Kategória: Formula 1

  • Ideiglenesen szakít a McLaren a Hondával?

    Ideiglenesen szakít a McLaren a Hondával?

    Egyre vadabb opciók látnak napvilágot a McLaren és a Honda jövőjéről, ám az ideiglenes különválást maga Eric Boullier, a McLaren csapatfőnöke vetette fel.

    Habár az őrült bakui futamon megszerezték első pontjaikat Fernando Alonso kilencedik helyének köszönhetően, nem volt nagy ünneplés a wokingiak garázsában (teljesen érhető módon).

    A legtöbben úgy vélik, hogy a McLaren-Honda kapcsolat 2017 végén véget ér, bár Boullier szerint átmenetileg is szakíthatnak: „Papíron ez egy jó stratégia” – mondta.

    „Ha egy másik motort használhatunk, amíg a Honda nem lesz versenyképes, akkor miért ne?! Ez az egyik forgatókönyv, amit fontolóra veszünk” – mondta.

    A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint a McLarennek legkésőbb a nyár végéig döntenie kell, amit Boullier is megerősített: „hetek kérdése” a végleges judícium.

    Boullier ismét elmondta, hogy jövőre is meg szeretnék tartani Fenando Alonsót, ám egyes sajtóorgánumok már biztosra veszik a kétszeres világbajnok távozását.

    Azerbajdzsánban Alonso mindkét menedzsere jelen volt, Luis Garcia Abad a Renault, Flavio Briatore pedig a Mercedes vezetőségével tárgyalt.

    Marc Surer, a korábbi svájci Forma-1-es versenyző már sejt valamit a háttérben: Alonso kétes jeleket mutatott a hétvége során.

    „A McLaren nem volt versenyképes Bakuban, Fernando mégis azt mondta, hogy jól mennek számára a dolgok. Azt is hozzátette, hogy 2018-ban versenyeket fog nyerni. Vajon mit tud, amit mi nem?” – tette fel a kérdést Surer a Speed Week riporterének.

    „Megtanultam az évek során, hogy Fernando gyakran rejtett üzenettel tesz utalásokat, kiprovokálja a helyzeteket vagy ironizál.”

    „Jelen pillanatban alapvetően csak spekulálhatunk a helyzetéről.”

  • Vettelnek vissza kellett volna fognia magát

    Vettelnek vissza kellett volna fognia magát

    A hétvégi verseny győztese, Daniel Ricciardo szerint egykori csapattársának máshogy kellett volna kezelnie érzéseit.

    Az Azerbajdzsáni Nagydíjon történt Hamilton-Vettel „incidenst” már mindenki jól ismeri, meg is van róla a véleménye. Ezzel pedig Ricciardo sincs másképp, aki szerint Vettel lehetett volna higgadtabb.

    „Seb valószínűleg nem gondolkodott, mielőtt cselekedett.” – fogalmazott az ausztrál. „Szenvedélyesen és sikerre éhesen versenyzett. Mi is a jó szó rá? Elragadta a pillanat heve.”

    „Akár fékezett Hamilton, akár nem, ő volt elöl, és ő diktálta a tempót. Ez az első ember feladata. Seb talán egy kicsit túlságosan is izgatott volt.” – zárta a bakui futam győztese.

  • Ericsson elengedte Wehrleint a pontért

    Ericsson elengedte Wehrleint a pontért

    Marcus Ericsson eleget tett a Sauber csapatutasításának, hogy Pascal Wehrlein révén pontot szerezhessenek az Azeri Nagydíjon.

    A tizedik helyért komoly csata folyt Ericsson, Wehrlein és a Mclarenes Stoffel Vandoorne között, a svédnek azonban törmelék okozta sérülés volt az autóján, így kénytelen volt elengedni csapattársát, hogy megvédjék a pozíciót. Wehrlein végül behozta az utolsó pontot érő helyen a C36-ot, míg Ericsson éppen hogy maga mögött tudta tartani a nemtervezett kiállásából visszaautózó Vandoorne-t a 11. helyért.

