Kategória: Formula 1

  • Brutális F1: hiába a többség akarata, a McLaren nem rúgta ki világbajnokát

    Brutális F1: hiába a többség akarata, a McLaren nem rúgta ki világbajnokát

    Abban nincs semmi újdonság, hogy a Forma–1 kegyetlen és sokszor igazságtalan, de Kevin Magnussen története újabb remek betekintést nyújt abba, hogy mennyire.

    A Forma–1-től a tavalyi szezon végén a jelek szerint örökre búcsúzó, 2014 és 2024 között 185 futamon rajthoz álló Kevin Magnussen a Motorsport Magazine-ban visszatekintett első, McLarennél töltött szezonjára, és elárulta, hogy a részvényesek többsége meg akarta őt tartani 2015-re, ám mégis lefokozták tartalékká. Az F1-ben 21 évesen bemutatkozó dán rögtön az első futamán, a 2014-es Ausztrál Nagydíjon dobogóra állt, és akkor bizonyára senki sem sejtette, hogy ez nemcsak az első, hanem egyben az utolsó dobogós helyezése is lesz az F1-ben. Pedig az lett, és miután az összetettben három hellyel zárt rutinos csapattársa, a wokingiakhoz 2009-es vb-címe után csatlakozó Jenson Button mögött, neki kellett átadnia az ülését a csapathoz visszatérő Fernando Alonsónak.

    Mindezt úgy, hogy McLaren 9 igazgatósági tagja közül 7 a dán pilóta megtartása mellett volt – köztük a vezérigazgató Ron Dennis is – és mindössze ketten szavaztak Buttonra. Magnussen pechére ez a két ember Mansour Ojjeh és Mohammed Bin Essa Al Khalifa sejk, a McLaren többségi részvényesei voltak, akik egyszerűen felülírták a szavazás végeredményét.

    NE HASZNÁLD!!!
    Magnussen, mögötte Button a 2014-es USA Nagydíjon / Fotó: Eric Vargiolu / DPPI

    „2015-ben depresszióba estem. Nem esik nehezemre beismerni ezt. A versenyzésnek éltem, és abban az évben nem versenyeztem – ismerte be Magnussen az interjúban, majd felidézte, hogy miként maradt hoppon. – Mohammed és Mansour együtt többségi tulajdonosok voltak, és kihasználták ezt az erőt arra, hogy mindenkit felülbíráljanak, beleértve Ront is, aki rám szavazott. Így 2015-re tartalékpilóta lettem, ami valójában semmit nem jelentett. De Ron azt mondta, »Bízz bennem, 2016-ban nekünk fogsz versenyezni, de talán már a 2015-ös idény vége előtt.« Úgy vélem, őszintén mondta ezt, és tényleg ez volt a terve velem.”

    „Úgyhogy, amikor a Williams megkereste a menedzseremet, Dortét (Riis Madsen) azzal kapcsolatban, hogy náluk vezessek 2016-ban, beszéltem Éric [Boullier-vel, a McLaren versenyigazgatójával], ő pedig azt mondta, »Ne, maradj velünk, nálunk fogsz versenyezni Fernando mellett jövőre!« És szerintem ő is őszinte volt. Úgyhogy Ron és Éric megerősítése után nem csaptam le a williamses lehetőségre.”

    A holtidőben pedig még versenyezni is lett volna lehetősége, ám Dennis nem engedte. „Volt egy ajánlatom, hogy induljak néhány futamon a japán Super Formulában, ami klassz lett volna, de Ron azt mondta, hogy nem kellene elvállalnom. 2016-ban, amikor Stoffel [Vandoorne] volt a McLaren tartalékja, Ron engedte, hogy a Super Formulában versenyezzen, és imádta, nyert is néhány versenyt, úgyhogy nem tudom, Ron miért nem engedte meg ezt nekem egy évvel azelőtt, de nem engedte.”

    Túl nagy nyomást helyeztek rá

    Magnussen elmesélte azt is, hogy első és egyetlen versenyzőként a McLarennél töltött szezonjában szerinte igazságtalan elvárásokat támasztottak vele szemben, de újoncként ez még nem esett le neki, így nem is jelezte.

    „Emlékszem, Jonathan [Neale ügyvezető igazgató] és Éric azt mondta nekem, »Lewis átlagosan 0,15 másodperccel volt gyorsabb Jensonnál az időmérőkön a három közös évük során, úgyhogy azért, hogy megtartsd az ülésed a következő évre, hasonló különbséggel kell legyőznöd Jensont.« Akkor elfogadtam ezt, de visszatekintve igazságtalan volt. Lewis és Jenson mindketten világbajnokok voltak, és sokkal tapasztaltabbak nálam, Jonathan és Éric pedig azt mondta nekem, hogy ha nem vagyok olyan jó az újoncidényemben, mint Lewis volt az ő harmadik, negyedik és ötödik szezonjában (valójában a negyedik, ötödik és hatodik – a szerk.), akkor ki vagyok rúgva. Ez őrület volt, és tiszteletlen is Jensonnal szemben.”

