Kategória: Formula 1

  • Hamilton „nem szereti vagy nem akarja” – két nagy probléma is rémálommá teheti a brit 2026-os évét is

    Hamilton „nem szereti vagy nem akarja” – két nagy probléma is rémálommá teheti a brit 2026-os évét is

    Lewis Hamilton egyelőre legfeljebb csak reménykedhet abban, hogy a második ferraris szezonja jobb lesz, mint az első. Ám ahhoz, hogy ez így legyen, alighanem két fontos dolgot is orvosolnia kellene.

    Lewis Hamilton a saját pályafutását és a Ferrari mindenkori versenyzőit tekintve is negatív rekordokat döntögetett az idén, és összességében nagyon nem úgy alakult az első éve a maranellóiakkal, ahogyan azt bármelyik fél elképzelte. Aligha véletlen az is, hogy a hétszeres világbajnok az utolsó néhány futamon már csak a centit vágta és a téli szünetet várta, és még a 2026-os szezonról is úgy beszélt, hogy jelenleg egyáltalán nem foglalkoztatja. Előbb-utóbb azonban nyilván kénytelen lesz fókuszba helyezni a jövő évet és azt a két, elég komoly problémát, amelyre egy világbajnok és egy volt F1-es pilóta hívta fel a figyelmet.

    Előbbi Damon Hill, aki a BBC Radio 5 Sports Extra műsorában rámutatott, szerinte miért van különösen nehéz dolga Hamiltonnak azzal, hogy átvigye a saját elképzeléseit a Ferrarinál. „Van itt egy nyilvánvaló, de senki által nem emlegetett probléma. Mégpedig az a tény, hogy ha odamész a Ferrarihoz, és azt mondod: »Azért nem megy jól, mert ez, ez és ez a gond«, akkor te kell, hogy legyél a leggyorsabb, hogy el is higgyék, hogy igazad van. Ez az egyik problémája annak, ha nem te vagy a leggyorsabb a csapaton belül. Politikai kérdéssé válik, nem igaz?”

    Hamilton pedig az idén a közelében sem volt annak, hogy ő legyen a gyorsabb Ferrari-pilóta, hiszen a rendes időmérők tekintetében 19–5-re, a sprintidőmérőkön pedig 4–2-re kapott ki Charles Leclerc-től, és ami még ennél is nagyobb probléma, hogy négyszer is kiesett a Q1-ben, míg kilenc alkalommal nem jutott be a Q3-ba, miközben a csapattársa 24 versenyből 23 alkalommal ott volt a legjobb tízben, a Q1-ben pedig egyszer sem búcsúzott, a Hungaroringen ráadásul pole-t szerzett.

    Mindenki rosszul látja Hamilton és a Ferrari viszonyát, állítja a csapat mérnöke

    Hamiltonnak tehát főként az egykörös tempóján kell sokat javítania, amire a tesztelést nagy mértékben korlátozó modern F1-ben a versenyhétvégéken kívül főként a szimulátoros munkával lenne lehetősége. Ralf Schumacher azonban úgy értesült, hogy a 40 esztendős veterán valamilyen oknál fogva sokkal kevesebbet vezet a virtuális világban, mint Leclerc.

    „Lewis Hamilton régivágású versenyző, aki például nem szeret a szimulátorba ülni, és alig használja – jelentette ki Schumacher a Formel1.de YouTube-csatornáján. – Ez manapság probléma. Ha nem tesztelhetsz, akkor be kell vonnod magad [a szimulátoros munkába], ő azonban látszólag nem szereti, vagy nem akarja csinálni. Fogalmam sincs, hogy miért, nem kérdeztem meg tőle, csak hallottam, hogy nem csinálja, míg Charles Leclerc minden nap a szimulátorban ül, akárcsak Max Verstappen. Ez azt jelenti, hogy ezen a téren is hatalmas előnyben van [Hamiltonnal szemben].”

