Kategória: Formula 1

  • Hülkenbergnek segített az új padlólemez

    Hülkenbergnek segített az új padlólemez

    Cyril Abiteboul szerint a Brit Nagydíjra elhozott új padlólemez segített abban, hogy Nico Hülkenberg az ötödik helyet megszerezhesse a rajtrácson.

    Hülkenberg a Q1-ben negyedik, a Q2-ben ötödik, a Q3-ban pedig hatodik lett, de Valtteri Bottas büntetése miatt előrelép egy helyet az ötödikre. A Renault többek között új padlólemezzel érkezett Silverstone-ba, ennek pozitív hatása pedig azonnal meg is látszott a csapat teljesítményén.

    „Ez egy remek nap volt” – mondta Abiteboul. „Tipikus F1: Ausztriában a küszöbön sem vagy, egy héttel később Silverstone-ban pedig mintha kicserélték volna az autót. Tudtuk, hogy elég sok újítást hozunk majd, de nem verjük nagydobra a külső vagy belső elvárásainkat. Van egy új padlólemezünk és minden hozzávaló alkatrészt, Budapesttől kezdve pedig jönnek még dolgok, amelyeket láncreakciószerűen a padlólemez indított meg. Nagyon boldog vagyok, mert mindez az elkövetkező fejlesztések szempontjából is pozitívum; a szélcsatornához képest az autó néhány héttel le van maradva, viszont így már tudjuk, hogy az általunk követett irányvonal megfelelő, és ez remélhetőleg ki is fog fizetődni a végén.”

    A remek rajtpozíció azonban még nem indok a pezsgőbontásra – az már inkább, hogy a Renault pont most ünnepli 40. évfordulóját, elsőként ugyanis az 1977-es Brit Nagydíjon álltak rajthoz gyári csapatként.

    „Óvatosan kell hozzáállnunk, mert ez a pálya és ez az időjárás a kezünkre játszhat” – folytatta Abiteboul. „A versenyetap teljesen más tészta, ma este és holnap délelőtt ki kell okoskodnunk egy jó taktikát és gumikezelési stratégiát. Természetesen így is remek eredmény egy még fejlődésben lévő csapat számára, emellett pedig ünnepnap is a mai, mivel most vagyunk 40 évesek – tökéletes időzítés.”

  • Alonso káoszfutamban reménykedik

    Alonso káoszfutamban reménykedik

    Fernando Alonso „káoszban” reménykedik a Brit Nagydíjon, amely jócskán emelné esélyeit egy jó eredmény elérésére.

    Harminchelyes rajtbüntetésének hála Alonso az utolsó helyről kezdi meg a silverstone-i Brit Nagydíjat, a futam idejére jósolt eső azonban a spanyol kezére játszhat. Az időmérő Q1-es szakaszát is meglocsolták kicsit a felhők, a száradó pályán az utolsó pillanatban pedig Alonso elég erős kört futott a szuperlágyakon ahhoz, hogy a legjobb idővel jusson tovább a Q2-be (fun fact: a 2013-as Indiai Nagydíj óta ez volt az első alkalom, hogy egy McLaren „nyerte” a Q1-et), a slickes tapasztalat pedig kulcsfontosságú lehet a versenyre.

    „Az interekkel is továbbjuthattunk volna, de a slickek mellett döntöttünk, hogy a versenyen esetlegesen hasonló körülmények között legyen viszonyítási alapunk” – magyarázta Alonso. „Majdnem kicsúsztunk az időből, de végig jól sült el a dolog, a köröm pedig hasznosnak bizonyulhat. Változó körülmények között versenyképesek lehetünk, és egy kis káosz sem ártana.”

    Az internet sztárjává váló Q1-es kör végeredményben semmibe nem számít bele, a lelkeknek azonban jót tett.

    „Jó pillanat volt” – mosolygott Alonso. „A szurkolók számára is biztos az volt, elvégre rengeteg McLaren-rajongó van itt, akik legalább annyira az élen szeretnék látni a csapatot, mint mi. Habár csak a Q1-ről volt szó, mindenki nagyon izgatott lett a lelátókon, ezt pedig öröm volt látni.”

