Kategória: Formula 1

  • Piastri büntetésének jogtalansága miatt forrong Sainz, az F1-es pilóták beszélni fognak az FIA-val

    Piastri büntetésének jogtalansága miatt forrong Sainz, az F1-es pilóták beszélni fognak az FIA-val

    Carlos Sainz, a GDPA elnöke kemény hangvételű nyilatkozatban bírálta az FIA-t, amiért a Brazil Nagydíjon megbüntette Oscar Piastrit. A Williams versenyzője megoldást sürget.

    Oscar Piastri büntetése miatt az FIA és az F1-es pilóták Katari Nagydíj hétvégéjén tartandó éves egyeztetésén a versenyzési irányelvek és az F1-es bíráskodás is napirenden lesz, sokan ugyanis nem értenek egyet azzal, hogy a Brazil Nagydíjon kizárólag a Kimi Antonellivel ütköző ausztrált találták vétkesnek a két pilóta csattanásáért, miközben az olasz felelőssége is elvitathatatlan. Az eset kapcsán ismét felmerült, hogy nem lehet kizárólag a sokat citált versenyzési irányelvek szövege alapján dönteni az egyes esetekben.

    A felügyelők ugyanis értelemszerűen ezen irányelvekre alapozták a döntést, mondván Piastri nem volt előrébb a kanyar csúcspontján, ezért Antonellinek nem kellett helyet hagynia neki a belső íven. Azt azonban nem vették figyelembe, hogy Piastri azért lépett erősebben a fékre és blokkolta a kerekét, mert miután megkezdte az előzési manővert, Antonelli becsukta előtte a kaput.

    Antonelli elismerte, az ő hibája előzte meg a Piastrival való ütközést

    „Sürgősen szükségünk van egy egyeztetésre, és meg kell próbálnunk megoldani a helyzetet, mert számomra az, hogy Oscar büntetést kapott Brazíliában, egyszerűen elfogadhatatlan egy ilyen kategóriában, amely a motorsport csúcsa” – idézi az igen erősen fogalmazó Carlos Sainzot, a Grand Prix-versenyzők érdekvédelmi szövetségének (GPDA) elnökét az Autosport.

    „Mindenki, aki látott már versenyzést, tudja, hogy ez egyáltalán nem Oscar hibája volt, és mindenki, aki valaha vezetett versenyautót, tudja, hogy semmit sem tehetett az ütközés elkerüléséért – mégis kapott egy 10 másodperces büntetést. Számomra ez érthetetlen. Nem értettem a zandvoorti büntetésemet sem, és azt sem, hogy Ollie Bearman miért kapott büntetést, amikor Monzában mindketten ütköztünk. Az idén több ilyen eset is történt, nem csak egy, és ezek nagyon messze vannak attól, ahol ennek a sportnak tartania kellene” – tette hozzá Sainz.

    A Williams spanyolja tisztában van vele, hogy nincs könnyű helyzetben az FIA és tudja, hogy az irányelvek célja a következetesebb bíráskodás megteremtése, de úgy véli, hogy mostanra bebizonyosodott, ez nem működik. „Nehéz megítélni, mert két irányba is elmehet. Kritizálhatjuk az irányelvek megfogalmazását, és azt kérhetjük a felügyelőktől, hogy a lehető legszigorúbban alkalmazzák őket, ők pedig csak végzik a munkájukat. Vagy pedig [azt mondjuk, hogy] az irányelvek csak irányelvek, és nem kellene őket fekete-fehér módon kezelni. Tényleg két irányba is elmehet. Nem tudom, mi a megoldás, de számomra teljesen egyértelmű, hogy a brazíliai eset után valami nem működik jól.”

    Sainz ezután kitért arra a már régóta fel-felvetődő kérdésre, hogy állandó felügyelők kellenének. „Ha jó és következetes bíráskodás lenne – ha valóban jól értenék a versenyzés lényegét –, akkor év közben kialakulna egy közös megértés. Tudnánk, mikor ki hibázott. Ők is tudnák, mikor ki hibás és mikor nem. Ez csak az én benyomásom, de ha lenne három állandó felügyelő, ahogy van egy állandó versenyigazgatónk, és tudnánk, hogyan értékelik a helyzeteket évek óta, akkor kialakulna egyfajta izommemória abban, hogyan kategorizálnak büntetéseket. Őszintén azt gondolom, hogy még irányelvek nélkül is tudjuk, mikor ki hibás, vagy mikor van szó csak egy egyszerű versenybalesetről.”

