Kategória: Formula 1

  • Megválasztották az FIA elnökét, de még megfoszthatják tisztségétől

    Megválasztották az FIA elnökét, de még megfoszthatják tisztségétől

    Miután Mohammed Ben Sulayem volt az FIA-elnökválasztásának egyetlen jelöltje, csak formaságnak számított a pénteki szavazás: az emirátusokbeli sportvezető második négyéves ciklusát kezdheti meg a Nemzetközi Automobil Szövetség élén.

    A szavazásra Üzbegisztán fővárosában, Taskentben került sor az FIA díjátadó gálájának napján, de az előzmények ismeretében nem előzhette meg semmiféle izgatottság a kimenetelét.

    Bár három kihívó is jelezte indulási szándékát, végül sem Tim Mayer, sem Laura Villars, sem Virginie Philippot neve nem kerülhetett fel a szavazólapra, mivel nem tudták teljesíteni az indulás egyik feltételét, azaz képtelenek voltak alelnökjelöltet állítani a dél-amerikai régióból. Ennek pedig az volt az oka, hogy rejtélyes módon Fabiana Ecclestone volt az egyetlen választható alelnökjelölt a kontinensről, ő pedig elkötelezte magát Ben Sulayem mellett.

    De nem ez volt az egyetlen furcsaság az elnökválasztás körül, amely megkérdőjelezte annak igazságos és demokratikus lebonyolítását. A 28 éves Villars, aki maga is autóversenyző, beperelte az FIA-t a demokratikus normák megsértése miatt, egy párizsi bíróság pedig december 3-án el is rendelte a tárgyalást az ügyben.

    Ez az elnökválasztásra nem volt hatással, ami menetrendszerűen lezajlott, ám a február 16-ára kitűzött bírósági tárgyalásnak az Autosport szerint az egyik lehetséges kimenetele az is, hogy semmissé teszik a választás eredményét.

    „Köszönöm minden FIA-tagnak, hogy ilyen rendkívüli számban szavaztak, és ismét bizalmat szavaztak nekem – mondta Ben Sulayem. – Sok akadályt győztünk le, de ma, együtt, erősebbek vagyunk, mint valaha.”

    „Valódi megtiszteltetés FIA-elnöknek lenni, és elkötelezett vagyok amellett, hogy továbbra is a FIA, a motorsport, a mobilitás és a világ minden régiójában működő tagszervezeteink érdekében dolgozzak.”

    Az FIA is kiadott egy közleményt, amely a választás tisztaságát hangsúlyozza:

    „A választást az FIA alapszabályával összhangban, egy erős és átlátható szavazási folyamat keretében bonyolították le, amely tükrözi a szövetség demokratikus alapjait és globális tagságának közös akaratát.”

  • Verstappent utolérte a családapák átka, mázlija van, hogy vége a szezonnak

    Verstappent utolérte a családapák átka, mázlija van, hogy vége a szezonnak

    A holland De Telegraaf információja szerint Max Verstappen betegség miatt nem tud részt venni az FIA évzáró gáláján.

    Üzbegisztán fővárosában, Taskentben tartják ma (péntek) este az FIA szokásos évzáró rendezvényét, ahol átadják az F1 és más, a szövetség felügyelete alá tartozó sorozatok legjobbjainak járó díjakat, így Lando Norris itt kapja meg a világbajnoki serleget, a bajnoki címét zsinórban négy siker után elvesztő Verstappen pedig az összetettben elért 2. hely miatt hivatalos az eseményre – azon viszont nem fog megjelenni, mert a holland lap szerint influenzával küzd.

    Az állapotáról nem osztottak meg részletesebb információkat, lehet, hogy csak kicsit érzi rosszul magát, de azért szerencséje van, hogy a múlt héten volt az utolsó F1-es futam idén, vagyis szerencsés a nyavalya időzítésével. Bár eleve szoknunk kell, hogy még decemberben is rendeznek még versenyt, 2020-ban és 2021-ben december második hétvégéjén volt a szezonzáró.

    Immár két gyermek apjának tekinthető Verstappen (a vér szerinti első kislánya Lily idén született, az általa is nevelt Penelope pedig a párja, Kelly Piquet előző kapcsolatából), talán egyiküktől ragadt át a betegség rá.