    A Q2-ben megakadt a nagy menetelés: Alonso a 13. helyen kiesett, de stratégiailag még jól is jött neki a dolog.

    „Valamilyen szinten be sem akartunk kerülni a Q3-ba” – folytatta. „Mindenféleképpen az utolsó helyről rajtoltam volna, de ha bejutok az első tízbe, akkor a Q2-es használt szetten kellett volna indulnom. A 13. hely tökéletes, mert friss gumikon rajtolhatok és olyan keveréken, amilyenen akarok.”

    A McLarennek így sem volt oka a szomorkodásra, Stoffel Vandoorne ugyanis bejutott a Q3-ba, először megverve Alonsót időmérőn. Vandoorne a kilencedik leggyorsabb kört autózta, Valtteri Bottas büntetése miatt azonban előrelép egy helyet és a nyolcadikról várhatja a piros lámpák kialvását.

  • Vandoorne boldog: először rajtolhat Alonso elől

    Vandoorne boldog: először rajtolhat Alonso elől

    Stoffel Vandoorne, a McLaren újonc versenyzője első alkalommal győzte le időmérő edzésen spanyol csapattársát.

    Vandoorne bemutatkozó éve közel sem alakul rózsásan: lassan a szezon felénél járunk és továbbra sem tudott világbajnoki pontot szerzeni. Persze mindez visszavezehető rendkívül megbízhatatlan és lassú McLaren-Hondájának teljesítményére.

    Vandoorne kilencedikként zárta a Brit Nagydíj időmérő edzését, de Valtteri Bottas öt rajthelyes büntetésének köszönhetően a nyolcadik pozícióból várhatja a piros lámpák kialvását.

    „Silverstone-ban elérni a Q3-at kicsit váratlan volt” – mondta Vandoorne.

    „Az elmúlt néhány hétvégén nagyon jó munkát végeztem és egyértelműen látszott a javulás csapaton belül.”

    „Bakuban, Spielbergben és itt Silverstone-ban is hasonló időket autóztunk Fernandóval. Nyilvánvalóan nagyon jó érzés, hogy kijött ez a plusz lépés.”

    „Mint mindig, most is nagyon szoros a középmezőny és gyakran láthatjuk, hogy a többieknek van valami extrájuk az időmérő edzésekre. Úgy gondolom, a változó körülmények segítettek minket.”

    „Végig jó köröket tudtam futni, szerintem ez a kilencedik pozíció a maximum, amit elérhettünk.”

    https://www.instagram.com/p/BWkqDs3jRqU/?taken-by=svandoorne

     

  • Sainz már a Hungaroringen leválthatja Palmert

    Sainz már a Hungaroringen leválthatja Palmert

    A német Sport Bild írt a lehetséges szezonközi versenyzőcseréről, miután Jolyon Palmer továbbra sem tud az elvártaknak megfelelő teljesítményt nyújtani.

    Habár Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke korábban úgy nyilatkozott, hogy nem szándékoznak szezon közben versenyzőt cserélni, a Bild szerint változott a helyzet.

    Továbbá Carlos Sainz és a Toro Rosso között sem túl rózsás a kapcsolat: a 22 éves spanyol versenyző többször is nyilvánosan adott hangot elégedetlenségének. Ebben persze még a 2016 áprilisi történések is közrejátszhatnak, amikor a Red Bull Max Verstappent és nem Carlos Sainzot vitte fel a nagycsapathoz Daniil Kvyat helyére.

    A cserét erősítheti Dietrich Mateschitz Red Bull főnök múlt heti Ausztriában adott nyilatkozata: „Ha egy versenyző nem akar maradni és vége a szerelemnek, akkor nem erőltethetünk rá egy szerződést. El kell engedni.”

