Kategória: Formula 1

  • A tapasztalatlanság miatt szenved a Honda

    A tapasztalatlanság miatt szenved a Honda

    Nagyon kevés tapasztalt szakember dolgozik jelenleg a Honda Forma-1-es projektjén és ennek köszönhető az, hogy a japánok évek óta csak szenvednek, véli a Honda egykori alkalmazottja.

    Otmar Szafnauer jelenleg a Force India vezetője, de 2001 és 2008 között a Hondánál dolgozott szintén vezető pozícióban. Most látva a japánok szenvedését rávilágított pár lényeges különbségre a két korszak között.

    Szerinte a leglényegesebb differencia az előző Honda érához képest, hogy nagyon kevés a rutinos és sok tapasztalattal rendelkező alkalmazott.

    „A harmadik generációs projektben (1990-es évek vége) dolgozó mérnökök remek tudást tudtak meríteni a második generációs projektből (1980-as évek) az F1-et illetően, amire nagy szükségük is volt. Ők képesek voltak úgy összerakni a programjukat, hogy a legmagasabb szintet képviselhessék.” – kezdte Szafnauer.

    „Emlékszem mikor Takeo Kiuchi, aki korábban Senna és Prost versenymérnöke volt, megérkezett hozzánk és az ő vezetésével 2-3 év alatt miénk lett a legerősebb V10-es motor. Tudta, hogy mit kell tenni a sikerhez és képes is volt megcsinálni azt. Neki köszönhetően 989 lóerős és 88 kilós motort terveztünk, ami könnyebb és erősebb volt, mint a BMW-é. Ami most a legjobban hiányzik az a tapasztalat.”

    „Jelenleg Yusuke Hasegawa felelős a Hondánál az F1-ért. Ő akkoriban is a csapatnál volt, de teljesen más szerepkörben. Emiatt nem vagyok biztos benne, hogy neki elég nagy és komoly tapasztalata lenne ehhez a feladatkörhöz. Akkoriban a személyzet minden tagjának hatalmas rutinja volt és tudták is azt hasznosítani, most pedig sok a tapasztalatlan mérnök.”

    „Úgy látom, hogy most már kezdik megérteni, hogy mire van szükségük. Sajnálnám, ha szakítanának ezek után a McLarennel.”

    Szafnauer szerint nincs azzal gond, hogy a munka nagy része nem Európában, hanem Ázsiában zajlik.

    „Ezzel korában sem volt gond. Az Egyesült Királyságban csak összeszereltük a motorokat. Minden más, lényeges munka, mint például a tervezés, gyártás, fejlesztés az Japánban zajlott. Ennek nem volt jelentőségé.”

    Egyre többet pletykálnak arról, hogy a McLaren visszatér jövőre a Mercedeshez, de Szafnauer szerint kitartanak majd a japán partnerük mellett.

    „Nemrég azt mondtam valakinek, hogy majd két év múlva, amikor a Hondánál minden összeáll, akkor a riválisok azt fogják kívánni, hogy bárcsak Mercedesre váltottak volna.” – mondta viccesen.

    „Nem szabad elhamarkodott döntést hozniuk, mert ahogy mondtam, a Hondánál kezdenek ráérezni a dolgokra.” – zárta Szafnauer.

  • Villeneuve: Stroll tisztességtelen előnyhöz jutott

    Villeneuve: Stroll tisztességtelen előnyhöz jutott

    Jacques Villeneuve szerint nem korrekt a többiekre nézve, hogy Strollnak külön, privát teszteket szervezett a csapata, hogy gyorsan megszokhassa a Forma-1-es autót.

    A szezon kezdete óta komoly kritikát fogalmazott meg az egykori pilóta Strollról, de most azt is elismerte, hogy a legutóbbi két futama valóban jól sikerült, de ettől függetlenül nincs még elragadtatva a honfitársától.

    Mint ismert a 18 éves pilóta a kanadai és az azeri futamok között Austinban egy intenzív tesztnapot teljesített egy 2014-es Williamsszel.

    „Kijátszák a szabályokat. Ez így nem korrekt a többi pilótára nézve, mert csak neki lehet ilyen kiváltsága a pénzének köszönhetően. Meg kellene húzni egy határt, hogy mit lehet pénzzel elérni, és mit nem. Ezt nem csak én gondolom így.” – mondta 1997 világbajnoka a Le Journal de Montrealnak.

