Kategória: Formula 1

  • A Ferrari próbálja segíteni Hamiltont, de helyette nem tudja elvégezni a munkát

    A Ferrari próbálja segíteni Hamiltont, de helyette nem tudja elvégezni a munkát

    Frédéric Vasseur reagált Lewis Hamilton hétvégi rosszkedvű nyilatkozataira, miután a brit az ötödik helyen ért célba a Bahreini Nagydíjon. A Ferrari csapatfőnöke szerint a britnek csak egyetlen rossz pillanata volt a hétvégén, ám egyetért pilótájával abban, hogy javulnia kell.

    A szahíri hétvége során jól tetten érhetőek voltak Hamilton hangulatváltozásai az interjúi során. Pénteken még bizakodóan beszélt a Ferrari új fejlesztéseiről, majd szombaton, amikor csak a 9. helyre kvalifikált, nyúlfarknyi nyilatkozatokban kezdett önostorozásba, hogy aztán vasárnap egy erős verseny után már hosszasan azt fejtegesse, a Mercedesnél bevett szokásainak nehéz leküzdhetősége hátráltatja őt abban, hogy mindent ki tudjon hozni a Ferrarijából, ami sok szempontból nagyon másként működik, mint korábbi F1-es autói.

    Vasseur a futam után együttérzően nyilatkozott Hamilton aggályaival kapcsolatban, noha fontosnak tartotta kiemelni, hogy a brit egyáltalán nem teljesített olyan rosszul a hévégén, mint azt ő maga beállítja.

    „Meg tudtam érteni a szombat esti frusztrációját. A szabadedzéseken és az időmérő első két szakaszában is csupán egy tizedre volt Charles [Leclerc] mögött, aztán a Q3-ban az első körét törölték, a másodikban pedig hibázott. Nem csak neki, nekünk is frusztráló volt ezt látni, de aztán vasárnap erős ötödik helyet szerzett, a versenytempója pedig közel volt a dobogósokéhoz. A helyzet egyszerűen az, hogy ha valaki benne hagy 2-3 tizedet az időmérőben, akkor azzal 6-7 pozíciót is veszíthet” – idézi a csapatfőnököt a formulapassion.it.

    „Szerintem rendben van, ha egy ilyen időmérős eredmény után egy kicsit maga alatt van, mint azt szombaton láthattuk, hiszen az egész hétvégén jobb volt annál. Mindent megtettem, hogy egy kicsit ösztönözzem, és aztán vasárnapra remek formába jött.”

    Vasseur szerint abban sincs semmi meglepő, hogy nehezen megy Hamilton számára a Ferrarijához való alkalmazkodás – amely jelenség egyébként a szezon más csapatváltó pilótáinál is megfigyelhető. Ugyanakkor hozzátette, a csapatnak limitált lehetőségei vannak abban, hogy segítse a hétszeres világbajnokot ebben az átállásban,szerint az együttműködés sikere nagyban múlik azon, hogy a brit képes lesz-e átlépni az őt hátráltató mentális akadályt.

    „12 évnyi közös munkát nem lehet két hét vagy két verseny alatt felváltani – intett türelemre Vasseur. – Kétségtelen, hogy javulásra van szükségünk, de ez mindenkire vonatkozik a csapatban, erről szól ez a sport. Örülök, hogy ilyen Lewis mentalitása is, és igyekszik fejlődni és alkalmazkodni az autóhoz. Segíteni fogunk neki ebben az adaptációban, de neki is meg kell tennie a következő lépést. Úgy gondolom, nagyon konstruktív módon állunk hozzá ehhez.”

    Norris fájdalmas vallomást tett a futam után – előny Piastrinál a bajnoki harcban?

  • Sainz két nagy áttörést is elért, de az egyikre nagyon nem volt szüksége

    Sainz két nagy áttörést is elért, de az egyikre nagyon nem volt szüksége

    Carlos Sainz a Bahreini Nagydíj egyetlen kiesője lett, pedig a Yuki Tsunodával való ütközésig ígéretesen alakult számára a futam, ráadásul fontos lépést vitt véghez új csapatánál azáltal, hogy időmérőn idén először győzte le csapattársát, Alexander Albont, s a futamon is ő autózott a legjobb tíz között, amíg egy jókora lyuk nem keletkezett az autóján.

    A spanyol idei legjobb kvalifikációs eredményével a nyolcadik helyről rajtolt, ahonnan két pozíciót nyert, majd a Ferrarinál a helyét átvevő Lewis Hamilton ellen is szépen védekezett néhány körön át, és harcban maradt az alsó pontszerző helyekért.

    A verseny 30. körében a célegyenes végén megelőzte Yuki Tsunoda Red Bullját, eközben viszont a két autó összeért, s a Red Bull kereke méretes lyukat ütött a Williams oldalszekrényén. A törmelékek miatt biztonsági autó érkezett, Sainz pedig bár innentől még 15 körig versenyben maradt, az autóján keletkezett kár lehetetlenné tette számára, hogy ponttal zárja a vasárnapot. A három kerékcserével operáló, de a számára balszerencsés pillanatban érkező biztonsági autó miatt szintén hátraeső Andrea Kimi Antonelli leszorítása miatt még egy időbüntetést is kapott, amit letöltött – ez az, amit eleinte nem vettek észre a sportfelügyelők –, mielőtt feladta volt a versenyt.

    Sainz és Tsunoda ütközése:

    „Frusztráló befejezése volt ez egy ígéretes versenynek. A jól sikerült rajt után a lágy gumijaimnak köszönhetően csatázni tudtam, és DRS-távolságon belül maradhattam gyorsabb autók mögött. A bokszkiállás után aztán ismét pozíciókat tudtam nyerni szép előzésekkel. Sajnos a Yukival történt incidensért a versenyünkkel fizettünk, az ütközés ugyanis komoly kárt okozott a jobb oldali oldalszekrényemen, és ezzel is ennyi volt. A végeredmény dacára viszont temérdek pozitívumot raktározhatok el. Egész hétvégén erős tempót autóztam, és pontszerző lehettem volna” – nyilatkozta a verseny után Sainz.

