Kategória: Formula 1

  • A McLaren megindokolta, miért nem állították félre Norrist Piastri elől

    A McLaren megindokolta, miért nem állították félre Norrist Piastri elől

    Max Verstappent sem a pályán, sem a stratégiával nem tudta elkapni a McLaren Japánban, így Lando Norrisnak meg kellett elégednie a második, Oscar Piastrinak pedig a harmadik hellyel. De tehetett volna többet wokingi istálló azért, hogy nagyobb esélye legyen a győzelemre?

    „A verseny nagyrészt tegnap dőlt el. Nem sok minden történt a futamon és végül ugyanaz az eredmény született, mint az időmérőn. Rengeteg pontot szereztünk és ismét biztató teljesítményt nyújtott az autónk, de a többiek nincsenek sokkal lemaradva, és olykor előttünk is vannak” – értékelt Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke a Sky Sports-nak.

    Joggal vetődött fel a kérdés, hogy miután a McLaren két autóval képviselte magát az élmezőnyben, nem tehettek-e volna többet azért, hogy megnehezítsék Verstappen dolgát. Christian Horner, szerint de, a Red Bull vezére ugyanis az F1TV-nek úgy fogalmazott: „Ma Max küzdött két McLaren ellen, és stratégiai szempontból talán futni hagytak minket.”

    A csapatfőnök hozzátette, tudták, hogy a McLaren Norris bokszba hívásával csak be akarja ugratni őket, mert látták, hogy nincs értelme akkor cserélni, lévén nagy forgalomba térnének vissza. Majd miután a McLaren kihívta Piastrit, már tudták, hogy a következő körben Norris is érkezni fog (különben Piastrival elévágtak volna Norrisnak), így ők is hívták Verstappent, ezzel levédve, hogy Norrisszal a McLaren eléjük vágjon.

    Stella viszont azt mondta, nem lett volna értelme tovább kint maradni. „Láttuk, hogy nem lenne gyorsabb, ha kint maradunk annál, mintha bejövünk. Láttuk ezt George Russellnél, aki gyors volt a kemény keveréken” – utalt a Mercedes élmezőnyből elsőként kemény gumira váltó pilótájára.

    Ezután a McLarennek arra is lett volna lehetősége, hogy a Norrisnál gyorsabbnak tűnő Oscar Piastrit előre engedje, hátha ő tudja támadni Verstappent a pályán, Stella szerint viszont ő sem tudott volna előzni. „Nagyjából 8 tizedre kell lenni lenni ahhoz, hogy támadd az előtted levőt. Amint egy másodpercen belülre érsz, turbulens levegőbe kerülsz és csökken a teljesítmény. Szerintem ma nem volt lehetséges az előzés” – jelentette ki a csapatfőnök.

    Piastri próbálta szorongatni Norrist, de nem kapott zöld utat a csapattól:

    „Azt mondtam [a rádióban], amit akkor gondoltam – utalt az F1 TV-nek Piastri arra, hogy a rádióban közölte, szerinte ő el tudná kapni a hollandot. – Úgy éreztem, hogy nagyon gyors voltam ma, csak sajnos nem volt meg a pályán elfoglalt pozícióm ahhoz, hogy sokra menjek vele. Ez az időmérő eredménye.”

    „Nehéz volt követni és még nehezebb előzni – tette hozzá Norris. – Nem sok minden történt. Egy ilyen verseny után az ember arra gondol, hogy ezt tegnap veszítettük el azzal, hogy akkor nem végeztünk elég jó munkát. Igen, kicsit gyorsabbak voltunk, hoztunk [Verstappenen] az egyenesekben és veszítettünk a kanyarokban, végső soron azonban nem gondolom, hogy nagy különbség volt a tempónk között, Max pedig nem hibázott, szóval nem volt mit kihasználni.”

    Horner abban egyébként egy véleményen volt a McLarennel, hogy a pályán előzés valóban nem volt ma opció, legfeljebb akkor, ha valaki hibázik. „Ma nem volt gumispórolás, végig padlógázzal ment mindenki és beleadta, amije van. [Verstappen] egyetlen hibát sem követett el, miközben olyan autó volt alatta, amivel tudott mit kezdeni. Nagyon kevés előzés történt ezen a versenyen, szóval nagy hiba kellett volna ahhoz, hogy a McLarenek előzni tudjanak. A legfontosabb az volt, hogy az ember ne hibázzon, Max pedig tudta ezt. Gyors volt ott, ahol annak kellett lennie, a sikánban, illetve a 11-es kanyarban, így nem tudtak a közelébe kerülni, és éppen, hogy DRS-távolságon kívül tartotta őket. Az első kiállásnál nem végeztük el azt az állítást az első szárnyon, amit szerettünk volna, ez pedig megnehezítette a második etapját, mivel kisebb alulkormányzottsággal küzdött, de a rendelkezésre álló eszközökkel javított az egyensúlyon.”

