Kategória: Formula 1

  • Megreformálta a WC-takarítást a Mercedes csapatfőnöke

    Megreformálta a WC-takarítást a Mercedes csapatfőnöke

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke még régebben észrevette, hogy nem mindig makulátlan a WC az istálló vendéglátó-egységében, ezért maga vette kezébe az ügyet. Most elmesélte, ez pontosan mit jelent.

    A Forma–1-ben minden a tökéletességre törekvésről és a részletekre való extrém odafigyelésről szól, ami olyan helyeken is megmutatkozik, amelyekről nem is gondolnánk. Erre szolgáltatott tökéletes példát Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke és ügyvezető igazgatója, aki az Autosport Business Exchange nevű iparági konferencián elmesélte, hogyan fejlesztette művészetté a Mercedes F1-es vendéglátó-egységében a WC-takarítást.

    „Van egy vendéglátó egységünk a paddock közepén, ahová csak akkor jutsz be, ha igazán fontos személy vagy a csapat számára, mint egy szponzor, vagy egy szponzor férje vagy felesége. Ott az emberek arra számítanak, hogy ez a Forma–1, ahol Michelin-csillagos séfek készítik az ételt, és én nem akarom, hogy bárkinek olyan tapasztalata legyen, hogy elmegy WC-re és az koszos. Megbíztunk egy higiéniai menedzsert, akinek van egy csapata, és azt mondtam nekik, hogy »Most elmagyarázom, hogy működik ez, mert ez fontos.«”

    „Megmutattam nekik, hogyan akarom, hogy takarítva legyen a WC, és hogy miként használják a WC-kefét, hogy ne legyen rajta trutyi, amikor visszateszik a helyére; hogyan takarítsák a mosdókagylót és tegyék vissza a törölközőket. Ezután azt mondtam: Pénteken, a szabadedzések napján azt akarom, hogy 15 percenként menjetek be oda, és takarítsátok ki. Szombaton már 5 percenként tegyétek ezt, vasárnap pedig minden egyes ember után, aki elmegy WC-re, bementek, mint egy szellem, fél perc múlva pedig már ott sem vagytok, és minden egyes vendég előtt makulátlannak kell lennie a WC-nek, mert nem akarom, hogy egy pénzügyi igazgató felesége bemenjen és azt gondolja, »Mi ez? Ez egy nyilvános WC?«”

    „Idővel kialakultak a folyamataink, van egy ellenőrzőlistánk, mint a repülőn, azóta pedig mindig öröm számomra bemenni oda” – mondta az osztrák üzletember.

    Mindez első hallásra még akár nevetségesnek is tűnhet, ám csak azt mutatja, hogy minden apró részletre oda kell figyelni egy ilyen környezetben, mert az ember soha nem tudhatja, hogy mi múlik rajta, és adott esetben egy koszos WC-n akár üzleti döntések is elbukhatnak. Mindamellett pedig ki szeret koszos WC-be bemenni?

  • Russell előállt egy teóriával Verstappenről

    Russell előállt egy teóriával Verstappenről

    George Russell az USA Nagydíj időmérője után levezette, hogy miért jobb a Red Bull egy körön, mint egy teljes versenytávon, azaz miért lesznek hozzá közelebb az üldözők, mint voltak tegnap.

    Eddig Max Verstappen és a Red Bull hétvégéje az austini, hiszen a holland pilóta mindkét időmérőt és a sprintfutamot is megnyerte, utóbbin ráadásul mindkét McLaren kiesett, így Lando Norrison és Oscar Piastrin is 8 pontot hozott az összetettben a címvédő. A magyar idő szerint vasárnap este 9 órakor rajtoló USA Nagydíjon azonban George Russell teóriája szerint Verstappen akkor sem lesz olyan gyors a többiekhez viszonyítva, mint az időmérőn volt, ha a Red Bull a sprintfutam után pozitív irányba tudott változtatni az autóján.

    Merthogy a holland nem volt teljesen elégedett az RB21-essel a sprintet követően, és kétségei voltak azt illetően, hogy akkor is nyerni tudott volna, ha a McLarenek nem esnek ki. Verstappen különösen az autó hátsó részét emelte ki, mint erősítendő területet, ami miatt a Red Bull jobban koptatta a gumikat a vártnál. Az időmérőre ezek után sikerült úgy finomhangolni a beállításokat, hogy Helmut Marko szerint a nagydíjon jobb lesz a versenytempójuk, mint amilyen a sprinten volt.

