Kategória: Formula 1

  • Tsunoda kiakadt mérnökére, amikor Verstappen segítésére kérték

    Tsunoda kiakadt mérnökére, amikor Verstappen segítésére kérték

    A Miami Nagydíj sprintversenyének végén ellentmondásos kommunikációval zavarta össze mérnöke Yuki Tsunodát, aki már nem először morgott amiatt, mert nem volt számára világos, mi kérnek tőle a Red Bullnál.

    A szombati rövid verseny dinamikáját a Red Bull számára felborította a bokszutcában elkövetett hiba, amikor Andrea Kimi Antonelli útjába engedték ki Max Verstappent a kerékcseréjéről. A két autó ütközése mindkét pilóta versenyét tönkretette: az olasz a koccanás miatt nem tudott beparkolni a közvetlenül a Red Bullé után lévő Mercedes-bokszba, a hollandra pedig még a verseny alatt 10 másodperces időbüntetést róttak ki.

    „Emberi hiba történt, bocsánatot kell kérnünk Kimitől – nyilatkozta a történtekről Christian Horner csapatfőnök a Sky Sportsnak. – Nagyjából egy méternyivel mértük fel rosszul a helyzetet. Mivel lehetőségünk volt az elévágásra, próbáltuk minél gyorsabban visszaküldeni az autót a pályára. Rossz döntés született, de ez is előfordul, és csak azt mutatja, hogy ebben a sportban folyamatosan tanulnunk kell.”

    Verstappen büntetésének erejét súlyosbította, hogy Fernando Alonso balesete miatt a sprint biztonsági autó mögött ért véget, vagyis az autók összetömörülve követték egymást, a negyedik helyen haladó hollandnak pedig tíz másodperc utólagos hozzáadásával így semmi esélye nem volt arra, hogy az első nyolc közé rangsorolva még pontot szerezhessen.

    A Red Bullnál viszont megpróbálták a lehetetlent, és mégis elcsípni néhány pontot a hollanddal – ehhez felhasználták másik versenyzőjüket, Tsunodát, valamint azt a tudást, hogy más versenyzőket is vizsgálnak különféle vétségek miatt, és akár szintén büntetést kaphatnak.

    A stratégiai döntés viszont nagyon későn született meg arról, hogy hogyan használják a japán pilótát. Az eredeti terv az volt, hogy Tsunoda érdekeit tartják szem előtt, hiszen versenymérnöke, Richard Wood még az utolsó körben is ezt mondta a pilóta fülére:

    Wood: Ez az utolsó kör. Maradj közel, maradj közel. A biztonsági autó mögött fogjuk befejezni, de maradj közel, mert lehetnek büntetések.

    A háttérben viszont még ekkor is folyhattak a kalkulációk, hiszen Tsunoda már csak két kanyarra volt a célvonaltól, amikor 180°-os fordulatot vett a mérnökétől érkező kérés, a japánnak ugyanis ekkor már a lehető legnagyobb helyet kellett hagynia az előtte haladó Oliver Bearman mögött, feltartva a mögötte érkezőket, hogy Verstappen minél kevesebb pozíciót veszítsen.

    Wood: Nyolcon belül kell lennünk, maradj le nyolc autónyi távolsággal Bearmantől, kérlek. Nyolc autónyi távolsággal.
    Tsunoda: Mi? Mi? [közben áthalad a célvonalon]
    Wood: Majd a garázsban elmagyarázom. A garázsban elmagyarázom.
    Tsunoda: Szóval alakítsak ki különbséget, vagy mi? Az előttem lévő autó mögött?
    Wood: A garázsban elmagyarázom.
    Tsunoda: Haver! Bocsi, de ez a kommunikáció, ahogy az időmérőn is volt, szörnyű!
    Wood: Igen, későn érkezett a kérés. A garázsban elmagyarázom.
    Tsunoda: Most akkor jól csináltam, vagy mi? Jól csináltam?
    Wood: Igen, jól. Nagyon köszönöm.