    Norris a bokszutcai csatáról: Max az utolsó ember, akitől azt várnám, hogy elengedjen

  • Norris a bokszutcai csatáról: Max az utolsó ember, akitől azt várnám, hogy elengedjen

    Norris a bokszutcai csatáról: Max az utolsó ember, akitől azt várnám, hogy elengedjen

    A Japán Nagydíj három dobogósa egyetértett abban, hogy a futamgyőzelem sorsa a szombati időmérő megnyerésével dőlt el Max Verstappen javára. Lando Norris szerint a McLaren tehetetlen volt a Red Bull ellen, de Oscar Piastri azért megnézte volna, hogy mi történik, ha maga is támadást indíthat az első helyért.

    Verstappen idei első győzelmét szerezte, megtörve ezzel a McLaren szezoneleji uralmát, s ő lett az első versenyző, aki négy egymást követő versenyt is megnyert Szuzukában, hiszen 2022 óta letaszíthatatlan a dobogó tetejéről a naptár egyik legnehezebb pályáján.

    „Nehéz volt, rendesen oda kellett tennem magam, különösen a második szett gumin, mert a két McLaren keményen nyomta mögöttem – fogalmazott Verstappen a leintés után. – A hétvége még elég nehézkesen indult, de nem adtuk fel, képesek voltunk javítani az autón, ami mára került a legjobb állapotába. Persze a pole megszerzése tette lehetővé ezt a győzelmet. Az utolsó körökben már az járt a fejemben, hogy szép lenne megnyerni ezt az itteni búcsúversenyünket a Hondával.”

    Norris és Verstappen a bokszban csapott össze, utóbbi ezután simán nyert Japánban

    A futamon egyetlen pillanat volt csupán, amikor az elsőszámú üldöző, Norris veszélyes közelségbe került Verstappenhez. Ez a bokszkiállások során történt, amire a két pilóta egyidejűleg érkezett, ám a Red Bullnál egy másodperccel tovább tartott a kerékcsere, így a bokszkijáratnál a McLaren majdnem a holland mellé ért. Norris a kelleténél is tovább tartotta magát a belső sávban, ennek következtében viszont a bokszból kihajtva a füvön találta magát – amivel el is veszített annyi időt, hogy Verstappen visszaszerezze 1-2 másodperces előnyét. A történteket szemrevételezték a sportfelügyelők is, de nem találtak benne semmi kivetnivalót, leszorításra utaló jelet, hiszen a hollandnak joga volt egyenesen haladni előre.

    „Ilyen a versenyzés – ismerte ezt el utólag Norris is. – Ő volt előrébb, az út összeszűkült, Max pedig az utolsó ember, akitől arra számítanék, hogy helyet hagy.”

    „Ezt tegnap vesztettük el. Max ma hibátlanul vezetett, a tempónk pedig túlságosan is hasonló volt ahhoz, hogy bármivel is próbálkozhassunk. Végig padlógázon voltunk, semmi különlegeset nem tudtunk bevetni Max ellen. Megérdemelte a Red Bull, végig gyorsak voltak, felzárkóztak ránk, így sok munkánk lesz a következő versenyre.”

    A ma 24. életévét betöltő Oscar Piastri különleges lehetőség előtt állt, hiszen mindössze a harmadik versenyző lehetett volna, aki a születésnapján nyer F1-es futamot, ám végül be kellett érnie a harmadik hellyel csapattársa mögött. A verseny végéhez közeledve szerette volna kiharcolni a helycserét a két McLaren között, hiszen közel haladt egymáshoz az első hármas, de ötletét nem hagyta jóvá a csapat.

    „Úgy éreztem, hogy ha pozícióba kerülnék ehhez, támadást indíthatnék Max ellen, de így jár az ember, ha hátrébb kvalifikál. Legalább feltettem a kérdést, és elfogadható választ kaptam” – mondta az ausztrál.

    „A tempónk nagyon jó volt, elégedett voltam vele. Párszor közel kerültem ahhoz, hogy próbálkozzak, de a pályán elfoglalt pozíció itt nagyon sokat számított. Tegnap nyerhettük volna meg a versenyt, de nem végeztük el az ehhez szükséges munkát. Tényleg nagyon gyorsak voltunk, legközelebb igyekszek jobb helyzetbe kerülni, hogy ki is használhassam ezt.”

    „Más F1-es korszakban Jack már nem járkálna itt” – a DRS megváltoztatását sürgetik a pilóták

  • Norris és Verstappen a bokszban csapott össze, utóbbi ezután simán nyert Japánban

    Norris és Verstappen a bokszban csapott össze, utóbbi ezután simán nyert Japánban

    Max Verstappen a pole-ból indulva, ellentmondást nem tűrő versenyzéssel nyerte meg a Japán Nagydíjat, amelyen a két McLaren ugyan végig üldözte, de érdemi támadást nem tudtak intézni ellene a pályán. Lando Norris ennek ellenére a bokszban a Red Bull mellé ért, de aztán a fűre szorult.

