Kategória: Formula 1

  • Mégis visszatérhet a versenyzéshez Daniel Ricciardo?

    Mégis visszatérhet a versenyzéshez Daniel Ricciardo?

    Noha korábban lezárta autóversenyzői pályafutását, Daniel Ricciardo korántsem adott egyértelmű választ arra, hogy belekóstol-e a jövőben egy számára ismeretlen szakágba.

    Miután Daniel Ricciardo 2024-ben elveszítette az ülését a Forma–1-ben, majd közölte, hogy végzett a száguldó cirkusszal, mindenki azt várta, hogy a 36 esztendős ausztrál esetleg más versenysorozatban tűnik fel. Ám amikor az idén bejelentette, hogy nagyköveti megállapodást kötött a Forddal, hangsúlyozta, hogy maga mögött hagyta az autóversenyzői pályafutását. Most azonban mégis felvetődött, hogy esetleg újra versenyezzen.

    A két fél együttműköése elsősorban a Ford Raptor modellre koncentrál, az ausztrál sportoló a múlt hónapban pedig részt vett az arizonai Raptor Rally fesztiválon, ahol beült egy többek között a Dakar-ralin is használt Raptor T1+ prototípus anyósülésére. Az itt rendezett kérdezz-felelek során pedig Ricciardo megkapta a kérdést, hogy elindulna-e a Baja 1000 elnevezésű híres mexikói tereprali-versenyen, amire ő azt felelte: „Megvan bennem a vágy a Baja iránt, de még rengeteget kell tanulnom. Még néhány ilyen esemény, aztán kérdezz meg jövőre, és meglátjuk, hol tartok!”

    Mark Rushbrook, a Ford globális motorsport-igazgatója a KTM Summer Grill rendezvényen ezután pedig azt mondta Ricciardóról: „Jelenleg óriási szenvedéllyel viseltet a terepversenyzés és a Ford Raptorok iránt. Már jóval azelőtt vett egy Ford Raptort, hogy bármilyen kapcsolatunk lett volna vele; ezt az autót Los Angelesben tartja. Amikor először találkoztunk vele, és először járt Dearbornban, egyszerűen csak Raptorokat akart vezetni.”

    Daniel Ricciardo, Ford Raptor
    Ricciardo a Raptor T1+ anyósülésén | Fotó: Ford Racing

    „Aztán amikor kikerült a Forma–1-ből, beszélgettünk arról, hogy mi az igazi szenvedélye – folytatta Rushbrook. – Tudtuk, hogy a Raptorok, és ez egy olyan együttállás volt, ami miatt többet akart velünk dolgozni. Ezért néhány hónapja ott volt velünk a Raptor Rallyn, illetve rengeteg más terepes programon vett részt az F1-es Las Vegas-i Nagydíj környékén, és rendkívül élvezi. Mi is élvezzük az együtt töltött időt vele, és azt az előnyt, amit ebből nyerünk. Azt hiszem, még kérdéses, mit hoz a jövő. Jelenleg azt mondhatom, hogy nincs terv a versenyzésre, de sosem lehet tudni, mit tartogat a jövő.”

    Rushbrooknak felvetették, hogy Ricciardo akár elindulhatna a híres ausztrál Finke Desert Race nevű tereprali-versenyen, mire ő azt mondta: „Ez akár szórakoztató is lehetne, nagyon is.”

  • Minttu Räikkönen óta nem volt ilyen bevállalós egy F1-es pilóta párja

    Minttu Räikkönen óta nem volt ilyen bevállalós egy F1-es pilóta párja

    A Forma–1-es versenyzők többsége igyekszik a lehető legtávolabb tartani a nyilvános szerepléstől a legközelebbi hozzátartozóit, de a feleségek és barátnők között is akadnak olyanok, akik egyáltalán nem ódzkodnak a rivaldafénytől.

    Az élcsapatok versenyzői temérdek reklámvideóban szerepelnek, de olyanra csak elvétve akad példa, hogy valaki a barátnőjével együtt forgasson. Nem volt ellenére azonban a szereplés Carmen Montero Mundtnak, George Russell kedvesének, aki vállalkozóként és influenszerként már megszokta a szereplést.

