Kategória: Formula 1

  • „Mi ezt nem tehetnénk meg” – irigykednek a versenyzők Verstappen nordschleifei győzelmére

    „Mi ezt nem tehetnénk meg” – irigykednek a versenyzők Verstappen nordschleifei győzelmére

    Napjainkban ritkaságszámba megy, hogy egy aktív F1-es versenyzőnek ideje és lehetősége legyen valamely más versenysorozatban is rajthoz állni. Max Verstappen a múlt hétvégén ezt megtette, sőt, meg is nyert egy hosszútávú versenyt a Nordschleifén – George Russell és Fernando Alonso azt mondják, ők más-más okokból képtelenek lennének erre.

    Verstappen és váltótársa, Chris Lulham az NLS múlt hétvégi fordulóját, egy négyórás versenyt nyertek meg a Zöld Pokolban egy GT3-as Ferrarival, a sikerben pedig nagy szerepe volt annak, hogy a négyszeres világbajnok az első két órában egyperces előnyt autózott ki legközelebbi üldözőjével szemben.

    A holland már további sportautós kiruccanásokat tervez, ilyen a nürburgringi 24 óráson való jövő évi részvétel, miután a Red Bull nem korlátozza őt abban, hogy szabadidejében más kedvteléseinek éljen az autósportban – hasonló rendhagyó engedmény volt már az is, amikor pár F1-es nagydíjhétvégén éjszakában nyúlóan, vasárnap reggelig egy virtuális versenyen vett részt a szimulátorán.

    Ezt látni kell: Verstappen a füvön is előzött a Nordschleifén (videó)

    George Russell szerint a mezőny többi tagjának a csapatuk nem engedne meg ilyen F1-en kívüli kiruccanásokat, Verstappen pedig az elmúlt években elért sikereivel vívta ki magának ezt a jogot a Red Bullnál.

    „Azt hiszem, mindannyian egy kicsit irigykedünk rá ez a szabadság miatt, hogy a Forma–1 mellett még más versenyeken is részt vehet a saját szórakozására. Szerintem mások számára nem lenne olyan egyszerű ilyesmit csinálni, de élhet ezzel a joggal olyasvalaki, aki már négy világbajnoki címet szerzett – miközben mi többiek mind még az elsőért harcolunk. Talán négy bajnoki cím után már majd mi is dönthetünk úgy, hogy ilyet csinálunk. De tényleg, tisztelem érte, és remélem, egy napon majd nekem is lesz ilyenre lehetőségem” – idézi Russellt a Motorsport.

    Fernando Alonsónak az F1-es mezőny többi tagjához képest már kiterjedt tapasztalata van a más sorozatokban való versenyzésben – a királykategóriától távol töltött 2019-2020-as években a világ több csúcsszériájában kipróbálta magát, de már a McLaren versenyzőjeként is igazi kétlaki életet folytatott: 2017-ben rajthoz állt az Indy 500-on, 2018-ban pedig már belevágott a teljes WEC-szezonba a Toyotával. Ehhez képest most mégis azt mondja, jelenleg már nem tudná összeegyeztetni az F1-et más sorozatokban való versenyzéssel.

    „Nagy rajongója vagyok az F1-en kívüli autósportnak, ami szerintem egy tisztább formája a versenyzésnek, és szórakoztatóbb is. Két éven át már csináltam, és a jövőben is fogom még. Nem tudom még, hogy milyen intenzitással, de biztosan visszatérek hozzá. Jelenleg az egész napomat, az egész életemet a Forma–1-nek kell szentelnem, és nehéz lenne, ha meg kellene osztanom a figyelmemet ez és egy másik projekt között” – fogalmazott az Aston Martinnal gőzerővel a 2026-os új korszakra való előkészületeken dolgozó Alonso, akit a Racefans idéz.

  • Hamilton nem Roscoe-ért fog versenyezni, de már várja, hogy az autóba meneküljön a gyászból

    Hamilton nem Roscoe-ért fog versenyezni, de már várja, hogy az autóba meneküljön a gyászból

    Lewis Hamilton a Szingapúri Nagydíj paddockjába érkezve csütörtökön első alkalommal beszélt a kamerák előtt a hétvégén őt ért személyes tragédia óta.