    „Az újraindítást követően egész jól vezettem, de összeszedtem egy kis törmeléket, ami tönkretette a padlólemez jobb hátulsó részét” – magyarázta Ericsson. „Problémáim adódtak a balos kanyarokban, és kezdtem tempót veszteni. Pascal mögöttem volt, mögötte pedig Stoffel közeledett, aki gyorsan csökkentette a hátrányát. Megkaptam az utasítást, hogy a pont megvédése végett engedjem el Pascalt, amit meg is tettem. Végeredményben a csapat számára jó eredményt sikerült elérnünk, de természetesen csalódott vagyok, hogy nem nekem sikerült pontot szereznem, különösen figyelembe véve, hogy a verseny nagy részét a 10. helyen töltöttem. Azonban így is fontos szerepem volt a pontszerzésben, mert az utolsó körökben sikerült Stoffelt feltartanom.”

    A pontszerzés Wehrlein szerint nem jelent igazi előrelépést a Saubernek, mivel a mezőny elejét ért sorozatos incidensek nélkül esélyük sem lett volna ilyen eredményre.

    „A versenyképet számos félbeszakítás jellemezte, így realisztikusan nézve nem szabad túl nagy elvárásokkal érkeznünk a következő versenyekre” – mondta a német. „Még van hova fejlődnünk, és normál körülmények között nem tudtunk volna pontot szerezni.”

  • Lauda szerint Hamilton ököllel vág majd vissza

    Lauda szerint Hamilton ököllel vág majd vissza

    Sebastian Vettel tegnapi, Lewis Hamilton „elleni” manővere miatt rengeteg kritikát kap. Nem csupán a rajongóktól, de F1-es karakterektől is.

    „Ha ezt közúton csinálja valaki, letartóztatják érte.” – idézte 1996 világbajnokát, Damon Hillt a The Times.

    „Lewis egyszer meg fogja ütni őt. Nem az autójával, hanem az öklével.” – vélekedik Niki Lauda.

    „Nagy-Britanniában épp most tiltottak el egy versenyzőt egy évre, szándékos baleset okozása miatt.” – mondta egy Mercedeses forrás.

    A Ferrari azonban kiáll versenyzője mellett.

    „Mind láttuk, mi történt. Szükségtelen volt Lewisnak ilyen lassan menni. Seb nem hibáztatható.” – mondta a Ferrari szóvivője, Alberto Antonini.

  • Nem a „titkos” tesztnek köszönheti a dobogóját Stroll

    Nem a „titkos” tesztnek köszönheti a dobogóját Stroll

    Az azeri nagydíj előtt derült ki, hogy a Williams egy privát tesztet rendezett Lance Stroll számára a két versenyhétvége között, ami az érintettek szerint is nagyon sikeres volt.

     A vártánál is nehezebben kezdődött a Williams újoncának idénye, sokan elkezdtek kételkedni a tehetségében, azonban hazai futamán megszerezte az első pontjait, valamint a soron következő versenyen pedig élete első dobogós helyezését ünnepelhette.

    A német Auto Bild véleménye szerint Strollt nagyon is segíttet az a privát teszt, amit a kanadai nagydíj után ejtettek meg Austinban, amikor is egy 2014-es Williamst vezethetett.

    Stroll milliárdos apjától megkérdezték, hogy őszerinte mennyire köszönhető ez a dobogó annak a tesztnek, mire így válaszolt.

    „Őszintén megmondva nem hiszem, hogy ez a teszt sokat segített. Ezt már kilenc hónapja terveztük, és szerintem csak az idő, ami segített Lance-nek. Minden futam, és minden kör, amit megtesz egy kis lépés számára. Az igazi teszt számára mindig az aktuális futam. Soha nem volt még ilyen nehéz éve egy újoncnak sem, ezekkel az autókkal és gumikkal nagyon nehéz dolga van minden egyes újoncnak.” -mondta Lawrence Stroll.

  • Vettel mindenképp szeretne beszélni Hamiltonnal

    Vettel mindenképp szeretne beszélni Hamiltonnal

    Sebastian Vettel szeretné minél hamarabb tisztázni a bajnoki riválisával, Lewis Hamiltonnal a Bakuban történt összecsapásukat.