    Russell szerint azonban az RB21-es kialakítása eredendően olyan, hogy az időmérőn erősebb, mint a futamon, ezért bármit is csináltak vele a Red Bullnál, Verstappen előnye kisebb lesz.

    „Max nyilvánvalóan szupergyors volt. Nem először látjuk, hogy nagyon erősek az időmérőkön a nagysebességű pályákon. Pole-t szereztek Silverstone-ban, Suzukában és itt is. Úgy tűnik, nagyon jó leszorítóerővel rendelkeznek, amikor az autó közel van a talajhoz, amit a nagysebességű kanyarokban tapasztalunk – nyilatkozta Russell, majd kifejtette, hogy ez különösen az időmérőn mutatkozik meg, mert ilyenkor a határon vezetnek, azaz a padlólemez szívóhatása ekkor a legerősebb.

    Verstappen, Red Bull, Russell, Mercedes
    Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images/Red Bull Content Pool

    „Nem igazán, mert szerintem az ő aerodinamikai térképük nagyon hatékony, ha az autó közel van a talajhoz, és ez a nagyon gyors kanyarokban jelentkezik – felelte arra a kérdésre, hogy meglepte-e, hogy a sprint újraindítása után közel tudott maradni Verstappenhez és egyszer még támadni is tudta a hollandot. – Nálunk ez pont fordítva van, mi ezen területeken nagyon rosszak vagyunk. A versenyen a gyors kanyarokon talán 20 km/órával lassabban mész át, és ez azt jelenti, hogy az autó magasabban van, így mi nem esünk vissza annyira, és az egész mezőny közelebb kerül egymáshoz.”

    A Red Bull fő erőssége Russell szerint tehát a lassabb tempó miatt nem mutatkozik meg úgy versenyen, mint az időmérőn, így a közelebb lehetnek Verstappenhez az üldözők.

    A Mercedes pilótája a 4. helyről indulva értelemszerűen a dobogót célozza, miközben úgy véli, a McLarent nem vetette vissza annyira a sprint kihagyása, amennyire mondták.

    „Remélem, hogy harcolhatunk a dobogóért. Nyilván sok különböző csapat van körülöttünk. Oscar [Piastri] nincs a [megszokott] helyén, és gyors lesz, úgyhogy először át kell jutnia az első kanyaron. [A sprinten] két és fél másodperccel egy Williams előtt értünk célba. Ennél jobb teljesítményre számítottunk, és még nem láttuk, mire képes a McLaren. Mindig tudjuk, hogy nagyon erősek meleg körülmények között. A sprinten mi volt, talán 10-11 kört mentünk? Holnap 55 kört kell megtennünk.”

  • Újabb belső vizsgálatot indít a McLaren a pilótái ütközése miatt

    Újabb belső vizsgálatot indít a McLaren a pilótái ütközése miatt

    Miként a szingapúri, úgy az austini versenyhétvége után is belső vizsgálatot folytat le a McLaren. Míg két hete ezt amiatt tette, hogy megállapítsa, Lando Norris hibáztatható-e azért, hogy a rajt után nekiment Oscar Piastrinak, most a sprintfutam első kanyarjában történt ütközés elemzése lesz terítéken.

    Míg Norris a két héttel ezelőtti tettéért „következményekkel szembesült” csapaton belül, addig most nyugodt lehet, hiszen ha valaki, akkor ő semmiképpen nem okolható a wokingiak kettős kieséséért. De akkor kicsoda? Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója, illetve Andrea Stella csapatfőnök a történtek után egyértelműen a Piastrival ütköző, ezzel az ausztrál pilóta autóját Norrisnak katapultáló Nico Hülkenberget tette felelőssé, ám az amerikai üzletember utólag változtatott az álláspontján, és már úgy vélte, nem kenheti a dolgot a Sauber veteránjára.

    Azt azonban Brown nem mondta ki, hogy akkor kit tart hibásnak, azaz nem nevezte meg a több szakértő, köztük Jenson Button által is felelőssé tett Piastrit, ráadásul csak ő változtatta meg az álláspontját, Stella továbbra is Hülkenberget okolja. „Azt mondtam közvetlenül a sprintfutam után, hogy egy kicsivel több óvatosság – különösen olyan pilótáktól, akiknek sok tapasztalatuk van, és jó pozícióban vannak – hasznos lett volna, és ezt az álláspontomat továbbra is fenntartom” – idézi az Autosport a McLaren csapatfőnökét.