  • Jövőre lebutítanak pár dolgot az F1-ben, hogy a nézők is megértsék

    Jövőre lebutítanak pár dolgot az F1-ben, hogy a nézők is megértsék

    Az idei év során a Forma–1 rajongói már elkezdhettek ismerkedni néhány új technikai kifejezéssel, amelyek a 2026-os szabályrendszerrel érkeznek a sportba. Nos, ha mostanra sikerült megjegyezni, mi a DRS utódjának a neve, akkor most el is lehet felejteni, mert mégsem az lesz.

    Az FIA ugyanis túl bonyolultnak találja néhány új elem megnevezését, ezért jelenleg is zajlik a gondolkodás arról, hogy milyen új, egyszerűbb neveket adjanak ezeknek az újdonságoknak, amelyeket a csapatok is meghonosítanak majd, és a nézők számára is megkönnyítik az új technológiák megértését.

    A The Race két dolgot említ, amelyekre átnevezés vár még a 2026-os szezon kezdete előtt. Az egyik a DRS utódjának számító előzést segítő rendszer, amely jövőre is akkor lesz aktiválható, ha egy autó egy másodpercen belülre ér az üldözötthöz képest, ám immár nem a hátsó szárny egyik lapjának felnyitásával, hanem nagyobb energiahasználattal kap extra teljesítményt az üldöző autó. Ez a technikai újdonság eddig manual override mode néven volt ismert, és úgy tűnt, MOM rövidítéssel fog majd a következő szezon egyik leggyakrabban használt betűszavává válni az F1-ben. A The Race szerint azonban az a legvalószínűbb, hogy erre a rendszerre egyszerűen csak „előzésmód” (overtake mode) néven fognak hivatkozni a sportban.

    A másik technikai megoldás, amely átnevezés előtt áll, az pedig a DRS továbbélési formája, ugyanis a hátsó, és immár az első szárny is automatikusan mozogni fog, egy-egy eleme felnyílik az egyenesekben, majd visszacsukódik a kanyarok előtt. Ez minden autóval, minden esetben meg fog történni, vagyis nem annyira az előzés segítése, inkább a hatékonyság érdekében bevezetett újítás lesz. A két szárnyállás eredetileg X-szárny és Y-szárny néven forgott közszájon, majd megváltzotatták, és a szabályokba „egyenesbeli mód” és kanyarbeli mód” megnevezéssel került be, de az FIA még ezt is túlbonyolítottnak érzi. Most az tűnik az uralkodó véleménynek, miszerint felesleges is külön nevet adni a két szárnyállásnak, hiszen az autókon azok egyformán fognak viselkedni. Az tűnik a legvalószínűbbek, hogy egyszerűen „aktív aeróként” fognak rá hivatkozni a jövőben.

    Az FIA együléses szakágaiért felelős Nikolas Tombazis megerősítette, hogy valóban a nézők kiszolgálása, az érthetőség vezérli a névváltoztatási törekvéseket.

    „Módosítjuk az elnevezések egy részét, mert szeretnénk, hogy a rajongók minél könnyebben megértsék, mi is történik. Olyan egységes terminológiát akarunk létrehozni, amit a csapatok és a versenyzők is használni fognak a rádióban, a kommentátorok a tévében, és a szabálykönyvbe is ilyen formában kerülnek bele” – fogalmazott a szakember.

  • Autóversenyző lenne a világ egyik legjobb teniszezője, Antonelliék segítenek neki ebben

    Autóversenyző lenne a világ egyik legjobb teniszezője, Antonelliék segítenek neki ebben

    A férfi tenisz-világranglista jelenlegi második helyezettje, Jannik Sinner a sejtések szerint nemcsak szórakozásból utazott el az F1-es szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra, hanem a karrierváltás lehetőségei felől is puhatolózott.

    A 24 éves Sinner már korábban is nyíltan beszélt arról, hogy a teniszkarrierjét követően el tudná képzelni magát autóversenyzőként, leginkább valamilyen GT3-as bajnokságban, ahova a későn érkezők, nem benzingőzön nevelkedők számára is reális a belépés felnőttkorban.

