Kategória: Formula 1

  • Nem egészen olyan volt Senna és Schumacher kapcsolata, amilyet a legtöbben feltételeznek?

    Nem egészen olyan volt Senna és Schumacher kapcsolata, amilyet a legtöbben feltételeznek?

    Jonathan Wheatley elmondta, hogyan emlékszik vissza Ayrton Senna és Michael Schumacher rivalizálására, amelyet utóbbi szerelőjeként élt át. A jelenleg a Sauber csapatfőnökeként tevékenykedő szakember az 1994-es San Marinó-i Nagydíj hétvégéjének borzalmas eseményeit is felidézte.

    Április utolsó, illetve május első napja mindig szomorú évfordulót jelent a Forma–1-ben, hiszen 1994-ben ezen a két napon hunyt el Roland Ratzenberger és Ayrton Senna. Utóbbiról pedig a sorozat hivatalos podcastjának, a ’Beyond The Grid’-nek a legutóbbi vendégeként a Sauber jelenlegi csapatfőnöke, Jonathan Wheatley is megemlékezett.

    A napokon belül 58. születésnapját ünneplő szakember akkoriban Michael Schumacher szerelőjeként dolgozott a Benettonnál, így kiválóan rálátott a két versenyző kezdeti rivalizálására, amely persze nem teljesedhetett ki. Bár megvoltak a maguk konfliktusai, ám visszatekintve úgy gondolja, hogy a két pilóta viszonya nem egészen olyan volt, mint amilyennek manapság a legtöbben elképzelik.

    „Volt egyfajta kapcsolat köztünk 1994-ben – utalt Sennára. – Amikor úgy tűnt, hogy Michaelé lesz a pole pozíció, majd Ayrton kijött a garázsból, megmutattam neki a táblát, amelyen Michael ideje szerepelt. Ő pedig felnyitotta a sisakrostélyát, megrázta a fejét, majd lecsukta. Kiment, gyorsabb volt Michaelnél, és úgy nézett rám, a bokszfal felé, mintha azt kérdezné, hogy »na, hol van az én időm [a táblán]?«. Volt egyfajta bajtársiasság, amiről az emberek talán nem tudnak. Az ember nemcsak öldöklő küzdelmet vív másokkal, hanem ott van velük.”

    Ki nézett utoljára Ayrton Senna szemébe; hol töltötte utolsó éjszakáját a legenda? – 31 éves az imolai tragédia

    Wheatley aztán rátért magára a San Marinó-i Nagydíjra. Mint ismert, Senna nem sokkal a biztonsági autós fázis után a Tamburello-kanyarban kisodródott a pályáról, nagy sebességgel a falnak csapódott, majd a felfüggesztés a sisakjába fúródott, halálos sérüléseket okozva ezzel. Az akkori ellenfél a mai napig fel tudja idézni, hogyan tudta meg a hírt.

    „Az 1994-es imolai a legrosszabb hétvége valaha, amelyre emlékszem – fogalmazott Wheatley. – Még mindig fel tudom idézni az érzelmeket. Sok mindent megtartottam ’94-ből, mert úgy gondolom, hogy fiatalként számomra ez fontos fordulópont volt. Még mindig emlékszem, ahogyan Mike Cowlishaw főszerelő odajött hozzám, a karomra tette a kezét, mert tudta, milyen kapcsolatban álltam [Sennával], illetve mit gondolok róla, és elmondta, hogy elment.”

    Persze az 1994-es imolai forduló nem csak Senna elvesztése miatt szomorú, hiszen az előző napon Ratzenberger is távozott az élők sorából. Sőt, már pénteken is történt egy horrorisztikus baleset Rubens Barrichellóval, és itt még nincs vége a listának. Wheatley elárulta, milyen borzasztó érzések kavarogtak bennük a leintés után.

    „Azon a hétvégén sok minden megtörtént – folytatta. – Rubens balesete, amikor [a becsapódás pillanatában] az arca elé tette a kezét. Hihetetlen az a kép. Egyszerűen megmutatja az embert az autóban. Aztán jött Roland. Emlékszem, láttam a tévében, és azonnal tudtam, hogy ez nem egy átlagos bukás. Nagyon-nagyon komoly volt. Majd a versenyen JJ [Lehto, Schumacher akkori csapattársa] a rajtrácson ragadt, és hatalmas karambol lett, amely előidézte a piros zászlót [valójában a biztonsági autós fázist – a szerk.]. [Michele] Alboreto pedig elhagyta a kerekét a bokszutcában, és a kerékanya eltalálta az első számú szerelőmet, megvágta a lábát. A kerék a Lotus bokszába ment, ahol nekicsapódott valakinek. És ott volt Senna balesete a futamon. Nem akartunk felszállni a gépre. Emlékszem, ahogyan csendben ültünk a reptéri váróban. A Williams srácainak éppen akkor mondták el a hírt Ayrtonról, és egyikünk sem akart felszállni a gépre. »Mi fog történni legközelebb?«”

  • Szabályváltoztatással akadályoznák meg a Verstappenéket is összezavaró furcsaság megismétlődését

    Szabályváltoztatással akadályoznák meg a Verstappenéket is összezavaró furcsaság megismétlődését

    Az FIA módosított a sportszabályzaton, ami a lekörözöttek biztonsági autós fázis alatti mozgásterét illeti. A szervezet az Ausztrál Nagydíjon kialakult furcsa esetre reagált, amely Max Verstappent és a Red Bullt is megtévesztette.

