Kategória: Formula 1

  • „Christian kábé mindenkit felhív” – ezek a csapatok már biztosan nem kérnek Hornerből

    „Christian kábé mindenkit felhív” – ezek a csapatok már biztosan nem kérnek Hornerből

    A Szingapúri Nagydíj hétvégéjén a Haas elismerte, a Red Bulltól menesztett Christian Horner megkereste őket egy ajánlattal. Eközben néhány másik csapat is reagált arra, szándékukban állna-e foglalkoztatni az elmúlt évtizedek egyik legsikeresebb csapatvezetőjét.

    A napokban a legfrissebb információk alapján már írtunk róla, mik lehetnek Horner legvalószínűbb opciói az F1-be való visszatérésre, miután egyre több jel utal arra, hogy a brit szakember ezen ügyködik azok után is, hogy a Red Bullnál már kétszer, Sebastian Vettellel és Max Verstappennel is hosszú sikeres periódust élt át.

    A legvalószínűbb lehetőségekként a nemzetközi sajtóban az Alpine-nal vagy az Aston Martinnal való szövetség, valamint egy új, saját csapat indítása forog – s úgy tűnik, Horner az új munkahelyén már tulajdonrészt is akarna szerezni az aktuális istállóban.

    Ezeket a híreket követte Szingapúrban a Haas csapatfőnökének, Ayao Komatsunak a beismerése, amikor arról a pletykáról kérdezték, Horner velük is felvette-e a kapcsolatot.

    „Igen, igaz, hogy megkeresett minket. Valaki a csapatból tartott is vele egy puhatolózó beszélgetést, de ennyi. Nem lett folytatása, lezártuk” – mondta a japán csapatvezető, ezzel első istállóként elismerve a kapcsolatfelvételt.

    A hétvége során aztán egy másik csapat is kihúzta magát Horner listájáról, ez pedig az eddig az egyik esélyesként emlegetett Aston Martin. Csütörtökön Andy Cowell még kicsit kerülgette a témát, amikor arról kérdezték, Horner feltűnhet-e hamarosan zöld szerelésben („Christian eredményei magukért beszélnek, neki kell kitalálnia, hogy mi akar csinálni.”), ám a csapatvezető a pénteki sajtótájékoztatón már egyértelműen kizárta ennek lehetőségét, miután felvilágosította őt a dolgok állásáról az Aston Martin tulajdonosa, Lawrence Stroll.

    Piastrit másolhatja a McLaren felfedezettje, de ez komoly csalódás a csapatnak

    „Igen, előkerült ez a sztori már tegnap is a médiaeseményünkön. Ma reggel beszélgettem Lawrence-szel, és megkérdeztem tőle, hogy ő mit tud. Úgy tűnik, hogy Christian jelenleg kábé az összes tulajdonost körbetelefonálja. Egyértelműen kijelenthetem, nekünk nincs a terveink között, hogy Christian akár vezetői, akár befektetői szerepkörben részt vegyen a munkánkban” – szögezte le Cowell.

    Az F1-be jövőre beszálló új csapat, a Cadillac szintén bezárta a kaput Horner előtt, bár Dan Towriss vezérigazgató a planetf1-nek azt mondta, őket nem kereste meg a Red Bull korábbi vezére.

    „Nem beszéltünk Christian Hornerrel, és nincs is tervben, hogy beszéljünk. Hivatalosan is lezárnám ezt a pletykát. A támogatásunkat és hitünket Graeme Lowdonba helyezzük” – méltatta Towriss az egy évtizeddel ezelőtt a Manort már irányító szakembert, akinek vezetésével az F1-be való beszállásra készül az új amerikai istálló.

    De nem mindenki ennyire elutasító, a Williams részéről James Vowles jóval megengedőbb hangvételben nyilatkozott Hornerről: „Szerintem a beszélgetésekre mindig nyitottnak kell lenni, nincs értelme bezárni az ajtót. Viszont elégedettek vagyunk a jelenlegi felépítésünkkel, ami jól működik, szóval nem látok rá okot, hogy változtassunk ezen.”

