Lando Norris reagált a McLarenek szárnyának állítólagos hajlékonyságát bemutató legújabb videóra, és egyúttal üzent a gyanakvóan nyilatkozó Max Verstappennek is: szerinte a Red Bull álszent, hiszen maguk is feszegetik a technikai szabályok határait.
A Bahreini Nagydíj hétvégéje előtt kezdett el terjedni a közösségi médiában egy videó [alább a cikkben], amely szándéka szerint azt hivatott szemléltetni, hogy a McLaren hátsó vezetőszárnyán nagy sebesség mellett egy a légellenállást javító rés nyílik, szemben a Red Bulléval.
A videóra Szahírban Max Verstappen is reagált: „Nem én hozom a szabályokat, és nem is az én feladatom, hogy betartassam őket. Bizonyára nagyon sokan látják azt, amit én is, de ez van. Tudom, hogy mi történik, de csak a saját autónkra koncentrálok, hiszen ez az egyetlen, amit tehetek” – fogalmazott a holland.
A hátsó szárnyakra vonatkozó hajlékonysági teszteket a szezon előtt, majd az első futam tapasztalatai nyomán is szigorította az FIA, de Norris elmondása szerint emiatt a McLarennek nem kellett módosításokat végrehajtania az autóján. A júniusi Spanyol Nagydíjtól, a szezon kilencedik futamától az első vezetőszárnyak terheléses tesztjeire is új szabályok vonatkoznak majd, ami Christian Horner korábbi sejtése szerint már nagyobb átrendeződéseket is hozhat a mezőnyben.
„Teljes mértékben betartjuk a szabályokat, jó munkát végzünk. A Red Bullnak is rengeteg ideje volt, hogy megcsinálja ugyanezt, de nem tette. Szerintem inkább jobban kellene dolgozniuk ahelyett, hogy mindenféle dolgok miatt panaszkodnak” – adott tanácsot a riválisnak Norris.
Yeah the season definitely starts in Spain, McLaren is a monster when it comes to wing flex pic.twitter.com/E9JT4V0XVI
„Tiszteletben tartjuk az FIA munkáját, és örülünk, hogy igyekeznek helyreigazítani dolgokat, mert mi sem szeretnénk, hogy bárki is megsérthesse a szabályokat. A legutóbbi szigorítás minket nem érintett. Nem tudom, hogy a következő majd fog-e, de temérdek terület van, ahol a Red Bull feszegeti a határokat ugyanennyire. Szóval mi is beszállhatnánk ebbe a játszmába, de inkább magunkra figyelünk ahelyett, hogy másokra panaszkodjunk.”
A brit egyúttal a közösségi médiában terjedő, az autók tévéközvetítéshez használt fedélzeti kameráinak felvételeit használó videó pontosságát is megkérdőjelezte, szerinte avatatlan szemeknek hiba ezekből bármilyen következtetést levonniuk.
„Honnan tudják, hogy a hátsó szárny hajlik? Nem tudják. Lehet, hogy az egész autó mozog. Az emberek előállhatnak különféle elméletekkel, de valójában fogalmuk sincs arról, hogy mi történik” – mutatott rá Norris, akit az ESPN idéz.
A McLaren az eddigieknél is brutálisabb fölényt mutatott a Bahreini Nagydíj harmadik szabadedzésén, amivel az időmérő edzés toronymagas esélyesévé lépett elő.
Akárcsak a hétvége első, annak harmadik szabadedzése sem számított reprezentatívnak az időmérő és a verseny szempontjából, hiszen azokkal ellentétben még napsütésben, jóval melegebb körülmények között rendezték. Ezzel együtt fontos tréning volt ez is a csapatoknak, hiszen csak itt tudták kipróbálni, hogy a péntekről szombatra elvégzett változtatások működnek-e, aztán nyilván reménykedniük kell abban, hogy amennyiben igen, az az időmérőre is kitart.
Mindebből kifolyólag eléggé lassan indult be az utolsó 60 perces gyakorlás, és 10 perc elteltével csak a két Haasnak volt mért ideje, de ők is több mint 6, illetve több mint 7 másodperccel voltak elmaradva a második edzésen látott legjobb időktől. Rajtuk kívül még Lewis Hamilton járt kint ebben az időszakban, de miután lecsúszott a 11-es kanyar ideális ívéről, a bokszutca felé vette az irányt, hogy aztán rövid megállás után vissza is térjen a pályára.
A 42 fokos aszfalton nem meglepő módon sokkal rosszabbak voltak a tapadási viszonyok, mint a már villanyfényes második edzésen, noha a Pirelli olyasmit tett, amire 8 éve nem volt példa, és a hétvége kezdete után 21 PSI-ről 20 PSI-re csökkentett a hátsó gumik kötelezően előírt minimumnyomásán, miközben általában növelni szoktak. Csökkentést legutóbb a 2017-es szezonban láthattunk. Ennek oka, hogy pénteken különösen nehéz volt kezelni a hátsó abroncsokat – ebből fakadt a McLaren hatalmas fölényének jelentős része –, a Pirelli pedig nem számított előzetesen ilyen forróságra, amely a vártnál jobban megnövelte a guminyomást (21 PSI-ről kezdve a gumik nyomása a célként kitűzött 22 PSI fölé kúszott menet közben). Ennek pedig olyan hatása lehet, hogy egyfajta véget nem érő körforgás veszi kezdetét: a magas nyomástól a gumi egyre többet csúszkál, attól egyre jobban felmelegszik, attól megint csak nő a nyomás, és a végén az egész kezelhetetlenné válik.
