Kategória: Formula 1

  • Szabályváltozást hozhat a McLaren kálváriája?

    Szabályváltozást hozhat a McLaren kálváriája?

    A McLaren csapatfőnökének szavai alapján elképzelhető, hogy az FIA változtat a szabályokon és nagyobb döntési jogkört biztosít a felügyelőknek a büntetési tételek körében bizonyos kihágások esetén. 

    Lando Norris és Oscar Piastri Las Vegasban a kopólemezek túlzott elvékonyodása miatt járt pórul, amit az autó vártnál erősebb pattogása okozott, hiába gondolta a McLaren előzetesen úgy, hogy elegendő ráhagyással számolt a hasmagasság beállításánál. Ahogy kiderült, hogy baj van, mindenki sejtette, mi lesz a végkimenetel: mindmáig ugyanis automatikus kizárást jelentenek az olyan vétségek, amikor az autók valamilyen paraméterben nem felelnek meg a műszaki szabályoknak.

    A padlólemezek 1994-es bevezetése óta pedig ez a hetedik és nyolcadik alkalom volt (az előzőek közül kettő 1994-ben következett be, a maradék négy 2023-tól kezdve), hogy a verseny utáni mérésen a megengedettnél vékonyabb kopólemezre derült fény, és eddig az összes esetben diszkvalifikáció történt. Potenciálisan ebben jöhet változás valamikor.

    „Noha a túlzott kopás mértéke relatíve csekély volt, és csupán egy helyen azonosították, a szabályok nagyon egyértelműek, és kijelentik, hogy a hátsó kopólemezeknek minden pontot legalább 9 mm vastagnak kell lennie. A versenyzési vagy pénzügyi szabályokkal ellentétben ez esetben viszont nem veszik figyelembe az arányosság elvét a büntetés meghatározásánál” – mondta Andrea Stella a McLaren által kiadott közleményben.

    Nem biztos, hogy csak a McLaren autói voltak szabálytalanok Las Vegasban, de ettől még nem kell csalást kiáltani

    „Még az FIA részéről is elismerték, hogy az arányosság lehetőségének hiányát meg kell oldani a jövőben, hogy az olyan csekély és véletlen műszaki kihágásoknak ne legyen aránytalanul súlyos következménye, amelyek legfeljebb csak minimális teljesítményelőnyt jelentenek. Emlékeztetnem kell rá, hogy az FIA is hangsúlyozta, nem szándékos volt a szabálysértés, nem akartuk szándékosan kijátszani az előírásokat, és enyhítő körülmények is felmerültek.”

    Stella tehát arra célzott, hogy ahogy egy vitatott manővert különböző mértékű időbüntetéssel vagy hátrasorolással lehet szankcionálni, elképzelhető, hogy a jövőben a műszaki kihágások terén is engedékenyebb lesz az FIA. Ez az irány viszont egyelőre tényleg csak elméleti síkon létezik, az F1 Commission üléseiről még nem érkezett olyan hír, hogy napirendre került volna a téma.

  • Trollkodott kicsit a Red Bull a McLaren kizárásával

    Trollkodott kicsit a Red Bull a McLaren kizárásával

    A Red Bull szimulátorversenyzési Instagram-oldalára kitettek egy bejegyzést, amivel a McLaren legutóbbi kettős diszkvalifikációján élcelődtek.

    A videó egy szimpla útmutatót tartalmaz a hasmagasság beállításához a virtuális világban, és azt demonstrálják, hogy ha magasabbra emelik a kocsi alját, azzal elkerülhető a diszkvalifikáció.

    A McLaren autóinak kizárását a Las Vegas-i Nagydíjról részletesen taglaló cikkünk itt olvasható. A hétvégi Katari Nagydíj előtt a wokingiak kiadtak egy sajtóközleményt, amiben a csapatfőnök Andrea Stella beszélt az okokról, de nem sok újdonságot árult el ahhoz képest, amit eddig is tudtunk: az autó intenzív pattogása radírozta le túlságosan a kopólemezt. Elmondása szerint a McLaren megfelelő elővigyázatossággal készült és kellő ráhagyást alkalmazott a hasmagasság beállításával, de mint kiderült, ez sem volt elég.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Oracle Red Bull Sim Racing (@redbullsimracing) által megosztott bejegyzés

  • Az Alpine-hoz tart az FIA szakembere

    Az Alpine-hoz tart az FIA szakembere

    Megerősítették az FIA részéről, hogy távozik tőlük Jason Somerville, aki a legújabb információk szerint az Alpine F1-es csapatánál köthet ki.

