Kategória: Formula 1

  • Alonso: Ha 25 futam lesz, akkor lelépek

    Alonso: Ha 25 futam lesz, akkor lelépek

    Az elmúlt években már megszokhattuk, hogy egy-egy változást nem igazán támogatják a Forma-1 aktuális szereplői, akik különféle módon fejezik ki nemtetszésüket, van olyan, akit nem igazán lehet emiatt komolyan venni, de van olyan is, aki igen komoly mondatokat fogalmaz meg, ilyen például a kétszeres világbajnok Fernando Alonso.

     A Forma-1 új tulajdonosai már a legelején egyértelművé tették, hogy számukra az elsődleges szempont a versenynaptár radiális átalakítása lesz. A terveik szerint 25 futam lesz egy évben, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy naptári év egészét nézve minden második héten lenne verseny.

    A csapatok nagyrésze őrültségnek nevezi a Liberty Media tervét, ugyanis a költségek jelentősen megnőnének, illetve a csapattagoknak nagyon kevés ideje lenne a családra és a pihenésre.

    Azon kívül, hogy a Liberty a régi, tradicionális pályákat szeretné visszahozni a versenynaptárba, szeretne még legalább két futamot az Egyedült Államok területén. Olyan nagyvárosokba is szeretnék elvinni a száguldó cirkuszt, mint például Miami, Las Vegas vagy New York.

    A pilóták közül talán a spanyol Fernando Alonso emelte fel legjobban a hangját a naptárbővítés ellen.

    „Mikor 2001-ben debütáltam, akkor még 16 futam volt egy szezonban. Aztán szép lassan elértük az eddigi rekordot jelentő 21 versenyt. Idén pedig 20 futamot kell teljesítenünk. Minden pihenő időre szükségünk lenne. Ha valóban 25 verseny lesz egy évben, akkor én otthagyom a Forma-1-et.” Mondta a kétszeres bajnok egy spanyol tévécsatornának.

    Nem Alonso volt az első – és vélhetően nem is az utolsó – aki nyilvánosan kritizálta a királykategória valamilyen megoldását, szabályát, tervét.

    A Ferraritól többször is próbálták elvenni a történelmi bónuszát (ami nagyjából évi 100 millió eurót jelent), ekkor az olaszok a kiszállással fenyegetőztek. A Red Bull is kimondta, hogyha nem változtatnak a motorszabályokon akkor ők is hátat fordítanak a sorozatnak. Hozzájuk csatlakozott még a Force India, aki az igazságtalan pénzelosztás miatt lépett fel keményen.

    Legutóbb pedig a Mercedes kiszállása röppent fel a sajtóban Eddie Jordan szavai nyomán. Ám ezeket a híreket a Mercedes részéről igyekeztek hamar lezárni, és tagadni.

     

  • Jövőre is változatlan marad a Red Bull pilótafelállása

    Jövőre is változatlan marad a Red Bull pilótafelállása

    A Red Bull tagadja, hogy változhat a versenyzőpárosuk 2018-ban.

    Jelenleg Daniel Ricciardo és Max Verstappen vezetnek az energiaitalosoknál, azonban egyre több pletyka kering arról, hogy változás történhet jövőre ezen a téren. Többen úgy vélik, hogy Ricciardo a Ferrarihoz igazolhat, az ő helyére pedig Sainz kerülhet, helyet engedve ezzel a Toro Rossonál Pierre Gasly-nek.

    Christian Horner csapatfőnök azonban tagadja ezt.

    „Mindkettejüknek egyértelmű szerződése van. Nincs kétségem afelől, hogy Max és Daniel fogják vezetni az RB14-et jövőre.” – mondta Horner.

  • Räikkönen szerint nincs kedvezményezett a Ferrarinál

    Räikkönen szerint nincs kedvezményezett a Ferrarinál

    Kimi Räikkönen elutasítja a feltevést, mi szerint csapattársa, Sebastian Vettel első számúként lenne kezelve a Ferrarinál.

    Monacóban Räikkönen rajtolhatott az élről, meg is tartotta vezető pozícióját a versenyen, ám a boxkiállások során Vettel elé került. Ezzel a legtöbben, köztük Lewis Hamilton is, elkönyvelték, hogy Vettel az első számú a Ferrarinál.