Mindennek leginkább a versenytempó terén lehet jótékony hatása a gumikkal különösen szenvedő csapatoknál, ám nem feltétlenül segít a riválisoknak csökkenteni a lemaradást a McLarennel szemben, hiszen a minimumnyomás csökkentése az ő dolgukat is segíteni fogja.
Na de vissza a harmadik szabadedzésen történtekhez. A második tíz percben lassan kezdtek felpörögni az események: a lágy gumin köröző Ferrarik álltak az élre Hamilton (1:34,846), Leclerc (1:34,903) sorrendben, majd mögéjük a közepes keveréket használó Alpine-ok iratkoztak fel. Az első 20 perc végén még mindig csak 10 pilótának volt mért köre, viszont Norris megérkezett és lágyakon több mint 1 másodpercet vert (1:33,796) Hamiltonra, amivel átvette az első helyet. De csak addig volt az élen, amíg nem jött Piastri is, és 1:33,324-el nem adott több mint 5 tizedet a csapattársának.
Az első fél órában Fernando Alonso volt az, aki a legközelebb tudott kerülni a McLarenekhez, de ezt az magyarázta, hogy az Aston Martin rögtön új lágy szettet tett fel, ellenben a wokingiak és a Ferrarik is használt gumikon kezdtek. A gyorskörrel próbálkozó, de a 11-es kanyarban a pályáról lecsúszó, majd az autó viselkedését „borzasztónak” tituláló Verstappen ugyan járt kint korábban, de az első fél óra végére neki, illetve George Russellnek még nem volt mért köre, miközben a top 10-ben Piastri, Norris, Alonso, Hamilton, Leclerc, Gasly, Hülkenberg, Doohan, Hadjar, Lawson volt a sorrend.
A második félidőbe lépve volt némi virtuális biztonsági autós fázis alatti körözés, miután Hülkenberg alatt megállt a Sauber és leparkolta azt a korlát egyik megnyitásához, de sok időt nem veszített vele a mezőny többi tagja.
35 és fél perc elteltével végül Verstappen is megtett egy értékelhető kört, és bár a négyes kanyarban a pályát kiszélesítve a kavicságyat is megcsípte, a két McLarent kettéválasztva feljött a 2. helyre a lágy gumikon. Így ekkor már csak Russell volt adós mért körrel, de már ő sem sokáig: közepes keveréken a 11. pozícióba ugrott fel, 2 tizeddel Antonelli elé, de 1,5 másodperccel elmaradva Piastritól.
Ahogy közeledtünk a hajrá felé, apróbb változások azért történtek a sorrendben, például Leclerc addig próbálkozott, amíg Hamilton elé nem egerészte magát, menet közben pedig elhagyta a bal visszapillantóját; George Russell pedig bemutatott egy megpördülést a 10-es kanyarból kifelé, majd közölte a rádióban, hogy még soha nem tapasztalt ilyen alacsony tapadást Forma–1-es autóban.
Az utolsó lágy gumis rohamot Yuki Tsunoda indította az utolsó negyed órába lépve, de még az első szektorban félbeszakította a körét, úgyhogy végül Fernando Alonsót figyelhettük, ahogy egy új lágy szetten 4 tizedet faragott a legjobbján és megerősítette a 4. helyét. A spanyol után Alex Albon érkezett és ugrott fel a 16.-ról a 4. pozícióba, azaz eggyel hátrébb taszította Alonsót, akinél csupán 7 ezreddel volt gyorsabb.
A thai-brit versenyzőt követte Verstappen és Norris. Előbbi 1:33,027-tel az élre állt (3 tizeddel verte Piastrit), utóbbi elrontotta a 11-es kanyart és elvette a gázt, de a holland első helye így sem tartott ki sokáig, mert Piastri döbbenetes körrel 1,3 másodpercet adott neki, és visszavette az első helyet, sőt, néhány századdal előbb Gasly, majd 4 ezreddel Hadjar is bejött a holland elé.
Hogy az ausztrál mekkora kört rakott össze, azt az is mutatta, hogy Antonelli is több mint 1,2 másodperccel elmaradt tőle, és Russell is éppen, hogy 1,2 másodperc alatt maradt, amikor megfutotta a maga lágy gumis körét, amivel nem mellesleg így is feljött a második helyre.
Norris ezután sikerrel teljesített egy tiszta kört, de a már nem a legfrissebb állapotukban levő Pirelliken 0,668 másodpercet kapott Piastritól, amivel a második helyet ugyanakkor bebiztosította, mivel a mögötte érkező Leclerc 0,834 másodpercet, Hamilton pedig 1,465 másodpercet kapott. Leclerc ezzel a 3., Hamilton a 10. helyre iratkozott fel.
A maradék néhány percben a sorrend már nem változott, Piastri 1:31,646-tal végzett az élen Norris és Leclerc előtt, akiken kívül más másodpercen belülre sem tudott kerülni az ausztrálhoz képest. Őket Russell, Antonelli, Gasly, Hadjar, Verstappen, Sainz és Hamilton követte az első tízben, míg Yuki Tsunoda nem tudott kört összerakni a lágy gumikon, így végül a keményeken futott idejével csak a 19. helyen zárt.