    Az eső rendesen megáztatta a pályát szombatról vasárnapra, de a helyi idő szerint 14 órai rajtra elállt és az aszfalt is nagyrészt felszáradt, de helyenként maradtak rajta nedves foltok. Valószínűleg ez is ott volt minden pilóta fejében, mert nagyon óvatos indulást láthattunk, amely során Alonso megelőzte Gasly-t a 11. helyért, Tsunoda pedig a kör második felében a megcsúszó Lawsont a 13.-ért, míg Bortoleto három pozíciót bukva visszaesett az utolsó helyre. A pole-ból induló Max Verstappen simán eljött az élen Lando Norris és Oscar Piastri előtt, majd őket Leclerc, Russell, Antonelli, Hadjar, Hamilton, Albon és Bearman követte a pontszerző helyeken.

    Ami a stratégiát illeti, az első tízből Hamiltont kivéve (ő keményeken) mindenki közepes keveréken kezdett, a mezőny második feléből pedig Gabriel Bortoleto (17.) és Esteban Ocon (18.) kapott kemény, Jack Doohan (19.) és Lance Stroll (20.) pedig lágy gumit, míg a többiek itt is közepesen rajtoltak.

    A rajt:

    A mezőny eleje nagyon egyben maradt – az 5. kör végén Verstappen 1,5 másodperccel vezetett Norris előtt, akit DRS-távolságon belül követett a csapattársa, majd 1,1 másodpercre jött Leclerc a nyakán az őt szintén DRS-sel támadó Russel-lel, akitől Antonelli már egy kicsit jobban lemaradt. Hamilton a 6. kör elején a célegyenesben DRS-sel elviharzott Hadjar mellett, és elkezdhette ledolgozni az addigra 2 másodperc fölé növő hátrányát a Mercedes újoncával szemben.

    Újabb 5 kör elteltével nem sok minden változott, az állások pedig leginkább megmerevedtek. Verstappen 2 másodperc körüli előnnyel haladt az első helyen Norris előtt, Piastri pedig inkább kicsit lemaradt a csapattársról, hogy ne nyírja ki a gumijait. Az első 10-ben egyedül Russell maradt tartósan 1 másodpercen belül az előtte haladóhoz, de ő sem tudta érdemben támadni Leclerc-t, és leginkább a kerékcserére játszott, így idővel ő is hagyott maga előtt egy kis teret.

    A dolgok a 18. körben kezdtek felpezsdülni valamelyest, a Verstappentől 1,8 másodpercre levő Norris ugyanis megkapta az üzenetet, hogy álljon ki kerékcserére a holland megelőzéséhez. A kör végén a brit nem érkezett, viszont 1,5 másodpercre faragta a különbséget, miközben a 4. helyen autózó Leclerc-nek azt mondta a mérnöke, hogy maradnak kint, mert annyira egyben van a mezőny, hogy forgalomba térnének vissza egy kiállásról.

    Norris a 19. kör végén sem jött, miközben mérnöke Verstappennek is engedélyezte, hogy növelje a tempót. Russell az 5. helyről ellenben igen, és megkapta a kemény gumikat, majd a 13. helyre tért vissza. A 20. kör végén az első hármasból Piastrit hívták ki elsőként, hogy védve legyen Russell-lel szemben, majd a 21. körben Verstappen és Norris egyszerre érkezett, mögöttük pedig jött Leclerc is. A holland megtartotta a pozícióját riválisával szemben, de a McLaren a Red Bull mellé engedte ki pilótáját, majd a bokszbejáraton Norris jobban gyorsított ki és teljesen a címvédő mellé ért, de nem volt hová mennie, és egyenesen ráhajtott a fűre. Norris természetesen arra panaszkodott, hogy Verstappen leszorította, utóbbi szerint viszont ellenfele simán csak ráment magától a fűre. A felügyelők megvizsgálták a történteket, majd úgy döntöttek, hogy nem indokolt a vizsgálat.

    Videón az eset:

    Az élen ezután az Antonelli, Hamilton, Hadjar, Albon, Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc sorrend alakult ki, de Verstappen hamarosan megelőzte volt csapattársát és feljött a 4. pozícióba, Albon pedig a következő kör végén a bokszutca felé vette az irányt.