    A Forma–1, illetve a Nemzetközi Automobil Szövetség manapság igyekszik mindenre kiterjedő szabályrendszert összeállítani, de egyszerűen lehetetlen minden esetre felkészülni, és időről időre előfordulnak olyan furcsaságok, amelyeket senki nem látott előre. Ez történt az Ausztrál Nagydíjon is, aminek hatására módosítottak az előírásokon.

    A melbourne-i futam 41. köréről van szó, amikor a biztonsági autó elhagyni készült a pályát. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a lekörözötteknek jelezték, hogy megelőzhetik a körön belül lévő pilótákat, majd a Safety Cart, hogy aztán megfelelő tempóban lehetőség szerint visszaérjenek a sor végére, majd folytassák a versenyzést.

    A Haasnál azonban úgy döntöttek, hogy miután Oliver Bearman annak rendje és módja szerint elment az őt lekörözők, majd a biztonsági autó mellett, kihozzák az újoncot kerékcserére. Ennek következtében a brit versenyző ismét bekerült a mezőnybe, közvetlenül Max Verstappen elé, ami még a Red Bullnál is okozott némi zavart.

    Verstappen apa lett, de nem ezért nevezték jobbnak Schumachernél

    „Most ez az autó itt marad, vagy mi van?” – tette fel a kérdést a címvédő versenymérnökének, Gianpiero Lambiasénak, aki válaszolt is neki. „Így van – felelte. – [Az újraindítás után] azonnal el fog engedni.” Csakhogy a brit szakember tévedett, ugyanis Bearman még az újraindítás előtt ismét visszavehette a körét, így a holland pilótának nem kellett átrágnia magát rajta ahhoz, hogy csatázhasson az előtte lévővel.

    Az FIA erre az esetre reagálva döntött úgy, hogy bezárja ezt a kiskaput a csapatok előtt, pontosabban lehetőséget biztosít a versenyigazgatónak, hogy ezt megtegye. A szövetség ugyanis a héten módosított a sportszabályzaton, egészen konkrétan annak 55.14-es cikkelyén. (A kiegészítést alább dőlt betűvel jelezzük.)

    „Ha a versenylebonyolító úgy ítéli meg, hogy ez biztonságos, akkor a hivatalos üzenetküldő rendszeren keresztül minden pilótának elküldik »a lekörözött autók előzhetnek« üzenetet, valamint a biztonsági autó zöld lámpája kigyullad, hogy jelezze az éllovas által lekörözött összes autónak, hogy meg kell előzniük az összes, körön belül lévő kocsit, valamint a Safety Cart – olvasható a dokumentumban. – Miután megelőzték a körön belül lévő autókat, illetve a biztonsági autót, ezeknek a kocsiknak megfelelő sebességgel, előzés nélkül kell haladniuk a pályán, és mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy felérjenek a Safety Car mögötti sor végére. Amíg ezek a kocsik körbemennek a pályán, hogy újra csatlakozzanak a biztonsági autót követő sorhoz, addig a versenyigazgató kizárólagos belátása alapján le lehet zárni a bokszutca kijáratát, amikor a biztonsági autó és a mögötte haladó sor közeledik a bokszkijárathoz és áthalad azon.

    Az FIA-elnök üres szavai nem hatják meg az F1-es pilótákat

  • Az FIA-elnök üres szavai nem hatják meg az F1-es pilótákat

    Az FIA-elnök üres szavai nem hatják meg az F1-es pilótákat

    Az FIA elnöke egy Instragram-bejegyzésben azt írta, „fontolóra veszi” az F1-es közvéleményt felháborító, a versenyzők káromkodásával kapcsolatos rendszer módosítását, de a pilóták érdekvédelmi szervezetében kiemelt tisztséget ellátó George Russell szerint bizonyíték kell, nem ígéret.

    Mohammed Ben Sulayem a héten belebegtette, hogy a Nemzetközi Sportkódex B függelékét felülvizsgálhatják és átalakíthatják, miután meghallgatta a visszajelzéseket az FIA felügyelete alá tartozó hét világbajnokság, köztük az F1 részéről. Ebbe a részbe kerültek bele a negatív visszhangot kiváltó retorziók a káromkodásról, aminek értelmében elvileg egy hónapra eltilthatnák a versenyzéstől és pontlevonással sújthatnák azt, aki például három alkalommal káromkodik az FIA hivatalos sajtótájékoztatóin, és mellé kapna még egy 120 ezer dolláros büntetési csekket is.