    A szabály szerint a biztonsági autó mögött legfeljebb tíz autónyi távolsággal maradhat le egy autó az előtte lévőhöz képest, de ezt persze a pilótafülkében ülve nehéz felmérni. Annak ellenére, hogy a safety car az utolsó kör végén a bokszba hajtott, a befutóig biztonsági autós szabályok voltak érvényben, de a szabad pálya révén az autók valamennyire mégis felgyorsíthattak a célegyenesben, ami tovább rontotta a Verstappenhez képesti nagyobb időkülönbség kialakításának esélyét Tsunoda számára. A japán hezitált is a visszalassítással, de a taktika valószínűleg semmiképpen sem működhetett volna, hiszen Verstappent az utolsó helyre sorolta vissza a büntetés.

    A leintés után a Tsunoda előtt célba érők közül hárman, Alexander Albon, Liam Lawson és Bearman is öt másodperces büntetést kaptak, Verstappenen ez sem segített, maga a japán viszont mindháromból profitált, így a 9. helyett végül a 6. pozícióban rangsorolták a sprinten, amivel három pontot írhatott fel önmaga és a Red Bull számlájára.

    A szezon közben csapatot váltó Tsunodának mindenesetre ingerült reakciója alapján hasonlóan szoknia kell még a mérnökével való kommunikáció stílusát és zsargonját, mint ahogy azzal Lewis Hamilton is küszködött még a Ferrarinál töltött első versenyein.

    Wolff: Valaki pánikba esett a Red Bullnál

  • A McLaren főnöke úgy szúrt oda a Red Bullnak, hogy közben megdicsérte a csapatot

    A McLaren főnöke úgy szúrt oda a Red Bullnak, hogy közben megdicsérte a csapatot

    Andrea Stella úgy véli, a Red Bullnál nemcsak a pályán, hanem azon kívül is profik, legalábbis abból a szempontból, hogy gyengébbnek tüntetik fel magukat, mint amilyenek valójában. Ehhez kapcsolódóan Lando Norris is megszólalt.

    A Forma–1-es közvélemény többé-kevésbé teljes mértékben egyetért abban, hogy idén messze a McLarené a legjobb autó, legalábbis egyelőre. Ennek ellenére Max Verstappen úgy-ahogy tudja tartani a tempót Oscar Piastrival és Lando Norrisszal, sőt, ami az időmérőket illeti, a címvédő a kvalifikációk felén mindkét wokingi pilótát legyőzte, legutóbb szombaton Miamiban.

    A közvélemény ilyenkor általában agyondicséri a holland pilótát, aminek jogosságát nehezen lehetne vitatni. Andrea Stella ugyanakkor úgy véli, a Red Bull hajlamos felnagyítani a sajtóban a hátrányukat. A McLaren csapatfőnöke szerint a bikások kifejezetten abba az irányba terelik a közbeszédet, hogy Dávid és Góliát harcában ők az előbbi szerepet töltik be.

    A Red Bullnál nagyon jók abban, hogy gyors autókat készítsenek, azt mondnám, hogy kivételesen jók abban, hogy gyorsan vezessék a kocsikat, és rendkívül jók abban, hogy a saját előnyükre alakítsák a narratívát – nyilatkozta az olasz szakember. – Minden lehetőséget kihasználnak, hogy versenyben maradjanak, és ennek keretében néha olyan narratívát alkotnak, hogy »jaj, másoknak minden egyes edzést, időmérőt és futamot meg kellene nyerniük«.”

    Papa-pole: Verstappen megint megfricskázta a McLareneket

    Azonban ezt az ellenfelünk által kreált narratívát időnként elolvassuk, majd lapozunk, és magunkra összpontosítunk, ilyenkor pedig megnézzük a számokat, a tényeket, megvizsgáljuk, miben kellene javulnunk, és bizony sok mindenben fejlődnünk kellene – folytatta. – Szóval amikor a tényeket vizsgálom, azt is nézem, hogy Lando és Oscar mit nyújtanak, úgyhogy igen, le a kalappal a Red Bull előtt, még a nem technikai jellegű lehetőségeik menedzselését illetően is.”

    Az utóbbi mondat szó szerinti értelemben dicséret, de nem lehet nem kiolvasni belőle az odaszúrást. Azt viszont mindenképpen hozzá kell tenni, hogy a legjobb szektoridők alapján mindkét McLarennek Verstappen előtt kellett volna végeznie, ami persze nem bizonyíték a Red Bull Stella által emlegetett narratívájára, de mindenképpen ezt erősíti. Az időmérő utáni sajtótájékoztatón szintén előkerült a téma, miszerint a wokingiak párosa nem hoz ki annyit a technikából, mint a 27 éves versenyző, de Norris szerint ezt lehetetlen egzakt módon megmondani.

