Kategória: Formula 1

  • Éjt nappallá téve dolgozott a Mercedes

    Éjt nappallá téve dolgozott a Mercedes

    A Kanadai Nagydíj előtt 10 napon át, éjt nappallá téve dolgoztak a Mercedes csapat tagjai a gyárban, és szimulátoron, miután Monacoban több problémájuk is akadt. A sok munka pedig kifizetődött: kettős győzelmet aratott a Mercedes Kanadában.

    „Összeült a mérnökcsoport, hogy higgadtan kielemezzék, mi történt.” – mondta Toto Wolff. „És folyamatosan, éjjel-nappal égtek a lámpák a gyárban, és az emberek dolgoztak a szimulátoron. Tíz napon át minden nap, egész nap talpon voltam, és senki nem pihent a csoportból. Nincs semmi csoda ebben a sportban, ez az adatok elemzéséről és a következtetésekről szól.”

    „Szóval átnéztünk minden területet, az aerót, az autó egyensúlyát, a beállításokat, a gumikat, és hogy miként vezetik a versenyzők az autót.”

    Bár Kanadában sikerrel zártak, Toto Wolff még sincs meggyőződve arról, hogy minden problémát sikerült megoldaniuk.

    Arra a kérdésre, hogy Kanada áttörést jelent-e a csapat számára, Wolff így felelt: „Sosem érzem ezt. Monaco elég kegyetlen volt, de nem zuhantunk depresszióba. Montreal elég jó volt, de nem mondanám, hogy megoldódtak a problémák. Persze már jobban értjük a dolgokat, az újabb adag hasznos adattal, de most továbblépünk Bakuba.”

     

     

  • Michael Douglas szerint Alonso távozik az F1-ből

    Michael Douglas szerint Alonso távozik az F1-ből

    A hollywoodi színész, Michael Douglas jó barátja a McLaren társ-tulajdonosának, Mansour Ojjehnek, így a Kanadai Nagydíj már nem az első alkalom volt, hogy Douglas a brit csapatnál vendégeskedett.

    Az amerikai színész szerint Fernando Alonso a szezon végén elhagyja a Forma-1-et.

    „Kedvelem Fernandót. Mesés versenyző.” – idézte Douglast a spanyol Marca. „De szerintem ez az utolsó éve. Nem tudom, hogy pontosan mi lesz a döntése, mit fog csinálni, de ő hihetetlen, és nagyon jó a McLaren számára.”

    „Sajnálom a McLarent és a Hondát, sokat vártam ettől a társulástól.” – mondta a színész már a spanyol AS-nek. „Különösen Fernandoval érzek együtt. Nagyszerű versenyző, és számomra nem csupán a legjobb most, de az egyik legnagyobb is a történelemben.”

  • Hamilton jobban kedveli Bottast, mint Rosberget

    Hamilton jobban kedveli Bottast, mint Rosberget

    Lewis Hamilton azt állítja, hogy tökéletesen működik munkakapcsolata új csapattársával, Valtteri Bottasszal.

    Nico Rosberggel bár valaha barátok voltak, az utolsó években elég negatívra fordult kapcsolatuk, köszönhetően annak, hogy leginkább ők ketten voltak harcban a bajnoki címért.

    Hamilton azonban elégedett új csapattársával, és nem bánná, ha jövőre is maradna Bottas a csapatnál.

    „Igen, Valtterivel másmilyen (kettős győzelmet szerezni).” – mondta a brit versenyző a Bildnek. „Jobb érzés, mint Rosberggel volt. Valtteri segít engem. Csapatként most egységesebbek vagyunk, mint valaha. És ha másként alakulnak majd a dolgok, én is segíteni és támogatni fogom őt.”

    A csapatfőnök, Toto Wolff szerint is jobb a helyzet, mint Rosberggel volt.

    „Elég csak megnézni az interakciójukat a pódiumon. Teljesen más, mint Lewis és Nico esetében volt.”

  • Steiner szerint nevetséges Sainz kifogása

    Steiner szerint nevetséges Sainz kifogása

    Gunther Steiner, a Haas csapatfőnöke szerint Carlos Sainz kifogása, hogy a tükrében nem vette észre Romain Grosjeant és ezért ütközött vele és Felipe Massával, szimplán nevetséges.

