Kategória: Formula 1

  • A Red Bull a mexikói futamtól kezdve felhagy a McLaren bosszantásával

    A Red Bull a mexikói futamtól kezdve felhagy a McLaren bosszantásával

    Nem lesz több szalagletépés – állapodott meg a McLaren és a Red Bull csapatfőnöke.

    Brit sajtóértesülések szerint vége a szalagügynek, a Red Bull a Mexikóvárosi Nagydíjtól kezdve ugyanis felhagy azzal a néhány futam óta meglévő szokásával, hogy megpróbálja a felvezető kör előtt eltávolítani a Lando Norris számára a bokszutca falára referenciaként felragasztott szalagot. A brit versenyző más pilótákhoz hasonlóan a felvezető kör végén a rajthelyére történő minél pontosabb beálláshoz használta ezt a versenymérnöke által feltett ragasztót, noha elmondása szerint az utóbbi időben már csak biztosítékként volt ott, és nem ezt figyelve foglalta el a helyét.

    Arra, hogy a Red Bull már futamok óta igyekszik eltávolítani a ragasztószalagot, azok után derült fény, hogy Austinban a bikás istálló 50 ezer eurós büntetést kapott, amiért az egyik szerelője visszament a rajtrácsra, megpróbálva még egy kísérletet tenni a szalag eltávolítására – mert bár a szalagra vagy annak leszedésére nincs szabály, a szerelő nem tartotta be az őt a bokszutcába tessékelő pályabírók utasításait, ami viszont már szabályellenes.

    A Mexikóvárosi Nagydíj csütörtöki sajtónapján Norris is megszólalt az ügyben, valamint több részlet is kiderült, például, hogy a Red Bull már futamok óta igyekszik beleköpni a McLaren levesébe a szalag leszedésével, amire a wokingiak több megoldással is reagáltak. Az Autosport azt írta, volt, hogy egyfajta anyaggal kezelték a szalagot, hogy az a leszedése után is nyomot hagyjon, a The-Race.com pedig olyan módszerekről számolt be, mint a szalag hosszú, függőleges csíkokra vágása, hogy ne lehessen egyben lehúzni, illetve egy szerelő utolsó pillanatig a szalag előtt hagyása, amire válaszul a Red Bull is hátrahagyta egy emberét.

    Ezeknek a játszmáknak azonban mostantól vége, a szaklap értesülései szerint ugyanis a McLaren, valamint a Red Bull csapatfőnöke, Andrea Stella, illetve Laurent Mekies a héten megbeszélték az ügyet, és bár a riválisok közötti ártalmatlan játszmázásnak tartják, úgy döntöttek, hogy véget kell vetni neki, mielőtt valaki túlzásokba esne, vagy elterelné a figyelmet a lényeges dolgokról, mivel egyik fél sem akarja, hogy elmérgesedjen a rivalizálás a két csapat között.

    A McLaren pedig valószínűleg továbbra is felhelyezi majd a szalagot Norrisnak biztonsági tartalékként.

  • Leclerc megnevezte, mi nehezítheti meg a Ferrari dolgát Mexikóban

    Leclerc megnevezte, mi nehezítheti meg a Ferrari dolgát Mexikóban

    Charles Leclerc az austini 3. helye után reménykedve várja a Mexikóvárosi Nagydíjat, de nem gondolja, hogy az idén harcban lesznek az első helyért.

    A Ferrari pozitív austini hétvége után érkezett meg Mexikóba, hiszen Texasban a 3. és 4. helyen végeztek a nagydíjon, pedig az a hétvégéjük is eléggé lehangolóan indult. Ráadásul egy olyan helyszínen próbálhatják meg megismételni ezt a szereplést, ahol tavaly Carlos Sainz révén nyertek, míg Charles Leclerc Lando Norris mögött célba érve a 3. lett. A monacói versenyző azonban úgy érzi, az idén nem lesznek ilyen jó helyzetben.

    „Carlos egész hétvégén nagyon erős volt, és nehéz volt megközelítenem. Jelenleg azonban nem tűnik valószínűnek, hogy ezen a hétvégén ugyanazért a célért küzdjünk, mint 2024-ben. A remény persze mindig megvan, de az az érzésem, hogy most távolabb vagyunk, mint tavaly. Úgy gondolom, nagyon nehéz lesz versenyt nyerni a szezon végéig, hacsak nem történik valami váratlan” – idézi Leclerc-t a Motorsport olasz kiadása.

    Leclerc beszélt még az austini hétvégéről is, és abbéli reményét fejezte ki, hogy az ott szerzett tapasztalatokat kamatoztathatják Mexikóban, ugyanakkor megemlített két dolgot, amivel meggyűlhet a bajuk.