    A látszólag céltalan intézkedés előzménye tavaly őszre datálódik: az elnök a gyermekek védelmére és a jó megítélésre hivatkozva a fejébe vette, hogy száműzné a csúnya beszédet az autóversenyzésből, legalábbis a bárki által hallható részéből, noha mindenki tudja, hogy a pillanat hevében bárki megfeledkezhet magáról és vállalható szidalmakat küld az éterbe, és különben is, ezzel még jobban robottá tennék a versenyzőket. Max Verstappenre rögtön le is csaptak és „közmunkára” ítélték, miután egyáltalán nem sértő szándékkal kimondott néhány csúnya szót.

    Ben Sulayem azt írta, „fontolóra veszi” a szabályozás említett részének módosítását,  egyúttal kijelentette, hogy a B függelék „központi elem abban, hogy a sportágat a teljes sportközösségünk megközelíthesse.” Ugyanakkor állítása szerint „mindig hitt az előírások folyamatos javításában, és az FIA tevékenységének ez a központi eleme.”

    Korábbi Mercedes-alkalmazott visszahívásával folytatja jóhír-kampányát az FIA

    Mindez szépen hangzik, de úgy tűnik, a versenyzőknek ez vajmi kevés – az F1-es pilóták érdekvédelmi szervezeténél, a GPDA-nál igazgatói tisztséget ellátó George Russell szerint semmit sem érnek a szavak, amíg azokat nem követik tettek.

    „A koncepció tetszik, de cselekvést akarunk látni ahelyett, hogy valaki kijelentést tesz arról, hogy fontolóra vesz dolgokat. Mindannyian fontolóra veszünk sok mindent. Változásokat akarunk, amik megvalósulnak, aztán ha ez megtörténik, kommentáljuk. Amíg csak fontolóra vesznek dolgokat, a szavak semmit sem jelentenek a változtatás előtt” – fogalmazott.

    „Nem beszéltünk közösen [az FIA képviselőivel] a nyílt levél közzététele óta. Hogy ez-e reakció rá, abban nem vagyok biztos. Jó lenne a változás, és ha legalább meghallgatnák a versenyzőket. A sportág érdeke, hogy a józan ész működne bizonyos szituációkban.”

    Norris végzetes hibát vétett azzal, hogy túl őszinte volt?

  • Norris végzetes hibát vétett azzal, hogy túl őszinte volt?

    Norris végzetes hibát vétett azzal, hogy túl őszinte volt?

    Oscar Piastrinál a mentális előny a McLaren pilótái között zajló bajnoki harcban? Bár könnyű elfogultsággal vádolni az F1 utolsó ausztrál világbajnokát, ugyanakkor nem mondható, hogy ne lenne legalább némi igazság az eszmefuttatásában.

    Alan Jones, az 1980-as szezon világbajnoka nyilatkozott a Fox Sportsnak Piastri esélyeiről, miután a 24 éves pilóta erős idénykezdete régóta nem érzett reményt adott Ausztráliának arra, hogy egy szülöttje felülhessen az F1 trónjára.

    Ausztráliának Jack Brabham három, Jones pedig egy F1-es bajnoki címet szerzett, de utóbbinak is már 45 éve, hiszen az azóta legígéretesebb két versenyzőjük, Mark Webber és Daniel Ricciardo csak győzelmekig jutott.

    Piastri a legutóbbi Szaúd-arábiai Nagydíj megnyerésével első alkalommal ugrott az egyéni pontverseny élére, kihasználva az időmérőn autót törő csapattársa, Lando Norris hibáját. Norris már az eset előtt, és utána is nyíltan beszélt arról, mennyire nehezen tud összehangolódni az autójával a tavalyi McLarenhez képest, s nehezére esik precízen, hibátlanul vezetni azt a kritikus pillanatokban.

    Norris: Sok minden zajlik a színfalak mögött, amiről az embereknek fogalma sincs

    Jones szerint Norris éppen ezzel az őszinteséggel hagyott magán jelentős támadási felületet, a fejben sokkal erősebb Piastri számára pedig nem kellene, hogy gondot okozzon a bizonytalankodó brit legyőzése.

    „Kétségtelen, hogy ő a jövő világbajnoka. Szinte a semmiből érkezett, és minden tulajdonsággal rendelkezik, ami a világbajnoki cím megnyeréséhez kell – mondta Piastriról Jones, akit a racingnews365 idéz. – Az első, akit le kell győznie, az a csapattársa, erre pedig minden esélye megvan, hiszen a csapattársa gyenge. Kétségtelen, hogy gyors, mentálisan azonban gyenge személyiség. Olyan sületlenségekről beszél, mint hogy mentális gondjai vannak, és múltbeli problémákon rágódik ahelyett, hogy a pozitívumokra figyelne. Amikor valaki ilyenekről kezd beszélni, tudhatod, hogy a zsebedben van.”