    „Nem, nincs nálunk semmi ilyesmi.” – mondta Räikkönen az Autosportnak. „De mikor a szezonnak azon szakaszához érkezünk, hogy az egyik félnek van esélye (bajnoki címre), és a másiknak nem, akkor ez normális. Ez mindig is így volt minden egyes csapatnál az F1-ben. Nekem ezzel semmi bajom nincs, ez fair játszma.”

    Räikkönen Hamilton véleményére is reagált.

    „Nem tudom, hogy ő mennyit tud más csapatokról. De bármit is gondol, hát tegye. Mi tudjuk, hogy mit csinálunk, és olykor vannak ilyen esetek is, de ez nem szokatlan.”

    „Ismerjük a csapatunk szabályait, tudjuk mit akar a csapat, ez ilyen egyszerű. Olyan keményen versenyzünk, ahogy tudunk. Mindig próbáljuk legyőzni egymást, valamelyikünk mindig előrébb lesz a másiknál. Ez most is így történt.”

    Amikor arról kérdezték Vettelt, hogy van-e első számú a csapatnál, így felelt: „Nem, nincs.”

    „Az évnek ebben a szakaszában nincs értelme, mivel sok verseny van még hátra. Igyekszünk nem sok energiát pazarolni arra, hogy mit gondolnak mások rólunk.”

    A monacói dobogón állva azért úgy tűnt, Räikkönent igencsak frusztrálja, hogy alulmaradt. Azonban ő tagadja, hogy idegesítené a helyzet.

    „Nem idegesít. Sosem idegeskedem. Nem örültem a második helynek, ennyi az egész.”

  • Hamilton megtalálta nemrégi szenvedései okát

    Hamilton megtalálta nemrégi szenvedései okát

    Lewis Hamilton szerint nem egy hatalmas hiba okozta oroszországi és monacói alulteljesítését, hanem több, az autó beállításával összefüggő apróság. A brit két győzelme ellenére is már 25 ponttal van lemaradva  a bajnokságot vezető Sebastian Vettel mögött, miután Szocsiban és Monte Carlóban is szokatlanul visszafogott teljesítményt produkált. Közös kapocs a két helyszín között, hogy mindkettőn nehéz felmelegíteni a Pirelli ultralágy abroncsait; a Mercedes jobban is szenvedett, mint a Ferrari, ám házon belül is jelentős eltérés volt Hamilton és Valtteri Bottas között: a két versenyről Bottas egy győzelmet és egy negyedik helyet szállított Brackleybe, míg Hamilton csupán egy negyedik és egy hetedik pozíciót.

    „Szocsiban máshogy voltak beállítva az autók” – magyarázta Hamilton. „Látszólag nem voltak hatalmas különbségek, csak jelentéktelen apróságok – például a kanyarbemeneti és a kanyarközepi/-kijárati stabilitás és az egyensúly máshogy volt kalkulálva kettőnknél. Az én autóm nagyon ideges volt a kanyarok elején, így kénytelen voltam a kanyar közepére alulkormányzottan vezetni. Rengeteg ilyen bonyolult dologról van szó. Emellett pedig ott van a gumihőmérséklet és ennek kihasználási módjai. Kis dolgok, amiket lassan kezdünk megtalálni.”

    Monacóban a Bottashoz képesti hátrányt Hamilton a két autó fékerő-eloszlásbeli és mechanikai egyensúlybeli különbségével magyarázta. A háromszoros világbajnoknak az időmérőn várnia kellett a boxutca végén, hogy zöldre váltson a lámpa, ennyi idő pedig elég volt ahhoz, hogy gumijai lehűljenek, ezután pedig tapadáshiánnyal küszködött és kétszer is majdnem a falnak csapta Mercedesét.

    „Néha a fékerő-eloszlás a ludas” – fűzte hozzá Hamilton. „Legutóbb inkább a fékegyensúllyal és a mechanikai egyensúllyal voltak problémáim, és az sem segített, hogy több bemelegítő kört kellett tennünk. A negyedik körre a gumik sokkal jobban működtek, mint az elsőben, de a Ferrariknak azonnal jól működik. Jelenleg azt próbáljuk megérteni, hogyan tudnánk gyorsabban üzemi hőfokra melegíteni az abroncsokat. A Q2-ben viszont ha befejezhettem volna az utolsó köröm, bejutottam volna a Q3-ba, mert csak egy tizeddel voltam Valtteri ideje mögött.”