    A Bild konkrét számokat is említ: a Renaultnak nyolc millió eurót kell fizetnie Sainzért, aki ezen összeg fejében már a Magyar Nagydíjon Nico Hülkenberg csapattársa lehet.

    Ha a transzfer végbemegy, Sainz helyét a tavalyi GP2-as bajnok Pierre Gasly veszi át.

     

     

  • További büntetések jöhetnek Ricciardónak (frissítve)

    További büntetések jöhetnek Ricciardónak (frissítve)

    Mivel úgyis az utolsó sorból rajtol, Daniel Ricciardo autójába több, egyébiránt büntetést érő alkatrészt is kicserélhet a Red Bull.

    Ricciardo eleve egy öthelyes rajtbüntetés tudatával vágott bele a Brit Nagydíj időmérőjébe, miután Red Bulljában a szabadedzéseket követően váltót kellett cserélni. A nedves körülmények között rendezett Q1-et eleinte még vezette is, ám egy turbóhibának tűnő probléma miatt le kellett parkolnia a pályán, így végül a 20. helyre „sikerült” kvalifikálnia. Habár Fernando Alonso 30-helyes büntetése miatt nyer egy helyet, a csapat erősen fontolgatja, hogy a helyzetet kihasználva több elemet is kicseréljen az autóban, ami további büntetésekkel járna (elméletileg, gyakorlatilag viszont maximum Alonsóval tudna versenyezni a büntetéshalom nagyságát illetően).

    „Ezen mindenképpen elgondolkozunk” – utalt a cserékre Ricciardo. „Úgyis a végéről rajtolunk, az már teljesen mindegy, hogy 19. vagy 20. – szívesen odaadom Fernandónak ezt az egy helyet! Meglátjuk, a javunkra tudjuk-e fordítani a szituációt és beszerelünk-e néhány új alkatrészt.”

    A Renault még nem erősítette meg hivatalosan a probléma forrását, az ausztrál azonban azonnal a turbóra gyanakodott.

    „Szerintem a turbóval voltak gondok, először innen hallottam egészségtelen hangokat” – vette elő technikai szaktudását Ricciardo. „Fogalmam sincs, hogyan működik egy motor, de azt szerintem tudom, milyen hangja van egy turbónak. Nagyon furcsa hangokat kezdett kiadni, ezzel egyidőben pedig a motorerő is kezdett elmenni. Végül a motor megóvása érdekében minden automatikusan lekapcsol.”

    A vártakkal ellentétben a Red Bull nem teljesített olyan jól Silverstone-ban, mint egy héttel ezelőtt Spielbergben, így talán annyira nem nagy csapás a szörnyű időmérő.

    „Igen, így kell nekem is felfognom a dolgot” – mondta Ricciardo. „Pole semmiképp sem lett volna meg; lett volna mondjuk ötödik-hatodik, abból lett volna tíz-tizenegy, szóval ilyen szempontból… nem akarom azt mondani, hogy álruhába bújt áldás, de talán nem is hatalmas katasztrófa. Akár holnap is történhetett volna mindez; így legalább fel tudunk dobni néhány új cuccot az autóra.”

    Az elmúlt futamok tendenciáival ellentétben Max Verstappennek problémamentes időmérője volt: az ötödik (lényegében negyedik) helyre kvalifikált, habár a lemaradása másfél másodperc volt a pole-t megkaparintó Lewis Hamilton mögött.

    „Egyértelmű, hogy minden téren el vagyunk maradva” – foglalta össze a Red Bull tempóhiányának okát Verstappen. „Nem vagyunk elég gyorsak. Kicsit stabilabb egyensúly és kicsit több tapadás kellene. Egyszerűen nem tudjuk megoldani.”

    UPDATE: A Red Bull időközben megerősítette, hogy a motor, a turbófeltöltő és az MGU-K mellett kicserélték az MGU-H-t is Ricciardo autójában. Mivel az ausztrál versenyzőnek idén ez már az ötödik ilyen egysége, így tíz rajthelyes büntetésben részesül. Korábbi váltócseréje miatt összesen 15  rajthelyes büntetésnél jár. Pozícióján azonban ez nem változtat: Alonso 30 helyes büntetése miatt marad a 19. helyen.