    Sainz leszorítja Antonellit, amiért 10 másodperces büntetést kapott:

    A spanyol nem ért egyet azzal, hogy incidenseiből ő lett az egyedüli pilóta, akit vétkesnek találtak – már az autóból is jelezte, hogy szerinte Tsunoda tehető felelőssé a számára a verseny végét jelentő ütközésért, amit viszont nem szankcionáltak a felügyelők. A verseny után is célzott arra, hogy nem ért egyet a döntéssel.

    „Tisztán látható, hogy Tsunoda alatt megcsúszik az autó az 1-es kanyar kijáratánál, majd hozzám ér. Lehet versenybalesetnek tekinteni, nem akarom elkezdeni kritizálni…” – fogalmazott a DAZN-nek Sainz.

    Norris fájdalmas vallomást tett a futam után – előny Piastrinál a bajnoki harcban?

  • Norris fájdalmas vallomást tett a futam után – előny Piastrinál a bajnoki harcban?

    Norris fájdalmas vallomást tett a futam után – előny Piastrinál a bajnoki harcban?

    Újabb futamot zárt kettős dobogóval a McLaren: Oscar Piastri megnyerte a Bahreini Nagydíjat, Lando Norris pedig harmadik lett George Russell mögött. A futam után a két versenyző ellentétes érzéseket fogalmazott meg azzal kapcsolatban, mennyire kerültek eddig összhangba az idei autójukkal.

    A 2025-ös szezon eddigi négy futama után 2-2-re áll a csapaton belüli harc Norris és Piastri között. Noha az ausztrál az, aki már kétszer, Sanghajban és Szahírban is győzött, a bajnoki pontversenyt azonban három egységgel továbbra is a brit vezeti – Piastrinak ugyanis volt egy gyenge eredménye, amikor Melbourne-ben a vizes pályán való kicsúszása után csak kilencedik lett.

    Bár eddig többnyire Norris is stabil eredményeket hozott, és csak a kínai sprint időmérőjén, illetve most a bahreini időmérőn futott látványosan gyengébb kört csapattársánál a kritikus pillanatban, a tabella éllovasa a verseny utáni sajtótájékoztatón aggasztó kijelentést tett: elmondása szerint hiába a mezőny legjobb autója a McLaren, egyáltalán nem találja az összhangot vele. Alábbi nyilatkozatának előzményei az időmérő után elhangzott szavai, amikor azt mondta, újoncnak érezte magát az autóban.

    „Biztos vagyok abban, hogy megvan bennem minden, ami kell. Semmi kétségem afelől, hogy elég jó vagyok. De valami egyszerűen nem stimmel köztem és az autó között. Egyetlen kört sem tudok úgy teljesíteni, ahogy tavaly tettem. Tavaly minden egyes kanyarban képben voltam azzal, hogy mi fog történni az autóval, uralmam alatt tartottam. Idén viszont ennek szöges ellentétét érzem. Még Ausztráliában, ahol pedig nyertem, sem éreztem kényelmesen magam az autóban. Egyszerűen csak szuperjó az autó, és ez sok problémámat megoldja jelenleg. Viszont a közelében sem járok a képességeimnek, ami fájó, és fájdalmas kimondani is” – fogalmazta meg érzéseit Norris, aki a hibásan elfoglalt rajtpozíciójáért egy öt másodperces büntetést is le kellett töltenie a futam során.

    Fotó: McLaren

    „Előző este sokáig a pályán maradtam, próbáltam magam átrágni mindenen és megérteni, hogy mi miatt küszködök, mi nem áll össze. Próbáltam rájönni, mi az, ami megváltozott tavalyhoz képest. Én lennék az? Vagy az autó? Bonyolult. De nem kételkedek magamban, még ha olykor úgy is tűnik.”

    Piastri eközben saját elmondása szerint jóval komfortosabban ténykedik az MCL39 volánja mögött – Bahreinben egy biztonsági autós újraindítás sem tudta kizökkenteni, miközben a rajttól kezdve az ivókészüléke sem működött.

    „Kétségtelenül voltak időszakok, amikor trükkösnek érződött, de ezen a hétvégén kényelmesen éreztem magam az autóban. Őszintén szólva az idő túlnyomó többségében nagyon boldog vagyok vele, rengeteg tempó lakozik benne. Azzal is elégedett vagyok, ahogy eddig vezettem a szezon során. Nem minden eredmény volt azért olyan, mint amit szerettem volna, de ezen a hétvégén határozottan olyan lett!” – nyilatkozta Piastri, ezzel kicsit magához is ragadva a lendületet a McLaren belharcában, ami jó eséllyel a bajnoki címért folyik az idei szezonban.

    A McLarennek eddig kirívóan gyenge pályája volt a szahíri, ez a hétvége előtt még sohasem szerzett itt rajtelsőséget vagy győzelmet a csapat, és az élen is mindössze nyolc kört töltött eddig az autójuk.

    Viszály a Red Bullnál: beolvastak Markónak, ismét téma Verstappen távozása

  • Viszály a Red Bullnál: beolvastak Markónak, ismét téma Verstappen távozása

    Viszály a Red Bullnál: beolvastak Markónak, ismét téma Verstappen távozása

    Szezonja eddigi leggyengébb teljesítményével rukkolt elő a Bahreini Nagydíjon a Red Bull, amit Max Verstappen is csak a 6. helyig tudott elvezetni. A verseny után Verstappen menedzserét látták a csapat tanácsadója, Helmut Marko ellen kikelni.