     A négyszeres világbajnok tíz másodperces stop and go büntetést kapott veszélyes vezetésért, mikor is a második biztonsági autós fázis újraindítása után szándékosan ráhúzta az autót vetélytársára.

    Ennek az előzménye pedig az volt, hogy a Mercedes pilótája a 15-ös kanyarban féktesztelte őt, legalábbis a német pilóta szerint, ezt azonban Charlie Whiting a telemetria adatokra támaszkodva határozottan cáfolta.

    A futamon Vettel negyedik, Hamilton pedig ötödik lett, emiatt a Ferrari pilótája 14 pontra növelte előnyét az összetettben.

    A német pilóta az időbüntetés mellé még három büntetőpontot is kapott, ami miatt már csak háromra van az eltiltástól, azonban a következő osztrák futam után három pontja már elavul.

    Vettel úgy véli, hogy Hamiltont is büntetni kellett volna, de szeretné megbeszélni a dolgokat.

    „Nekem nincs problémám vele, továbbra is tisztelem őt.” – mondta a Ferrari német pilótája.

    „Nem hiszem azt, hogy szándékosan akarta összetörni az autómat, mert ezzel azt kockáztatta volna, hogy az ő versenye is véget ér. Most nem ez a legjobb alkalom, de a közel jövőben mindenképp szeretném vele tisztázni a dolgokat, és szerencsére nincs sok minden, amit meg kellene beszélnünk.” – mondta Vettel.

    Arra a kérdésre, hogy ez az incidens nem hagy-e foltot a hírnevén ezt felelte.

    „Nem. Mi csak versenyeztünk. Felnőttek vagyunk, és a közönség azt várja el tőlünk, hogy keményen versenyezzünk és olykor-olykor használjuk a könyökünket is. Itt-ott lehetünk egy kicsit közelebb egymáshoz, mert az emberek igazi előzéseket szeretnének látni.”

    „Én élveztem a futamot, de nem hiszem, hogy jó döntés volt, hogy csak én kaptam büntetést.” – zárta a bajnoki éllovas.

    Arra, hogy Vettel szeretné az esetet megbeszélni Hamiltonnal, a brit versenyző csak annyit reagált: „Nem hiszem, hogy meg van neki a számom.”

  • Lance Stroll: Valóra vált egy álmom

    Lance Stroll: Valóra vált egy álmom

    A Williams újonca, Lance Stroll a szezon elején rengeteg kritikát kapott hibái miatt, ám Kanadában végre pontot tudott szerezni, tegnap Bakuban pedig váratlanul felért a dobogóra is.

    Stroll a nyolcadik pozícióból rajtolt, majd sikerrel kimaradt minden incidensből, higgadt tudott maradni, így szinte észrevétlenül egyre előrébb került a versenyben. Majdnem meglett a dobogó második foka is, ám a verseny legvégén Bottas megelőzte a fiatal kanadait.

    Az ifjú versenyző persze rendkívül boldog volt első dobogós helyezésétől.

    „Nem jutok most szóhoz, nem tudom, mit mondjak.” – mondta Stroll. „Fel sem fogom, mi történt épp… eseménydús verseny volt, sokan ütköztek, én pedig kimaradtam ezekből, higgadt tudtam maradni a végéig. A tempónk jó volt, csak Valtteri ellen maradtunk alul a végén, de valószínűleg az egyik legszorosabb befutót produkáltuk, szinte egymás mellett haladtunk át a célvonalon, de micsoda verseny volt!”

    „Mikor ide tartottunk még nem hittem volna, hogy a dobogón fogok állni, ez elképesztő.”

    „Volt pár kemény versenyünk, de az utóbbi kettő csodálatos volt, teljesen odáig vagyok most. Egy álmom vált valóra. Gyerekként arról álmodunk, hogy F1-es dobogón állhatunk, egész életünkben ezért dolgozunk, és most végre érezhetem, milyen ez.”

