Kategória: Formula 1

  • Bottas volt a nap versenyzője tegnap

    Bottas volt a nap versenyzője tegnap

    Tavaly óta megszokhattuk, hogy minden versenyen megszavazzák a rajongók az F1 hivatalos weboldalán, hogy szerintük ki volt az adott futam legjobbja, ki a nap versenyzője, hiszen ez nem minden esetben egyezik meg a futamgyőztessel.

    Az Osztrák Nagydíjon azonban a rajt-cél győzelmet arató Valtteri Bottast találták a legjobbnak a rajongók is.

    A 2017-es szezonban eddig ők voltak “a nap versenyzői”:

    • Osztrák Nagydíj: Valtteri Bottas
    • Azerbajdzsáni Nagydíj: Lance Stroll
    • Kanadai Nagydíj: Sebastian Vettel
    • Monacói Nagydíj: Sebastian Vettel
    • Spanyol Nagydíj: Sebastian Vettel
    • Orosz Nagydíj: Valtteri Bottas
    • Bahreini Nagydíj: Sebastian Vettel
    • Kínai Nagydíj: Max Verstappen
    • Ausztrál Nagydíj: Sebastian Vettel
  • Hamilton úgy véli, Ausztriában ő volt a legerősebb

    Hamilton úgy véli, Ausztriában ő volt a legerősebb

    Lewis Hamilton úgy érzi, spielbergi negyedik helye nem tükrözi hűen a tényt, hogy az Osztrák Nagydíjon ő volt a „legerősebb” versenyző.

    A szombati időmérőn Hamilton a harmadik helyet szerezte meg, de váltócsere miatt csak a nyolcadik helyről rajtolhatott el a Red Bull Ringen. Max Verstappen problémája és a Sergio Pérez/Romain Grosjean páros megelőzése után hamarosan az ötödik helyen találta magát, korábbi kiállásának köszönhetően pedig átugrotta Kimi Räikkönent a negyedikért. A dobogóról azonban lecsúszott, habár igencsak közel került hozzá, de Daniel Ricciardo hősiesen védte a harmadik helyet.

    „Ha rápillantok a versenydiagramra, azt látom, hogy én voltam ma a leggyorsabb, ergo nekem volt a legerősebb versenyem” – nyilatkozta Hamilton. „Amikor elmentem a Force India és a Haas mellett, 16 másodperccel voltam lemaradva Valtteritől; ezután elvesztettem még egy kis időt, de a végére csak hat másodpercre voltam tőle. Utólag ezt nagyon jó érzés látni – persze a megszerzett pontok nem ezt tanúsítják, de ez van.”

    Az utolsóelőtti körben Hamilton megpróbálkozott egy előzési manőverrel Ricciardo ellen a négyes kanyarban, sikertelenül.

    „Nagyon jól védte a pozícióját, szerintem ennél többet nem tudtam volna tenni” – fűzte hozzá a brit. „Amikor befejeztük a versenyt, azt gondoltam, el tudtam volna menni mellette, de a holtteremben volt, így nem tudtam. Amikor ezeket a [verseny utáni] interjúkat adom, emiatt voltam kissé csalódott, mert olyan keményen dolgoztam, hogy odáig előrecserkésszem magam.”

  • „Lomha” Räikkönen reagált Marchionne megjegyzésére

    „Lomha” Räikkönen reagált Marchionne megjegyzésére

    Kimi Räikkönen váltig állítja, ő mindent megtesz a jó eredmények érdekében, miután Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke „néha elég lomhának” titulálta, különösen a csapattárs Sebastian Vettel teljesítménye tükrében. A német eddig három győzelemmel és 171 ponttal vezeti a világbajnokságot, míg a finn összesen kétszer állt a dobogón és a maga 83 pontjával az ötödik helyen van a tabellán.

    „Szerintem Kiminek nagyobb szintű elkötelezettséget kellene mutatnia a projekt iránt” – jött a nem is annyira burkolt dorgálás Marchionnétól a Red Bull Ringen. „Vannak olyan napok, amikor kissé lomhának tűnik.”

    Räikkönen védekező-reménytelire vette a figurát, amikor kikérték a véleményét a nagyfőnök megjegyzéséről.