    A hétszeres világbajnok négylábú barátja, Roscoe kutya vasárnap tartalmas életének végéhez ért, a brit pilóta pedig közösségi oldalán is megosztotta milliónyi követőjével azt a személyes drámát, amin a két F1-es versenyhétvége között keresztülment.

    Hamilton bemutatta a nőt, aki mellette volt Roscoe halálánál

    Szingapúrba megérkezve Hamilton láthatóan komor volt, de első interjúiban pozitív hangvételt megütve köszönetet mondott a nehéz pillanatokban felé áradó szeretetért.

    „Elképesztő volt látni, mennyi támogatást kaptam a világ minden tájáról, és hogy milyen sokat jelentett Roscoe másoknak is. Igazán felemelőek voltak a kedves üzenetek, nagyon hálás vagyok értük. Aki veszített már el házi kedvencet, tudja, hogy mennyire fájdalmas. Valahol olvastam, hogy a gyász a szeretet utolsó felvonása, és most én is ezt érzem. Most már tényleg csak azt várom, hogy visszaüljek az autóba, és azt csináljam, amit itt a legjobban szeretek” – idézi Hamiltont a Motorsport.

    Arra a kérdésre, hogy kifejezetten Roscoe emlékéért fog-e egy kimagasló eredményért hajtani a hétvégén Szingapúrban, a brit szövevényesebb választ adott, amivel azt sugallja, hogy mivel a Ferrari pilótájaként még nem is járt a dobogón, már sokkal többeknek tartozik egy jó szerepléssel, mint néhai kutyája.

    „Nagyon sokan vannak, akiknek kijárna már egy jó eredmény tőlem és ettől a csapattól. A tifosi, azok az emberek, akik követnek engem, és mindazok, akik rám írtak és támogattak engem az elmúlt év során, és különösen ezen az elmúlt héten. Az ilyen pillanatokban látható igazán, hogy az emberek melletted állnak” – hangsúlyozta.

  • Russell kivételesen valami hízelgőt mondott Verstappenre, de aligha gondolta komolyan

    Russell kivételesen valami hízelgőt mondott Verstappenre, de aligha gondolta komolyan

    10, 15, 20, 100 – ezek a számok mind elhangoztak, amikor a Szingapúri Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján arra kérték a versenyzőket, hogy számszerűsítsék, hány százalék esélyt adnak Max Verstappen idei bajnoki címszerzésére.

    A Red Bull holland pilótája nyáron már lemondott a címvédésről, miután nem tudta rendszeresen tartani az iramot a folyamatosan a győzelmekért harcoló McLaren párosával, Lando Norrisszal és Oscar Piastrival, ám azáltal, hogy a legutóbbi két versenyt Monzában és Bakuban egyaránt megnyerte (Azerbajdzsánban az éllovasok jelentős ponthullajtásai mellett), valamelyest javultak az esélyei. Az első helytől még mindig 69 pont választja el hét nagydíjjal a szezon vége előtt, de abban az elméleti esetben, ha innentől folyamatosan kihívója tudna lenni a McLarennek, valóban lehet még sansza.

    Az FIA sajtótájékoztatóján résztvevő hat versenyző egyaránt megkapta a kérdést Verstappen esélyeinek százalékos megbecsléséről, de nem mindenki válaszolt számmal.

    „Hát, van rá esély, szóval több, mint nulla” – kerülte ki a konkrétumokat a bajnoki csata egyik résztvevője, Norris.

    „100!” – mondta Norrisra nevetve, ironikus oldalát elővéve George Russell, akinek több konfliktusa is volt már Verstappennel az elmúlt egy évben.

    A helyzetről Charles Leclerc adta a legátfogóbb összegzést:

    „Én 20-at mondanék. Elég jelentős a különbség. Alacsony leszorítóerőt igénylő pályákon jártunk, Monzában és Bakuban, ahol a Red Bull nagyon gyorsnak tűnt. De arra számítok, hogy a McLaren itt és néhány további pályán is visszakerül oda, ahol a szezon nagy részében láthattuk őket. Szóval számomra elég valószínűtlennek tűnik [Verstappen fordítása], de bármi megtörténhet. A Monzába hozott fejlesztésük a jelek szerint nagyon jól működött, de szerintem a nagy leszorítóerőt igénylő pályákon ez nem lesz elég a McLaren legyőzéséhez” – fogalmazott a monacói.