    Russell és barátnője a Mercedes egyik szponzora, az IWC óragyártó számára álltak össze egy karácsonyi hangulatú reklámvideóra, amelyben mézeskalácsot sütnek, a vicces elemet pedig az szolgáltatja, hogy míg Carmen szívecskéket, addig George versenyautó- és karóraformákat szaggatott és festett ki. A fiatal hölgy számon is kéri az F1-es pilótát, hogy mindig csak az autókon és az órákon jár az esze.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    IWC Schaffhausen (@iwcwatches) által megosztott bejegyzés


    „Ez a két kedvenc dolgom. Mármint, próbáltam a te arcodat is rátenni, de az egy kicsit nagyobb kihívás volt! Szóval a következő két kedvencemet csináltam” – mentegetőzik Russell.

    A legutóbbi emlékezetes példát, amikor egy F1-es pilóta az élettársát is magával vitte egy reklámszpot forgatására, Kimi és Minttu Räikkönen szolgáltatták. Ebben az öt évvel ezelőtti videóban a 2007-es világbajnok hiába noszogatta feleségét, hogy hadd vezesse ő a hazaúton az Alfa Romeo Stelviót, Minttu hideg tekintettel folyamatosan visszautasította azt.

  • Ha Hamilton tovább balhézik, a Ferrari egyszerűen ki fogja rakni a szűrét

    Ha Hamilton tovább balhézik, a Ferrari egyszerűen ki fogja rakni a szűrét

    A korábbi F1-es pilóta Christian Danner szerint a Ferrarinak vagy Lewis Hamiltonnak is elege lehet a másikból még azelőtt, hogy lejárna a hétszeres világbajnok szerződése. Damon Hill pedig úgy véli, Hamilton sosem heverte ki a 2021-es vereséget, és az idén túlhajtotta magát.

    Pontosan nem tudni, hogy Lewis Hamiltonnak meddig van szerződése a Ferrarival, de az idei nyilatkozataiból arra lehetett következtetni, hogy a hétszeres világbajnok még a 2027-es szezonra is minimum opcióval rendelkezik a folytatásra. Az első idénye után azonban bőven benne van a pakliban, hogy a 2026-os év lesz számára az utolsó vörösben, és ha jövőre is küszködni fog, akkor vagy a Ferrari, vagy ő azt fogja mondani, hogy ebből elég.

    Christian Danner, a németek korábbi F1-es pilótája szerint pedig bármelyik is következik be, a maranellóiaknak rögtön ott lesz a Haasnál remeklő Oliver Bearman. „Bearman alapvető tempója elképesztő, és ez Lewis Hamilton számára is komoly problémát jelent. Ha [Hamilton] továbbra is balhét csap a Ferrarinál, egyszerűen kirakják, és Bearman ül az autóba – ennyi” – idézi a Hamilton kritikus nyilatkozataira – ami miatt a Ferrari elnöke nyilvánosan is leteremtette – utaló Dannert a Sport.de.

    „Hamilton szerződésben áll a Ferrarival, de természetesen kalkulálnak azzal is, ha bedobja a törölközőt, és már nincs kedve folytatni. Akkor Bearmannel azonnal van egy versenyzőjük, akit be tudnak ültetni és működik a dolog” – tette hozzá az 1985 és 1989 között 36 nagydíjon induló korábbi versenyző.

    „Vége van” – a Ferrari volt csapatfőnöke Hamiltonba és Vettelbe is belerúgott

    Hogy Hamilton és a Ferrari közösen felül tudnak-e kerekedni a nehézségeken jövőre, az sok mindentől függ, de az biztos, hogy a 40 esztendős veterán egyelőre nem foglalkozik ezzel, hiszen az Abu-dzabi Nagydíj után közölte, hogy kihajítja a szemétbe a telefonját és egy ideig csak a kikapcsolódásra fog koncentrálni. Damon Hill szerint pedig ezzel teszi magának a legjobbat, mivel az 1996-os világbajnok úgy véli, Hamilton túlságosan kizsigerelte magát az idén.