    A ”borzasztó” helyzetben levő Hamilton nincs messze tőle, hogy ne legyen számára visszaút

    Ralf Schumacher emellett kifejtette, hogy szerinte Hamilton a Mercedesnél nem volt rászorulva arra, hogy ő maga határozza meg az autó fejlesztési irányát, ezért most gondban van azzal, hogy a Ferrarinál ezt kellene tennie.

    „Ami még meglep kissé, hogy Toto Wolff [a Mercedes csapatfőnöke] mindig azt mondta, hogy a Mercedes versenyzőinek vezetnie kell, a mérnökök pedig majd beállítják nekik az autót. Ez nem arra utal, hogy Lewis Hamilton például a bátyámhoz hasonlóan, vagy másokhoz, mint Max [Verstappen], vezetik valahová a csapatot. Inkább az volt, hogy megkapta az autót a Mercedestől, majd gyorsan vezette azt. Ez pedig természetesen nem segít, amikor sürgősen szükséged van arra, mint most a Ferrarinak, hogy a pilóta fejlesszen.”

  • Újabb fontos dátumokat, köztük egy szokatlan esemény időpontját is feljegyezhetjük az F1-es bemutatónaptárba

    Újabb fontos dátumokat, köztük egy szokatlan esemény időpontját is feljegyezhetjük az F1-es bemutatónaptárba

    Az Audi és a Honda is megtette a maga bejelentését a 2026-os előszezonnal kapcsolatban, utóbbié azonban kissé szokatlan.

    A Sauber-istállót megvásároló és azt 2026-tól saját gyári csapataként futtató Audi bejelentette, hogy az őt a jövő évtől névadó szponzorként támogató brit pénzügyi technológiai vállalat nyomán Audi Revolut F1 Team néven versenyez majd, illetve azt is közölte, hogy mikor rántja le a leplet története első F1-es autójának festéséről.

    Ez a dátum pedig január 20-a, ekkor ugyanis „exkluzív bemutatóval”, majd január 21-én „nyilvános megnyitóval” készülnek Berlinben, ahol bemutatják a 2026-os F1-es Audi festését. Az új autó ekkor tehát még nem lesz látható, az ugyanis majd csak a január 26. és 30. között zajló barcelonai előszezoni teszten debütál. Noha az esemény zárt kapuk mögött zajlik és a későbbi, bahreini teszttel ellentétben nem lesz róla közvetítés, az új autókról rövid videók és fotók ki fognak kerülni, így legkésőbb ekkor az Audit is megláthatjuk a maga teljes valójában.

    Revolut Audi
    Fotó: Audi

    A Honda a motort leplezi le

    A Forma–1-be hivatalosan visszatérő, teljesen az elmúlt években sem távozó – a Red Bullnak 2021-es hivatalos kiszállásuk után technikai támogatást nyújtottak – Honda is bejelentett egy fontos időpontot, méghozzá arról, hogy mikor mutatja meg a nagyközönségnek a 2026-os F1-es motorját.

    Mivel jövőre teljesen átalakulnak az erőforrások (eltűnik az MGU-H, az elektromos energia szerepe pedig nagyjából a háromszorosára nő), ez a lépés logikus, ugyanakkor mégis szokatlan, hiszen az autóbemutatók során a motor általában csak néhány mondatot szokott kiérdemelni. A Honda ezzel szemben január 20-án Tokióban külön eseményt rendez a 2026-os motorja tiszteletére, amellyel az istálló gyári partnereként az Aston Martin autóit fogja hajtani a jövő évtől kezdve.

    A japánok előrevetítették, hogy a motor bemutatása – ami azon ritka alkalmak egyike lesz, amelyek során közelről lehet majd megcsodálni egy modern F1-es erőforrást és az első olyan alkalom, amikor 2026-os motort láthatunk – mellett a céljaikról is beszélni fognak, valamint elmagyarázzák az új szabályokat. Az eseményen jelen lesz és beszédet mond Toshihiro Mibe, a Honda elnök-vezérigazgatója; Lawrence Stroll, az Aston Martin F1-es csapatának elnöke; valamint Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója is.