    Somerville 2022 eleje óta dolgozott az FIA aerodinamikai főnökeként, és bizonyára hasonló területen számítanak majd rá a mezőnyben, miután lejár a kényszerű F1-es munkavállalási szünete 2026 májusában.

    A spekulációk előzőleg arról szóltak, hogy Somerville az új Cadillac istállóhoz igazol, de az Autosport arról írt, tudomásuk szerint az Alpine-nál folytatja a karrierjét, miután korábban a Toyota, a mezőny végi (nem a Renault utód-előd) Lotus és a Williams alkalmazásában állt a Forma–1-ben. Az Alpine-nál így újra együtt dolgozna az ügyvezető igazgatóval, Steve Nielsen-nek, akivel az FIA és a FOM kötelékében tett szert munkahelyi ismertségre. 

    Utódja várhatóan Jan Monchaux és más stábtagok lesznek az FIA-nál betöltött pozíciójában.

  • Jön az év utolsó sprintfutama és egy különleges szabály: ez a Katari Nagydíj menetrendje

    Jön az év utolsó sprintfutama és egy különleges szabály: ez a Katari Nagydíj menetrendje

    A gumiproblémák elkerülése végett az F1 Katari Nagydíján mindegyik versenyzőnek kötelező lesz legalább kétszer kereket cserélnie, maximálisan 25 kör megtétele lesz engedélyezett minden egyes gumiszettel.

    Papíron a McLaren érkezik favoritként erre a pályára a sok tempós kanyar és a meleg miatt, és Lando Norris bizonyos esetekben megszerezheti a világbajnoki címet, de elég fordulatossá vált a szezon a hajrára.

    F1, Katari Nagydíj

    • november 28. péntek: edzés 14:30-15:30, közvetítés: M4 Sport
    • november 28. péntek: sprintfutam időmérője 18:30-, közvetítés: M4 Sport
    • november 29. szombat: sprintfutam 15:00-, közvetítés: M4 Sport
    • november 29. szombat: időmérő 19:00-, közvetítés: M4 Sport
    • november 30. vasárnap: futam 17:00-, közvetítés: M4 Sport

    F2, Luszail

    • november 28. péntek: időmérő 17:10-, közvetítés: M4 Sport
    • november 29. szombat: futam 17:20-
    • november 30. vasárnap: futam 13:00-
  • Russell megsúgta, kit tart az esélyesnek a hétvégi Katari Nagydíjon

    Russell megsúgta, kit tart az esélyesnek a hétvégi Katari Nagydíjon

    Akár már a hétvégi Katari Nagydíjon eldőlhet az F1-es világbajnoki cím sorsa, ám amennyiben bejön George Russell előrejelzése, ez nem fog megtörténni.

    Amikor Rachel Brookes, a Sky Sports riportere arról érdeklődött a Las Vegas-i Nagydíjat követően Max Verstappennél, hogy feküdni fog-e az autójának a szezon utolsó két helyszíne, a holland pilóta gúnyos mosollyal reagálva megjegyezte, hogy természetesen mindig csak az autó a lényeg.

    Nem elvitatva a négyszeres világbajnok érdemeit, nyilván fontos, hogy az RB21-es jól működjön az utragyors kanyarokkal tűzdelt katari aszfaltcsíkon, majd a hagyományosabb kialakítású abu-dzabi körön is, hiszen amennyiben nem tudják a megfelelő működési tartományba hozni, egy ponton túl Verstappen zsenije is kevés lesz. Mint írtunk róla, a hétvégén a régi-új gumiszabály a Lando Norrisszal szemben 24 pontos hátrányban levő címvédő kezére játszhat, ám az egyik rivális szerint Verstappen nem csak ebben bízhat.