    Nagyot fordult a világ az egy hete Szuzukában még futamgyőztes csapattal, ahol viszont azt gondolják, hogy a Bahreinben nyújtott formájuk a realitás: Verstappen és Yuki Tsunoda a verseny egésze alatt csak az alsó pontszerző helyekért küzdhettek, eközben sorozatos gondjaik akadtak a bokszkiállásoknál (nem működött a csapat jelzőlámpája, egyszer pedig lassan jött le Verstappen jobb első kereke), és azzal is rosszul kalkuláltak, hogy két ki nem próbált szett kemény keveréket hagytak a futamra, azok ugyanis nem a várt hatékonysággal működtek autóikon – így végül csak egy-egyet használtak fel a pilóták.

    „Minden félresikerült, minden. Nagy gondunk volt a bokszkiállásoknál is, és a kemény gumik sem működtek. A közepes keverék valamivel jobb volt, de mindenképpen a hatodik hely volt a legjobb elérhető eredmény, függetlenül attól, hogy egy vagy két szett közepes gumit használunk” – fogalmazott a német Sky-nak Verstappen, aki abban sem lelt sok örömöt, hogy a verseny utolsó körében megelőzte Pierre Gasly Alpine-ját a 6. helyért. Tsunoda eközben 9. lett, első pontjait szerezve a csapattal.

    A Red Bull idei legrosszabb vasárnapja a csapaton belül is feszültséget keltett, aminek a Sky Sports riportere, Ted Kravitz volt szemtanúja: Verstappen menedzsere, Raymond Vermeulen valami miatt látványosan kiakadt Markóra.

    „A verseny után néhány csapatfőnökre vártam, amikor Raymond Vermeulen, Max menedzsere belépett a Red Bull garázsába és beolvasott Helmut Markónak. Láthatóan kifogásolt valamit, Helmut pedig csak állt és hallgatta. Ezt követően Raymond hátul kiviharzott a garázsból, menet közben levéve a nyakából a belépőjét. Egyértelműen nem voltak boldogok” – számolt be róla a riporter a Sky Sports futam utáni műsorában.

    Ítéletkáosz Bahreinben: egy kizárás, egy visszavont büntetés és egy megúszás a futam után

    Bár a történtekről nem beszélt Marko, a német Sky-nak azonban aggodalmas nyilatkozatot adott a Red Bull teljesítményéről.

    „Egyértelmű: javulást kell elérnünk. Nem a pontokban, hanem a stopperórán. Azzal a teljesítménnyel viszont, amit most nyújtunk, a világbajnoki címből sajnos semmi nem lesz” – fogalmazott.

    A 2028-ig szerződéssel rendelkező Max Verstappen csapattól való idő előtti távozásának lehetősége immár idestova egy éve beszédtéma a paddockban, a Red Bull romló formája mellett pedig a vezetőség nem is tudja kivezetni ezt a témát a közbeszédből. Marko most is megkapta a kérdést, hogy az autó jelenlegi versenyképessége mellett mekkora aggodalom számára, hogy Verstappen akár az idei év végeztével távozhat a csapattól.

    „Nagyon nagy. A közeljövőben kell javulást elérnünk, hogy olyan autója legyen, amivel győzelmeket szerezhet” – mondta Marko. Ez a kijelentés persze furcsán hangozhat egyetlen héttel azután, hogy Verstappen megnyerte a Japán Nagydíjat, de Marko gyorsan pontosította is, hogy mire gondol.

    „Nem olyan szerencsés győzelmeket, mint amilyen a [tavalyi] brazíliai volt az esőben, vagy Japánban, ahol ráérzett a pályára és varázslatos kört futott. Stabil alapokra van szükség.”

    Leclerc örül, hogy a csapat lebeszélte az ötletéről, Hamiltont még a Mercedes szelleme kísérti

  • Ítéletkáosz Bahreinben: egy kizárás, egy visszavont büntetés és egy megúszás a futam után

    Ítéletkáosz Bahreinben: egy kizárás, egy visszavont büntetés és egy megúszás a futam után

    George Russellt nem szankcionálták a Bahreini Nagydíj sportfelügyelői a véletlenül kinyitott DRS miatt, Nico Hülkenberg kizárás sorsára jutott, Carlos Sainzra pedig előbb kiróttak egy büntetést a következő futamra, majd visszavonták azt…

    A versenyt második helyen befejező Russellt amiatt idézték be, mert a 10-es és a 11-es kanyar között véletlenül kinyitotta a légellenállás-csökkentést adó DRS-t. Bár az adott szakaszon valóban volt kijelölt DRS-zóna, azt a versenyen csak akkor engedélyezett használni, ha a versenyző egy másodperces közelségben van az előtte haladó autó mögött. Az FIA egy külső partnere által üzemeltetett automatikus érzékelési rendszer azonban meghibásodott Russell autóján, ami így nem rögzítette a Mercedes pozícióját a pályán, így azt sem tudta jelezni, mikor engedélyezett a DRS használata.

    Mint az FIA dokumentumából kiderült, a probléma különálló volt a Mercedes brake-by-wire rendszerének meghibásodásától, amivel Russell szintén küszködött. Emiatt kérte a csapat a kormányon lévő tartalékgomb használatára, amivel folytathatták a rádiókommunikációt, ám ez a gomb egyúttal a DRS manuális felnyitására is szolgált – ami a másik meghibásodó rendszer miatt szintén működésbe lépett. Igaza volt tehát Russellnek, amikor úgy nyilatkozott, a rádió gombjának megnyomása nyitotta fel a DRS-ét.

