Kategória: Formula 1

  • Vandoorne ismét rajtbüntetést kap

    Vandoorne ismét rajtbüntetést kap

    Stoffel Vandoorne tízhelyes rajtbüntetést kapott a Spanyol Nagydíjra, miután a Hondának két motoralkatrészt is ki kellett cserélnie. A japán gyártó szenzorproblémát észlelt vasárnap reggel, amely az akkumulátor és a vezérelektronika kicserélését vonta maga után, egy az egyben lemásolva az időmérő előtti procedúrát. A belga versenyző ezzel már az ötödik elemeknél tart (a maximálisan megengedett négyhez képest), nagy étvágyát pedig egy tízhelyes büntetéssel honorálta a versenyigazgatóság. Vandoorne a 19. helyről indult volna, így azonban lecsúszik a 20.-ra Daniil Kvyat mögé.

     

  • Csúszhat a Honda fejlesztése

    Csúszhat a Honda fejlesztése

    A Honda a júniusi Kanadai Nagydíjon egy nagyobb fejlesztési csomagot szándékozott bemutatni, ám Yusuke Hasegawa, a japán gyártó F1-es főnöke nem biztos, hogy addigra készen lesznek vele. A Hondánál folyamatosan zajlanak a munkálatok, hogy a Fernando Alonso szerint a Mercedeshez és Ferrarihoz képesti több mint 50 lóerős hátrányukat valahogyan ledolgozzák. A probléma gyökere, hogy habár a kifejlesztett kísérleti égéstechnológia egy hengeren remekül működik, ezt a Sakurában vég nélkül robotoló próbapadokon nem tudják átültetni a hathengeres konfigurációra. A tanácstalanság akkora méreteket öltött, hogy a Honda, a Renault példáját követve, segítséget kért a független motortanácsadóként ismert Ilmortól, valamint a pletykák szerint a Mercedesszel is kapcsolatba lépett (noha ezt Toto Wolff egyelőre kategorikusan tagadta). Az első nagyobb fejlesztési pakkot Montréal környékére remélték, Hasegawa azonban még bizonytalan.

    „Kanada erőpálya, így nyilván örülnénk, ha addigra kész lenne az új motor” – nyilatkozta. „De még mindig nem vagyok benne biztos, hogy sikerülni fog.”

    A szezon eddigi folyamán a japán gyártó csupán a motorvezérléssel babrált kicsit és megbízhatóságot célzó kisebb fejlesztéseket pakolt fel az erőforrásukra, Barcelonára viszont egy kissé komolyabb változással készültek az indukciós és üzemanyagrendszer terén, amely állítólag teljesen megszüntette a McLarent eddig hátráltató vezethetőségi problémákat.

    „A motorelem változatlan, de az indukciós rendszerből és az üzemanyagrendszerből egy fejlesztett változat érkezett ide” – folytatta Hasegawa. „A fejlesztés meglehetősen tisztes mértékű, de a topcsapatokkal szembeni különbségeket látva nem lehetünk rá túlzottan büszkék.”

    A Honda idei motorja a legkülönfélébb megbízhatósági problémák tengerében fürdött már az előszezoni tesztek óta. Stoffel Vandoorne-nak a két héttel ezelőtti Orosz Nagydíjon már alkatrész-túllépésért kirótt rajtbüntetést kellett letöltenie, Alonso pedig el sem tudott indulni azon a versenyen. A barcelonai hétvége sem indult a legrózsásabb hangulatban, miután Alonso autója az első szabadedzés első körében megadta magát. A legfrissebb meghibásodás hátterében ezúttal olajszivárgás áll, Hasegawa viszont biztos benne, hogy a probléma egyszeri volt és nem fogja befolyásolni a valamilyen „csoda” folytán a hetedik helyről rajtoló spanyolt.

    „Az adatok alapján először az olaj folyt ki, ezután vesztettük el a nyomást” – magyarázta a japán. „A motor még mindig ment ekkor, szóval azzal nem volt baj, de amint lecsökkent az olajnyomás, tönkrement a motor is. Úgy fest, az olajnyomás csökkenését az olajadagolóban bekövetkezett valamiféle mechanikai hiba okozta.”