  • A szokásosnál súlyosabb büntetést ért Leclerc és Norris ütközése

    A szokásosnál súlyosabb büntetést ért Leclerc és Norris ütközése

    Két nagycsapat autója ütközött a Szingapúri Nagydíj második szabadedzésén, a Charles Leclerc és Lando Norris közötti bokszutcai incidens pedig nem maradt büntetlenül az FIA részéről.

    A gyakorláson a Liam Lawson balesete miatt belengetett piros zászlós periódus végéhez közeledve alakult ki tumultus a bokszutcában, amikor több versenyző is igyekezett korán felsorakozni a kijárathoz. Ekkor történt az ütközés: a Ferrari garázsából kihajtó Leclerc-nek zöld utat adott egy csapattag, nem véve észre, hogy Lando Norris éppen kihajtott a mellettük lévő garázsból.

    Leclerc a gyors sávba megérkezve így azonnal Norris útjába került, a két autó első kerekei összeértek, ez pedig a bokszutca falához lökte a McLarent, amelynek emiatt letört az első vezetőszárnya. A közvetlenül mögötte érkező Oscar Piastri már el tudta kerülni, hogy belekeveredjen a kalamajkába, de egy szárnycsere után Norris is folytathatta a gyakorlást.

    Veszélyes bokszutcai kiengedéseknél a csapatot sújtják büntetéssel, és mivel ütközésbe torkollott az eset, a Ferrari ezt nem is úszhatta meg – a felügyelők ráadásul az ilyenkor szokásos 5000 helyett 10000 eurós pénzbírságot szabtak ki az istállóra.

    „A korábbi ilyen típusú szabálysértésekből kiindulva a felügyelők úgy látják, hogy ez az eset súlyosabb büntetést érdemel az előzőekhez képest” – magyarázta az FIA.

    A második gyakorláson a több megszakítás miatt a versenyzők nem tudták a befejezni a tervezett programjukat, így egyelőre a 9. helyen záró Leclerc is bizonytalan, hova tegye a pénteki tempóját és eredményét.

    „A második edzés elég kaotikus volt, nem is tudtunk összerakni mindent, amit akartunk. Úgy hiszem, hogy ott van a tempó az autóban, de ki kell aknáznunk a benne lévő maximális potenciált. Nem tudom, hogy a pole-ért fogunk-e harcolni, de a cél az, hogy erős kvalifikációt zárjunk, ezáltal a lehető legjobb esélyt adva magunknak vasárnapra” – nyilatkozta a nap zárásaként Leclerc.

  • Tsunoda elárulta, milyen ötlet segített feljavítania a formáját

    Tsunoda elárulta, milyen ötlet segített feljavítania a formáját

    Yuki Tsunoda a Red Bull csapatfőnökét, Laurent Mekiest méltatta, amiért rájött, mivel kellene próbálkozni az izmosabb teljesítménye érdekében. 

    Az elgondolás bejött, hiszen ha nem is lenyűgöző eredményeket szállít a japán pilóta mostanában, a korábbi vergődéséhez képest mindenképp javulás, hogy két egymást követő időmérőn eljutott a Q3-ig, Bakuban pedig a 6. helyével 8 pontot gyűjtött – eddig a a mennyiségig előzőleg hónapok alatt jutott el, hiszen azelőtt csak 9 pontot szerzett a Red Bull-lal.

    Tsunoda azt mondta, „Bakuban másnak éreztem az autót, mint korábban” és szerencse sem kellett a jó eredményhez, így joggal reménykedhet, hogy a szezon végére jó formába lendül és talán megtarthatja az ülését a Red Bullnál. A Szingapúri Nagydíj előtt elárulta, a Red Bull júliusban kinevezett új vezetője hogyan segítette.