Folytatás magyar idő szerint este 18 órától az időmérővel, amelyet egyértelműen a McLaren vár toronymagas esélyesként.
Charles Leclerc és Lewis Hamilton is pozitívan nyilatkozott a Ferrari Bahreinben bevetett fejlesztéseiről, de előbbi idegesítőnek nevezte, hogy a McLaren fölénye így is hatalmas.
A Ferrari végül úgy döntött, hogy előrehozza a Miami Nagydíjra tervezett átfogó fejlesztési csomagjának egy részét, és már a Bahreini Nagydíjon új padlólemezt, illetve diffúzort vet be az SF-25-ösön. A második edzésen az elrontott lágy gumis köre miatt csak a 8. helyen záró Lewis Hamilton, illetve a 4. helyen végző Charles Leclerc is azon a véleményen volt, hogy működnek az autóra felpakolt újítások, ám utóbbi ezzel együtt igencsak borúlátón nyilatkozott a maranellóiak hétvégi esélyeiről.
„A fejlesztések egyértelműen működnek. Nagy-nagy köszönet mindenkinek odahaza értük. Ez soha nem könnyű, rengeteg munka zajlik a szélcsatornában, rengeteg munka legyártani és összerakni ezeket a padlókat. Jó látni, hogy előrelépéseket teszünk, és próbálunk többet kihozni belőle. Remélem, hogy szombatra, meg tudjuk tenni a megfelelő lépéseket” – nyilatkozta Hamilton, majd elmondta, mire lenne szükségük a jó szerepléshez.
„Csak következetességre van szükségünk, meg kell próbálnunk összerakni a köröket, amihez olyan autó kell, ami könnyen vezethető és következetes a kör során. Ahogyan gyakran előfordul, jelenleg kicsit másként viselkedik a lassú, a középgyors és a gyors kanyarokban, de próbáljuk finomhangolni és biztosítani, hogy jó legyen a versenytempónk. Itt különösen abban kell erősnek lenni” – zárta gondolatait a hétszeres világbajnok.
Hamilton és Leclerc szerint is működnek a Ferrari újításai / Fotó: Ferrari
„Ha megnézzük a McLarent, egyszerűen nem vagyunk elég gyorsak. Jelenleg egyszerűen másik bolygón vannak. Ez idegesítő, de ez van, és ez valójában motivál engem, hogy a lehető leghamarabb megpróbáljam csökkenteni a különbséget. Elképesztően gyorsak” – kezdte értékelését Leclerc.
„A fejlesztések pozitívak, de sajnos a különbség a McLarenhez képest továbbra is nagy. Maximalizálnunk kell az autóban rejlő jelenlegi potenciált. Nem tudom, hogy ez azt jelenti-e, hogy harmadikak, negyedikek vagy ötödikek leszünk, de el kell fogadnunk [bármelyik is lesz]. Remélem, hogy egy ponton visszatérünk oda, hogy mi leszünk a leggyorsabbak a pályán, és csak azon fog múlni, hogy mindent kihozunk-e az autóból. De a győzelmekért, és többé nem a harmadik helyért.”
Leclerc pénteki tapasztalatai alapján a McLarent nem lehet majd elkapni, a Red Bull viszont szerinte jobb annál, mint azt Max Verstappen második edzésen elért 7. helye mutatja. „Úgy néz ki, hogy nagyjából a Mercedesszel vagyunk egy szinten. Ami a Red Bullt illeti, az kicsit nehezebb. Azt hiszem, Max eggyel kevesebb lágy szettet használt el (a Mercedes és a McLaren is – a szerk.), mint mi a második edzésen, úgyhogy valószínűleg kicsit előttünk van. De a mi oldalunkról maradt még teljesítmény az autóban, amit meg kell találnunk azzal, hogy mindent kihozunk az autóból és a fejlesztésből. Aztán meglátjuk, hogy ez hová vezet minket.”
Andrea Stella kicsit odaszúrt a Red Bull sztárjának, miután Max Verstappen a Japán Nagydíj után ismét célzott arra, hogy a McLarenben ülve könnyebb dolga lenne.
Max Verstappen a Japán Nagydíj után a Viaplay kamerája előtt megjegyezte, hogy amennyiben egy McLarenben ült volna Szuzukában, akkora fölénnyel nyerte volna a versenyt, hogy a többiek nem is látták volna, majd Bahreinben megerősítette, hogy nem viccelt, csupán az őszinte véleményét közölte.
Nem ez az első alkalom, hogy Verstappen nyilvánosan a Red Bull és a McLaren közötti teljesítménybeli különbségre utal, hiszen miután tavaly megnyerte negyedik világbajnoki címét, kifejtette, hogy a wokingiak autójával sokkal hamarabb bebiztosította volna az összetett elsőséget. A holland ehhez hasonló megjegyzései pedig alighanem többekben felelevenítik azt az időszakot, amikor Fernando Alonso a Ferrarinál versenyezve rendre a Red Bull technikai fölényét hozta fel, amivel igencsak feldühítette Luca di Montezemolót, a Ferrari akkori elnökét.