    „Úgy gondolom, Lewis sosem heverte ki igazán a 2021-es évet – mondta Hill a Drive to Wynn podcastban. – Az azt következő néhány szezonnak úgy vágott neki, hogy az autója nem volt versenyképes, és ezzel küszködött is. Szerintem demotiválttá vált, és a Ferrarihoz igazolás egyfajta lehetőség volt számára, hogy új esélyt adjon magának. Azt hiszem, talán túlzásba vitte a munkamennyiséget. Mindenhol ott volt, promotált, dolgozott, próbálta megismerni a csapatot. Szerintem valószínűleg pihenésre van szüksége. Teljesen egyetértek azzal, hogy valószínűleg csak el kell távolodnia és élveznie az életet.”

  • Eldőlt: Verstappen az első, aki az elmúlt évtizedben három különböző számmal is versenyezhet

    Eldőlt: Verstappen az első, aki az elmúlt évtizedben három különböző számmal is versenyezhet

    Max Verstappen elárulta, hogy az FIA elfogadta kérelmét a korábban választott rajtszámának megváltoztatására – de végül nem a 69-es fog felkerülni a Red Bulljára.

    Az FIA egy a jövő évtől életbe lépő szabályváltoztatással lehetővé tette, hogy az F1-es versenyzők karrierjük során megváltoztassák a debütálásukkor vagy az állandó számok 2014-es bevezetésekor választott számukat, Verstappen pedig hamar jelezte, hogy amennyiben le kell mondania az idén negyedik éve címvédőként használt 1-esről, ezt kihasználva már nem is szeretne visszatérni a 33-ashoz.

    Az újabb címvédésről végül két ponttal lemaradó holland félkomolyan azt is megemlítette, hogy legszívesebben a 69-est választaná, de apja, Jos nem támogatja ezt az ötletét. Mint azt a Viaplay számára most megerősítette, végül a 3-as lesz az új száma 2026-tól.

    A 3-ast Verstappen a 2015-ös debütálásakor azért nem kaphatta meg, mert a már mezőnyben lévő Daniel Ricciardo használta azt, az ausztrál azonban tavaly ősszel elveszítette ülését. Bár a szabály azt mondja, hogy egy korábbi pilóta száma két évnyi türelmi időszak után válik újra elérhetővé, Ricciardo pedig jövő márciusban is még csak másfél éve lesz távol az F1-től, ám mivel saját elmondása szerint már nem tervezi a visszatérést, a jelek szerint az FIA engedékeny volt a 3-as számmal, s máris odaadta azt Verstappennek.

    Az állandó rajtszámok 2014-es bevezetése óta így Verstappen lesz az első, akinek autóján három különböző szám is megfordul: 2015 és 2021 között a 33-as, 2022 és 2025 között az 1-es, 2026-tól pedig tehát a 3-as.

    „Nem a 33-as lesz többé. A kedvenc számom az 1-esen kívül mindig is a 3-as volt. Most már lehetséges a váltás, így a számom a 3-as lesz” – mondta a holland, akit a Viaplay nyomán a racingnews365 idéz.

    „A 33 is rendben volt, de az egy 3-ast jobban szeretem, mint a kettőt. Bár mindig azt mondtam, hogy a 33 dupla boldogságot jelent, de azért nekem jó szerencséből már bőven kijutott.”

  • Megható történet Michael Schumacherről – így csempészett egy kis normalitást az életébe a legenda

    Megható történet Michael Schumacherről – így csempészett egy kis normalitást az életébe a legenda

    Michael Schumacher első ferraris világbajnoki címének megnyerése előtt nem sokkal interjút adott a BBC-nek, majd megmutatta, hogy a világsztárok élete sem csupa móka és kacagás.

    Kívülről nézve úgy tűnhet, hogy a világsztárok élete csupa siker, pénz és csillogás, miközben a háttérben rengeteg munkával, szenvedéssel és lemondással járt eljutni oda, hogy ez legyen a látszat. Persze sajnálni nem kell őket, de azt érdemes látni, hogy olykor a hétköznapi emberek számára teljesen magától értetődő dolgokat sem tehetik meg, így fizetve meg az árát annak, hogy rendkívül sikeresek.