    Az olasz persze nem azonnali váltáson gondolkodik: jelenleg Carlos Alcaraz mellett ő a férfi tenisz egyik csillaga, idén az Ausztrál Open és Wimbledon megnyerésével két Grand Slam-trófeát is elhódított, világbajnok lett és a világelsőséget is birtokolta. Ugyanakkor az autók és a versenyzés iránti szenvedélyét sohasem titkolta: járt már gyárlátogatáson a Ferrarinál, és a garázsában is őrzi az olasz márka néhány modelljét, legutóbb egy 812 Competizionéra tett szert.

    Sinner nemcsak az olasz F1-es csapattal, hanem az olasz F1-es versenyzővel is jó kapcsolatot ápol, Abu-Dzabiban a Mercedes garázsában és Kimi Antonelli társaságában volt a legtöbbször látható, a szezon újonca pedig el is vitte őt egy menetre a pályán egy Mercedes AMG sportautóval.

    Az olasz Sky Sports értesülései szerint azonban már nincs messze a pillanat, hogy maga Sinner üljön egy versenyautó volánja mögé, ugyanis már megállapodás született arról, hogy a dél-tiroli teniszező részt vesz egy teszten Antonelli apjának versenycsapatával. Marco Antonelli az olasz GT3-as bajnokságban igazgatja saját istállóját, az Antonelli Motorsportot, és néha még maga is rajthoz áll a Mercedes-AMG GT3 Evóval.

    „Látom magamat autóversenyzőként, például GT3-ban vagy hasonló sorozatban. Az álmom válna valóra, ha elindulhatnék ilyen versenyeken, de remélem, hogy még messze van ez a pillanat” – mondta még nyáron Sinner, megerősítve, hogy a csúcson semmiképpen sem akar hátat fordítani a teniszvilágnak. Most viszont van még egy hónap szünete, hogy más szenvedélyeinek hódoljon, hiszen amint azt az Abu-dzabi Nagydíj rajtrácsán Martin Brundle-nek elmondta, a január közepén kezdődő Ausztrál Open előtt nem fog más tenisztornán elindulni.

  • Így fogadta Verstappen Marko távozását, és ilyen hatással lehet mindez a holland jövőjére a Red Bullnál

    Így fogadta Verstappen Marko távozását, és ilyen hatással lehet mindez a holland jövőjére a Red Bullnál

    Max Verstappen másfél éve még kész volt elhagyni a Red Bullt abban az esetben, ha Helmut Markót elküldik. Mivel a hivtalos változattal ellentétben most is erős a gyanú, hogy az osztrák tanácsadó nem teljesen önszántából szakított 25 közös év után az energiaitalos márkával, ennek a fejleménynek a négyszeres világbajnokra gyakorolt hatása nagy kérdés. Az ügyben maga Marko is megszólalt, illetve egy holland újságíró is hallott dolgokat.

    Noha a Red Bull F1-es sikereinek letéteményeseként kulcspozíciót töltött be nemcsak az utánpótlás-programban, hanem az F1-es projektben is, Helmut Marko távozásának legnagyobb potenciális hatása mégis Max Verstappen jövőjére lehet. Hiszen a négyszeres világbajnok nyíltan és határozottan kelt mentora védelmére akkor, amikor Marko helye a Red Bull tavalyi belviszálya során megrendült, és utalt rá, hogy amennyiben az osztrákot eltávolítják, az az ő csapaon belüli jövőjére is hatással lesz. Illetve egy olyan záradékról is egybehangzó sajtóhírek jelentek meg, amely lehetővé teszi, hogy Marko távozása esetén Verstappen is menjen.

    Ezek után a 82 esztendős osztrák búcsúja joggal veti fel a kérdést, hogy mi lesz így Verstappennel. Mivel Markót a gyanú szerint finoman kitessékelték az ajtón, azaz a Red Bull sajtóközleményében megfogalmazott állításokkal szemben nem magától ment, akár azt is gondolhatnánk, hogy mindez nem tetszik Verstappennek, és növeli az esélyét annak, hogy a 2028 végéig szerződéssel rendelkező négyszeres világbajnok idő előtt távozzon.

    Marko azonban a Red Bull közleményében látott nyilatkozata utáni első megszólalásában cáfolta ezt. „Nem. Max nemcsak sikeres akar lenni, hanem harmonikus környezetben akar sikereket elérni – válaszolta a Kleine Zeitung újságírójának, amikor az arról érdeklődött, hogy aggasztja-e őt Verstappen jövője a Red Bullnál. – Ha ez már nincs meg, akkor egyik napról a másikra abbahagyja, de ehhez még túl fiatal.”