    NE HASZNÁLD!!!
    Magnussen 2014-ben / Fotó: Florent Gooden / DPPI

    „Most már azt kívánom, bárcsak kiálltam volna magamért, de naív voltam. A védelmemben szóljon viszont, hogy új srác voltam az F1-ben. Az igazságtalan elvárások súlya elkerülhetetlenül szükségtelen nyomást helyezett rám, és elkezdtem hibákat elkövetni. Nevetséges elvárások voltak egy 21 éves újonccal szemben. Megvolt a tehetségem, a sebességem, de mentálisan és érzelmileg támogatásra volt szükségem, a McLaren versenycsapatának vezetése pedig pont az ellenkezőjével szolgált.”

    Button végül 2016 végéig maradt a McLarennél, a helyét pedig már nem az addigra egy idényt a visszatérő Renault-nál töltő, majd 2017-től a Haashoz aláíró Magnussen, hanem a már említett Stoffel Vandoorne vette át, akit a dánhoz hasonlóan szintén nagyon sokra tartottak, de Alonso valósággal megsemmisítette őt, véget vetve ezzel az F1-es karrierjének. Ki tudja, talán Magnussenre is hasonló sors várt volna, ha 2015-ben ő maradhat Button kárára, így viszont az első után még 8 idényt töltött el a száguldó cirkuszban, jelenleg pedig a BMW gyári pilótája az IMSA-ban és a WEC-ben.

    Mick Schumacher, Magnussen utolsó előtti csapattársa szintén nem kapta meg a kellő támogatást újoncként, és utólag ő is másként viselkedne:

    „Bizonytalan voltam és szégyellős” – Mick Schumacher ma már másként viselkedne

  • Bekapcsolva maradt mikrofon buktatta le, mikor jön az idei F1-es szezon első pilótakirúgása?

    Bekapcsolva maradt mikrofon buktatta le, mikor jön az idei F1-es szezon első pilótakirúgása?

    Az előzmények ismeretében azért teljesen nem lenne meglepő, ha az egyik szponzor által elkövetett baki valóban arra utalna, hogy mikor rúgják ki a már az idény előtt erre a sorsra tippelt F1-es pilótát.

    Kevés kivételtől eltekintve a Forma–1-ben senkinek sem biztos a helye, és ha valaki huzamosabb ideig alulteljesít, elkezdenek a leváltásáról pletykálni. Az viszont még ebben a kegyetlen világban sem megszokott, hogy valakinek már azelőtt az elküldése legyen terítéken, hogy megkezdené első teljes, vagy legalábbis teljesnek szánt idényét a királykategóriában. Jack Doohannel, az Alpine újoncával ugyanis ez történt, hiszen már a szezon előtt beindultak a találgatások, hogy lecserélik őt a hírek szerint Flavio Briatore, a francia istálló tanácsadója által preferált Franco Colapintóra.

    Noha a legutóbb a The-Race.com értesülései alapján arról írtunk, hogy a már két nagy balesetet is elszenvedő Doohan helyen egyelőre biztosnak tűnik, és a nyárig nem megy sehova, újabb epizód utal arra, hogy nem feltétlenül ez a helyzet. Horacio Marin, a Colapintót támogató YPF nevű argentin energetikai vállalat vezérigazgatója ugyanis az A24 hírtelevíziónak mintha elszólta volna magát egy interjúban. „Nem tudom” – felelte ugyanis az üzletember ara a kérdésre, hogy az argentin pilóta mikor térhet vissza a mezőnybe, majd az interjúnak ezzel vége lett, ám pillanatokkal később Marin mikrofonjába még behallatszott az, hogy „Imolában”.

    NE HASZNÁLD!!!
    Eljött Colapinto ideje? / Fotó: DPPI

    Persze mindez semmire sem garancia, de ha a vezérigazgató az interjút készítő riporternek adáson kívül (legalábbis ő már nyilván azt hitte, hogy nem fog hallatszódni, amit mond) azt árulta el, hogy Colapinto az idei hetedik versenyhétvégétől, a Miami Nagydíjat követő Emilia Romagna Nagydíjtól leváltja Jack Doohant az Alpine-nál, akkor erre utaltak az „Imolában” („in Imola) szavak.

    De persze ne zárjuk ki azt sem, hogy Marin arra utalt, hogy Colapinto Imolában vezethet majd az első szabadedzésen, ami nyilván nem számítana bele abba az évi két kötelező alkalomba, amennyiszer a csapatoknak fiatal versenyzőt kell beültetniük valamelyik autójukba az első gyakorláson – lévén Colapinto kettőnél több versenyen vett részt tavaly az F1-ben a Williamsszel –, de ettől még nem zárható ki.