    Sainz a Kanadai Nagydíj első körében, a hármas-négyes sikánnál vágott be Grosjean elé, az így megforgatott Toro Rosso pedig irányíthatatlanná vált és beleütközött Felipe Massa vétlen Williamsébe. A spanyol azzal magyarázta manőverét, hogy Grosjean a tükre holtpontjában helyezkedett el, így nem vette észre, a helyzetet pedig szerinte a 2017-es autók alacsonyabb hátsó szárnyai és kisebb tükrei is nehezítik. Steiner azonban nem volt lenyűgözve a magyarázattól.

    „Ha már előre tudta, hogy kicsik, változtathatott volna rajtuk” – vágott vissza a Haas-csapatfőnök a tükrös védekezésre. „Ez nem a mi problémánk. A túl kicsi tükrök elég unalmas kifogásnak tűnnek; nem mondhatsz olyat, hogy ’oh a tükreim túl kicsik, nem látok bennük rendesen, de azért használom őket!’. Ez olyan mintha olyan szemüveget adnánk neked, amivel nem látsz, de továbbra is hordod, holott tudod, hogy nem jók, és folyamatosan nekirohansz a falnak.”

    A versenyirányítás is a Toro Rossót találta vétkesnek, és „potenciálisan veszélyes és gondatlan” vezetés miatt háromhelyes rajtbüntetést szabtak ki rá a következő Azeri Nagydíjra. Grosjean autója végül túlélte a csatát és a tizedik helyet szerezte meg a futamon egy 69-körös szuperlágyas etapot követően, miután az első kör végén ki kellett állnia kisebb javításokra. A másik Haasban Kevin Magnussennek sem volt incidensmentes hétvégéje, a dánt ugyanis megbüntették, amikor VSC alatt előzte meg Stoffel Vandoorne-t – a kihágást az sem semlegesítette, hogy Magnussen azonnal visszaengedte maga elé a McLarent.

    „Valahogy mindig minket találnak meg a büntetésekkel – ennyire nem lehetünk rosszak!” – ironizált Steiner. „Kevin hibázott, nem kellett volna olyan hamar kiugrania, de azonnal visszaadta a pozíciót. Igazából még nekem is utána kell néznem, pontosan hogyan is szól a szabály, mert ebben nem vagyok teljesen biztos. Igen, előzött VSC alatt, ami nem volt szabályos – de ezt azonnal vissza is adta. Talán jobban tette volna, ha elöl marad!”

  • Korrelációs problémák hátráltatják a Hondát

    Korrelációs problémák hátráltatják a Hondát

    Habár a próbapadon tesztelt motorspecifikációknál a Honda jelentős mértékű javulást észlel, ezt valamilyen rejtélyes okból kifolyólag képtelen a pályára is átvinni.

    A japánoknak sürgősen elő kell rukkolniuk valamivel, ugyanis a McLaren türelme vészesen fogy a motor javíthatatlannak tűnő megbízhatatlansága és teljesítménybeli hiányosságai láttán. A szezon első nagyobb fejlesztéscsomagja eredetileg a legutóbbi Kanadai Nagydíjra érkezett volna meg, ám ezt határozatlan időre elhalasztották, hogy további teszteléseknek vethessék alá a specifikációt. Yusuka Hasegawa, a Honda F1-es projektjének vezetője elárulta, az otthoni bázison elért megbízhatósági javulásokat nem tudják a pályán is reprodukálni, amely problémára eddig 2017 előtt nem nagyon volt példa.

    „Nem tudunk megfelelő körülményeket teremteni a próbapadon” – nyilatkozta Hasegawa. „A pályán tapasztalható körülményeket kellene a próbapadon is megteremtenünk. A működési körülmények azonban nem ugyanolyanok, így elsősorban azt kell megértenünk, ez miért van ekkora kihatással a megbízhatóságra. Tavaly már a próbapadon sikerült biztosítanunk a megbízhatósági javulásokat, most viszont utána kell járnunk, miért van ez a különbség a pálya és a gyár között, ami nem könnyű feladat. Javítanunk kell a pontosságon.”