    Nem lehet tudni, milyen autója van a miénkhez képest – fogalmazott a kvalifikáció második helyezettje. – Nekünk az az előnyünk, hogy két gyors pilótával rendelkezünk, róluk pedig ez nem mondható el. Van egy kocsink, amely lehetővé teszi a versenyzők számára, hogy gyorsabbak legyenek, ám nem lehet tudni a két autó közötti tényleges különbséget.”

    Leclerc már a rajt előtt falnak ment, Norris szerencsével nyerte a piros zászlós sprintet

  • Hiába a sprintdobogó, Hamilton lesújtóan látja a Ferrari helyzetét, még az imádkozást is „beveti”

    Hiába a sprintdobogó, Hamilton lesújtóan látja a Ferrari helyzetét, még az imádkozást is „beveti”

    Lewis Hamilton kiemelte, bár stratégiai szempontból jó döntést hoztak a Miami Nagydíj sprintjén, de a tempójuk már akkor sem volt meg. Ami pedig az időmérőt illeti, a 40 éves versenyző szerint friss gumikon bejuthatott volna a Q3-ba, ettől függetlenül meglehetősen borúsan látja a helyzetet.

    Az eredmények tekintetében mindenképpen felemás szombati napot zárt Lewis Hamilton Miamiban. A brit pilóta előbb harmadik helyen végzett a kaotikus sprintfutamon, ami a sanghaji hasonló eseményen aratott győzelme óta a legjobb eredménye. Néhány órával később viszont a kvalifikáció harmadik szakaszába sem sikerült bejutnia.

    Az összkép azonban sokkal inkább negatív, mintsem pozitív. Hamilton ugyanis a jó adag szerencsének, na meg a Ferrari jó taktikai döntésének köszönheti, hogy közvetlenül a két McLaren mögött futott be a rövid versenyen. Ez viszont nem fedi el azt a tényt, hogy a Ferrarinak már akkor sem volt jó a sebessége, és ezzel ő is tisztában van.

    Leclerc már a rajt előtt falnak ment, Norris szerencsével nyerte a piros zászlós sprintet

    Nehéz esemény volt, vegyes érzelmek [kavarognak bennem] – nyilatkozta. – Ez egy jó, tisztességes eredmény, de nem a nyers tempóból [született]. Stratégiailag jó döntés volt, de a nyers tempónk nem volt meg. Reggel az elsők között érkeztem meg, hogy meggyőződjek róla, hogy a megfelelő lépéseket tesszük meg a nap folyamán, ám ez egyáltalán nem számított. Az autó egyszerűen minden egyes alkalommal másképp viselkedik, amikor kimegyünk a pályára.”

    Magyar idő szerint késő este aztán jött a feketeleves. Hamilton már a Q1-ben is veszélyben volt, de onnan még az utolsó gyorskörével tovább tudott jutni. A második szakaszt viszont csak tizenkettedikként zárta, így a végső fázisban már nem volt jelenése. A hétszeres világbajnok szerint más gumikon továbbmehetett volna, de csapattársa, Charles Leclerc nyolcadik pozícióját látva vélhetően akkor sem tudta volna megváltani a világot.

    A Williams felülmúlt minket az időmérőn, úgyhogy nagyszerű munkát végeztek – méltatta a hatodik és a hetedik helyet megszerző grove-i istállót. – Ami a nyers tempót illeti, ez a helyünk. Charles szerencsés volt, hogy a friss gumival továbbjutott, A sprint jobban alakult a kvalifikációnál, ám, ahogyan mondtam, itt tartunk. Szükségünk van néhány fejlesztésre, sok mindenre, hogy jobbak legyünk. Mindent megpróbáltam, mindent megpróbálunk. Minimális különbség, és máris kiestem. Ha új gumival megyünk ki, valószínűleg ott lettem volna a Q3-ban. Akkor a nyolcadik vagy a kilencedik lettem volna Charles környékén. Ez nem sokat számít, de az a helyzet, hogy próbálkozunk, ám nincs meg a tempónk.”