    Ami Doohant illeti, az Alpine a hírek szerint pozitívumként tekint arra, hogy milyen gördülékeny a közös munka az ausztrállal, miként az is imponált nekik, ahogyan Doohan kezelte a két nagy balesetét, az ugyanakkor tény, hogy a motoros legenda Mick Doohan fia még egyetlen hibátlan hétvégét sem rakott össze az idén, ez pedig nem az ő malmára hajtja a vizet.

    Kirúgott versenyzők nagy esélye Miamiban: Pérez érkezik, Schumacher reménykedhet

  • Verstappen képességei évi 10 millióval segítik a Red Bullt, de gödörbe is taszíthatja vele a csapatot

    Verstappen képességei évi 10 millióval segítik a Red Bullt, de gödörbe is taszíthatja vele a csapatot

    A közel 20 éven át a Red Bull testvércsapatát irányító, a bikásokat visszavonulása óta tanácsadóként segítő Franz Tost úgy véli, Max Verstappen éves szinten 10 millió euróval segíti a csapatát azzal, hogy ennyire jó.

    Max Verstappen képességeit aligha kell magyarázni bárkinek is, aki követi a Forma–1-et, ám Franz Tost, a Red Bull most éppen Racing Bulls néven versenyző testvércsapatának egykori csapatfőnöke, egyben Verstappen volt főnöke rámutatott, hogy gazdaságilag is nagyon megéri a négyszeres világbajnok alkalmazása. Az osztrák szakember az F1-Insidernek nyilatkozva úgy vélte, a holland „egyszerűen három tizeddel gyorsabb körönként bárki másnál”, és még egy „traktorral” is képes nyerni.

    „Tavaly Max tesztelt egy Ferrari GT-autót, és rögtön két másodperccel gyorsabb volt a többieknél. Max érzi a sebességet, elképesztő rálátása van, hihetetlen az autókezelése és nagyon érzi az autót. Mindegy, melyiket. Ennélfogva bármelyik Forma–1-es autóval rögtön gyors lenne. Persze ezután finomhangolná azt, hogy a lehető legjobban illeszkedjen a vezetési stílusához” – ecsetelte Tost.

    Verstappen ezen képességei pedig Tost szerint eredményezik, hogy amit a csapata az autó fejlesztésére költve tudna gyorsulni, azt hozzáteszi a holland maga. „Normál esetben ekkora előrelépést nem lehet elérni egyetlen fejlesztéssel. Hacsak véletlenül nem találsz egy csodatévő alkatrészt, normál esetben nagyon hosszú időbe telik körönként 3 tizeddel gyorsabbá tenned az autódat. Egy évre vetítve ez legalább 10 millióba kerül” – mondta a volt csapatfőnök, hozzátéve, hogy „Max nagyon különleges versenyző, aki a többiek fölött áll a nyers tempó tekintetében, mentálisan annyira erős, hogy a döntő pillanatokban támaszkodhat a természetfeletti képességeire, é ez teszi annyira kiemelkedővé.”

    Persze azt hozzá kell tenni, hogy a költségplafon által szabályozott Forma–1-ben valójában nem spórol pénzt Verstappen a Red Bullnak, hiszen az így is elkölti az elkölthető összes forrást, sőt, akár zsákutcába is viheti a csapatot, mint azt láttuk az elmúlt két évben. A holland ugyanis annyira jó, hogy azzal elfedi az autó gyengeségeit, és mire nyilvánvalóvá válik egy fejlesztési irányról, hogy zsákutca, a Red Bull már igencsak mélyre lavírozta magát a slamasztikában. Ezzel együtt az persze aranyat érhet, hogy a címvédő klasszis pilóta, aki egy rosszabb autóból is mindent ki tud préselni.

    Az osztrák szakember a négyszeres világbajnok régóta pletykált esetleges csapatváltásáról is beszélt, és döntőnek nevezte a Red Bull májusi, imolai futamra tervezett fejlesztési csomagját. „A Red Bull nagy fejlesztést fog hozni Imolába, hogy döntő mértékben javítson az autón. A Red Bull érdekében reméljük, hogy működni fog. Meglátjuk, hogy végül melyik csapat marad, de jelenleg [Verstappen] még a Red Bull versenyzője, hosszú távú szerződése van. Attól függ, hogy tiszteletben tartja-e ezt a szerződést vagy nem. Ha vált, számos csapat szóba jöhet. A Mercedes az első számú választás, de az Aston Martin is érdekes lehet neki. Mindenki megpróbálja majd megszerezni. A kérdés viszont az, hogy Max oda fog-e menni. Max és a tanácsadói jól megvizsgálják majd, hogy hol lesz a legnagyobb esélye a sikerre.”

