Kategória: Formula 1

  • Le Mans-i legendák köröztek a Red Bull Ringen!

    Le Mans-i legendák köröztek a Red Bull Ringen!

    Az Osztrák Nagydíj hétvégéjén idén is megrendezték a Legends Parade-et, idén a Le Mans győztes autóké és versenyzőké volt a főszerep. Szombat este és vasárnap délben beindították a legendás járgányokat, és a közönség nagy örömére, pályára is hajtottak.

    Ferrari 512S, BMW V12 LMR, Porsche 936, Audi R18 612, Porsche 917K, BMW 3,0 CSL, Bentley Speed 8, Porsche 962c, és Porsche 919 Hybrid rótt pár kört a Red Bull Ringen, erről hoztunk most nektek egy képgalériát.

    Varga András fotói.

    [Best_Wordpress_Gallery id=”25″ gal_title=”2017 Legends Parade, Red Bull Ring”]

     

  • Whiting megvédte a rajtokat figyelő rendszert

    Whiting megvédte a rajtokat figyelő rendszert

    Charlie Whiting versenyigazgató szerint semmi baj nincs az F1 rajtokat figyelő rendszerével.

    Valtteri Bottas remek reakcióidővel kapta el a rajtot Ausztriában – állítja az egyik tábor. A másik tábor szerint, benne Sebastian Vettellel és Daniel Ricciardoval, azonban a finn versenyző kiugrott a rajtnál.

    A hivatalos mérés szerint azonban Bottas nem ugrott ki, így büntetést sem kapott.

    Az esetről készült felvételeken látszik, amint Bottas autójának kerekei megmozdulnak, miközben a lámpák még égtek, ám Mika Salo, aki versenybíróként volt jelen a versenyen, elmondta, hogy a rendszer kis mértékben toleráns az efféle megmozdulásokkal kapcsolatban, és a döntés, hogy Bottas nem kap büntetést, kizárólag az adatok alapján született.

    „Ha kiugrott volna a rajtnál, az érzékelő megmozdult volna. De nem tette, szóval nem érdemes erről vitatkozni.” – mondta a Mercedes elnöke, Niki Lauda.

    Charlie Whiting versenyigazgató maga is megvédte az FIA rendszerét.

    „20 éve használjuk, és egyszer sem tévedett a rendszer egyik irányba sem.” – mondta Whiting az Auto Motor und Sportnak.

  • Silverstone helyett Londonba költözhet a Brit Nagydíj!

    Silverstone helyett Londonba költözhet a Brit Nagydíj!

    Christian Horner szerint Silverstone teljesen elveszítheti a nagydíjrendezés jogát, és a britek Londonban egy utcai verennyel kell hogy megbarátkozzanak. A pálya tulajdonosa a BRDC kedden bejelentette, hogy a magas költségek miatt 2019-ben lehet az utolsó Brit Nagydíj Silverstoneban. Ugyan próbálnak egyeztetni a Liberty Mediaval egy új szerződésről 2020-tól kezdődően, a Red Bull csapatfőnöke azt gondolja, hogy az új tulajdonosok inkább szeretnének egy utcai versenyt Londonban. Mindezt megerősítendő egy komoly utcai parádé lesz szerdán a brit fővárosban.