    „Nyilvánvalóan jól akarok teljesíteni” – mondta a Ferrari legutolsó egyéni világbajnoka. „A csapatom is jól akar teljesíteni, de csak annyit tudok tenni, amire képes vagyok. Nem arról van szó, hogy egyáltalán nem is próbálkozom. Sajnálatos módon néha nem annyira egyértelműek a dolgok, de ez benne van a pakliban; továbbra sem pihenünk, és biztos vagyok benne, hogy hamarosan feljavulnak a dolgok.”

    Ismét az év annak szakaszába érkeztünk, amikor főtémává válik Räikkönen F1-es jövője, Marchionne kommentje pedig lehet, csak kisebb nyomásgyakorlásként értelmezendő.

  • Grosjean és a Haas nyerte a „Grand Prix 2”-es futamot

    Grosjean és a Haas nyerte a „Grand Prix 2”-es futamot

    Romain Grosjean szarkasztikus megjegyzése alapján a Haas megnyerte a „Formula-1 Grand Prix 2” széria osztrák fordulóját.

    Grosjean remek rajtot vett a Red Bull Ringen, és rövid ideig a negyedik helyen haladt, mielőtt Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton megelőzték – az itt megszerzett hatodik helyet azonban a verseny végéig megtartotta, és még a lekörözést is sikerült elkerülnie.

    „Nagyon jó volt; az első szakasz, amikor negyedik voltam, nagyon erős volt” – foglalta össze Grosjean. „Néhány szórakoztató kör volt, mint 2013-ban, amikor tudtam kicsit játszadozni az autóval és szerezni néhány pozíciót a mezőny elején. Nyilván esélyem sem volt Kimi és Lewis előtt maradnom, de Pérezzel jó kis harcot vívtunk – elég gyors volt, így mi sem lazsálhattunk! Az autó jól viselkedett, és mi lettünk a legjobbak a nagyok mögött – megnyertük a Formula-1 Grand Prix 2-t!”

    A Haas VF17-es összességében pompásan érezte magát az osztrák hétvégén, ami a gumik és a leszorítóerő tökéletes tartományba kerülésének az eredménye volt.

    „Még fejlődnünk kell néhány téren, de amikor sikerül eltalálnunk a megfelelő gumiműködési tartományt és a megfelelő leszorítóerő- és légellenállásszintet, akkor igenis versenyképesek vagyunk” – magyarázta Grosjean. „Ez csak azt bizonyítja, hogy amikor minden összeáll, erős az autónk. Minden a tapasztalaton múlik; mindennek megvan a maga tartománya, de mivel ez csak a 28. vagy 29. versenyünk, ebből néha kicsúszunk. Silverstone-ra fejlesztésekkel érkezünk, így ott is jó mókának kell lennie.”

    Kevin Magnussen a másik Haasszal nem volt ennyire szerencsés: a dán a pontszerző zóna közelében haladt, amikor autója hirtelen fehéres füstöt kezdett eregetni, a csapat pedig azonnal visszahívta a boxba és megtiltotta neki a váltó használatát. Grosjean nem aggódott, hogy az ő autóját is hasonló probléma érheti – mivel nem is tudott róla.

    „Nem tudtam, hogy ki kellett állnia” – folytatta a francia. „Azt tudtam, hogy az időmérőn felfüggesztésgondjai voltak, így megpróbáltam elkerülni a rázóköveket – ezen a pályán már egyébként is vesztettünk el néhány alkatrészt a rázókövek miatt, amelyek nagyon vibrálnak és széttörik az autót. De hogy Kevinnel mi történt, arról fogalmam sincs.”

  • Vettel továbbra is biztos benne, hogy Bottas beugrott a rajtnál

    Vettel továbbra is biztos benne, hogy Bottas beugrott a rajtnál

    A Ferrari német pilótája még mindig nem hiszi el, hogy Mercedeses riválisa, nem ugrott be a rajtnál a Forma-1-es Osztrák Nagydíjon.

    Sebastian Vettel szoros csatában, mindösszesen 0.658 másodperccel maradt alul Valtteri Bottasszal szemben. A finn pilótát a verseny elején vizsgálták, mert Vettel meglátása szerint előbb indult, azonban a stewardok nem így látták, így nem szabtak ki rá büntetést.

    A négyszeres világbajnok azonban továbbra is úgy érzi, hogy finn vetélytársa egy hajszállal korábban indult, de elfogadja a versenybírók álláspontját.