    Isack Hadjar Leclerc után következett:

    „Egyetértek ezzel a 20%-kal. Sőt, a 20 egy kicsit sok, én inkább 10-et mondanék. Az még mindig elég magas szám.”

    Esteban Ocon és Alexander Albon nagyon is el tudnak képzelni olyan forgatókönyvet, amelyben Verstappen még odaérhet a végén.

    „Mind jól tudjuk, milyen veszélyes tud lenni Max, amikor esélye van megnyerni valamit. Szóval ha versenyképes autót kap a szezon végéig, akkor nagy a valószínűsége, hogy visszazárkózzon” – mondta Ocon.

    „Én 15%-ot adok. Elég egyetlen ütközés Lando és Oscar között, és újra nyitott a játszma” – mutatott rá Albon.

    A két McLaren-pilóta idén egyszer, Montrealban már összeakadt, az csak Norris számára járt kieséssel és a tíz pontot érő ötödik hely elvesztésével. Ezen kívül mindkettőjüknek volt még egy-egy nullázása, Norrist Zandvoortban érte technikai hiba, Piastri pedig Bakuban találta magát már az első körben a falban.

  • Itt egy újonc, aki vissza mer szólni, ha valami kétes dologba rángatná bele a csapata

    Itt egy újonc, aki vissza mer szólni, ha valami kétes dologba rángatná bele a csapata

    A Racing Bulls pilótája nemcsak a legmeggyőzőbb teljesítményt nyújtó újonc a 2025-ös F1-es évadban, de a pályán kívül is nagyon tudatos azt illetően, hogy mihez adja az arcát.

    A 21 éves Isack Hadjar ugyanis egy podcastben arról beszélt, hogy igenis mer nemet mondani csapatának, amikor a közösségi médiára készülő felvételekben kellene szerepelnie. Napjaink megváltozott médiafogyasztási szokásai és hírversenye mellett a csapatok és az F1 csatornája egyaránt törekednek arra, hogy minél több szórakoztató tartalmat gyártsanak a rajongók számára, s a versenyek közötti szünetekben is ott legyen a sport a kijelzőkön.

    És bár ezeken a videókon a pilóták láthatóan jól érzik magukat, azért ha nem lenne muszáj, valószínűleg nem ilyen bolondozásokkal töltenék az idejüket a világ legjobban fizetett sportolói. Noha az újoncoktól várhatnánk legkevésbé, hogy ellent tudnának mondani bármilyen a csapatuktól jövő kérésnek (Lewis Hamilton is ereszkedett le angyalként egy színpadon 2007-ben), Hadjar azt mondja, a Racing Bullsnál már kapott olyan közösségi médiás feladatokat, amelyekhez nem volt hajlandó odaállni, és ezt meg is mondta a Racing Bullsnak.

    Leclerc nem segített Hamiltonnak, aki így az emberiség történetének legrosszabb büntetőjét lőtte

    „Az biztos, hogy az ilyesmi nem számít eredménynek. Nem ez miatt jöttem a Forma–1-be. De úgyis az a lényeg, hogy sikeres vagyok-e, és amíg ez megvan, boldog leszek” – mondta az idén Zandvoortban már váratlan dobogót is szerző francia a Fast and Curious podcastben, amit a Racefans idéz.

    „Előfordul, hogy tényleg fogalmam sincs, mit kell csinálnom, de megbízom a kamera mögött álló srácokban. És néha tényleg tud ez vicces is lenni. Máskor viszont visszakérdezek, hogy mégis mi a fene történik. És olyan is van, hogy visszautasítom ezeket a dolgokat, mert egyszerűen nem hangoznak rendben lévőnek.”

    Max Verstappenről szintén köztudott hogy nem szívleli az olyan feladatokat, amelyeknek nincs közük a versenyzéshez, a Racefans szerint ő is visszautasította már idén a szereplést a Red Bull bizonyos videóiban. Talán nem véletlen, hogy az energiaitalosok két csapata idén az F1 Academyben és az F2-ben szereplő pilótáit is sűrűn szerepelteti a különféle videós tartalmaiban.