    Sokáig úgy festett, hogy Kanadában megtörhet a McLaren idei pontnélkülisége, a 68. körben ugyanis Fernando Alonso a 10. helyen haladt. Néhány perccel a futam vége előtt azonban ismételten megadta magát a Honda, arra késztetve Éric Boullier csapatfőnököt, hogy „egyszerűen nem elég jónak” titulálja a japánok által nyújtott teljesítményt. Mindez különösen nyomasztó lehet a Honda számára, mivel a hét elején már Zak Browntól és Alonsótól is komoly és lényegében megalapozott kritikákat kaptak, rávilágítva a Honda esetleges F1-es alkalmatlanságára.

    „Megvan az ellenjavaslatunk, de még nem hoztuk el Kanadába, mert büntetéssel járt volna együtt” – magyarázta Hasegawa. „Ha már betonbiztosak vagyunk a fejlesztéssel kapcsolatban, akor stratégiai szempontokat is figyelembe véve kiválasztjuk, melyik pályán mutassuk be. Nem akarjuk, hogy a motor a pályán romoljon el, és ezért büntetést kapjunk.”

  • Verstappen: Elég siralmas eddig a szezon…

    Verstappen: Elég siralmas eddig a szezon…

    Max Verstappen a nem túl kecsegtető „siralmas” jelzővel illette eddigi 2017-es szezonját, miután öt futamon belül harmadszor esett ki potenciálisan sok pontot érő pozíciókból. A holland szenzációsat rajtolt a Kanadai Nagydíjon, ahol az ötödik helyről a második helyig rugaszkodott előre, közvetlen Lewis Hamilton mögé. A verseny 11. körében azonban hirtelen tönkrement az akkumulátora, legújabb kiesését pedig „komolyan siralmasként” tüntette fel.

    „Hirtelen minden erő és áram elment” – összegezte Verstappen. „Épp ki akartam gyorsítani, amikor minden összeomlott, a műszerfalamat is beleértve, így a csapattal sem tudtam már kommunikálni. Ez nagyon frusztráló érzés, amikor a második helyen haladsz. A rajtom remek volt, szerintem ez a valaha volt legjobb Red Bull-os rajt volt, végeredményben azonban így is üres kézzel távoztam, ami hatalmas szívás. Akár második is lehettem volna, vagy harmadik, ha kicsit rosszul jöttem volna ki a dolgokból.”

    A következő futam Bakuban a Red Bull nehezebb pályái közé tartozhat, Maxot azonban nem hatja meg túlságosan a helyzet, mert úgy véli, az „egész eddigi szezon siralmas, mindennel együtt”. Verstappen már az előző Monacói Nagydíj után is az egészségesnél idegesebb állapotban volt, amikor is egy utólag hátrányosabbnak bizonyuló taktika miatt a harmadik helyett meg kellett elégednie az ötödik hellyel, Kanada pedig még nagyobb csalódás számára.

    „A második helyen vagy, holott tudod, hogy az autó nem jó ennyire” – kezdte. „Ma azonban ott tudtad volna tartani, figyelembe véve, milyen nehéz volt itt előzni. Megszerezhettük volna; még csak harc sem volt [Bottasszal], mert folyamatosan húztam el tőle.”

    Christian Horner csapatfőnök osztotta versenyzője nézeteit a lehetséges második hely megszerzésével kapcsolatban.

    „Ha jól időzítettük volna a kiállást, nem látom, miért ne lehetett volna meg” – mondta Horner. „Úgy tűnt, hogy tisztes távolságban tartotta magától Valtterit, jó formában volt. Természetesen most csalódott, mert nagyon jó helyen haladt, de szerintem meglátja majd a pozitívumot is a dologban. Ha az összképet tekinti, azt fogja látni, hogy remekül teljesít, az autó is egyre erősebb és erősebb lesz, az újraindításnál pedig a vezető pozícióért harcolt. Noha az eredmények egyelőre elkerülték, még hosszú a szezon, ki fognak egyenlítődni a dolgok, és egyszer az ő ideje is eljön a következő futamok valamelyikén.”