    Eközben Norris az olasz Sky-nak arra a kérdésre, hogy ezek után Piastri hasonló következményekre számíthat-e, mint ő Szingapúr után, így felelt: „Oscart eltalálták”, „nem lehet az ő hibája”.

    Az ütközés a McLaren pilótáinak fedélzeti kamerájából:

    A mai futamot Max Verstappen mögül a 2. helyről kezdő brit ezután az FIA sajtótájékoztatón is óvatosan fogalmazott és elmondta: „Ahogy minden dolgot a csapaton belül, ezt is meg fogjuk vizsgálni. Szerintem ehhez kicsit több idő kell, hogy mindent megértsünk, és közvetlenül az időmérő vagy akár a holnapi futam előtt nem a legjobb időzítés erről beszélni. Szóval igen, ki fogjuk értékelni a történteket, hogy jobban megértsünk néhány dolgot.”

    „De ezen túl semmit sem tudok tenni. Csak megyek tovább, és csinálom a saját dolgom. Eléggé balszerencsés voltam, hogy nem tudtam versenyezni korábban. És ez nemcsak tegnap vagy ma ártott nekem, hanem a holnapi futamra való felkészülés szempontjából is. Szóval nehéz helyzet volt. De elmondtam, amit akartam, és nem fogom tovább ragozni.”

    A McLaren szempontjából érthető, hogy nem akarnak a versenyhétvége alatt ezzel foglalkozni, hiszen ami történt, megtörtént, az elveszített pontokat semmi nem hozza vissza. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy nem beszéltek a történtekről a versenyzőkkel.

    „Nyilvánvalóan beszéltünk Landóval és Oscarral, de ezek a beszélgetések alapvetően a ‘reset’-ről szóltak. A versenyzésben nem lehet túlságosan hátrafelé tekinteni, különösen, ha egy időmérő előtt állunk. Szóval ez egy ‘reset’ beszélgetés volt. A szokásos módon a megfelelő időben ki fogjuk értékelni az incidenst. Ezt közösen tesszük meg: a csapat, a versenyzők – és a megfelelő következtetésre fogunk jutni. Ez illeszkedik ahhoz a keretrendszerhez, ahogy mi versenyzői helyzeteket értékelünk. És Lando, valamint Oscar is elégedett volt ezzel a hozzáállással” – idézi az Autosport Stellát.

  • „Azt hittem, megvan az eltiltásom” – Bearman hiába próbált lefuttatni 10 oldalt 0,2 másodperc alatt

    „Azt hittem, megvan az eltiltásom” – Bearman hiába próbált lefuttatni 10 oldalt 0,2 másodperc alatt

    Oliver Bearman büntetést kapott az USA Nagydíj sprintversenyén, ami mindig aggasztó hír számára azóta, hogy az eltiltástól karnyújtásnyira van – de azt szerencsére megúszta, hogy büntetőpontokat is kirójanak rá.

    A Haas pilótája az egy pontot érő nyolcadik helyet igyekezett védeni az őt támadó Kimi Antonellivel szemben, ám amikor a Mercedes olasz pilótája a 14. kör 15-ös kanyarjában a belső íven megérkezett mellé, Bearman csak úgy tudott elöl maradni, hogy a pálya határait elhagyva, szélesen fordulva vette be a kanyart.

    A felügyelők tíz másodperces időbüntetéssel sújtották a 20 éves versenyzőt, amivel végül elveszítette a pontszerző helyet, de büntetőpontot nem kapott, mivel nem minősült veszélyesnek a pályára való visszatérése. Ez volt a szerencséje Bearmannek, hiszen idén már tíz büntetőpontot összeszedett, és egyetlen hibával mellétehet még további kettőt, ami már egy futamról való eltiltást ér. A britnek az egész szezont ki kell húznia így pengeélen táncolva, hiszen csak jövőre évül el minden rossztéteménye.

    „Nem tudom, ti mit gondoltatok, de én úgy éreztem, hogy elég rossz elbánásban részesültem – nyilatkozta az Autosportnak az incidensről Bearman. – Egy pillanatra azt hittem, megvan az eltiltásom, szóval nagyon fölhúztam magam. Szerintem érthető, hogy föl voltam tüzelve.”