    „Az én szemszögemből úgy tűnt, hogy korábban indult. Visszanézve is ugyanazt érzem, mint az autóból, de ez nem az én tisztem megítélni. Ami az én rajtomat illeti nem volt a legjobb, mert az elején egy kicsit kipörögtek a kerekeim, de ezt leszámítva rendben volt.” – kezdte Vettel.

    „Normál esetben a reakció időnk két tizedmásodperc körül van. Emiatt nem hiszem, hogy mindenkinél ennyivel gyorsabb lett volna Valtteri.  Egyszerűen emberfeletti volt a rajtja.” – tette hozzá.

    A közvetítésben megjelent grafikon szerint Bottas reakció ideje 0.201 másodperc volt.

    Bottas így jellemezte a saját rajtját: „Ez volt életem rajtja. Az autó pontosan abban a pillanatban indult, mikor a lámpák kialudtak. A lámpafények felgyulladásának és kialvásának időtartama mindig ugyanannyi, így már hozzászoktam ehhez a ritmushoz. Soha életemben nem reagáltam még ilyen jól.” – mondta a futam győztese.

    A futam után a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egy közleményt adott ki, amelyben megindokolták a döntésüket:

    „Van egy rendszerünk kifejezetten erre a feladatra. Minden kétes esetnél egyértelmű választ ad. Előre megadunk egy távolságot, és ez a rendszer azt méri, hogy a piros lámpák kialvása előtt tett-e meg annyi utat az autó vagy sem. A rendszerbe beállítottunk egy minimális tűrést, hiszen a kuplung használatakor az autók egy nagyon minimálisat hamarabb megmozdulhatnak. Ez a rendszer már húsz éve megbízhatóan működik. Ebben az esetben is így volt. Valtteri nem lépte át ezt a limit határt.” – olvasható az FIA által kiadott nyilatkozatban.

  • Folytatódott a pechszéria Verstappennek és Alonsónak

    Folytatódott a pechszéria Verstappennek és Alonsónak

    Daniil Kvyat kegyéből kifolyólag Max Verstappennek és Fernando Alonsónak nem kellett egyetlen kört sem végigszenvednie az Osztrák Nagydíjon egy első kanyaros rajtbalesetet követően.

    Kvyat túlságosan mélyet akart fékezni az első kanyarba érkezve, a kerekei leblokkoltak és belecsúszott Alonso McLarenjébe, aki cserébe megpörgette a külső íven érkező Verstappent. A holland kuplungproblémák miatt eleve rosszul jött el, ezért is találhatta magát hirtelen a mezőny sűrűjében. A versenybírák Kvyat hibájának ítélték az esetet, és egy áthajtásos büntetéssel sújtották a balesetben egyébként is komoly sérüléseket összeszedő oroszt, emellett pedig két büntetőpontot kapott a szuperlicenszére – itt egyelőre hétnél jár.

    „Már a felvezető körön éreztem, hogy nem valami fantasztikus az autó” – foglalta össze röviden amúgyis rövid versenyét Verstappen. „A tényleges rajton pedig megadta magát a technika, lefulladt a motor. Megpróbáltam kimaradni a buliból, inkább szélesen fordultam az egyes kanyarban, de hirtelen ütést kapott a hátsó kerekem, ami tönkrezúzta a kuplungot – innentől már nem volt hajtás.”

    Nagyjából 12.000 holland szurkoló várta nagy reményekkel az osztrák versenyt az egyes kanyarban, ahol egy remek szereplés helyett kedvencük hét futamon belüli ötödik kiesésének lehettek szemtanúi.

    „Természetesen csalódott vagyok a szurkolók miatt is” – folytatta Verstappen. „Szerintem ez a legjobb nézősereg, amit valaha láttam, de még egy kanyart sem tudtam nekik teljesíteni; nem is tudom, mit mondjak. Az elmúlt időszakban rengeteg balszerencse ért, de Silverstone-ra megpróbáljuk összekapni magunk.”

    Ami Alonsót illeti, szokásához híven remekül kapta el a rajtot (habár nem olyan tökéletesen, mint Valtteri Bottas), ez azonban végül a vesztét okozta.