    Ez a rivális a Verstappennel tavaly Katarban csúnyán összebalhézó George Russell, aki egy éve testközelből nézhette meg, ahogy a Red Bull sztárja faképnél hagyja őt a rajtnál, majd megnyeri a versenyt. Russell az Auto Motor und Sport veterán újságírójának, Michael Schmidtnek súgta meg, hogy ő személy szerint Verstappent várja az élre Katarban.

    „Természetesen Katar tele van szupergyors kanyarral, amelyel nem különösebben hosszúak a sugarukat tekintve, viszont gyorsak. És George Russell a minap azt mondta nekünk, hogy az ő favoritja Max Verstappen. Silvertsone-ban és Szuzukában is sok a gyors kanyar, a Red Bull pedig erős volt ezeken a helyszíneken, ezért [Verstappen] ismét elöl lesz” – közölte Schmidt a Formel Schmidt névre hallgató elemzőműsorukban.

    „Ez nem jó hír a McLarennek – folytatta az újságíró. – Növelni fogja rajtuk a nyomást, én pedig kíváncsian várom, hogy mit fognak tenni, lesznek-e csapatutasítások vagy nem. De mint mondtam, nem tudom elképzelni, hogy visszafogják [Piastrit]. Az utolsó pillanatig fog küzdeni, mert lehet, hogy csak egyszer van esélyed világbajnokká válni az életben, és amíg van matematikai esélyed, és papíron ez ugyanakkora esély, mint Verstappené, akkor meg kell ragadnod.”

    Természetesen Norrisnak sokkal könnyebb dolga lenne, ha a vele szemben Verstappenhez hasonlóan ugyancsak 24 pontos hátrányban levő Piastrit az ő szolgálatába állítaná a McLaren, de ez aligha fog megtörténni, így a Red Bull abban is bízhat, hogy amennyiben mindkét papajaszínű autót meg tudják előzni, az ausztrál pontokat rabol a csapattársától.

  • Ez ám a bombahír: Adrian Newey lesz az Aston Martin új csapatfőnöke!

    Ez ám a bombahír: Adrian Newey lesz az Aston Martin új csapatfőnöke!

    Miután a hétvégén robbant a bomba, hogy az Aston Martin megválhat csapatfőnökétől, Andy Cowelltől, akinek a helyére Christian Horner az egyik esélyes, még ennél is nagyobbat szól a silverstone-i csapat mai bejelentése, miszerint 2026-tól Adrian Newey veszi át a csapatfőnöki teendőket. Közel tíz, Red Bullnál töltött szezon után a silverstone-i istállóhoz az idén márciusban csatlakozó mérnökzseni még soha korábban nem töltötte be ezt a szerepkört egyik csapatában sem.

    Newey eredetileg műszaki partnerségi igazgatóként csatlakozott az Aston Martinhoz, ahol azonnal belevetette magát a 2026-os autó tervezésébe, de a múlt héten napvilágot látott hírek szerint nem egyeztek az elképzelései a csapatfőnöki pozíciót tavaly télen Mike Kracktől átvevő Andy Cowell nézeteivel. Emiatt széles körben elterjedt, hogy Cowellt leváltják, és akár a Red Bulltól a nyáron menesztett Christian Horner lehet a befutó, aki így újból együtt dolgozna Newey-val. Végül azonban olyan döntés született, amire senki nem számított.

    „Az elmúlt kilenc hónapban nagyszerű egyéni tehetségeket láttam a csapatunkon belül. Várom, hogy átvegyem ezt a további feladatot, miközben a lehető legjobb helyzetbe hozzuk magunkat a 2026-os szezonra, ahol teljesen új helyzet elé nézünk, hiszen az Aston Martin immár gyári csapatként indul, ráadásul az új szabályok jelentette komoly kihívással is szembe kell néznünk” – olvashatók Newey szavai az Aston Martin közleményében.

    Cowell feladata a folytatásban az lesz, hogy összehangolja a munkát a csapat, az új motorszállítóként érkező Honda és az istálló üzemanyagszállítója és stratégiai partnere, az Aramco között. Ő erről azt mondta, hogy most van itt a „megfelelő idő” egy új pozíció átvételére, különösen egy olyanéra, amely kihasználhatja azokat az erősségeit, amelyeket hosszú, Mercedesnél töltött évei során mutatott meg.

