemcsak a csapat vezetéséből történt elképesztő kiáramlás az elmúlt két szezon során, hanem Verstappen közvetlen csapatából is (távozott például a Sauberhez a holland főszerelője és vezető szerelője is), az Abu-dzabi Nagydj után Marko várható távozásának napvilágra kerülésével egyetemben olyan hírek is terjedni kezdtek, amelyek szerint jövőre nem Gianpiero Lambiase lesz a holland pilóta versenymérnöke. A Verstappennel annak a Red Bullnál a 2016-os Spanyol Nagydíjon történt bemutatkozása óta egy párost alkotó mérnök az idén az Osztrák és a Belga Nagydíjat is kihagyta magánéleti okok miatt, majd az abu-dzabi futam után elsírta magát a bokszfalon.
Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Sajtóhírek szerint emögött is az a bizonyos személyes ok áll, sőt, úgy volt, hogy a GP becenévre hallgató szakember jövőre más pozícóba kerül, és bár marad a Red Bull kötelékében, nem ő lesz Verstappen versenymérnöke. Egyes híroldalak már azt is megpendítették, hogy a 45 esztendős szakember a futamokra sem fog elutazni, helyette a Milton Keynes-ben található gyárból segíti majd a csapatot.
A RacingNews365.com azonban most arról számolt be, hogy a Verstappennel négy világbajnoki címet és 71 futamot nyerő Lambiase marad a jelenlegi pozíciójában, és jövőre is versenymérnökként segíti majd a négyszeres világbajnokot.
Oliver Bearman jogosítványába megint bekerült egy büntetőpont, 10-nél tartva várja az F1 2026-os idényét, s mint ismert, aki egy tizenkét hónapos periódus alatt eljut 12-ig, eltiltják a következő futamtól.
Az újoncnak tekinthető brit jó teljesítménnyel mutatkozott be teljes állású F1-es versenyzőként, de szabálytalanságokkal sok elkerülhető bajt hozott a saját fejére. Ősszel már vigyáznia kellett, mert az Olasz Nagydíjtól kezdve egy darabig már szintén 10 strigula állt a neve mellett, úgyhogy szerencséje van, hogy azóta elévült belőle 2, mert anélkül a Brazíliában és az Abu-Dzabiban kapott 1-1 büntetőponttal pont összegyűlt volna neki a 12, és később kezdődne számára a 2026-os szezon.
A hétvégi szezonzárón Lance Stroll ellen védekezve túl sokszor váltott irányt (csakúgy, mint Yuki Tsunoda, és kapott egy ötmásodperces időbüntetést is). „Nem tudtam, hogy nem törhetem meg többször a szélárnyékot, ez furcsa. Nem tudom, miért büntettek meg – mondta Bearman. – Természetesen mozogtam, hogy védjem a pozíciómat, de ezt a szélárnyék megtörése miatt tettem, és amikor ténylegesen védtem a pozíciómat, hagytam helyet Lance-nek. Meg kell értenünk, miért hoztak ilyen ítéletet.”
A leintéshez közeli pillanatok miatt az élmezőnyt mutatták a közvetítésben ekkor, az esetről ezért maradtak le sokan: az utolsó körben történt a leghosszabb egyenesben a 9-es kanyar felé menet, Stroll hasonló szép manőverrel előzte meg kívülről a Haast, mint Oscar Piastri Lando Norrist a verseny elején. (Ittmegtekinthető videón Stroll fedélzeti kamerájából.)
Bearman leginkább az idei Brit Nagydíj egyik edzésén elkövetett, négy büntetőpontot eredményező buta hibáját bánhatja, amikor piros zászló hatálya alatt balesetet szenvedett a bokszutcában gyorshajtás miatt. A 2026-os idény hetedik állomása, a május második felében esedékes Kanadai Nagydíj idején évül el először 2 büntetőpontja, addig tehát nagyon oda kell figyelnie minden mozdulatára, hiszen sok kihágásért eleve gyakran 2 büntetőpontot adnak az FIA felügyelői.