    Sainz csapattársa, Alex Albon pedig arra mutatott rá, hogy a túl sok szabályozás miatt a versenyzők az F1-ben kevésbé tudnak a gokartos korban kialakult „józan versenyzői érzékükre” hagyatkozni. „Úgy érzem, hogy az FIA próbál megoldást találni. Nem hozzá nem értéssel közelítik meg, és nyitottak a véleményünkre. Ezt versenyzőként értékeljük. Hogy lesz-e belőle egyértelmű szabályrendszer, azt nem tudom. Szerintem amikor kevesebb szabály volt, inkább értelmezés kérdése volt, és mindenkinek volt egy saját rendszere arról, mi számít tiszta versenyzésnek és mi nem. Ezt magadnak kellett kialakítanod. Most viszont mintha szabályok rétegei rakódnának egymásra, és ez egyre zavarosabbá válik. Jobban szeretném, ha visszanyesnénk őket, de tudom, hogy ez több szürke zónát hozna vissza.”

  • Norris attól tart, pokolian nehéz lesz elkerülnie a balesetet Las Vegasban

    Norris attól tart, pokolian nehéz lesz elkerülnie a balesetet Las Vegasban

    Aggódnak a hétvégén várható körülmények miatt a versenyzők a Las Vegas-i Nagydíjon, miután az elmúlt napokban heves esőzés sújtotta a pályát.

    Idén rendezi a harmadik F1-es nagydíját a szerencsejátékok amerikai fővárosa, amióta 2023-ban egy új utcai pályával visszatért a versenynaptárba, ám ez az első olyan év, amikor esőt is kilátásba helyez a versenyhétvégére az előrejelzés.

    A héten szokatlanul sok csapadék hullott a városra, és szerdán is esős időben zajlott a médianap a paddockban. A csütörtöki edzésnapon, és pénteken, az időmérő napján is várható még eső, és bár a hétvégére javulhat az időjárás, a hőmérsékleti értékek naplemente után, amikor a versenyzők pályára hajtanak, 10 C° alá is csökkenhetnek.

    A világbajnoki tabellát csapattársa előtt 24 ponttal vezető Lando Norris újabb jelentős lépést tehet a vb-cím felé, ha a hétvégén ismét Oscar Piastri előtt végez, ám tart attól, hogy Las Vegasban a vizes pálya kiszámíthatatlan körülményeket teremt majd.

    „Szerintem hihetetlenül nehéz lesz ez a pálya esőben, pokoli kihívásra számítok. Nem lesz sok tér a hibázásra, a pálya pedig nagyon gyors ahhoz képest, hogy utcai. A fehér felfestések is egészen szörnyűek tudnak lenni, az autóban könnyű megérezni, ha rájuk hajtunk. Őrületes kihívás lesz, ha nedvesek maradnak a körülmények, különösen akkor, ha az alacsony hőmérséklet miatt nem is szárad fel gyorsan a pálya” – mondta Norris, akit a planetf1 idéz.

    Ennyire egyértelmű lenne, hogy a Red Bull jobb lesz a McLarennél a hétvégi Las Vegas-i Nagydíjon?

    Fernando Alonso az Aston Martin élmezőnnyel szembeni lemaradása miatt az idei versenyek többségén szívesen vette volna az erőviszonyokat felbolygató esőt, ezen a hétvégén azonban ő is elsősorban a veszélyhelyzetet látja abban, ha megnyílnak az égi csapok. A spanyol a pálya csúszóssága mellett a helyenként tapasztalt rossz megvilágításra mutatott rá fő problémaként.

    „Egyáltalán nem szórakoztató. A pálya nagyon gyors, a látási viszonyok pedig extra nehézséget fognak jelenteni a villanyfényben. A tapadás szinte már slick gumikon is nagyon alacsony. Elég hűvös is van. Nézni élvezetes lesz, de vezetni nem” – vetítette előre.

    „Valamiért minden versenyző úgy érzi, hogy ennek a pályának egyes pontjai sötétebbek, mint bármely másik esti versenyhelyszín. Nem igazán értjük az okát, mert a megvilágításnak ugyanolyannak kellene lennie. A pálya egyes részei mégis sötétebbek, mint mások, azokban pedig az eső különösen nagy nehézséget okozhat.”

  • „Talán előbb inkább szerezzen pár pontot” – váratlan szópárbaj a mezőny végén

    „Talán előbb inkább szerezzen pár pontot” – váratlan szópárbaj a mezőny végén

    Lance Stroll Franco Colapinto eredménytelenségén élcelődik, miután az argentin versenyző megjegyzést tett egy a Brazil Nagydíj első körében az orra előtt történt balesetre.