A spanyol a 2012-es szezon hajrájában egyszer kifejtette, hogy nemcsak Sebastian Vettel, hanem a Red Bullt tervező Adrian Newey ellen is harcol, a 2013-as Magyar Nagydíj után pedig arra a kérdésre, hogy mit kér a születésnapjára, azzal felelt, hogy „valaki másnak az autóját”. Utóbbi megjegyzés annyira kiverte a biztosítékot Montezemolónál, hogy nemcsak a szőnyeg szélére állította Alonsót, de közleményben is megfedte a kétszeres világbajnokot, mondván „minden nagy bajnokot, aki a Ferrarinál versenyzett, mindig megkértek, hogy a csapat érdekeit helyezze a sajátja fölé”, a verseny utáni hétfőn tartott megbeszélésen pedig az elnök azt ecsetelte, hogy most össze kell zárni és tartózkodni a kifakadásoktól, mert az senkinek nem válik a hasznára.
Tekintve, hogy Verstappen milyen státuszt tölt be a Red Bullnál, nem valószínű, hogy ehhez hasonló feddésekben van része az energiaital-gyártótól, miközben a megjegyzései mögött is kevésbé a frusztráció, és inkább a McLaren kizökkentése vagy hamis biztonságérzetbe ringatása húzódhat. De ettől még hasonlóan rosszul veheti ki magát a csapaton belül, mint Alonso egykori kommentárjai a Ferrarinál. A spanyollal éveken át előbb Maranellóban, majd a McLarennél együtt dolgozó Andrea Stella, a wokingiak jelenlegi csapatfőnöke pedig pontosan tudhatja ezt, így aligha véletlenül nyilatkozta a következőket az olasz Sky-nak.
„Verstappen? Azon tűnődöm, mit gondolnak a Red Bullnak dolgozó emberek, amikor azt hallják, hogy a versenyzőjük így beszél arról az autóról, amit ők építettek. Általában a pilóta képviseli a csapat értékeit. Max nemcsak az autóban nagyon jó képességű, az autóban valójában nagyszerű, de nagyon jó a médiával is, és tudja, miként dobjon csalikat [a riválisoknak]” – fejtegette az olasz szakember, aki közelről figyelhette Alonso kifakadásait is a Ferrarinál, hiszen a spanyol versenymérnöke volt.
A McLaren csapatfőnöke az FIA pénteki sajtótájékoztatóján aztán mélyebben belement abba, hogy a sajtó és az ellenfelek szerinte megpróbálják folyamatosan azt sulykolni, hogy hatalmas a McLaren fölénye, ez azonban szerintem nem így van, és ez csak nyomásgyakorlási taktika.
„A különbségek nagyon kicsik, és azok is maradnak. Ha megnézzük a kínai időmérőt, az elég vegyes volt, aztán Japánban legyőztek minket az időmérőn és a versenyen is. Úgyhogy szerintem eléggé realistának kell lennünk a teljesítményt illetően. Hallom, hogy az emberek olykor dominanciáról beszélnek, ami szerintem nem helyénvaló. Hallom, hogy a dominanciáról olykor a versenytársaink beszélnek. Világos, hogy mindenki tudja, milyen játékot játszik, és tudja, hogy miként helyezzen nyomást, vagy próbáljon meg nyomást helyezni a riválisaira, de mi nagyon két lábbal a földön álló, nagyon nyugodt emberek vagyunk. Nem fogjuk bekapni ezt a fajta csalit. Tudjuk, hogy keményen kell dolgoznunk, hogy kiaknázzuk az MCL39-esben rejlő potenciált, és hogy folyamatosan fejlesszük az autót.”
Stella ezután azt is cáfolta, hogy Max Verstappen szuzukai győzelme ébresztőként hatott volna a csapatára. „Nem volt szükségünk semmilyen ébresztőre, mert nem aludtunk, és nem álmodoztunk. Tudjuk, hogy ha nem aknázzuk ki az autóban rejlő teljes potenciált, akkor meg fognak verni minket, és ha kiaknázzuk, akkor talán nagyon kis különbséggel nyerünk. Ilyen beszélgetések folynak a csapaton belül.”
Ezzel együtt alighanem a McLaren is taktikázik a kommunikációjában, hiszen Lando Norris a Bahreini Nagydíj pénteki edzésnapja után azt állította, semmilyen előnyük nincs a riválisokkal szemben, miközben egyértelműen jelentős fölényben vannak.
Lando Norris szerint nincsenek előnyben, a riválisok szerint viszont a McLaren másik ligában játszik Bahreinben. Megnéztük, melyik lehet a valóság.
Elég furcsa volt hallani Lando Norris nyilatkozatát a Bahreini Nagydíj pénteki edzésnapja után, hiszen a pontverseny élén álló McLaren-pilóta azt állította, hogy jelenleg semennyivel sem gyorsabbak a többieknél. A második szabadedzés eredményeire pillantva ugyanakkor azt látjuk, hogy az élen záró Oscar Piastri 0,5 másodperccel, a 2. helyen végző Norris pedig közel 4 tizeddel verte a 3. helyen végző George Russellt, míg Charles Leclerc ennél hajszálnyival többet kapott, a 7. helyen záró Max Verstappen lemaradása pedig már több mint 8 tizedre rúgott.
