Romain Grosjean elégedetlen Lewis Hamiltonnal, amiért feltartotta őt a Q3-ban.
Lewis Hamilton fél másodperces előnnyel nyerte a Brit Nagydíj időmérő edzését Kimi Raikkönen előtt, ám a hazai szurkolók nem lehettek teljesen nyugodtak: Hamiltont vizsgálták Grosjean feltartásáért, ám végül nem büntették a háromszoros világbajnokot.
Grosjean csapatrádión keresztül természetesen rögtön panaszkodott Hamiltonra, majd nem sokkal ezután jött is az üzenet, miszerint vizsgálják az ügyet.
„Az első Q3-as köröm nagyon jó volt, de Hamilton teljesen blokkolt az utolsó kanyarban, aminek köszönhetően három tizedet veszítettem.”
„Ez legalább egy pozíciómba került, Vandoorne biztosan meg lett volna. Nagyon elégedetlen vagyok, hogy az utolsó kanyarban tönkretette az első próbálkozásom.”
„Nagyszerű a Q3-ban lenni, de sokkal több volt benne. Csalódott vagyok.”
Bernie Eccestone, a Forma-1 korábbi mindenható urának nyilatkozata szerint előfordulhat, hogy 2017-ben látjuk az utolsó Szingapúri Nagydíjat.
2008-ban debütált Szingapúr a Forma-1-es naptárban, az ázsiai ország a száguldó cirkusz történetének első éjszakai versenyét rendezte.
Szingapúr kétségkívül látványos helyszíne a versenynaptárnak: szinte kivétel nélkül minden évben eseménydús versenyt rendeztek a kanyargós utcai pályán.
„Malajzia úgy döntött, hogy kiszáll: az F1 nem volt elég jó befektetés többé. Boldogok a MotoGP-vel, nagyon sok szurkoló látogat ki azokra a versenyekre és bevételük származik belőle. Az F1-gyel fordítva történt: veszteségük keletkezett. Ezért hagytak fel a Forma-1-gyel.”
„Szingapúrral többé-kevésbé ugyanez a helyzet” – mondta Ecclestone.
„Egy vagyonba került mindannak a megvalósítása, amit kértünk tőlük: pályakialakítás, világítás. Mindent nagyon komolyan csináltak tíz évig, de elérkezettnek látják az időt arra, hogy pénzük legyen belőle. Ez a Forma-1-gyel nem fog összejönni.”
Lewis Hamilton az első rajtkockából indulva kezdheti meg a holnapi Brit Nagydíjat, feltéve ha nem kap büntetést, amiért a Q3-ban feltartotta Romain Grosjeant. Az esetet vizsgálják.
Hamiltonnak ez már pályafutása 67. pole pozíciója, így Michael Schumacher már csak egy kvalifikációs elsőséggel előzi meg a brit versenyzőt, Silverstone-ban pedig ötödször indulhat az élről.
Közben megérkezett a hivatalos döntés: az FIA nem bünteti Lewis Hamilton esetét, így megtarthatja első rajthelyét.
Nico Rosberg világossá tette, kizárt, hogy jövőre visszatér a Ferrarival.
Mivel az olasz csapat gyakorlatilag nyíltan keresi Kimi Räikkönen 2018-as utódját, azonnal megkezdődtek a találgatások. Egyes hírekben pedig már a tavalyi világbajnok, Nico Rosberg neve is felmerült, mint a finn utódja.
A tavaly év végén visszavonult Mercedes pilóta azonban világosan fogalmazott az üggyel kapcsolatban.
„Ez nem fog megtörténni. Nagy megtiszteltetés, hogy szóba hoztak a csapattal, és azt pletykálják, hogy még versenyezni fogok, de teljesen elégedett vagyok a karrieremmel.” – fogalmazott Rosberg az olasz Corriere della Sera napilapnak. „Semmit nem bántam meg.”
Valtteri Bottashoz hasonlóan Daniel Ricciardo is öthelyes rajtbüntetést kap a Brit Nagydíjra váltócsere miatt.
Péntek este informálta a Red Bull az FIA-t, hogy Ricciardo RB13-asában váltót kell cserélniük. A szabályok értelmében egy váltónak hat egymást követő versenyhétvégét kell kibírnia, ellenkező esetben jár az öthelyes büntetés. Csak akkor lehet büntetlenül cserélni a hatos csomag lejárta előtt, ha az adott versenyző nem fejezte be a legutóbbi futamot – mivel Ricciardo jelenleg sorozatban öt dobogónál jár, ez értelemszerűen rá nem érvényes.