    „Jól rajtoltunk, kihasználtuk Verstappen és [Carlos] Sainz lassú startját” – mondta a spanyol. „Az első kanyarnál már tizedikek voltunk, de a mögöttünk lévők túlságosan gyorsan jöttek és belém ütköztek, így most sajnos veletek kell beszélgetnem ahelyett, hogy az autóban ülnék. Legközelebb több szerencsém lesz remélhetőleg.”

  • Stefanovic F1-es csapatot alapítana

    Stefanovic F1-es csapatot alapítana

    Zoran Stefanovic 2010-es kudarcba fulladt kísérlete után ismét F1-es csapatot szeretne alapítani.

    A szerb vállalkozó 2010-ben Stefan GP néven kis híján bejutott az F1-be: a Toyotával már egyezséget kötött egy átalakított kasztni használatáról és egyik versenyzőjeként bejelentette Kazuki Nakajimát, amikor az FIA végülis megtagadta tőle az indulási jogot kisebbfajta patyomkinozásra hivatkozva. A közelmúltban számos pletyka ütötte fel a fejét a paddockban esetleges jövőbeli csapatokról (többek között a hivatalosan is bejegyzett China F1 Racing Teamről), a trendet követve pedig Stefanovic is bevallotta, egy olasz bázisú csapat indításán töri a fejét. A munkálatok már olyannyira előrehaladottak, hogy egy létesítmény már készen is áll Parmában, Stefanovic továbbá szerzett engedélyt egy szélcsatorna használatára és felbérelte Enrique Scalabroni korábbi Williams- és Ferrari-szakembert az alakulat technikai oldalának megalapozására.

    „Azért vagyok itt, hogy Ross Brawnnal találkozzak, mert egy F1-es csapatot alakítok Olaszországban” – jött a nyílt beismerés Stefanovictól a Red Bull Ringen. „Mielőtt Ausztriába jöttem, lefektettem néhány nagyon fontos alapkövet: Parmát jelöltem ki bázisként, amelytől megfelelő távolságra fekszik egy szélcsatorna, illetve szerződést kötöttem egy aerodinamikai specialistával, hogy segítsen a projektben.”

    Természetesen a mezőny harmadik olasz istállója nem jövőre fog megérkezni, de Stefanovic 2019-ben már szeretné a rajtrácson látni csapatát. Ez azonban nem csak rajta, hanem az FIA-n is múlik, pontosabban azon, hogy időben indítanak-e tendert feltörekvő F1-es csapatok számára, akik komolyan is gondolják a részvételt. Jean Todt, az FIA elnöke múlt hónapban már pedzegette a témát egy Genfben tartott sportkonferencián.

    „Ha eljön a megfelelő idő, kiírunk egy tendert” – mondta Todt. „Jelenleg tíz csapatunk van, a terv szerint pedig ezt szeretnénk 12-re felvinni. Lehetőségünk van, és ha akad egy-két komoly és erős jelölt, nem látom akadályát.”

  • Osztrák Nagydíj – Bottas rajt-cél győzelmet aratott

    Osztrák Nagydíj – Bottas rajt-cél győzelmet aratott

    Valtteri Bottas, a Mercedes finn pilótája nyerte a vasárnapi Forma-1-es Osztrák Nagydíjat, amelyen a világbajnoki pontversenyben vezető ferraris Sebastian Vettel második lett, s 20 pontra növelte előnyét a negyedikként célba érő Lewis Hamiltonnal (Mercedes) szemben.

    A 27 éves Bottasnak ez volt az idei, egyben pályafutása második futamgyőzelme. Mögötte néhány tizeddel lemaradva futott be másodiknak Vettel, míg a dobogó alsó fokára Daniel Ricciardo, a Red Bull ausztrál versenyzője állhatott fel.

    Hamilton a nyolcadik helyről rajtolva küzdötte fel magát negyediknek, s bár a végén nagyon közel volt Ricciardóhoz, előznie nem sikerült.

    A rajtot Bottas kiválóan kapta el, megtartotta az első helyet, mögötte Vettel fordult be másodikként az első kanyarba. A harmadik pozíciót Ricciardo elvette Kimi Räikkönentől (Ferrari), Hamilton pedig az első 10 körben három helyet javítva feljött ötödiknek.

    Harminc kör után változatlanul Bottas, Vettel, Ricciardo volt a dobogósok sorrendje, Hamilton ötödik volt Räikkönen mögött, s a 32. körben elvégezte az első kerékcseréjét.