A címvédő hozta azt, amit a korábbi második szabadedzéseken, hiszen az idén még egyszer sem végzett a legjobb hatban Red Bull ezen a tréningen, ám most nagyon úgy tűnik, hogy jóval nehezebb lesz megtenni azt, amit Szuzukában, ahol az energiaitalos csapatnak nagy beállítás-változtatással sikerült feljavulni szombatra.
„Igen, egyszerűen csak nehéz volt. Beletelt egy-két körbe, mire belerázódtam, de a különbség így is elég nagy. Nem vagyok teljesen boldog, sokat küszködök a tapadással és általánosságban az autó érzetével. Az egyensúly nem volt olyan rossz, egyszerűen csak nincs meg a tempó, és a hosszú etapon is elég sok dolgunk van. Alapvetően csak minden egyes körben túl lassúak vagyunk. Őszintén szólva nem volt túl szórakoztató a megtankolt autós etap sem, a végén pedig volt egy kis driftgyakorlás” – értékelt Verstappen.
A Red Bull ráadásul úgy volt ennyire lemaradva, hogy a szokásosnál nagyobb hangsúlyt fektettek a lágy gumis körökre. „Igen, nagy [a különbség]. Kicsit más megközelítést alkalmaztunk a pénteki naphoz, szóval ez a különbség nagyon nagy” – erősítette meg Verstappen.
Fotó: Xavi Bonilla / DPPI
Az új padlólemezt tesztelő Ferrarival 4. helyen végző Charles Leclerc sem volt sokkal derűlátóbb, amikor azt mondta: „Egyszerűen nem vagyunk elég gyorsak a McLarenhez viszonyítva. Jelenleg egyszerűen másik bolygón vannak.”
„Az autó érzete teljesen más, és változtatnunk kell a kocsin, hogy igazodjon [az új padlólemezhez]. A hőmérsékletek annyival magasabbak, mint a teszten voltak. Dolgozni fogunk a beállítások optimalizálásán, én pedig igyekszem olyan irányba menni, ami lehetővé teszi, hogy a vezetési stílusommal a legtöbbet kihozzam az autóból. A versenytársaink elég sokkal vannak előttünk, de motivál, hogy a lehető leghamarabb csökkentsük a különbséget” – tette hozzá Leclerc.
Minden arra utal tehát, hogy a McLaren ellen nagyon nehéz lesz. Ennek ellenére az autót „sokkolónak” érző, a körülményeket „borzasztónak” tituláló Lando Norris kifejtette, hogy „furcsa nap volt, mert minden szörnyűnek érződik, de ez relatív, mivel tudom, hogy a tempónk így is egész jó volt.”
„Rengeteg, az előszezoni teszt során gyűjtött információval vágtunk neki ennek a hétvégének, de ezt tulajdonképpen mind kidobhatjuk a kukába és kezdhetjük elölről, mert annyira másak a körülmények. Másodpercekre vagyunk azoktól az időktől, amiket akkor futottunk. Nehéz, de jó kezdete volt ez a hétvégének, sok mindenen kell dolgoznia a csapatnak és nekem is.”
Az persze érthető, hogy a többi versenyzőhöz hasonlóan Norrisnak sem tetszett a teszthez képest sokkal alacsonyabb tapadás, a pontverseny éllovasa ugyanakkor közölte: „nem gondolom, hogy [a többiek] feltekerték a motorjukat.”
„Mindenki csak a köridőket nézi, és fogalma sincs arról, hogy ki tekerte fel a motorját és ki nem. Ez 3-4 tizedet is jelent ezen a pályán, ami rögtön abba a pozícióba hoz minket, ahol a Mercedes van. Jelenleg nem mondanám azt, hogy bármennyivel is gyorsabbak vagyunk” – közölte.
A Red Bull sem tudta életben tartani a kör végéig a lágy gumikat / Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool
Tényleg nem gyorsabb a McLaren?
Természetesen azt naivitás lenne gondolni, hogy a McLaren feltekert motorral körözött pénteken, és bár lehetnek eltérések a motorüzemmódokban, a topcsapatok legjobb köreinek elemzése arra utal, hogy a bahreini pálya és a tesztnél jóval melegebb körülmények (akkor 16-18 fokos aszfalton köröztek, most közel 40 fokoson) egyszerűen kidomborították a McLaren erősségét a gumikezelés terén.
Mert amit láttunk, az tökéletesen illeszkedik abba a sormintába, amit a wokingiak a bahreini teszten kezdtek el felrajzolni, és ami azután a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon is megfigyelhető volt. ITT részletesen írtunk a melbourne-i időmérőn kapcsán arról, hogy az MCL39-es miként tartja életben a hátsó abroncsait úgy, ahogyan egyetlen másik autó sem tudja, és ezzel hogyan tettek szert hatalmas előnyre a pilóták a pálya utolsó szektorában. Ezt aztán a futamon is kamatoztatták (amint az első etapban elkezdtek fogyni a Red Bull gumijai, Verstappen rohamosan elkezdett leszakadni), de a biztonsági autós fázisok miatt a végeredmény megtévesztően kis különbségű Norris-győzelmet hozott.