    Az FIA megállapította, hogy a Mercedes 37 métert tett meg a szabálytalanul felnyitott DRS-sel, ami által 0,02 másodpercnyi időt nyert, ám Russell a következő kanyarban jogtalan előnyének visszaadása érdekében szándékosan lassabban fordult be, ezzel 0,28 másodpercet adott el, miközben Lando Norris üldözte.

    A felügyelők megállapították, hogy nem történt előnyszerzés, így nem róttak ki büntetést sem Russellre, sem a csapatra, megtarthatják a 2. helyet.

    Történt viszont egy utólagos kizárás is: Nico Hülkenberg a 15. helyen ért célba a Sauberrel, vagyis a pontszerző helyeken kívül, ám a technikai ellenőrzés során kiderült, hogy kopólemeze a megengedettnél jobban elhasználódott, aminek így kizárás lett az eredménye – hasonlóan ahhoz, ahogy az Lewis Hamiltonnal is történt Sanghajban. A német persze érdemben nem veszített ezzel semmit, mint ahogy a mögötte befutók sem a pozíciónyeréssel – kicsi az esélye, hogy a szezon végén éppen ezen a pont nélküli helyezések döntetének majd a bajnokságban elfoglalt végleges pozíciókról.

    A legbizarrabb döntések viszont Carlos Sainz körül születtek a leintés után: a felügyelők először 3 rajthelyes hátrasorolást róttak ki rá a következő futamra, a Szaúd-arábiai Nagydíjra, mivel kiesése miatt nem töltötte le az Andrea Kimi Antonelli leszorításáért a verseny alatt kapott 10 másodperces időbüntetést. Itt viszont egyszerűen figyelmetlenek voltak a döntéshozók, Sainz ugyanis a 44. körben kihajtott a bokszba és letöltötte a büntetést, majd egy körrel később visszatért, hogy feladja a futamot az autója oldalszekrényén keletkezett sérülés miatt, amit a Yuki Tsunodával történt ütközése során szerzett.

    A felügyelők, miután felismerték hibájukat, újabb közleményben tudatták, hogy visszavonják a Dzsiddára Sainzra kiszabott rajtbüntetést a vele járó két büntetőponttal együtt.

    Ez egyébként nem az első súlyos hiba a felügyelők részéről a szahíri hétvégén, az időmérőn Hülkenberg egy érvénytelen köréről értesítettek túl későn, amivel a rajtsorrendet is befolyásolhatták.

    További utólagos büntetéseket is bejelentettek: Jack Doohan sorozatos pályaelhagyásokért 5 másodperces, Liam Lawson pedig a Lance Stroll-lal, valamint Hülkenberggel okozott ütközésekért 5 és 10 másodperces időhozzáadást kaptak, de ők sem pontszerző helyen értek célba.

    Leclerc örül, hogy a csapat lebeszélte az ötletéről, Hamiltont még a Mercedes szelleme kísérti

  • Leclerc örül, hogy a csapat lebeszélte az ötletéről, Hamiltont még a Mercedes szelleme kísérti

    Leclerc örül, hogy a csapat lebeszélte az ötletéről, Hamiltont még a Mercedes szelleme kísérti

    Charles Leclerc és Lewis Hamilton úgy szereztek negyedik és ötödik helyet a Ferrarinak a Bahreini Nagydíjon, hogy a monacói érzése szerint mindent jól csinált, a brit viszont továbbra is elveszettnek érzi magát a korábbi Mercedeseihez képest nagyon eltérően működő autójában.

    Négy versenyhétvége után még mindig nincs meg a Ferrari idei első dobogója, de a 4. és az 5. pozícióval immár a lehető legközelebb kerültek hozzá, a korábban Lando Norrist megelőző Leclerc ráadásul sokáig őrizte is a harmadik helyet, mígnem hat körrel a leintés előtt a lágyabb abroncsokon haladó Norris visszavette tőle azt. Az őt a rajtnál átugró George Russell befogásához viszont a verseny során nem került közel Leclerc.

    „Nem vagyunk elég gyorsak, ez az összegzésem. A Mercedes sokkal jobban bánt a gumikkal, mi nem tudtuk volna ilyen sokáig az autónkon tartani a lágyakat. Szerintem mindent egész jól csináltam, és elég kiábrándító, hogy ez csak egy negyedik helyet ért” – nyilatkozta Leclerc.

    A monacói versenyző az első bokszkiállása előtt a csapatrádióban kissé összekülönbözött a csapatával, miután közepes keveréket terveztek adni neki, ezáltal kétkiállásos taktikát választva, mígnem ő a kemény keverék újbóli megfontolására kérte őket. Végül nem hallgattak a pilóta érzéseire, és Leclerc utólag már örül, hogy nem sikerült érvényesítenie az akaratát.

    „Különböző stratégiai opciókat beszéltünk át, ezek egyike volt az egyetlen kiállás. Én azt preferáltam volna, de örülök, hogy végül nem azt csináltuk, mert a későbbi biztonsági autó mellett nehéz lett volna jól kijönni belőle.”

    Piastri a szezon első kétszeres győztese, Russell maga mögött tartotta a büntetéssel kezdő Norrist a célig

    Hamilton az időmérőt követő önostorozó nyilatkozatok után már pozitívabban nyilatkozott a Sky Sportsnak a futam után, mert a 9. helyről indulva többet is előzve legjobb vasárnapi ferraris eredményét elérve lett ötödik, ugyanakkor nem rejtegeti azt a tényt, hogy még mindig rengeteg tanulnivalója van új autójáról. Mindenekelőtt pedig el kell hagynia a mercedeses sikerévek alatt felvett szokásait, amelyek használata a Ferrarinál nem vezet eredményre.