    „Laurent sok dologgal segített. Például a Racing Bullsnál szinte mindig azt a beállítást használtam, amit két versennyel ezelőtt kipróbáltam – idézte az Autosport. – Szinte már el is feledkeztem róla, mert a mostani csapatomnál másképp állítják be az autót.”

    „Laurent szólt a mérnököknek, hogy Yuki korábban ilyen meg olyan módon terhelte a tengelyeket, vagy vezetett bizonyos kanyarokban. Amikor kipróbáltam a Red Bull autóján ezeket a dolgokat, működtek. Most már jóval ismerősebb érzést kapok az autótól. Az ő ötletei nélkül nem sikerült volna jobban boldogulnom.”

    A Racing Bulls a mezőny egyik legkönnyebben vezethető autója a tapasztalatok alapján, a beállításokkal kapcsolatos felismerés és azok átültetése döntő lehet Tsunoda jövőjének szempontjából.

  • Norris tudja, nem kereshet kifogásokat a gyenge kezdésére

    Norris tudja, nem kereshet kifogásokat a gyenge kezdésére

    Lando Norris fél másodperccel lassabb eredménnyel nyitott a Szingapúri Nagydíj első edzésnapján Oscar Piastrihoz képest.

    Piastri egyszer ugyan megint koccolta a falat, aminek nem lett következménye, de alapvetően jól összeszedte magát a bakui botladozás után, és ő futotta meg a legjobb köridőt a második edzésen.

    A hozzá képest 25 pontos hátrányban lévő Norrisnak tehát csipkednie kell magát, hogy megint csökkentse a lemaradását, de egyelőre látványos a kontraszt a tavalyi szingapúri lehengerlő, győzelmet eredményező, valamint az aktuális teljesítménye között. Ezt ő is érzi, és nem akar mentegetőzni.

    „Nehéz napom volt. Nem éreztem jónak az autót, hiányzott az az érzés, amit tavaly ugyanitt éreztem. Sok munkánk maradt – közölte. – Oscar gyors, szóval nem panaszkodhatok, csak annyit mondhatok, hogy nem végeztem jó munkát.”

    Norris idén már többször emlegetett hasonlót, hogy nem érzi olyan jónak a McLarent, mint egy éve. Ráadásul Max Verstappen jó formája továbbra is kitartani látszik, így jelen állás szerint megint nem a két McLaren kizárólagos párharcára számíthatunk a győzelemért.

  • Piastrit másolhatja a McLaren felfedezettje, de ez komoly csalódás a csapatnak

    Piastrit másolhatja a McLaren felfedezettje, de ez komoly csalódás a csapatnak

    A McLaren utánpótlását érzékeny veszteség érte, ugyanis a 19 éves Alex Dunne elhagyja őket, szerződést bontottak vele. Azt rebesgetik, hogy a háttérben már közel áll az aláíráshoz a Red Bullhoz.

    Dunne az F2-ben versenyzik és jelenleg a bajnokság 5. helyén áll, egyúttal jó benyomást tett a McLarenre, amikor idén két nagydíj első edzésén vezethette az F1-es autót. Tehát nem az a helyzet, hogy a gyenge teljesítménye miatt menesztették, nem ez a gyakori esemény az oka a szakításnak – hanem vélhetően az (ahogy többek között a GPblog tudja), hogy Dunne ajánlatot kapott a Red Bulltól, és úgy hírlik, az év végéig érvényes szerződése értelmében így átigazolhat oda.

    A McLaren nyilván nem tudott volna neki helyet biztosítani jövőre az F1-ben Oscar Piastri vagy Lando Norris helyén, míg a Red Bull ezt megteheti például a Racing Bullsnál. A wokingiak csak több év múlva tudtak volna hasonló lehetőséget teremteni, és az egyik tervük állítólag az volt, hogy jövőre a japán Super Formulában képezzék tovább Dunne-t, ami nyilván nem olyan vonzó opció, mint a Forma–1.