    Az eddig ismert 2026-os bemutató-időpontok

    Január 15. Red Bull/Racing Bulls Detroit csak festés
    Január 20. Audi Berlin csak festés
    Január 20. Honda Tokió 2026-os motor
    Január 23.  Alpine Barcelona csak festés
    Február 8.  Cadillac Super Bowl reklám csak festés
    Február 9.  Aston Martin Szaúd-Arábia 2026-os autó
  • Új pozícióban tűnt fel a személy, aki elvette Hamilton nyolcadik vb-címét

    Új pozícióban tűnt fel a személy, aki elvette Hamilton nyolcadik vb-címét

    Új szerepkörben folytatja pályafutását Michael Masi, a Forma–1 valaha volt leghírhedtebb versenyigazgatója.

    A Forma–1 versenyigazgatói posztját Charlie Whiting váratlan, 2019-es Ausztrál Nagydíj előtt bekövetkezett halálától a 2021-es szezon végéig betöltő Michael Masi új fejezetet kezd a karrierjében. A 2021-es Abu-dzabi Nagydíjon a szabályokban meghatározott procedúrát áthágva a Nicholas Latifi balesete miatt életbe léptetett biztonsági autós fázis után a futam utolsó körére zöld jelzést adó, ezzel Lewis Hamiltont a nyolcadik világbajnoki címétől megfosztó ausztrál az FIA-tól történt távozása után hazájában kezdett dolgozni, most pedig új pozíciót kapott, és ő lett a Repco NextGen NZ Championship eseményigazgatója.

    Wolffnak máig sokszor eszébe jut a 2021-es idényzáró, szerinte Horner tartozik neki egy gesztussal

    Masi az új szerepkörében az új-zélandi versenysorozatok – köztük a korábban Lando Norris, Liam Lawson és Arvid Lindblad által is megnyert Formula Regional Oceania Championship – hivatalos személyeit irányítja maj. „Új-Zéland rendkívül gazdag és büszke múlttal rendelkezik az autósport terén. Nagyon várom, hogy együtt dolgozhassak a MotorSport New Zealanddel, a Toyota New Zealanddel és a Repco NextGen NZ Championshippel, és támogathassam őket abban, hogy tovább építsük és fejlesszük a sport folyamatos fejlődését minden résztvevő és érintett számára” – nyilatkozta Masi.

    Az új-zélandi motorsport szövetséggel való együttműködés keretein belül Masi „figyelemmel kíséri a sport szabályainak, előírásainak és működési folyamatainek gyakorlati alkalmazását, és szakértői javaslatokat tesz annak érdekében, hogy azok továbbra is a legjobb gyakorlatot kövessék és megfeleljenek a céljuknak”. Azzal, hogy a Formula Regional Oceania Championshipben is szerepet válla, Masi az F1-es versenyigazgatói poszt betöltése óta először lesz jelen formaautós sorozatban a 2021-es Abu-dzabi Nagydíj óta.

  • Váratlan bejelentés: visszatér a Portugál Nagydíj az F1-es versenynaptárba

    Váratlan bejelentés: visszatér a Portugál Nagydíj az F1-es versenynaptárba

    A Forma–1 bejelentette, hogy a portimãói versenypálya visszatér a versenynaptárba. A Portugál Nagydíjat 2027-ben és 2028-ban fogják megrendezni.

    Miután a COVID-járvány alatt kétszer már vendégül látta az F1 mezőnyét, a dél-portugáliai Portimão közelében található Algarve International Circuit 2027-ben ismét Forma–1-es futamnak adhat otthont, ez a pálya veszi át ugyanis a versenynaptárból mindössze hat szezon után kikerülő hollandiai Zandvoort helyét. Maga a Portugál Nagydíj ugyanakkor ennél régebbi múltra tekint vissza, hiszen a 2027-es verseny már a 19. futama lesz az országnak. 1958 és 1960 között kétszer Porto, egyszer pedig Lisszabon utcáin csaptak össze a pilóták, majd 1984 és 1996 között az utóbbi város közelében található Estoril adott otthont a versenyeknek.