     

  • Vettel Webber tanításai ellenére sem érzi a harmadik szektort

    Vettel Webber tanításai ellenére sem érzi a harmadik szektort

    Sebastian Vettel saját bevallása szerint már a kezében érezte a pole-t – az első két szektort követően több mint négytizedes előnye volt -, ám egy kusza utolsó szektor után csak a második helyre tudta kvalifikálni magát, mindössze öt századra Lewis Hamiltontól. A német ennek ellenére elégedett az eredménnyel, különösen a pénteki nap fényében.

    „Szerintem meglehetett volna a pole, így a vége nem volt teljesen happy end” – nyilatkozta. „De ha figyelembe vesszük, hol voltunk ma reggel, a Q1-re jó irányba változtattunk és sikerült visszahoznunk magunk a meccsbe. Tegnap egyáltalán nem voltam elégedett az autó egyensúlyával, ma viszont szenzációs volt. Tegnap éreztem, hogy ez benne van az autóban, csak nem tudtam kihozni belőle, ma viszont hihetetlen volt, különösen az első két szektor. A körülmények trükkösek voltak a szélnek köszönhetően; kicsit ki is fogott rajtam az utolsó szektorban, a kedvenc helyemen. Mark Webber rengeteg leckét adott nekem erről a szektorról az évek során, de még mindig nem sikerült ráéreznem – lehet, vissza kellene mennem a suliba és megint átismételni, mert még mindig nem jöttem rá a trükkjére. Biztos vagyok benne, hogy megfelelő ritmussal holnap minden rendben lesz.”

    Az öröm majdnem ürömbe fulladt a harmadik szabadedzés és az időmérő közötti szünetben, Vettel autójában ugyanis elővigyázatosságból motort kellett cserélni (ezzel több motorelemből már a harmadiknál jár). A négyszeres világbajnok kalapot emelt a Ferrari szerelői előtt, akik „fenomenális munkával” két óra alatt teljesen kicserélték az erőforrást. A Q1 kezdő szakaszaiban még úgy festett, feleslegesen dolgoztak, miután néhány másodpercre megmakacsolta magát a motor, ám végül a probléma megoldotta önmagát.

    „A csapat fenomenális munkát végzett” – dicsérte a Ferrarit Vettel. „Meg is lepődtem, egy motorcsere ugyanis közel három órát vesz igénybe, ha sietsz, nekik azonban sikerült két órán belül elintézniük. Öt perccel kettő előtt már készen álltunk a Q1-re, így jár nekik egy hatalmas köszönet. Kimi szerelőgárdája is beszállt; a garázs egyik oldalán az egyik autónál talán két szerelő volt, míg a másiknál mindenki ott nyüzsgött, mint egy méhraj.”

    Az említett Kimi Räikkönen a negyedik helyen zárt a másik vörös masinával, bő kéttizedes lemaradással csapattársa mögött.

  • Hamiltoné az első rajtkocka

    Hamiltoné az első rajtkocka

    A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es Spanyol Nagydíj szombati időmérő edzésén, így a vasárnapi futamot ő kezdheti majd meg az élről.