    A fiatal pilóta hozzátette, további bonyodalmat jelentett számára, hogy a büntetés elkerülése érdekében nem is tudta volna visszaengedni maga elé Antonellit, ugyanis a következő körben megjelent a pályán a safety car, amikor csapattársát, Esteban Ocont kiütötte a magát elfékező Lance Stroll a célegyenes végén.

    „Nem volt sok időnk gondolkodni rajta, mert szinte azonnal érkezett is a biztonsági autó. De az én nézőpontomból határeset volt. Abban a két tizedmásodpercben, amikor megjelent a belső íven, átfutottam az agyamban azt a tízoldalas dokumentumot [a versenyzési irányelvekről], és nem igazán sikerült megállapítanom, hogy a visszapillantó tükrömhöz képest hol helyezkedik el az autó, vagy hogy is mondja a szabály. Szóval hagytam, hogy a csapat döntse el. De mielőtt megszületett volna a döntés, a biztonsági autó már a pályán volt.”

  • Meggondolta magát Piastri és Norris ütközésében a McLaren vezére – vajon lesznek újabb „következmények”?

    Meggondolta magát Piastri és Norris ütközésében a McLaren vezére – vajon lesznek újabb „következmények”?

    Zak Brown felmentette Nico Hülkenberget, akit korábban még az USA Nagydíj sprintversenyének rajtjánál történt baleset kiváltójaként nevezett meg.

    A szombati rövid verseny rajtjának tumultusában először Hülkenberg és Oscar Piastri akadt össze az 1-es kanyarban, majd a német autója még Fernando Alonso, az ausztrálé pedig a csapattárs Lando Norris kiesését is okozta – vagyis a két McLaren zsinórban a második versenyhétvégén ütközött össze, miután volt egy kisebb, az autók sérülésével nem járó koccanásuk két hete a szingapúri rajtnál is.

    Az austini történések után csupán pár perccel Brown a Sky Sports közvetítésében véleményezte a balesetet, Nico Hülkenberg „amatőr” vezetését nevezve meg a kiváló okként. A sprint után Andrea Stella csapatfőnök már hosszabban taglalta a Sauber versenyzőjének felelősségét anélkül, hogy kimondta volna a nevét.

    McLaren: El kell ismernünk, hogy Verstappen és a Red Bull jobb kombináció, mint mi

    Néhány órával később azonban a McLaren vezérigazgatója hamut szórt a saját fejére, az Autosportnak nyilatkozva ugyanis elmondta, már máshogy látja a baleset körülményeit.

    „Újra megnéztem, és azt hiszem, megváltozott a véleményem. Nem igazán kenhetem ezt Nicóra. A pillanat hevében nagyon felzaklatott, amint láttam az ütközéseket az 1-es kanyarban. De nem hinném, hogy Nico hibája volt” – fogalmazott Brown.

    A McLaren vezére odáig már nem ment el, hogy új bűnöst keressen, noha Hülkenberg és Alonso is egyértelműen a kanyarba élesen beforduló Piastri felelősségét emelték ki. Az FIA versenybalesetnek ítélte a történteket, vagyis senkit nem talált túlnyomórészt felelősnek, de ha a McLaren csak saját két autójának relációjában vizsgálja az esetet, és felmentette a felelősség alól Hülkenberget, akkor a baleset okozása egyértelműen Piastritól indult ki – Norris ezesetben teljesen vétlen volt, hiszen már előrébb haladt, amikor hátulról ütést kapott a csapattársától.

    Norristól ezen a hétvégén megtudhattuk, hogy a szingapúri, egyébként csekély következményekkel járó koccanás miatt neki kellett valamilyen következményekkel számolnia, ennek fényében pedig okkal merülhet fel a kérdés, hogy vajon az austini kettős kieséshez vezető manővere miatt is előveszik-e az ambiciózus megmozdulást tévő Piastrit. Talán erre is csak a következő nagydíjhétvége során elejtett nyilatkozatokban kapunk majd választ.

    Szombaton Norris és Stella is beszéltek arról, hogy szokás szerint utólagosan ezúttal is ki fogják elemezni a történteket. Brownnal ellentétben a csapatvezető utólagosan sem változtatta meg álláspontját, és ismét hangsúlyozta, hogy a tapasztalt versenyzőknek nagyobb óvatossággal kellett volna eljárniuk a rajtnál.