    „Örömmel látom, hogy Portimão visszatér a Forma–1 versenynaptárába, és hogy a sport továbbra is lángra lobbantja elképesztő portugál rajongótáborunk szenvedélyét. A pálya az első kanyartól a kockás zászlóig izgalmas versenyzést kínál, energiája pedig szó szerint felugrasztja a szurkolókat a helyükről. A Forma–1-es nagydíj megrendezése iránti érdeklődés és kereslet soha nem volt még ilyen magas” – nyilatkozta Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója.

    „Óriási örömmel üdvözöljük újra a Forma–1-et Portugáliában, illetve az Autódromo Internacional do Algarve-on. A Portugál Nagydíj megmutatja pályánk kiválóságát és szurkolóink szenvedélyét, miközben jelentős lendületet ad a turizmusnak, a régiónak és a helyi közösségnek. Ez az eredmény csak a portugál kormány kezdetektől fogva nyújtott folyamatos támogatásával válhatott lehetővé. Portimão egyedi, hullámvasútszerű nyomvonala komoly kihívás elé állítja a világ legjobb versenyzőit, és olyan látványt teremt, amelyet a rajongók imádni fognak. Alig várjuk, hogy felejthetetlen pillanatokat teremtsünk, és a pályán, valamint azon kívül is új mércét állítsunk fel a kiválóság terén” – tette hozzá Jaime Costa, a pálya vezérigazgatója.

    Az elmúlt két versenyt ezen a pályán egyaránt Lewis Hamilton nyerte, akkor még a Mercedes pilótájaként.

  • Norris: El akarom felejteni, hogy Forma–1-es pilóta vagyok

    Norris: El akarom felejteni, hogy Forma–1-es pilóta vagyok

    Élete első Forma–1-es világbajnoki címének megnyerése után Lando Norris szeretne néhány napig „normális” életet élni és megfeledkezi arról, hogy F1-es pilóta. A McLaren versenyzője ugyanakkor számos dolgot fog átvinni magával 2026-ba.

    „A következő hetek elég egyszerűek lesznek. Mindent kiértékelünk – tudod, még mindig rengeteg dolog van, amiről tudjuk, hogy jobban is csinálhattuk volna, és én is tudom, hogy itt-ott szívesen hoztam volna egy kicsit más döntés. – nyilatkozta a 26 esztendős pilóta a BBC Sportnak. – Ezeket mind átnézzük, egyfajta kis kupacba rendezzük, majd gyors következtetéseket és előrejelzéseket vonunk le belőlük és az eredményekből.”

    Norris még az FIA díjátadója és a McLaren karácsonyi bulija előtt beszélt, és elmondta, mindkettőt nagyon várja, mert soha korábban nem érintette még meg a világbajnoki trófeát, utóbbi esemény pedig „az év egyik legjobb estéje.” Azóta mindkettőn túl van; előbbin egy elég kínos jelenet után megkapta a neki járó serleget, utóbbin pedig meghallgathatta Zak Brown, a McLaren vezérigazgatójának kissé kínos beszédét.

    Hogy most mi következik az újdonsült világbajnoknak, arról ezt mondta: „Elutazom az összes barátommal. Síelni megyünk, hogy jó korán letudjam az összes sérülésemet és egyszerűen csak élvezzem az időt azokkal az emberekkel, akiket az elmúlt időszakban valószínűleg sokat láttatok a tévében – a szüleimmel, a bátyámmal és a nővéreimmel. És őszintén szólva, megpróbálom elfelejteni ezt a szezont. Elfelejteni, hogy a Forma–1-ben vezetek. Nem azt akarom elfelejteni, amit ebben a szezonban elértünk, csak megpróbálok az év során néhány napig normális életet élni.”