    „Azt hiszem, minden emberen el tud uralkodni a megszokás hatalma. Én nagyon hosszú ideig egy bizonyos stílusban, egy bizonyos módon vezettem ugyanannál a csapatnál. Most viszont egy új autóra váltottam, amely nagyon eltérő vezetési stílust és beállításokat igényel. Itt a motorféket is használjuk, amit soha nem használtunk az előző csapatomnál. Itt Brembo fékeink vannak, én viszont egészen másokkal vezettem az elmúlt 15 évben. Ez az autó nagyon eltérő vezetési stílust követel, amihez fokozatosan alkalmazkodom” – mondta Hamiltont.

    „A balansz megtalálása szintén nem egyszerű. Charles egy bizonyos beállítással kezd, és ki is tart mellette az egész hétvégére, én viszont a múlt hétvégén és most is nagy hátrányból kezdtem hozzá képest. Jobb munkát kell végeznem a versenyhétvégéken. Tudom, hogy képes vagyok rá, és meg is fogom tenni.”

    „Megnyomtam a rádiót, kinyílt a DRS” – furcsa okból került veszélybe Russell második helye (frissítve)

  • „Megnyomtam a rádiót, kinyílt a DRS” – furcsa okból került veszélybe Russell második helye (frissítve)

    „Megnyomtam a rádiót, kinyílt a DRS” – furcsa okból került veszélybe Russell második helye (frissítve)

    A Mercedesnek a Bahreini Nagydíj hétvégéjén bőven akadt izgulnivalója a pályaeseményeket követően is, az időmérő után a futam végeztével is egy szokatlan hibát kell megmagyarázniuk a felügyelők előtt. Pedig George Russell elmondása szerint ő egy ujjal sem nyúlt a DRS-gombhoz, amelynek szabálytalan felnyílása miatt vizsgálják az eredményét.

    FRISSÍTÉS: Russell végül megúszta a büntetést, mások viszont nem

    Szombaton, az időmérő után a csapat bokszutcai hibája miatt veszítettek egy-egy helyezést a rajtrácson a Mercedes pilótái, Russell azzal a második helyezést bukta el, és bár a versenyen Charles Leclerc rajtnál történt megelőzésével visszavette ezt a pozíciót a brit, és meg is őrizte azt a célig a Lando Norris elleni védekezéssel, a leintést követően ismét veszélybe került a második helye.

    A verseny utolsó harmadában, a biztonsági autós újraindítást követően különös meghibásodások sora volt tapasztalható Russell autójában, amelyek valószínűleg mind egyetlen okra, az elektronikusan vezérelt fékrendszer (brake-by-wire) meghibásodására vezethetők vissza. A második helyen haladó Russell autójának szenzora először csak nem továbbította a részidőket, majd a DRS-t is újra kellett programoznia, mérnöke pedig arra figyelmeztette, ne lepődjön meg, ha elsötétül a kijelzője a kormányon, csak vezessen tovább a szokott módon.

    Piastri a szezon első kétszeres győztese, Russell maga mögött tartotta a büntetéssel kezdő Norrist a célig

    „Egyik pillanatban még mindent irányítás alatt tartottunk, majd hirtelen meghibásodott a brake-by-wire rendszer, s előbb érzéketlenné, majd túl érzékennyé vált a pedál, és nem is tudtam, hogy mi történik, minden kanyarban más volt a helyzet a fékkel. A kormányom sem működött megfelelően, szóval kemény küzdelmet kellett vívnom, hogy magam mögött tartsam Landót. Ha van még egy kör, akkor szerintem nagyon kényelmesen elment volna mellettem, szóval elégedett vagyok a második hellyel. Oscar külön ligában versenyzett, gratulálok a McLarennek. Nekünk pedig önbizalmat ad, hogy négy verseny alatt három dobogót szereztünk különböző típusú pályákon” – mondta Russell a leintést követően.

    A britet pedig be is idézték a felügyelők, mivel egy alkalommal felnyitotta a DRS-t, miközben azt nem is tehette volna meg, hiszen senki nem haladt előtte egy másodpercen belül. Mint Russell kifejtette, ez egyáltalán nem szándékolt mozdulat volt a részéről, hanem a technikai problémák következménye.

    „Egymás után keletkeztek a hibák, a DRS-t is újra kellett programoznom, aztán egyik alkalommal, amikor megnyomtam a rádió gombját, a DRS nyílt ki. Azonnal lezártam és vissza is lassítottam, semmit nem nyertem vele. Többet veszítettem, mint amennyi előnyt jelentett, hogy a másodperc töredékére nyitva volt. Ez is csak azt mutatja, hogy mennyiféle problémával szembesültünk” – fogalmazott, a lehetséges büntetéssel kapcsolatban pedig hozzátette, „rendkívül szigorú lenne, ha valami történne”.

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szintén igyekezett felmenteni Russellt bármiféle vétség gyanúja alól.

    „A versenyző mentette meg számunkra ezt az eredményt. Beütött a brake-by-wire hibája, és úgy tudta ezt menedzselni, hogy közben nem vesztett időt. Ez hihetetlen tett, körül sem lehet írni, hogy mi minden történik ilyenkor. Ami a DRS-t illeti, az F1 jelzését fogadó automatikus rendszer meghibásodott, így csak manuálisan lehetett használni. Egy alkalommal megnyomott egy ahhoz közel lévő gombot, és… de nem származott belőle semmilyen teljesítményelőny.”

    FRISSÍTÉS: Russell végül megúszta a büntetést, mások viszont nem

    Michael Schumacher is aláírta Jackie Stewart sisakját, a felesége segített neki ebben

  • Piastri a szezon első kétszeres győztese, Russell maga mögött tartotta a büntetéssel kezdő Norrist a célig

    Piastri a szezon első kétszeres győztese, Russell maga mögött tartotta a büntetéssel kezdő Norrist a célig

    Oscar Piastri a pole-ból indulva, egy biztonsági autós újraindítást is jól megoldva nyerte meg a Bahreini Nagydíjat, így elsőként ő szerezte meg második futamgyőzelmét 2025-ben. George Russell a második, miután kivédekezte a hibás rajt miatt büntetést kapó Lando Norris támadásait.  