    A 32 éves versenyzőnek ez az idei harmadik, és pályafutása 64. pole pozíciója, ezzel eggyel marad el az örökranglistán a legendás brazil Ayrton Sennától és néggyel a csúcstartó, hétszeres vb-győztes német Michael Schumachertől.
    A Spanyolországban harmadik időmérős sikerét arató Hamilton mögött Sebastian Vettel, a Ferrari négyszeres világbajnok német pilótája végzett a második, Valtteri Bottas, a Mercedes finn versenyzője pedig a harmadik helyen.
    Az időmérő edzés legnagyobb meglepetését a hazai közönség előtt szereplő Fernando Alonso okozta, aki a mezőny egyik leggyengébb autójával, a McLaren-Hondával a hetedik pozícióban zárt. Csapattársa, a belga Stoffel Vandoorne csupán a 19. helyre volt képes ugyanazzal az autóval.
    A 66 körös Spanyol Nagydíj vasárnap 14 órakor kezdődik.
    A teljes rajtsorrend:
    ———————
    1.sor:
    Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
    Sebastian Vettel (német, Ferrari)
    2. sor:
    Valtteri Bottas (finn, Mercedes)
    Kimi Räikkönen (finn, Ferrari)
    3. sor:
    Max Verstappen (holland, Red Bull)
    Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull)
    4. sor:
    Fernando Alonso (spanyol, McLaren)
    Sergio Perez (mexikói, Force India)
    5. sor:
    Felipe Massa (brazil, Williams)
    Esteban Ocon (francia, Force India)
    6. sor:
    Kevin Magnussen (dán, Haas)
    Carlos Sainz Jr. (spanyol, Toro Rosso)
    7. sor:
    Nico Hülkenberg (német, Renault)
    Romain Grosjean (francia, Haas)
    8. sor:
    Pascal Wehrlein (német, Sauber)
    Marcus Ericsson (svéd, Sauber)
    9. sor:
    Jolyon Palmer (brit, Renault)
    Lance Stroll (kanadai, Williams)
    10. sor:
    Stoffel Vandoorne (belga, McLaren)
    Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso)

    Szöveg: MTI

  • Hosszabb lesz a DRS-zóna Barcelonában

    Hosszabb lesz a DRS-zóna Barcelonában

    Az FIA beleegyezett abba, hogy a Spanyol Nagydíjon az előzések segítése érdekében meghosszabbítsák a célegyenesre kijelölt DRS-zónát.

    A szélesebb és gyorsabb 2017-es autók az előzési manőverek számának csökkenését vonták maguk után, miután a követő autó előtti turbulens levegő miatt a hátul haladó versenyző nem tudja megfelelően követni riválisát, a féktávok rövidebbé válása pedig kevesebb hibalehetőséggel jár együtt. Az Ausztrál és Kínai Nagydíjakat követően ugyan volt már hivatalos vizsgálás az FIA részéről,  és akkor a DRS-zónák manipulálása ellen döntöttek, az előzésekben meglehetősen gyér Orosz Nagydíj után azonban a péntek esti versenyzői megbeszélésen felvetették a hosszabb zóna ötletét.

    A célegyenesre ráfordító gyors kanyar miatt Barcelonában eleve nehézkes az előzés, ez pedig arra ösztökélte az FIA-t, hogy 100 méterrel meghosszabbítsa a DRS-zónát. Az eredeti tervek szerint az aktiválási pontot a kanyarkijárat után 157 méterrel jelölték ki, ezt azonban visszatolták 57 méterre szombat reggeltől. Habár maguk a versenyzők szorgalmazták a változást, a nagyobb képet tekintve már koránt sem olyan biztosak benne, hogy az előzéseket segítő piszkálódások jelentik a megoldást az F1 problémáira.

    „Nem támogatom a DRS-zónák növelését” – mondta Sebastian Vettel. „Amikor néhány évvel ezelőtt meghoztuk ezt a szabályt, minden túl könnyűvé vált; habár a hátul haladónak ez remek hír volt, mert csak szimplán átléphette az előtte lévőt, de az előzés szó nem ezt takarja. Ami Barcelonát illeti, az utolsó kanyar miatt mindig is nehéz volt itt közel maradni az egyenesben. Személy szerint persze szeretnék minél közelebb lenni, hogy utána megpróbálhassak valamit, de ennek is kihívásnak kellene lennie. Nem szabadna a megérkezés pillanatában máris elszáguldanod a másik mellett, vagy olyan eszközöket használnod, amelyek szorosan a másik mellé repítenek. Dolgoznod kellene érte, különféle ívek és dolgok kipróbálgatásával.”