    Ugyanakkor azt sem felejti el, hogy mit tanult az idén. „Rengeteget viszek magammal ebből az évből. Nagyon sokat. Sok dolog van, amiről tudom, hogy jobban csinálhattam volna, jobban is kellett volna csinálnom. De végül megtettem, amit kellett. Őrülten szoros volt, és igen, mindössze két pont választott el Maxtót, ami elképesztő. Megvan bennem, ami kell [ahhoz, hogy világbajnok legyek]. Voltak hibáim, voltak tévedéseim, de most már magabiztos vagyok, és megvan az önbizalmam ahhoz, hogy megnézem ezeket, átértékeljem, elemezzem őket, hogy ne kövessem el újra ugyanazokat a hibákat, és még jobb legyek a következő szezonban.”

  • Új szabály: mentőövet dobnak az F1-es csapatoknak a legnehezebb hétvégéken

    Új szabály: mentőövet dobnak az F1-es csapatoknak a legnehezebb hétvégéken

    Az FIA egy olyan kiegészítést tett a 2026-os sportszabályzatban, amely megkönnyíti a csapatok dolgát a sprintversenyt tartalmazó hétvégéken – vagy legalábbis nem nehezíti annál is tovább, mint amilyen nehéz valójában.

    Véglegesítettek ugyanis egy módosítást, ami mellett a csapatok kardoskodtak: mostantól a sprintfutamos hétvégéken a versenyigazgató elrendelheti a szabadedzés meghosszabbítását, amennyiben piros zászlós leállás szakítja meg a munkát.

    Ezeken a nagydíjakon csak egyetlen szabadedzést rendeznek a szokásos három helyett, a másik kettő helyére már a sprint és annak időmérője lép. Azzal, hogy csak egy órát gyakorolhatnak a tétre menő események előtt a csapatok, már így is jelentős kompromisszumokat kell kötniük a beállítások kiválasztásakor, és ha egy baleset miatt még ez a 60 perc is tovább rövidül, a legalapvetőbb feladatok elvégzésére sem juthat idő. Olyan is történt már, például 2023-ban Austinban vagy idén Sanghajban, hogy a vasárnapi futam után a kopólemez túlzott elhasználódása miatt zártak ki autókat az eredményből, a hibát pedig a csapatok azzal indokolták, hogy a rendkívül kevés edzésidő nyomán nem tudtak elég adatot gyűjteni ahhoz, hogy megfelelően állítsák be az autó hasmagasságát.

    Baleset- és kizárásfesztiváltól tartanak az F1-es szezonnyitón, változtattak az egyik új szabályon

    A szabály úgy szól, hogy amennyiben a 60 perces szabadedzés első 45 perce leállást hoz, az FIA meghosszabbíthatja a gyakorlás időtartamát, hogy egy teljes órányi hasznos időt kapjanak a csapatok és a versenyzők. Hosszabb leállás esetén ez akár a hétvégi program csúszásával is járhat az olyan nagydíjakon, ahol több kísérősorozattal együtt versenyez az F1.

    A 2026-os szezonban is hat pályán rendeznek majd sprintversenyt: Sanghajban, Miamiban, Montrealban, Silverstone-ban, Zandvoortban és Szingapúrban, vagyis ezúttal nem a versenynaptár végén fog koncentrálódni sok ilyen, mint idén történt.

    Egy másik kis változtatás, könnyítés is bekerült a 2026-os szabályok közé: eszerint ha rosszak a látási viszonyok egy F1-es versenyen (ami esős körülmények között szokott előfordulni), az FIA elnézőbb lesz az autók követési távolságának betartásával. Eddig úgy szólt a szabály, hogy biztonsági autó mögött minden versenyző legfeljebb 10 autónyi távolsággal szakadhat le az előtte haladótól, de mostantól ilyen esetekben a 20 autónyi is megengedett lesz. Elvétve fordult eddig csak elő, hogy egy safety car mögött túlságosan leszakadó autót időbüntetéssel sújtottak, ennek legemlékezetesebb példája a 2010-es, száraz Magyar Nagydíjon történt, ahol Sebastian Vettel a vezető pozíciótól, így a győzelem lehetőségétől esett el ez a hiba miatt.