    Már ez az értékelés is igencsak lesújtó volt Hamilton részéről, de a Canal+-nek adott interjújában talán még ennél is negatívabb kijelentést tett. „Az a helyzet, hogy az autó nem elég gyors, és szinte lehetetlen előre látni, hogy milyen tartományban működik. Rendkívül inkonzisztens két pályára gurulás között. Gondunk van a fékekkel, gondunk van az egyensúllyal, számos dologgal. Csak próbáljuk a legjobbunkat nyújtani, de úgy tűnik, még a legjobbunk sem működik. Szóval ezen a ponton nem tudom, egyszerűen tovább próbálkozunk.”

    Papa-pole: Verstappen megint megfricskázta a McLareneket

    Az előrejelzések alapján nem kizárt, hogy a sprinthez hasonlóan a főverseny is nedves körülmények között fog zajlani. Hamilton szerint ugyanakkor a csapadék önmagában nem jelent megoldást, de egy bizonyos forgatókönyvért még imádkozott is. „Az autó nem volt jó az esőben – szögezte le. – Nem tudom, hogy vasárnap is ez lesz-e a helyzet. Majd meglátjuk. Most este sokat fogok imádkozni. Biztos, hogy van lehetőség. Ha szárazon kezdődne [a futam], majd vizessé válna, vagy valami ilyesmi, az elég jó lenne. A szerencsére is szükség van.”

  • A szurkolók egyértelművé tették, mit várnak a leendő F1-es csapattól, de egészen mást kaptak

    A szurkolók egyértelművé tették, mit várnak a leendő F1-es csapattól, de egészen mást kaptak

    Sokan arra számítottak, hogy a Cadillac Miamiban bejelenti egyik vagy mindkét jövő évi pilótáját, és a helyszínre kilátogatók azt is egyértelművé tették, hogy kit szeretnének majd látni az autóban. Egyelőre viszont be kell érniük egy rövid videóval, ám azért ebből is le lehet vonni némi következtetést.

    Egy ideje már hivatalos, hogy a Forma–1 2026-os idényétől nemcsak a technikai szabályok, hanem a csapatok létszáma is változni fog, egészen pontosan tízről tizenegyre nő. A jövőre bemutatkozó Cadillac helyi idő szerint szombat estére, magyar idő szerint vasárnap éjszakára hivatalos eseményt szervezett Miamiba, és előzetesen nem lehetett tudni, hogy pontosan mit fognak bejelenteni.

    Az F1 hivatalossá tette, hogy 2026-tól nő a mezőny létszáma

    A szurkolók már csak azért is izgatottan várták a rendezvényt, mert a sajtó az elmúlt napokban sokat foglalkozott a pilótakérdéssel, ami az új alakulatot illeti. Egy név pedig különösen sokszor szóba került: Sergio Pérezé, igaz, az istálló részéről cáfolták, hogy ez már eldöntött kérdés lenne. A helyszíni szurkolók ugyanakkor folyamatosan azt skandálták, hogy „szerezzétek meg Checót”, egyértelművé téve, hogy mit szeretnének. Ezt azonban nem kapták meg, legalábbis egyelőre.

    Két F1-es versenyző visszatérését is terjesztik, a csapatok nem győznek cáfolni

    Szerintem az a legnagyobb dolog, hogy nem sietünk a pilóta kiválasztásával, ebben a tekintetben nagyon sok múlik a versenyző kiválasztásán – nyilatkozta Dan Towriss, a TWG Motorsports vezérigazgatója. – Szóval nem kapkodjuk el. Persze szerepelnek olyan nevek a listán, amelyekről sokan beszélnek. Ugyanakkor imádom, amikor minden nap arra ébredek, hogy azt olvasom, hogy a tárgyalások utolsó fázisában vagyunk.”

    Az amerikai istálló a versenyzők helyett csupán egy rövid videót mutatott be egyfajta ízelítőként, de azért ebből is le lehet vonni némi következtetést. Például azt, hogy a csapat ruházata minden bizonnyal kék-fehér lesz, ami szintén bizonyítja, hogy nem csak névlegesen szeretnék képviselni az Egyesült Államokat. Az éles szeműek a rakétaszerű hátsó lámpákkal rendelkező, ezüst színű Cadillac Eldorado megjelenését is megfigyelhették. Persze kérdés, hogy ez csak a múltra utal, vagy a jövőre is.