    Leclerc visszaszólt az újságíróknak az austini harmadik helye után

    „A csalódást keltő sprintidőmérő után nem alakítottuk át teljesen az autót, csak néhány beállítást módosítottunk, és főként arra koncentráltunk, hogyan készítjük elő a gumikat. Ez a terület idén nagyon-nagyon érzékeny számunkra. A múlt hétvégén sokat tanultunk, és remélem, hogy az Austinban végzett munka Mexikóban is működhet. De nem akarom túlfűteni a várakozásokat – idén már többször láttuk, mennyire megváltoznak az erőviszonyok egyik hétvégéről a másikra. A magasság nem segít, aztán ott van a fékek túlmelegedése, ami – mint tudjátok – Szingapúrban gondot okozott nekünk. Érdekes lesz a pályán ellenőrizni, mennyit tanultunk a Marina Bay-i problémákból.”

    Egy dolog viszont Leclerc szerint a Ferrari-pilóták malmára hajthatja a vizet abban az esetben, ha képesek lesznek felvenni a kesztyűt a McLarennel és Max Verstappennel.

    „Azt hiszem, amikor egy ellenféllel harcolsz, mindig nagyon számít a környezet, amelyben ez a párharc zajlik. Az én esetemben nincs sok veszítenivalóm, míg nekik épp az ellenkezője igaz – ez adhat nekünk egy kis előnyt. De ahhoz, hogy ezt kihasználjuk, tartanunk kell a tempójukat, ami nem könnyű feladat, mert nincs meg az a ritmusunk, amit szeretnénk, és jelenleg nem tűnik úgy, hogy a McLaren vagy a Red Bull szintjén lennénk. De ha mégis ott leszünk, biztos vagyok benne, hogy ha csatába keveredünk, Max, Lando és Oscar óvatosabb lesz velem szemben. Ezt fontos szem előtt tartani.”

  • Szankcionált volt orosz tábornokot helyezett vissza pozíciójába az FIA

    Szankcionált volt orosz tábornokot helyezett vissza pozíciójába az FIA

    Az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és Kanada által szankcionált volt orosz tábornokot hívott vissza a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) irányító testületébe Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke, számolt be róla a BBC.

    Victor Kiryanov (nyitóképünkön bal oldalt, a kétszeres ralivilágbajnok Marcus Grönholm társaságában) 2022-ben mondott le az FIA Motorsport Világtanácsában betöltött tisztségéről, miután Oroszország megtámadta Ukrajnát. A korábban Oroszország belügyminiszter-helyettesi pozícióját is betöltő férfi az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és Kanada szankciós listáján is szerepel.

    A BBC azt írja: a brit pénzügyminisztérium dokumentumai szerint a szankciós lista „biztosítja bizonyos személyek, szervezetek vagy testületek pénzeszközeinek és gazdasági forrásainak befagyasztását, akik részt vesznek Ukrajna destabilizálásában, vagy veszélyeztetik annak területi integritását, szuverenitását vagy függetlenségét, illetve hasznot húznak az orosz kormány támogatásából.”

    Az Európai Unió szankciói szerint az FIA-hoz a Orosz Automobil Szövetség elnökeként kapcsolódó Kiryanov „az orosz kormányhoz kötődő szervezet, nevezetesen a Rostec vállalat igazgatójaként vagy vezetőjeként tevékenykedett, amely az orosz kormány tulajdonában áll, és stratégiai jelentőségű ágazatban, a védelmi iparban működik”.

    Kiryanovval szemben az intézkedések vagyonbefagyasztást, vezetői tisztségtől való eltiltást, utazási tilalmat és bizalmi szolgáltatásokkal kapcsolatos korlátozásokat tartalmaznak. Az idei elnökválasztást sokak szerint demokratikusnak távolról sem nevezhető módszerekkel lényegében eldöntő Mohammed Ben Sulayem az FIA június 11-i ülésén azonban visszahelyezte őt korábbi pozíciójába.

    Az ukrajnai háború kitörése után az FIA Motorsport Világtanácsa igazodott a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) irányelveihez, és szabályokat vezetett be az orosz és belarusz sportvezetők részvételére vonatkozóan. Ezek között szerepelt, hogy az orosz és belarusz tisztségviselők ideiglenesen lépjenek vissza választott pozícióikból és bizottsági tagságukból.

    Ben Sulayem és David Richards, a Motorsport UK elnöke akkor ragaszkodott hozzá, hogy Kiryanov mondjon le a Világtanácsban betöltött pozíciójáról, amit ő önként meg is tett. A NOB álláspontja azóta sem változott, de 2024. május 12-én az FIA Világtanácsa e-szavazással jóváhagyta az orosz és belarusz tisztségviselők visszahelyezését, „a méltányosság érdekében”.

    Kiryanov ezt követően részt vett a Világtanács júniusi és októberi ülésein – több forrás szerint az elsőn személyesen köszönetet mondott Ben Sulayemnek, amiért visszahívta a testületbe. Nem szerepel azonban a decemberi FIA-választások után kezdődő következő elnöki ciklus Világtanácsának taglistáján.

    A BBC-nek az FIA egyik szóvivője így nyilatkozott: „Az FIA politikailag semleges szervezet, amelyet demokratikusan megválasztott szenátus irányít. A Motorsport  Világtanács tagjait egyénileg választják meg, és egyéni minőségükben látják el feladataikat. Az FIA hosszú távon elkötelezett a motorsport semlegességének megőrzése mellett. Döntése, hogy minden megválasztott tag – nemzetiségtől függetlenül – folytathatja mandátumát, összhangban van más nemzetközi sportszervezetek gyakorlatával.”