Eddig csak épp a Haas egyik versenyzőjét, Kevin Magnussent tiltották el egy futamról 12 fekete pont miatt, 2024-ben, és épp Bearman helyettesítette őt.
Bearman mellesleg részese, szenvedő alanya volt egy másik, veszélyesebb akciónak is az Abu-dzabi Nagydíjon: Liam Lawson majdnem rápréselte őt a falra csata közben, ellenfele „jutalma” szintén időbüntetés lett.
Az Aston Martin dupla pontszerzéssel zárta a felejthető 2025-ös szezonját, amit Fernando Alonso mesteri versenyzésének köszönhet.
Egy háromszereplős bajnoki finálét hozó versenyen óhatatlanul kisebb figyelem irányul a középmezőnyre, pedig Abu-Dzabiban ott is akadt bőven történés, aminek egy része a közvetítésbe sem került be. Így kissé elsikkadt az is, hogy az Aston Martin nem volt messze tőle, hogy elcsípje a konstruktőri hatodik helyet – végül csak három ponttal maradt el a Racing Bullstól –, ami nagyban köszönhető Fernando Alonso szenzációs vezetésének.
A kétszeres világbajnok a 6. helyre kvalifikált, majd közölte, hogy a versenytempójuk alapján nagyjából a 13. hely környékére várja magát a versenyen, miközben csak félig fog a futamra koncentrálni, mert a kivetítőkön tervezi nézni a bajnoki címért zajló küzdelmet. Ehhez képest a 6. helyre hozta be az autót a futamon is, amihez szüksége volt minden rutinjára, menet közben ugyanis mesterien menedzselte a tempót és tartotta fel a mögötte haladókat, majd amikor az ebből szintén profitáló Lewis Hamilton felért a spanyol mögött autózó Esteban Oconra, Alonso odalépett a gázra és biztonságos távolságba került a franciától.
Mindkét Aston Martin pontot szerzett | Fotó: Sam Bloxham/LAT Images
„Fernando tulajdonképpen túl erős volt: elképesztően jól menedzselte a tempót a szűk részen – nyilatkozta utólag a spanyol veterántól 2,3 másodpercre lemaradva a 7. helyen célba érő, a futam nagy részében az Aston Martin hátsó szárnyát bámuló Ocon. – Mindannyian beragadtunk mögé, aztán a következő néhány kanyarban nyomta neki, és elegendő előnyt gyűjtött ahhoz, hogy ne tudjuk megelőzni. Még mindig ismeri a trükköket, ami nagyon feldühít, de közben elképesztő volt. Egy legenda a kerék a kerék elleni küzdelemben, ma pedg nem voltunk elég gyorsak ahhoz, hogy megpróbáljunk elé kerülni.”
Alonso ráadásul nemcsak saját magán, hanem Lance Strollon is segített, hiszen a kanadai így utol tudta érni az előtte haladókat, majd az utolsó körben frissebb közepes gumikon szenzációs előzéssel, a 9-es kanyar külső ívén ment el a 9. helyen haladó Oliver Bearman mellett. Nem véletlen, hogy a levezető körben ő és mérnöke, Gary Gannon felváltva örömködtek a rádióban, de csak addig, amíg a mérnök nem közölte a pilótával, hogy 5 másodperces büntetést kapott, mert egynél többször váltott irányt a Carlos Sainz elleni csatája során.
Stroll előzése Bearman ellen:
All the action and emotion over the airwaves, for one final time in 2025! 👀📻
Stroll ezzel kikerült a pontszerzők közül, csakhogy nemsokára jött az üzenet arról, hogy az ellene védekezés során az egyenesben cikázó Bearmant is megbüntették, amivel a kanadai visszajött a 10. helyre. Noha kettő helyett végül csak egy pontot szerzett, így is volt minek örülnie, hiszen a Holland Nagydíj óta először végzett a legjobb tízben, ráadásul bosszankodnia sincs miért a büntetésért, hiszen amennyiben marad 9., az Aston Martin akkor sem végez előrébb a konstruktőrök között.