    A mai nap az átalakulás pillanatát jelenti, és büszke vagyok rá, hogy a bajnokság számára ennyire előremutató lépés során vezethetem a szövetséget – jelentette ki Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke. – A Forma–1 2026-os, tizenegyedik csapattal történő bővítése mérföldkő. A GM, illetve a Cadillac friss energiát hoz, igazodva az FIA 2026-os szabályaihoz, és egy izgalmas korszakot indít el a sportág számára. A Cadillac Forma–1-es istállójának paddockbeli jelenléte inspirálni fogja a jövő versenyzőit és rajongóit. Beszállásuk megerősíti azon küldetésünket, hogy a legmagasabb szinten feszegessük a motorsport határait.”

    Nagyon örülünk, hogy a Cadillac Forma–1-es istállója hivatalos, hiszen a csapat felgyorsította a munkáját – fogalmazott Mark Reuss, a General Motors elnöke. – Hihetetlenül hálásak vagyunk az FIA és a Formula One Management vezetésének a támogatásért, illetve a TWG-vel való együttműködésünkért. Az izgalom csak fokozódik, ahogyan egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy a GM mérnöki szaktudását az F1 rangos globális nagyszínpadán mutassuk be.”

  • Verstappen örül, hogy ezt a témát kihajíthatjuk az ablakon

    Verstappen örül, hogy ezt a témát kihajíthatjuk az ablakon

    A héten megszületett Max Verstappen első gyermeke, a Lily névre keresztelt kislány, és a négyszeres világbajnok láthatóan így is koncentrált maradt.

    Verstappen megint úgy végzett az élen egy időmérőn Miamiban, hogy nem számított esélyesnek rá. Lando Norris viccelődött azzal, hogy azt remélte, a szülővé válás lelassítja kicsit az ellenfelét, de a holland általánosságban véve „sületlenségnek” tartja azt a teóriát, hogy a gyermekáldás ilyesmit okozna, vagy megváltoztatná a versenyzői hozzáállását, ezért „meg se hallja” az erre vonatkozó állításokat.

    „Jó volt néhány napot otthon tölteni a születés után, mielőtt ide utaztam. Biztos akartam lenni benne, hogy minden rendben van – nyilatkozta Verstappen az időmérő utáni sajtótájékoztatón. – Világos, nem lassított le az, hogy apa lettem. Ez pozitívum, és a témát kihajíthatjuk az ablakon, mielőtt mások megemlítenék.”

    „Mindig tartottam a kapcsolatot a napok folyamán a barátnőmmel [a versenyhétvégéken]. Képeket küldtünk egymásnak, a FaceTime-on beszéltünk ekkor-akkor. Ez megmarad, csak bővült a család.”

    Verstappen és a prioritások: erről a szenvedélyéről az apai teendők mellett sem mond le

    „Azt gondolom, több versenyző nyert már világbajnokságot azután, hogy gyereke lett. Fogalmam sincs, honnan ered [a lassulásra vonatkozó elmélet].”

    Ennek egyik ellenpéldája Michael Schumacher, aki a Ferrarival szerzett vb-címei előtt lett először édesapa. Ami az F1 legalább négyszeres világbajnokait illeti, Alain Prost és Sebastian Vettel nagyjából 26 és fél évesen vált először édesapává (két hét különbség volt közöttük, a francia javára), és Juan Manuel Fangio sem volt még 27 ekkor. Michael Schumacherrel nem sokkal a 28. éve betöltése után történt meg ez, míg Lewis Hamilton esetében nem tudunk gyermekről. Verstappen 28 éves lesz szeptemberben.

    Az autóról Verstappen azt mondta a Sky Sportsnak, ezúttal a végsebesség hiánya zavarja, míg az eddigi problémaforrást, a lassú kanyarokban nyújtott teljesítményét nem találta annyira rossznak. A miami futamon viszont száraz időjárás esetén arra számít, hogy a McLarenek meg fogják előzni, mert jobban tudnak bánni a gumikkal.

    Nem jött be Verstappen számítása az eltiltással, de apaként majdnem közelebb került hozzá

  • Papa-pole: Verstappen megint megfricskázta a McLareneket

    Papa-pole: Verstappen megint megfricskázta a McLareneket

    Miamiban a második F1-es kvalifikáción a frissen apukává avanzsált Max Verstappen volt a leggyorsabb, amit leginkább talán annak köszönhetett, hogy Lando Norris és Oscar Piastri többször belehibázott a saját köreibe.