  • Zanardi szerint Kubica visszatérhet

    Zanardi szerint Kubica visszatérhet

    Alex Zanardi úgy gondolja, hogy van esély arra, hogy Robert Kubica visszatérjen a Forma-1-be.

    Nem rég még azt nyilatkozta a lengyel versenyző, hogy ez körülbelül lehetetlen, a héten azonban már tesztelt Valenciában, a Renault-val.

    „Nem tudom, mit tartogat a jövő.” – mondta Kubica már a teszt után.

    Többen pedig már azt találgatják, hogy talán a lengyel válthatja majd a Renault-nál a sok kritikát kapott Jolyon Palmert.

    Alex Zanardi, aki 2001-ben baleset következtében elvesztette lábait, mára ismét versenyez, ezen kívül paralimpiai bajnok is. Őt a Corriere della Sport kérdezte Kubica esetéről.

    „Azt olvastam, hogy több, mint 100 kört teljesített, szóval képes lenne visszatérni a sportba.” – mondta az 50 éves Zanardi. „És véleményem szerint ez nem egyszeri alkalom volt, hogy Renault engedte neki, hogy vezessen. Remélem, hogy visszatér, mert nagyon jó versenyző, nagyon jó ember, kedves fickó és persze ez hatalmas sztori is lenne.”

     

     

  • Ultimátumot adott a Hondának a McLaren!

    Ultimátumot adott a Hondának a McLaren!

    Egyre inkább találgat mindenki a Honda és a McLaren közös jövőjével kapcsolatosan, nincs ez másképp az előttünk álló Kanadai Nagydíjon sem. A japán gyártónak azóta gondjai vannak, mióta a McLarennel visszatértek a Forma-1-be 2015-ben, és az egykori brit topcsapatnál betelt a pohár. Olyannyira, hogy akár fel is bontanák a szerződésüket, és vásárolnának 2018-ra a Mercedestől motorokat.

    A spanyol Marca sportlap szerint Zak Brown frissen kinevezett csapatfőnök is telítődött, és 90 napos határidőt kapott a Honda arra, hogy látványosan feljavuljanak, ezt állítja a Diario Sport is. Egy másik spanyol újság az AS még tovább megy, szerintük a McLaren türelme még előbb elfogy majd. Ők azt állítják, hogy a nyári szünet utáni első versenyen, tehát Belgiumban hoz döntést majd Brown Eric Bouillerrel közösen, annak ellenére, hogy a csapat arra számít, hogy előtte a Hungaroringen versenyképesek lehetnek majd.

    Manuel Franco szóvivő ennyit mondott: „Spáig adtunk határidőt nekik. Amennyiben Belgiumban nem leszünk a megfelelő szinten, tehát az időmérő edzés utolsó fázisába bejutnak a versenyzőink, és a top csapatokkal állunk harcban, akkor a McLaren azt a döntést hozza meg, hogy folytatja a megkezdett tárgyalásait a Mercedesszel.”

  • A Mercedesnél reagáltak a kiszállást érintő pletykákra

    A Mercedesnél reagáltak a kiszállást érintő pletykákra

    A napokban a korábbi Forma-1-es csapatfőnök Eddie Jordan egy egészen komoly témát dobott fel a világsajtónak, miszerint a Mercedes istálló 2018 után elköszön a száguldó cirkusztól, hiszen már mindent megnyertek, innentől kezdve még nehezebb dolguk lesz, és csak veszíthetnek ezzel. A németek most elég dühösen reagáltak Jordan szavaira.

    A német Focus magazinnak a Daimler szóvivője nyilatkozott: „Ezek az információk teljesen tévesek. Még csak meg se fordult a fejünkben ilyen terv.”

    Jordan azonban azt is elmondta, hogy Monacóban hosszasan beszélgetett a Daimler igazgatójával Dieter Zetsche, ezen beszélgetés alapján vonta le azokat a következtetéseket.

    „Hosszan beszélgettem Zetsche úrral, ahol felvázoltam neki az elképzeléseimet, hogy mi lenne jó döntés hosszabb távon a Mercedes számára, és ő nem ellenezte ezen ötleteimet.”

    A Mercedes csapatfőnöke Toto Wolff azonban elég határozottan válaszolt Jordannek.