    A Las Vegas-i Nagydíj médianapján még egy két héttel ezelőtti baleset adott alapot ahhoz, hogy az Aston Martin versenyzője verbálisan betámadja az Alpine argentin pilótáját. Történt ugyanis, hogy az interlagosi verseny első körében Gabriel Bortoleto balesetet szenvedett, amikor a 10-es kanyar külső ívén támadta Strollt, de nem maradt számára elég hely, így a két autó enyhe érintkezése után a falba csúszott a Sauberrel.

    Az incidensben szerepet nem játszó Colapinto közvetlenül kettőjük mögött haladt ebben a pillanatban, a verseny után pedig véleményezte is a történteket, Stroll pályán mutatott magatartását kritizálva.

    „Mindig kiüt másokat, nem néz a tükörbe, nem hagy elég helyet. Most Gabit tette a falba. De mindig ezt csinálja” – fogalmazott az argentin még Interlagosban.

    Stroll véleményét most Las Vegasban kérték ki Colapinto megjegyzésével kapcsolatban, aki válaszában azt mondta, szerinte az Alpine pilótája csak elkeseredettségében kritizál másokat.

    „Hallottam róla. Nem tudom, mi van vele, talán frusztrált és haragszik az életre” – idézi a The Race Strollt, aki ekkor visszakérdezett, hogy hány pontot szerzett idén Colapinto, mire megtudta, hogy még egyet sem.

    „Talán a saját dolgával kellene foglalkoznia, és próbáljon meg néhány pontot szerezni az év során. De nem vagyok meglepve. Bizonyára frusztrált, mert nem ott tart, ahol szeretne. Emiatt beszél olyan dolgokra, amelyek irrelevánsak számára. Szóval az a tanácsom számára, hogy koncentráljon a saját dolgára, és próbáljon pontot szerezni.”

    „Rohadtul ne csinálj ilyet!” – így segített Verstappen egy rivális csapatnak

    Az Alpine idén jelentős lemaradással az utolsó helyen áll a bajnokságban, és az egyetlen autó, amely még nem szerzett pontot az idei szezonban, az az enstone-iak azon egysége, amelyet a szezon elején még Jack Doohan, Imola óta pedig már Colapinto vezet. Amióta az argentin megkapta a volánt, csapattársa, Pierre Gasly 15 egységet gyűjtött, míg az őt most kritizáló Stroll három eredményes futam során összesen 18-at.

    Colapinto lehetőséget kapott a viszontválaszra Las Vegasban, ezúttal viszont már bocsánatkérő, békülékeny hangvételben szólt Strollhoz.

    „Csak annyi történt, hogy mögöttük voltam, és láttam Gabriel balesetét – idézte vissza, mi sarkallta őt az interlagosi kommentárra. – Sajnálom, ha rosszul érintette ez őt [Strollt]. A verseny után, a pillanat hevében mondtam, de remélem, minden rendben van közöttünk. Sok időt töltünk egymás társaságában a versenyeken, és voltak szoros csatáink.”

    Colapinto szerződését nemrég meghosszabbította az Alpine, így 2026-ban is a csapat versenyzője lesz.

  • Úgy tűnik, Hamilton sem bánja, ha a Ferrari elnöke nyilvánosak kritizálja őt

    Úgy tűnik, Hamilton sem bánja, ha a Ferrari elnöke nyilvánosak kritizálja őt

    A Las Vegas-i Nagydíj sajtónapján Lewis Hamilton sem kerülhette el a Ferrari elnökének kritikájával kapcsolatos kérdéseket, és akárcsak Charles Leclerc-en, rajta is látszott, hogy jól felkészült arra, miként vegye el az élét John Elkann szavainak.

    Charles Leclerc mellett Lewis Hamilon is reagált John Elkann Brazil Nagydíj utáni nyilvános kritikájára. Mint ismert, a Ferrari elnöke közölte, hogy Hamiltonnak és Leclerc-nek „a vezetésre kellene koncentrálnia és kevesebbet beszélnie, mert még fontos versenyek állnak előttünk, és nem lehetetlen elérni a második helyet”, amit nehéz nem nyilvános feddésként értelmezni. Noha Elkann kommentárjára számos negatív reakció érkezett a Forma–1 szereplőinek köréből – még a McLaren-családból is Tony Kanaan, a wokingiak IndyCar-csapatának vezetője által – Leclerc és Hamilton Las Vegasban aligha meglepő módon nem álltak be a főnöküket kritizálók táborába, ehelyett minden igyekezetükkel próbálták elvenni az élét a negatív kijelentésnek.