    Stroll pechére(?) a győztes épp Daniel Ricciardo lett, így első dobogós helyezésével azonnal Shoey-avatást is kapott, azaz Ricciardo megkínálta pezsgővel, a cipőjéből.

  • Pár tizedet hozhat a Honda „hármas motorja”

    Pár tizedet hozhat a Honda „hármas motorja”

    A Honda számításai szerint a fejlesztett hármas specifikációjú motor nagyjából 2-3 tized másodperces javulást hozhat.

    A japán gyártó a pénteki második szabadedzésen egy új belső égésű motort tesztelt Fernando Alonso autójában, ez volt az a bizonyos „hármas specifikáció”.

    A motorgyár mérnökei elmondták, hogy az adatok egyértelmű javulást mutattak, viszont ezt az egységet kénytelenek voltak kicserélni egy régebbi típusra. Erre azért volt szükség, mert Fernando Alonso váltóhiba miatt idő előtt befejezte a második gyakorlást, és meg kellett vizsgálniuk, hogy ez a hiba okozott-e valamilyen kárt a motorban is. A vizsgálat azonban megmutatta, hogy az új belső égésű motor sértetlen maradt, de nem teszik vissza a spanyol autójába, mert csak a mezőny végéről fog indulni, és emiatt csak feleslegesen lenne használva, miközben nincs valós esély a pontszerzésre.

    „A belső égésű motor fejlesztésétnél a teljesítményre koncentráltunk.” Mondta a Honda igazgatója Yusuke Hasegawa.

    „Normál esetben nem mondjuk meg, hogy mekkora javulást érünk el, de itt Bakuban akár két vagy három tized is lehet. Ami a megbízhatóságot illeti, az ICE (belső égésű motor) esetében nincs ezzel gond, így már tudunk a teljesítményre és a motorerőre koncentrálni.”

    Hasegawa azt is hozzátette, hogy a pályán mért adatok teljes mértékben megegyeznek a sakurai központban mért tesztadatokkal, ami egy újabb jó jel, de még nagyon sok dolguk van.

    „Ezen a pályán köridő javulást ugyan nem láttunk, de motorerőt mérő szenzor adatai ugyanazt mutatják, mint a gyárban. Örülök ennek a kis plusz teljesítménynek. A fejlődés ugyan elfogadható, de ez még mindig nem elég ahhoz, hogy utolérjük a többi motorgyártót. A következő fejlesztésnél fel kell gyorsítanunk a tempót.”

    Alonso örül a nagyobb teljesítménynek, de ő is felhívja a figyelmet arra is, hogy még mindig van hova fejlődniük.

    „Messzemenő következtetést nem lehet levonni eddig a hétvégéből, hiszen nem mentünk ideális motorbeállításon. Ha az adatok azt mutatják, hogy több motorerőnk az van nagyszerű és örülök neki. Azonban nagyon nagy még mindig a hátrányunk, nagyon sok munka van még ezzel a motorral.”

  • Alonso: Nyerhettünk volna…

    Alonso: Nyerhettünk volna…

    Fernando Alonso szerint „normál körülmények között” jó pozícióban lett volna ahhoz, hogy megnyerje az Azeri Nagydíjat.

    A spanyol 40-helyes rajtbüntetésének köszönhetően az utolsó helyről indult a Bakuban rendezett futamon, ám az előtte fel-fellobbanó káoszt kihasználva féltávnál már az ötödik pozícióban haladt. Később azonban képtelen volt feltartani a hátulról sorozatosan érkező pilótákat, ám még így is a kilencedik helyen intette le a kockás zászló, amellyel megszerezte saját és a McLaren első idei pontjait. Miután lényegében senkinek nem volt problémamentes délutánja, az éllovasokat is beleszámítva, Alonso szerint a McLarennek nyernie kellett volna.

    „Ez egy olyan futam volt, amelyet normál körülmények között meg kellett volna nyernünk” – mondta a spanyol. „[A későbbi futamgyőztes Daniel] Ricciardóval együtt autóztam az első safety car előtt. Ezután Hamilton elvesztette a fejtámaszát, Vettelt megbüntették, mindkét Force India kiesett és Kimi is… automatikusan második vagy harmadik helyen vagy ekkorra, vagyis a győzelemért harcoltunk volna, de sajnos nem vagyunk olyan helyzetben jelenleg.”