    „Silverstone egy csodálatos pálya. A  csapatok, és a versenyzők is szeretnek itt lenni. A Liberty pedig elkötelezett a Brit Nagydíj iránt. Holnap lesz azonban Londonban egy parádé, ami feltehetően sikeres lesz, előrevetíthetik egy londoni nagydíjrendezés jövőképét, ami nagyon is tetszene a Libertyseknek, és pozitív változások voltak a helyi önkormányzatnál is ilyen irányban. Silverstonenak ugyanakkor kicsit óvatosabbnak kellene lennie az egyeztetések folyamán a maguk megítélésében, mert könnyen partvonalon kívül találhatják magukat. Csodálkozom, hogy megmerték lépni azt, hogy felbontják a szerződést.” – adott hangot meglepetésének Horner, majd így folytatta: „Aláírtak egy kontraktust, és tudták azt, hogy mit vállalnak. Most rájöttek, hogy mégsem engedhetik meg a Forma-1-et maguknak, annak ellenére, hogy minden évben telt ház előtt zajlanak a futamok. Nem kellett volna azonnal aláírniuk, vagy újra kellett volna kalkulálniuk az egészet, mert eleve rossz volt az elgondolásuk. Egy rakás pénzt elköltöttek a bokszutcára, csak épp rossz helyre került az egész. Létrehoztak egy olyan paddockot, amelynek semmilyen hangulata sincs, mindezt az Egyesült Királyság egyik történelmi versenypályáján, szóval itt egyesek szerint komolyan félreértette a menedzsment a feladatát. Ez a Brit Nagydíj, és Angliában kell hogy legyen verseny, de van még pár lezáratlan kérdés. Én a verseny helyszínének Silverstonet javasolnám, és remélem, hogy meg tudnak egyezni, és meg tudják védeni az ottani értékeket. Mindenesetre új szemléletre van szükség, az biztos.”

  • Vettel nem hitte el Bottas reakcióidejét

    Vettel nem hitte el Bottas reakcióidejét

    Vasárnap óta azon vitázik az internet F1-et néző népe, hogy az Osztrák Nagydíjon a pole-ból rajtoló Valtteri Bottas kiugrott-e a rajtnál, vagy valóban fantasztikus reakcióidővel rajtolt.

    A rajtot követően Sebastian Vettel le is adta a forródrótot rádión, hogy szerinte a Mercedes versenyzője bemozdult a lámpák kialvása előtt. A versenybírák vizsgálni is kezdték az esetet, ám úgy ítélték, hogy Valtteri nem rajtolt korábban, mint az megengedett.

    A verseny utáni sajtótájékoztatón azt közölték, hogy a hivatalos mérés szerint a finn reakcióideje 0.201 másodperc volt, mire Vettel közölte, hogy igazából ő ezt nem hiszi el. Többször is elmondta, hogy ha a számítógép azt mutatja, hogy Bottas nem ugrott ki, akkor az minden bizonnyal úgy is van, de ennek ellenére ő nem igazán hiszi el. A német véleménye szerint Bottas „reakcióideje nem emberi…” Majd viccesen hozzátette: „Mondta is korábban, hogy ő nem ember.”

    Ricciardo azonban némileg Bottas védelmére kelt, és elmondta, hogy bár szerinte is „csak” szerencséje volt Bottasnak, végeredményben az számít, amit a hivatalos mérés mutat. Hozzátette azonban, hogy a lámpák hosszabb ideig maradtak égve, mint az megszokott.

    [poll id=”15″]

  • Kvyat maradhat a Toro Rossónál

    Kvyat maradhat a Toro Rossónál

    A Red Bull legutóbbi utalásai alapján Daniil Kvyat jövőre is maradhat a Toro Rossónál.

    Kvyat az első kilenc futamon 4 pontot gyűjtött össze (ezzel szemben a csapattárs Carlos Sainz 29-et), ám a legutóbbi négy versenyből kettőn az első tízen belül végzett volna, ha ebben nem akadályozzák meg rajta kívül álló okok. Az orosznak az Osztrák Nagydíja sem sikerült fényesen: a 16 célbaérőből az utolsó helyen végzett, miután áthajtásos büntetést kapott egy Fernando Alonsóval és Max Verstappennel történt első kanyaros ütközést követően. A médiás flörtölésének hála azt már (szinte) biztosan tudjuk, hogy Sainz marad a Toro Rossónál, Christian Horner megjegyzése pedig azt sugallja, a teljes pilótafelállás változatlan lesz 2018-ra.

    „Még nem [aktiváltuk az opciós jogunk], de nem látom okát, miért ne történne meg” – nyilatkozta Horner a spielbergi hétvége alatt. „Lényegében egész pofás szezont fut eddig, így arra látom a legnagyobb esélyt, hogy az igencsak közeli jövőben erre is sor kerül.”