    Nemet mondott Verstappen menedzserének, súlyos milliókat bukott a holland üzletember

  • 500 G-s erővel csapott le a halál Imolában – 31 éve halt meg Roland Ratzenberger

    500 G-s erővel csapott le a halál Imolában – 31 éve halt meg Roland Ratzenberger

    Rubens Barrichello pénteki balesete mintha előre jelezte volna, mi vár a Forma–1 mezőnyére azon a bizonyos 1994-es imolai fekete hétvégén, amely 31 éve a mai napon vált igazán sötétté Roland Ratzenberger elvesztésével.

    Ayrton Senna május 1-i halála miatt méltatlanul a háttérbe szorult a brazil legendánál alig több mint 3 hónappal fiatalabb, 1994-ben mégis újoncnak számító Roland Ratzenberger imolai tragédiája. A Simtek osztrák versenyzőjének napra pontosan 31 éve, április 30-án történt balesete ugyanakkor akkor és ott nagyon megrázta a száguldó cirkuszt, hiszen ekkor már több mint 10 éve nem fordult elő (Riccardo Paletti 1982-es Kanadai Nagydíjon történt halála ót), hogy egy pilóta versenyhétvégén elszenvedett balesetben haljon meg.

    Ratzenberger imádta az F1-et, munkatársai, barátai és ismerői pedig őt imádták, ezért számukra a lehető legfájdalmasabb volt elveszíteni az autóversenyzés csúcsára elképesztően kemény munkával felkapaszkodó pilótát. Halálával részletesen testvéroldalunkon megjelent korábbi írásunkban foglalkoztunk.

    Senna tragédiája miatt lábjegyzet lett a halálából az F1-et rajongásig imádó osztráknak

    Szintén testvéroldalunkon a témában megjelent korábbi cikkeink:

  • Kirúgott versenyzők nagy esélye Miamiban: Pérez érkezik, Schumacher reménykedhet

    Kirúgott versenyzők nagy esélye Miamiban: Pérez érkezik, Schumacher reménykedhet

    A Miami Nagydíj hétvégéjén a hírek szerint az elmúlt években ülésüket veszítő F1-es pilóták is szóhoz juthatnak, még ha egyelőre csak a tárgyalóasztal mellett is. A Cadillac készülődő csapatának vezetői részben a leendő pilótáikkal való tárgyalások miatt érkeznek a helyszínre.

    A szezon első amerikai versenyhétvégéje ideális helyszín a 2026-tól nevezési jogot szerzett Cadillac számára ahhoz, hogy szorosabbra fűzze a kötelékeket a sporttal, a formálódó istálló vezetői ott lesznek a helyszínen, hogy az F1 döntéshozóival egyeztessék jövőbeli terveiket – értesült az F1-insider. És ha már ott vannak, a leendő pilótafelállásukat illetően is lépéseket tesznek, hiszen ugyancsak leülhetnek tárgyalni a kiszemelt versenyzőkkel.

    Az egyik ülés kapcsán továbbra is egy az IndyCarból érkezező amerikai pilóta – aki talán Colton Herta lehet – neve forog közszájon, az viszont nem titok, hiszen a csapatfőnök, Graeme Lowdon is beszélt már róla, hogy egy F1-es tapasztalattal már rendelkező versenyzőt is szeretnének soraik között tudni, aki iránymutatást adhat az autó fejlesztésében. A folyamatok pedig tavaly úgy alakultak, hogy idénre jelentős mennyiségű F1-es tapasztalat szorult ki a mezőnyből.

    A német lap szerint a Red Bull által menesztett Sergio Pérez számít a legfőbb esélyesnek az ülésre. A 35 éves pilóta korábban azt nyilatkozta, hogy az idei év második felében fog döntést hozni a jövőjéről, a jelek szerint pedig nem zárkózik el a visszatéréstől, hiszen több forrás is megerősítette, hogy a mexikói jelen lesz a miami hétvégén, ahol jó eséllyel a Cadillac vezetőivel is találkozik majd.

    Ott van az esélyesek között Mick Schumacher is, aki tavaly egy sor csapatnál is hiába kopogtatott, ám továbbra sem tesz le az F1-be való visszatérésről: a jelenleg a WEC-ben versenyző német (aki legutóbb, Imolában dobogóra állt az Alpine-nal), 2022-ben szerepelt utoljára a királykategóriában, így esetleges újbóli foglalkoztatásával az ő F1-es karrierjében is lenne egy hároméves kihagyás, akárcsak apjáéban, Michael Schumacherében volt 2007 és 2009 között.

    Szintén a pakliban van még Valtteri Bottas és Guanyu Zhou neve is – ők a Mercedes, illetve a Ferrari tartalékpilótáiként idén is a tűz közelében maradtak és járják a versenyhétvégéket, Zhou karrierjét ráadásul éppen Lowdon menedzseli, bár a feltételezések szerint ez még nem jelenti azt, hogy emiatt jobb pozícióban lenne a Cadillac kívánságlistáján, mint Pérez.