    Az izgalmas sprintfutamot követően a vasárnapi nagydíj időmérőjével folytatódott a program Miamiban, immár végig száraz körülmények között. A rövid verseny után többeket megbüntettek utólag öt másodpercre, így változott a sprint végső sorrendje, Alexander Albon, Liam Lawson és Oliver Bearman kiszorult a pontszerzők közül, míg Yuki Tsunoda, Kimi Antonelli és Pierre Gasly befért oda. (Sorrendben az alábbi okokból kapták a büntetést az érintettek: túl gyors tempó a biztonsági autós fázis során, ütközés Fernando Alonsóval, veszélyes bokszutcai kiengedés.)

    A világbajnoki címért küzdő versenyzők csatáját a pole pozícióért nagyrészt az döntötte el, hogy ki tudja a legtisztábban megfutni a körét a döntő pillanatokban. Ez Verstappennek sikerült legjobban, aki a Q3-ban az első és a második kísérletek során is elfoglalta az 1. helyet, miközben az erősebbnek tűnő, a sprinten kettős győzelmet arató McLaren-pilóták többször rontottak.

    Noha Verstappen is ellenkormányzásra kényszerült a pole pozíciót érő körében az első kanyarnál, javított a korábbi idején, Norris és Piastri viszont szemre még több időveszteséggel járó hibákat mutatott be. Norris megmentette a 2. helyet, Piastri elé azonban befurakodott Kimi Antonelli, így az ausztrál csak 4. lett.

    A sprinten elcsípett dobogója után nem ment jól az időmérő Lewis Hamiltonnak, akire már a Q1-ben is leselkedett a kiesés réme, a Q2-ben pedig véget ért számára a nap, csak 12. lett. Várakozáson alul szerepelt Alonso (17.), Gasly (18.) és Bearman (20.), Gasly-t például megelőzte a folyamatosan kirúgással ijesztgetett csapattársa, Jack Doohan.

    A Williamsek ellenben továbbra is jól szerepelnek, Sainz és Albon a 6. és a 7. rajtpozícióból várhatja a vasárnap magyar idő szerint 22 órakor kezdődő versenyt.

  • Wolff: Valaki pánikba esett a Red Bullnál

    Wolff: Valaki pánikba esett a Red Bullnál

    Ritkán látható ütközést hozott össze a Red Bull Miamiban a sprintfutamon: a bokszutcában Max Verstappent pont a kerékcserére érkező Kimi Antonelli útjába engedték ki, ami mindkettejük versenyét tönkretette.

    A két versenyző addig a 3-4. helyen haladt, a száraz pályás gumira váltáskor viszont a Red Bull kiengedésért felelős alkalmazottja hibázott, mert úgy adott zöld jelzést Verstappen felé, a Mercedest vélhetően semmiképp sem tudta volna elkerülni, ha a holland azonnal gázt ad és kikanyarodik. Christian Horner röviden annyit mondott, hogy emberi hiba történt, de Toto Wolff nem érti, egyáltalán hogyan hozhatták meg azt döntést, hogy zöldre állítsák a lámpát.

    „Meglepett a helyzetfelmérés teljes hiánya, mert még csak nem is volt a szituáció közel ahhoz, hogy biztonsági aggály nélkül történjen a kiengedés. Valaki pánikba esett” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.

    Verstappen időbüntetést kapott a csapat hibája miatt, így ő sem szerzett pontot, ahogy eredetileg Antonelli sem, akinek meg kellett ismételnie a bokszutcába behajtást egy körrel később. „Balszerencsés eset volt, nincs miért hibáztatni Maxot. Kiengedték, követte az utasítást. Amikor megláttam, próbáltam elkerülni az ütközést, mert a szerelők súlyos sérülést szenvedhettek volna tőle. Örülök, hogy nem lett baj” – mondta az olasz a sprintverseny után. Mások utólagos időbüntetése azonban visszahozta a pontszerzők közé Antonellit, aki 7. lett a végső értékelésben.