    Pierre Gasly lájkolja ezt.

    A Red Bullnál is minden marad a régiben; a nagycsapatnál eleve kisebb volt a valószínűsége egy esetleges váltásnak, nemrégiben azonban olyasféle pletykák kezdtek fel-feltöredezni, hogy Max Verstappent elcsábította a Ferrari és akár már 2018-ban vörösben feszíthet.

    „Ez csak propaganda” – hűtötte le a kedélyeket Horner. „Színtiszta koholmány. Maxnak 2019-ig szerződése van, és csak ezután kerül ki a pilótapiacra.”

  • Magnussen többet várt a hétvégétől

    Magnussen többet várt a hétvégétől

    Kevin Magnussen jó tempóban haladt a pontszerzés felé, amikor a technika ördöge kibabrált vele a legutóbbi Osztrák Nagydíjon.

    A dán egész hétvégén gyorsnak tűnt, de a megbízhatósági gondok utolérték szombaton és vasárnap is. Az időmérőn a Q1-ben a felfüggesztése törött el, miután ráhajtott a magasított rázókőre. Ideje ugyan elegendő volt a Q2-be jutáshoz, de ott már nem tudott mért kört futni. Magnussen így a 15. -helyről indult. Pár kör leforgása alatt már a 11. helyen haladt és kezdte nyomás alá helyezni Lance Strollt a pontszerző 10. helyért, amikor az autó hidraulikája váratlanul megadta magát és kénytelen volt visszatérni a boxba.

    Az Haas pórul járt pilótája kijelentette, hogy a probléma nélkül alighanem csapattársa Grosjean környékén végezhetett volna.

    „Nagyon nehéz, amikor ilyen dolgok megtörténnek.”- mondta Magnussen. „Jó pozícióban voltunk, az autó is remekül működött, minden adott volt, hogy a legerősebb hétvégénket teljesítsük. Romainnel könnyedén ott lehettem volna a pontszerzők között, de sajnos nem volt szerencsénk. Remélem megtudjuk őrizni ezt a remek formánkat a következő versenyekre is. Több szerencsével remek eredményekre lehetünk még képesek.”

    A Haas a 6. helyen áll a csapatok bajnokságában, a Toro Rosso előzi meg őket mindössze 4 ponttal.

  • Kvyatnak szüksége lenne egy „hideg zuhanyra” a következő verseny előtt

    Kvyatnak szüksége lenne egy „hideg zuhanyra” a következő verseny előtt

    Danyiil Kvyat azt állítja, nem érzékelt semmit abból, ami előtte történt, mielőtt az első kanyarban nekiment volna Alonsónak és Verstappennek az Osztrák Nagydíjon.

    Az orosz az első kanyarban a rajt után elfékezte magát és összeütközött Fernando Alonsóval, akit a Toro Rosso pilótája rátolt a kuplungja miatt rosszul rajtoló Max Verstappenre. A holland az 5. helyről kezdhette meg a versenyt, de egy kuplunghiba miatt nagyon rosszul jött el a rajttól és visszaesett a mezőny sűrűjébe. A stewardok Kvyatot vétkesnek találták és egy áthajtásos büntetéssel, továbbá 2 büntetőponttal sújtották.

    „Ami a kezdetét illeti, a rajtom jó volt annak ellenére, hogy ki kellett kerülnöm a beragadó csapattársamat.”- magyarázta az orosz a rajt kezdeti pillanatait. „Nem láttam túl sokat abból, ami előttem történt. Azt hiszem Verstappen gondokkal küzdött, ezt Alonso látta és reagált rá, én nem láttam, így nem volt mit tenni csak fékeztem, ahogy tudtam.”

    „Próbáltam a legjobbamat nyújtani, de sajnos ütköztünk.”

    Kvyat hozzátette, hogy szüksége lesz egy „hideg zuhanyra” a következő verseny előtt. „Nagyon bosszantó, de ezek a dolgok bármely pilótával előfordulhatnak. Most egy hideg zuhanyra van szükségem, hogy kitisztíthassam a fejem Silverstone előtt. Megvizsgálom, hogyan tudok fejlődni, kijavítani a hibámat, hogy továbbléphessek.”