  • „Nagy durranás lesz”, amikor megnevezik a Red Bull új vezetőjét

    „Nagy durranás lesz”, amikor megnevezik a Red Bull új vezetőjét

    Helmut Markóval a régi vezetőség utolsó tagja is távozik Red Bull F1-es csapatától, de ezzel még nem került minden építőelem a helyére – most az a kérdés, ki veszi át az osztrák szakember feladatait, főleg a pilótaprogram igazgatását.

    A 82 éves Marko huszonegy éve jelentős szerepet játszott a Red Bull Forma–1-es csapatának megalapításában, jövőre azonban már nem tér vissza az istállóhoz, miután az idei szezonzárót követően bejelentette távozását, majd egy búcsúinterjúban még felfedett néhány szaftos részletet a közte és a korábbi csapatvezető, Christian Horner között zajló belháborúból.

    Álhírgyártással vádolja, kitálalt Hornerről az F1-től búcsúzó ellenlábasa

    Markónak, bár a versenycsapat napi szintű irányításában nem vett részt, feladatai szerteágazóak voltak, többek között Max Verstappen maradásának egyik biztosítékaként is funkcionált a hatalmi harcok során, de amivel leginkább összeforrt a neve az évek alatt, az a Red Bull juniorprogramjának irányítása, amelyben számos fiatal tehetségnek adta meg az F1-es debütálás lehetőségét, ám a hibákat nem tolerálva nem egyszer szélsebesen, hidegvérrel véget is vetett karriereknek.

    Bár olyan sejtést is hallani, miszerint nem jelölnek ki közvetlen utódot Marko helyére, hanem a feladatkörök csapaton belüli átszervezésével hidalják majd át az üresedést, Ralf Schumacher máshogyan értesült, amit meg is osztott a német Sky Sportson, ahol korábbi F1-es pilótakét szakértői szerepkörben ténykedik.

    „Egy korszak ezzel véget ér, különösen a juniorprogram számára. Hallottam, hogy ki fogja szinte bizonyosan átvenni a helyét. A megfelelő ember lesz a feladatra” – mondta, majd arra a kérdésre, hogy ki lesz ez a személy, a kötelező választ adta.

    „Sajnos ezt nem mondhatom el. De ha minden a tervek szerint alakul, biztosan nagy durranás lesz.”

    Egyetlen név van viszont, akinek a Red Bull pilótaprogramjának élére való kinevezése már pár éve időről időre felmerül az F1-es paddockban: Sebastian Vettelé, aki négyszeres világbajnokként három évvel ezelőtt vonult vissza a versenyzéstől, maga is a Red Bull juniorjaként jutott el a királykategóriáig, és nem szakította meg teljesen a kapcsolatot az F1-gyel, hiszen különféle környezetvédő projektjeivel évről évre ellátogat pár nagydíjhétvégére.

    Konkrétumok viszont ezzel kapcsolatban azóta sincsenek, és a német a legutóbbi, interlagosi felbukkanása idején sem adott túl sok fogódzót, amikor az F1-be való lehetséges visszatérésről kérdezték, noha nem is zárkózott el tőle teljesen.

    „Olvastam, hogy sokat beszélnek erről. Beszéltem Helmuttal egy kicsit, de nem jutottunk semmire. Elégedett vagyok azzal, ahol most tartok az életben” – idézi most Vettelt a gpblog.com.

  • Hamilton három évvel ezelőtti edzésmódszerével készül Leclerc 2026-ra

    Hamilton három évvel ezelőtti edzésmódszerével készül Leclerc 2026-ra

    Charles Leclerc felfedte, olyan utazás van számára betervezve erre a téli szünetre, ami nem sokaknak az életében adatik meg – de ferraris csapattársa, Lewis Hamilton 2023-ban már megcsinálta.