     

     

     

  • NASCAR mintára nyitna az F1, hogy több versenyképes csapat legyen

    NASCAR mintára nyitna az F1, hogy több versenyképes csapat legyen

    Ross Brawn azt szeretné, ha a Forma-1 a NASCAR mintáját tudná követni a tekintetben, hogy ott mikor egy autót átvizsgálnak, azt a rivális csapatok is figyelemmel követhetik.
    Mindeközben az F1-es csapatok igyekeznek egyedi megoldásaikat titokban tartani a többiek előtt. Brawn azonban úgy véli, hogy a titkolózás megszüntetése azt eredményezhetné, hogy több csapat tudna versenyképes lenni.
    A NASCAR esetében minden versenyhétvégén a kvalifikáció és a verseny előtt is, technikai ellenőrzésen esnek át az autók. Ezt pedig a rivális csapatok is figyelemmel követhetik. A versenyek után pedig pár kiválasztott autót, köztük a győztes autóját, a NASCAR kutatási és fejlesztési létesítményébe viszik gépátvételre, amit pedig még a rajongók is figyelemmel követhetnek online.
    „A NASCAR-ban odamehetsz és megnézheted mások autóját, megnézheted mi van benne.” – mondta Brown. „Ők így tartanak mondhatni minden versenyképesen. Senki sem tiltakozik, senkinek nincs gondja ezzel. Ez olyan filozófia, amin el kellene gondolkodni.”
    „Ez egy nyílt ajtós politika, szóval minden más csapat mehet és vizslathatja (a vizsgált autót).” – mondta a NASCAR műszaki ellenőrzési és engedélyezési osztályának alelnöke, Chad Little. „Szorosan egymás mellé parkolnak, ahogy a garázsban is, senki nem fed el semmit. Ha egy elem lekerül, azt bárki megnézheti.”
  • A Forma-1 új tulajdonosai új élményekkel gazdagítják a rajongókat is!

    A Forma-1 új tulajdonosai új élményekkel gazdagítják a rajongókat is!

    Korábban már lehetett tudni arról, hogy a Forma-1 új urai, a Liberty Media komoly terveket szövögetnek arra nézve, hogy egy versenyhétvége még inkább vonzza a rajongókat, és hogy ez a koncepció Barcelonában valósul meg először.

    Még mielőtt megkezdődik az akció a pályán, bemutatásra került az új Fan Festival, amely még külön dedikált tv csatornát is kap, és már sikerrel mutatkozott be a rajongók körében Silverstoneban és Melbourneben. Megújul a Fan Zone is, amiben helyet kapnak szimulátorok, kerékcsere bajnokság, de helyi lemezlovasok is várják majd a rajongókat.

    Lesznek versenyszámok, amikben a rajongók Paddock Club jegyeket nyerhetnek, és fényképezkedhetnek is majd a csapatokkal. Olyan díjak is lesznek majd, mint például valakit körbevisznek az adott pályán a kétüléses F1-es autóval.

    A Paddock Club vendégeit is új lehetőségek várják idén már: egy a szériával együtt utazó garázsban exkluzív versenyautókat tekinthetnek meg, sőt akár a versenyzőkkel együtt parádézhatnak a kamionon, amikor bemutatják őket a közönségnek.

    A Forma-1 kereskedelmi igazgatója, Sean Bratches lelkes:

    „A királykategória nagy változáson megy át, és az idei Spanyol Nagydíj a márka történelmében egy mérföldkő lesz. Kezdetektől fogva az volt a célunk, hogy a rajongókat közelebb hozzuk a cirkuszhoz, és az, hogy nagyobb vonzereje legyen a  sportnak. Az ezen a héten debütáló Fan Festival még csak a kezdete az új utunknak, és izgatottan várjuk, hogy élettel töltsük meg a versenyeket más módon is már ezen és a soron következő szezonokban.”

  • Ricciardo szerint Verstappen erőssége egyben a gyengesége is

    Ricciardo szerint Verstappen erőssége egyben a gyengesége is

    Max Verstappen jobban tenné, ha odafigyelne mindarra, amit a Forma-1 idősebb versenyzői mondanak – állítja csapattársa, Daniel Ricciardo. Az ausztrál szerint Verstappen egyik gyengesége épp annak fiatalos függetlensége, bár szerinte idővel ez is elmúlik majd.

    „Nyilvánvaló, hogy képes a határon autózni, és ez persze jó dolog.” – mondta Ricciardo az Autosportnak. „A gyengesége talán a kora. De nem a sport tekintetében, inkább csak úgy az életben.”

    „Talán magába szív valamit az idősebbektől.”