    Carlos Sainz a Toro Rosso másik pilótája motorprobléma miatt kiesett.

     

  • A Ferrari nem akarja Alonsót

    A Ferrari nem akarja Alonsót

    Sergio Marchionne kétséget nem tűrően kijelentette, hogy a Ferrarit nem érdekli Fernando Alonso.

    2017 végén relatíve sok élpilóta szerződése lejár, köztük Sebastian Vettelé, Kimi Räikkönené és Fernando Alonsóé – adja magát tehát egy esetleges maranellói visszatérés a spanyoltól, aki azonban a témával kapcsolatban óvatosan fogalmazott a szezon kezdete óta, csak annyit mondogatván, hogy „mindenre nyitott”. Egy kapu viszont úgy fest, bezáródik az exferrarisnak, Marchionne ugyanis személyesen Alonsóval közölte, hogy feleslegesen kapirgál a Ferrari háza táján.

    „Alonso még akár nyitott is lett volna a visszatérésre” – célzott Marchionne arra, hogy a spanyol valóban felkereste a Ferrarit. „A mi oldalunkról azonban nem a megfelelő választ kapta. Nem érdeklődünk iránta.”

    A két legyet egy csapásra elvét követve a Ferrari elnöke még egy pletykát elhessegetett – egyelőre.

    „Ami Verstappent illeti, még nem írtunk alá semmit. Az év vége előtt mindent megtudtok.”

    Áttérve a Ferrari jelenlegi pilótapárosához, Kimi Räikkönenről már korábban szó esett, de a bakui Lewis Hamilton-féle ütközést követően néhányan már Sebastian Vettel helyét is veszélyben látják annak ellenére, hogy a német vezeti a világbajnokságot. A vörösök valóban nem voltak lenyűgözve Vettel vendettájától, Marchionne szerint azonban ez semmit nem változtatott a helyzeten – sőt, a Ferrari készen áll aláírni az új szerződést, ha ezt Vettel is így akarja.

    „Kristálytisztán kijelentettem, hogy ha Sebastian maradni akar, semmi akadálya” – mondta Marchionne. „Egyébként találkoztam vele a Bakut követő hétfőn vagy kedden. Megmondtuk neki, hogy ezt az egészet el lehetett volna kerülni. De ezt a fejezetet már lezártuk, és a személyes nézeteltérések helyett inkább a versenyekre kell koncentrálnunk. Sebastian tisztában van azzal, ami történt. Megértem a rajta lévő nyomást, és valóban nem volt egyszerű a verseny, az egyik autót már a második kanyarban elvesztettük egy nem túl korrekt incidensben. De nem akarok arról beszélni, ki viselkedett jól és ki nem.”

     

  • Hartley már nem vágyik a Forma-1-be, új szerelme van

    Hartley már nem vágyik a Forma-1-be, új szerelme van

    Már megszokott, hogy az Osztrák Nagydíj szervezői mindig készülnek extrákkal is a közönség számára. Mióta a Forma-1 visszatért a „szomszédba” minden évben gyönyörködhet a közönség a „Legends Parade” legendás autóiban és találkozhat azok legendás versenyzőivel.

    Minden évben más tematikát kap az esemény, idén a Le Mans győztes autóké és versenyzőké volt a főszerep. Így volt jelen a Red Bull Ringen Brendon Hartley is, aki idén harmadmagával (Earl Bamberrel és Timo Bernharddal) és a #2-es Porsche 919 Hybriddel megnyerte a 24 órás Le Mans-i viadalt.

    Brendont még a bemutató autózás előtt, a Red Bull Energy Station-ben csíptük el, barátnője, valamint Sebastien Buemi társaságában. Az új-zélandi versenyző készséggel állt rendelkezésre, sőt még arra is emlékezett, hogy pár éve már találkoztunk a Hungaroringen, amikor még a World Series by Renault-ban versenyzett, és akkor épp videó interjút adott nekünk.