    Az amerikai istálló jövőre teljesen új nevezőként, 11. csapatként csatlakozik majd a mezőnyhöz, s az első három évben a Ferrari motorjait használja majd, mielőtt ígérete szerint 2029-től a General Motors által fejlesztett saját erőforrással érkezik.

    Aggasztó szavak a miami futam előtt; közeleg a Verstappen jövőjére nagy hatással levő fejlesztés

  • Mi ez az új kártyás őrület Hamilton körül, ami miatt hajnali 4-től álltak sorba a rajongók?

    Mi ez az új kártyás őrület Hamilton körül, ami miatt hajnali 4-től álltak sorba a rajongók?

    Múlt pénteken Lewis Hamilton nyitott meg ünnepélyesen egy új üzletet Londonban, amit hatalmas tömeg fogadott – bár volt, aki nem miatta, hanem inkább pankrációért érkezett a helyszínre.

    A sportkártyák gyűjtése népszerű hobbi világszerte a rajongók között: különféle kiadók dobják piacra az egy-egy bajnokság vagy csapat sportolóit ábrázoló kártyákat különféle árkategóriákban, az elhivatott gyűjtők pedig céljuknak tekintik, hogy a széria minden egyes darabját megszerezzék. A legnagyobb hagyománya talán az Egyesült Államokban a baseballkártyák gyűjtésének van, de persze Európában és az F1-ben is komoly piac épült köré – 2020 óta a Forma-1-nek is van megállapodása a Topps nevű céggel, amely versenyzői kártyákat gyárt.

    Mindig akadnak limitált szériás kártyák, olyan dizájnnal, amelyből csak maroknyi, vagy akár pusztán egyetlen egy példány készül. Ezekhez persze már alaposan a zsebébe kell nyúlnia annak, aki megszerezné őket: tavaly év végén egy gyűjtő több mint egymillió dollárt fizetett egy aláírt 2020-as Hamilton kártyáért (Topps Chrome F1 Superfractor), amiből csak egyetlen darab létezik, ezzel ez lett az eddig legdrágábban gazdát cserélt F1-es sportkártya. Ráadásul a története sem mindennapi, hiszen a kincsnek is beillő kártyát előzőleg egy gyerek birtokolta, aki több másikkal együtt, csomagban vásárolta azt meg úgy, hogy akkor még ő és az eladója sem tudtak a Hamilton-kártya egyediségéről.

    Hamilton most partnerségre lépett a Toppst is tulajdonló Fanatics Collectibles nevű vállalattal, akik új üzletet nyitottak a londoni Regent Streeten, ezen az eseményen vágta át a szalagot maga a hétszeres világbajnok F1-es versenyző. Az üzletben nem csak sportkártyák, hanem temérdek sportág emléktárgyai megvásárolhatók, ráadásul forradalmi újítással felszerelkezve nyitottak meg, hiszen a látogatók akár saját sportkártyáikat is megtervezhetik egy erre kialakított szobában, így téve interaktívvá az élményt.

    A megnyitó 12 órakor kezdődött Hamilton színre lépésével, ám a The Athletic munkatársai már reggel 8-kor is több mint száz embert láttak sorakozni az épület előtt – a sorban legelöl álló rajongó elmondása szerint hajnali 3:45-kor érkezett meg, ő miniatűr sisakokat és aláírásokat gyűjt. Elmondása szerint a jelenlegi mezőnyből már csak Hamilton autogramja hiányzik a kollekciójából, emiatt érkezett ilyen korán, semmit nem bízva a véletlenre.

    Mivel az üzlet számos sportág kincseit felsorakoztatja, nem is mindenki a hétszeres F1-es világbajnok miatt érkezett, egy másik sorban álló azt nyilatkozta a lapnak, őt a pankráció érdekli, és annak reményében jött, hogy itt megtalálhatja azt a kártyát, amit más árusítóhelyeken már elkapkodtak előle.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Michael Rubin (@michaelrubin) által megosztott bejegyzés


    Hamilton többéves partnerséget kötött a Fanatics Collectiblesszel, ennek nyomán pedig a megnyitó alkalmából ki is adtak egy új, limitált szériás, mindössze öt példányban elkészült Hamilton-kártyát. Mire a brit megjelent az épület előtt, hogy a nyitás szimbólumaként átvágja előtte a szalagot, már több mint 2000 sportrajongó tömörült össze a helyszínen.

    Hamilton elmondta, gyerekkorában maga is gyűjtött sportkártyákat, de nem F1-eseket, hanem az angol labdarúgó-bajnokságból, a Premier League-ből valókat. Napjaink gyűjtőinek pedig figyelmébe ajánlotta az F1-es mezőny újoncainak kártyáit, itt Andrea Kimi Antonellit, Oliver Bearmant és Isack Hadjart említette – utóbbit emelve ki, aki szerinte „nagyon laza srác”.