    Verstappen reagált Marko távozására, miközben úgy tűnik, újabb nagy veszteség nem éri őt

    Markót arról is kérdezték, hogyan fogadta Verstappen a távozásának hírét. „Azt mondanám, egy kicsit szomorú volt emiatt – felelte az osztrák. – Ismét áttekintettük az együtt eltöltött hihetetlen időszakot. Én voltam az első ebben a szezonban, majd Gianpiero Lambiase-val (Verstappen versenymérnöke) együtt az egyetlenek a csapaton belül, akik még hittünk a világbajnoki címben. Óriási lelkesedéssel és elkötelezettséggel viseltettünk iránta, és ezért volt hatalmas csalódás, hogy nem sikerült. Ebből a csalódásból érlelődött meg a döntés, hogy most jött el a megfelelő idő a visszavonulásra.”

    Marko tehát utólag is kitart amellett, hogy a Red Bull nem elküldte őt, hanem ő döntött a visszavonulás mellett. Ezt erősítette meg az F1 Insider podcastban Ralf Bach újságíró is, aki egy Markóval folytatott privát telefonbeszélgetésre hivatkozott.

    „Azt mondta, hogy még az abu-dzabi futam előtt – tehát a döntő verseny előtt – magára vállalta [a döntést], és kijelentette, hogy ha Max nem nyeri meg a bajnoki címet, akkor ő szeretné abbahagyni. Ezt a két pontot, ami a végén döntött, személyes kudarcnak vette. Ő is felelősséget vállalt abban, hogy nem jött össze [a világbajnoki cím], mert ez nem Max hibája. Tulajdonképpen pellengérre állította saját magát és azt mondta: rendben, ha ez nem sikerül, akkor eljött az ideje, hogy szembenézzek a következményekkel. És így is tett.”

    Verstappen jövője

    Eközben Ronald Vording, a holland Motorsprot újságírója olyan értesülések birtokába került, hogy teljesen más helyzetben érte Verstappent Marko távozása most, mint érte volna másfél évvel ezelőtt, és a holland nem tervez váltani.

    „Max gyakran nyilvánosan is kiállt Marko mellett – a legjobb példa erre a tavalyi Szaúd-arábiai Nagydíj és a Christian Hornerrel folytatott hatalmi harc közepe. Amikor Marko pozíciója veszélybe került, és benne volt a pakliban, hogy kirúgják, Max azt mondta, ha Markónak mennie kell, akkor ő is megy. Szóval Max teljes mellszélességgel kiállt Marko mellett, ez pedig azt a benyomást keltheti, hogy [Marko távozásának] közvetlen következményei vannak Max Verstappenre nézve is, de bennfentesek szerint ez ennél árnyaltabb.”

    Fotó: Mark Thompson/ Getty Images / Red Bull Content Pool

    „Először is ott van a sokat vitatott Marko-záradék. A Red Bull álláspontja szerint ezt már hatástalanították egyfajta külön levéllel. Másodszor pedig a Red Bull — az osztrák és a thaiföldi tulajdonosi oldal egyaránt — ismételten kifejezte teljes elkötelezettségét és ezt Max Verstappennek is jelezték. Lefolytatták ezt a beszélgetést, Max pedig [az Abu-dzabi Nagydíj] vasárnapján azt mondta, hogy a csapaton belüli légkör rajta múlik, és most már ezt nagyon jól látja.”

    „Szóval Laurent Mekies vezetése alatt Max Verstappen jól érzi magát. Azt is hozzátette, hogy most Abu-Dzabiban jobban érzi magát, mint egy évvel ezelőtt, pedig akkor világbajnok volt, most pedig nem lett az. De akkor úgy érezte, hogy minden rossz irányba megy a Red Bullnál, most viszont nyugalom van.”

    Persze ettől még a dolgok a jövőben változhatnak, hiszen amennyiben 2026-ban Verstappen úgy fogja látni, hogy a Red Bull nem elég versenyképes, és belátható időn belül nem lesz ismét az, átgondolhatja a jövőjét.