    Érzékletes példát osztott meg egy ilyen helyzetről Andy Wilman, a Top Gear című autós kultműsor egykori producere, aki felelevenítette, amikor Jeremy Clarkson, a The Grand Tour és a Top Gear egykori műsorvezetője interjút készített a hétszeres Forma–1-es világbajnok Michael Schumacherrel. Wilman, Clarkson és a stáb Mugellóba utazott, hogy a The Science of Speed (A sebesség tudománya) című tévésorozat részeként üljön le az akkor már negyedik éve a Ferrarinál versenyző, az olaszokkal vb-címet még nem nyerő némettel, amit végül egy bárban sikerült kivitelezni.

    Schumacher szabotálta volna a Ferrarit, hogy mással ne nyerhessen világbajnoki címet?

    „Schumacher a kedvenc versenyzőm. Jeremyvel készítettünk egy tévésorozatot The Science of Speed címmel 1999-ben a BBC-nek, a BBC1-en ment, és a tudományos részleg készítette. Minden epizód a sebesség egy másik aspektusáról szólt, és az egyik az emberekről – kezdett bele a történetbe Wilman a Midweek F1 podcastban. – Szóval nyilván [Schumachernek] is benne kellett lennie. Ross Brawn [a Ferrari akkori technikai igazgatója] intézte el nekünk az interjút. Elmentünk Mugellóba, ahol éppen tesztelt egy héttel azelőtt, hogy Japánba utazott volna, hogy végre megnyerje a világbajnokságot a Ferrarinak. Rengeteg dolga volt.”

    Noha Wilman 1999-ről beszélt, rosszul emlékezett, és valójában a 2000-es szezonról van szó. Alább ki is derül, hogy miért.

    „Emlékszem, úgy volt, hogy amennyiben csak egy csapat tesztel a pályán, nem kell Bernie [Ecclestone-nak, az F1 akkori mindenható urának] fizetni a forgatásért – folytatta Wilman. – Megérkezünk, és azt mondták: »Kell még tíz rugó, mert van itt egy fiatal srác a Saubernél egy utolsó pillanatban leszervezett teszten. Úgy hívják, hogy Kimi Räikkönen, és ki akarják próbálni, de szerintük nincs elég tapasztalata az F1-hez«. Emlékezz, akkor kapta azt a feltételes szuperlicencet. Mi persze ezt még nem tudtuk.”

    Räikkönen a 2000-es év végén próbálhatta ki a Saubert, majd lett 2001-ben a mezőny tagja, itt tehát biztossá vált, hogy Schumachert első ferraris vb-címének megnyerése előtt sikerült hosszabb interjúra rávenni.

    „Aztán találkoztunk Schumacherrel, és mondtuk neki, hogy »Szeretnénk visszamenni a hotelbe beszélni veled…«, mire a menedzsere (akkor még valójában a sajtósa – a szerk.), Sabine [Kehm] azt mondta: »Jó, kaptok fél órát. Amint befejezte a tesztet, a hotelben megcsináljuk«.”

    NE HASZNÁLD!
    Fotó: Thierry Bovy / DPPI

    „Visszamentem a hotelbe a stábunkkal; Mugellóban ez egy üzleti hotel volt. Odamentem a szállodamenedzserhez és megkérdeztem tőle: »Le tudnánk zárni a bárt pár órára az interjú miatt?« Erre ő: »Nem.« Mire mi mondtuk neki, hogy »Michael Schumacherrel forgatunk, aki itt száll meg«. Ő erre olyan arcot vágott, mint John Cleese Basil Fawltyja. »Egy pillanat«, közölte, majd egyszerűen kitessékelte az embereket a bárból. Mindenkit kidobott, bezárta a bárt, mi pedig berendeztük a helyszínt és forgattunk. Michael nagyon kedves volt, mindenről beszélt. Elmondta, hogy Häkkinen gyakran gyorsabb nála. Beszélt arról is, hogyan csapódott neki Villeneuve-nek [az 1997-es jerezi szezonzárón], és miért tette. Ilyesmikről. Aztán Sabine mondta, hogy »már 40 percnél járunk, zárjuk rövidre.«”

    „Mi összepakoltunk, [Schumacher] viszont nem mozdult. »Mi a helyzet?«, kérdeztük, mire ő: »Meddig marad zárva a bár?« »Amíg nem végzünk«, feleltem neki. »Tehát amíg ti itt vagytok, senki sem jöhet be?«, kérdezte. »Nem«, válaszoltam. »Akkor kérek egy sört«, mondta. És ezután még vagy fél órát ott ült, ami miatt mi is lassabban pakoltunk. »Meg kell értenetek, Olaszországban sehová sem tudok menni. Olyan vagyok, mint a világ legjobban fizetett ügynöke: szobában vacsorázom, felhívom a feleségem, és ennyi. Most viszont végre itt lehetek egy bárban«, mondta.”