    Az 53 körös verseny 29. körében már csak Antonelli (1.), Lawson (8.) és Sainz (9.) nem járt a bokszban a közepeseken rajtolók közül, míg a keményeken többen is kitartottak, köztük a második helyen haladó Lewis Hamilton, akire ugyanakkor egyre közelebb ért Verstappen. Pályán előzésre végül nem került sor, mert amikor a 30. kör végén a hétszeres világbajnok elfékezte az utolsó sikánt és a holland támadhatta volna őt a célegyenesben, a Ferrari rögtön kihajtott a bokszba kereket cserélni. Antonelli – aki időközben minden idők legfiatalabb pilótája lett, aki élen állt egy F1-es futamon – egy körrel később jött az élről és még éppen megtartotta a pozícióját Hamiltonnal szemben. Ezzel visszaállt a kiállások előtti Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc, Russell, Antonelli, Hamilton sorrend az első hét helyen.

    Az utolsó 20 körbe lépve Norris hátránya csupán 1,5 másodperc volt Verstappen mögött, őt pedig nagyjából ugyanennyire követte Piastri, míg Leclerc a 4. helyen már 6,7 másodperccel volt lemaradva az ausztráltól. Az izgalmakra nézve nem szolgált jó hírrel Gianpiero Lambiase, Verstappen versenymérnöke, aki azt közölte rádión a hollanddal, hogy innentől kezdve nyugodtan nyomhatja neki, magyarán nem kell a gumikra vigyáznia. Ezzel együtt az első tízben az első három helyezett között voltak a legkisebbek a különbségek, azaz az esetükben lehetett leginkább bármiféle akcióban reménykedni.

    Norris meg is próbált DRS-távolságon belülre kerülne, de 1,1 másodpercnél nem jutott közelebb, ellenben a 40. körre Piastri becserkeszte őt és nyithatta a saját szárnyát. A McLaren ezzel döntési helyzetbe került, Piastri ugyanis közölte, hogy szerinte el tudná kapni Verstappent, míg mérnöke tájékoztatta róla, hogy Norris nem spórol, hanem nem tud ennél gyorsabban menni. Verstappen eközben tartotta a 1,5 másodperces előnyt, Norris tehát esélytelen volt a győzelemre, miközben Piastri folyamatosan 5-8 tizeddel leskelődött mögötte.

    A 45. körre Piastri aztán néhány kör erejéig kicsúszott az 1 másodperces távolságból, Norris pedig néhány tizeddel közelebb került Verstappenhez, de továbbra sem tudta nyitni a DRS-t, a McLaren pedig szemmel láthatóan nem akarta megcserélni a versenyzőit, pedig Piastri a 49. körben minden korábbinál közelebb ért Norrishoz és szinte ráesett csapattársa hátsó szárnyára az első kanyarban. Ennek az lett a vége, hogy Verstappennek egyetlen támadást sem kellett kiállnia és simán nyerte a versenyt, idei első győzelmét aratva ezzel.

    Norris lett a második, Piastri a harmadik, utóbbit több mint 13 másodperces hátránnyal pedig Leclerc követte a 4. helyen. A monacói után Russell, Antonelli, Hamilton, Hadjar, Albon és Bearman lett a pontszerzők további sorrendje.

  • „Más F1-es korszakban Jack már nem járkálna itt” – a DRS megváltoztatását sürgetik a pilóták

    „Más F1-es korszakban Jack már nem járkálna itt” – a DRS megváltoztatását sürgetik a pilóták

    Jack Doohan pénteki szuzukai balesete egy komoly biztonsági aggályra ébresztette rá a Forma-1-es mezőny tagjait a DRS-t illetően – a rendszer használatának 15., utolsó évében.

    Az Alpine pilótája a második szabadedzésen amiatt bukott nagyot az 1-es kanyarban, mert nyitott DRS-sel érkezett meg a gyors jobbosba – a hátsó szárny felnyíló eleme ugyanis csak akkor záródik automatikusan vissza, ha a versenyző a fékre lép vagy elemeli a lábát a gázról, más esetben egy a kormányon lévő gombbal, manuálisan zárható le. Doohan a sejtések szerint szándékosan nem nyomta meg a gombot a kanyar megkezdése előtt, miután a szimulátorban gyakorolva működött számára ez a taktika.

    A versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA péntek esti gyűlésén a baleset körülményei is szóba kerültek, a frissen megválasztott egyik igazgató, Carlos Sainz pedig ezt követően a változtatás követelésének szószólójává lépett elő. Szerinte a sportnak nem kellene a versenyzők saját döntésére bízni a DRS kanyarokban való használatát, az ugyanis hasonló balesetekhez vezethet.

    Egy ripityára tört autó története: nem feledékenység, pusztán szembejött a valóság

    „A Forma-1 bármely másik korszakában Jack ma már nem járkálna itt, és ha az autókat egyre gyorsabbá tesszük, akkor ezzel a biztonság javulásának is lépést kell tartania. Azt hiszem, elég erélyesen szólaltam fel, amikor azt mondtam, meglep, hogy ilyen baleset nem történt gyakrabban. Velem is előfordult, hogy rossz gombot nyomtam meg, és a DRS nyitva maradt. Ez pedig hatalmas megcsúszást és ijedtséget tud okozni az olyan kanyarokban, mint itt az 1-es, a sanghaji 1-es vagy az ausztráliai 9-es” – mutatott rá Sainz, akit a racingnews365 idéz.