    A McLaren csapatfőnöke szerint a Ferrari elnökének lövése sincs róla, mi a valódi probléma

    Leclerc ezt úgy oldotta meg, hogy gyakorlatilag nem reagált Elkann szavaira, (különben elkerülhetetlen lett volna, hogy kritikus megjegyzést tegyen) helyette elmondta, hogy az elnök mennyire őszinte ember, illetve elmesélte, hogy a Brazil Nagydíj után Elkann felhívta őt és tisztázta, hogy a szavai pozitív üzenetként értelmezendők. Pedig Leclerc és Hamilton is posztolt a közösségi médiában a Ferrari elnökének kijelentése után, amit nehéz volt nem válaszreakcióként értelmezni, Hamilton azonban most tagadta, hogy ez lett volna a szándéka, mert mint mondta, ez a poszt a hétvégéről szólt, és különben sem olvasta Elkann kijelentéseit addig, amíg haza nem ért.

    Hamilton Las Vegasban pedig érezhetően igyekezett jelentékteleníteni a Brazil Nagydíj után történteket. „Mi csak arra összpontosítunk, hogy végezzük a munkánkat a gyárban. Mindenki nagyon koncentrál arra, hogy fejlődjünk. Heti szinten beszélek Johnnal, nagyszerű kapcsolatunk van, és a szenvedély sem tűnt el a csapaton belül. Nyilvánvalóan meredek hegyet kell megmásznunk, de erősen akarjuk befejezni ezt az évet.”

    A hétszeres világbajnok az elnök kevesebb beszédre felszólító megjegyzésével kapcsolatban viccelődött is egy sort, mondván „mindig hajlandó vagyok kevesebb médiamunkát végezni”, majd elmondta, nem érzi úgy, hogy őt és Leclerc-t tették volna felelőssé a csapat idei eredményeiért. „Nem érzem, hogy hibáztatási kultúra lenne itt. Mindannyian ugyanabban a csónakban evezünk. Végső soron mindannyiunknak vállalnia kell a felelősséget, maradéktalanul mindenkinek, és minden egyes embernek hozzá kell tennie a maga részét.”

    „Rengeteg szenvedély van ebben a csapatban, minden egyes tagjában – folytatta a 40 esztendős brit. – Hatalmas hálával tartozom azért a rendkívüli erőfeszítésért, amit minden egyes ember a gyárban hétről hétre belead. Mivel a csapat neve Ferrari, óriási figyelem irányul ránk, és ez nem mindig pozitív. De mindannyian teljes mértékben elkötelezettek vagyunk abban, hogy megfordítsuk a helyzetet, és én teljes mértékben elkötelezett vagyok abban, hogy segítsek a csapatnak újjáépíteni és növekedni. Minden kihívás egy lehetőség számunkra, hogy tanuljunk és fejlődjünk, és szilárdan hiszem, hogy eljutunk oda, ahová szeretnénk.”

    Már csak Ecclestone véleménye hiányzott a Ferrari elnöke és pilótái közötti üzengetésről

    Hamilton tehát lényegében ugyanazt az üzenetet igyekezett közvetíteni most is, mint amit az egész szezonban, és próbált a jövőbe mutatóan beszélni. „Úgy csatlakoztam ehhez a csapathoz, hogy teljesen tisztában voltam vele: időbe telik egy ekkora hajót más irányba fordítani. Ez egy óriási szervezet. Rengeteg mozgó alkatrész van benne, és nem lehet egyetlen csettintéssel megjavítani. Valódi idő kell hozzá. Persze ez az év nem olyan volt, amilyet bármelyikünk szeretett volna, tekintve a nehézségeket és az eredményeket, de továbbra is teljes gőzzel megyünk előre.”

    Ennyivel persze nem úszhatta meg az Elkann megjegyzéseire való reflektálást, így még azt is sikerült kihúzni belőle, hogy szerinte ő nem tudna ennél jobban a vezetésre koncentrálni. „Nem igazán – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Úgy kelek fel, hogy erre gondolok, úgy fekszem le, hogy erre gondolok, és még álmomban is erre gondolok. Szóval ha valamire koncentrálnom kell, az az, hogy néha jobban le tudjak kapcsolni. Nagyon nehéz év volt. Talán ez volt a legelfoglaltabb évem. Többet voltam a gyárban, mint bármelyik másik csapatnál valaha, mert annyi tennivaló és tanulnivaló volt. És ez tényleg nagyon kemény volt.”