    A körülmények miatt óhatatlanul eszünkbe jut az, ahogy bejelentették 2022-ben Piastri érkezését a McLarenhez: akkor az Alpine hitte azt, hogy a fiatal pilótájuk a kötelékükben marad, és amikor bejelentették az előléptetését állandó versenyzőnek, nagyot koppantak. Vajon az élet kiegyenlíti a számlát, és a wokingiak a másik oldalról élnek át hasonlót?

  • Piastri átvette a vezetést a káoszban

    Piastri átvette a vezetést a káoszban

    Az F1 Szingapúri Nagydíjának második, villanyfényes edzésén Oscar Piastri volt a leggyorsabb, míg a Mercedesnél ezúttal George Russell bontotta le az autót, akinek a rossz példáját Liam Lawson követte.

    Az első baleset alig 20 perccel az edzés kezdete után következett be, Russell a 16-os kanyarnál ment neki szemből a palánknak és amortizálta le az autó elejét.

    A piros zászlós közjáték 10 percet vett el az F1-es mezőny felkészüléséből, ami után újabb időveszteség jött Lawson balesete miatt, ő a kanyar kijáratánál csattant. (Videó az esetről itt.) És ha ez nem lett volna elég, a bokszutcai tumultusban a Ferrari rosszkor engedte ki Charles Leclerc-t, aki így nekiment Lando Norrisnak és megsérült az első szárnya. (Videó itt.)

    Így lényegében csak az időmérő-szimulációkra jutott idő, bár az erőviszonyokról egyelőre ez is jó képet adhat, mert Szingapúrban nehéz előzni, sokat meghatároz az időmérő. A legjobb időt Piastri futotta Isack Hadjar és Max Verstappen előtt.

  • Csak rontani fog a versenyzők helyzetén az F1 újítása?

    Csak rontani fog a versenyzők helyzetén az F1 újítása?

    Az F1 először rendelt hőségriadót egy nagydíjra, így lehet, hogy sok versenyző kipróbálja élesben, milyen a hűtőmellényben vezetni. Megemlítettek viszont olyan tényezőket, amelyek miatt az eszköz adott esetben kellemetlenné teheti az életüket.

    Természetesen korábban is voltak már nagyon meleg futamok, de az idei évtől rendelkezésre áll egy hűtőmellény, amit olyankor használhatnak a versenyzők, amikor az előrejelzések alapján a hőmérséklet a verseny egy pontján eléri a 31 °C-ot. Szingapúrban ezt várja a meteorológia, de a beépített, külső akkumulátorról működtetett eszközt nem kötelező használni, ennek az ára az, hogy a súlyhátrány kompenzálása gyanánt extra ballasztot kell az autóba szerelni.

    A mellénynek az a célja, hogy a pilóták komfortérzete javuljon, ne legyenek rosszul a hőségben, vagyis alapvetően a biztonságot szolgálja. Csakhogy vannak olyan mellékhatásai, amik ezen előnyét kiolthatják, sőt, akár hátrányt is okoznak.

    „Azt hiszem, hasznos lesz, de persze előtte ki kell próbálnunk az első és a második edzésen, hogy tényleg hideg marad-e a rendszer. Ha túl gyorsan olvad benne a jég, csak meleg víz kering majd, ami valószínűleg még jobban felmelegít, mint ha nem használnánk a rendszert” – idézte a Haas újoncát, Oliver Bearmant a The Race. A szakoldal rámutatott, hogy nem jéggel feltöltött mellényről van szó, hanem a hőcserére szolgáló berendezésben található jég.

    Így emésztette meg Piastri a legutóbbi botladozást

    George Russell a szezon elején, a sivatagos Bahreinben először versenyzett az eszközben, és a tapasztalata az volt, hogy kényelmetlen érzetet tud okozni.