A Red Bull a szabadedzések alatt nem mutatott sem kiemelkedően jó, sem kiemelkedően rossz tempót: a Mercedesek és a Ferrarik mögött voltak jócskán, ám megnyugtató előnnyel a többi csapat előtt. Ricciardo ennek ellenére úgy érzi, az időmérőn elkaphatják a Ferrarit; Max Verstappen a pesszimistább vonalon mozgott, szerinte ugyanis az osztrák istálló szenved a megfelelő beállítás megtalálásával.
Akárcsak Ausztriában Lewis Hamilton, úgy a csapattársa Valtteri Bottas is váltócsere miatt öt hellyel hátrébbról indulhat majd a brit futamon.
Egyre jobb formában van finn pilóta, hiszen megnyerte a legutóbbi futamot a Red Bull Ringen, majd a Brit Nagydíj első két edzésén egyaránt az élen végzett. Mindkétszer csapattársa szerezte meg a második helyet.
Hiába a remek kezdés, az már biztos, hogy a pole pozícióból nem ő indulhat majd, ugyanis a Mercedes hivatalosan is megerősítette, hogy idő előtt váltót kell cserélni az autójában, így öt rajthelyes büntetést kapott a vasárnapi versenyre.
Idén alaposan meggyűlik a Mercedes baja a váltóval. Ez már zsinórban a második versenyhétvége, amikor valamelyik autójukban nem bírja ki a váltó az egymás utáni hat futamot, így büntetést visznek magukkal vasárnapra. Érdekesség, hogy Ausztriában Hamilton volt a leggyorsabb a két pénteki edzésen, majd utána kapott büntetést, mint most Bottas. Hamilton akkor harmadik lett az időmérőn, így csak a nyolcadik helyről rajtolhatott. A futamon végül negyedikként látta meg a kockás zászlót.
A Mercedes a csere okának a váltó megsérülését nevezte. A csapat eredeti terve szerint hat futam után cserélték volna ki, amikor is nem járna érte büntetés, de végül nem bírta ki addig. A Mercedesnél azonban már biztosak abban, hogy megtalálták a probléma okát és többé már nem fog ez előfordulni.
Digisport 1
17.15: Autósport, Porsche Carrera Kupa, Nürburgring, 1. futam
21:55: Autósport, Formula E, New York, 1. futam
július 16., vasárnap:
——————–
M4 Sport
14.00: Forma-1, Brit Nagydíj, futam
Eurosport 1
18.15: Motorsport, FIA endurance világbajnokság, Nürburgring
Eurosport 2
11.15: Autósport, Porsche Szuperkupa, Silverstone
20.00: FIA túraautó-világbajnokság, Argentin Nagydíj
Digisport 1
10.00: Autósport, Porsche Carrera Kupa, Nürburgring, 2. futam
18.55: Autósport, Formula E, New York, 2. futam
21.25: Autósport, IndyCar, Toronto
Sebastien Buemi neve sokak számára ismerős lehet. Amellett, hogy megfordult a Forma-1-ben, jelenleg pedig a Formula E mellett a WEC bajnokság egyik főszereplője, többször parádézott a Hungaroringen a WSR keretein belül.
A svájci pilóta továbbra is kapcsolatban áll a Red Bull-lal, így természetesen nem hagyta ki a Red Bull Ringen megrendezésre kerülő osztrák Forma-1-es hétvégét sem. Itt örömmel állt rendelkezésünkre, így hát beszélgettünk vele Formula E-ről, a Toyota győzelmi esélyeiről, sőt, még a magyar rajongókról is örömmel beszélt, és elárulta, mindig boldogan tér vissza Budapestre.
A Formula E mellett a WEC bajnokságban is indulsz. Mit csinálsz, amikor ütközés van a két széria között – mint például a soron következő hétvégén?
Jelenleg még folynak a tárgyalások ebben az ügyben, azonban már több megbeszélésünk volt, és nagyon úgy tűnik, hogy a Nürburgringen fogok versenyezni a WEC-ben. (Azóta ezt egyébként már hivatalosan is megerősítették – a szerk.)
Mit gondolsz, lehet a közeljövőben Formula E verseny Svájcban?
Nagyon remélem! Voltak már pletykák, megbeszélések a jövőre nézve. Reméljük minél előbb, akár már jövőre láthatunk ott futamot. Svájci versenyzőként elképzelni sem tudnék jobb hírt, minthogy bejelentik, mehet az országba a Formula E. Korábban ugyanis sajnos ez nem jöhetett létre különböző okokból. Elképesztő lenne, remélem, hogy megvalósul!
Idén Le Mans-ban az LMP1-es autók sorra hibásodtak meg. Mit gondolsz, ez befolyásolja a hibrid versenyzés jövőjét?