    A saját versenyzői karrierjéhez kötődő tárgyakat viszont Hamilton is gyűjti, 400 sisakból álló kollekciója van a más pilótákkal történt sisakcseréknek is köszönhetően. Kedvenc tárgyai viszont azok, amelyekhez valamilyen „első” emléke kötődik, mint az első trófeája a Monacói Nagydíjról vagy az első versenyzői overallja. Új partnercégének kínálatában pedig most egy Ayrton Senna-kártyát nézett ki magának.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Michael Rubin (@michaelrubin) által megosztott bejegyzés

    Korábbi csapattársa szerint nem is olyan nehéz megszokni a Ferrari-motort, mint Hamilton mondja

  • Antonelli: Két Kimi létezik, az egyik néha kicsit bolond

    Antonelli: Két Kimi létezik, az egyik néha kicsit bolond

    A nemrég jogosítványt szerzett Andrea Kimi Antonelli elmondta, mi a legjobb része annak, hogy végre a versenypályán kívül is volán mögé ülhet – ahol egyébként teljesen más a személyisége, mint amikor a Mercedes F1-es autóját vezeti.

    Az F1.com faggatta magánéletéről a Mercedes 18 éves újonc pilótáját, aki remekül kezdett a királykategóriában, hiszen Melbourne-ben negyedik hellyel debütált, öt futam után pedig a bajnoki pontverseny 6. pozícióját foglalja el.

    Az olasz a teljesítményén kívül is rivaldafénybe került néhány okból, a második keresztneve például kellemes nosztalgiával töltheti el az F1 rajongóit – bár elmondása szerint nem Kimi Räikkönen ihlette a névválasztást a családban. Antonelli a finn világbajnokról is beszélt már korábban, most azonban, amikor két Kimit hasonlított össze, mindkettővel önmagára utalt.

    „Két különböző Kimi létezik: a Kimi a versenypályán és a Kimi a versenypályán kívül. A pályán kívülivel kezdeném. Ő elég nyugodt srác, egyedül is jól érzi magát, ugyanakkor szeret kikapcsolódni a barátaival és a családjával is. Amikor pedig valami élvezeteset csinál, kicsit bolond tud lenni. A versenypályán lévő Kimiről azt mondanám, nagyon szenvedélyes a munkája iránt, rendkívül koncentrált. Olyasvalaki, akinek sokat számít a teljesítmény és az eredmény” – nyilatkozta a céltudatos olasz pilóta.

    Antonelli számára a korai F1-es debütálás nem csak a tapasztalathiány miatt jelent nagy kihívást, hanem azért is, mert eközben még ifjúkori kötelezettségeivel sem szakíthat teljesen. Idén igyekszik befejezni középiskolást és leérettségizni, ám a versenyzés mellé nem egyszerű besűríteni a tanulmányokat, még úgy sem, hogy mindent online végezhet.

    Antonelli az iskolában nehezebb kihívásokkal szembesül, mint az F1-ben?

    A vezetői engedélyét is csak nemrég, a szezonkezdet előtt szerezte meg, de félt attól, hogy élcelődés tárgyává válik, ha F1-es versenyzőként elbukik a vizsgán.

    „Igen, az elég feszült volt, nem tagadom! Tudtam, hogy ez az egyetlen esélyem. A vizsga előtt nem nagyon vezettem manuális váltós autót, nem igazán gyakoroltam a parkolást, a párhuzamos parkolást és a tolatva parkolást sem. Szóval nagyon örültem, hogy elsőre meglett, már csak azért is, mert ha elbukom, nem tudom, mikor lett volna időm megcsinálni. És nem is vetett volna rám túl jó fényt egy ilyen történet. De immár megvan az engedélyem, és nagyon örülök, mert végre nem kell megkérnem anyut, hogy vigyen el valahova!”

    Az olasz a munkaadójától rögtön meg is kapta első autóját, egy bivalyerős Mercedes-AMG GT63, amit viszont ilyen fiatal életkorban csak egy trükknek köszönhetően vezethet Olaszország útjain. Erről alábbi cikkünkben írtunk.

    Antonelli bivalyerős Mercedest kapott, de nem vezetheti Olaszországban – vagy mégis?

  • Hamiltonnal példálózva sejteti Russell, ne tőle várjuk az év nagy dobását

    Hamiltonnal példálózva sejteti Russell, ne tőle várjuk az év nagy dobását

    A 2026-os szezonra nem várható nagy átrendeződés az F1 jelenlegi élmezőnyében, Max Verstappen és George Russell esetleges szenzációszámba menő helycseréje azonban mégis benne van a pakliban.

    A legtöbb csapat az F1 jövőre kezdődő új korszakára, szabályrendszerére előre tervezve már hosszabb távra bebiztosította kulcsversenyzőit, vagy szerződéshosszabbítás, vagy igazolás formájában. A Ferrarinál és a McLarennél biztos a pilóták helye 2026-ra, és a Red Bullnál Max Verstappen is 2028-ig érvényes szerződéssel rendelkezik, de számos alkalommal szóba került már, hogy annak kilépési záradékai miatt nem érdemes mérget venni a holland maradására.