    A szóvivő hozzátette, hogy az FIA álláspontja összhangban van az alapszabály 1.2-es cikkével, amely kimondja, hogy az FIA: „elősegíti az emberi jogok és az emberi méltóság védelmét, és tartózkodik mindenfajta megkülönböztetéstől faj, bőrszín, nem, szexuális irányultság, etnikai vagy társadalmi származás, nyelv, vallás, filozófiai vagy politikai nézet, családi állapot vagy fogyatékosság alapján. Az FIA különös figyelmet fordít az alulreprezentált csoportokra annak érdekében, hogy kiegyensúlyozottabb nemi és faji képviseletet, valamint sokszínűbb és befogadóbb kultúrát teremtsen.”

  • Ezt tanácsolja Lewis Hamilton a Verstappen elleni csatában Piastrinak és Norrisnak

    Ezt tanácsolja Lewis Hamilton a Verstappen elleni csatában Piastrinak és Norrisnak

    Lewis Hamilton tanáccsal látta el a meglepődött Oscar Piastrit és az autójában bízó Lando Norrist a Max Verstappen elleni csatához.

    Miután Max Verstappen négy versenyhétvége alatt 64 pontot dolgozott le a hátrányán Oscar Piastrival szemben, és jelenleg 40 ponttal követi az összetett harmadik helyén az ausztrált, valós esély mutatkozik arra, hogy a négyszeres világbajnok odaérjen a két McLaren-pilótára, és háromszereplőssé változtassa a bajnoki finálét. Amennyiben így lesz, a Verstappennel 2021-ben megküzdő és alulmaradó Lewis Hamilton szerint Lando Norrisnak és Oscar Piastrinak olyanná kell válnia, mint a holland, különben Verstappen kiénekli a sajtot a szájukból.

    „A nyomás óriási. Ilyenkor fel kell húzni a szemellenzőt, és mindent kizárni, ami kívülről jön. Rengeteg hatás ér, pozitív és negatív is. Emellett tényleg kíméletlennek kell lenni – és Max pontosan ilyen. El fogja venni tőlük a címet, ha ők nem lesznek ugyanolyanok – jelentette ki a hétszeres világbajnok a Sky Sports-nak. – Nyomniuk kell, és mélyre kell ásniuk magukban, hogy képesek legyenek feltartóztatni olyasvalakit, mint Max, abban az autóban, amiben most ül. De ahhoz, hogy bármelyikük előtte végezzen, a következetesség a kulcs – és ezt Maxnál láttuk az utóbbi néhány futamon.”

    A McLaren rejtett üzenettel szólt be a trükköző Red Bullnak

    Hamilton kiemelte, hogy mivel Verstappen már négyszeres világbajnok, több tapasztalata van az egyaránt első vb-harcát vívó Norrisszal és Piastrival szemben, valamint a helyezéséből adódóan is könnyebb a dolga.

    „Itt van három elképesztően tehetséges versenyző, és nem tudom megjósolni, hogy miként fognak viselkedni. Max négyszer nyert már, szóval tudja, milyen, üldözőnek lenni pedig sokkal könnyebb, mint üldözöttnek. Amikor te vezetsz, valaki pedig közeledik, az jobban hatással van rád, mintha te lennél az üldöző és nem lenne veszítenivalód. Az élen állva csak te veszíthetsz” – mondta a 40 esztendős brit.

    Piastri meglepődött, Norris szerint mostantól az övék a jobb autó

    A Mexikóvárosi Nagydíj sajtónapján megtudhattuk, hogy a McLaren a pilótáik austini sprinten történt ütközése után nyomott egy resetet és tiszta lappal vág neki az utolsó öt hétvégének, ami annyit jelent, hogy Piastrit nem szankcionálták, ellenben törölték Norris szingapúri ütközésért kiszabott csapaton belül büntetését.

    Ez nyilván annak is szól, hogy Wokingban is tudják: Verstappen és a Red Bull feltámadását nem lehet félvállról venni. A pilóták nem is veszik, de azért mindketten igyekeztek azt erősíteni, hogy továbbra is rajtuk múlik, hogy kettejük közül kerül-e ki az idei világbajnok.

    „[Verstappen] Monza óta mutatott formája egy kicsit meglepett. A szezon korábbi szakaszában voltak ugyan villanásai, de elég nagy visszaesések is. Tudjuk, hogy rengeteg fejlesztést próbáltak bevetni az autójukon, hogy javítsanak rajta, de Max gyorsabban visszatért a harcba, mint amire számítottam” – mondta Piastri, akitől ezután azt kérdezték, aggódik-e a négyszeres világbajnok miatt.