    „Sokan azt mondják: ‘Nézd, nem gondoljuk, hogy ez így jó lenne’, vagy ilyenek. És Max meg úgy reagál, hogy ‘tudom én, hogy mit csinálok’. Talán erősség, hogy ilyen független, de gyengeség is egyben…”

    „De idővel érettebb lesz, talán jobban megfogadja majd az idősebbek tanácsát.”

    Mindezek ellenére Ricciardo úgy ítéli, hogy jó a kapcsolata Vertappennel.

    „Én mindig próbálok tanulni mindenkitől.” – mondta az ausztrál. „Mert ez egy technikai sport, mindig akad valami, amit meg lehet tanulni. Más technika, vagy valami autóbeállítás. Nem tudom konkrét dologról állítani, hogy Maxtől tanultam, mert ezeket tudat alatt tanuljuk meg.”

    „Mivel mindketten nagyon motiváltak vagyunk és nagyon nyerni akarunk, rendre nyomjuk egymást előre, de a mérnökeink is próbálnak más beállításokat találni. Elég különböző beállításokkal kezdtük, aztán összeolvasztottuk a kettőt.”

    „Valahogy így tanul az ember.”

  • Új „digitális dolgokat” tervez bemutatni az F1 a hétvégén

    Új „digitális dolgokat” tervez bemutatni az F1 a hétvégén

    A Forma-1 vezérigazgatója, Chase Carey azt mondja, hogy a közösségi médiára vonatkozó szabályok lazítása – a csapatokra és versenyzőkre vonatkozóan – sikert eredményezett, és hogy még inkább a rajongók kedvére tegyenek, további digitális újításokat vezetnek majd be a Spanyol Nagydíjon.

    A csapatok és versenyzők már a szezon előtti teszteken engedélyt kaptak arra, hogy videós tartalmakat is közzétegyenek a paddockból, közösségi oldalaikon. Ez korábban tiltott volt.

    Az azonban továbbra sem engedélyezett, hogy a pályán mozgó autókról készüljenek mozgóképes felvételek. Erre csak a szerződött tévétársaságoknak van joguk.

    „Kiterjesztettük a közösségi médiás lehetőségeket a versenyzőkre, csapatokra, promóterekre, ami három-négyszeres növekedést eredményezett a videós közösségi médiás tartalmaink nézettségében.” – mondta Carey.

    „Ezen kívül az FIA-vel és a csapatokkal együttműködésbe kezdtünk, annak érdekében, hogy a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani a rajongóinknak.”

    „Nagyon sok tennivalónk van még, és jó kezdésen vagyunk túl négy versennyel, erős volt a televíziós nézettség és a digitális elköteleződés is.”

    „Ezen a hétvégén Európába érünk, Barcelonában, és pár új dolgot fogunk bemutatni a rajongóknak.”

    „Olyan dolgokat fejlesztünk, melyek eddig nem voltak, például adatbázisok, digitális felületek, és további marketing eszközök, melyek szükségesek ahhoz, hogy jobban informált rajongóbázisunk legyen szerte a világon.”

  • Gerhard Berger hisz Michael Schumacher felépülésében

    Gerhard Berger hisz Michael Schumacher felépülésében

    Gerhard Berger hisz benne, hogy egy nap Michael Schumacher felépül, miután 2013-ban súlyos fejsérülést szenvedett egy síbalesetben, és még ma sem tud járni.
    „Én hiszek a csodában, és nagyon remélem, hogy hamarosan pozitív híreket fogunk hallani Michaelről.” – mondta Berger a Kolner Expressnek.
    Berger kapcsolatban áll Schumi feleségével, Corinnával, és fiával, Mickkel.
    „Ahogy Corinna és Mick megbirkóznak ezzel a bonyolult szituációval, az csodálatra méltó.” – folytatta Berger. „Szerintem bámulatos történet, hogy Mick a szívére hallgatott és profi versenyző akar lenni. Persze elképesztően nehéz Michael nyomaiba lépni, de Micknek megvan hozzá a tehetsége és megfelelő környezetben van ahhoz, hogy elbírjon a rá nehezedő nyomással. Ő is Schumacher és tudja, mit csinál.”