    „A lendületes kanyarokban a nagy nehézségi erők miatt érezzük a csöveket a bordák szélén. Kezdetben ez egyértelműen problémát jelentett számomra, de végrehajtottak változtatásokat, javítottak a helyzeten. Ugyanakkor még mindig a bordák körül haladnak el a csövek, ami nem a legtökéletesebb hely számukra” – mondta, hozzátéve, hogy Szingapúrban ez vélhetően kevésbé jelent majd problémát, mert itt alig van gyors kanyar. Ez más forró helyszíneken okozhat problémát.

    Több F1-es versenyző ugyanakkor rámutatott, hogy Szingapúrban úgyis szinte elviselhetetlen a hőség, ezért lehet, hogy ugyan kipróbálják a mellény viselését a szabadedzéseken, de végül inkább a ballasztot választják az autóba.

  • Megkezdődött az első hőségriadós F1-es versenyhétvége

    Megkezdődött az első hőségriadós F1-es versenyhétvége

    A Szingapúri Nagydíj első edzése szokás szerint kevésbé volt releváns az F1-es mezőnynek, mert az időmérőt és a futamot majd villanyfényben rendezik. Arra viszont mindenképp jó volt, hogy a pilóták elkezdjék megszokni az opcionálisan használható hűtőmellény viselését.

    Ez a változtatás a 2023-as Katari Nagydíj hőségére vezethető vissza, ami után az F1 kidolgozott egy hűtési rendszert a pilóták számára: a használatára akkor van lehetőség, ha az előrejelzések alapján a hőmérséklet a verseny egy pontján eléri a 31 °C-ot. Erre az eszköz idei rendelkezésre állása óta először ezen a hétvégén, Szingapúrban van példa, így elrendelték a hőségriadót, vagyis a pilótáknak lehetőségük lesz használni a futam során a hűtőmellényt, amely a benne lévő csövek segítségével hideg vizet áramoltat a viselőjének törzse körül. Lehet mellőzni a mellényt, ez esetben extra ballasztot kell az illető autójába rakni.

    A meleggel összefüggésbe hozható első áldozat Alexander Albon volt, aki lángoló hátsó fékekkel tért vissza a depóba, és később nem is tudott visszatérni a pályára.

    Ezúttal jól vigyáztak az autókra a versenyzők, senki sem szenvedett balesetet (bár Oscar Piastri az edzés vége felé súrolta az egyik kerekével a falat, ami után ellenőrzést kért a McLarentől), zavartalanul telt az egyórás gyakorlás, aminek a végén Fernando Alonso foglalta el az 1. helyet Charles Leclerc, Max Verstappen, Lewis Hamilton és a McLaren két pilótája előtt.

    A magyar idő szerint 15:00-kor kezdődő második tréningen már jobb képet kapunk az erőviszonyokról.

  • Hamilton elmondta, haragszik-e még rá Leclerc

    Hamilton elmondta, haragszik-e még rá Leclerc

    A Ferrari versenyzői elsimították a kisebb nézeteltérést, ami abból alakult ki, hogy Lewis Hamilton látszólag felrúgott egy egyezséget.

    Az Azeri Nagydíjon a Ferrari azt a bevált módszert alkalmazta, hogy a frissebb gumin lévő versenyzője elől félreállítja a másikat, hátha a kedvezményezett előzni tud a jobb feltételek miatt. A legutóbbi futamon Charles Leclerc-t kérték meg, hogy Hamiltont engedje el, és az ilyenkor szokásos protokollnak megfelelően az volt a terv, hogy az utolsó körben visszaáll az eredeti sorrend, mivel a brit sem tudott előrébb lépni.