    Piastri második alkalommal állhatott fel az első rajtkockába egy nagydíjrajthoz, mögüle Leclerc és Russell várták a piros lámpák kialvását. A legnépszerűbb gumiválasztás a rajtra a lágy keverék volt, ám a Ferrarik – egyedül a mezőny első feléből – közepesek mellett döntöttek.

    A rosszabbul tapadó sárga oldalfalú abroncsok hatása érződött is a rajtnál, ahol Russell könnyedén elsuhant Leclerc mellett, s besorolt a második helyre a vezetést megőrző Piastri mögött. Norris nagyot rajtolt a 6. helyről, szintén elkapta Leclerc-t még az első kanyarokban, s máris a harmadik pozícióban találta magát. Igen ám, de az egy hellyel mögüle induló Verstappen még a lámpák kigyulladása előtt jelezte a rádióban, hogy a McLaren pilótája rosszul állt fel a rajthelyére.

    Ez igaznak is bizonyult, Norris autója egy kicsit előregördült, első kerekei túlléptek a fehér vonalon, emiatt pedig a felügyelők már az első körökben ki is rótták rá az ilyenkor megszokott öt másodperces időbüntetést.

    Az első kör végén a negyedik Leclerc-t Gasly, Sainz, Antonelli, Verstappen és Hamilton követte, a Ferrari britjének a közepes keverékeken szintén védekeznie kellett Tsunodával szemben.

    Piastri el tudott lógni néhány másodperccel az üldözőitől, az első komolyabb átrendeződés pedig a 11. körtől indult, amikor Norris az élmezőnyből megkezdte a kerékcseréket. A McLarennél jól kalkuláltak, a korai kiállással sok időt lehetett nyerni, így miután mindenki letudta első kiállását, Norris továbbra is a harmadik helyet őrizte, látványos veszteség nélkül lerázta magáról büntetését.

    A gumikkal ezúttal jóval érzékenyebben kellett bánni a mezőnynek, mint egy hete Szuzukában, és a pálya az előzéseket is ösztönözte, a pontszerző helyeken is bőven zajlottak csaták. A Ferrarik csak a 19. körben hajtottak ki első kerékcseréjükre, s újabb közepes keveréket kaptak, ami ellen Leclerc eleinte tiltakozott a rádióban, ám a csapata ekkorra már láthatta, mennyire szenved a keményeken például Verstappen.

    A frissebb gumik pedig jelentős előnyt jelentettek a Ferrariknak, Hamilton többet is előzött, Verstappen és Antonelli mellett is elment, Leclerc-nek pedig második próbálkozásra a 25. körben sikerült megfosztania Norrist a harmadik helytől.

    A Red Bullnál eközben nemcsak az autó általános vezethetőségével és a kemény gumikkal volt gond – eddig nem is használták, a versenyre tartogatták ezt a keveréket, de hiába –, hanem a bokszkiállásokkal sem ment minden rendben. Első alkalommal mindkét pilóta időt veszített, amiért a kerékcsere elvégzése után nem váltott zöldre előttük az indulást jelző lámpa, Verstappen második szervizelése pedig 6,2 másodpercig tartott, miután nehezen tudták levenni a jobb első kerekét a szerelők. Az egy hete még győztes holland az alsó pontszerző helyekre szorult az egész versenyre, még Gasly is képes volt előtte maradni a vasárnap is erős Alpine-nal.

    Mögöttük Sainz és Tsunoda csatája koccanásig fajult – a spanyol ugyan megelőzte riválisát, ám a két autó eközben összeért, a Red Bull bal hátsó kereke pedig méretes lyukat ütött a Williams oldalszekrényén. Az esetet vizsgálták, de senkit nem találtak bűnösnek, noha Sainz Tsunodát hibáztatta, majd autójának sérülése miatt végül fel is adta a versenyt.

    Előtte azonban még safety car érkezett, a versenyirányítás ugyanis a szétszóródott törmelékek mennyiségéből indokoltnak tartotta a pályára küldését. Ez az 57 körös futam 32. körében történt, ami lehetőséget is adott mindenkinek, hogy teljesítse utolsó kerékcseréjét. Még Antonelli is kiállt újra, ami nem sokkal korábban vételezett lágy gumikat, így számára jött legrosszabb időzítéssel a biztonsági autó, ki is csúszott a pontszerző helyekről.

    A rövid biztonsági autós szakaszt követően Piastri, Russell, Leclerc, Norris, Hamilton, Gasly, Verstappen sorrendben kapta meg a zöld jelzést a mezőny. Ezúttal már a Ferrarik voltak a kemény keverékeken, a McLarenek a közepeseken, Russell viszont lágyakat kapott.

    Csata a harmadik helyért alakult ki, Norris hosszasan üldözte Leclerc-t a harmadik helyért, s többszöri próbálkozás után végül az 52. körben tudta megelőzni a Ferrarit. Eközben a második helyen haladó Russellt furcsa műszaki problémák sora kezdte sújtani: először csak az eredményjelző nem regisztrálta a nevét, majd a DRS-e is hibásan kezdett működni (be is idézték annak gyanújával, hogy rossz helyen nyitotta ki), később mérnöke arról értesítette, ne lepődjön meg, ha elsötétül a kijelzője a kormányon.