    „Monaco egy olyan hely, ahol az emberek szeretnek szórakozni, és ahogy látom valaki eléggé túlzásba vitte. Ez a hír teljesen alaptalan, nem tükröz mást, mint csupán egy ember rosszindulatú találgatását. A Mercedes 2020-ig elkötelezte magát a száguldó cirkusz iránt, és jelenleg is tárgyalásban állunk az új tulajdonossal a következő ciklusról is.” Mondta Wollf a DPA hírügynökségnek.

  • Újra lehet Portugál Nagydíj a versenynaptárban

    Újra lehet Portugál Nagydíj a versenynaptárban

    Az Autosport információi szerint az Algarve versenypálya tulajdonosai tárgyalni kezdtek a Forma-1 vezetőivel arról, hogy ismét legyen Portugál Nagydíj.

    Az utolsó portugál versenyre 1996-ban került sor, Estorilban. 13 éven át rendeztek F1-es futamot.

    Úgy tudni, hogy a portugál kormány megkérte az Algarve pálya főnökeit, hogy térképezzék fel a lehetőségeket, van-e esély arra, hogy a Forma-1 visszatérjen az országba.

    A pálya úgy véli, készen áll a versenyrendezésre, ám komoly versenytársuk a francia Paul Ricard versenypálya, mely 10 éve nincs a naptárban, ám szintén visszatérne 2018-ban, csak úgy, mint Németország.

    Az algarve-i pálya azonban még sosem rendezett F1-es futamot, noha járt már Forma-1-es technika az aszfaltcsíkon. Háromszor rendeztek ott tesztet, egyszer 2008 decemberében, és kétszer 2009 januárjában, melyeken a Ferrari, a McLaren, a Toyota, a Renault, a Toro Rosso és a Williams csapatok voltak jelen.

    A pálya korábban rendezett WSBK, A1GP és FIA GT versenyt is. Az Autodromo Internacional do Algarve szeretné újra visszahozni Portugáliába a Forma-1-et. Ez egy régi vágya Európa braziljainak, és főleg gazdasági okai vannak annak, hogy jó ideje nem rendeztek ott versenyt. Múlt héten pedig Lando Norris itt próbálhatta ki a McLaren F1-es betontorpedót.

    Paulo Pinheiro pályaigazgató egyelőre nem nyilatkozott a témában.

  • A Mercedes 2018 után kiszállhat a Forma-1-ből?

    A Mercedes 2018 után kiszállhat a Forma-1-ből?

    2018 végén bombaként fog robbanni a hír, miszerint a Mercedes gyári csapatként kiszáll a száguldó cirkuszból, legalábbis a korábbi csapatfőnök Eddie Jordan szerint – és mint tudjuk, az ír általában nagyon jól informált az ilyen ügyekben.

     Az évszázad legmeghökkentőbb gyártói kivonulása lenne az, ha a Mercedes valóban 2018 után már nem kívánná folytatni a munkát a királykategóriában. Márpedig Eddie Jordan kész tényként állítja, hogy a Mercedes el fogja adni a csapatát a 2018-as szezon után, de motorszállítóként továbbra is maradnának a Forma-1-ben.

    Az egykori Jordan csapat alapítója az Auto Bildnek adott interjújában mondta ezt, majd azt is megemlítette, hogy nagy eséllyel Ázsiában találhatnak majd vevőt a csapatra.

    Ha valakinek, akkor az ír üzletembernek joggal hihetünk, ugyanis a korábbi években is számos hihetetlennek tűnő információkkal rukkolt elő, amik aztán később valósággá is váltak, például elsők között mondta, hogy Michael Schumacher vissza fog térni a gyári Mercedesszel, illetve ő volt az aki először beszélt Hamilton Mercedeshez igazolásáról is, és ezek később pont úgy alakultak, ahogy ő felvázolta.

    „Azt hiszem, hogy idén és jövőre is a Mercedes a bajnoki címért fog harcolni, ám azt követően Stuttgartban meghoznak egy döntést, miszerint kiszállnak a Forma-1-ből és csak motorszállítóként maradnak jelen. Emiatt Vettelnek nem lenne értelme az ezüstnyilakhoz szerződnie.” Mondta Jordan.

    Miért döntenének így a németek? Eddie Jordannek erre is volt egy logikusnak tűnő válasza.

    „Mivel a Mercedes az elmúlt években mindent megnyert, viszont az idei évtől kezdve már egyre nehezebb lesz ez számukra. Emiatt sokkal ésszerűbbnek tűnik az, hogy elkezdik csökkenteni a költségeket. Ezt úgy lehet megtenni, hogyha gyári csapatként nem folytatják tovább, hanem visszatérnek a korábbi F1-es modelljükhöz, azaz a high-tech motorok gyártásához. Én ugyanazt tenném, mint ők.”