    Kis híján nem mehetett le az interjú

    Wilman elmesélte azt is, hogy nem sokon múlt, hogy Schumacher 1997-es jerezi botrányról mondott szavai miatt az interjú végül nem mehetett le, de a német pilóta állta a szavát. „Imádtuk őt. Aztán Bernie nem akarta odaadni a felvételt az interjúhoz Villeneuve miatt. Azt mondta: »Ez már régi sztori, fiam. Halott ügy. A trezorban marad.« Aztán később visszahívott: »Megváltoztattam a véleményem. Megkaphatjátok.« »Ó, köszi, Bernie«, mondtam, mire ő: »Csak egy fax kell Michaeltől, hogy rendben van.« Felhívtuk [Schumacher] másik menedzserét, Willi Webert. Azt mondta: »Bernie-vel vagyok, és ez szerintem is már elmúlt, történelem.« De hozzátette, hogy »Megkérdezem Michaelt.« Aztán visszahívott: »Michael azt mondta: őszintén szólva nem akarom újra ezt látni a tévében, de én adtam nekik az interjút.« Így aztán aláírta a faxot. Nem volt gondja vele. Ilyen volt ő. Nagyon kedveltük.”

    Botrány a szezonzárón, majd buli, és újabb botrány – 28 éve történt Schumacher és Villeneuve ütközése

  • Új renderelt képeket tett közzé a Forma–1 az új autókról

    Új renderelt képeket tett közzé a Forma–1 az új autókról

    A Forma–1 hivatalos oldalán egy átlagos szurkolóval folytatott képzeletbeli beszélgetés segítségével mutatták be a 2026-ban érkező új autókat érintő szabályváltozásokat, renderelt képekkel illusztrálva azt, hogy várhatóan mire számíthatunk vizuálisan.

    A színvilág ugyan a néhány évvel ezelőtti Alfa Romeókét idézi, de természetesen az F1 színeit reprezentálja. Dióhéjban így foglalták össze a jövőt: „A Forma–1 autói továbbra is gyorsak, menők lesznek, lenyűgöző lesz nézni őket. 2026-tól azonban több kihívás vár a csapatokra és a versenyzőkre, meg kell birkózniuk az új technológiákkal és a szigorúbb előírásokkal, miközben szélesebb tárházból választhatnak eszközöket a támadáshoz és a védekezéshez a pályán, ami befolyásolhatja a végső eredményüket. Könnyebb lesz más autókat követni a kisebb leszorítóerő és a kevesebb turbulens légáramlás miatt, miközben a versenyzőknek nagyobb kihívás lesz a legtöbbet kihozni a saját autójukból. Ez a Forma–1 jövője, amit a fenntartható forrásból származó üzemanyagok és az észszerűbb energiafelhasználás is támogat.”

    A változások közé tartozik, hogy kisebbek és könnyebbek lesznek az autók, megszűnik a szívóhatás a padlólemez alatti csatornák eltüntetésével, jönnek az aktív szárnyak, vagy például az extra elektromos löketet biztosító, előzést segítő motorhasználati-mód.

    A bemutatás természetesen nem terjed ki minden apró részletre, például arra, hogy az utolsó pillanatban be kellett iktatni egy olyan módosítást, hogy nedves pályán bevezetik a köztes szárnyállási opció lehetőségét.

  • Lance Stroll: „Lehet, hogy a következő évben” világbajnok leszek

    Lance Stroll: „Lehet, hogy a következő évben” világbajnok leszek

    A Forma–1 Youtube-csatornáján egy videóban szembesítették a versenyzőket a szezon előtti tippjeikkel, jóslataikkal. A Ferrari és a Red Bull pilótái nem vettek részt a játékban.