    „Túl sok olyan kanyarunk van, ahol a versenyzőn múlik, hogy visszazárja, és a rendszernek is minden alkalommal jól kell működnie, hogy tényleg vissza is záródjon. Attól tartok, hogy nem volt elég sok balesetünk ahhoz, hogy ráébredjünk, ennek a biztonságosságán még dolgoznunk kell.”

    „De remélem, ez a mostani bukás bebizonyította, hogy szükségünk van egy automatikus rendszerre, ami 50 vagy 100 méterrel a féktáv előtt magától lezáródik, így nem fordulhat elő, hogy a versenyző hibázzon vagy egyszerűen a rendszer ne működjön. Illetve ha nem működik, lenne egy kis idő, hogy erről figyelmeztetést kapjunk és lezárjuk mi magunk.”

    „A jövő évre [amikor az aktív aerodinamika érkezik] fontos lesz számunkra, hogy előálljanak egy automatikus rendszerrel.”

    A helyzet furcsasága, hogy a 2011-ben az előzések megkönnyítésére bevezetett DRS jelenleg ismert formájában utolsó évét tölti az F1-ben. Jövőre, az új technikai szabályokkal az aktív aerodinamika érkezik, aminek működési elve szerint az egyenesekben minden autó első és hátsó szárnya alacsony leszorítóerőjű állásra ugrik át az energiahatékonyság jegyében. Ezzel a felnyíló szárnyak azon funkciója, hogy előnyben részesítse az üldöző autót, megszűnik ugyan, ám helyére egy új előzést segítő rendszer érkezik majd, ami az elektromos hajtás intenzívebb használatát teszi lehetővé a támadási közelségbe került versenyzőknek.

    Megszűnik a DRS, összemennek az autók – bemutatták a 2026-os F1-es szabályokat

  • Michael Schumacher nagypapa lett

    Michael Schumacher nagypapa lett

    Michael Schumacher lánya, Gina-Maria Bethke (leánykori nevén Gina-Maria Schumacher) az Instagramon jelentette be, hogy életet adott első gyermekének, azaz a hétszeres világbajnok nagypapa lett.

    „Isten hozott a világban, Millie! A szívünk jobban tele van, mint valaha. Elmondhatatlanul áldottak vagyunk, hogy köszönthetünk az életünkben” – írta a 28 éves anyuka a képhez, amelyen kislánya keze látható. A poszt alapján Millie március 29-én született, apukája pedig Gina-Maria férje, Iain Bethke. A párnak tavaly szeptemberben volt az esküvője, amelyen pletykák szerint a 2013-as síbalesete óta a világtól elzárta élő Michael Schumacher is jelen volt. Az 56 esztendős legenda állapotáról családja továbbra sem oszt meg érdemi információt.

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by Gina Schumacher (@gina_schumacher)

  • Verstappen valaha volt legjobb köre mellett az sem számít, hogy a McLarené a domináns autó

    Verstappen valaha volt legjobb köre mellett az sem számít, hogy a McLarené a domináns autó

    Nemcsak saját csapatfőnöke, hanem még a McLarené is elismerően beszélt Max Verstappenről, miután a holland minden különösebb előjel nélkül megszerezte a rajtelsőséget a Japán Nagydíjra.

    A címvédő váratlanul húzta elő azt az 1:26,983-as köridőt az időmérő végén, amivel hajszállal a McLaren addig fölényben lévő két versenyzőjét is felülmúlta: Lando Norris 12, Oscar Piastri 44 ezredmásodperccel maradt el mögötte. Mindezt úgy, hogy a szuzukai hétvége korábbi részében nem is ő, hanem inkább a Mercedesszel George Russell tűnt a wokingi istálló legközelebbi kihívójának – ő azonban most jelentősebb lemaradással csak ötödik lett.

    „Max hihetetlen kört futva szerezte meg zsinórban negyedik rajtelsőségét itt Szuzukában – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Teljesen kiforgattuk magából az autót erre a hétvégére, Max és a csapata pedig remek munkát végeztek, hogy az ideális működési tartományba hozzák – aztán Max ment, és odatette magát. Ez a valaha volt egyik legjobb időmérős köre, ami ráadásul új körrekord is. Egészen kimagasló teljesítmény, kiérdemelt eredmény volt ez a kissé váratlan pole.”

    Nem adhat annál nagyobb bókot rivális a riválisnak, mint amekkorát Alonso adott Verstappennek

    Mi több, Verstappen úgy szerezte meg az első rajthelyet, hogy a pálya három szektorának egyikében sem övé volt a leggyorsabb részidő: az elsőben Norris, a másodikban és a harmadikban Piastri autózta az etalont, ám a hibátlan kört Andrea Stella elismerő megszólalása szerint is csak a hollandnak sikerült összeraknia.