  • Wolffnak máig sokszor eszébe jut a 2021-es idényzáró, szerinte Horner tartozik neki egy gesztussal

    Wolffnak máig sokszor eszébe jut a 2021-es idényzáró, szerinte Horner tartozik neki egy gesztussal

    Toto Wolff elárulta, Lewis Hamiltonnal, illetve a Mercedes csapatával együtt minden nap eszükbe jut a 2021-es Abu-dzabi Nagydíj végkifejlete. A brackley-iek csapatfőnöke ennek kapcsán megjegyezte, az akkoriban a Red Bullt irányító Christian Horner személyesen soha nem ismerte el neki, hogy hiba történt, és úgy véli, riválisa bukásához is az ezt előidéző tulajdonság vezetett.

    Ha az elmúlt években volt két csapatfőnök a paddockban, akik biztosan nem szívlelték egymást, az biztosan Toto Wolff, valamint Christian Horner volt. A Mercedes jelenlegi, illetve a Red Bull egykori első embere között már korábban is voltak konfliktusok, ám az ellenségeskedés 2021-ben hágott a tetőfokára igazán, amikor Lewis Hamilton és Max Verstappen vívtak a világbajnoki címért, ők pedig megszólalásaikkal sokszor olajat öntöttek az amúgy is lángoló tűzre.

    Mint ismert, a párharcból végül a holland pilóta került ki győztesen, miután az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon az akkori versenyigazgató, Michael Masi szabálytalanul teremtett olyan helyzetet, a Red Bull versenyzője közvetlenül a Mercedes mögé kerüljön. Wolff elárulta, ez a mai napig nagy sebet jelent, és sokszor eszükbe jut.

    A Mercedes közel három év után sem tud szabadulni az abu-dzabi botrány béklyójától?

    „Tegnap beszélgettem erről Lewisszal – nyilatkozta a The Telegraphnak adott, az idei abu-dzabi hétvégén megjelent interjúban. – Minden nap gondolok rá, ahogyan ő is. Ez a csapatban is benne maradt. Mindkettő megérdemelte volna a bajnoki címet, de a bíró rossz döntést hozott, hogy egy futballanalógiával éljek, és ezt már nem lehet visszacsinálni. A gólt belőtték, a mérkőzés véget ért.”

    Az eset kapcsán pedig Horner neve is előkerült. Bár a brit szakember nyilvánosan kiállt, és elmondta, hogy valóban versenyigazgatói hiba történt a futam hajrájában, de Wolff a mai napig sérelmezi, hogy ezt neki személyesen már nem tette meg. Ezzel szemben az osztrák üzletember kijelentette, az idény korábbi szakaszában a Red Bullt is érték igazságtalanságok.

    „Ezt soha nem tudta beismerni – utalt egykori ellenfelére. – Megpróbálom a másik oldalról nézni a történteket, és az ő szemszögükből vizsgálva megérdemelték a világbajnoki címet, hiszen a szezon során volt néhány incidens, amely igazságtalanul alakult velük szemben, annak a futamnak az eredménye pedig jól tükrözi az idényben nyújtott teljesítményüket. Christian viszont soha nem volt képes ugyanezt elismerni, hogy ha fordított a helyzet, és aznap velük történik meg [ugyanez], az katasztrofális lett volna, ő pedig válogatott sértésekkel rukkolt volna elő. Szerintem teljes mértékben hiányzik a személyiségéből az önreflexió képessége, vagy az a képesség, hogy némi együttérzéssel lássa a másik oldalt.”

    A rivalizálás vége: Wolff hiányolja Hornert, de tart a bosszújától

    Horner immáron nem része a Forma–1-es paddocknak, miután a Red Bull júliusban eltávolította őt a csapatfőnöki székből, szeptemberben pedig végleg távozott az energiaitalosok kötelékéből. Wolff úgy véli, hasonló tulajdonság vezetett a bukáshoz. „A benne meglévő jogosultságérzet az oka, és ez végső soron visszaütött rá, mivel úgy érezte, hogy minden hatalom őt illeti, a Red Bull pedig nem akarta megadni neki ezt a hatalmat” – magyarázta.

  • Bizalmasa számára Verstappen az idei világbajnok

    Bizalmasa számára Verstappen az idei világbajnok

    Noha két ponttal lecsúszott róla, hogy zsinórban ötödször is világbajnok legyen, menedzsere szemében Max Verstappen lett az idei szezon világbajnoka.