    Sokan bevallották, nem emlékeznek rá, mit vetettek papírra az év elején, így biztos többen meglepődve szembesültek vele, mit tippeltek 2025-re, amikor kinyitották a válaszaikat tartalmazó borítékot. Kódolva volt, hogy a játékban résztvevő 16 pilótából sokan felsüljenek (a videóban 15-en szerepelnek, mert Jack Doohant Franco Colapinto váltotta év közben az Alpine-nál, és előbbi már nem volt ott a szezonzárón, utóbbi pedig értelemszerűen nem tippelt az év elején), mert többen azt jósolták, hogy ők lesznek a világbajnokok idén – közülük csak Lando Norrisnak lett igaza, aki a McLaren konstruktőri sikerét is előre eltalálta.

    Bajnoknak tippelte magát Oscar Piastri, George Russell és Lance Stroll is, nyilván utóbbi neve a meglepő ebben a névsorban („lehet, hogy a következő évben”, mondta). Közel hasonlóan merész jóslatot fogalmazott meg Liam Lawson a futamgyőzelemmel és Alexander Albon, illetve Isack Hadjar a dobogós eredménnyel, utóbbinak ez be is jött a Holland Nagydíjon, csakúgy, mint Oliver Bearman víziója arról, hogy lesz olyan futam, amin az első öt helyezett között ér célba (Mexikóban teljesítette).

    A több választ megfogalmazó Norris vezetésével kialakult egy másik jól körülhatárolható csoport is azokkal, akik általános életvezetési szempontokat („megélni a pillanatot”, „boldogság” stb.) tűztek ki célként, ide sorolhatjuk Fernando Alonsót, Carlos Sainzot, Esteban Ocont, Gabriel Bortoletót.

    A játék része volt az is, hogy mindenki jelzőkben fogalmazta meg az elvárásait az idényre, ebben főleg a várt jelzők hangzottak el („szoros”, „izgalmas” stb.), a merész tippeknél pedig szintén Hadjar volt az, aki beletenyerelt a pontosba Norris vb-címével. Pierre Gasly és Bearman viszont rosszul gondolta, hogy a Ferrari bajnok lehet, ahogy Albon sem érzett rá arra, hogy Yuki Tsunoda dobogós eredményt szerez (a japán sem szerzett), pedig a válaszadáskor Tsunoda még nem a Red Bull, hanem Racing Bulls pilótája volt.

  • „Vége van” – a Ferrari volt csapatfőnöke Hamiltonba és Vettelbe is belerúgott

    „Vége van” – a Ferrari volt csapatfőnöke Hamiltonba és Vettelbe is belerúgott

    Lewis Hamilton bevallottan a Ferrarinál hét szezont lehúzó, a maranellóiakkal világbajnoki címet nyerni végül nem tudó Sebastian Vettel tanácsaira támaszkodott, mielőtt csatlakozott a Scuderiához. A Ferrariv volt csapatfőnöke azonban mind a hétszeres világbajnok, mind barátja módszereit kritizálta.

    Hamilton idei teljesítménye – miként a csapaté is – bőven hagyott kívánnivalót maga után: a 40 esztendős brit az időmérőkön jókora vereséget szenvedett Charles Leclerc-től, a pontversenyben pedig hiába zárt közvetlenül mögötte, 86 ponttal kevesebbet szerzett. Eközben viszont próbált hatással lenni nemcsak a 2025-ös autóra, hanem a Ferrari működésére is, a júliusi Belga Nagydíjon pedig elárulta, hogy több „dokumentumot” is benyújtott a Ferrarinak, amelyekben változtatásokat javasolt az autón és a csapat működésén, többek között az egyes részlegek közti kommunikációban és a versenyhétvégék lebonyolításában.

    Hamilton „nem szereti vagy nem akarja” – két nagy probléma is rémálommá teheti a brit 2026-os évét is

    Hamilton elmondása szerint az első dokumentumot a szezon első néhány futama után küldte el, majd további kettőt a Brit és a Belga Nagydíj közötti háromhetes szünetben, a hírek szerint egy negyediket pedig október elején, a Szingapúri Nagydíj után. A hétszeres világbajnok hozzátette: az a hajlandósága, hogy vezető szerepet vállaljon a Ferrarinál, abból fakad, hogy „nem hajlandó” Sebastian Vettel és Fernando Alonso sorsára jutni, akik egyaránt világbajnokként érkeztek Maranellóba, majd nem tudtak újra nyerni.