  • Új szabály lép életbe hétvégén a Forma–1-ben, nagy döntés előtt a pilóták

    Új szabály lép életbe hétvégén a Forma–1-ben, nagy döntés előtt a pilóták

    A hétvégén jön a Forma–1-es szezon legmegterhelőbb futama, vele együtt pedig egy újdonság is debütál a Szingapúri Nagydíjon.

    A 2023-as Katari Nagydíj hősége után egyes versenyzőknek orvosi ellátásra volt szükségük, az akkori tapasztalatokból okulva pedig az F1 kidolgozott egy hűtési rendszert a pilóták számára, aminek használatára akkor van lehetőség, ha az előrejelzések alapján a hőmérséklet a verseny egy pontján eléri a 31 °C-ot. Erre az eszköz idei rendelkezésre állása óta először ezen a hétvégén, Szingapúrban lesz példa, ennek nyomán pedig az FIA a hétvége előtti csütörtökön elrendelte a hőségriadót.

    Ez azt jelenti, hogy a versenyzőknek lehetőségük lesz használni a futam során a hűtőmellényt, amely a benne lévő csövek segítségével hideg vizet áramoltat a viselőjének törzse körül. George Russell tesztjelleggel már Bahreinben kipróbálta a mellényt, és elégedetten számolt be a tapasztalatokról, Lewis Hamilton viszont akkoriban elutasítóan beszélt róla, elmondása szerint ő nem tervezi hordani, „látni sem akarja”, hiszen a versenyzői kvalitások közé tartozik, hogy a szélsőséges időjárási körülményekkel is megbirkózzanak.

    „Látni sem akarom” – Hamilton szerint a kemény sportolók nem használják az F1 új fejlesztését

    Olyan versenyzők is akadnak, akik kényelmetlennek érzik a pilótafülkében ülve a hűtőmellény viselését, az FIA pedig végül nem is tette kötelezővé annak hordását a hőségriadó esetén, a lehetőség opcionális maradt. Mint a The Race most kifejti, a csapatoknak minden esetben be kell szerelniük az autójukba a hűtőberendezés elemeit, a mellényt nem viselő versenyzők pilótafülkéjébe pedig egy 500 grammos ballasztot helyeznek el, hogy ne érje súlyhátrány azokat, akik a viselés mellett döntöttek.

    A délkelet-ázsiai térségben az autósport-rajongók megszokhatták már az állandó forró és párás időjárást, de a hétvégi előrejelzés az esőt sem zárja ki: az F1 weboldala által közölt összegzés szerint a pénteki edzések során mérsékelt (40%) esélye lesz annak, hogy a csapatok munkáját megzavarja az eső, szombaton már alacsony (20%), vasárnap pedig csekély (szintén 20%) esélyt adnak a csapadékra.

    A Szingapúri Nagydíj versenyén eddig kétszer volt szükség az intermediate gumik használatára, 2017-ben és 2022-ben.

    Csütörtök délután viszont máris esővel köszöntötte a pálya a megérkező versenyzőket, a Mercedes alábbi rövid videójában Russell az esernyő alól kibújva erősíti meg, hogy bakui rosszulléte után immár sokkal jobban érzi magát.

  • Meglepő húzással érkezhet meg Horner egy újabb F1-es csapat élére

    Meglepő húzással érkezhet meg Horner egy újabb F1-es csapat élére

    Egyre több jel utal arra, hogy Christian Horner a Red Bull csapatfőnökeként elért hatalmas sikerei és húsz év szolgálat után a cégtől kapott döbbenetes végkielégítése ellenére sem tekinti még befejezettnek a karrierjét az autóversenyzés csúcsán, és már a visszatérés módján dolgozik – a legnehezebb utat is számításba véve.

    Nemrég írtunk arról, hogy sajtóértesülések szerint 100 millió dollár környékén lehet az az összeg, amit az idei Brit Nagydíj után menesztett Horner kapott a Red Bulltól végkielégítésként. Arról is szóltak a hírek, hogy a felek megállapodásában szerepel, hogy Horner legkorábban a 2026-os év első felében vállalhat munkát az F1-ben egy másik csapatnál – a The Race tudomása szerint a korai visszatérés lehetőségének fejében a szakember beleegyezett a végkielégítése összegének csökkentésébe, ami ez a kitétel nélkül még magasabb lett volna. Ez a részlet pedig erős jelzés arra, hogy Horner máris az F1-be való visszatérésen dolgozik.