    „Mindannyian dolgozunk valamiért, aztán visszacsúszol. Olyan ez, mintha másznál felfelé a hegyen, aztán a hétvégére megérkezve lecsúszol néhány lépcsőfokot – vagy tízet –, majd újra fel kell másznod és újra próbálkoznod a következő alkalommal. 100%-ig bízom ebben a csapatban, és 100%-ig bízom magamban. Tudom, hogy amikor minden összeáll, az csodálatos lesz, és alig várom azt a pillanatot, mert kíváncsi vagyok, akkor mit fogtok majd írni – és tényleg hiszem, hogy ez be fog következni. Nem veszítem szem elől ezt a célt még a rengeteg nehéz nap után sem.”

  • Hiába lehet erős a Red Bull Vegasban, Verstappen már nem foglalkozik a vb-címmel

    Hiába lehet erős a Red Bull Vegasban, Verstappen már nem foglalkozik a vb-címmel

    Noha a matematikai esélye még megvan arra, hogy zsinórban ötödször is világbajnok legyen, Max Verstappen a Las Vegas-i Nagydíj előtt elmondta, már nem foglalkoztatja a bajnoki cím.

    Három nagydíjjal és egy sprinttel az idei szezon vége előtt Max Verstappen 49 pontos hátrányban van az éllovas Lando Norrisszal szemben, azaz még akkor is igen csekély az esélye a világbajnoki címre, ha mostantól mindent ő nyer, hiszen Norrisnak ebben az esetben is elég mondjuk három 5. hely a versenyeken és egy 4. hely a katari sprinten. Ezek után nem csoda, hogy a hollandot nem foglalkoztatja az ötödik cím lehetősége.

    „Igazából semmi sem változik. Rengeteg pont a különbség, szóval nem gondolok túl sokat erre, mert nem is nagyon tudok mit csinálni. Most már nagyon sok szerencsére lenne szükségünk a szezon végéig, hogy egyáltalán legyen esélyünk, szóval személy szerint nem foglalkozom vele” – mondta a Las Vegas-i Nagydíj sajtónapján.

    Verstappen Brazíliáig még jó úton haladt afelé, hogy szorossá tegye a szezon végét, ám ott jelentősen nőtt a hátránya, ami azt jelenti, hogy adott esetben akár már Las Vegasban elveszítheti a matematikai esélyét is. George Russell szavai alapján azonban a Red Bull várhatóan nyeregben lesz a hétvégén, így nem lenne meglepő, ha erre nem kerülne sor.

    A holland az idei szezonra visszatekintve elmondta, hogy „jó” év volt, de valójában egyszer sem tekinthetett magára igazi bajnoki kihívóként. „Azt hiszem, minden szezonban megpróbál az ember jobb lenni, ami nem mindig könnyű, de próbálsz következetesebb lenni, és mindent optimalizálni, amit csak lehet az autóval. Szerintem a legtöbbször sikerült is, szóval ezzel elégedett vagyok, de nem ott voltunk az év nagy részében, ahol lenni akartunk, mert ha ott lettünk volna, akkor a címért harcolunk, de nem így történt. Természetesen élveztem a csúcsokat és a győzelmeket, amelyeket szereztünk, ugyanakkor a mélypontok sem voltak valami fényesek.”

    „A nyári szünet után több mint 100 pontos hátrányban voltunk, és úgy tűnt, ez csak tovább fog nőni. Aztán egy ponton elkezdtük szépen ledolgozni. Talán néha egy kis szerencse is benne volt, de azt hiszem, arra büszkék lehetünk, hogy a szezon végén még szereztünk jó eredményeket.”

  • Leclerc tudja: a Ferrari elnöke nem is úgy gondolta a kritikáját, ahogy a világ értelmezi

    Leclerc tudja: a Ferrari elnöke nem is úgy gondolta a kritikáját, ahogy a világ értelmezi

    A Las Vegas-i Nagydíjra érkezve Charles Leclerc nem kerülhette el, hogy reagálnia kelljen a Ferrari elnökének múlt heti, nagy port kavart kijelentésére, amelyben kevesebb beszédre és jobb munkára szólította fel versenyzőit.

    John Elkann közvetlenül a Ferrari kettős kiesését hozó, a konstruktőri tabellán a csapat számára két pozícióba kerülő Brazil Nagydíj után nyilatkozott az olasz Sky Sportsnak, amelyben az istálló mérnökeinek és szerelőinek méltatása után a versenyzők teljesítményét kezdte el kritizálni: „Lényeges lenne, hogy a versenyzőink kevesebbet beszéljenek, és a vezetésre koncentráljanak.”