    Adrian Newey, Andy Cowell, Aston Martin
    Cowell és Newey továbbra is együtt dolgozik majd | Fotó: Zak Mauger/LAT Images

    A csapat tulajdonosa, Lawrence Stroll pedig úgy nyilatkozott, hogy a Neweyt és Cowellt érintő vezetőségi átalakítást minden érintett fél közösen fogadta el. „Andy Cowell remek vezető volt az idén. Arra összpontosított, hogy világszínvonalú csapatot építsen, és hogy a csapat tagjai jól dolgozzanak együtt, valamint olyan kultúrát alakítson ki, amely visszahelyezi a versenyautót a tevékenységünk középpontjába. Ez a vezetői változás közös döntés, amelyet a csapat érdekeinek megfelelően hoztunk meg.”

    Newey kapcsán Stroll azt mondta, hogy a csapatfőnöki feladatkör rábízása „teljes mértékben kihasználja kreatív és műszaki szakértelmét”.

  • Abu-Dzabiban tér vissza az F1-es Williams-istálló csapatfőnöke

    Abu-Dzabiban tér vissza az F1-es Williams-istálló csapatfőnöke

    Az akár az idei egyéni világbajnoki címről döntő, december 7-i Abu-dzabi Nagydíj után Jamws Vowles, a Williams csapatfőnöke még nem utazik haza a családjához, hanem marad az országban, hogy december 14-én részt vegyen a GT-szezon évzárójaként funkcionáló Gulf 12 Hours elnevezésú hosszútávú autóversenyen.

    A 2015-ben és 2022-ben az Asian Le Mans Series futamain McLarennel induló Vowles több, idei tesztet követően ezzel visszatér a versenyzéshez, teszi ezt annak a Garage 59-nek a színeiben, amelynél korábban is vezetett. Csapattársai a 2024-es Gulf 12 Hours Pro-Am győztese, Alexander West; valamint a Révész Levente bajnoki címét hozó International GT Open élmezőnyéhez tartozó Mark Sansomm és Marco Pulcini lesznek. A négyes egy McLaren 720S GT3-ason osztozik majd.

    „A lehetőség, hogy újra felvehessem a sisakot, olyan dolog, amit nagyon élvezek. A Garage 59 egy olyan csapat, amelyet jól ismerek a 2022-es közös időszakból, a Gulf 12 Hours pedig egy fantasztikus esemény, erős mezőnnyel. Öröm lesz Alexszel, Markkal és Marcóval megosztani az autót, és ismét a volán mögül átélni a versenyzést” – nyilatkozta Vowles.

    Vowles többször tesztelt az idén a Garage 59-cel:

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by James Vowles (@jv.f1)

    „Nagyon élveztük a közös munkát Jamesszel a 2022-es Asian Le Mans szezon során. A hozzáállása és profizmusa, valamint természetesen a stratégiák terén szerzett tudása rendkívül élvezetessé tette az együttműködést. Izgatottan várjuk, hogy visszatérjen a Gulf 12 Hours versenyre, és kíváncsian várjuk, mire lehetünk képesek együtt Abu-Dzabiban” mondta a csapatfőnök, Andrew Kirkaldy.

    Vowles először fog versenyezni azóta, hogy a Williams csapatfőnöke lett, és először fogja megtapasztalni a Gulf 12 Hours újfajta lebonyolítását is, amely során a GT3-as autók továbbra is a fő kategóriát jelentik majd, de kiegészülnek az új GTX1 osztállyal, amelyben nagyteljesítményű Ferraril, Lamborghinik, McLarenek és Porschék szerepelnek. A versenyt két részletben rendezik: az első, 8 órás etapot két óra szünet követi (ilyenkor a rajongók a bokszutcában találkozhatnak a pilótákkal), majd jön egy 4 órás sprint. A két rész ugyanakkor összefügg, mivel a szünet után abban a sorrendben folytatódik a küzdelem, ahogy 8 óra után megszakadt, az időkülönbségek viszont egy biztonsági autós újraindításhoz hasonlóan nullázódnak.