    Eddig két csapat neve merült fel legvalószínűbb opcióként Horner számára, aki az istálló működése feletti teljes kontroll mellett egybehangzó értesülések szerint immár részesedést is szeretne kapni következő istállójában: képes lehet ezt számára megadni az Alpine, ahol barátja, Flavio Briatore mozgatja a szálakat, valamint az Aston Martin, ahol hasonló módon vált társtulajdonossá a szintén a Red Bulltól érkezett Adrian Newey. A lap szerint Horner és Newey között is rendeződött a viszony azóta, hogy a tervező tavalyi távozása belső feszültségek mellett zajlott le – nemrég egy Oasis-koncertet is együtt látogattak meg.

    A The Race szerint azonban Horner egy másik visszatérési lehetőség körül is elkezdte mozgatni a szálakat: felmerült, hogy új, saját csapattal szálljon be az F1-be. A sport jelenleg 12 csapatban maximalizálja a résztvevők számát, és jövőre a Cadillac tizenegyedikként csatlakozik, vagyis egy szabad hely még mindig fennmarad. Persze ismerve, hogy az Andretti és Cadillac közös pályázata mennyi akadályon és a paddockból érkező ellenérzésen keresztül tudta csak végül megváltani a helyét a 2026-os rajtrácsra, egy ilyen vállalkozásba való belefogás bizonyára Horner számára sem jelentene garanciát arra, hogy tárt karokkal fogadják majd az új csapatát, és az Andretti példájából kiindulva talán neki is össze kellene fognia egy új gyártóval a sikerhez.

    A brit lap úgy tudja, hogy Horner mögött olyan befektetők állnak, akik segíthetnének összerakni az induláshoz szükséges többszáz millió dolláros költségvetést, és már zajlottak is egyeztetések erről a lehetőségről. Az F1 jelenlegi virágzó üzleti környezetében, amikor a csapatok értéke a becslések szerint az 1 milliárd dollárt is eléri, egy teljesen saját tulajdonú istállónál akár ez a hatalmas befektetés is viszonylag gyorsan megtérülhet. Egy ilyen saját csapat viszont reálisan csak 2028-ra állhatna össze.

    Hogy a visszatérés mely formáját választja Horner, az talán még az ő fejében sem dőlt el, de az biztosnak tűnik, hogy az F1-történetének egyik legtöbb vb-címet nyert csapatfőnökeként is úgy érzi, még befejezetlen ügye van a sporttal.

  • Amikor tényleg feltámadt a Főnix a lángokból – videón az év nagy F1-es visszatérése

    Amikor tényleg feltámadt a Főnix a lángokból – videón az év nagy F1-es visszatérése

    A Haas múlt pénteken tesztlehetőséget adott korábbi pilótájának, Romain Grosjeannak, aki a 2020-as Bahreini Nagydíjon elszenvedett balesete miatt akkor nem tudott igazán elbúcsúzni a csapattól. Most megjelent a videó a francia búcsúköréről.

    Pénteken Mugellóban a 2023-as autóval tartott tesztet a Haas, amely során még a korábbi IndyCar-pilóta, jelenlegi F1-es riporter James Hinchcliffe is vezethette az autót. A legnagyobb figyelem persze Grosjeant övezte, amit már akkor bemutattunk egy fotógaléria, valamint a csapattagok által alkotott díszsorfal segítségével.

    A Haas most közzétette a belső kamerás felvételt Grosjean utolsó köréről, amit a tesztnap során teljesített, s közben hallható a csapatrádión zajló beszélgetés is – erre a napra a francia korábbi versenymérnöke, de ma már csapatfőnök Ayao Komatsu tért vissza régi szerepébe a nosztalgia és a tökéletes búcsú kedvéért.