Mivel sem Kína, sem Szuzuka nem a hátsó abroncsokra helyezi a hangsúlyt, a McLaren ezen erőssége ott nem volt annyira szembetűnő, ám a gumigyilkos Bahreinben minden korábbinál nagyobb fegyvernek bizonyul. A két McLaren ugyanabban a percben futotta meg a legjobb körét, mint Russell, Antonelli és Verstappen, a körülmények tehát azonosak voltak mindegyiküknek, míg a 4. helyen záró Leclerc idejét torzítja, hogy a Ferrari később feltett neki még egy új lágy szettet (Hamiltonnak is, csak ő elrontotta rajtuk a körét), amivel jobb körülmények között próbálkozhatott.
A Ferrari gyorsabbnak tűnhetett egy körön, mint amilyen valójában / Fotó: Ferrari
A Mercedes viszonylag lapos szárnnyal ment pénteken, aminek köszönhetően Russell 11 km/órával gyorsabb volt Piastrinál a célegyenesben, a 4-es kanyar kijáratán pedig már 0,3 másodperc volt az előnye az ausztrállal szemben, de a második szektor eleji gyors kanyarokban Piastri ledolgozta ezt, majd a hátsó gumik életben tartásának köszönhetően a kör végére több mint 5 tizedes előnybe került.
Leclerc Ferrarijának egyenesbeli fölénye kisebb volt a McLaren tempójához képest, mint a Mercedesé, de a monacói jobban tartotta a lépést Piastrival a középső szektor elején, az ausztrál pedig csak a 10-es kanyarban tudott virtuálisan a Ferrari elé kerülni, de utána Leclerc autóján is túlhevültek a hátsó gumik, és végül ő is több mint 5 tizedes hátrányt szedett össze.
Verstappen ezzel szemben hasonlóan gyors volt az egyenesben, mint a wokingiak, majd a második szektor eleji tempós kanyarokban a Ferraritól és a McLarentől is elmaradt, a 11-es kanyartól pedig szintén küszködött a hátsókkal, ami a 0,825 másodperces lemaradásához vezetett.
Azaz a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull is a harmadik szektorban maradt csúnyán alul a McLarennel szemben, ami egyértelműen a hátsó gumik életben tartásán múlt.
A Mercedes jelen állás szerint Bahreinben a második erő a McLaren mögött / Fotó: Jiri Krenek / Mercedes
Ami a hosszú etapokat illeti, ott elsősorban Norris idejeiből kiindulva lehet megsaccolni a McLaren fölényét, hiszen Piastri kettéosztotta a megtankolt autós köreit, és lággyal, illetve keménnyel is ment. Norris ellenben 13 kört tett meg a lágyakon, az etapjának átlaga pedig úgy is 0,24, illetve 0,26 másodperccel volt gyorsabb Alex Albon, illetve Russell etapjánál, hogy ők 4 körrel kevesebbet tettek meg. A Williams teljesítményét árnyalhatja, hogy a grove-iak szeretnek könnyebb autóval körözni pénteken, Albon pedig a lágy gumis etapja előtt megtett 3 kört közepesen, majd nem tankoltak rá az autójára.
A megtankolt autós etapok az alábbiak szerint alakultak:
pilóta
körátlag
körszám
keverék
1
Piastri
1:37,46
5
lágy
2
Piastri
1:38,08
7
kemény
3
Norris
1:38,27
13
lágy
4
Albon
1:38,51
9
lágy
5
Russell
1:38,53
9
lágy
6
Leclerc
1:38,62
7
közepes
7
Antonelli
1:38,72
9
lágy
8
Verstappen
1:38,82
13
lágy
9
Hamilton
1:38,82
6
lágy
A forróság marad Bahreinben, ez tehát továbbra is a McLaren malmára fogja hajtani a vizet, a Norris által emlegetett potenciális különbségek a motorüzemmódok között pedig az időmérőre biztosan eltűnnek, de nagyon meglepő lenne, ha azzal együtt a wokingiak hatalmas fölényével is ez történne.
Fernando Alonso meleg pillanatokat élt át a második szabadedzésen, ráadásul az Aston Martin tempója sem tűnik jónak.
Noha a szezon első pénteki edzésnapja után Fernando Alonso kifakadt azért, amiért a második szabadedzés után is kötelező a kamerák elé állnia, majd a jövőre vonatkozóan közölte, hogy „24 ilyen péntek lesz, mint a mostani, és kérdezhetsz bármit, egyáltalán nem fogok válaszolni”, szerencsére azóta is eleget tesz ennek a kötelezettségének, így a Bahreini Nagydíj pénteki edzésnapja után meghallgathattuk a reakcióját arra, hogy miért maradt a kezében az Aston Martin kormánya.
Videón, ahogy Alonso második körében egyszer csak lejött menet közben a kormány, majd a spanyol visszatette azt a helyére:
„Igen, az autó nem működött, és egy ponton nem tudtam sebességet váltani, úgyhogy igen, kikapcsolt a kijelző. Nem tudtam kommunikálni a csapattal sem, az utolsó kanyarban pedig lejött a kormány. Úgyhogy igen, rájöttünk, hogy talán a kormányrúddal vagy valamivel probléma van. A szerelők gyorsan kicserélték az alkatrészeket, utána pedig már minden rendben volt. Úgyhogy igen, volt egy pillanatom ott, de köszönet mindenkinek a garázsban, hogy elég gyorsan megoldották” – nyilatkozta a spanyol.