    „Ez nem igazán olyasmi, amin gondolkodom. Az utóbbi néhány hétvégén következetes és erős volt, de nincs értelme ezen aggódni vagy erre koncentrálni. Ami segíthet abban, hogy megnyerjem a bajnokságot, az az, ha magamból, az autóból és a csapatból is kihozom a maximumot. Ő ott van, harcban van, de végső soron ez nem változtat azon, ahogyan versenyzem.”

    Wolff szerint Verstappen van előnyben; azt is megindokolta, hogy miért

    Norris eközben azt fejtegette, hogy a szezon hátralevő részében szerinte az ő autójuk lesz a jobb (miközben ezt semmi nem garantálja, főleg úgy, hogy a Red Bull a hírek szerint Las Vegasban újabb fejlesztést vet be, míg a McLaren már nem hoz újítást az idén)

    „Max az elmúlt egy hónapban nagyon jó formában volt. Jobban teljesítettek, mint mi. Megnyert néhány futamot – és hát ő Max Verstappen. Bolondság lenne nem esélyt adni neki. Jelenleg jobb formában vannak, sok versenyen gyorsabbak is voltak. De még mindig van esélyünk. Mostantól a szezon végéig jobb autónk van, és ezt kell kihasználnunk” – jelentette ki Norris.

    Mindeközben Verstappen továbbra is azt az elvet vallja, hogy továbbra is a maximumra kell törekedniük, aztán majd kiderül, ez mire lesz elég. „Egyértelmű, hogy jó sorozatban vagyunk, sokkal jobban élvezem így, és igyekszünk megtartani ezt a lendületet. Tudjuk, hogy tökéletesen kell teljesítenünk a végéig, ha esélyt akarunk, de csak próbálunk mindent maximalizálni, és majd meglátjuk, hová jutunk” – nyilatkozta Mexikóban a holland.

  • A McLaren rejtett üzenettel szólt be a trükköző Red Bullnak

    A McLaren rejtett üzenettel szólt be a trükköző Red Bullnak

    A múlt héten derült fény arra, hogy a Red Bull milyen trükkel igyekszik versenyek óta hátráltatni a McLarent. A Mexikóvárosi Nagydíj előtt még több részlet derült ki, valamint Lando Norris is megszólalt az üggyel kapcsolatban.

    Az USA Nagydíj után kiderült, hogy a Red Bull futamok óta kétes módszerekkel próbálta hátráltatni Lando Norrist a rajtoknál, ami olykor sikerült is nekik. A McLaren versenyzője ugyanis a több pilóta által is használt ragasztószalagot helyeztet el a bokszutca falán vagy a célegyenes melletti védőfalon (attól függően, hogy melyik oldalról rajtol), hogy annak segítségével a lehető legpontosabban tudjon felállni a felvezető kör végén a rajtrácsra.

    A Red Bull azonban ezt már többször megpróbálta leszedni, Austinban azonban ráfázott, a csapat egyik szerelője ugyanis a felvezető kör kezdete után még visszament a célegyenesbe, hogy újra megkísérelje a leszedést – elsőre nem jött össze –, amivel szabályt szegett. A bikás istállót ezután az FIA 50 ezer euróra (25 ezret felfüggesztett) büntette, a világ pedig értesült a Red Bull trükközéséről, ami egyébként önmagában nem szabálytalan, legfeljebb sportszerűtlen.

    Arcátlan csalás vagy az F1 része, avagy túl messzire ment a Red Bull, vagy ez még belefér?

    A Mexikóvárosi Nagydíj előtt aztán több dolog is kiderült az üggyel kapcsolatban. Például az, hogy Norris Austinban nem is használta referenciának a szalagot, sőt, legtöbbször már nem is szokta (legalábbis az ő elmondása szerint), azaz a Red Bull nem feltétlenül tud vele kitolni annak leszedésével.

    „Jó munkát végeztek, mert megtehetik. Nem használtam a szalagot, ami miatt ez extrán mulatságos volt, mivel nem volt rá szükségem. Csak szükség esetére tettük fel. Ez extrán viccessé tette, mert büntetést kaptak érte, miközben nekem nem is volt rá szükségem. Megpróbálták leszedni, de nem sikerült, mert változtattunk rajta, ezért nem tudták leszedni. Egyszerűen csak mulatságos volt. Apró játszmák a cspaatoknak, amikkel szórakoztatják magukat, de most mi voltunk azok, akik nevettek” – nyilatkozta Norris a csütörtöki sajtónapon.

    A Red Bull ott tervez újabb tőrt döfni a McLarenbe, ahol annak a legjobban fájhat

    A McLaren britje megerősítette, hogy már korábban is babrált a Red Bull a szalaggal. „Már korábban is megpróbálták leszedni, azt hiszem Monzában, meg néhány másik versenyen. Mulatságos volt látni, ahogy próbálják leszedni, de aztán nem jött össze a terv. A folytatásban is használni fogom. Olykor egyáltalán nincs rá szükségem, mert kicsit túl messze is van, de olykor van. A versenyek 95%-án azonban most már a rajtrácson levő vonalat használom.”