  • Csalódással kezdtek, erre most egymásra tromfol az optimizmusával Hamilton és Leclerc

    Csalódással kezdtek, erre most egymásra tromfol az optimizmusával Hamilton és Leclerc

    Benne van a Ferrariban a dobogó az USA Nagydíjon? Esetleg a győzelem is? Ilyen gondolatok foglalkoztatták az időmérő után Lewis Hamiltont és Charles Leclerc-t, pedig pénteken még kiábrándítóan kezdett a csapat Austinban.

    Ugyanis amikor a sprintversenyre csak a 8. és a 10. helyen kvalifikáltak a két autóval, a Ferrarinak még nem lehettek vérmes reményei a hétvége hátralévő részére. Az, hogy a sprinten végül a 4. és az 5. helyen értek célba, jórészt az élmezőnyt megrostáló rajtbalesetnek volt köszönhető, ám a szombati, nagyobb fontosságú időmérőn aztán már önerőből érkezett meg Leclerc a 3., Hamilton pedig az 5. helyre.

    És ahogy az idén lenni szokott, a Ferrarinál egyelőre nem nagyon tudják hova tenni, mitől táltosodtak meg hirtelen.

    „Csak finomhangolást végeztünk, illetve az én oldalamon történt egy konkrétabb változtatás is, ami illeszkedett a vezetési stílusomhoz és talán egy kicsit segített – fogalmazott Leclerc, akit a Motorsportweek idéz. – De az előző naphoz viszonyított nagy teljesítményjavulást még mindig nehezünkre esik megérteni. Erősebb volt ugyan a szél, ami rendszerint jól jön az autónk számára, de akkor is túl nagy változás állt be a teljesítményünkben.”

    Hamiltont egy nagy ütéstől óvhatta meg a glória a kaotikus rajtnál

    Hamilton egy nemkívánatos rekordot állíthat be vasárnap Austinban, ha a Ferrarival teljesített 19. futamán sem tud dobogóra állni – azon Ferrari-pilóták közül ugyanis, akiknek összejött a dobogó a csapattal, eddig csak Didier Pironi várt ilyen sokáig, 19 versenyig az elsőre. A brit az utóbbi futamokon már többször is dobogószerzési reményekkel állt rajthoz, és azt mondja, most az ötödik helyről rajtolva is lehetségesnek érzi ezt.

    „Igen. De meg kell előznöm George-ot [Russell], ez a kulcs. Ahogy mindig, ők most is nagyon gyorsak, még Maxre is nyomást tudott helyezni [a sprintversenyen]. És új fejlesztésük is van, akárcsak a Red Bullnak. A McLarennél nem tudom, mi a helyzet, de a Mercedes nemrég hozott egy frissítést, mi viszont nem. Hálás vagyok, hogy ennek fényében is ilyen jó pozícióban állunk. És úgy hiszem, hogy a versenyen jobb lesz az autónk balansza.”

    A két hellyel csapattársa elől rajtoló Leclerc még ennél is vérmesebb gondolat felé kalandozott el Austinban, legutóbbi győzelmének helyszínén: a monacói tavaly itt a 4. helyről rajtolva találta magát az élen, kihasználva, hogy előtte Max Verstappen és Lando Norris egymással csatázva szélesen fordultak az 1-es kanyarban. Idén is épp ez a két pilóta rajtol Leclerc elől, és ő maga sem tartja elképzelhetetlennek, hogy megismétlődjön ez a forgatókönyv – bár a saját technikájában kevésbé bízik, mint 2024-ben.

    „Egy a tavalyihoz hasonló rajt alighanem segítene, hiszen szabad levegőben vezethetnék, de nem hiszem, hogy megvan ehhez a tempónk. Persze soha ne mondjuk, hogy soha. Tavaly is alaposan meglepett minket, amikor az élre álltunk, hogy micsoda tempó lakozik az autóban. Remélem, hogy ezúttal is hasonló meglepetéssel szembesülünk, de egyelőre elég valószínűtlennek tűnik” – nyugtázta az esélyeket Leclerc.

  • „Mintha csak várt volna rám” – szándékossággal vádolja elődjét a Red Bull-pilóta

    „Mintha csak várt volna rám” – szándékossággal vádolja elődjét a Red Bull-pilóta

    Yuki Tsunoda a legkevésbé sem volt elragadtatva Liam Lawson egy akciójától az USA Nagydíj időmérőjén – előbb a csapatrádióban, majd az autóból kiszállva is szándékossággal vádolta meg az új-zélandit.