    Az elnök nyilatkozatáról azóta sokan elmondták a véleményüket, és főleg értetlenkedés kísérte Elkann szavait. Leclerc azonban azt állítja, ő többet tud a sokat idézett kritika hátteréről, ugyanis Elkann felhívta őt az interlagosi futamot követően, és értesítette arról, hogy hamarosan tenni fog egy egyáltalán nem bántó szándékú nyilatkozatot.

    „John és én már sok éve ismerjük egymást, jó a kapcsolatunk, és hosszú ideje együtt is dolgozunk. Tudom, hogy John nagyon ambiciózus ember, aki mindenkit igyekszik ösztönözni annak érdekében, hogy a lehető legjobb eredményt érjük el. Szereti a Ferrarit, én is szeretem a Ferrarit, mindannyian szeretjük a Ferrarit, és minden helyzetből igyekszünk a legjobbat kihozni” – nyitott hosszú felvezetéssel az Autosport által idézett Leclerc, amikor Elkann kritikájáról kérdezték.

    Teljes tévúton jár a Ferrari elnöke Hamilton és Leclerc kritizálásával – vélemény

    „Én nem láttam a hírt, de John felhívott a nyilatkozata előtt, ahogy azt minden versenyt követően megteszi, hogy felzárkózzon a történésekkel. Ezúttal azt is közölte, hogy a nyilatkozatot, amit tenni fog arról, hogy jobb munkát kell végeznünk, pozitív üzenetnek szánja. Mindenki számára egyértelmű, hogy erről volt szó. Egy hullámhosszon vagyunk, és mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy visszavezessem a Ferrarit az élre.”

    Leclerc szerint csak elvétve lehet az autósportban olyan emberekkel találkozni, akik annyira nyílt lapokkal játszanának, mint Elkann.

    „John mindig nagyon őszinte volt velem, ez pedig igazi ritkaság. A karrierem során, a Forma–2-t és a Forma–3-at megjárva megtapasztaltam, hogy könnyű olyan emberekbe botlani, akik nem őszintén gondolják, amit mondanak” – mutatott rá.

    „A Forma–1-be érkezve, amikor megváltozik a megítélésünk, még sokkal nehezebbé válik valóban őszinte embereket találni. John azonban mindig teljesen őszinte, és ha úgy gondolja, hogy én vagy bárki más valamit elrontottunk, azt meg fogja mondani. Hogy hogyan fejezte ki magát, azt nem az én dolgom kommentálni. A szándéka azonban pozitív volt, és nekem csak ez számít, így nincs is vele semmi bajom.”

  • Ennyire egyértelmű lenne, hogy a Red Bull jobb lesz a McLarennél a hétvégi Las Vegas-i Nagydíjon?

    Ennyire egyértelmű lenne, hogy a Red Bull jobb lesz a McLarennél a hétvégi Las Vegas-i Nagydíjon?

    A konstruktőri világbajnoki címet már jó ideje bebiztosító McLaren küszködni fog Las Vegasban, végi George Russell. A Mercedes pilótája úgy látja, a tavalyi itteni győzelme nem jelenti automatikusan azt, hogy most is nyerni fognak, a Red Bull és a wokingi istálló közötti erőviszonyokat illetően azonban határozott a véleménye.

    „Nyilvánvalóan a tavalyi év nagyszerű verseny volt számunkra. Az autónk sokkal jobban teljesít ezekben a hűvösebb körülményekben, de realistának kell maradnunk – mondta a 27 esztendős brit a Las Vegas-i Nagydíj sajtónapján. – Az egy évvel ezelőtti siker nem jelenti azt, hogy egy évvel később is sikeresek leszünk. Idén Szingapúrban nyertünk, miközben 2024-ben borzalmas versenyünk volt Szingapúrban. Szóval ez nem jelenti azt, hogy ugyanez lesz a helyzet ezen a hétvégén is. A Red Bull például nagyot fejlődött az alacsony leszorítóerős beállítások terén – nyertek Monzában, nyertek Bakuban, szóval számítok rá, hogy erősek lesznek.”

    A McLaren hiába sejti, hogyan javulhat, ezért retteg Verstappentől?

    Ellenben a McLarennel, amellyel kapcsolatban Russell azt mondta, amikor arról kérdezték, hogy a wokingiak nyerhetnek-e, hogy „őszintén szólva nem, nem hiszem.”

    „Ha kivonnám a Mercedest a képletből, és megpróbálnám megjósolni, ki nyerhet ezen a hétvégén, azt mondanám, ez az a pálya, ahol a McLaren a szokásosnál is jobban küszködni fog – fejtegette. – Ha megnézzük a teljesítményüket, csak Kanadában és Bakuban nem álltak dobogón, ennek a pályának pedig van néhány hasonló jellemzője ehhez a két helyszínhez – legyen szó a hidegről, az aszfalt típusáról, a C5-ös gumiról, és természetesen az alacsony leszorítóerőről. Baku ugyanilyen, mint Las Vegas.”