    Nem nézi azonban jó szemmel Hamilton módszereit a Ferrarit 2015 és 2018 között csapatfőnökként irányító Maurizio Arrivabene, aki a Sky Italiának azt mondta: „Sebastian Vettel is küldött ilyen dossziékat. Írt, beszélt, mindent megosztott.” Ezen dokumentumok értékéről az olasz ezután kijelentette, hogy „szinte haszontalanok.”

    „Nem akarok rosszat mondani Sebastianról, de mindenkinek a saját dolgával kellene foglalkoznia – folytatta Arrivabene. – Amikor egy versenyző mérnököt kezd játszani, akkor kész, onnantól tényleg vége van. A versenyzők két-három napot töltenek a szimulátorban, és kapnak egy általános benyomást, de az ördög a részletekben rejlik. Amikor az autó a pályán van, a versenyzőnek releváns visszajelzést kell adnia, hogy a mérnökök célzott fejlesztéseket tudjanak végrehajtani – különösen akkor, ha van potenciál.”

    Arrivabene irányítása alatt úgy tűnt, a Ferrari 2017-ben és 2018-ban is eséllyel szállhat harcba a világbajnoki címért, ám végül a csapat és a versenyzők hibái, valamint a szezon közbeni fejlesztések nem megfelelő hatékonysága mindkét szezonban megfosztotta attól a maranellóiakat, hogy egyáltalán a végsőkig meccsben maradjanak a Mercedesszel. Eközben Arrivabene körül elfogyott a levegő, nem utolsó sorban azért, mert a félelemre és hibáztatásra épító vezetési módszereit egyre kevésbé tolerálták a vele együtt dolgozók.

    maurizio arrivabene, racingline.hu
    Maurizio Arrivabene | Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Az azóta a Juventus igazgatótanácsának tagjaként és vezérigazgatójaként is megbukó olasz 2016-ban például nyilvánosan is rendreutasította Vettelt, amikor közölte, hogy „Sebastiannak egyszerűen az autóra kell koncentrálnia, mert ő olyan ember, aki nagyon sokat ad, és ez azt jelenti, hogy minden iránt érdeklődik egy kicsit, ezért néha újra kell fókuszálni, emlékeztetni kell arra, mi a fő feladat.” Érdekes párhuzam, hogy az idei Brazil Nagydíj után John Elkann, a Ferrari elnöke is ezt visszhangozta, és azt üzente Hamiltonnak és Leclerc-nek, hogy „a vezetésre koncentráljanak”, és „kevesebbet beszéljenek”.

    Ami Hamilton és Vettel kapcsolatát illeti, előbbi 2024-ben többször is beszélt telefonon a némettel, aki tanácsokat adott neki a Ferrarihoz csatlakozás előtt. A hétszeres világbajnok ezután az idei előszezoni tesztek alatt kézzel jegyzetelt, ami Vettel egyik védjegye volt. A négyszeres világbajnok pedig a Beyond the Grid podcastban így nyilatkozott arról, hogy Hamilton sikerre vezetheti-e a Ferrarit.

    „Minél tovább tart, annál nehezebbé válik. Hihetetlen képessége van arra, hogy reflektáljon a jelenlegi helyzetére és az esetleges nehézségeire, és szerintem még mindig abban az életszakaszában van, amikor ezt akarja csinálni. A teljesítménye alapján szerintem megvan az esélye, de sok mindennek össze kell állnia. Kell a csapat, kellenek az emberek, és az időzítésnek is tökéletesnek kell lennie. Szóval nagyszerű lenne [ha nyerne a Ferrarival] – és szerintem meg is érdemelné, ha minden összeáll –, de majd meglátjuk.”

  • Reméljük, a papajaszabályok miatt nem verik péppé Zak Brown fejét

    Reméljük, a papajaszabályok miatt nem verik péppé Zak Brown fejét

    Háborgott egy ismert színész amiatt, ahogy a McLaren kezelte a szezont.

    Jeffrey Dean Morgant elsősorban a Walking Dead sorozatból ismerhetjük, amelyben Negant játszotta: karakterének védjegye egy szögesdróttal körbetekert baseball ütő volt, amellyel a sorozatban előszeretettel trancsírozta szét a neki nem szimpatikus állampolgárok fejét. Nos, reméljük, ezt nem kapja elő a valóságban is, miután a jelek szerint eléggé rossz néven vette a McLaren ars poeticáját: a Twitter/X oldalán kikelt magából, amiért szerinte háttérbe szorítják Oscar Piastrit.