    „Oscar egy fejben nagyon erős fiatal srác. Nem magamutogató, egyszerűen csak erős személyiség, és pontosan erre van szükség ehhez a munkához. Érett fej fiatal vállakon, lazán áll a dolgokhoz, nehéz őt kihozni a sodrából, míg a csapattársa ennek inkább az ellenkezője. Őt szerintem elég könnyű kizökkenteni, Oscar pedig ezt a maga előnyére fogja fordítani. Az autón kívül csendes srác, ám amikor beül, szinte szarvakat növeszt.”

    A hétvégi Miami Nagydíj jelenti az egyéves évfordulóját annak, hogy a McLaren visszatért az F1-es élmezőnybe: tavaly ilyenkor még Norris és Piastri sem rendelkeztek győzelemmel, azóta viszont 5-5 alkalommal álltak már a dobogó tetején. A lendület pedig idén eddig egyértelműen az ausztrálnál van, aki a szezon első öt futamából hármat is megnyert Sanghajban, Szahírban és Dzsiddában.

    Norris egy olyan élvezetet is megvon magától, ami tavaly szerencsét hozott neki

  • Verstappen apa lett, de nem ezért nevezték jobbnak Schumachernél

    Verstappen apa lett, de nem ezért nevezték jobbnak Schumachernél

    Megszületett Max Verstappen gyermeke (feltehetően egy kislány), ezért a négyszeres világbajnok nem vesz részt a Miami Nagydíj csütörtöki sajtónapján.

    A GPblog már a Red Bull hivatalos bejelentése előtt erről spekulált, mivel úgy értesültek, hogy Verstappen magánrepülője még nem hagyta el Európát, illetve a csapat sem tette közzé a szokásos médiabeosztását a hétvégére. A sejtés igaznak bizonyult, az áprilisra várt baba végül világra jött, így a munka ünnepén, május 1-jén Verstappennek nem kell részt vennie a számára kellemetlen kötelezettségnek számító csütörtöki napon Miamiban, viszont péntektől természetesen a szokásos módon munkába áll. A Miami Nagydíj menetrendje itt olvasható.

    A Red Bull korábbi csapatmenedzsere, az idei évtől a Sauber/Audi csapatfőnökeként dolgozó Jonathan Wheatley egyúttal egy friss interjúban a legjobb pilótának nevezte a hollandot, akivel együtt dolgozott – ami nem csekély elismerés, elvégre Wheatley korábban Michael Schumachert és Fernando Alonsót a Benetton/Renault csapatnál, Sebastian Vettelt pedig a Red Bullnál segítette világbajnoki címekhez. Ugyanakkor elismerte, hogy az emlékek frissessége befolyásolhatta a választását.

    „Mindannyiuknak van egy olyan varázslatos képessége, hogy ha megszimatolják a győzelem lehetőségét, megragadják. Földöntúli képességekkel rendelkeznek, Olvassák a versenyt a pilótafülkéből, olyan stratégiákat tudnak sikerre vinni, amiről nem gondolnánk. Győztesen jönnek ki a hosszú szezonokból, amikben rengeteg dolog félresiklása megtörténhet” – mondta a Beyond The Grid podcast adásában az említett klasszisok közös jellemzői kapcsán.

    „Úgy gondolom, Max-ben megtestesül minden, ami egy autóversenyzőnek szüksége van. Imádtam vele dolgozni, hihetetlen utat jártunk be a Red Bullnál. Nem csináltunk mindent tökéletesen, voltak keményebb beszélgetéseink az évek során, de lenyűgözött, amit az autóban művel, és még mindig lenyűgöz. Időnként csak ülök és lesem, hogy hűha, nem tudom, más képes lenne-e ezt utána csinálni.”

    Verstappen képességei évi 10 millióval segítik a Red Bullt, de gödörbe is taszíthatja vele a csapatot

  • Hiába a kiszállás, a Renault-motorok szelleme mégis tovább él majd az F1-ben

    Hiába a kiszállás, a Renault-motorok szelleme mégis tovább él majd az F1-ben

    Azzal együtt, hogy a Renault az év végével megszűnteti Forma–1-es motorprogramját, egy közel fél évszázados partnerségnek is véget vet. A Mecachrome azonban a sportba újan beszálló Audi képében friss együttműködésre lelt.

    Bár a Renault F1-es történelmének legnagyobb részében csendes társként húzódott meg a háttérben, a gyártó több mint negyven éve egy másik francia vállalattal, a Mecachrome-mal közösen építette a királykategóriában használt motorjait. Az együttműködésük a WEC-programra is kiterjedt, és egy ideig úgy tűnt, az F1-es tevékenység beszüntetése ellenére (az Alpine a jövő évtől már a Mercedestől vásárol motorokat) az endurance-versenyzésben ez továbbra is folytatódhat.