    Villeneuve ezen kívül még Stroll sajtóval való együttműködését is kritizálta.

    „Hallottam, hogy Stroll elutasított egy telefonos interjút a bakui dobogóját követően. Ez elképzelhetetlen számomra, mert én sosem mondtam nemet egyetlen egy médiás felkérésre sem, még akkor sem, ha nagyon rossz időszakom volt és a kritikák kereszttüzében voltam. Ezt Stroll csapatának is tudnia kellene.” – tette hozzá Villeneuve.

  • Kubica ismét tesztel a Renault-val

    Kubica ismét tesztel a Renault-val

    A Renault megerősítette, újabb tesztlehetőséget biztosítanak Robert Kubicának, hogy kiértékelhessék az F1-es visszatérés valószínűségét.

    2011-es balesete óta Kubica múlt hónapban ült először F1-es autó (a Lotus-Renault E20-as) volánja mögé egy Valenciában tartott teszten. Csütörtökön érkezett a megerősítés, miszerint a lengyel újabb tesztlehetőséget kap a Paul Ricard-on; habár az időpont még nem hivatalos, az Autosport szerint erre már jövő héten sor kerülhet.

    „Míg a valenciai első teszt célja mindössze annyi volt, hogy Robert ismét rákapjon a vezetés ízére, a második teszten kiértékeljük a képességeit és annak eshetőségét, hogy visszatérhet-e a legmagasabb szintű versenyzéshez” – mondta Cyril Abiteboul csapatfőnök. „Ez személyes és szakmai utazásának új szakaszát jelenti, amelyet örömmel támogatunk a Paul Ricard-i infrastruktúránk biztosításával, amely professzionális és amatőr pilóták számára egyaránt megfelelő terep. Robertnek még mindig rengeteg akadályt kell leküzdenie, és ő tudja legjobban, hogy egyedül a saját képességein múlik, visszatérhet-e majd egy nap a professzionális versenyzés világába.”

    Kubica (és en bloc a sport) rajongóinak jó hír lehet, hogy a lengyel 80-90%-os esélyt jósol F1-es visszatérésének.

  • Ideje felhagyni a motorcserés rajtbüntetésekkel – Webber

    Ideje felhagyni a motorcserés rajtbüntetésekkel – Webber

    Mark Webber szerint nem igazságos, hogy a rajtuk kívül álló mechanikai problémák miatt a versenyzőket büntetik, amikor a csapatot kellene.

    Minden versenyzőt szigorú szabályok kötmek a szezononként felhasználható motoralkatrészek és sebességváltók mennyiségét illetően, a limit túllépése esetén pedig (az eset súlyosságától függően) rajtbüntetést kapnak.

    „Túl nagy a szabályozás” – mondta Webber még az FIA Genfben tartott Sportkonferenciáján. „Nem szeretnék olyan pilótabüntetéseket látni, amelyekhez egyébiránt semmi közük. Például egy szerelő rosszul rakott be egy féktárcsát, a versenyző pedig hirtelen a rajtrács végén találja magát. Rengeteg ember nem nézi az időmérőt, majd amikor bekapcsolják a tévét, így reagálnak: ’miért van a kedvenc versenyzőm ennyire hátul?’ – ezzel rajongókat vesztünk. Normál körülmények között is nehéz a legtehetségesebbeket a mezőny élére promotálni, nem hogy még a saját hibájukon kívül bekeverjék őket a mezőny sűrűjébe. Nincs szükségünk ilyen butaságokra.”

    Megtorlatlanul azonban mégsem lehet hagyni, hogy a versenyzők végtelen számú alkatrészt használjanak el mindenből.

    „Vonjanak le konstruktőri pontokat, vagy ilyesmi” – hangzott Webber megoldása. „Találjanak egy olyan módot, amely nem bünteti a versenyzőt. Az elmúlt öt évben annyi nevetséges büntetést szabtak ki ártatlan versenyzőknek, ennek pedig szórakoztatási szempontból komoly kihatása volt a hétvége kimenetelére.”

    Az első csapat, amely ilyenkor az ember eszébe ötlik, természetesen a McLaren. A Honda-gondokkal megáldott wokingi istálló rendszeresen rekordmennyiségű rajtbüntetéseket kap, a legutóbbi Azeri Nagydíjon például 70-helyes összbüntetést halmoztak fel két pilótájuk között. Webbernek nem feltétlen tetszenek a látottak, de úgy érzi, a McLaren csapnivaló helyzete csak még inkább felhívja a figyelmet Fernando Alonso tehetségére.