    Csakhogy Hamilton hiába lassított, közel fél másodperccel csapattársa előtt szelte át a rajtrács végén található célvonalat – mint kiderült, annak elhelyezkedésével nem volt képben, és vélhetően azt hitte, hogy az első rajtkocka előtt húzódik. Leclerc érthetően dühös volt, de a hétszeres világbajnok azonnal jelezte, bocsánatot fog kérni tőle, és a jelek szerint az eset nem hagy kellemetlen foltot a kapcsolatukon.

    „Beszéltem Charles-lal, minden rendben van. Foglalkoztunk [a csapaton belül] a kommunikácóval, hogy ilyesmi ne történjen meg még egyszer. Nem fog újra előfordulni” – jelentette ki Hamilton a Szingapúri Nagydíj csütörtöki napján.

    Többek között amiatt is elhihetjük neki, hogy tényleg nem szándékosan maradt Leclerc előtt „jogosulatlanul”, hogy ennél kiélezettebb szituációban és előkelőbb pozícióban a Mercedesnél előfordult, hogy hasonló helyzetben visszaadta a helyét Valtteri Bottasnak (2017, Magyar Nagydíj).

    Számára egyébként nehezen teltek az elmúlt napok, hiszen el kellett altatnia szeretett kutyáját, Roscoe-t. Erről azt mondta, várja, hogy a vezetésbe meneküljön a gyászban.

  • Így emésztette meg Piastri a legutóbbi botladozást

    Így emésztette meg Piastri a legutóbbi botladozást

    Oscar Piastri Bakuban mind a három nap nekiment a falnak, így Lando Norris és Max Verstappen közeledett hozzá a pontversenyben.

    Az F1-es bajnokság éllovasa eddig megingathatatlannak tűnt és kevesebb hibát vétett, mint a rutinosabb csapattársa, de az előző pályán tőle karakteridegen versenyhétvégéje volt. Szerencséjére az előnye csak kis mértékben olvadt, mert Norris a legrosszabb idei pozícióját mutatta fel a célba érkezések közül, igaz, felerősödött a veszély, hogy Verstappen visszalopakodik a vb-címre esélyesek közé.

    Más klasszisokkal is előfordult már hasonló botladozás, így nem kell kongatni a vészharangot a híveinek, de Piastrinak változtatnia kell az aktuális narratíván. Elmondta, hogyan rágta át magát a két héttel ezelőtti hibákon, és hogy miből merít erőt a folytatásra.

    „Időt szakítottam rá, hogy áttekintsem és kielemezzem, mi siklott félre. Ez fontos volt, de utána nem csináltam semmi különöset. Hétfőn lementem a szupermarketbe bevásárolni, ahogy minden futam után szoktam” – nyilatkozta Szingapúrban a csütörtöki sajtónapon.

    Villeneuve: A McLarennek szakítania kell az elveivel

    „Nem utaztam el valami egzotikus helyre, vagy ilyesmi. Átlagos hetem volt, elvégeztem a szokásos szimulátoros munkát. Mindenhez úgy álltam hozzá, mint máskor. Igen, valóban nagyobb és komolyabb következményei voltak a nagydíjhétvége eseményeinek [mint általában], de ugyanúgy tekintettem vissza rá, mint máskor.”

    „Természetesen remélem, ez az egy ilyen hétvégém volt, de nincs garancia rá, hogy így lesz. Ugyanakkor megnyugtató, hogy a sportág más klasszisainak is voltak nehéz pillanatai, mindenkinek vannak nehéz pillanatai a karrierjében. Igyekszem levonni a tanulságokat belőle és továbblépni, próbálok a szezon pozitívumaira koncentrálni. Nyilván a legutóbbi verseny emléke él legélénkebben a fejünkben, de 16 korábbi nagydíj is volt, amik nagyon erősen sikerültek. Ebből merítek önbizalmat.”

    Piastri 25 pontos előnnyel várja a bajnokság folytatását Norris előtt; Szingapúr utcáin a bakuihoz hasonló környezetben ismét kevés hibalehetőség fér bele a pilótáknak.