    „Kalapot kell emelnünk Verstappen előtt, hiszen lenyűgöző kört húzott elő, különösen annak fényében, hogy milyen teljesítményt láthattunk tőle az utolsó Q3-as menet előtt. Nagyon jó oka van annak, hogy négy világbajnoki címmel rendelkezik” – fogalmazott Stella a Sky Sportsnak.

    „Ami minket illet, pozitív időmérő van mögöttünk, harcban voltunk a pole-ért, és végül 40 ezreden belül végeztünk, ami mutatja, hogy versenyképes autónk van. Biztos vagyok benne, hogy Lando és Oscar tudják, hol nyerhettek volna még néhány ezredet, ha mindent jól összeraknak, ám mindent jól összerakni csak papíron könnyű, az autóban ülve és egy ilyen nehéz pályán már egyáltalán nem az.”

    Az előrejelzések azt mutatják, hogy vasárnapra eső érheti el a szuzukai pályát. Bár van rá esély, hogy a csapadék délelőttre korlátozódik, és a futamot már száraz körülmények között rendezik, a csapatfőnök szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj igazolta a McLaren számára, hogy nedves körülmények között sincs az övéknél gyorsabb autó a mezőnyben jelenleg.

    „A lángra kapó fű aggodalmat jelent, hiszen látva, hogy mennyi megszakítást okozott a tűz az edzéseken és az időmérőn, jó eséllyel a versenyre is hatása lehet. Ebben viszont segíthet nekünk az eső – ha a versenyen nem is esik, valószínűleg a rajt előtt elég víz kerül a pályára ehhez.”

    „Ausztráliában már láthattuk, hogy esős körülmények között is elég versenyképesek vagyunk, így csak fel kell készülnünk, majd pedig lecsapnunk a lehetőségekre, amelyek adódnak előttünk” – mondta Stella.

    Az FIA elárulta, miben bízik, hogy ne az égő fű döntse el a Japán Nagydíjat

  • Az FIA elárulta, miben bízik, hogy ne az égő fű döntse el a Japán Nagydíjat

    Az FIA elárulta, miben bízik, hogy ne az égő fű döntse el a Japán Nagydíjat

    Péntek után szombaton is többször kellett félbeszakítani a körözést a Japán Nagydíj edzésein a kigyulladó fű miatt. Vajon a futamon is ez lesz?

    A Japán Nagydíj időmérő edzése sem telt el piros zászlós megszakítás nélkül, hiszen a Q2-ben ismét kigyulladt a szikrázó autóktól a száraz fű. A szuzukai hétvége során már ötödik alkalommal kellett emiatt megszakítani edzést, és az FIA pénteken hiába vezetett be több intézkedést azért, hogy szombaton már ne lángoljon a gyep, ezek szemmel láthatóan nem vezettek eredményre.

    Hiába vágták rövidre a gyepet és távolították el a kiszáradt fűszálakat annak tetejéről, majd a harmadik szabadedzés hiába locsoltak, ez sem volt elég, így az időmérő előtt folytatták a fű vizessé tételét, de a Q2-ben így is kigyulladt. Ezek után jogos a kérdés, hogy mi a garancia arra, hogy a futamon nem fog. A The-Race.com szerint az FIA abban reménykedik, hogy majd az időjárás megoldja, nagy ugyanis az eső valószínűsége helyi idő szerint vasárnap reggelre és délelőttre, azaz ha a futamon nem is fog esni, a csapadék annyira benedvesíti előtte a gyepet, hogy nem lesz újabb tűz.

    Ám arra az esetre, ha az időjárás mégsem nyújtana segítő kezet, további intézkedésekről döntöttek. Azt az extrém megoldást, hogy égessék fel a füvet, különböző okok miatt elvetették (idő és erőforrás sincs rá, nem beszélve arról, hogy milyen üzenete lenne), így marad a locsolás, valamint beavatkozó csapatok állomásoznak majd a pálya körül úgy, ahogyan szombaton. Amennyiben a locsolás nem vezet eredményre, és a verseny során is kigyullad a gyep, a virtuális és rendes biztonsági autós fázistól kezdve a piros zászlós megszakításig bármit bevethetnek az oltás idejére, amivel könnyen beleszólhatnak a futam alakulásába is, így ezt nyilván mindenki szeretné elkerülni.

    Meg kell védeni saját maguktól az őrültségre vetemedő F1-es pilótákat?

  • A BBC szerint nem térnek vissza a V10-es motorok az F1-be – legalábbis egyelőre

    A BBC szerint nem térnek vissza a V10-es motorok az F1-be – legalábbis egyelőre

    A Honda is megszólalt a V10-es motorok FIA által szorgalmazott visszahozatala kapcsán, amit a BBC úgy értelmez, hogy a japánok is a 2026-tól esedékes motorszabályok megváltoztatása ellen vannak.