    Ám a Renault egy újabb döntéssel amellett határozott, hogy a teljes WEC-motor fejlesztését házon belülre, a Viryben található gyárba helyezi át, vagyis az eddig a Mecachrome-ra jutó feladatköröket is maga viszi tovább. Ez pedig azt jelentette, hogy a régi partnercég kiszorult volna az F1-ből és a WEC-ből is, és az ő Aubigny-sur-Nère-ben található gyárukra és annak dolgozóira is súlyos csapást mért volna a Renault számukra duplán rossz döntése.

    A Mecachrome egy 1937-ben alapított, gépészetre szakosodott vállalat, amely ma már 22 telephelyen összesen 5000 alkalmazottat foglalkoztat. Az autósportból származó tevékenység csak a bevételeinek 18%-át teszi ki, emellett ugyanis számos más területen, például a repülőgépiparban, az űriparban és a védelmi iparban is vannak érdekeltségeik.

    Ami az autósportot illeti, jelenleg is Mecachrome-motorok hajtják a Forma–2 és a Forma–3 mezőnyének versenyautóit, miközben az F1-ben 12 konstruktőri bajnoki címhez segítették hozzá a Renault-motort használó csapatokat, ám nevük ritkán forgott közszájon. Egyedül 1998-ban, amikor a Renault kivonta gyári támogatását az F1-ből, futottak Mecachrome néven a Williams motorjai, amelyek fenntartását akkor ők vették át.

    A cég sok évtizedes autósportos tudása azonban nem fog eltűnni az F1-ből, hanem a jövőre beszálló új motorgyártó, az Audi szívében dobog majd tovább, miután a Mecachrome-nak sikerült megállapodásra jutnia a németekkel.

    „Mivel exkluzív szerződésünk volt az Alpine-nal, a múltban nem dolgozhattunk más csapatokkal. Ám amint ez megszűnt, felvettük a kapcsolatot az összes Forma-1-es csapattal, akik közül az Audit sikerült meggyőznünk, így számos alkatrész legyártásában fogjuk őket segíteni” – nyilatkozta a Mecachrome vezérigazgatója, Christian Cornille, akit a The Race idéz.

    „Az Alpine-nál az alkatrészek gyártása mellett a motorok összeszerelésével is foglalkoztunk. Az Audinál alkatrészeket gyártunk, a motorok összeszerelése viszont nem lesz a feladatunk, ugyanakkor ezzel minimálisra csökkenthetjük a váltás társadalmi hatását Aubignyben.”

    Az összeszerelést az Audi maga végzi majd házon belül a neuburgi bázisán, amely feladatra már korábban felkészült 22 tesztpad létesítésével. Cornille eközben utalt arra, ezúttal nincs szó exkluzív szerződésről, cége ugyanis egy másik F1-es csapattal is tárgyal egy másmilyen jellegű együttműködés indításáról.

    Elfüstölt és kigyulladt Alonso V10-es Renault-ja a kokainnal megbukó F1-es pilóta alatt (videó)

  • Korábbi Mercedes-alkalmazott visszahívásával folytatja jóhír-kampányát az FIA

    Korábbi Mercedes-alkalmazott visszahívásával folytatja jóhír-kampányát az FIA

    A Nemzetközi Automobil Szövetségnél dolgozó több kulcsszereplő távozása felkavarta a szervezet működését, most azonban egy személyzeti igazolással erősíti sorait Mohammed Ben Sulayem – Shaila-Ann Rao érkezése azonban újramelegíthet egy korábbi ellentmondásos témát.

    Bár az FIA belső ténykedése kevésbé észrevehető a külső szemlélők számára, az aligha a harmonikus viszony jelének számított, hogy az elmúlt év során sorra érkeztek a szövetség dolgozóinak felmondásai és menesztései. Legutóbb az FIA sportért felelős elnökhelyettese, Robert Reid mondott le posztjáról, majd nem is fogta vissza magát, amikor annak hátteréről nyilatkozott. Ezek az ügyek csak gyarapították azon botrányok sorát, amelyek Ben Sulayem elnöklését övezték, miközben az emirátusokbeli sportvezető év végi újraválasztására készül – egyelőre kihívó nélkül, ám a munkássága miatti elégedetlenség még nem kizárt, hogy teremt majd egy kihívót.

    Az eltávolítása óta először nyilatkozó vezérigazgató „szomorúan” látja, ami az FIA-nál történik

    Az FIA nemrég hosszú idő után először egy pozitív fejleményről számolt be, miután Reid helyére a rali-világbajnokságban szereplő M-Sport csapatfőnökét, Malcolm Wilsont jelölte – akinek felvételéről júniusban szavaznak majd az FIA rendkívüli közgyűlésén.