    A Mercedes éves szinten közel 300 millió eurót költ csak a Forma-1-es szerepvállalásra. A cégcsoport korábban már próbált befektetőket találni, akkor nem sikerült. A legfrissebb információk szerint a 2018-as eladás iránt Ázsiából van komoly érdeklődés.

    Ha a csapat valóban kiszáll az F1-ből, akkor minden erejükkel a Formula-E-re tudnának koncentrálni ugyanis az már gyakorlatilag biztosra vehető, hogy csatlakozni fognak az elektromos sorozathoz, ráadásul pont 2018 után, ami egy elég érdekes egybeesés Jordan szavaival…

  • Wolff: Már nem a Mercedes a cím esélyese

    Wolff: Már nem a Mercedes a cím esélyese

    Toto Wolff szerint az első hat futam alapján már nem a Mercedes a favorit a 2017-es F1-es bajnoki címre. Ez a kijelentés a konstruktőri és egyéni bajnokságra is igaz: az előbbiben a Mercedes 17 ponttal követi a Ferrarit, utóbbiban azonban Lewis Hamilton hátránya már 25 pont (azaz egy futamgyőzelemnyi) Sebastian Vettellel szemben. A győzelmi arányok is jelentősen módosultak a tavalyi és az idei év között: míg idén az ezüst nyilak három versenyt nyertek hatból, 2016-ban ugyanez az arány hatból öt volt 67 pontos vezetés mellett. Habár Niki Lauda kissé túlvészmadárkodta a helyzetet, amikor nemrég kijelentette, a Mercedesnek csak akkor lehet esélye, ha Vettel legalább egyszer kiesik, Wolff nem rest elismerni a Ferrari jelenlegi lépéselőnyét.

    „Tetszik az esélytelenebb szerepe, mert az emberek általában örülnek, ha végül győzedelmeskedik” – kezdte Wolff. „Őszintén szólva már az év eleje óta ez a helyzet szerintem. Folyton túlcsúszunk a gumik optimális tartományán; még nem volt olyan, hogy egy hétvége folyamán  mindkét versenyző és mindkét autó eltalálja a helyes működési tartományt. Szocsiban Valtteri kivételes teljesítményt nyújtott, ezt azonban Lewis autóján nem tudtuk megismételni. Barcelonában ezzel szemben Lewis nyújtott kivételes teljesítményt, ez a kiegyensúlyozatlanság pedig végigkísérte a szezonunkat eddig. A Ferrari ellenben már a barcelonai tesztek óta, az elejétől fogva gyors, szóval igen, nem mi vagyunk a favoritok. Fel kell zárkóznunk, ez az igazság.”

    Az elmúlt években megszokott teljesítményelőny elhamvadása mellett a Mercedesnek a legnagyobb problémát az idei (különösen az ultralágy) abroncsok működésre bírása jelenti. A Ferrari SF70H  sokkal szélesebb működési tartománnyal rendelkezik, ez pedig főként olyan pályákon jelent hatalmas előnyt, ahol kevés energia kerül a gumikba, ahogy ez Szocsiban és Monacóban látható volt. Mindez annak fényében érdekes tény, hogy a tavalyi szezonban a Ferrari és a Red Bull mellett a Mercedes volt a harmadik csapat, amely segédkezett a Pirelli idei konstrukcióinak tesztelésében és kialakításában.

    „Nem vagyok benne biztos, hogy ez előny volt” – vallotta be Wolff. „A kasztni és a gumik interakciója végeredményben nagyon komplex folyamat, tényezők tucatjai befolyásolják a megfelelő működés meglétét vagy hiányát. Nem kifogásokat próbálok keresni, elvégre másoknak sikerült kihozniuk a teljesítményt a gumikból, nekünk meg nem. Néhány riválisunknál, például a Red Bullnál, láthattuk, hogy messze, akár másfél másodperccel is elmaradnak az ideális körtől, majd a versenyen valahogy mégis összerakják és jól szerepelnek. Úgy fest, ez a probléma mindenkinél felbukkan, kivéve a Ferrarinál. Minden elismerésem nekik – olyan autójuk van, amely képes megbirkózni ezekkel az abroncsokkal.”