  • Miért adott el a Mercedes csapatfőnöke 300 millió dollárnyi részesedést egy autóversenyzőnek?

    Miért adott el a Mercedes csapatfőnöke 300 millió dollárnyi részesedést egy autóversenyzőnek?

    Első ránézésre azt hihetnénk, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a búcsúját készíti elő, de a helyzet nem ez.

    Még a Las Vegas-i Nagydíj előtt jelentették be, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke 300 millió dollár értékben adott el részesedést a Mercedes F1-es csapatát harmadrészben tulajdonló cégében George Kurtznak, a világ egyik legnagyobb kiberbiztonsági vállalatának számító CrowdStrike vezérigazgatójának és alapítójának. Ebből sokan azt a következtetést vonhatták le, hogy az osztrák üzletember a visszavonulását, vagy legalábbis a Mercedestől való távozását készíti elő, a valóság azonban nem is állhatna távolabb ettől.

    Először is fontos tisztátni, hogy a tranzakcióval a részesedési arány nem változott, azaz az istállónak továbbra is három tulajdonosa van: Wolff Motorsport Invest Limited (MIL) nevű holdingcége; a Mercedes és Sir Jim Ratcliffe. Wolff tehát az F1-es Mercedes-istállót 33%-ban tulajdonló MIL-ből adott el 15%-os részesedést Kurztnak az említett 300 millióért, aki ezáltal 5%-os érdekeltséget szerzett az F1-es csapatban. Fontos részlet továbbá az is, hogy ez Kurtz személyes befektetése, azaz nem a CrowdStrike vállalaté.

    Mercedes, Crowdstrike
    Fotó: Wolfgang Wilhelm

    Kurtz emellett technológiai tanácsadóként csatlakozik a Mercedes F1-es csapatának irányítási rendszeréhez, és helyet kap a stratégiai irányító bizottságban is, amiből már eleve látszik, hogy nemcsak a gyors pénszerzés reményében érkezett. Wolff az évek során számtalan alkalommal vonhatott volna be partnert, hiszen ajánlatokból nem volt hiány, de ő megbízható, hosszú távra elköteleződő partnerre várt. Olyasvalakit akart, akit jól ismer, és aki olyan személetmóddal és tudással rendelkezik, amivel ő nem. Ilyen emberért volt csak hajlandó felhigítani a saját részesedését, Kurtz pedig ilyen.

    „Amikor elkezdtem ezt a kalandot a Mercedesszel, hosszú távra terveztünk. 20 évig voltam partner a Mercedesszel túraautókban és kisebb formula-sorozatokban, és tulajdonos voltam a Formula E csapatukban is. Ez volt az utunk, és mi nem vagyunk eladók. De George-dzsal együtt növekedtünk. Még a tőzsdei bevezetése előtt találkoztunk, részesei voltunk egymás növekedésének. George nagyon különleges: nemcsak sikeres techvállalkozó, hanem az egyik legsikeresebb, ráadásul versenyző is — ez pedig egy olyan készség-kombináció, amely fontos számunkra. Nagyszerű, hogy csatlakozik hozzánk” – nyilatkozta Wolff a CNBC-nek.

    George Kurtz
    George Kurtz | Fotó: Mercedes

    Kurtz pedig nemcsak amolyan hobbisofőr, hanem komoly versenyzői múltja van sportautós bajnoki címekkel, illetve LMP2-es, LMP3-as és GT-kategóriás futamgyőzelmekkel. Persze mindez önmagában nem lenne elég, a CrowdStrike fejlődése azonban azt is bizonyítja, hogy ért a technológiai működéshez, és segíthet a Mercedesnek még nagyobb techbirodalommá válni az innovációs és technológiai stratégia támogatásával, illetve az amerikai piaci jelenlét növelésével.

    „Ha valamibe befektetek, annak üzleti célja van. Szerintem rengeteg növekedési lehetőség van a Forma–1-ben, és van potenciál a Mercedesnél is, különben nem lennék itt” – nyilatkozta a CNBC-nek.

    Az üzletből kiderült, hogy a Mercedes F1-es csapat jelenlegi értéke 6 milliárd dollár, ami brutálisan sok, de Kurtz hozzájárulásával tovább nőhet.