    Grosjean öt éve a szahíri futam első körében csúszott a szalagkorlátnak, a tűzgolyóvá vált autójából sikerült szerencsésen kimenekülnie. A kezén szerzett égési sérülések miatt kihagyta a szezon hátralévő két futamát, és mivel egyébként is elveszítette volna az ülését a Haasnál, ezzel az F1-es karrierje is véget ért. Az elmúlt négy évben az IndyCarban versenyzett, több dobogót szerzett, de idénre kiszorult a mezőnyből. A 39 éves francia nem az F1-es visszatéréssel kacérkodik, ez a teszt tényleg csak a lezárásról szólt számára, amelyen végre hordhatta a gyerekeinek rajzaiból álló sisakfestését, amivel a 2020-as szezonzáróra készült, és elköszönhetett egykori csapatától, amelynél öt szezont lehúzott.

    Bár 2021-ben még Toto Wolff ajánlott fel Grosjean számára egy búcsútesztet egy Mercedesszel, ebből máig nem lett semmi.

  • A legnagyobb fogás? Már jóval Pérezék előtt IndyCar-bajnokot igazolt a Cadillac

    A legnagyobb fogás? Már jóval Pérezék előtt IndyCar-bajnokot igazolt a Cadillac

    Bár első F1-es szezonjára még nem tud IndyCarban edződött versenyzőt az autójába ültetni a mezőnyhöz 2026-tól csatlakozó csapat, a Cadillac, az amerikai formaautós versenyzés elmúlt évtizedének egyik legnagyobb sztárját mégis megszerezte: Simon Pagenaud már régóta a szimulátorban dolgozik.

    A Cadillac három szimulátorversenyzőt nevezett meg, akik a háttérből segítik a csapat munkáját: Pagenaud mellett az évekig a rivális amerikai F1-es csapat, a Haas kötelékében lévő, két nagydíjrajttal is rendelkező Pietro Fittipaldi, valamint a szintén a GM alá tartozó Chevrolet GT-autójával a WEC-ben versenyző Charlie Eastwood is a 2026-os előkészületek körül ténykedik.

    Mindhárman tapasztalt versenyzőnek számítanak, de a legnagyobb fogás közülük kétségtelenül Pagenaud, aki 2012 és 2023 között állandó tagja volt az IndyCar mezőnyének, a Penkse-vel pedig minden fontos csúcsot meghódított: 2016-ban bajnoki címet szerzett, 2019-ben pedig megnyerte az Indy 500-at. Két évvel ezelőtt aztán már a Meyer Shank Racing versenyzőjeként egy Mid-Ohióban történt balesetben agyrázkódást szenvedett, azóta nem versenyzett.

    https://twitter.com/simonpagenaud/status/1973436802448105787

    Most a Cadillac hívására azonban elmondása szerint 41 évesen ismét hasznosnak tudja érezni magát a sportban. Már hosszabb ideje a csapat charlotte-i szimulátorában dolgozik, és bár az F1-ben sohasem versenyzett, érzése szerint sokat tud tenni azért, hogy a 2026-ra leigazolt pilóták, Valtteri Bottas és Sergio Pérez a lehető legjobb autót kapják maguk alá.

    „A technikai részletek optimalizálását és a gyárban dolgozókkal való kapcsolattartást már azóta élvezem, amióta elkezdtem versenyezni. Szeretek beszélgetni a mérnökökkel, és tökéletesíteni a szimulátort, hogy a visszajelzései a lehető legközelebb álljanak a valósághoz. Ebben a munkakörben ismét hasznosnak érezhetem magam, felhasználhatom a tapasztalatom, ez pedig a balesetem óta már nagyon hiányzott” – nyilatkozta a francia versenyző, akit a Racer idéz.

    Az elmúlt hetekben több izgalmas igazolást jelentett már be a Cadillac, ebbe a sorba illik bele Pagenaud is, de érdekes Colton Herta története, aki jövőre az F2-ben készül fel egy lehetséges F1-es debütálásra, a napokban pedig egy az NFL-ben szerzett tapasztalatokkal rendelkező „vízionárius” állt a kereskedelmi részleg élére.

  • „Nem gondoltam, hogy ennyire össze****m magam” – Sainz élete egyik legnagyobb élményét kapta apjától

    „Nem gondoltam, hogy ennyire össze****m magam” – Sainz élete egyik legnagyobb élményét kapta apjától

    Félve vágott neki, de végül rendkívüli tapasztalatokról számolt be Carlos Sainz, miután első alkalommal vezethetett egy terepraliautót – azt a Fordot, amellyel apja, idősebb Carlos Sainz idén rajthoz állt a Dakaron.