    Az Autosport pedig megtudta, hogy a McLaren elkezdte olyan anyaggal bevonni a szalagot, amely akkor is nyomot hagy a bokszfalon, ha magát a szalagot leszedik, Szingapúrban pedig ez össze is jött a Red Bullnak, amely egy kis üzenetet is kapott, a szalag alá a McLaren ugyanis odaírta, hogy „több szerencsét legközelebb.”

    Változó, hogy ki és mikor használja

    Ami Norris szalagozását illeti, a szaklap úgy tudja, hogy a bahreini futam után kezdte el ezt használni a McLaren, mert Szahírban a brit pilóta kissé túllógott a rajtkockán. Persze mint az Norris szavaiból is kiderül, enélkül is be lehet állni, így a szalag csak egyfajta mankó, illetve arra is jó, hogy maximalizálják vele a rendelkezésre álló helyet, azaz a versenyző egyetlen centiméterrel se álljon hátrébb annál, ami még szabályos. Amikor a vb-cím a tét, minden milliméter számít…

    Emellett fontos megjegyezni azt is, hogy miként arra több rivális is rámutatott, autófüggő, sőt, fejlesztésfüggő is lehet, hogy kinek, mikor van szüksége ragasztószalagra.

    „Szerencsés vagyok, mert az autómban van egy nagyon jó tájékozódási pont [az oldaldobozon lévő tükörrögzítési pontok], ami segít, hogy pontosan be tudjak állni. De voltam már olyan autóban, ahol ez a lehetőség nem volt meg, és akkor a falon lévő szalagot kellett használni, hogy a rajtrács pozíciójához igazodjak. Szóval ez teljesen autófüggő. De igen, tudom, ha én lennék a Red Bull csapatfőnöke, pontosan mit tennék azzal, aki megpróbálna ilyet csinálni…” – mondta Carlos Sainz, utalva a Red Bull trükközésére.

    „Autóról autóra változik, mennyire könnyű látni a rajtkockádat, mert ez attól függ, milyen a oldalütközés elleni védelmi struktúra, és hogy az mennyire van magasan vagy előrébb – tette hozzá Nico Hülkenberg. – Ezekkel az új generációs autókkal nem egyszerű, szerintem senkinek sem. Én személy szerint nem használok szalagot. Az utolsó pillanatban meglátom [a sárga vonalat], és onnantól érzésből ítélem meg, hol lehetek – néha jobban, néha rosszabbul –, de eddig még nem léptem túl. De ezekkel az autókkal ez mindenképp kihívás.”

    „Az F2-ben és minden más kategóriában nagyon könnyű megmondani, hol van az első gumiabroncsod a sárga vonalhoz képest, de most annyi aerodinamikai elem van az autón, és az autó nem arra készült, hogy a sárga vonalat lásd – hanem arra, hogy a pályán a lehető leggyorsabban menjen – mutatott rá Oliver Bearman. – Amikor pedig megkaptuk az új fejlesztést az idei autón, néhány geometriai elem megváltozott, és most még kevésbé látom a sárga vonalat. Szóval ha attól lesz gyorsabb az autó, hogy még kevésbé látod a sárga vonalat, akkor gondolom, a McLaren pilótái egyáltalán nem látják…”

  • A Red Bull ott tervez újabb tőrt döfni a McLarenbe, ahol annak a legjobban fájhat

    A Red Bull ott tervez újabb tőrt döfni a McLarenbe, ahol annak a legjobban fájhat

    Van egy komoly különbség az egyéni vb-címért versenyben lévő Max Verstappen Red Bullja, valamint Oscar Piastri és Lando Norris McLarenje között, ugyanis míg az előbbire érkezik még fejlesztés az idén, utóbbira már nem.

    A paddockban elterjedt általános vélekedés szerint az elmúlt négy versenyhétvégén az éllovas Oscar Piastrin 64 pontot hozó Max Verstappené jelenleg a legjobb autó a Forma–1-ben, miután a Red Bullnak sikerült fejlesztésekkel újra igazán ütőképessé tennie az RB21-est. Helmut Marko, a bikások motorsport-tanácsadója pedig az USA Nagydíj után előrevetítette, hogy nem állnak meg itt, és „van még valami a tarsolyunkban”, majd hozzátette, nem tudja, mikor vetik azt be.

    Eközben a McLaren már egy ideje nem fejleszti az MCL39-est, Andrea Stella, a wokingiak csapatfőnöke Austinban pedig közölte, hogy a hátralevő versenyeken sem érkezik újítás az autóra, és a rendelkezésre álló csomagból kell kihozniuk a legtöbbet. De nemcsak ezt mondta el az olasz szakember, hanem azt is, hogy a maradék öt hétvégéből a Las Vegas-i lehet számukra a legnehezebb, ami illeszkedne az eddigi sormintába. A McLarennek ugyanis szüksége van a minél hosszabb középgyors kanyarokra ahhoz, hogy igazán életre keljen, az utcai pályákon pedig ilyenekből eredendően kevés van.

    A Red Bull tehát eleve előnyben lehet velük szemben a kaszinóvárosban, a Motorsport.com olasz kiadása pedig úgy tudja, hogy a bikások az idei utolsó fejlesztésüket/fejlesztéseiket Las Vegasban fogják bevetni, és amennyiben ezek beválnak, azzal újabb csapást mérhetnek a nagy riválisra.