    Az eset az austini kvalifikáció Q2-as szakaszában történt, amikor Tsunoda a gyorskörében úgy érezte, Lawson szándékosan lassított előtte a 11-es kanyarban. Már akkor is dühös „szándékosan megzavart” és „úgy lelassít a kanyarokban, mint az állat” üzenetekkel bombázta versenymérnökét, majd miután a 13. helyen zárta a szakaszt, a sajtó előtt további olajat öntött a tűzre.

    „Látszott, hogy nagyon-nagyon lassan halad a 11-es kanyarban, mintha csak várt volna rám a kanyar közepén. Addig a pontig jó tempóban haladtam ahhoz, hogy továbbjussak a Q3-ba, de ott mindent elvesztettem, szóval nagyon frusztráló” – nyilatkozta a Red Bull japán pilótája, akit a Racefans idéz.

    Az F1 hivatalos csatornájának is beszélt Tsunoda a történtekről: „Lawsonnal ez csak a szokásos. Mindig csinál valami sz*rt szándékosan. De nem foglalkozok vele.”

    Nekiment a testvérautónak, áthajtott egy szárnyon, kikerült egy kereket – 12 helyet ért a sprint legnagyobb rajtja

    Lawson és Tsunoda között vitathatatlanul van némi rivalizálás azóta, hogy tavaly egyaránt a Red Bull ülésére ácsingózva zárták a szezont csapattársakként a Racing Bullsnál. Eredetileg az új-zélandi kapta meg az előléptetést, de mindössze két futam után az energiaitalosok vezetősége megcserélte a két pilótát a két istálló között – azóta Tsunoda vezet a nagycsapatnál, de a kiugró eredménnyel még ő is adós.

    A két pilóta háziversenyét ezen az időmérőn Lawson nyerte, egy pozícióval Tsunoda elé kvalifikálva, amikor pedig szembesítették őt a japán kritikáival, értetlenkedve reagált.

    „Őszintén? Elképzelésem sincs, hogy mi miatt panaszkodik. Nem emlékszek, hogy bármikor is előtte lettem volna az időmérő során. Nyilván dühös, legyen dühös nyugodtan, engem ez nem zavar” – söpörte le magáról a gyanúsítgatást Lawson.

    Az FIA sportfelügyelői nem vizsgálták az esetet.

  • McLaren: El kell ismernünk, hogy Verstappen és a Red Bull jobb kombináció, mint mi

    McLaren: El kell ismernünk, hogy Verstappen és a Red Bull jobb kombináció, mint mi

    A McLaren csapatvezetője szerint Lando Norris és Oscar Piastri még az időmérőn is itták a sprintverseny rajtjánál történt ütközésük levét, de az ebből adódó hátrány nélkül is befoghatatlannak tűnt az újabb pole-t szerző Max Verstappen.

    A wokingi istálló szerelőinek szombaton sikerült megjavítaniuk mindkét, a sprint elején egymással is ütköző és törött felfüggesztés miatt kieső autót az időmérőig hátralévő nagyjából három óra során, ám az ekkor pályára hajtó Norris és Piastri már nem tűntek olyan veszélyesnek a pole-ra, mint egy nappal korábban a sprintverseny időmérőjén. Norris ugyan elcsípte a második helyet három tizedmásodperces lemaradással, Piastri viszont további ugyanekkora hátránnyal csak hatodik lett a rajtrácson.

    A két pilóta az időmérő után nem tudott magyarázatot adni arra, mi okozhatta a visszaesésüket, de a bajnoki éllovas kizárta annak lehetőségét, hogy a korábbi baleset hatása érződött még az autójának tempóján az esetlegesen nem tökéletes beállítások miatt.

    „Nem hiszem – mondta Piastri. – Az autó újra egy darabban volt, és amennyire tudom, úgy lett beállítva, ahogy szerettük is volna. Minden a szokásosnak érződött, csak annyi történt, hogy megint előjött az autónak az a viselkedése, amivel a szezon során néhányszor már szembesültünk. A köreim, ha nem is életem legjobbjai voltak, de összhangban álltak azzal, amit a hétvége korábbi szakaszában elértem. Kár, hogy a köridők viszont nem jöttek.”