  • A Mercedes szerződést hosszabbított a Petronasszal

    A Mercedes szerződést hosszabbított a Petronasszal

    A Mercedes tavaly télen hosszútávú szerződést írt alá a Petronasszal – ezzel a bejelentéssel pedig véget is vetnek a jövőjükről szóló spekulálgatásnak.

    Eddie Jordannek új kedvenc témát kell találnia. A volt csapatfőnök és a Channel 4 jelenlegi szakkommentátora előszeretettel foglalkozott a Mercedes F1-es jövőjével, többször is hangoztatva, hogy a német istálló 2018 végén – amikor szerződései a Petronasszal és a UBS-szel lejárnak – távozhat a sportból. A Mercedes rendszeresen tagadta a feltételezéseket, ezek azonban az elmúlt hetekben akkora visszhangot kaptak, hogy Brackleyben úgy érezték, tenniük kell valamit a pletykák elfojtására: szombat reggel jött a megerősítés, hogy egy már érvényben lévő petronasos szerződés a Mercedest még legalább három évre az F1-hez köti. A Maláj Nagydíj kiszállásával kisebb felhők úsztak az együttműködés meghosszabbítása fölé, de Datuk Wan Zulkiflee bin Wan Ariffin, a Petronas vezérigazgatója gyorsan igyekezett megnyugtatni mindenkit, hogy a nagydíj elvesztése nincs kihatással a maláj cég F1-es jelenlétére és elkötelezettségére.

    „A motorsportokban való részvételünk igazából már 1995-ben elkezdődött, néhány évvel az 1999-es első sepangi nagydíj előtt” – nyilatkozta Zulkiflee. „A továbbiakban is maradni szándékozunk. Az elmúlt évek során az együttműködés a Mercedesszel számunkra nagyon pozitív eredményekkel járt, így örömmel jelentem be a szponzori szerződés meghosszabbítását.”

    Jordan hipotéziseit különösen Toto Wolff csapatfőnök tartotta elfogadhatatlannak, aki a Mercedes által foglalkoztatott sok-sok alkalmazott jövőjét megvédendő kelt ki Jordan ellen.

    „Benne vagyok mindenféle poénkodásban Eddie-vel” – mondta Wolff. „Azonban azokat a vicceket már nem tartom szórakoztatónak, amelyek 1500 alkalmazott jövőjét vonják kétségbe. Meg is mondtam neki egy interjú során, hogy számomra ez túlzottan is komoly téma. Nem megyünk el az F1-ből, egyik szponzorunk sem megy el az F1-ből, elégedettek vagyunk a jelenlegi helyzetünkkel. Nyugodtan abbahagyhatná ezeknek a pletykáknak, vagy inkább kacsáknak, a világgá kürtölését.”

  • Wolff: Grosjean? Örüljön, hogy a Forma-1-ben lehet

    Wolff: Grosjean? Örüljön, hogy a Forma-1-ben lehet

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke keményen odaszólt a Haas-Ferrari francia versenyzőjének.

    Lewis Hamilton és Romain Grosjean az időmérő edzés harmadik szakaszában talált egymásra: Hamilton feltartotta Grosjean-t, és az ügyet vizsgálták is. A versenybírák végül úgy döntöttek, hogy nem büntetik a Mercedes háromszoros világbajnokát.

    Grosjean szerint nem fair, hogy Hamilton megúszta: elmondása szerint három tizedet és legalább egy pozíciót veszített a britek kedvence miatt.

    „Állandóan van, aki panaszkodik” – mondta Wolff.

    „Nem is akarok reagálni. Ha Romain Grosjean kezd el büntetésért lobbizni más versenyzőknek, inkább meg kellene nézni az ő rekordjait. Örüljön, hogy a Forma-1-ben versenyezhet.”