    „Zak Brown úgy bőg, mint egy csecsemő. Szívatja a saját csapatát, de sír minden más miatt. Előbb a saját sz*rságait kéne rendbe tennie. Sajnálom Piastrit, remélem, kimászik ebből – írta. – Papajaszabályok, a fenét, inkább talán Lando-szabályoknak kellene hívni őket.”

    „Brownnak díj járna Oscar kicsinálásáért. Remélem, Piastri szól neki, hogy dugja fel oda, ahol soha nem éri napsugár.”

    Jeffrey Dean Morgan nem rejtette véka alá azt sem, hogy kit tart a legjobbnak, és az illető nála sem a McLaren valamelyik pilótája.  „Verstappen a legjobb pilóta Senna óta, csak 2 pont hiányzott neki az üdvösséghez. 102 pontos hátrányt dolgozott le, 104-et kellett volna. Micsoda hajrá! Nekem ő a bajnok, mekkora teljesítményt nyújtott a szezon második felében. Ő a legjobb.”

  • Verstappen terhes hasonlattal állt elő az idei vereségéről; egyik nagy kritikusa ódákat zengett róla

    Verstappen terhes hasonlattal állt elő az idei vereségéről; egyik nagy kritikusa ódákat zengett róla

    Max Verstappen érdekes hasonlattal érzékeltette, mennyire mindegy a számára, hogy mennyivel maradt le az idei világbajnoki címről. A holland pilóta teljesítményét eközben az őt az utóbbi években több alkalommal kritizáló 1996-os világbajnok az egekig magasztalta.

    „Szerintem boldogok lehetünk azzal, hogy egyáltalán képesek voltunk harcolni a világbajnoki címért – jelentette ki a 104 pontos hátrányból visszakapaszkodó, Lando Norristól végül két ponttal elmaradó Verstappen a Viaplay-nek. – Először is, soha nem vezettük a pontversenyt, és számos ajándékot is kaptunk. Majd a szezon végén nyertünk Las Vegasban, miközben a McLareneket kizárták. Anélkül képbe sem kerültünk volna.”

    „Így viszont nyilván ebből is profitáltunk, végül pedig két pont döntött. De nem igazán számít, hogy egy pont, fél pont vagy húsz pont a különbség. Vagy terhes vagy, vagy nem vagy az. Nem lehetsz félig terhes, nem igaz?” – mondta a holland.

    Itt a bizonyíték, hogy az idei volt az eddigi legszorosabb F1-es szezon

    A négyszeres világbajnok idei teljesítménye a Verstappent az elmúlt években többször is kritizáló Damon Hill elismerését is kivívta. Olyannyira, hogy 1996 világbajnoka a Sky Sports-nak ódákat zengett a Red Bull klasszisáról. „Maxban megvan a schumacheri minőség. A fókusz, a könyörtelenség, a képesség, hogy minden egyes körben mindent kihozzon az autóból. Nem kapcsol ki. Még akkor is teljes kontrollban marad, amikor a nyomás hatalmas. Ezt csak a legjobbaknál látni. Nincsenek elpazarolt mozdulatok, minden amit csinál, kalkulált és hatékony.”

    „Ekkkora ponthátrányból visszajönni és a legvégéig nyomni, különleges mentalitást igényel – folytatta Hill. – Folyamatosan teljesített, hétről hétre ott volt. Mindenki képes tündökölni, amikor a dolgok könnyen jönnek, de Max akkor is tündököl, amikor a dolgok nehezen alakulnak.”

    Hill ezután utalt rá, hogy Verstappen volt nála az év legjobbja, mondván „a bajnoki címek fontosak, de nem mesélik el a teljes történetet”, és „olykor nem a legjobb pilóta nyeri a címet.” Végezetül pedig úgy vélte, Verstappen „abszolút” részese annak a párbeszédnek, hogy ki minden idők legjobb F1-es pilótája, a riválisoknak pedig „ijesztő”, hogy „még mindig éhes a sikerre.”