Az Aston Martin újonca volt az idei utolsó F1-es tesztnap leggyorsabbja, Kimi Antonelli pedig a legszorgalmasabbja. A Mercedes módosított első szárnnyal is készült 2026-ra.
A 2025-ös szezont lezáró Abu-dzabi Nagydíj helyszínén rendezett keddi tesztnappal hivatalosan is lezárult az idei év a pályán zajló F1-es események szempontjából. A teszten számos újonc és az idei mezőny 14 tagja – köztük Lando Norris is – vett részt, előbbiek 2025-ös autóval, utóbbiak a 2026-os szabályok hatásait szimuláló öszvérautóval köröztek, a Mercedes és a Ferrari pedig módosított első szárnyat is villantott, amellyel lehetősége volt szimulálni a jövőre az első és hátsó szárnyon egyaránt jelen levő mozgatható aerodnamikai elemeket.
A Red Bullt először vezethette a bikások hivatalos versenyzőjeként Isack Hadjar – Max Verstappen nem vett részt a teszten –, aki a 2026-os öszvérautóban körözött, az RB21-esben pedig Ayumu Iwasa foglalt helyet. A Racing Bullsnál eközben debütált a jövőre Liam Lawson csapattársaként F1-es pályafutását megkezdő Arvid Lindblad, míg a McLarennél és a Ferrarinál mindkét állandó pilóta kapott fél-fél napot az öszvérautóban a 2026-os gumik nyüstölésére. A Mercedesnél kizárólag Kimi Antonelli vezetett az állandó pilóták közül, azaz George Russell sem vett részt a teszten.
Hadjar, mint főállású Red Bull-pilóta | Fotó: Mark Thompson/Getty Images
Mivel az öszvérautók monzai szintű leszorítóerővel, illetve az állítható első szárnnyal tesztelő Mercedes és Ferrari kivételével 300 km/órában limitált egyenesbeli tempó mellett köröztek, a teszten különösen irreleváns köridőtáblázatot a 2025-ös gumikkal és Abu-Dzabihoz illő leszorítóerővel köröző fiatalok uralták. Délelőtt Luke Browning, a Williams újonca volt a leggyorsabb 1:23,920-as körrel, és egészen a már hűvösebb körülmények között rendezett hajráig az élen maradt, amikor Jak Crawford az Aston Martin volánjánál 1:23.766-tal letaszította onnan. A második helyen Paul Aron, az Alpine versenyzője végzett, de ezúttal Saubert vezetett, míg a harmadik Browning, a negyedik a Mercedesszel Frederik Vesti, az ötödik pedig Iwasa lett.
Az öszvérautós rangsort az összesítésben 6. időt autózó Antonelli zárta az élen 1:25,170-es körrel, ami majdnem másfél másodperccel rosszabb Crawford idejénél. A második leggyorsabb öszvérautós a 10. helyen záró Piastri lett, de neki már be kellett tartania a 300 km/órás tempólimitet, így a lemaradása érthető. A nap legszorgalmasabb pilótájának Antonelli bizonyult 157 körrel.
A teszten mindössze egy komolyabb incidens történt, amikor a délelőtt folyamán a Haas tesztpilótája, Ryo Hirakawa kicsúszott az egyes kanyarban és háttal nekicsapódott a védőfalnak, megrongálva az autója hátsó szárnyát. Az amerikai istállónak nemcsak ezért nem volt zökkenőmentes napja, Esteban Ocon a délután folyamán ugyanis valamilyen műszaki probléma miatt csak 4 kört teljesített.
Az öszvérautóval tesztelők sorrendje (harmadik oszlopban, hogy milyen gumikeveréken érték el a legjobb idejüket):
Fotó: Pirelli
A 2025-ös autóval tesztelő újoncok sorrendje (harmadik oszlopban, hogy milyen gumikeveréken érték el a legjobb idejüket):