    Günther Steiner, a Haas csapatfőnöké nem osztja osztrák kollégájának véleményét: „Gondoljunk csak bele mit csináltak volna, ha Romain teszi ezt Hamiltonnal?”

    „Valamit tenni kell. Ha a mi versenyzőnk tartotta volna fel Hamiltont és megbüntetnek minket az sokat jelentene, mert hátracsúszunk a rajtrácson és pontokat veszítünk. Mindkettőnknek van veszítenivalója, szóval jobb nem csinálni ezt.”

    „Ő egy világbajnok, jobb ennél. Miért kell feltartania a másikat? Ha valaki körülötte van, akkor borzasztó. Van egy kategória, amelyik saját maga dönti el, hogy mit csinál és vannak a többiek. Ha ezt folytatjuk, soha nem fogunk közel kerülni egymáshoz.”

    „Egységet kell teremtenünk, mert soha nincs következetesség a büntetések terén. Mindig az a kérdés, hogy ki csinálja.”

  • Grosjean: Hamiltont a vb-harc miatt mentették fel

    Grosjean: Hamiltont a vb-harc miatt mentették fel

    Romain Grosjean úgy véli, Lewis Hamilton azért úszhatta meg időmérős feltartását, mert vérre menő küzdelmet vív a világbajnoki címért.

    Az időmérő leintése pillanatában még nem volt hivatalos az eredmény, Hamiltont ugyanis Grosjean Q3-ban történt feltartásáért vizsgálták. Noha a versenybírák elismerték, hogy a franciát „potenciálisan megzavarta Hamilton jelenléte”, végül úgy határoztak, nem történt feltartás és Hamilton megtarthatta a pole-t.

    „Meglep a fogalmazás, miszerint „a hátullévő versenyzőt nem tartották fel” – reagált Grosjean. „Roppant meglepő, hogy három és fél-négy tized egy kanyarban történő elvesztése nem minősül feltartásnak. A szabályok elég egyértelműek, de ez precedenst teremt az összecsapottabb időmérőket illetően. Tudom, hogy az élen a világbajnoki címért küzdenek, de mi itt legalább annyira keményen küzdünk a helyekért, mint ők elöl, engem pedig ma igenis feltartottak. Mit is mondhatnék? Talán ha másik versenyző lett volna az illető, kapott volna valamit. Néha úgy érzem, van valamiféle kettősség az ítéletekben.”

    Finom, nagyon finom utalás, de nincs egyértelműen kimondva: Hamilton különleges bánásmódban részesült ma?

    „A világbajnoki küzdelem nagyon fontos” – folytatta Grosjean. „De ismétlem, mi is küzdünk olyan keményen, mint azok a srácok. Rengetegen dolgoznak nálunk ezért, és igen, két kanyaron belül három és fél tizedet vesztettem. Lehet, legközelebb a hátsó diffúzorába kell tolnom az első szárnyam, hogy bizonyítsam, tényleg feltartottak… az időmérős szabályok nagyon egyértelműek, a Q3-ban pedig tíz autóval nem szabadna, hogy ilyen problémáink legyenek.”

    Grosjeannak továbbá az sem tetszik, hogy a versenybírák egyáltalán nem beszélték meg vele az esetet, és inkonzisztensnek tartja a bíráskodást.

    „Kínában öthelyes büntetést kaptam, amiért túl gyorsan mentem duplasárga alatt” – példálózott a francia. „Ma pozíciót vesztettem, de semmi nem történt. Frusztráló, hogy attól függően születnek bizonyos döntések, hogy ki követte el az adott incidenst.”

    Ha Grosjean valóban otthagyott három tizedet Hamilton miatt, azzal megverhette volna Stoffel Vandoorne-t a kilencedik helyért, amely Valtteri Bottas büntetése miatt azonnal nyolcadik lett volna – ehelyett a tizedik helyről rajtolhat a Brit Nagydíjon.