    A Mercedesnél pedig George Russell szerződése jár le idén, és nem csak légből kapott híresztelés, hogy a két versenyző akár helyet is cserélhet a jövő évre, hiszen informálisan Christian Horner is megkereste már a brit pilótát az elmúlt hetekben, az pedig, hogy Toto Wolffék már tavaly egyeztettek Verstappen stábjával az esetleges átigazolásról, közismert.

    Hiába a javulás, perpillanat nagyon félhetne a Red Bull, hogy elveszti Verstappent

    Persze még mindig az tűnik a valószínűbb forgatókönyvnek, hogy a felek maradnak a helyükön, legalábbis a Mercedes részéről, hiszen Russell eddigi legerősebb szezonkezdetét teljesíti következetesen erős eredményekkel, és Wolff immár nem látja az okát, hogy ezt a felállást megbolygassa. Persze amíg tinta nem kerül Russell szerződésére, addig a csapatváltás témája aligha fog elillanni a közbeszédből – ez a pillanat pedig valószínűleg még nem mostanában lesz.

    „Amikor Lewis [Hamilton] még itt volt, vele sem kezdtek el soha a szerződésről tárgyalni június vagy július előtt. Mindig nyáron kezdődött. Most inkább az a szokatlan, hogy milyen sok versenyző köteleződött már el hosszú távra” – idézi Russellt a planetf1.

    „Sokat beszélnek a szerződések időtartamáról, de a helyzet az, hogy ha egy versenyző nem teljesít, akkor hiába van szerződése, ki fogják rúgni. A teljesítmény a mi fizetőeszközünk, így amíg ez megvan, minden rendben. Emiatt én mindig csak a versenyzésre koncentrálok, a jövő pedig elrendeződik magától.”

    Wolffnak is érdeke, hogy ne generáljon hírverést a Mercedes egyelőre még szabad 2026-os versenyzői ülése körül, ennek nyomatékosításaként pedig a házasságával vont párhuzamot.

    „Ha boldog vagyok egy kapcsolatban, akkor nem flörtölök mással, máskülönben Susie ellátja a bajom! A munkát illetően pedig ugyanez a hozzáállásom. Rendkívül elégedett vagyok a jelenlegi felállásunkkal, nem is kívánhatnék jobbat. Max a Red Bullnál van, nem egyeztetünk vele, hanem járjuk tovább a saját utunkat” – hangsúlyozta a Mercedes csapatfőnöke.

    Norris: Sok minden zajlik a színfalak mögött, amiről az embereknek fogalma sincs

  • Norris: Sok minden zajlik a színfalak mögött, amiről az embereknek fogalma sincs

    Norris: Sok minden zajlik a színfalak mögött, amiről az embereknek fogalma sincs

    Lando Norris megpróbálta részletesen elmagyarázni, hogy miért nincs annyira összhangban az idei McLarennel, mint amennyire a tavalyival volt.

    A McLaren az eddigi öt versenyből négyet megnyert az idén, ám a szezon előtt a világbajnoki címre legesélyesebbnek tartott Lando Norris csak egyszer ünnepelhetett a dobogó tetején, míg többször is hibát követett el. Legutóbb a szaúdi időmérőn, a pole pozíció első számú favoritjaként csapta falhoz a McLarent, ami miatt csak a 10. helyről rajtolhatott és végül a dobogóra sem ért fel, miközben csapattársa, Oscar Piastri nyert.

    Norris bevallottan nem találja úgy az összhangot a McLaren idei autójával, az MCL35-tel, mint a tavalyi modellel, a The-Race.com-nak adott exkluzív interjúban pedig most részletesebben elemezte, hogy mi a probléma.

    „Az idén apró dolgokról van szó, és őszintén szólva nagyon nehéz azt mondani, hogy »Ezzel vagy azzal szenvedek«. Egyszerűen csak az az érzésem ezzel az autóval, hogy a dolgok nem jönnek annyira természetesen. És amikor kevésbé természetes módon kell vezetned – még ha keményen próbálkozol is alkalmazkodni különböző forgatókönyvekhez és különböző vezetési stílusokhoz –, amint kissé másképp kell gondolkoznod, az két századot, három századot, négy századot jelenthet, ami a pole és a harmadik hely közötti különbség lehet. Nem vagyok képes a legtöbbet kihozni az autóból úgy, ahogyan szeretném. Ez bonyolult, sok minden zajlik a színfalak mögött, amiről az embereknek fogalma sincs és nem láthatják.”

    Fotó: McLaren

    Miként arra Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke Szaúd-Arábiában rámutatott, a pilótáknak azzal van a legnehezebb dolguk, hogy az utolsó századokat is kipréseljék a kocsiból, Norris pedig Dzsiddában arra fázott rá, hogy nem tudta eldönteni, mikor kell abszolút a határon mennie, és mikor kell kicsit visszavennie.