    HartleyMost azonban elsősorban Le Mans-i élményeiről kérdeztük, hiszen nem volt egyszerű menet ez a 24 órás verseny.

    „Hát beletelt pár napba, míg felfogtam, hogy mi is történt, és mit jelent ez. Le Mans, nekünk versenyzőknek, egy igazán őrült hét.” – kezd bele a hosszas fejtegetésbe Hartley. „Ez egy olyan hét, amikor szupersztárokként kezelnek minket. Persze más helyszíneken is figyelemmel kísérnek minket, de amikor Le Mans-ba érkezünk, a rajongók, és a légkör is teljesen más, az egy igazán őrületes hét számunkra. Nem igazán jut öt perc magunkra, hogy megemésszük, mi történik, főleg ha megnyerjük a versenyt, és főleg, ha így nyerjük meg.”

    „Körülbelül két nappal a verseny után tudatosult bennem, hogy wow, nyertünk, Le Mans-ban a Porsche-val!”

    „Addigra értettem meg igazán, mit is jelent, hogy ott a nevem a legendák között. Ez igazán különleges dolog számunkra.”

    A #2-es Porsche már a verseny elején meghibásodott, és csak 18 kör lemaradással tudtak visszaállni a versenybe, nem remélvén, hogy még a győzelmet is megszerezhetik.

    „A harmadik óra után, mikor megálltunk, nagyon csalódott voltam. De a szerelők a garázsban, és a mérnökök, nagyon keményen dolgoztak, hogy mielőbb visszaállhasson az autó a versenybe. Volt benne egy kis kockázat, kicseréltünk pár elemet, aztán nagyon nyomtuk, hogy mielőbb ledolgozzuk a lemaradást. Fél távnál még nem hittem, hogy megnyerhetjük, csak azt reméltem, hogy pontokat tudunk majd szerezni. De óráról órára előrébb jutottunk és már nem csak a pontszerzés, hanem a pódium is reálissá vált. Olyan volt, mint egy álom, vagy valami nagyon hasonló.”

    Porsche, Hartley
    Fotó: Varga András

    „Le Mans mindig őrületes, erről Sebastien is tudna mesélni.” – mutat Sebastien Buemire, aki ott ült a mellettünk lévő asztalnál. „Le Mans mindig sok meglepetést tartogat. Nagyon kemény a verseny, nagyon kell koncentrálni magadra, és a határon kell autózni. Olyan, mintha az életedért küzdenél, de a 24 óra eltelte után minden tökéletesnek hat. Óriási emberi teljesítmény van mögötte, és hát ezek talán a legösszetettebb, legbonyolultabb autók a világon.”

    Hartley neve azonban nem csak a WEC-ből lehet ismerős az autósport rajongóknak, hanem a Forma-1 kapcsán is, hiszen sokáig volt a Red Bull Junior Team tagja, sőt a Toro Rosso tesztpilótája is volt, ám végül a Red Bull nem neki, hanem Jaime Alguersuarinak, majd Brendon jó barátjának, Daniel Ricciardonak szavaz bizalmat.

    „Egyértelműen jobban teljesítettek akkor, mint én. Valójában ezt sosem bántam, nem voltam a legjobb formában akkor. Viszont nagyon sok tapasztalatot szereztem nekik (Red Bull) köszönhetően, és végül jól alakult a sorom. Nagyon boldog vagyok így, ahol most tartok.”

    Miután a Red Bull junior programjából kikerült, a Mercedes F1-es csapatának tesztpilótája lett, ám már eközben is kipróbálta magát Le Mans-ban, ekkor még LMP2-ben.

    „Sokat vezettem a szimulátorukat (a Mercedesét), vezethettem teszten is, ami nagyszerű volt. Nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttem ez által. De nem volt reális esély ennél többre. Azonban maradtam a német gyártóknál (Porsche). Nagyon elégedett vagyok azzal, ahol tartok.”

    „Imádom Le Mans-t, szerelembe estem Le Mans-nal.”