    Miután hiába nyerte meg a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjat is, Lando Norris dobogója miatt lecsúszott az idei világbajnoki címről, Max Verstappen saját elmondása szerint egyáltalán nem volt csalódott, ehelyett büszkeséget érzett amiatt, ahogyan a Red Bull a szezon eleji és közepi nehézségek után talpraállt, és a holland 104 pontos hátrányból visszakapaszkodva végül csak 2 ponttal veszített.

    Persze ezt az elveszített két pontot nagyon egyszerű lenne megtalálni az elmúlt 24 futamot nézve, és könnyedén mondhatjuk, hogy amennyiben a négyszeres világbajnok az idei két komoly hibája (Barclonában szándékosan nekiment Russellnek; Silverstoneb-ban kicsúszott a második helyről) közül csak az egyiket nem követi el, simán világbajnok. Ám mint azt ő maga is elmondta, amikor az előbbire emlékeztették, a McLaren is osztogatta neki az ajándékokat, ezért nem érdemes ilyen szemüvegen keresztül vizsgálni egyik szezont sem.

    Ezen a véleményen van Raymond Vermeulen, Verstappen menedzsere is, aki a RacingNews365-nek elmondta, védence „valami egészen különlegeset ért el”, és „ez volt az egyik legerősebb szezonja”.

    „Mondhatjuk, hogy Kimi [Antonelli] kiütötte Maxot Ausztriában, és mondhatjuk, hogy gyengén teljesítettünk Budapesten is [ahol Verstappen csak kilencedik lett], de nézd meg Landót: neki is volt egy kiesése Zandvoortban. Ez egy ilyen játék – néha nyersz, néha veszítesz – mutatott rá a menedzser. – Papíron, ha a pontokat összeadjuk, természetesen ki lehet számolni, hogy akár meg is nyerhettük volna, de őszintén szólva, a szezon elején veszítettük el. Max gyakran teljesen egyedül volt.”

    A következő témára áttérve megemlítették Vermeulennek, hogy bár Verstappen nem nyerte meg a bajnokságot, mire ő azzal vágott közbe, hogy „Számomra ő megnyerte.”

    „Ha küzdesz az autóval, és egyszerűen nem tudsz jó kört összerakni, az frusztráló, de megfordították a dolgokat, új megközelítést alkalmaztak. Mindenki nagyon motivált volt. Egészen az utolsó pillanatig fejlesztették az autót. A csapat nagyon-nagyon jó munkát végzett” – dicsérte a Red Bullt a menedzser.

  • Ferrari: Leclerc mindig panaszkodik valami miatt

    Ferrari: Leclerc mindig panaszkodik valami miatt

    Kötelező kritizálnia a Ferrari pilótáinak Frédéric Vasseur csapatfőnök szerint, noha a francia szakember ezt a zárt ajtók mögötti megbeszélésekre értette. Ugyanakkor azzal meg nem foglalkozik, hogy Charles Leclerc és Lewis Hamilton mit mond a sajtónak.

    Miután az idei szezonban messze elmaradt a várakozásoktól – a tavalyi konstruktőri második hely után csak negyedikek lettek, 2021 óta először pedig futamot sem nyertek –, a Ferrari nemcsak a teljesítmény hiánya, hanem olykor a versenyzői nyilatkozatai miatt is bosszankodhatott, hiszen sem Charles Leclerc, sem Lewis Hamilton nem tett lakatot a szájára, amikor egy-egy igazán frusztráló verseny vagy időmérő edzés után a sajtó képviselői elé állt.

    Mindez a Brazil Nagydíjat követően – ahol a hétszeres világbajnok rémálomnak nevezte az idei szezonját – nyilvános kritikára sarkallta John Elkannt, a Ferrari elnökét, aki közölte: Leclerc és Hamilton jobban tenné, ha többet koncentrálna a vezetésre és kevesebbet a beszédre.