  • Hamiltonnál „valami elromlott”, „sürgős vizsgálat” kell

    Hamiltonnál „valami elromlott”, „sürgős vizsgálat” kell

    Bernie Collins, az Aston Martin korábbi vezető stratégája a Sky Sports szakértőjeként a Las Vegas-i Nagydíj után úgy vélte, a Ferrarinak „sürgősen” ki kell derítenie, miért küszködött annyira Lewis Hamilton a második etapjában, kiemelve, hogy szerinte valami „elromlott.” Jenson Button eközben védelmébe vette korábbi csapattársát.

    Azután, hogy pályafutása során első alkalommal zárt az utolsó helyen időmérő edzést a saját tempója miatt, Hamilton a 19. rajtkockából (Yuki Tsunoda végül a bokszból vágott neki a futamnak) indulva a rajt után a 12. helyig katapultált előre a kemény keverékű gumikon Las Vegasban, és úgy tűnt, akár mélyen a pontszerző helyeken belül végezhet. Az első etapjában a tempója meg is volt ehhez, ám miután megkapta a közepes keverékű Pirelliket, visszalassult, és végül csak a 10. helyen intették le (ami a két McLaren kizárásval 8.-ra módosult utólag).

    „A 19. helyről indulva mindig nehéz egy futam, de a Ferrari száraz pályán erősnek tűnt, Lewis pedig nagyon jó első etapot futott a kemény gumin – ecsetelte Collins a Sky Sports adásában. – Az volt a stratégiájuk, hogy kemény keveréken kezdenek, nagyon hosszú első etapot mennek, és ez jól is nézett ki. Aztán megpróbáltak elévágni Hülkenbergnek, akinél a Ferrarinak könnyedén gyorsabbnak kellene lennie, de a közepes gumival Lewis helyzete csak rosszabb és rosszabb lett. A közepeseken az első körök is lassúak voltak; Hülkenberg kivédte az elévágást, így Lewis mögé került.”

    A Ferrari mégsem adja meg Hamiltonnak, amit megígért?

    A teljes képhez hozzátartozik, hogy Hamilton hibázott a kivezető körének végén, de Hülkenberg így is 3,5 másodperccel elé tért vissza a saját kerékcseréjéről, úgyhogy nem a hibán múlt az elévágás. Ezután pedig Hamilton ahelyett, hogy utolérte volna a Saubert, elkezdett elszakadni tőle, és végül 8,2 másodperccel mögötte ért célba.

    „Valami elromlott a közepes gumis etapon Lewisnál és a Ferrarinál, ezért volt ennyire letaglózva a verseny után. Úgy szállt ki az autóból, hogy nem volt versenyben, borzasztó utolsó köröket futott és ez maradt meg benne a futamról. A Ferrarinak sürgősen ki kell vizsgálnia ezt….” – vélekedett Collins.

    Volt csapattársa kiállt mellette

    Hamilton annyira elkeseredett volt, hogy a verseny után közölte, „borzasztóan” érzi magát, ez élete „legrosszabb szezonja”, és a 2026-os szezont sem várja. Jenson Button, a hétszeres világbajnok korábbi mclarenes csapattársa ennek ellenére megvédte a 40 esztendős veteránt. „Úgy érzem, Lewis idén nagyon méltóságteljesen viselkedik. Nagyon nehéz szezon ez neki, és egy ilyen kaliberű versenyzőnek nagyon kemény átélni ennyi rossz futamot, ő mégis nagyon jól viselkedik” – mondta Button a Sky Sports adásában.

    „Most látom először, hogy komolyan összetörtnek tűnik, és ez megviseli az embert. Mentálisan nagyon fárasztó, ha több rossz futamod is van – folytatta Button, aki szerint Hamilton hamar túl fogja tenni magát a történteken. – Úgy tűnt, hogy kezdtek felfelé ívelni. Lehet, hogy ez csak egy rossz futam volt, és a következőn már újra a régi lesz, amit remélek is. Lewis ebben nagyon jó. Ha rossz futama van, nagyon gyorsan össze tudja kapni magát a következőre, úgyhogy ez nem fog rajta tartósan nyomot hagyni, de kétségkívül nehéz pillanat a karrierjében.”