    Norris az utolsó körökben megérkezett Russell nyakára, de a Mercedes pilótája a nyilvánvaló nehézségei ellenére is megőrizte a második helyét a célban. Norris így a dobogó harmadik fokára állhatott fel, ezzel három pontot még megtartott előnyéből a tabella élén. Mögöttük Leclerc, Hamilton és Verstappen végzett, aki az utolsó körben megelőzte Gaslyt. A 8. és a 10. helyen pontszerző lett Oconnal és Bearmannel a két Haas, és először ért célba pontszerzőként idén a Red Bull másik autója is, amivel Tsunoda 9. lett.

    FRISSÍTÉS: Russell végül megúszta a büntetést, mások viszont nem

    A Bahreini Nagydíj végeredménye:

  • Hamilton autója már nem lassabb Leclerc-énél; utóbbi extrém beállításokkal zabolázta meg a Ferrarit

    Hamilton autója már nem lassabb Leclerc-énél; utóbbi extrém beállításokkal zabolázta meg a Ferrarit

    Nemcsak a stopper mutatott nagy különbséget Charles Leclerc és Lewis Hamilton között a bahreini időmérő végén, hanem abban is hatalmas volt az eltérés, ahogyan a két versenyző megpróbált mindent kihozni az autójából. 

    Miközben Lando Norris bevallottan nem találja a megoldást arra, hogy miként hozhatná ki a legtöbbet a McLaren idei autójából és jócskán kikapott az időmérőn a Bahreini Nagydíjra a pole pozíciót megszerző Oscar Piastritól, Lewis Hamilton szintén látványosan elmaradt Charles Leclerc-től, és még többet kapott a csapattársától, mint a wokingiak színeiben versenyző honfitársa. Hamilton ráadásul már zsinórban második vereségét szenvedte el időmérőn Leclerc-től, hiszen azóta, hogy a kínai sprintre megszerezte a pole-t, majd a sanghaji kvalifikáción is a monacói előtt végzett, Japánban már 3, most pedig már 6 tizeddel maradt alul.

    Nem csoda, hogy az utolsó Q3-as köre utáni levezető körben a hétszeres világbajnok csak a fejét csóválta, majd az írott sajtónak sem tudott nagyon mit mondani azon kívül, hogy vele van a probléma és bocsánatot kér a csapattól a gyenge teljesítményéért. Kurta válaszaiban Hamilton elismerte, hogy az új padlólemez bevált; az autó elég jó a jobb eredmény eléréséhez; „egyértelműen nem jó érzés” a mostani helyzet, illetve ami fontos, megerősítette, hogy a Ferrari megoldotta azt a problémát, amiről először Japánban beszélt, és aminek köszönhetően eddig körönként 1 tizedet veszített Leclerc-hez képest. Végül azzal zárt, hogy „Igazán nem tudom, nincs sok válaszom nektek, srácok, egyszerűen nem voltam gyors ma.”

    Hamilton tíz másodperces interjúkban vezekelve mondja el, ő a probléma a Ferrarinál

    Eközben Leclerc saját magát is meglepve mindössze 0,15 másodperccel maradt el a pole-tól, majd utólag elmondta, továbbra is kamatoztatni tudja azt az általa már egy ideje próbálgatott beállítási irányt, amivel többet képes kihozni az autóból, ugyanakkor megjegyezte, hogy mindehhez az új gumik jelentette tapadás is kellett. „Elég extrém irányba mentem el a beállítások terén az utóbbi hetekben, ami nagyon-nagyon trükkössé teszi a vezetést, de lehetővé teszi, hogy jelenleg kicsit többet hozzak ki az autóból. Használt gumikon azonban a kocsi össze-vissza viselkedik, és nagyon nehéz mindent összerakni. Úgyhogy, amikor feltettük az új gumikat, csak bíznom kellett benne, hogy minden visszajön.”

    Hamilton eközben szemmel láthatóan nem tud annyira megbízni az autó hátuljában, mint a csapattársa, ami különösen az 5-ös, 6-os, 7-es kanyarban látszott, ahol közel 3 tizedet bukott a monacóihoz képest, miután szinte azonos idővel kezdték meg ezt a részt. Hamilton ezután a 11-es és 13-as kanyarban is jelentős időveszteséget szenvedett el. Hogy neki is hasonló irányba kell-e mennie, mint Leclerc-nek, azt kívülről természetesen nem lehet megmondani, hiszen minden versenyzőnek más fekszik, de valamit ki kell találniuk a csapattal közösen. Ez nem lesz egyszerű és bizonyára gyors folyamat, mivel Leclerc is hangsúlyozta, hogy sokat dolgoztak azon, hogy idáig eljusson.

    „Nem hiszem, hogy ennek az eredménynek az ezen a pályán elért eredményeimhez van köze, hanem rengeteg munka eredménye. A szezon elején nyilvánvalóan nem voltunk ott, ahol lenni akartunk, de második-harmadik verseny óta érdekes irányba mentem el a beállításokkal, ami a jelek szerint segít abban, hogy kicsit többet hozzak ki az autóból. Minden hétvégén ezt próbálom tenni. Egyelőre úgy néz ki, hogy egyre jobb és jobb lesz, ami jól jel a jövőre nézve. Elégedett vagyok a körömmel. Nagyon nehéz volt mindent összerakni, de szerintem megtettem. Nem volt sokkal több az autóban. Nem számítottam rá, hogy ennyire közel leszek a pole pozícióhoz, de a futam nagyobb kihívás lesz.”

    A versenyen Leclerc nem számít arra, hogy meg tudja szorongatni a McLareneket, mert a wokingiaknak „extrém jó” a gumikezelése, de arra igen, hogy a Mercedesszel és a Red Bullokkal „elég szoros” lesz a küzdelem. És arra is kíváncsi, hogy az új padlólemez mit jelent majd nekik egy teljes versenytávon, noha úgy véli, „ez valószínűleg nem a legjobb pálya arra, hogy a maximumot kihozzuk ebből az új fejlesztésből, úgyhogy a következő néhány hétvégén többet láthatunk majd belőle.”