    „Különösen, amikor Maxok, Oscarok, George-ok, Charles-ok ellen versenyzel, mert ezek mind olyan srácok, akik ugyanazt a dolgok igyekeznek elérni. És nem engedheted meg, hogy egy, két, vagy három századot benne hagyj, úgyhogy el kell menned a határig, és amikor azt akarod, hogy képes legyél erre, az oda vezető út minden egyes lépését érezned kell. Érezned kell, hogy a határon vagy a féktávokon, a bekanyarodás fázisában, a kanyarodás alatt és a kijáraton is. És amint nem minden úgy reagál, ahogyan szerinted kellene, és nem vagy képes megjósolni az alul- vagy túlkormányzottságot, gondolkodnod kell. És amint tudatosan oda kell figyelned a gondolkodásra, század- vagy ezredmásodperceket veszítesz.”

    „Minél nehezebb lesz, annál nagyobb precizitásra van szükség, és minél nagyobb precizitásra van szükség, annál inkább érezned kell az autót. Ez olyan terület, amelyen úgy éreztem, nagyon jó voltam a tavalyi szezon végén és igazán értettem. Most azonban nem vagyok képes annyira megérteni, mint a tavalyi szezon végén. Ennek pedig megfizetem az árát, vagy nagy hibák, vagy néhány elfékezés, vagy egyéb dolgok formájában. Nem vagyok képes olyan precíz lenni, amennyire annak kell lennem, ez pedig sokba kerül.”

    A Dzsidda és Miami közötti kéthetes szünetben Norris próbálta jobban megérteni az autót, hogy első F1-es győzelmének a helyszínén hátha képes lesz „gondolkodás” nélkül vezetni.

    Norris egy olyan élvezetet is megvon magától, ami tavaly szerencsét hozott neki

  • Elfüstölt és kigyulladt Alonso V10-es Renault-ja a kokainnal megbukó F1-es pilóta alatt (videó)

    Elfüstölt és kigyulladt Alonso V10-es Renault-ja a kokainnal megbukó F1-es pilóta alatt (videó)

    Noha az F1-es mezőny nem versenyzett az elmúlt hétvégén, F1-es autók így is pályára léptek. Többek között Fernando Alonso első világbajnok Renault-ja is, majd fogta magát és elfüstölt.

    Az idén már hetedik alkalommal rendezték meg a KENNOL Grand Prix de France Historique elnevezésű történelmi autóversenyt a Paul Ricard versenypályán. A számos korábbi F1-es autót is felvonultató rendezvénynek pedig az idén volt egy sztárvendége is Fernando Alonso 2005-ös világbajnok Renault R25-öse személyében, amely abból az alkalomból bemutatózott a Francia Nagydíjnak legutóbb 2021-ben otthont adó aszfaltcsíkon, hogy az idén lesz 20 éve a franciák 2005-ös konstruktőri és egyéni vb-győzelmének.

    Csakhogy a bemutató nem a tervek szerint alakult, az R25-ösben dohogó V10-es Renault-motor ugyanis a pálya leghosszabb egyenesében az egyik körben egyszer csak gondolt egyet, és kilehelte a lelkét.

    Íme:

    Egy másik szögből készített videón pedig az is látszik, hogy a látványos elfüstölés után lángok csaptak fel az autó hátuljánál:

    @maximelautard

    La renault R25 en feu 🔥 #r25#paulricard

    ♬ son original – Mistronox-69

    Az R25-öst egyébként a Renault egykori F1-es tesztpilótája, a 2006-ban a Super Agurival hét futamon versenyzőként is induló Franck Montagny vezette, aki manapság a Canal+ szakértőjeként szokott feltűnni a paddockban, és akinek 2015-ben azzal ért véget a profi autóversenyzői karrierje, hogy megbukott az FIA dogtesztjén, miután kokaint találtak a szervezetében és két évre eltiltották.

    De nemcsak a sebessége alapján sokkal komolyabb karrierre predesztinált francia, hanem igazi világsztárok is részt vettek az eseményen, így ott volt például a négyszeres világbajnok Alain Prost, az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve, illetve Jean Alesi, David Coulthard, Mark Webber, René Arnoux és Charles Leclerc is, sőt, még Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke, illetve Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója is tiszteletét tette, utóbbi ráadásul autóba is ült.

    Jacques Villeneuve apja, Gilles egykori Ferrarijában:

    Alesi megautóztatta Leclerc-t egy 1967-es Ferrari 330 P4-ben, amelyből mindössze négy darab készült:

    Alain Prost az 1987-es McLaren MP/3-ast vezette:

    Árulkodó jel – ettől az évtől térhet vissza a V8-as/V10-es motor az F1-be?