    „Gyerekként mindenki a Forma-1-ről álmodik, én is arról álmodtam. Viszonylag közel is kerültem hozzá, de ha akkor (mikor tesztpilóta volt) lehetőséget kaptam volna az F1-ben versenyezni, most nem lennék itt, nem lett volna jó az időzítés. De örülök, hogy rátaláltam az endurance versenyzésre és itt megtaláltam a helyem. Ráadásul ma már sokkal fiatalabban kerülnek be a versenyzők a Forma-1-be, mint én voltam akkor. Elég, ha csak Max-re (Verstappen) gondolunk, aki nagyszerűen megy.”

    Hartley azonban még mindig csak 27 éves, így megkérdeztük arról is, kipróbálna-e más szériákat is, vagy egyelőre csak a WEC érdekli?

    „Nagyon szeretem a WEC-et, de soha ne mondd, hogy soha, nem tudom még, hogy mit tartogat a jövő.”

    A nem sokkal mellette ülő Buemi azonban a WEC mellett a Formula E-ben is versenyez, ráadásul épp második bajnoki címére hajt ott.

    „Nem vezettem még Formula E autót, de figyelemre méltó, mennyi gyártó vesz benne részt.” – emelte ki Hartley.

    Na de melyik lehet az autósport történetéből az az autó, amelyet a legszívesebben kipróbálná az új-zélandi versenyző, ha lehetősége adódna rá? Persze a válasz nem annyira meglepő.

    Brendon Hartley
    Fotó: Komenda Vivien

    „Hű, ez nehéz kérdés…” – mondja elgondolkodva. „Van pár lenyűgöző darab; azt hiszem egy olyat mondanék, amivel Bruce McLaren versenyzett.” – kezd bele, majd sorra idézi fel a többi egykori új-zélandi F1-es versenyzőt. „Vagy Chris Amon, vagy valamelyik kiwi (az új-zélandiakat „becézik” így) versenyző. Esetleg Danny Hulme világbajnok autóját.”

    Közismert, hogy Brendon Hartley és Daniel Ricciardo jó barátok, így hát szükségesnek látszott egy könnyedebb témával is előállni: Bevállalná-e Brendon a Shoey-t, azaz hajlandó lenne-e inni Daniel cipőjéből?

    „Ha jó oka van az ünneplésre, igen. Ha mondjuk ott lennék vele a dobogón. Jó barátom, szóval… Nem kerültem még ilyen helyzetbe, de ha úgy alakulna, akkor igen, miért ne? Ha például nyer, az egy jó ok erre.”

    https://www.instagram.com/p/BRmAzu9ALEs/

  • Russell: Készen állok az F1-es tesztre

    Russell: Készen állok az F1-es tesztre

    George Russell, az ART GP3-as csapatának 19 éves brit versenyzője a Racingline.hu kérdésére elmondta, teljes mértékben felkészültnek érzi magát a három hét múlva Magyarországon megrendezésre kerülő Forma-1-es tesztre, ahol a Mercedest vezetheti majd.

    Russell január közepe óta a Mercedes utánpótlás sorozatának tagja, és elmondása szerint amióta megtudta, hogy a jövőben lehetősége lesz élesben Forma-1-es autót tesztelni, nagyon komolyan vette a preparációs munkákat.

    Szavaival élve egyedül talán az idei gyorsabb autók által okozott erőhatások okozhatnak számára némi fejtörést, ám a fizikai felkészülést továbbra is keményen folytatja.

    Russell az Osztrák Nagydíj hétvégéjén megszerezte első GP3-as győzelmét: az első futamot sikerült behúznia, aminek köszönhetően a bajnoki pontversenyben is élre állt, ám a második versenyen elért ötödik helye és Nirei Fukuzumi harmadik pozíciója azt jelenti, hogy a japán versenyző egy pont előnnyel átvette a vezetést.

    A GP3-as sorozat jövő héten Silverstone-ban, majd július utolsó hétvégéjén a Hungaroringen folytatódik.