Szerintem nem. Nagyon keményen dolgozunk ezeken az autókon, és ez a jövőben sem fog változni. Két éve nem volt probléma az autókkal, idén rengeteg volt. Nyomtuk, ahogy csak tudtuk, és ezután sem lesz ez másképp. Folyamatosan azon vagyunk, hogy még jobbak és jobbak legyünk, és nem nézünk hátra.
Fotó: Tajthi Andrea
2020-ban szabályváltozások lesznek. Mit gondolsz, ekkor visszatérhet a Peugeot? Esetleg új gyártó léphet be a szériába?
Remélem, hogy új gyártók is fognak érkezni. A Peugeot-val kapcsolatban több híresztelés is napvilágot látott már, talán a visszatérésükre is lehet esély. Most a Toyota és a Porsche küzd egymás ellen, ami nagyon jó, viszont fontos lenne a sorozatnak is, hogy új gyártók csatlakozzanak. És természetesen a versenyzőknek is jót tenne, több autó ellen lehetne versenyezni. Egy harmadik gyártó nagyon fontos lenne.
Le Mans-ban az egyik legfontosabb, hogy az embernek erős csapattársai legyenek. Kivel volt a legjobb ott indulni?
Idén is Anthonyval és Kazukival alkotunk egy csapatot, immár harmadik éve. Nagyon jól tudunk együtt dolgozni, és szeretek is velük egy autót vezetni. Jól kiegészítjük, és segítjük egymást.
Akkor következzen a legnagyobb kérdés: Mikor fog nyerni a Toyota Le Mans-ban?
Csak remélni tudom, hogy jövőre. (nevet)
Budapesten is többször versenyeztél már. Milyen emlékeid vannak a városról, és az ottani eseményekről?
A Forma-1-ben ott szereztem az egyik legjobb eredményemet. A Toro Rossoval nyolcadik lettem 2011-ben. Az egy nagyon jó hétvége volt számomra, jó visszagondolni rá. Nagyon jó hely, lelkes rajongókkal, jó időjárással. Úgy gondolom, mindenki örömmel tér vissza oda, mindig nagyszerű a hangulat.
Reméljük, minél előbb sor kerül a visszatérésre, és hamarosan újra láthatjuk a svájci pilótát a Hungaroringen körözni.
A Forma-1 aktuális, ám visszavonult világbajnoka, Nico Rosberg elismerte, hogy elhagyták világbajnoki trófeáját, még a Goodwood Festival of Speed előtt, ahova a csapat küldte el a trófeát. Öt napig nem volt meg.
„Komolyan meg voltam ijedve, mivel közvetlenül előtte küldtük Goodwoodba, nagyon komoly biztonsági intézkedések mellett, és elveszett.” – mesélte Rosberg az F1 szerdai, londoni show-ján. „Öt napra eltűnt. Elveszett a postán! Volt pár nyugtalan napom, de most már megvan.”
Nem túl jó hír, ha a Shieldet kipróbáló pilóta szédülésre panaszkodva félbeszakítja a tervezett tesztprogramot.
A Brit Nagydíj első pénteki szabadedzésén Sebastian Vettelnek jutott a nemes feladat, hogy elsőként a mezőnyből kipróbálja a Shield („pajzs”) névre keresztelt fejvédelmi rendszert. Az FIA már régóta sürgeti egy nagyobbfokú fejvédelmet biztosító megoldás bevezetését, a Shield pedig a Halo (glória) és a Red Bull által kiötlött Aeroscreen után már a harmadik ilyen rendszer, amelyet éles tesztnek vetnek alá. Esztétikai szempontból sokan a Shieldet preferálnák a Halóval szemben (ha már muszáj választani), Vettel szerint azonban még van mit javítani a koncepción.
„Az előnyökről nyilván nem kell beszélnem, tudom, mire való” – utalt a német az eszközre. „Ami a hátrányokat illeti, amikor reggel kipróbáltam, kissé megszédültem tőle, nem valami jó előrefele a kilátás. Szerintem ez azért van, mert az íves részek megtörik a háttérlátványt, ezenfelül pedig az egyenesekben elég nagy leáramlást tapasztaltam, ami előrebuktatja a sisakot. Terveztünk még egy etapot, de nem voltam oda érte, így inkább levettük.”
A következő tesztállomás Monza lesz szeptember elején, amelyet további tesztek követhetnek, az FIA ugyanis 2018-ra minden áron szeretne valamilyen fejvédelmi rendszert látni az autókon. Egyelőre a Shield tűnik a befutónak, vészhelyzet esetén azonban akár visszanyúlhatnak a már jegelt Halo-koncepcióhoz is.