    Miként arról a minap beszámoltunk, az FIA találkozóra hívta a Forma–1-ben 2026-tól szereplő motorgyártókat, hogy megvitassa velük a V10-es motorok esetleges visszatérését. A megbeszélésre jövő hét pénteken, a Bahreini Nagydíj hétvégéjének első napján kerül majd sor a Mercedes, a Ferrari, a Honda, az Audi és a Red Bull Powertrains részvételével, és egyelőre nagyon ellentmondó hírek keringenek arról, hogy mi várható.

    A V10-esek visszahozásának témáját Mohammed Ben Sulayem FIA-elnök vetette fel még korábban, azóta pedig Nikolas Tombazis, a szövetség formaautós részlegének vezetője elmondta, hogy az FIA az autóipar és a gazdasági helyzet jövőbeli változásai miatt szeretne a 2026-tól esedékes, a belső égésű V6-osra és az elektromotorra 50-50%-ban támaszkodó hibrideknél olcsóbb motorokat.

    Ezek lehetnének a fenntartható üzemanyaggal hajtott V10-esek, amelyeket a korábbi hírek szerint akár már 2028-tól visszahozhatnának a sportágba. Ahhoz azonban, hogy ez megtörténjen, az 5 motorgyártóból 4 hozzájárulása szükséges. Az Audi már nyilvánosan kiállt a 2026-os hibridek mellett, mondván ők emiatt szállnak be, míg a korábbi kiszállása után visszatérő Honda is nyilvánvalóan ezért csinált hátraarcot. A japánok eddig nem szólaltak meg, Koji Watanabe, a Honda Racing Corporation elnöke azonban a Motorsport.com japán kiadásának most megtette ezt.

    „Tudjuk, hogy az FIA-nak szándékában áll bevezetni a szívó V10-es motorokat 2028-tól. Ugyanakkor nem kaptunk részletes információkat a szövetségtől. Lesznek az FIA által szervezett találkozók, amelyeken részt vesznek a motorgyártók, és először ott szeretnénk ezt megvitatni. Jelenleg nincsenek birtokunkban semmilyen részletek, így nem tudjuk megmondani, hogy a V10-es elfogadható-e vagy sem a hatékonyság terén. Először szeretnénk megérteni a részleteit annak, hogy mit javasolnak, mielőtt párbeszédbe kezdünk. Ezen a találkozón szeretnénk kifejteni az álláspontunkat motorgyártóként. Ami a Hondát illeti, az oka annak, hogy ismét beszállunk az F1-be, az elektrifikáció és az ilyen típusú motorok” – mondta Watanabe.

    A BBC úgy értelmezte az elnök szavait, hogy a Honda is a V10-esek 2031 előtti (2026-tól 2030-ig szól a következő motorciklus, a kérdés így egyelőre az, hogy annak lejárta előtt jöjjenek-e a tízhengeresek) bevezetése ellen van, így nem lenne meg a változtatáshoz szükséges 4 szavazat, míg a Mercedes ugyan nyitott egy új motorformula megvitatására, Toto Wolff már kifejtette, hogy túl korán van ehhez, illetve számunkra is fontos a hibrid komponens. Úgy tűnik tehát, hogy csak a Ferrari és a Red Bull szavazna a változtatás mellett.

    A BBC szerint tehát nem fognak jönni a V10-esek, vagy legalábbis egyelőre biztosan nem, azt ugyanis nem lehet kizárni, hogy 2030 utántól változik a helyzet.

    Alonso is megszólalt a V10-es motorról – sok rajongónak aligha fog tetszeni, amit mondott

  • Érzékeny testrészét nyomta az öv, így is beleszólt a nagyok dolgába a francia újonc Szuzukában

    Érzékeny testrészét nyomta az öv, így is beleszólt a nagyok dolgába a francia újonc Szuzukában

    A Japán Nagydíj időmérő edzésének egyik történetszálát Isack Hadjar agóniája jelentette, aki elmondása szerint kis híján eldobta az autót, mivel a biztonsági öve túlságosan szorította őt a lába között. Végül azonban a hetedik helyre kvalifikált, Lewis Hamiltont is legyőzve.

    A Racing Bulls francia pilótájának kálváriája már a harmadik szabadedzésen elkezdődött, akkor is jelezte, hogy valami nincs rendben az övével, ám a problémát az időmérő kezdetére sem tudta orvosolni a csapat.

    „Egyszerűen nem tudok koncentrálni. Jelentős időt találhatnék még, de ez így vezethetetlen” – mondta a csapatrádión mérnökének, Pierre Hamelinnek az időmérő első szakasza során. Majd később így folytatta: „Ha ez teszi tönkre az időmérőnket, akkor csak hogy tudd, nagyon sajnálom.”