    Ám az, hogy a két pilóta mit mond a sajtónak, a jelek szerint csak Elkannt foglalkoztatja, Frédéric Vasseur csapatfőnök ugyanis az Abu-dzabi Nagydíj után elmondta, ő ezt nem is nézi. „Nem figyelem, hogy mi történik a TV-s interjúzónában – idézi a francia szakembert az Autosport. – A legfontosabb számomra az, hogy a versenyző visszajöjjön hozzánk, és ösztönözze a csapatot arra, hogy jobb munkát végezzünk, és együtt dolgozzunk a jobb eredményekért. Az, hogy néha érzelmesek a rádióban, személyiségfüggő… mindannyian ismeritek Charlest. Ő mindig kritikus egy kicsit, először is magával, aztán a csapattal és mindenkivel, de ez mindig pozitív dinamika része. Tíz-tizenhat éve ismerem Charlest, és mindig ilyen volt. Mindig panaszkodik valami miatt. De ez egy pozitív dinamika: azért vagyunk itt, hogy jobb munkát végezzünk.”

    „Mindegy, hogy negyedik, harmadik vagy első vagy, a DNS része, hogy jobb munkát akarunk végezni. Ezt teljesen elfogadom, és számomra a legfontosabb, hogy ugyanezt a hozzáállást tartsák meg a [csapattal közös] értékelésnél is. Hogy jobb autót, jobb csapatot, mindenből jobbat próbáljunk építeni, mert így fogunk fejlődni.”

    Hamilton szavai ellenére már nem a sajtó tehet arról, hogy rossz a Ferrari?

    Persze más dolog a rádióban, a pillanat hevében, vagy zárt ajtók mögött kritizálni, mint nyilvánosan, milliók füle hallatára, utóbbi ugyanis nem feltétlenül csapódik le jól a versenyzőkért éjt nappallá táve dolgozó szerelőknél és mérnököknél. A zárt ajtók mögötti kritika Vasseur szerint ugyanakkor nemhogy megengedhető, hanem egyenesen kötelező.

    „Teljesen összezuhannék, ha a versenyzőim azt mondanák, hogy jó munkát végzünk. Egy versenyző számára a szezon összegzése az, hogy megtaláljuk, hol lehet javulni. Nem azért vagyok itt, hogy azt hallgassam: »ebben és ebben jók vagyunk«. De az ő DNS-ük és az én DNS-em is az, hogy ösztönözzük a csapatot a jobb munkára. Ez azt jelenti, hogy Charlesnak és Lewisnak – ha nem Lewis, akkor Charles, vagy épp mindkettő – oda kell jönniük hozzánk, és a határig kell hajtaniuk a csapatot. Mindenhol, minden egyes területen, mert biztos, hogy javulhatunk, és mindenhol javulhatunk.”

    „Tavaly a bajnoki címért harcoltunk az utolsó kanyarig, és a reakció pontosan ugyanilyen volt. Charles akkor is azt mondta: »Oké srácok, minden egyes területen fejlődnünk kell a szimulátortól kezdve a beállításokon át az aerodinamikáig«. Ez a munkájuk és a sportunk DNS-e. Egyáltalán nem lep meg, amikor odajönnek hozzám, és azt mondják: »Fred, ebben és ebben és ebben javulnunk kell«, mert pontosan ezt kérjük tőlük.”

    A nagy kérdés már csak az, hogy jövőre sikerülni fog-e, hiszen Leclerc szerint „most vagy soha” alapon kell nekivágniuk a teljesen új szabályrendszer mellett kezdődő 2026-os szezonnak.

  • Könnyek, másnaposság és 45 millió forintnyi dollár elbulizása – így ünnepelte Norris a vb-címet

    Könnyek, másnaposság és 45 millió forintnyi dollár elbulizása – így ünnepelte Norris a vb-címet

    Féktelen bulizással, majd a McLaren gyárába tett megható látogatással kezdte meg a világbajnoki cím ünneplését Lando Norris.

    Lando Norris nem kezdhette meg téli pihenőjét rögtön azután, hogy múlt vasárnap Abu-Dzabiban megnyerte élete első Forma–1-es világbajnoki címét, hiszen kedden még jelenése volt a Pirelli utószezoni gumitesztjén – ahol az egyes rajtszámot még nem használhatta, viszont aranyozott sisakban vezetett. Ezt megelőzően azonban a 26 esztendős versenyző rendesen belecsapott a lecsóba és átmulatta a vasárnapról hétfőre virradó éjszakát.