    A monacói versenyző ugyanis a Ferrari egyik szponzorának videójában bejelentette, hogy a Föld déli pólusán elterülő fagyos kontinensre, az Antarktiszra látogat, de csak részben vezérli a kalandvágy. A Motorsport azt írja, hogy Leclerc a menyasszonyával, Alexandra Saint Mleux-vel közösen tervezi a kiruccanást.

    „Egy nagyon-nagyon különleges utazásra készülök, az Antarktiszra megyek! Ez lesz az egyik módja annak, hogy feltöltődjek, de persze rengeteg edzést is tartok majd ott. Emellett viszont szeretnék minél többet megtudni a világ ezen nagyon különleges pontjáról, és meg akarom tapasztalni, milyen érzés ott lenni a helyszínen” – mondta Leclerc a videóban.

    „Szóval ezt már nagyon várom. Ezt követően pedig már indul a felkészülés, hiszen az új évben nagyon hamar visszatérek Maranellóba, ahol sok szimulátoros munka vár rám a szezonra való hangolódás jegyében.”

    Nem Leclerc lesz az első F1-es pilóta, aki a szélsőséges klímája miatt sportolók által kedvelt helyszínre utazik edzeni. Hamilton 2023 januárjában, még a Mercedes pilótájaként járt az Antarktiszon, és videós bejelentkezést is adott futás közben.

  • Baleset- és kizárásfesztiváltól tartanak az F1-es szezonnyitón, változtattak az egyik új szabályon

    Baleset- és kizárásfesztiváltól tartanak az F1-es szezonnyitón, változtattak az egyik új szabályon

    Csupán pár hónappal a Forma–1 új technikai korszakát hozó 2026-os szezonnyitó előtt került be egy módosítás a szabálykönyvbe, ami bonyolultabbá, ugyanakkor biztonságosabbá teszi az automatikusan felnyíló szárnyak működését.

    Mint ismeretes, a következő szezontól aktív aerodinamikai elemek kerülnek fel az autókra: eddig a pilóták a DRS-gomb megnyomásával a hátsó vezetőszárny egyik lapját tudták felnyitni az egyenesekben az alacsonyabb légellenállás érdekében, mostantól viszont automatikusan nyílik fel az első és a hátsó vezetőszárny is a kijelölt aktivációs zónákban.

    Ám ahogy a csapatok egyre inkább kiismerték az autók viselkedését a szimulátorban, úgy alakultak ki aggodalmak a rendszer veszélyeivel kapcsolatban. Felfedezték, és az FIA is egyetértett vele, hogy esős körülmények között, vizes pályán az aktív aerodinamika szabályai csiszolásra szorulnak – írja a The Race.

    Az adatok ugyanis azt jelezték, hogy vizes pályán az egyenesekben, különösen akkor, ha a szezonnyitó melbourne-i pályához hasonlóan padlógázos törések is találhatók benne, nagyon könnyen alulkormányozottá válhatnak és a falba csúszhatnak az autók az alacsony leszorítóerős szárnyállás mellett.

    Jövőre lebutítanak pár dolgot az F1-ben, hogy a nézők is megértsék

    Rendelkezésre áll ugyan továbbra is az opció, hogy amint a DRS esetében is tette, esős körülmények között a versenyirányítás megtiltsa a felnyitható szárnyak használatát, az új szabályrendszer mellett viszont ez is problémás: mivel a csapatok annak tudatában fejlesztik az autóikat, hogy az egyenesekben alacsony leszorítóerős módban fognak haladni, ha tilalom lép életbe a szárnyak felnyitására, azáltal az autók hosszabb időt lesznek kénytelenek a vártnál nagyobb leszorítóerő mellett száguldani, ami közelebb tapasztja őket a talajhoz, ezáltal pedig könnyen előfordulhat, hogy az autók kopólemeze a megengedettnél jobban elhasználódik – ez a jelenség már a jelenlegi szabályrendszer mellett is okozott gondokat és kizárásokat.