    Russell ezzel együtt nem zárja ki, hogy a McLaren talál valamilyen megoldást. „Ugyanakkor mindig vannak meglepetések, és most már annyira kicsi a különbség a Q3-ban annyi csapat között, hogy ha valaki összehoz egy varázslatos kört és pole pozícióból indulhat, az teljesen megváltoztatja a hétvégéjét. Szóval ott lesznek a közelben, de azt hiszem, a Red Bullnak van jobb esélye.”

  • A Ferrari le akarta igazolni a Red Bull kulcsemberét, de a sors közbeszólt

    A Ferrari le akarta igazolni a Red Bull kulcsemberét, de a sors közbeszólt

    A Red Bull egyik sikerkovácsaként elérte azt, ami versenyzőként soha nem adatott meg neki, pedig a Ferrari kész volt leigazolni őt. Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója egy podcastban árulta el, mennyire közel állt ahhoz, hogy csatlakozzon az olaszokhoz.

    Helmut Markót mindenki a Red Bull pilótaprogramjának szülőatyjaként és az energiaital-gyártó F1-es sikereinek egyik letéteményeseként ismeri, és valószínűleg jóval többen tudják róla, hogy Max Verstappent ő hozta a bikások kötelékébe, mint azt, hogy egykor maga is Forma–1-es pilóta volt. Ez persze nem csoda, hiszen mindössze 9 futamon vett részt, miután egy borzalmas sérülés következtében be kellett fejeznie a versenyzői pályafutását.

    Persze ami neki veszteség, az a Red Bullnak nyereség, hiszen ki tudja, hogy amennyiben sikeres F1-es karriert fut be, miként alakul a versenyzés utáni élete. Merthogy a tehetséges megvolt ahhoz, hogy sikeres legyen, ráadásul a balesete előtt bejelentkezett érte a sportág legnagyobb nevű csapata.

    Túlzott sietség és 10 centi – így vesztette el látását az egyik szemére a Red Bull kulcsembere

    A most 82 éves osztrák a Beyond the Grid podcast legutóbbi epizódjában árulta el, hogy közvetlenül a Clermont-Ferrandban rendezett 1972-es Francia Nagydíj után kellett volna Maranellóba utaznia, hogy egy potenciális szerződésről tárgyaljon. „Az előző héten vezettem egy Ferrari sportkocsit. Az első rajthelyről indultam és második lettem, és kaptam egy ajánlatot az F1-es csapatba” – mondta, mire a meghökkent házigazda, Tom Clarkson visszakérdezett, hogy ez az ajánlat valóban a Ferraritól érkezett-e, mire Marko így felelt: „Igen, a Ferraritól. Már [alá is volt írva].”

    Marko kérdésre megerősítette, hogy ez még nem a szerződés, hanem egy szándéknyilatkozat volt. „El kellett volna mennem Maranellóba, mert végső soron az öreg (Enzo Ferrari) mindig mindent személyesen intézett, és oda kellett menni, hogy személyesen is bemutatkozzak.”

    Erre végül természetesen nem került sor, így Marko csak később ismerte meg a Scuderia alapítóját. „Clermont után kellett volna Maranellóba mennem, de végül később, Niki Laudával mentem. Egy kicsit segítettem neki ezekben a tárgyalásokban, és akkor mentem el, és akkor láttam Enzo Ferrarit először személyesen.”

  • Innen már nincs visszaút? – Hamilton ugyanazzal küzdhet, amivel Schumacher

    Innen már nincs visszaút? – Hamilton ugyanazzal küzdhet, amivel Schumacher

    Miközben aligha lehet egyetlen okra visszavezetni azt, hogy Lewis Hamilton miért nem hozza a tőle várt eredményeket, David Coulthard úgy véli, a Ferrari britjét is utolérte az, ami elődjét a Mercedesnél.

    Lewis Hamilton lassan 41 évesen nemhogy közelebb kerülne a rekordot jelentő nyolcadik világbajnoki címhez, hanem egyre távolodik tőle – legalábbis, ami a teljesítményét illeti. Ebben nyilván szerepet játszik az autója is, hiszen a 2023-as és 2024-es szezon Mercedese, valamint a 2025-ös Ferrari sem vb-győzelemre képes technika, David Coulthard szerint ugyanakkor a hétszeres világbajnok is leszálló ágban van, ugyanúgy, ahogyan Michael Schumacher is abban volt a visszatérése után.