  • Wolff nem akar nagyon belefolyni a McLaren ügyeibe

    Wolff nem akar nagyon belefolyni a McLaren ügyeibe

    Egyre kétségbeejtőbb a McLaren-Honda együttműködése, de Toto Wolff nem akar nagyon beleszólni ebbe a témába. A montreáli hétvége alatt is erősödött az a pletyka, hogy a britek kidobják a japán motor partnerüket, és inkább vásárolnának Mercedes motorokat 2018-tól kezdődően.

    A Bild ezzel kapcsolatban ennyit tudott kiszedni Wolffból:
    „Jelen pillanatban nem szeretnék belefolyni ezen értesülésekbe és beszélgetésekbe. Ez kellemetlen lenne a Hondának is.”

    A szóbeszéd azonban egyre komolyabb, olyannyira, hogy a McLaren elviekben hónapokon belül dobhatja a Hondát. A Forma-1-es motorokat jól ismerő névtelen szakember pedig azt állítja, hogy minimum három hónap kell ahhoz, hogy egy új motort építsenek bele bármelyik F1-es autóba. Ugyanakkor az is érthető, hogy a csapat csalódottsága a tetőfokára hágott. Fernando Alonso a legutóbbi kanadai kiesése után közölte:
    „Az egyenesekben fellépő sebességkülönbség miatt veszélyesek voltunk a többiekre nézve. A többiek úgy mentek el mellettem, mintha én állnék az autópályán. És az még hagyján, hogy pontokat hagytunk itt, Bakuban is utolsó leszek, mert egy újabb erőforrás ment tönkre.”

    Az igazán dühítő az, hogy hiába várja a McLaren a Honda Kanadára tervezett motorfejlesztését, nem lesz az bevethető állapotban Azerbajdzsánban sem. A problémát tetézi az is, hogy már a Honda Motor Company igazgatósági tanácsánál is elfogyott a türelem a reménytelen F1-es projekt miatt. Yusuke Hasegawa persze még mindig próbálja menteni a dolgot a nyilatkozatával, még úgy is, hogy tudja azt, hogy akár el is küldhetik a jelenlegi szerepköréből:
    „Érthető, hogy a legfelsőbb vezetésünk nem boldog most, de elkötelezettek vagyunk a hosszútávon. Próbálunk javulni, és lehet, hogy valaki jobban csinálná ezt, mint én. Magam részéről mindent megteszek, amit csak tudok.”

  • Kvyat „idióták gyülekezetének” nevezte az F1-es versenybírákat

    Kvyat „idióták gyülekezetének” nevezte az F1-es versenybírákat

    Pechesebb futamot nehéz lenne elképzelni annál, mint amit Daniil Kvyatnak sikerült átszenvednie a Kanadai Nagydíj vasárnapján, amelyhez az F1 versenyfelügyelete is jócskán hozzájárult.

    Az orosznak már a felvezető körön meggyűlt a baja autójával, a Toro Rosso ugyanis lefulladt a rajtrácson. Miután minden autó elhaladt már mellette, mire sikerült elindulnia, és az első safety car-vonalig nem tudta visszaszerezni eredeti rajthelyét, a szabályok értelmében a boxutcából kellett volna nekivágnia a futamnak, Kvyat azonban az eredeti 11. pozíciójába állt vissza. Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke ezt azzal magyarázta, hogy „mivel minden pilóta a pálya teljes szélességét kihasználja a gumik felmelegítéséhez, Daniilnak nehéz lett volna kockázatok nélkül visszavennie az eredeti pozícióját”, illetve hogy addigra már „túl késő volt a boxutcába hajtani”.

    A szabályszegést áthajtásossal jutalmazták a versenybírák, amit Kvyat kötelességtudóan le is töltött, ám később kiderült, a megfelelő büntetés egy tízmásodperces stop/go lett volna, így szerencsétlen Daniilnak kissé könnyített formában azt is le kellett töltenie a boxkiállásánál.