    Hogy az felnyitott szárnyállás melletti balesetveszélyt és a lecsukott szárnyállás melletti kizárásveszélyt is kiküszöbölje, az FIA szabályba foglalta egy köztes szárnyállási opció lehetőségét is 2026-ra – ennek nyomán a versenyirányítás elrendelheti, hogy csak az első vezetőszárny lapja nyíljon le, a hátsóé viszont zárva maradjon, ezáltal pedig az autók a két veszélyhelyzet egyikének sem lesznek kiszolgáltatva.

    Emellett az FIA az aktivációs zónák hosszával is tehet arról, hogy a lehető legbiztonságosabban bonyolódjanak le a hétvégék – hiszen ahogy az eddig a DRS esetében is történt, ezúttal is a nagydíjak előtt teszik majd közzé, hogy a pálya mely szakaszain nyílhatnak immár automatikusan a szárnyak.

    A 2026-os F1-es szezon március 8-án startol az Ausztrál Nagydíjjal.

  • Korábbi pilótájuk kinevetése, szitkozódás és kínos poénok a McLaren évzáró buliján

    Korábbi pilótájuk kinevetése, szitkozódás és kínos poénok a McLaren évzáró buliján

    Két bajnoki címet is ünnepelhetett a McLaren csapata a karácsony előtt megtartott évzáró összejövetelen. A mikrofont magához ragadó vezérigazgató csapongott a témák között, az FIA gála legbizarrabb jelenete, egy unikornis és még Stoffel Vandoorne is előkerült beszédében.

    Néhány a jelenlévők által rögzített felvétel került fel a közösségi oldalakra Brown beszédéből, amelyekben az amerikai üzletember egyszerre próbált vicces és szarkasztikus lenni, miközben nem igazán válogatta meg a szavait.

    A világbajnoki címet szerző Lando Norris és a tabella harmadik helyén végző Oscar Piastri is rendhagyó méltatást kapott a főnöktől, mialatt a színpadon álltak a múlt pénteken Taskentben átvett serlegeikkel.

    „Nem is álmodhattam volna jobb pilótapárosról. Miénk a világ két leggyorsabb és legrendesebb sráca. Ez a McLaren-féle út, mi mind igazi versenyzők vagyunk, és kitartunk az elveink mellett. Ti ketten pedig olyan különleges kombináció vagytok, mint egy unikornis. Aztán persze lehet, hogy jövőre már azt fogjuk mondani, hogy »b*** meg ez a csávó«” – káromkodott egyet Brown.

    „Mindketten imádnak engem, felnéznek rám, apucinak szólítanak a hátam mögött. Persze a valóság inkább az, hogy velem simán kikezdenek, de Andreával [Stella, a csapatfőnök] nem mernek szórakozni, mert tőle be vannak sz*rva.”

    Ezt követően a csapat nagyfőnöke lesajnálóan beszélt az egyik rivális istállóról, valamint a McLarennél 2017-ben és 2018-ban versenyző Stoffel Vandoorne-ról is, aki azóta a Formula E bajnoka lett, jelenleg pedig az Aston Martin F1-es tesztpilótája.

    „Mindkettőtökkel nagy kockázatot vállaltunk, és ne tegyetek úgy, mintha lettek volna jobb lehetőségeitek. [Piastrihoz fordul] Te a **** Alpine-nál voltál, [majd Norrishoz] neked pedig Stoffel Vandoorne-nál kellett gyorsabbnak lenned.”

    Brown felmelegítette az FIA díjátadó gálájának nehezen értelmezhető pillanatát is, amikor az FIA-elnök Mohammed Ben Sulayem odalépett Norrishoz és nemes egyszerűséggel összetúrta a haját.

    „Legszívesebben most összekócolnám a hajad, de inkább kihívom erre Oscart, hogy kiderüljön, mennyire tökös valójában!” – mondta Norrisnak Brown. Erre a helyzetre sem létezett igazán jó reakció, de Piastri azért egy finom mozdulattal tényleg megsimította csapattársa haját.