  • Massa: Örömmel maradnék jövőre is a Williamsszel

    Massa: Örömmel maradnék jövőre is a Williamsszel

    A 2016-os szezon végén visszavonulását, majd néhány hét múlva visszatérését bejelentő Felipe Massa 2018-ban is maradna a Forma-1-es mezőny tagja.

    Talán a Forma-1 eseményeit kevésbé követő nézők is kívülről fújják már a sztorit: Nico Rosberg világbajnoki címének elhódítása után úgy döntött, hogy felhagy a Forma-1-gyel, a Mercedes istálló pedig az akkori Williams versenyzőt, Valtteri Bottast szerződtette 2016 bajnokának helyére.

    Az ekkor már „nyugdíjas” Massának kapóra jött a lehetőség, a Williamsnek ugyanis mindenképp egy tapasztalt versenyzőre volt szüksége a 18 éves Lance Stroll mellé.

    Massa lelkesedése nem csökkent: jövőre is maradna a Williamsszel.

    „Jelenleg nem látok annak okát, hogy miért ne lennék a mezőny tagja jövőre is” – mondta Massa Silverstone-ban.

    „Tetszenek az új autók és jó munkát végzek. Ha a Williamsnek szüksége van rám, akkor itt leszek. Ám természetesen soha nem lehetsz biztos semmiben, ameddig nincs aláírva a szerződés.”

    Massa ezúttal is elmondta, hogy csupán körözgetni nem maradna a Forma-1-ben, így biztosan nem fog egy versenyképtelen csapathoz szerződni: „Ha nem kapok megfelelő autót, befejezem” – erősítette meg.

     

     

  • Ricciardo fél, hogy tropára ment a motorja

    Ricciardo fél, hogy tropára ment a motorja

    Daniel Ricciardo attól tart, a Brit Nagydíj Q1-ében elszenvedett motormeghibásodás az erőforrás teljes elvesztésével járhat.

    Habár Ricciardo azidőtájt vezette a Q1-et, a Luffield és a Woodcote között le kellett parkolnia a Red Bullt az időmérő legelején, rövid időre előrántva a piros zászlót is. A pálya felszáradása miatt végül az utolsó helyen kiesett a Q1-ből – így legalább korábbi, öthelyes rajtbüntetése indokolatlanná válik.

    „Először csak kicsit beteg hangja volt” – foglalta össze Ricciardo röpke időmérős szereplését. „Majd a motorerő is kezdett elmenni, végül pedig fura turbóhangokat hallottam. Nem vagyok nagy szakértője az autók működésének, de szerintem felismerem a turbó hangját, ez pedig úgy hangzott, hogy nem viselkedett megfelelően. Ment még egy darabig, majd hirtelen leállt; reméltem, hogy vissza tudok gurulni a boxba, de minden lekapcsolt. Mindenképpen nagyobb mértékű problémáról van szó, és noha még nem tudom, ennek milyen kihatása lesz a teljes szezonunkra vetítve, könnyen megeshet, hogy elveszítettünk egy motort – talán még meg lehet menteni.”

    Ricciardo a 19. helyről várhatja majd a Brit Nagydíjat – csak Fernando Alonso rajtol mögüle, aki ismét összeharácsolt egy 30-helyes rajtbüntetést többszörös erőforrásalkatrész-csere miatt.

    „Az öt hely eleve rosszul jött, de így meg a rajtrács vége jutott nekünk” – sajnálkozott az ausztrál. „Csalódott vagyok, mert ilyen körülmények között nagyobb esélyünk van jól szerepelni, és már az elején jól mentünk. Persze holnap új nap virrad, de sajnálom, hogy nem tudtam többet mutatni az időmérőn. Vár ránk egy kis munka, hogy innen visszahozzuk; nedves vagy száraz körülmények között is meg kell lennie egy tízen belüli pozíciónak. Azonnal gyorsak voltunk, és Max is szépen előreugrott, az autóval így nincs semmi baj. Az ilyen időjárás még segíthet nekem és szerezhet néhány helyet – majd meglátjuk.”