  • Verstappent segítheti a következő futamon az új F1-es szabály?

    Verstappent segítheti a következő futamon az új F1-es szabály?

    Egy ausztrál F1-es kommentátor hívta fel rá a figyelmet, hogy milyen nehézségeket okozhat a McLarennek az új szabály Katarban, miközben a Red Bull és Max Verstappen nem kell majd ilyesmivel törődjön.

    Max Verstappen a McLarenek Las Vegas-i kizárásával egy csapásra visszajött a bajnoki csatába, és bár a 24 pontos lemaradás két nagydíjjal és egy sprinttel a szezon vége előtt nem kevés, nem is ledolgozhatatlan. A holland pilóta zsinórban ötödik vb-címéhez elsősorban természetesen az kell, hogy mind Katarban, mind Abu-Dzabiban versenyképes legyen és a McLarenek előtt végezzen, és bár papíron az MCL39-es mind a két helyszínen erősnek ígérkezik, egy ausztrál F1-es kommentátor felhívta rá a figyelmet, hogy Katarban az idei évre is vsszahozott gumiszabály Verstappennek kedvezhet.

    Újra jöhet az ájulásveszély? Amikor már azt hittük, minden rendben, visszatért a 2023-as szabály

    A 2023-ban alkalmazott 18 körös etaplimitek helyett az idén valamivel hosszabb, legfeljebb 25 körös etapot lehet majd megtenni egyetlen gumiszettel elővigyázatossági okokból, de ahhoz ez is elég, hogy legalább két kerékcserét kelljen alkalmazni a versenyen. Cam van den Dungen a Yahoo Sport Australiának azt mondta, a szabályváltozás önmagában „nem kedvez különösebben semmilyen csapatnak vagy versenyzőnek”, de a Red Bull és Verstappen számára akkor is jól jöhet, mert nekik csak egy versenyzőjük hajt a bajnoki címért.

    „Azt gondolom, hogy az, hogy a Red Bull egyértelműen prioritást adhat Maxnak a két kötelező kiállása során [Yuki Tsunodával szemben], előny lehet, miközben a McLarennek stratégiai döntéseket kell hoznia arról, hogy melyik pilótájuk kapja a bokszutcai elsőbbséget” – mutatott rá arra, hogy a wokingiaknak mindkét versenyzője esélyes a vb-címre, és nem fogják egyiket sem a másik szolgálatába állítani.

    „A szezon ezen szakaszában egy csapat általában a bajnoki éllovasát részesítené előnyben, de a McLaren ezt nyilvánosan kizárta. Ha visszatérnek a szezon eleji megközelítéshez, akkor az dönt majd, ki kvalifikál jobban, illetve ki van a másik előtt, amikor megnyílik a bokszablak. Ez azt jelenti, hogy Oscar és Lando is plusz motivációt kap arra, hogy legyőzze az időmérőn a csapattársát, na nem mintha szükségük lenne még több motivációra.”

    Jos Verstappen Norrisról: „Annyira Maxra figyel, hogy még fékezni is elfelejt”

    Van den Dungen felelevenítette, hogy amikor Sebastian Vettel 2010-ben 25 pontos hátrányt dolgozott le az utolsó két futamon, „Red Bull minden erőforrását mögé tette” – annak ellenére, hogy Mark Webbernek még a szezonzárón is nagyobb esélye volt a vb-cím megnyerésére –, és „2025-ben ugyanezt teszik Max Verstappennel, míg a McLaren ezzel szemben hajthatatlan abban, hogy nem részesít előnyben egyik pilótát sem.”

    A kommentátor szerint a változás „további nyomást helyez a bokszcsapatokra”, mert „egy hiba nemcsak egy futam eredményébe, hanem akár a bajnoki címbe is kerülhet”. Kiemelte, hogy Norris „hajlamos hibázni extrém nyomás alatt”, majd hozzátette, hogy „Las Vegasban is láttuk, amikor elfékezte magát az első kanyarban, így Max átvette a vezetést, és onnantól nem lehetett megzavarni. Ugyanakkor míg Oscar és Max is megnyerheti még a címet, én azért sokkal szívesebben lennék most Lando Norris helyében.”