    „Hatalmas tehetségpocséklás és abszolút komédia, hogy a mezőny végén kell egy teljességgel versenyképtelen autót vezetnie” – foglalta össze Alonso karrierjének második felét Webber. „Azonban még így is olyan helyzetben van, ahol képes fenomenálisan teljesíteni. Szerintem sosem volt ilyen magasan a renoméja, legyen szó az Indy500-as mutatványáról vagy arról, amit néha sikerül elővarázsolnia a McLarenből.”

  • Tost: Három-négy bajnoki esélyes csapat kell

    Tost: Három-négy bajnoki esélyes csapat kell

    Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke szerint akkor izgalmas egy F1-es szezon, ha legalább három-négy csapat esélyes a bajnoki címre.

    A hibridéra kezdete óta csak a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull tudott futamot nyerni, a német alakulat ráadásul az elmúlt három évben dominálta a sportot. Ross Brawn és a Liberty szeretné valamelyest visszafogni a nagycsapatok költekezési szokásait, elsősorban a fejlesztési területek korlátozása által. Tost szerint az izgalmas F1 kulcsa azonban inkább abban rejlik, hogy több topversenyzőnek legyen lehetősége a győzelmekért harcolnia.

    „Nem szabad elfelejtenünk, hogy a szabályváltozásoknak csak akkor van értelmük, ha ezáltal a versenyek is érdekesebbé válnak” – mondta Tost. „Nagyobb show-val kell előállnunk, ami magába foglalja, hogy legalább három vagy négy csapat képes legyen a világbajnoki címért küzdeni. Idén több néző figyeli az eseményeket a tévé előtt, mert Hamilton és Vettel között egy roppant érdekes csata zajlik – képzeljük csak el, mi lenne, ha Alonso, Ricciardo és Verstappen is ott lehetne. Fantasztikus lenne, az emberek ezt akarják látni. A Liberty Mediának ezt kell megcéloznia: olyan alapszabályokat hozni, amely segítségével csökkenteni lehet a Red Bull és a két topcsapat, illetve a Red Bull és a középmezőny közötti szakadékot.”

    Az elmúlt évekkel ellentétben immáron a nagycsapatok is kezdik felismerni, hogy a költségvetési status quo fenntartása hosszú távon nem vezethet sok jóra.

    „Rengeteg lehetőség van a pénzspórolásra” – magyarázta Tost. „Ezidáig a nagycsapatok nem akarták csökkenteni a kiadásaikat, nem akartak kevesebb pénzt költeni. Ebben rejlik az egész titok nyitja: mit akarnak a nagycsapatok. Remélhetőleg a Liberty Media megtalálja azt a megoldást, amivel minden fél egyetért. A legfőbb cél a fejlesztési lehetőségek minél mélyrehatóbb megnyirbálása, mert mi a legdrágább ebben a sportban? – a fejlesztés. Ebben az esetben ezt akár a szabályok útján is meg lehet oldani; ez a szabály, évente csak egy vagy két fejlesztést vethetsz be, illetve limitálni kell a fejlesztési területeket.”

  • A Renault nem akarja a Mercedest másolni

    A Renault nem akarja a Mercedest másolni

    A Renault nem tervezi a Mercedes által kifejlesztett osztott-turbós koncepció alkalmazását, mivel „nem lát okot” jelenlegi dizájnja átalakítására.

    A turbóhibrid motorszabályok 2014-es bevezetése óta a Mercedes erőforrása számít az etalonnak, egyik erősségének pedig az egyedi, osztott kialakítást tartják, ahol a turbó és a kompresszor a motorblokk két végén helyezkedik el. A koncepció idénre a Hondához is eljutott, amely felhagyott eredeti tervével, miszerint a McLaren „nullás méret”-víziójához asszisztálva minden létező alkatrészt a motor V-jébe igyekeznek belesűríteni. 2017-re a Renault is átszabta erőforrását, azonban kitartott eredeti elképzelése mellett és az új verzióban is együtthagyta a turbóelemeket a motor hátsó traktusánál.