    A pálya karakterisztikáját látván Alonso nem számított rá, hogy itt valaha is pontot szereznek, ám a sok incidens ellensúlyozta a Honda egyenesbeli lóerőhátrányát.

    „A mi esetünkben minden a kezünkre játszott” – folytatta. „Ez egyike volt azoknak a napoknak, amikor a kieséseknek hála ingyen nyersz pozíciókat, de az pedig szégyen, hogy ezeket a pozíciókat a jelenlegi hátrányunk miatt képtelenek vagyunk megtartani. Mielőtt Bakuba jöttünk volna, lehetetlennek tartottam a két pontot, így természetesen örömmel fogadom el.”

    Alonso csapattársa, Stoffel Vandoorne a 12. helyen végzett, 32 másodperccel lemaradva a spanyoltól.

  • Finn belháború: Kimi kiakadt Bottasra Baku után!

    Finn belháború: Kimi kiakadt Bottasra Baku után!

    A Ferrari finnje épp azon iparkodott, hogy megelőzze a második helyen forduló riválisát a kettes kanyarban, miután honfitársa Bottas kissé túlpörgette a kerekeit egy kanyarral korábban a rajt után. A Mercedeses belül tartotta a versenyautóját, ami kicsit elemelkedett miután rátette a rázőkőre, így beleszállt Räikkönenbe, és nekipasszírozta a Ferrarist a szalagkorlátnak. Kimi így mérgelődött, miután idén egyszer a Spanyol Nagydíjon Bottas egyszer már ütközött vele, amelynek következtében akkor ő beleállt Verstappenbe :
    „Nem sokat tehettem. Ütést kaptam a kettes kanyarban, és az autóm bal oldala elég megviselt lett. Újra túl korán fékezett, és ezzel szerintem ő is tisztában van. Megpróbáltam ezért elmenni neki kívülről, már majdnem sikerült is, amikor ütést kaptam oldalról. Szerintem észrevette, hogy túl korán fékezett, felengedte, majd nagyobb sebességgel nekem jött. Egyértelműen ez az ő hibája volt, de én fáztam rá a dologra.”

    A versenybírók nem büntettek meg senkit sem az eset után, Räikkönen előbb az ötödik helyre esett vissza, majd a Force Indiák csattanásából származó törmelék miatt végleg kiállni kényszerült. Bottas második lett, miután az utolsó métereken sikerült legyűrnie Lance Strollt. A Mercedes finn pilótája így látja az incidenst honfitársával:
    „Az én szemszögemből nézve: én voltam belül, ő nyilván kívül. Később fékezett, és kicsit előrébb volt, de én továbbra is ott voltam belül, ahol normál esetben az ideális ív van. Úgy ment bele abba a kanyarba, hogy nem hagyott helyet nekem, kénytelen voltam rámenni a kerékvetőre. És ez akkor ott nem csak egy lehetőség volt nekem, hanem kénytelen voltam ráhajtani. Így igen, ráhajtottam, az autó megcsúszott és megugrott, nekiütköztem, a kerekem meg defektes lett. Tényleg nem tudom, lehet hogy még párszor meg kell nézzem a videót, és újra értékelném, de azt gondolom, hogy nem volt nagyon más lehetőségem. Én voltam belül, azt hittem, meg is lesz az a kanyar, igazából el kellene férnie ott két autónak is. Mivel kicsit előrébb is volt, így akár meg is tarthatta volna a pozícióját.”

    A két finn már nem először találja meg egymást, emlékezetes volt 2015-ben is az, amikor szintén a dobogóért harcoltak, előbb az Orosz Nagydíjon, majd Mexikóban. Bottas emiatt így zárta végül a mondandóját:
    „Tudod, szégyen az, hogy újra én és Kimi az érintett, de ugyanazon pozíciókért harcolunk, és elég szerencsétlen az, hogy újra ez újra velünk történik meg.”