    A Sainz család ritka színfolt az autósport egén azzal, hogy apa és fia még egyaránt aktív versenyzők, ráadásul nagyon eltérő szakágakban találták meg számításaikat. Míg idősebb Carlos Sainz kétszeres rali-világbajnok és ötszörös Dakar-győztes, ifjabb Sainz a formaautózás csúcsára, az F1-be ért fel, négy futamot nyert a Ferrarival, a legutóbbi, bakui hétvégén pedig a Williamst is dobogóra juttatta.

    Apa és fia egyaránt nyitottak arra, hogy belekóstoljanak a másik világba, ennek egy ikonikus pillanata volt, amikor tavaly decemberben egy privát teszten idősebb Sainz egy 2022-es F1-es Ferrarit próbálhatott ki, s egyszerre lehetett a pályán fiával.

    Az „autócserélős” történetszálnak pedig idén nyáron elérkezett a második epizódja. A Williams-pilóta YouTube-csatornájára frissen felkerült videóból ugyanis kiderül, hogy a nyári szünet alatt ő is megtapasztalhatta a Dakar-ralira épített Ford Raptor DKR képességeit apja útmutatásai mellett.

    Ehhez egy terebélyes, még a szintén Dakar-győztes Nani Romát is magában foglaló stáb utazott egy Zaragoza környéki, száguldásra alkalmas terepre, ahol ifjabb Carlos először még apja mellett ülve, navigátori szerepben gyűjtött tapasztalatokat. Persze igazi navigálnivalója nem volt, így csak annyit tett, hogy a sebesség által megrémülve óvatosabb tempóra kérte a volán mögött otthonosan mozgó apját – mintha csak egy celebritás ült volna be az anyósülésre.

    Az érzései azonban elmondása szerint valósak voltak: bár egy terepraliautó sokkal lassabb tempóval száguld, mint egy F1-es, Sainz számára teljes újdonságként hatott a Ford mozgása, ugrásai és a természeti viszonyokkal szembeni védtelensége.

    „Ez az egész egy őrült élmény, olyan, mint egy óriási hullámvasút. Érzésre olyan, mintha leírhatatlanul nagy kockázatot vállalnának. Mintha az életüket kockáztatnák minden kanyarban, minden huppanón, minden irányváltásnál, minden sziklánál. Minden földet érés olyan, mintha az életem utolsó földet érése lenne” – foglalta össze első tapasztalatait.

    Eljött az idő, amikor neki kellett a volán mögé ülnie, és bár afelől nem volt kétsége, hogy jobban fogja bírni a terhelést, ha az ő kezében lesz az irányítás, még ekkor is nagyon izgult: „Nem gondoltam, hogy ennyire össze****m magam” – mondta a kamerának az indulás előtt.

    Végül minden rendben ment, ifjabb Sainz pedig a nap végén már élete egyik legmeghatározóbb tapasztalataként említette a terepralis tesztet.

    „Nem számítottam rá, hogy ennyire kemény, ennyire vad, ennyire gyors lesz. Életem két-három legjobb élménye közé sorolom, ez is volt olyan jó, mint amikor első alkalommal kipróbálhattam egy F1-es autót. Ennyire lenyűgözőek ezek az autók, és ennyire lenyűgöző az apám, aki egy szörnyeteg, teljesen őrült. Mindig elképedek azon, hogy miért csinálja ezt még 63 évesen is” – mondta Sainz, aki a videóban azt is elárulta, simán el tudja képzelni magáról, hogy egy napon ő is elindul majd a Dakaron.

  • Futamgyőztest csinált Alonsóból, most kamikazedrónokat gyárt Ukrajnának a volt F1-es mérnök

    Futamgyőztest csinált Alonsóból, most kamikazedrónokat gyárt Ukrajnának a volt F1-es mérnök

    Egy Forma–1-es mérnökök tudására alapuló vállalat Mike Gascoyne vezetésével bizonyítékát adja annak, hogy az F1-es autók tervezéséhez szükséges tudás a hadiiparban is hasznosítható: a Renault és a Toyota korábbi technikai igazgatója most az orosz-ukrán háború alakításában játszik fontos szerepet.