Az Aston Martin az edzés alatt az alábbi közleményt adta ki a problémával kapcsolatban: „Kormányproblémánk volt Fernando autóján, aminek a megoldásán dolgozunk a garázsban. További vizsgálat során kicseréljünk a kormányrendszer részeit Fernando autóján.”
Alonso végül 19 kört tudott teljesíteni a második szabadedzésen, amelyet a 15. helyen zárt, majd nem túl biztató képet vetített előre a folytatásról. „Szerintem ez nehéz hétvége lesz, már azelőtt sem volt meg a tempónk, hogy ide jöttünk. A bahreini pálya karakterisztikája miatt kissé aggódtunk, és ma valószínűleg megerősítést nyert, hogy nem vagyunk versenyképesek. Nehéz hétvége lesz, de megpróbálunk tanulni. Próbáljuk nyomni neki és nem fogjuk feladni.”
Nem csitul a szárnyvita az F1-ben: a Bahreini Nagydíj hetén ismét előkerült egy videó, amin a McLarenek hátsó vezetőszárnyának látványos elhajlása látható. Jos Verstappen megosztotta, Max Verstappen sejtelmesen nyilatkozott, az FIA egyelőre nem lép.
A 2025-ös szezon első technikai vitája a vezetőszárnyak hajlékonysága körül robbant ki, illetve gördült tovább az előző évről. A melbourne-i tapasztalatok után az FIA szigorította a hátsó szárnyak hajlékonyságát mérő terheléses teszteket, ezzel lecsapva több trükköző csapatra, ám egyesek még mindig nem elégedettek ennek eredményével. A hajlékonysági verseny kereszttüzében álló McLaren autói továbbra is gyanút ébresztenek a riválisokban, s csak további olajat öntött a tűzre egy a héten az X-en előkerült, a Japán Nagydíj fedélzeti kamerás felvételeit összehasonlító videó, amely bemutatta, hogyan keletkezik kicsi, de alighanem teljesítményben jelentős nyílás a McLaren hátsó szárnyának tetején a felső terelőlap elmozdulásával, szemben a Red Bull autóján látottakkal.
A videót még az X-en rendkívül inaktív, az elmúlt két év során csak egyet posztoló Jos Verstappen is megosztotta.
Yeah the season definitely starts in Spain, McLaren is a monster when it comes to wing flex pic.twitter.com/E9JT4V0XVI
Véleményt azonban már a fia, a Red Bullnál versenyző Max fűzött a látottakhoz.
„Nem én hozom a szabályokat, és nem is az én feladatom, hogy betartassam őket. Bizonyára nagyon sokan látják azt, amit én is, de ez van. Tudom, hogy mi történik, de csak a saját autónkra koncentrálok, hiszen ez az egyetlen, amit tehetek” – idézi a hollandot a The Race.
A lap egyébként úgy értesült, hogy az FIA-nak is tudomása van a közösségi médiában keringő legújabb videóról, így ha nem indul újabb vizsgálat – márpedig eddig nem indult –, az annak a jele, hogy egyetlen rivális sem nyújtott be panaszt, és a szövetség sem ítéli szabálytalannak a látottakat.
Csökkenti ráadásul a fedélzeti kamera felvételének a hitelességét, hogy az maga is rezeg, ahogyan halad az autó, így nem képes teljesen egy helyben állva felvételt készíteni. A szárnyak ellenőrzésére éppen emiatt az FIA nem ezeket a televíziós közvetítés számára használt kamerákat, hanem saját HD-kameráit használja, aminek képei nem nyilvánosak.
Verstappen azt mindenesetre nem vitatja, hogy minden csapatra azonos feltételek vonatkoznak.
„Ha ez engedélyezett, akkor igen, hát nem? Mindig mindenki a határokat feszegeti, és az FIA dolga eldönteni, hogy mi engedélyezett” – mondta a világbajnok, akit a szezonkezdet óta frusztrál a Red Bull technikai hátránya a McLarennel szemben.
A Ferrari a hétvégén kipróbálja és talán meg is tartja a nagyobb fejlesztési csomagjának első darabját. A versenyzőik bíznak benne, hogy ezzel közelebb kerülnek a McLarenhez, és Lewis Hamilton úgy gondolja, amúgy sem küszködnek sok problémával.
A négy élcsapat rangsorában egyelőre a Ferrari az utolsó, holott néhány hónappal ezelőtt sokan azt várták, hogy ők is megelőzik majd a Red Bullt. Az első komolyabb esélyt a Bahreini Nagydíj kínálja a gyorsulásra, ahol bevetnek egy új padlólemezt – pedig megoszlott a technikai szakvezetés véleménye arról, milyen ütemtervet kellene követni az autó fejlesztésénél, de úgy tűnik, az aerodinamikai részleg irányítója meggyőzte Loic Serra technikai igazgatót és Frédéric Vasseur csapatfőnököt az álláspontjáról.
Charles Leclerc szerint viszont nem érdemes megváltóként tekinteni erre az újításra. „Nem hiszem, hogy teljesen eltűnik tőle a hátrányunk, de remélem, legalább közelebb kerülünk az előttünk lévőkhöz – mondta. – Az első három verseny rosszabbul alakult, mint vártuk. Bizakodunk, hogy visszatérünk harcolni a McLarennel a mezőny élére, és hogy a meleg időjárás segíteni fog bennünket.”