    „Nem gondolom, hogy nagy hibákat követtem volna el, egyszerűen csak nem állt össze. Nem éreztem magam igazán összhangban az autóval, ami az egész hétvégéről elmondható, de nem volt elmondható az előző néhány hétvégéről.”

    A McLaren bűnbakja vitatja, hogy ő okozta volna Piastri és Norris kiesését

    Bár négy pozícióval megelőzi csapattársát, ami fontos lehet számára a bajnoki versenyfutás szempontjából, Norris sem volt jobb véleménnyel a McLarenjének szombat délutáni viselkedéséről, és meglepetésnek nevezte, hogy így is sikerült másodikként végeznie, hat ezredmásodperccel legyőzve Charles Leclerc Ferrariját.

    „Lehetetlen volt vezetni, és nem tudom, hogy miért. A Q1-től kezdve tisztán látszott, hogy minden körben 3-5 tizeddel el vagyunk maradva Max mögött. És nem csak arról van szó, hogy ők nagyon erősek voltak, hiszen mi meg attól sem voltunk messze, hogy kiessünk a Q1-ben, ezt követően pedig már eléggé aggódtam. Nehéz vezetni az autót, minden huppanón, minden kerékvetőn máshogyan viselkedik. Ritkán lehet ezt elmondani az autónkról, de láthatóan most mindketten küzdöttünk vele” – fogalmazott Norris.

    „A pálya rosszabb állapotban volt, mint egy nappal korábban, a szél sem kedvezett, de úgy tűnik, hogy mindez minket kicsit rosszabbul érintett, mint a többieket. Szinte meglepetés, hogy második lettem, de elfogadom.”

    A balesetnek márpedig volt hatása

    Andrea Stella csapatfőnök szerint ugyanakkor nem vitás, hogy a sprinten történt korai kettős kiesés rányomta a bélyegét az időmérős szereplésre, hiszen fontos adatgyűjtési lehetőségről csúsztak le a két autóval.

    „Mivel elszalasztottuk a vezetési lehetőséget, nem voltak viszonyítási pontjaink a szél és a tapadás kapcsán, s a versenyzőink sem melegedhettek be. A sprint kihagyásával pedig némi adattól is elestünk, ami segített volna az autó finomhangolásában” – idézi Stellát a Racefans.

    „Számításba kellett vennünk, hogy nem rendelkezünk a szükséges viszonyítási pontokkal, emiatt kicsit konzervatívan készültünk fel a versenyre. Emiatt elképzelhető, hogy itt-ott hiányzott néhány ezredmásodperc, de nem hiszem, hogy a pole-pozícióhoz szükséges különbség benne volt.”

    A csapatfőnök kijelentette, az elmúlt három futam, valamint jelen hétvége eddigi alakulása, amelyek során Verstappen rendre legyőzte mindkét McLarent, egyértelműen jelzik, hogy a Red Bull az élre állt az erősorrendben a szezon végére.

    „Lando nagyjából ott végzett, ahová tartozunk. De el kell ismernünk, hogy a szezon ezen szakaszában meglátogatott pályákon Verstappen és a Red Bull erősebb kombinációt alkotnak, mint mi. Remélhetőleg a versenyen a melegebb körülmények között megmutatkozik majd az erősségünk a jobb gumikezelésben. Szóval már várjuk a versenyt, és remélhetőleg ezúttal tényleg versenyezni is fogunk, nem fejezzük be azt már az első kanyarban.”

    Verstappen a sprint megnyerésével további nyolc-nyolc pontot hozott a két McLarenen, a tabellát vezető Piastri mögött most 55, Norrishoz képest pedig 33 pont a lemaradása.

  • A McLaren bűnbakja vitatja, hogy ő okozta volna Piastri és Norris kiesését

    A McLaren bűnbakja vitatja, hogy ő okozta volna Piastri és Norris kiesését

    Az USA Nagydíj sprintversenyének rajtja a két McLaren összeütközését és kiesését hozta, az istálló vezetősége pedig nem habozott azonnal Nico Hülkenberg óvatlanságára mutogatni a baleset kiváltójaként. A Sauber németje azonban nem vállalja a felelősséget, szerinte Oscar Piastri volt az, aki váratlan mozdulatával előidézte a zűrzavart.