    „Ha második vagy a rajtrácson, akkor második vagy a bokszkiállási sorrendben is, és minden egyre nehezebbé válik. De pont ez különbözteti meg a szuperpilótákat, a kivételeseket, a világbajnokokat: megvan bennük a nyers gyorsaság és az összes többi képesség is, ami a versenyzéshez kell” – ecsetelte a skót a Pit Talk Podccastban.

    „Szerintem ott jön a fordulópont, amikor elveszted ezt a nyers gyorsaságot – és érvelhetünk amellett, hogy Lewis most talán ebben a helyzetben van, hiszen az elmúlt két-három évben nem igazán dominálta a csapattársait. Ezeknek a pilótáknak a csúcsteljesítményénél… Michael például, amikor a pályafutása végén a Mercedesnél volt, még mindig briliáns versenyző volt, de már nem volt az a teljes csomag, mint amikor a Ferrarinál a csapattársait dominálta.”

    „Tudom, hogy ez feldühít néhány embert, amikor olyan középszerű pilóták, mint én, kritizálják vagy látszólag kritizálják a nagyokat, de ez nem kritika, ez az adatok értelmezése. Lehet annyi véleményed, amennyit akarsz, de a motorversenyzés szépsége, hogy két dolog dönt: a stopper és a kockás zászló” – zárta gondolatmenetét Coulthard.

    Miközben a Red Bull, a McLaren és a Williams korábbi versenyzőjének valószínűleg igaza van abban, hogy 40 évesen Hamilton már nincs a csúcson, Fernando Alonso a példa rá, hogy még 44 évesen is lehet magas szinten teljesíteni. Hamilton küszködésében így alighanem nemcsak ez játszik szerepet, hanem a 2022-ben bevezetett új szabályrendszerhez sem tudott megfelelően alkalmazkodni, illetve a Ferrari idei autója is nagy kihívás elé állította.

    Arról, hogy Michael Schumacher mennyire volt jó valójában a visszatérése után, testvéroldalunkon írtunk:

    Michael Schumacher tényleg ennyire gyenge volt második F1-es karrierje során?

  • Fekete autók is lesznek az F1-es rajtrácson Las Vegasban

    Fekete autók is lesznek az F1-es rajtrácson Las Vegasban

    Több csapat is különleges festést mutatott be a szélsebesen a versenynaptár egyik ékkövévé váló Las Vegas-i Nagydíjra.

    Az idei még csak a verseny harmadik kiírása lesz, de a világ egyik kaszinófővárosát a csapatok már az előző éveben is kiemelt nagydíjhelyszínként kezelték, már ami az azt övező felhajtást, rendhagyó készülődést illeti. Idén is többen megragadták az alkalmat, hogy kisebb-nagyobb mértékben módosítanak a festésükön.

    A Williams átalakulása határozottan a „nagyobb” kategóriába tartozik, hiszen a csapat, amely már az előző hétvégéken is előszeretettel változtatta meg a külsejét, most túlnyomórészt fekete köntösben fog száguldani a villanyfényes vegasi események során, amivel egyik szponzorát helyezi előtérbe.

    Érdekes egybeesés, hogy éppen a napokban hoztak meg egy szabályt, ami a jövő évtől meghatározza, az autók felületének hány százaléka lehet festetlen, fekete. Mondhatnánk, hogy ezzel a Williamsszel búcsúznak is a fekete autók az F1-től, de azért ez így nem teljesen igaz: feketére festeni továbbra is lehet majd az autókat (mint ahogy ezen is látható a fényezés), inkább csak a festés súlycsökkentés miatti mellőzését igyekszik limitálni az új megkötés.

    Az Alpine-nál elég nehéz követni, hogy mikor éppen hogyan keverik a kék és a rózsasín arányát az autójukon – és elmondásuk szerint ezzel a külsővel fogják teljesíteni a szezon utolsó három állomását.

    A Sauber búcsúfestéssel készült, na meg az alábbi videóval, ami ezt bemutatja. A kockás zászlóval letakart autón egyszer csak elővillannak a „kockás” mintázatok, amelyek több ponton is megjelennek a neonzöld alapszínen. A csapat ezáltal névadó szponzorától, a Stake-től köszön el, amely jövőre, az Audi érkezésekor már nem marad támogató – mint ahogy a Sauber név is eltűnik az F1-ből, már nem először.

    Ha valakitől, a Racing Bullstól mindig lehet számítani egy új külsőre, amikor annak a legkisebb apropója is adódik – ezúttal egy kis világoskékkel bolondították meg Liam Lawson és Isack Hadjar autójának kinézetét.