    „Hogy szétszedjük-e jövőre a turbót és a kompresszort? Nem” – hangzott az egyértelmű válasz Rémi Taffintől, a Renault F1-es motorrészlegének vezetőjétől. „Olyan a motorunk, amilyen – megvolt rá az okunk, hogy a turbót a motor hátuljában tartsuk. Emellett pedig nem látunk okot a változtatásra, elvégre az autó szempontjából nem jár semmilyen köridőelőnnyel a másik verzió. Az alkatrészek elhelyezésének és összeszerelésének módját teljességgel a mi preferenciáink szabják meg. A legfőbb hangsúly egyébként is a belsőégésű motor és a turbó párosán van; ezen dolgozunk és feltételezem a Mercedes is erre koncentrál. Nem töltenek annyi időt az energiavisszanyerő-rendszeren, inkább a belsőégésű motort fejlesztik.”

    Az idei szezon első felében a Renault nem feltétlen a teljesítmény, hanem a megbízhatóság növelését tartotta szem előtt, jelenlegi számításaik szerint pedig nagyjából fél másodpercre vannak a listavezető Mercedestől.

    „A Renault által kitűzott cél világos: 2018-ban kell elérnünk a vezető erőforrás szintjét, amelyet még mindig a Mercedes diktál” – folytatta Taffin. „A munka egyik részét már idén elvégeztük, a másik felét pedig a tél folyamán kell. Folyamatosan próbapadoztatjuk a motorokat, ahol látszik, hogy előreléptünk; pályától függően három-öttizedes lemaradásunk van most. Még ha a Mercedes a következő télen is talál egy-két tizedet, akkor is tudjuk, mit kell tennünk. Az még kérdéses, hogy a jövő év végére mi leszünk-e az élen, de megvalósítható – megvannak a módszereink. Többet fejlődünk, mint ők, de át kellett gondolnunk a 2014-re kitalált koncepciót. Tudjátok, milyen komplexek ezek a motorok, az első évben pedig lényegében bakot lőttünk és elölről kellett mindent kezdenünk.”

  • Häkkinen szerint még fejlődnie kell Mick Schumachernek

    Häkkinen szerint még fejlődnie kell Mick Schumachernek

    Mika Häkkinen, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher egyik legnagyobb riválisa maga is támogatja a „Keep Fighting Michael” kezdeményezést.

    A finn világbajnok szerint még nagyon korai arról beszélni, hogy Michael fia, Mick Schumacher esetleg a Forma-1-be kerülhet. Annak ellenére, hogy Mick 18 éves, csak úgy, mint a már Forma-1-ben szereplő Lance Stroll.

    „Nem ez a megfelelő időpont arra, hogy Mick esetében az F1-ről beszéljünk, véleményem szerint.” – mondta Häkkinen. „Ő még mindig nagyon fiatal és sok területen fejlődnie kell. Ami pedig fontos, hogy több futamot is szeretne megnyerni. Ha alázatos vagy, és szomjazol a győzelemre, akkor mindig próbálod fejleszteni magad, hogy jobb versenyzővé válj. Erre van szükség. És amikor én Mickkel beszélek, úgy érzem, hogy győztes akar lenni.”

  • Könnyebb motorok kellenek a Forma-1-be

    Könnyebb motorok kellenek a Forma-1-be

    Az erőforrások tömegének kell a központban lennie a 2020 utánra tervezett motorszabályok során, véli a Renault csapatfőnöke, Cyril Abiteboul.

    Kedden lesz a következő kulcsfontosságú megbeszélés motorügyben, ahol a jövőbeni motorok felépítéséről fognak tárgyalni.

    A jelenlegi és a jövőbeni várható motorgyártók egyetértenek abban, hogy 2020 után ezer lóerős, hangosabb, könnyebb és olcsóbb motorokra lesz szükség a Forma-1-ben.

    „Úgy érzem, hogy a követeléseink észszerűek.” – kezdte a Renault vezetője, Cyril Abiteboul.

    „Nyitottak vagyunk az új technológiai megoldásokra, de az ne akadályozzon senkit se a győzelemben. Az sem jó, ha túl nagy különbségek vannak a motorok között. Persze olyan sem lehet, hogy minden erőforrás ugyanolyan, kis különbségnek kell lennie, de csak olyan mértékben, hogy az még jó legyen a sportnak.” – folytatta.

    „A tömeg szempontjából pedig elengedhetetlen, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt és összefüggést a motor súlya és teljesítménye között.”