    A brit mérnök 1989 és 2016 között összesen 27 évet töltött el az F1-ben, neve leginkább a 2000-es években forgott a köztudatban, amikor a Jordan, a Benetton/Renault és a Toyota technikai igazgatója is volt. Gascoyne később a 2010-ben érkező egyik új csapat, a Lotus/Caterham vezetőségében töltött be fontos szerepet. Bár igazi élcsapathoz sohasem került, tevékeny szerepet vállalt a Jordan legsikeresebb időszakában 1999-ben, a Renault-nál pedig az ő felügyelete alatt épült meg az az R23B modell, amellyel Fernando Alonso megszerezte első futamgyőzelmét a 2003-as Magyar Nagydíjon – noha ennek pillanatában Gascoyne az újabb csapatváltása miatt már szabadságát töltötte.

    A most 62 éves szakember már ekkor, 2003-ban megalapította mérnöki-fejlesztői vállalatát, az MGI-t, amelynek fő tevékenysége könnyű kompozit megoldások fejlesztése a repülőgépipar, az autósport és az autóipar számára. A cég alkalmazottai között pedig többen vannak olyanok, akik Gascoyne-hoz hasonlóan szintén F1-es múlttal rendelkeznek.

    A világ folyamatai úgy hozták, hogy az Oxfordshire-ben működő cég az utóbbi években a hadiiparba is beszállt, részben az általuk gyártott drónokkal segíti az Egyesült Királyság az orosz invázió ellen védekező Ukrajnát a 2022 óta tartó háborúban. Gascoyne ezzel kapcsolatban nagyon egyértelműen fogalmazott a BFBS Forces News YouTube-csatornája által készített riportban: kamikazedrónokról van szó, amelyeket robbanóanyaggal szerelnek, és feladatuk, hogy becsapódjanak a kijelölt célpontba.

    Kínai szuperkatonák kiképzéséhez használták fel Charles Leclerc agyhullámait?

    „Amikor megalapítottam az MGI-t, még az autósportban voltam, és sohasem gondoltam volna, hogy a védelmi szektorban fogok dolgozni és egyirányú drónokat tervezek majd. De a világ jelenlegi helyzetében, ha meg akarjuk őrizni az eddigi életmódunkat, szükségünk van ezekre az eszközökre” – fogalmazott Gascoyne.

    „Nem minden cég akar beszállni a hadiiparba, ami teljesen érthető, de számomra nem jelent problémát, hogy a mérnöki tudásunkat Ukrajna megsegítésére fordítsuk, hiszen ez a helyes dolog.”

    A szakember kétféle drónt mutatott be. A Skyshark egy kisebb repülő szerkezet, amely 10-20 kg hasznos teher szállítására képes, 250 km-es hatótávval rendelkezik, és 450 km/órás sebességgel jut el oda. Miután Európa-szerte megnőtt az igény az ilyen drónokra, megszületett egy nagyobb modell, a Tigershark is. Előbbit 50 ezer alatti (vélhetően angol fontra gondolt, de nem egyértelműsítette), utóbbit 400 ezer alatti áron adják el Ukrajnának, akik kifejezetten költséghatékony megoldások iránt érdeklődnek – vagyis a lehető legkisebb költségvetésből a lehető legjobb technológia előállítására való törekvés, ami az F1-ben is fontos szempont, itt is előkerül.

    „Különféle problémákat kell megoldanunk, amelyek próbára teszik a mérnöki képességeket. Ilyen a teherszállítási kapacitás, vagy a navigáció olyan környezetben, amelyben zavarják a műholdjeleket. Fontos számukra a hatékonyság, vagyis hogy ezek a járművek megcsinálják, ami a feladatuk, szóval eltalálják a célt, és fontos az áruk is. Ez komoly versenyhelyzet elé állít minket, de a Forma–1-es múltunknak köszönhetően sok tapasztalatunk van a versenyorientált mérnöki munkában. A Forma–1-ben is kéthetente egy harcot vívtunk a világ körül azért, hogy mi legyünk a leggyorsabbak és a legjobbak” – állította párhuzamba a mérnöki munka két nagyon eltérő hasznosítású területét Gascoyne.