    „Egy olyan munkát kellene elvégezniük, ami szerintem nem is annyira bonyolult, de még ezt sem tudják normálisan megoldani” – füstölgött az orosz. „Nyilvánvalóan áthorkolták az egész délutánt az irodájukban, biztos kellett nekik egy kis kávé. El kellene törölni ezt a hülye szabályt – kinek jó ez egyáltalán? Mik vagyunk mi, taxisofőrök vagy F1-es versenyzők? Nem is értem… az egész egy cirkusz, idióták kib*szott gyülekezete. Beszélni is fogok Charlie-val, bosszant az egész, nagyon bosszant. Egy egyszerű munka, és még ezt sem tudja normálisan megcsinálni. Lehet, jobb lenne most kicsit visszavonulnom, mert nagyon felpaprikázott az eset, és nem szeretnék rosszat mondani egyikőjükről sem; még abban sem vagyok biztos, hogy ez Charlie [felelőssége], így először azt akarom megtudni, kinek a munkája ez. Annyit tudok biztosan, hogy a csapatmenedzserünk tíz körön át vitatkozott az FIA-val, hogy ne kelljen már még egy plusz büntetést kapnom, ők pedig csak annyit mondtak, hogy ’nem, bocsi, ez még jár’.”

    A bajokat csak tetézte, hogy az extra tíz másodperces büntetés után a rendes kiállás során probléma adódott a kerékanyával, a hosszas késlekedés pedig végül Kvyat versenyfeladásával járt.

  • Ocon már Bakura készül! Szimulátorral, otthon

    Ocon már Bakura készül! Szimulátorral, otthon

    Esteban Ocon nagyon nem volt elégedett a Kanadai Nagydíj végkimenetelével. Most már azonban előre tekint, és szimulátorozással készül a soron következő Azerbajdzsáni Nagydíjra.

  • Alonso: Veszélyesen lassú volt a McLaren-Honda

    Alonso: Veszélyesen lassú volt a McLaren-Honda

    A McLaren-Honda spanyol versenyzője szerint már-már veszélyes a többi csapatra nézve, hogy mennyivel lassabb náluk az egyenesekben a Honda motor.

    A kanadai végsebességeket nézegetve nyugodtan kijelenthető, hogy Alonso nem túlzott a fenti állításával, ugyanis a pálya leggyorsabb pontján közel 25 km/órával volt lassabb, mint a Ferraris Sebastian Vettel. A két McLaren közül Vandoornenak volt nagyobb a végsebessége, ő 328 km/órával ment, ami még így is messze van a négyszeres bajnok 341-es mért sebességétől.

    Egyébként sokáig úgy tűnt, hogy a spanyol pilóta megszerezheti a McLaren idei első pontját, egy remek taktikát választva (42 kört tett meg az ultralágy gumikon, majd szuperlágyat kapott) igen előkelő helyen is autózott, ám többször is gond nélkül előzték meg őt az egyenesben. Végül az utolsó előtti körben pontszerző helyről motorhiba miatt kénytelen volt kiállni.

    „A verseny maga elég nehéz volt az alacsony végsebesség miatt.” -mondta Alonso. „Már az egyenes közepén elmentek mellettünk, és olykor már veszélyesnek éreztem ezt a nagy sebesség különbséget.”

    Mivel már így is túllépték a megengedett négy erőforrás egységet, ezért Alonso biztos benne, hogy a vasárnapi technikai gond miatt Bakuban is hátrasorolásos büntetést fog kapni.

    „Nem csak, hogy egy pontot vesztettünk, hanem az is biztos számomra, hogy Bakuban is az utolsó helyről fogunk rajtolni, hiszen már Jensont [Button] is ezzel büntették Monacóban. Egy újabb erőforrást dobhatunk ki, Bakuban újra lesz szükségünk. Közel sem rózsás a helyzetünk.”

    Vandoorne a verseny első negyedében feltornázta magát a 9.helyig, ám a verseny végére visszaesett a 14.helyre. A belga pilóta is a végsebességre panaszkodott.

    „Nagyon nehéz verseny volt, de többé-kevésbé ezt tudtuk is előre. Nem tudtam a maximumot autózni, mert figyelnem kellett az üzemanyagra, emiatt nem volt sok esélyem az egyenesekben. Nagyon sokat kell még javulnunk. Gyakorlatilag kiszolgáltatott voltam, semmi esélyem sem volt védekezni. Nagyon remélem, hogy hamarosan sikerül megoldanunk a problémát, és komolyabb pontokért is harcolhatunk majd.” Mondta Vandoorne.