    A Miami Nagydíj előtt pedig az FIA bejelentette, hogy visszatér soraikba az F1-es berkekben elismert ügyvéd, Shaila-Ann Rao, aki korábban két különböző periódusban (2016 és 2018 között, valamint 2022-ben fél éven át) is dolgozott már velük, néhány vitatott ügy miatt azonban már többször is a hírek középpontjába került. Például azért, mert előző két ciklusa között az egyik F1-es csapatnál, a Mercedesnél vállalt munkát Toto Wolff csapatfőnök tanácsadójaként. A riválisok akkor többször is kritikákat fogalmaztak meg az igazolás miatt, szerintük fennállt a lehetősége, hogy Rao bizalmas, az FIA-tól származó információkat adjon át Wolffnak, és csak fokozta a gyanút, hogy a Red Bullt éppen ekkoriban sújtották súlyos büntetéssel a költséglimit túllépése miatt.

    Rao 2022-ben fél évet töltött ismét az FIA-nál, és bár a távozás okáról nem beszéltek, a The Daily Telegraph akkor azt írta, a hölgy szexizmussal és zaklatással vádolja Ben Sulayemet – a hírnek nem lett folytatása, mindenesetre nem ez volt az első alkalom, hogy ilyen jellegű vád érte az elnököt.

    Ben Sulayem mellé most elnöki tanácsadóként érkezik Rao, aki az FIA közleménye szerint szabályozási és kereskedelmi ügyekben segédkezik majd az elnök mellett, munkássága pedig nem csak az F1-re fog korlátozódni, hanem az FIA alá tartozó mind a hét világbajnoki sorozatra kiterjed.

    Az elnök szerint Rao érkezése „kulcsfontosságú pillanatban” történik, hiszen az FIA a szervezet pénzügyi reformját hajtja végre, ami elmondása szerint máris eredményeket ért el, hiszen a tavalyi pénzügyi évet pozitív mérleggel zárták, miközben 2021-ben elmondása szerint 24 millió eurós hiányt örököltek az előző vezetéstől.

    Legendás csapatfőnök érkezhet az FIA-hoz a legutóbbi botrány után

  • Kék-fehér Ferrari-overall, rózsaszín autó – több csapat átalakult Miamira

    Kék-fehér Ferrari-overall, rózsaszín autó – több csapat átalakult Miamira

    Már három csapat is új festést prezentált a szezon első amerikai versenyhétvégéjére: az autót illetően a Racing Bulls, a versenyzők szerelésében viszont a Ferrari húzta a legváratlanabbat.

    A Ferrarihoz tavaly a Miami Nagydíjon érkezett névadó szponzorként a HP, aminek nyomán már akkor is feltűnt a kék színezet az autókon, idén pedig a partnerség egyéves évfordulója nyújtott apropót valami hasonlóra. Az SF-25 hátsó szárnya és motorborítása változik teljesen kék-fehérré erre a hétvégére, a versenyzők overallját pedig teljes egészében felváltotta ez a két szín, nyoma sem maradt a pirosnak.

    Ideiglenes festéssel érkezik a Racing Bulls is, és alighanem ők lesznek a legfeltűnőbbek ezzel, hiszen az idén alapvetően fehér külső felett a rózsaszín veszi át az uralmat – ezzel a Red Bull energiaital legújabb ízét reklámozva. A rózsaszín F1-es autó látványa nem teljesen szokatlan mostanság az F1-ben, a BWT víztechnológiai vállalat főszponzorként érkezve festette már át a múltban Force Indiát/Racing Pointot, majd pedig az Alpine-t, a Racing Bulls színváltásában azonban nem az ő kezük van.

    A három új külsőt villantó istálló közül a Sauberé a legkevésbé kirívó, noha ötletes: a fekete-neonzöld autón a két szín most nem egybefüggő, hanem foltokban váltakozik.

    Nem biztos, hogy ennyivel véget ért a csapatokhoz erre a hétvégére beköltöző új színek sora: a Mercedes is belengetett valamilyen változást, rózsaszínre változtatva profilképét a közösségi oldalain, a szín pedig előbb feltűnt a hétvégén szintén versenyző F1 Academy Mercedes-kötődésű autóján, majd George Russell és Andrea Kimi Antonelli pólójának vállán és sisakján is. Vajon az F1-es autóra is kerül majd ebből a festékből?

    FRISSÍTÉS:

    Érkezett új overall is a Mercedes-pilótákra, amiről hirtelen nem is tudjuk megmondani, milyen mintájú vagy színű.

    Menetrend a Miami Nagydíjra és Michelisz versenyeire

  • Ki nézett utoljára Ayrton Senna szemébe; hol töltötte utolsó éjszakáját a legenda? – 31 éves az imolai tragédia

    Ki nézett utoljára Ayrton Senna szemébe; hol töltötte utolsó éjszakáját a legenda? – 31 éves az imolai tragédia

    Már 31 éve, hogy 1994. május 1-jén elhunyt minden idők egyik legnagyobb Forma–1-es pilótája, a háromszoros világbajnok Ayrton Senna. A brazil klasszis versenyezni sem akart azután, hogy egy nappal korábban Roland Ratzenberger halt meg Imolában, de végül autóba ült, majd a Tamburello kanyarban őt is elérte a végzet.