    Leclerc csalással is kikapott Hamiltontól, mert a hétszeres bajnok is csalt (videó)

  • A Red Bull lefokozott pilótája követte el a sokba kerülő hibát, nem technikai probléma lépett fel

    A Red Bull lefokozott pilótája követte el a sokba kerülő hibát, nem technikai probléma lépett fel

    Eltérően sikerült a Bahreini Nagydíj időmérő edzése az előző hétvége előtt helyet cserélő Red Bull-pilótáknak, hiszen míg Yuki Tsunoda hozta, amit várnak tőle, addig Liam Lawson szokatlan hiba miatt bukta el a továbbjutást.

    Miközben Yuki Tsunoda a Japán Nagydíjjal ellentétben ezúttal a Q3-ig jutott a Red Bullban, elődje, az ő helyét a Racing Bullsban átvevő Liam Lawson sokba kerülő hibát követett el a bahreini időmérőn: az új-zélandi 0,125 másodperccel csúszott le a Q1-ben a továbbjutásról, és több mint fél másodperccel bizonyult lassabbnak csapattársánál, a második szakaszban végül a 12. helyen záró Iscak Hadjarnál.

    Miként az a közvetítésből is kiderült, Lawsonnak az első DRS-zónában, azaz a 10-es és 11-es kanyar között lecsukódott az állítható hátsó szárnya az utolsó Q1-es mért körében, ami miatt annyi tempót veszített, hogy enélkül simán továbbjutott volna. A továbbra is mindössze 15. F1-es hétvégjét teljesítő versenyző azt közölte a levezető körén a rádióban, hogy a szárnya magától zárt, majd utólag sem értette, mi történt. „A Q1 addig a pontig rendben volt, de nem igazán tudom, hogy mi történt. Kipörögtek a kerekeim a [DRS-zóna előtti] utolsó kanyarból kifelé, aztán nyitottam a DRS-t, ami ezután tulajdonképpen becsukódott. Elég frusztráló, nyilván. Egyszerűen csak szívás.”

    Utólag azonban a csapat megállapította, hogy nem technikai probléma lépett fel, hanem Lawson idézte elő a szárny záródását. „A nehéz körülmények között Liamnek kipörögtek a kerekei a 10-es kanyarból kifelé, ami kisebb gázelvételt eredményezett, hogy irányítása alatt tartsa az autót. Ez okozta a DRS automatikus záródását, aminek következtében sebességet veszített az egyenesben, ez pedig a Q2-es továbbjutásába került” – összegzett Tim Goss, a Racing Bulls technikai vezetője.

    A DRS ugyanis nemcsak az azt aktiváló gomb ismételt megnyomásával vagy fékre lépéssel, hanem gázelvétellel is deaktiválható. Ebben az esetben a felső határ a 20%, azaz amennyiben a versenyző legalább ilyen mértékben elveszi a gázt, a szárnynak be kell záródnia. A csapatok a határértéken belül azonban szabadon dönthetik el, hogy mekkora gázelvétel csukja a DRS-t, így elképzelhető, hogy Lawson nem vette el ennyire a gázt, és már ezzel is zárta a szárnyat.

    Liam Lawson, Racing Bulls
    Lawson hibáján ment el a továbbjutás / Fotó: Rudy Carezzevoli/Red Bull Content Pool

    Tsunoda folyamatosan javul

    Eközben az új-zélandi pilótát az előző hétvégtől leváltó Yuki Tsunoda a Q3-ba jutott a Red Bull-lal, mindezt úgy, hogy a Q2-ben közvetlenül Max Verstappen mögött végzett. Ezzel az idén a bikás csapat először képviseltette magát két autóval az időmérő edzés utolsó szakaszában, noha ott csak a 7. és 10. helyet érték el, Tsunoda lemaradása pedig közel 9 tizedmásodpercre nőtt csapattársa mögött.

    Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója ezzel együtt dicsérte a japánt, mondván „a jó irányba tart” az előléptetése óta. „Az első körét elvették pályaszélesítés miatt, de így sem idegeskedett, hanem nyugodt maradt és folyamatosan javult. Ezt várjuk tőle” – jelentette ki az osztrák, aki Hadjarral is elégedett volt és „nagyon versenyképesnek” nevezte a franciát, hozzátéve, hogy „a pontok továbbra is elérhetők a számára.” Laswsonról kurtán viszont csak annyit mondott, hogy „lassan vette fel a tempót”, de „összességében véve rendben volt.”

    Yuki Tsunoda, Red Bull
    Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    „Elfogadom – kezdte értékelését Tsunoda az F1TV-nek. – Nyilván versenyzőként az ember többet akar, de figyelembe véve, hogy mi volt a szabadedzésen, és hogy ez csak a második versenyhétvégém [a Red Bullban], elfogadom a Q3-ba jutást. Egyszerűen csak nehéz, nem könnyű abba az ablakba kerülni, amelyben az autó működik, mert eléggé keskeny.”

    „Sok dologgal próbálkozom, hogy következetesen ebben a tartományban legyek. Természetes, hogy eközben vannak hullámhegyek és hullámvölgyek, ez minden edzésen így volt. De legalább bejutottam a Q3-ba. Nem fogom siettetni a dolgokat, lépésről lépésre akarok fejlődni. Ami a versenyt illeti, a hosszú etapok a második edzésen nem voltak jók, ugyanakkor azóta az autó más lett. Azok az etapjaim nem voltak csodásak, úgyhogy pilótaként és az autóval is kicsit több hangolás kell. A magabiztosságom rendben van. Nem nagyszerű, de rendben van.”

    Hatalmasat fordult a világ Verstappennel 6 nap alatt, aggasztó kijelentést tett a holland