    Felmerültek olyan ötletek is, miszerint át kéne térni az összkerék meghajtásra, ez azonban Abiteboul szerint nem jó ötlet.

    „A négykerék meghajtás nem lenne jó megoldás, mert így az autók tömege jelentősen megnőne. Az elektromos hajtással az a probléma, hogy elég nehéz és csökkenti is a hatékonyságot. Meg kell találnunk az aranyközéputat. Kell a hibrid rendszer, de nem kell túlzásba vinni.” – zárta a francia csapatvezető.

  • Frederic Vasseur lesz a Sauber új csapatfőnöke?!

    Frederic Vasseur lesz a Sauber új csapatfőnöke?!

    A legutóbbi azeri nagydíj előtt váratlanul elköszönt a csapat vezetősége az addigi csapatfőnöktől Monisha Kaltenborntól és egyre több jel mutat arra, hogy az ex-Renaultos Frederic Vasseur veszi át a csapatfőnöki posztot.

    Vasseur idén a Formula-2-ben vállalt munkát, azok után, hogy tavaly év végén elhagyta a Renault Forma-1-es csapatát.

    Pascal Picci, a Sauber tulajdonosa nem tagadta, hogy beszéltek a franciával.

    „Valóban tárgyaltunk Vasseurrel, de még semmi biztosat nem tudok kijelenteni, vannak még más jelöltek is erre a posztra.” – mondta Picci.

    Azonban van olyan szakértő, aki szerint már rég eldőlt ez a kérdés.

    „Elég egyértelmű, hogy Vasseur lesz az új csapatfőnök. A Sauber valószínűleg megvárja a hétvégét a hivatalos bejelentéssel.” – írta Luis Vasconcelos, aki egy elismert Forma-1-es szakíró.

  • Alonso szerint Spielbergben jó lehet a McLaren

    Alonso szerint Spielbergben jó lehet a McLaren

    Fernando Alonso arra számít, hogy McLaren-Hondájának „jobban fekszik” majd a festői stájer hegyek árnyékában meghúzódó Red Bull Ring.

    Hosszú hónapok keserves szenvedése után a McLaren-Honda megszerezte idei első pontjait Bakuban Alonso kilencedik helye révén. A szezon következő állomása Ausztria és Spielberg, ahol a pályakarakterisztikából és a helyszínre érkező fejlesztésekből kifolyólag a wokingi istálló káoszfutam nélkül is jól szerepelhet.

    „Nagyon élveztem a bakui versenyt” – kezdte Alonso. „Az ottani teljesítményünk nem csak azt mutatta meg, mennyire erős alapokon is nyugszik valójában az autónk, hanem az operációs csapatunkban (szerelők, mérnökök, stratégák) rejlő versenyösztönt is – bármilyen helyzetből képesek kihozni a maximumot. Egy különösen kemény hétvége után két pont talán nem tűnik akkora vigasznak, de – ahogy azt már akkor is mondtam – motivációként fogjuk fel és építkezünk rá. Megéri optimistának lennünk Ausztriában: ez a pálya kevésbé függ a motorteljesítménytől, mint az eddigiek, és szerintem az autónknak jobban fekszik majd a spielbergi pálya kanyargóssága. Emellett néhány hasznos újítást is tervezünk bevetni, beleértve – remélhetőleg – a Honda legújabb hármas specifikációjú motorját, amelyet Azerbajdzsánban már teszteltem is. Minden lépés számít, így alig várom már, hogy ismét kihozhassak mindent az autóból ezen a remélhetőleg pozitív hétvégén.”

    Yusuke Hasegawa, a Honda F1-es főnöke kissé visszafogottabban latolgatta a csapat esélyeit, de negativitásra ő sem lát okot.

    „A teljesítmény terén sikerült előrelépést produkálnunk” – összegezte a bakui motortesztet Hasegawa. „Az összegyűjtött adatokat a gyárban felhasználva dolgoztunk a motorvezérlésen is, ezen a hétvégén pedig mindkét versenyző megkapja a hármas specifikációjú motort. Úgy vélem, előreléptünk a versenyképességet illetően, és már nagyon várom, mire leszünk képesek Ausztriában. Az utolsó percekig gőzerővel folyik majd a felkészülés, és remélem, a fejlődésünket megfelelően tükröző versenynek leszünk szemtanúi.”