    Piastri csapattársát és bajnoki riválisát, Lando Norrist próbálta kicselezni a sprintverseny rajtját követően az első kanyarban, ám azáltal, hogy a külső ívről mögötte próbált élesen elfordulni, Hülkenberg útjában találta magát. A két autó összeütközött, majd Piastri autója irányíthatatlanul Norriséba csapódott, mindkettőjük kiesését okozva.

    Andrea Stella, a McLaren csapatvezetője egy tapasztalt, szokatlanul jó rajthelyről induló pilóta óvatlanságáról beszélt a baleset kiváltó okaként, a személyleírás pedig egyértelműen a Sauber 244 nagydíjrajttal rendelkező versenyzőjére illik.

    Hülkenberg sem úszta meg veszteségek nélkül a balesetet, hiszen megpördült, leszakadt az első szárnya, így bokszkiállásra volt szüksége, amivel távol került a pontszerzéstől. A baleset okozásának felelősségét azonban inkább Piastrira hárította, miután visszanézte a történteket.

    „Mindaz a remek munka, amit az előző nap elvégeztünk, ment a kukába. Szintén bosszantó, hogy egy újabb első szárnyat elvesztettünk. Nagy volt az összevisszaság” – idézi Hülkenberget a Racefans.

    „Oscar elég agresszíven kanyarodott be, jobb kigyorsítással akart elénk vágni az 1-es kanyar kijáratánál, de én ott voltam, és nem tűnhettem csak úgy el. Fernando támadott engem belülről, de csak egy pillanatra láttam őt, ahogy bevetődött, ezért helyet akartam hagyni neki arra az esetre, ha túlvállalná magát. Ekkor pedig Oscar is befordult, és az ütközés elkerülhetetlen volt.”

    A hatodik helyről rajtoló Fernando Alonso is ígéretes pozícióban volt, ám a Piastrival való ütközés után Hülkenberg az ő autójával is összeakadat, ami a spanyol sprintjének is gyorsan véget vetett.

    „A belső íven egy pillanatig úgy éreztem, hogy a megfelelő helyen vagyok – idézte vissza Alonso, aki szerint Piastri megérkezéséig minden jól ment. – De a külső íven egyes autók nagyon nagy lendülettel érkeztek, majd bevágtak, és hirtelen az események sűrűjében találtam magam. Sajnos ahogy az idén lenni szokott, megint olyankor történt velünk valami, amikor pontszerző helyen álltunk. Ha a 14-15. hely környékén vagyok, akkor egész biztos, hogy nekem lett volna a legunalmasabb versenyem!”

    A felügyelők versenybalesetnek ítélték a rajtnál történteket, senkinek nem osztottak büntetést.

  • Hamiltont egy nagy ütéstől óvhatta meg a glória a kaotikus rajtnál

    Hamiltont egy nagy ütéstől óvhatta meg a glória a kaotikus rajtnál

    A rajt zűrzavara és a későbbi, Charles Leclerc elleni előzése mindenképpen olyan pillanatok voltak az USA Nagydíj sprintversenyén, amelyeket érdemes visszanézni Lewis Hamilton fedélzeti kamerájából.

    A Ferrari brit pilótájának sikerült ép autóval kikeverednie az első kanyarban előtte lezajló balesetből, pedig mindkét sérült McLaren az útjába került néhány másodperc leforgása alatt – az először még továbbhajtó, de előtte lassan haladó Oscar Piastri mögött pedig tempót vesztett, ez tette lehetővé Leclerc számára, hogy elmenjen csapattársa mellett.

    Hamilton így a nyolcadik helyről rajtolva az ötödik helyen találta magát a bonyodalmak után, ám a fedélzeti kamerás felvételéből látszik (az Autosport képsorozatából pedig még jobban), hogy egy vélhetően Norris autójáról leszakadó szénszálelem egyenesen a sisakja felé repült az 1-es kanyarban, és alighanem el is találta volna őt, ha nem akad fenn az éppen ezzel a céllal a pilótafülke köré épített védőkereten, a halón.

     

    A hétszeres világbajnok később a sprint legszebb előzését is bemutatta, amikor visszaelőzte Leclerc-t a 4. helyért. Többször engedték már el egymást idén stratégiai okokból a Ferrarik, de olyan rámenős támadást és védekezést idén talán még nem is mutattak be egymás ellen, mint most. Erről a csatáról ide kattintva látható a videó.