    A The Sun információi szerint a bajnoki ünneplésre Abu-Dzabiban, az ötcsillagos Shangri-LA Hotel Pearls & Caviar nevű éttermében került sor, ahová este kilenc órára várták a vendégeket, de Norris az egyéb, verseny utáni kötelezettségei miatt csak hajnali egy órára ért oda, majd bőséggel kivette a részét – többek között a színpadon énekelt – a partizásból, ami reggel 6-ig tartott, a számla végösszege pedig 133 ezer dollár, átszámolva több mint 45 millió forint lett.

    Norris utólag posztolt is a buliról és azt írta: „Egy élet munkája van ebben a másnaposságban.”

    Így bulizott az újdonsült világbajnok:

    @circus_racing

    Pure happiness with his Team! Lando’s post with the caption: lifetime of work went into this hangover #F1TikTok #LandoNorris #LN4 #McLarenF1 #WorldDriverChampion

    ♬ LANDO YOURE THE ONE – McLaren

    Miután teljesítette a rá rótt körszámot a keddi teszten, a McLaren versenyzője visszautazott Angliába, ahol szerdán, Wokingban volt jelenése a csapat központjában. Ide már civilben, Will Joseph versenymérnök és Andrew Jarvis teljesítménymérnök társaságában érkezett, majd a McLaren központjának földszintjén az alkalmazottak díszsorfalat állva köszöntötték. Norris szemmel láthatóan meghatódott a narancssárga konfettivel színesített fogadtatástól, és a hosszú séta alatt zavarában azt sem tudta, hova dugja a kezeit.

    Íme:

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by McLaren (@mclaren)

    Ebben a videóban is látszik rajta a meghatódottság – „remegek”, mondta, majd a kezét mutatta:

    @caitlinf14

    Lando getting emotional at the McLaren centre is so sweet #lando #worldchampion25 #govireltiktok #champion #fyppppppppppppppppppppppp

    ♬ whatta man – mette

     

     

     

  • Megtámadták, megkötözték és kirabolták Michael Schumacher egykori menedzserét

    Megtámadták, megkötözték és kirabolták Michael Schumacher egykori menedzserét

    Megkötözték és kirabolták Willi Webert, Michael Schumacher egykori menedzserét, számolt be róla a Stuttgarter Zeitung.

    A német legendát Forma–1-es pályafutása nagy részében menedzselő Webert kedden este, Stuttgart exkluzív Kräherwald nevű lakóövezetében található villájában támadták meg. A napilap értesülései szerint három, arcát símaszkkal eltakaró betörő jutott be az ingatlanba, ahol a 83 éves Weber feleségével és házvezetőnőjével tartózkodott. A betörők mindhármukat elkapták és megkötözték, majd nekiláttak több, Weber tulajdonában lévő széf feltörésének és kiürítésének. A rendőrség szerint készpénzt és ékszereket loptak el, összesen több százezer euró értékben, majd észrevétlenül elmenekültek.

    Weber a Bildnek elmondta, hogy körülbelül egy óra elteltével egyiküknek sikerült kiszabadulnia a kötelek közül és riasztani a rendőrséget. „Monoklim van, a rendőrség itt van és beszél velem. Pocsékul vagyok. Teljes sokkban vagyok” – mondta Weber a Bildnek. A rendőrség természetesen nyomoz az elkövetők után

    Weber már nincs jóban a Schumacher családdal

    Noha a 80-as évektől kezdve segítette Michael Schumacher karrierjét (majd öccse, Ralf pályafutását is ő egyengette) és a német pilóta első, 2006 végéig tartó pályafutása alatt rendszeresen ott volt vele a versenyeken is, 2010-ben véget ért a kettős együttműködése, Schumacher menedzselését pedig addigi sajtósa, Sabine Kehm vette át. Weber nagy fájdalma, hogy Schumacher 2013-as síbalesete után a hétszeres világbajnok felesége, Corinna teljesen kizárta őt a család életéből, így nem is látogathatja az azóta is a nyilvánosságtól elzártan élő egykori védencét.

    A Bild úgy tudja, hogy a 2020-as stroke-ja és az azt követő egészségügyi problémái miatt az utóbbi években nagyrészt a nyilvánosságtól visszavonultan élő menedzser egy ideje el akarta adni a stuttgarti villát.