    Azon a végzetes imolai vasárnapon történtekről az elmúlt három évtizedben már szinte mindenki elmesélt mindent, így egyre nehezebb újat mondani, az emlékezés viszont fontos, ezért alább testvéroldalunkon a szomorú évforduló apropóján az utóbbi két évben megjelent, Senna halálát és annak körülményeit bemutató cikkeinket gyűjtöttük csokorba, amelyek elolvasásával bárki átfogó képet kaphat arról, hogy pontosan mi és miért történt 1994. május 1-jén.

    Elsőként jöjjön egy visszaemlékezés Dr. Giovanni Gordinitől, aki a segélyszolgálat vezetőjeként volt jelen az 1994-es San Marinó-i Nagydíjon, és 2020-ban a bolognai Maggiore-kórház sürgősségi osztályának vezetőjeként elevenítette a végzetes napot.

    „Nem tehettünk semmit” – ezt élte át a Senna életéért küzdő olasz orvos 29 éve Imolában

    A brazil pilóta elvesztése természetesen mindenkit sokkolt, aki aznap ott volt a helyszínen, vagy a televízió előtt ülve látta az eseményeket. Azokat, akik személyesen ismerték őt, pedig nyilvánvalóan még jobban megrázta a gyász. Ilyen volt Jonathan Palmer, a McLaren akkori tesztpilótája, aki azelőtt Sennával is dolgozott együtt. Alább az ő megható szavai olvashatók.

    Megrázó, érzelmes és megindító visszatekintés Senna halálának napjára a McLaren tesztpilótájától

    Mai fejjel, a közösségi média és az okostelefonok világában szinte el sem tudjuk képzelni, milyen lehetett nézőként, a helyszínről átélni a két halálos balesettel járó 1994-es imolai hétvégét. Alább egy brit hölgy meséli el, hogy mennyire sokkoló élmény volt akkor ott lenni, ráadásul úgy, hogy életében először járt F1-es versenyen…

    Ilyen volt nézőként átélni az Ayrton Senna halálával végződő imolai fekete hétvégét

    Az élő közvetítésben szerencsére nem láthattuk közelről, ahogyan az orvosok Senna életéért küzdenek, de a baleset fölött lebegő helikopter így is többet megmutatott, mint amennyit manapság mutatna. Ám közeli fényképek készültek az élettelen Sennáról, ezeket azonban soha nem hozták nyilvánosságra, a leginkább megrázó fotót pedig már nem is tudnák.

    Soha nem láthatjuk már a legdurvább fotót Senna balesetéről

    A háromszoros világbajnok halála után természetesen számos kérdés merült fel mind a baleset okait, mind annak utózöngéit illetően. Adrian Newey, az 1994-es Williams főtervezője természetesen bűntudatot érzett és magát hibáztatta a történtekért, de azt ő sem gondolta volna, hogy Olaszországban emberölés miatt kell majd bíróság elé állnia egy éveken át húzódó perben, amelyben a Ferrari korábbi technikai igazgatójával szemben állva kell majd bizonygatnia ártatlanságát, és közben még Patrick Head, a Williams technikai igazgatója és társalapítója és hátat fordít neki.

    Hogy Newey szerint miért történt a baleset, illetve mire jutott a bíróság és hogyan mentették fel őt és Headet 1999-ben, arról alábbi cikkünkben írtunk.

    Miért halt meg Ayrton Senna? – az emberöléssel vádolt tervező ezen a napon lélegezhetett fel végleg

    Szinte alig nyúltak hozzá ahhoz a hotelszobához, amelyben Ayrton Senna aludt a végzetes májusi imolai vasárnap előtt, hogy aztán reggel felkeljen, elinduljon a pályára, és már soha többé ne térjen vissza. Oliver Holt, a Daily Mail újságírója jelen volt az 1994. május 1-i tragédián, 30 évvel később pedig visszatért oda.

    Itt töltötte élete utolsó éjszakáját Ayrton Senna – a szobában mindent ugyanúgy hagytak

     

    Noha az éveken át húzódó bírósági tárgyalás során kimondták, hogy nem a lassú biztonsági autó mögött csökkenő guminyomás okozta a 30 évvel ezelőtt ezen a napon elhunyt Ayrton Senna halálát, a feladatra teljességgel alkalmatlan Safety Car sofőrjét éveken át gyötörte a bűntudat amiatt, hogy mi van, ha a brazilok legendája miatta halt meg.