    Ráadásul ott van még a Mercedes is, amely Vegasban híresen jó szokott lenni, George Russell szingapúri győzelme pedig bizakodásra adhat okot a brackley-i istállónak, amely bekavarhat a vb-harcba, amennyiben a McLareneket mondjuk legyőzi, de Verstappennel már nem bír el.

  • Újabb botrány van kibontakozóban az F1-es költségplafon megszegése miatt? (FRISSÍTVE)

    Újabb botrány van kibontakozóban az F1-es költségplafon megszegése miatt? (FRISSÍTVE)

    Az olasz Sky a Mexikóvárosi Nagydíj csütörtöki sajtónapján arról számolt be, hogy olyan pletykák terjednek a paddockban, amelyek szerint két csapat is túlléphette tavaly a költségplafont. Na de miért pletykálnak ilyesmiről?

    Elsősorban azért, mert szokatlan késés tapasztalható a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) részéről a költségplafon-tanúsítványok kiadásában. A 2021-es szezonra bevezetett költségplafonnal kapcsolatos dokumentációkat a csapatoknak mindig a következő év március 31-ig kell benyújtaniuk, majd az FIA általában a nyári szünet után hozza nyilvánosságra, hogy mindent rendben talált-e.

    Amikor mind a tíz csapat megfelelt a szabályoknak, azaz 2023-ban és 2024-ben, az FIA szeptember 5-én, illetve szeptember 11-én adta ki a megfelelőségi tanúsítványokat. Eddig egyetlen egyszer volt késedelem: 2022-ben, amikor a Red Bull és az Aston Martin is megszegte a költségplafont. Az erről, illetve a másik nyolc csapat szabályosságáról szóló jelentés ebben az évben október 10-én érkezett.

    Az idén viszont már ezt a dátumot is két héttel túlhaladtuk, és még semmi hír arról, hogy mindenki megfelelt-e a szabályoknak, így értelemszerűen egyre több a találgatás a paddockban arról, hogy valaki vagy valakik szabályt szeghettek. Persze amíg nincs hivatalos bejelentés, az sem zárható ki, hogy végül mind a 10 csapat esetében rendben találnak mindent, ám az ennyire jelentős késedelem arra utal, hogy a háttérben valami nagyon nem egyértelmű.

    A szövetség a The-Race.com-mal a Mexikóvárosi Nagydíj csütörtöki sajtónapján közölte, hogy a 2024-es jelentések felülvizsgálata még nem fejeződött be, de várhatóan hamarosan beszámolnak az eredményekről, míg azt is egyértelművé tették, hogy egyes csapatokról nem adnak ki külön információt.

    „Az FIA Költségplafon-adminisztrációja éppen a 2024-es csapat- és motorgyártói jelentések felülvizsgálatának végső szakaszában jár, és az eredményeket várhatóan rövidesen közzéteszik. Az FIA nem kommentálja egyes csapatok vagy motorgyártók külön beadványait, és a bevett gyakorlatnak megfelelően az eredményeket csak az összes benyújtott dokumentum értékelésének lezárása után hozzuk nyilvánosságra” – mondta az FIA egyik szóvivője.

    A tavalyi költségplafon alapértéke 135 millió dollár volt, de az infláció és a naptár terjedelme miatt ez nagyjából 165 millió dollárra módosult, emellett külön motoregység-költségplafon is érvényben van, amely 95 millió dollár.

    „Tudni akarjátok, mennyire elcseszett a F1 költségvetési kerete?” – megdöbbentő részletek derültek ki

    Egyelőre még korai arról beszélni, hogy egy esetleges szabálysértés esetén milyen büntetéseket alkalmazhatnak, hiszen amennyiben egy vagy több csapat nem tartotta be a költségplafont, az FIA előbb vizsgálatot indít (a Költségplafon-adminisztráció szabályszegésről hozott döntése ellen nincs mód a fellebbezésre). Ha ennek a vizsgálatnak a végén bebizonyosodik a szabálysértés, akkor kisebb túlköltés esetén Elfogadott Szabálysértési Megállapodás (Accepted Breach Agreement – ABA) köttethet, komolyabb szabálysértések esetén pedig a Költségplafon-bírósági eljárás (Cost Cap Adjudication Panel) lép életbe.

    Előbbi esetben az FIA meghatározza az általa megfelelőnek ítélt büntetést, amelyet a csapat elfogadhat vagy elutasíthat. Ahhoz, hogy elfogadja, el kell ismernie a szabálysértést, el kell fogadnia a szankciókat, ki kell fizetnie az ezzel járó költségeket, és le kell mondania a fellebbezési jogáról. Ha nem fogadja el, vagy a szabálysértés súlyosabb, az ügyet a Költségplafon-bíróság vizsgálja zárt ajtók mögött. A döntést az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságán lehet támadni.