    A 34. körben Ricciardo, egy körrel később pedig Vettel járt a boxban, s kapott új abroncsokat, Bottas pedig a 41. körben hajtott ki kerékcserére. A sorrend az élen az első kiállások után nem változott, Räikkönen viszont csak a 45. körben állt kis friss gumikért, s Hamilton mögé, ötödikként tért vissza a mezőnybe.

    A hajrá kezdetéig nem változott a sorrend az első öt helyen, kilenc körrel a leintés előtt viszont Hamilton két másodpercen belülre csökkentette a hátrányát a harmadik helyen száguldó Ricciardóval szemben. Közben Vettel is nagyon megközelítette Bottast, az utolsó három körben azonban sem Hamiltonnak, sem Vettelnek nem sikerült előznie, így a sorrend nem változott.

    A vb egy hét múlva a Brit Nagydíjjal folytatódik Silverstone-ban.

  • Osztrák Nagydíj – Bottas rajt-cél győzelmet aratott

    Osztrák Nagydíj – Bottas rajt-cél győzelmet aratott

    Valtteri Bottas, a Mercedes finn pilótája nyerte a vasárnapi Forma-1-es Osztrák Nagydíjat, amelyen a világbajnoki pontversenyben vezető ferraris Sebastian Vettel második lett, s 20 pontra növelte előnyét a negyedikként célba érő Lewis Hamiltonnal (Mercedes) szemben.

    Az élről rajtoló Bottasnak ez volt az idei, egyben pályafutása második futamgyőzelme. Mögötte néhány tizeddel lemaradva futott be másodiknak Vettel, míg a dobogó alsó fokára Daniel Ricciardo, a Red Bull ausztrál versenyzője állhatott fel.
    Hamilton a nyolcadik helyről rajtolva küzdötte fel magát negyediknek, s bár a végén nagyon közel volt Ricciardóhoz, előznie nem sikerült.
    A vb egy hét múlva, a Brit Nagydíjjal folytatódik Silverstone-ban.

  • Három MGU-H-t is ki kellett cserélnie a Renault-nak

    Három MGU-H-t is ki kellett cserélnie a Renault-nak

    Daniel Ricciardo problémáját követően a Renault szombaton mindkét Red Bullban és Nico Hülkenberg autójában is elővigyázatosságból kicserélte az MGU-H-t.

    Ricciardo a pénteki második szabadedzés nagy részét egy olyan technikai probléma miatt kényszerült kiülni, amely Cyril Abiteboul Renault Sport vezető szerint az MGU-H „sietős” kicseréléséből fakadt. Az elmúlt időszak „különösen intenzív” a Renault számára, miután az Azeri Nagydíj után világossá vált, hogy a fejlesztések és modifikációk kissé a megbízhatóság rovására mentek. A biztonságérzet fenntartása végett történt, hogy habár Max Verstappen és Hülkenberg nem észlelt semmilyen problémát, mivel az ő autójukban is a Ricciardóéhoz hasonló MGU-H volt beszerelve, inkább azokat is kicserélték.

    „Az új specifikáció jelentősen megváltoztatta az MGU-H technikai karakterisztikáját, és amikor néha túl sietősen kell dolgoznod, nem ellenőrzöl le minden részletet, amit egyébként megtennél” – mondta Abiteboul. „Az MGU-H-nál egy bizonyos területen úgy kellett döntést hoznunk, hogy előtte nem volt időnk lefuttatni az ellenőrzést – kipróbáltunk valamit, ami tényleg a bevezessük-ne vezessük be határvonalon mozgott. Egy autónál, Ricciardóénál, problémát is okozott, ami miatt pedig inkább az összes hasonló specifikációt lecseréltük. Kipróbáltunk valamit és az éjszaka folyamán megvolt a lehetőségünk a reakcióra; remélhetőleg ilyen nem fordul elő többet.”

    Abiteboul azt is hozzátette, hogy a problémát a gyárban minden további nélkül ki tudják majd küszöbölni, mivel a változtatás az elem egyik másodlagos alkatrészét illette, amely az FIA motorszabályainak értelmében nem számít teljesértékű MGU-H-cserének. Ricciardo, Verstappen és Hülkenberg azonban így is már a negyedik MGU-H-jukat használják a szezon során, vagyis a következő alkalommal tízhelyes rajtbüntetésre számíthatnak.