    Éveken át bűntudata volt az utolsó embernek, aki Senna szemébe nézett

    A Williams a Monacói Nagydíjon csak egy autóval állt rajthoz, ám mivel az élet és a száguldó cirkusz sem állt meg, találni kellett valakit Senna helyére. Végül a tesztpilóta David Coulthard foglalhatta azt el (majd később néhány futamra a CART-ban versenyző Nigel Mansell is visszatért), de előbb az 1993 végén visszavonult Riccardo Patresének, majd Heinz-Harald Frentzennek is felajánlották azt. Patrese történetét ITT, Frentzenét ITT olvashatja.

    Prost lesújtó véleménye: „Biztos vagyok benne, hogy Ayrtonnak nem tetszett volna”

  • Menetrend a Miami Nagydíjra és Michelisz versenyeire

    Menetrend a Miami Nagydíjra és Michelisz versenyeire

    Spoiler: az F1 és a TCR World Tour hétvégi versenyeit is az amerikai kontinensen rendezik, így nálunk este figyelhetjük őket. Egész hétvégén bőven találunk a kínálatban autóversenyeket, mutatjuk a kezdési időpontokat és a közvetítési információkat.

    F1, Miami Nagydíj

    • május 2. péntek: edzés 18:30-19:30, közvetítés: M4 Sport
    • május 2. péntek: sprintfutam időmérője 22:30-, közvetítés: M4 Sport
    • május 3. szombat: sprintfutam 18:00-, közvetítés: M4 Sport
    • május 3. szombat: időmérő 22:00-, közvetítés: M4 Sport
    • május 4. vasárnap: futam 22:00-, közvetítés: M4 Sport

    Negyedszer látogat az F1 Miamiba, ahová a McLaren két pilótája, immár Oscar Piastri-Lando Norris sorrendben érkezik a tabella első két helyezettjeként. A helyszín különleges évfordulónak számít, hiszen egy éve a wokingiak itt vetették be azt a fejlesztési csomagot, amivel nagyrészt azóta is az erősorrend élén állnak, és Norris is itt aratta legelső F1-es győzelmét. Meleg, 30 °C-hoz közeli levegőhőmérsékletű idő várható, viszont jelen állás szerint vasárnap délutánra záporokat, esőt vár a meteorológia. 

    Kirúgott versenyzők nagy esélye Miamiban: Pérez érkezik, Schumacher reménykedhet

    Formula E, Monaco

    • május 3. szombat: időmérő 10:40-
    • május 3. szombat: futam 15:05-, közvetítés felvételről 18:00-tól: Eurosport 2
    • május 4. vasárnap: időmérő 10:40-
    • május 4. vasárnap: futam 15:05-, közvetítés: Eurosport 2

    IndyCar, Alabama

    • május 3. szombat: időmérő 20:35-
    • május 4. vasárnap: futam 19:45-

    TCR World Tour, Mexikóváros

    • május 2. péntek: időmérő 17:30-, közvetítés: Sport 2
    • május 2. péntek: futam 23:00-, közvetítés: Sport 1
    • május 3. szombat: futam 19:30-, közvetítés: Sport 2
    • május 4. vasárnap: futam 1:20-, közvetítés: Sport 2

    Michelisz Norbert címvédőként indul csatába a TCR World Tour sorozatban, amelynek 2025-ös menetrendjéről és a magyar versenyző szezon előtti nyilatkozatáról itt olvashatók részletek.

    Brit F4, Silverstone

    • május 2. péntek: időmérő 13:25-
    • május 2. péntek: futam 18:05-
    • május 3. szombat: futam 11:50-
    • május 3. szombat: futam 16:35-

    A szezont remekül kezdő Molnár Martin ismét a dobogós helyekért száll harcba, a bajnokság első fordulója után az összetett bajnokság harmadik helyéről várja a folytatást.

    Formula Regional European, Misano

    • május 3. szombat: időmérő 8:30-
    • május 3. szombat: futam 16:10-, közvetítés: Network 4
    • május 4. vasárnap: időmérő 8:30-
    • május 4. vasárnap: futam 18:30-, közvetítés: Network 4

    Olasz F4, Misano

    • május 2. péntek: időmérő 17:30-
    • május 3. szombat: futam 11:15-, közvetítés: Network 4
    • május 3. szombat: futam 17:10-, közvetítés: Network 4
    • május 4. vasárnap: futam 10:55-, közvetítés: Network 4
    • május 4. vasárnap: futam 19:30-, közvetítés: Network 4

    F1 Academy, Miami

    • május 3. szombat: időmérő 16:25-
    • május 3. szombat: futam 20:55-
    • május 4. vasárnap: futam 19:05-

    European Le Mans Series, Paul Ricard

    NASCAR, Texas

    Cup Series

    • május 4. vasárnap: futam 21:00-, közvetítés: ARENA4

    Xfinity Series

    • május 3. szombat: futam 20:00-, közvetítés: MATCH4

    Truck Series

    • május 3. szombat: futam 2:00-, közvetítés: ARENA4

    Mi ez az új kártyás őrület Hamilton körül, ami miatt hajnali 4-től álltak sorba a rajongók?