    A büntetések mértéke a szabálysértés típusától függően széles skálán mozog a pénzbüntetéstől a pontlevonáson át az eltiltásig és legsúlyosabb esetben a kizárás is szóba jöhet.

    Az eddigi három precedens az Aston Martin, a Red Bull és a Williams szabálysértése 2022-ből. Utóbbi önként beismerte, hogy eljárási hibát követett el, amiért 25 ezer dolláros bírságot kapott. Az Aston Martinnak már 450 ezer dollárt kellett fizetnie szintén eljárási hiba miatt, míg a legsúlyosabb büntetést a plafont 2,3 millió dollárral átlépő (ha helyesen számolták volna el az adójóváírást, a túlköltés csak 536 500 dollár lett volna) Red Bull kapta 7 millió dolláros bírsággal és a szélcsatornában eltölthető idejének 10%-os csökkentésével.

    FRISSÍTÉS: az Aston Martin beismerte a szabályszegést

    A Mexikóvárosi Nagydíj csütörtöki napján az Aston Martin beismerte, hogy túl későn, a március 31-i határidő lejárta után adta be a költségplafonnal kapcsolatos dokumentációkat, így megvan a feltételezett két szabályszegő csapatból az egyik. Az Autosport arról számolt be, hogy a silverstone-i istálló időben elkészült a dokumentációval, az auditálást végző végző cég azonban a csapat irányításán kívül álló okok miatt nem tudta időben az aláírásával ellátni azokat.

    A szaklap azt is közölte, hogy a hírek szerint az Aston Martin nem lépte át a 2024-es plafont, és mivel jóhiszeműen járt el, az istálló csak pénzbüntetésre számíthat.

  • Ferrarival, Imolában tér vissza a hatszoros F1-es futamgyőztes

    Ferrarival, Imolában tér vissza a hatszoros F1-es futamgyőztes

    Sergio Pérez hivatalossá tette, amiről már augusztusban felröppentek sajtóhírek: a Cadillac egy korábbi Ferrarival is készül még az idén a 2026-os F1-es debütálásra. 

    A Valtteri Bottasszal és Pérezzel felálló amerikai istálló gőzerővel dolgozik azon, hogy készen álljon története első F1-es idényére, ám mivel nincsen korábbi autója, a felkészülést eddig csak a gyárban, szimulációk segítségével tudták végezni.

    Ám mivel az első két évükben a Ferrari partnereként, az olaszok motorjait használva fognak versenyezni, már korábban is felvetődött, hogy a maranellóiak biztosítanak nekik egy korábbi autót a gyakorláshoz.

    Pérez, aki a Mexikóvárosi Nagydíjon a Cadillac nagyköveteként van jelen, most megerősítette, hogy jövő hónapban, Imolában vesz részt kétnapos teszten egy Ferrarival. „Bármennyit is edzem, időre és kilométerekre van szükségem az autóban, mert végső soron az autóban ülve nagyon specifikus mozgást végzünk és izmokat dolgoztatunk meg. Két napom lesz Imolában, ami sokat fog segíteni, miközben jól állunk a felkészüléssel” – idézi a GPblog hatszoros futamgyőztest, akinek ezek lesznek az első körei F1-es autóval, mióta a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon utoljára állt rajthoz a Red Bull-lal.

    Péreztől megkérdezték azt is, hogy melyik Ferrarit fogja vezetni, mire azt válaszolta, hogy „azt hiszem, a 2023-ast.” Ennél újabbat nem is vezethetne, hiszen szabály tiltja a két évesnél újabb F1-es autó tesztelését.

    A hangsúly azonban nem is azon van, hogy minél frissebb legyen a technika, lévén ez a gyakorlás (amelyen azért csak Pérez vesz részt, mert Valtteri Bottast az év végéig szerződés köti tartalékként a Mercedeshez) Pérez formába hozása mellett főként azt a célt szolgálja, hogy a csapat valós körülmények között szimuláljon egy versenyhétvégét kerékcserékkel, garázsba ki-be állással és mindennel, amivel csak lehet.

  • Meggondolta magát a McLaren Norris büntetése kapcsán; Piastrit nem bünteti az austini ütközésért

    Meggondolta magát a McLaren Norris büntetése kapcsán; Piastrit nem bünteti az austini ütközésért

    A McLaren nem bünteti tovább Lando Norrist a közte és Oscar Piastri között történt szingapúri ütközésért, míg az ausztrál pilótára semmilyen szankciót nem vet ki az austini sprint rajtja utáni csattanásért.

    Az elmúlt hétvége egyik slágertémája volt, hogy a McLaren Lando Norrist találta felelősnek a két pilótája szingapúri koccanásáért, így valamilyen büntetést szabott ki rá. Noha azt mostanáig sem árulták el a wokingiak, hogy mi ez a büntetés, egybehangzó sajtóértesülések szerint úgy döntöttek, hogy a szezon végéig Piastri élvez elsőbbséget az időmérő edzések harmadik szakaszában, és ő döntheti el, hogy Norris előtt vagy mögött szeretné-e elhagyni a garázst a Q3-ban.