    „Egészen hihetetlen volt, amin keresztül kellett mennem a Q1-es köröm során. A 3-as kanyarban vettem észre a problémát, és ettől majdnem baleseteztem” – nyilatkozta utólag a Sky Sportsnak.

    Csapata közleményében aztán Hadjar kifejtette, a szorult helyzete megoldódott az első, 18 perces szakaszt követő szünetben. „A Q1 során sajnos éreztem némi kényelmetlenséget a pilótafülkében a biztonsági öv miatt, de a szakasz végén kiugrottam az autóból, a csapat pedig helyre tudta hozni a problémát, így a Q2 és a Q3 már simán ment számomra. Innentől már teljes mértékben a vezetésre koncentrálhattam, vagyis ez határozottan sokat segített.”

    Videón, ahogy a Racing Bulls egyik szerelője Hadjar lábai között próbálja helyre tenni a dolgokat:

    A 20 éves francia az első szakaszból még a 13. helyen jutott tovább, de aztán a másodikban már kilencedik lett, a végjátékban pedig a hetedik rajthelyet szerezte meg, legyőzve többek között Lewis Hamiltont, valamint saját csapattársát, Liam Lawsont is. Ami azt illeti, immár zsinórban a második időmérőn lett Hadjar a középmezőny legjobbja, vagyis előtte csak a négy nagycsapat, a Mercedes, a McLaren, a Red Bull és a Ferrari pilótái végeztek, és nem is mindannyian.

    Nem adhat annál nagyobb bókot rivális a riválisnak, mint amekkorát Alonso adott Verstappennek

  • Nem azt a versenyzőt büntették feltartásért, akire Hamilton gondolt

    Nem azt a versenyzőt büntették feltartásért, akire Hamilton gondolt

    A Williamsével egyre inkább összhangba kerülő Carlos Sainz elérhetőnek érezte, hogy a mezőny első felébe kvalifikáljon a Japán Nagydíjon, ehelyett azonban csak a 15. lesz a rajtrácson egy szükségtelen hiba következményeként.

    Sainzt ugyanis három rajthelyes büntetéssel sújtották az időmérő után, amiért a Q2 végén feltartotta Lewis Hamiltont. A brit, noha mint utólag kiderült, biztonságon helyen állt a továbbjutáshoz, az utolsó percekben még kihajtott a pályára egy gyorskörre. Éppen megkezdte azt, ám az 1-es kanyarban nem figyelt érkezésére a maga utolsó menetét éppen befejező Sainz, s valóban veszélyes helyzetet teremtve nagy sebességnél kényszerítette elkerülő manőverre, a pályán kívülre Hamiltont.

    Az incidensből, miután baleset nélkül megúszták a felek, senkinek nem származott sem előnye, sem kára. Sainznak már nem volt ideje több próbálkozásra, s a 12. helyen zárt, míg Hamilton a Q3-ba jutott, ahol végül 8. lett.

    Hamilton mindenesetre a feltartás pillanatában nem volt tisztában azzal, hogy melyik Williams-pilóta volt a ludas, legalább kétszer Albonnak nevezve Sainzt a csapatrádióban.

    Sainzt a büntetés végül a 15. helyre sorolta hátra, ezáltal Fernando Alonso, Liam Lawson és Yuki Tsunoda is nyernek egy-egy pozíciót a rajtrácson. A spanyol enélkül is újra alulmaradt Alexander Albonnal szemben a csapaton belüli időmérős összevetésben, ugyanakkor most elég gyorsnak érezte magát ahhoz, hogy a Q3-ba kerüljön.

    „Előrelépést tettünk ezen a hétvégén, és sokkal kényelmesebben érzem magam az autóban. Az utolsó köröm harmadik szektorában azonban elveszítettem nagyjából egy tizedet, vagyis a Q3 elérhető közelségben volt, így nem vagyok boldog a történtek miatt” – fogalmazott Sainz, aki 53 ezreddel maradt el a továbbjutást érő helytől, a kívánt köridő megfutása esetén pedig éppen csapattársát ütötte volna el a folytatástól.

    A feltartást illetően a spanyol a mérnökére hárította a felelősséget: „Erről nem kaptam figyelmeztetést a csapattól. Szerintem ezt eltoltuk. A gyoskörömben rengeteg levezető körön lévő autót megelőztem, Lewis is köztük volt, és alighanem a csapat abban a hitben volt, hogy ő is a bokszutca felé tart. Aztán viszont amikor az 1-es kanyarban már visszavettem, ő odalépett neki. Erről lemaradtunk.”

    Sainz a melbourne-i szezonnyitó hétvégén már volt Q3-as résztvevő, két hete Sanghajban pedig első williamses pontját is megszerezte.

    Hamilton újra elkezdte vágyni az esőt, Leclerc viszont kincsre lelt a Ferrariban