„Tavaly úgy fejeztük be az évet, hogy jó lendületben volt a csapat, jó volt az autó, ezért nyilvánvalóan azt reméltük, hogy legalább ugyanilyen pozícióban folytatjuk, és fejlődni fogunk.”
„Kicsit csalódottan láttuk, hogy az év elején visszaléptünk. A tesztelés után nehéz megállapítani, hol állunk. Szinte egyből lehetett látni, hogy a McLaren nagyon erős, de ennek megerősítést kellett nyernie.”
Leclerc a Ferrari lemaradását a McLarentől körönként három tizedmásodpercre saccolta. A Ferrari a kettővel ezutáni pályára, Miamiba tervezi elvinni a teljes fejlesztési csomag összes elemét. A másik pilóta, Hamilton örül, hogy a bevetés első fázisát már Bahreinben kipipálják.
„Kapunk egy fejlesztést a hétvégére, izgatott vagyok. Remélhetőleg nőni fog általa a leszorítóerő. Nem érzem azt, hogy rengeteg problémánk lenne, egyszerűen csak nem elegendő a teljesítményünk. Remélem, ebben előre lépünk a hétvégén. Nekem a kocsi hátulja nem tetszik egy kicsit” – mondta.
A McLaren párosa, Oscar Piastri és Lando Norris jelentős előnnyel zárták az 1-2. helyen az F1-es Bahreini Nagydíj második edzését.
A Bahreini Nagydíj első edzésén hat versenyző helyén tesztpilóta vezetett, a szezon első villanyfényes eseményén viszont már a megszokott neveket láttuk az F1-es autókban. A McLarentől többen azt várták, hogy most rendesen odapirít a konkurenciának, és az eredmények alapján egyelőre ez a forgatókönyv látszik megvalósulni: Piastri és Norris nagyságrendileg fél másodperccel volt gyorsabb a 3. helyett George Russell Mercedesénél.
Russellt Charles Leclerc és Andrea Kimi Antonelli követte a köridő-táblázaton, a 7. Max Verstappen elé pedig a Red Bull kisebbik csapatánál vezető Isack Hadjar is beférkőzött.
Az edzés nagyjából zavartalanul zajlott, kivéve Fernando Alonsónak, aki az első percekben egyszer csak azon kapta magát, hogy a kezében ragadt a kormánykerék…szerencsére mindez akkor történt, amikor már lelassított az első kanyarnál.
Egyelőre nem lehet elégedett Lewis Hamilton és Yuki Tsunoda sem, mindketten 5-7 tizedmásodperccel lassabbak voltak a csapattársuknál, és bizony jelen állás szerint a japán aggódhat, hogy nem ugorja meg a Sergio Pérez és Liam Lawson által alacsonyra helyezett lécet sem az időmérőn, és ott nem jut tovább a Q1-ből, ha így folytatja, mivel csak 18. lett a pénteki rangsorban.
Egyébként megszületett a döntés Carlos Sainz ügyében is, aki nem kapott újabb pénzbírságot, amiért a tegnapi sajtótájékoztatón csúnyán beszélt.
Az FIA közleményt adott ki arról, hogy a bahreini megbeszélésen mire jutottak az F1 jövőbeli motorszabályairól.
Az utóbbi hetekben egyre többet hallhattunk arról, hogy a 2026-tól 2030-ig elvileg kőbe vésett motorszabályok mégsem annyira fixek, és pletykák érkeztek a V10-es szívómotorok visszahozásának tervéről, illetve a bevezetni kívánt előírások életciklusának lerövidítéséről.
Bahreinben mind a hat motorgyártó (Audi, Cadillac, Ferrari, Honda, Mercedes, Red Bull Powertrains) képviselői jelen voltak az FIA vezetőivel folytatott megbeszélésen (a szövetség elnöke, Mohammed Ben Sulayem idén először látogat ki F1-es futamra), és az FIA közleménye alapján az körvonalazódik, hogy 2031 előtt nem nyúlnak bele az előírásokba.
A közleményben ugyanis hangsúlyozták, mindegyik résztvevő megerősítette, hogy kitart a 2026-os szabályok mellett, aminek kialakításába sok energiát fektettek, de a jövőbeli irányról folytatják a megbeszéléseket. Utóbbinál mindenképp egyeztetni fognak arról, milyen mértékben egészítse ki az elektromos rásegítés és a hibrid rendszer a belsőégésű motor teljesítményét, az üzemanyagok terén pedig a megújuló forrásból való előállítás kötelező lesz.
Az FIA jelezte, támogatni fogja a csapatok és a motorgyártók törekvéseit a költségcsökkentésre, függetlenül attól, hogy a jövőben milyen irányt követnének a motorokkal, és a környezetvédelmi szempontokat, valamint a sportág és a nézők érdekeit is figyelembe veszik majd. A hangos V10-es motorok hívei tehát továbbra is reménykedhetnek, hogy néhány év múlva újra visszatérnek ezek az erőforrások.
A kényesebb kérdésekre viszont nem kaptunk választ: a friss hírek szerint igen jelentősek a különbségek a gyártók motorjai között (legalábbis jelen állapotukban, ám nagy változásokra azért nehéz számítani a következő hónapokban), ami könnyen unalmassá teheti az F1-et.