    Ám miután a két versenyző összeütközött és kiesett az USA Nagydíj sprintfutamán, amikor Piastri megpróbált élesen aláfordulni Norrisnak, majd összeért az ő és Fernando Alonso autója közé szoruló Nico Hülkenberggel, aminek következtében nekiment Norrisnak, a McLaren újabb megbeszélést folytatott csapaton belül, és végül változatott a korábbi álláspontján.

    Az ütközés:

    A The-Race.com arról számolt be, hogy bár a wokingiak vezetése továbbra is úgy véli, Alonso és Hülkenberg (Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója kezdetben egy az egyben a németet hibáztatta, de aztán visszavonta ezt az álláspontját és bocsánatot kért mind Hülkenbergtől, mind Jonathan Wheatley-től, a Sauber csapatfőnökétől) lehetett volna elővigyázatosabb, az austini versenyt követő megbeszéléseken az az álláspont alakult ki, hogy Piastri is lehetett volna óvatosabb. Ezt egyébként a Mexikóvárosi Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján az ausztrál pilóta is elismerte.

    „Minden hétvégét kielemzünk, függetlenül attól, mi történt. A sprinfutamon történtekben szerintem van némi felelősségem. Ezen a hétvégén viszont mindketten tiszta lappal kezdünk, csak versenyzünk, és meglátjuk, ki kerül ki a csatából győztesen” – mondta.

    Piastri azonban nem kapott Norriséhoz hasonló csapaton belüli büntetést, sőt, a pontverseny éllovasa a sajtótájékoztatón megerősítette, hogy a tiszta lap azt jelenti, hogy a McLaren „eltávolította a [korábbi ütközés] következnényeit Lando oldalán”.

    Magyarán: Norris szezon végéig szóló büntetése a mexikói hétvégétől kezdve nincs érvényben.

    Erre részben azért került sor, mert miután Norrist megbüntették egy, az austinihoz hasonló, nem szándékosan okozott ütközésért, ez volt az igazságos lépés egy ugyanilyen jellegű, Piastri által okozott kontaktért, másrészt Max Verstappen vészesen közeledik a McLaren kettősére a pontversenyben (4 hétvége alatt 64 pontot hozott Piastrin), így a csapat a pilótái szankcionálása helyett mostantól minden erejével arra akar koncentrálni, hogy az egyéni vb-címet is megnyerje.

  • Wolff szerint Verstappen van előnyben; azt is megindokolta, hogy miért

    Wolff szerint Verstappen van előnyben; azt is megindokolta, hogy miért

    Hiába van 40 ponttal lemaradva az éllovas Oscar Piastritól és 26-tal a második helyen álló Lando Norristól, Toto Wolff szerint van olyan terület, amelyen Max Verstappené az előny.

    Max Verstappen az utóbbi négy versenyhétvége során 104-ről 40 pontra csökkentette a hátrányát az éllovas Oscar Piastrival szemben az F1 összetett pontversenyében, öt nagydíjjal és két sprinttel a szezon vége előtt pedig visszatért a vb-címért küzdők közé. Ez nagy fordulat ahhoz képest, hogy a nyári szünetre Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadójának elmondása szerint már ők is feladták a reményt, és elkönyvelték, hogy az egyéni vb-cím kérdése Piastri és Lando Norris között dől majd el.

    Az RB21-es fejlesztésével párhuzamosan az utóbbi négy versenyből hármat megnyerő és egy sprintgyőzelmet arató Max Verstappen Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint pedig jobb helyzetben van pszichológiailag, mint Norris és Piastri.

    „Régebben Max volt ebben a szerepben, aztán Sebastian [Vettel] – mindig is volt egy kis pszichológiai előnye az esélytelenebbnek. Ha a valószínűségeket nézzük, azok egyértelműen Max ellen szólnak. Nem tudom pontosan, korábban kiszámoltam, valahol 19% vagy 21% körül van – tehát nagyon alacsony. De egyetlen kiesés mindent megváltoztathat” – idézi az osztrák üzletembert a Motorsport.

    Wolff szerint pedig már most tetten érhető, hogy ki az, akinek több a veszítenivalója. „Ez befolyásolja, mennyire vagy agresszív, mennyire mersz előzni. Láthattuk Lando [Norrisnál] is – [az USA Nagydíj] végén megcsinálta [az előzés Leclerc ellen], de voltak pillanatok, amikor nehéz volt eldönteni, hogy bedugja-e az orrát vagy sem.”

    Hogy minek köszönhetően a Red Bull javulása, arról Wolff azt mondta: „Szerintem Max fantasztikus. Sikerült teljesen megfordítaniuk az autó teljesítményét, most ez a legversenyképesebb gép, és ő szerzi a legtöbb pontot. Pilótaként pedig nem is lehetne jobb.”

    Marko ugyanakkor azt mondta, a 40 pontos hátrányukat elnézve az kissé túlzó kijelentés, hogy lőtávolban vannak, de ha a folytatásban is hozni tudják a korábbi futamokon nyújtott teljesítményt, akkor izgalmassá tehetik a szezon végét.