    Verstappen nemes egyszerűséggel kommentálta az ütközést az F1TV-n: szerinte  egyértelműen látszott, mi történt, és a zavar okát ki kell vizsgálni. Örült, hogy senki sem sérült meg, a kerékcsere időzítését rendben látta. „Talán kockáztathattunk volna többet, de egy sprinten, a 3. helyen állva nem muszáj ezt csinálnunk” – tette hozzá.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

  • Leclerc már a rajt előtt falnak ment, Norris szerencsével nyerte a piros zászlós sprintet

    Leclerc már a rajt előtt falnak ment, Norris szerencsével nyerte a piros zászlós sprintet

    Leszakadt az ég szombaton a Miami Nagydíj sprintversenye előtt, így fél óra késéssel kapta csak meg a tényleges rajtjelet a mezőny. Kimi Antonelli a startnál elveszítette a vezetést, majd a felszáradó pálya őrületet hozott, amiben Lewis Hamilton egy jó döntésből, a győztes Lando Norris pedig a számára jókor érkező biztonsági autóból profitált.

    Nagyjából egy órával a sprint kezdete előtt érkezett erős zuhatag a napfény városába, ami eláztatta a pályát, a csapadék pedig megszakításokkal a délután további részében is folytatódhat az előrejelzések szerint.

    A mezőny így esős sprintversenyre készülhetett Miami utcáin, s a versenyzők az esőgumis Carlos Sainz kivételével intermediate-eket választva érkeztek ki a rajtrácsra, aminek élére Andrea Kimi Antonelli állhatott fel. Charles Leclerc azonban már odáig sem jutott el: a kivezető köre során úszott meg Ferrarija a vízen, s autója jobb oldalával a korlátnak csapódott, ami károkat okozott az SF-25 felfüggesztésében és első vezetőszárnyában is – a monacói így már a rajton sem vehetett részt.

    A felvezető kör a biztonsági autó mögül indul, majd egy második kört is megkezdett a mezőny élén – ami már a 19 körre kiírt sprintverseny távjából vett el egyet. A pilóták a visszajelzéseik alapján még ilyen lassú tempó mellett is küzdöttek a pályán maradással, Oscar Piastri elmondása szerint sohasem tapasztalt még ilyen rossz körülményeket F1-es autóban, Max Verstappen pedig egy alkalommal hibázott is és a bukótérbe csúszott.

    Ekkor a versenyirányítás piros zászlós leállást rendelt el, a versenyzőket a bokszutcába rendelve vissza, ahol az autók a gyors sávba felsorakozva várták a hírt a következő lépésről. Ami egész hamar meg is érkezett, helyi idő szerint 12:28-kor a mezőny újra elindulhatott a pályára, ahol a kitisztult ég és az aszfalt gépekkel való takarítása nyomán jelentősen feljavultak a körülmények ekkorra. Immár mindenki intereket használt, de néhol már a későbbi slickekre váltás lehetősége is felmerült.

    Két további kört telt el a biztonsági autó mögött, majd állórajtot rendelt el a versenyirányítás a fennmaradt 16 versenykörre.

    A rajtot a második helyről induló Piastri jobban kapta el Antonellinél, az 1-es kanyarra riválisa mellé érkezett a belső ívre. Antonelli harcba szállt a vezetés megtartásáért, de ebből nem jöhetett ki jól, a külső íven lesodródott a bukótérbe, ennek nyomán pedig Norris és Verstappen is elment mellette, az olasz a negyedik helyre esett vissza.

    A vizes pályán nem kockáztattak a versenyzők, gondolva a későbbi, nagyobb téttel rendelkező időmérőre, de amint a pálya kellően felszáradt, és a 10. körben Yuki Tsunoda elsőként kihajtott slick gumikért, felbolydultak az események. Egyértelművé vált, hogy bár csak néhány kör van hátra, így is érdemes beiktatni a bokszkiállást a jobb köridőkért. A pontszerző helyeken állók közül a 6. helyen küszködő Hamilton nyitotta meg a sort, a McLaren viszont késlekedett, s mivel egy időben nem tudta kihívni az egymáshoz közel lévő két pilótáját, Norris hajtott ki utolsóként a bokszba.

    Sorjáztak az incidensek: Sainz falnak csapódott és bal hátsó kerekének elveszítésével a bokszba visszahajtva feladta a futamot, ahol pedig eközben Antonelli és Verstappen ütközött a kerékcserék során! A Red Bull volt figyelmetlen, az érkező Mercedes útjába engedték ki a hollandot. Verstappen első szárnya megsérült, Antonellit az ütközés megakadályozta abban, hogy beparkoljon a Mercedes bokszába, a történtekért pedig Verstappenre gyorsan kiróttak egy 10 másodperces büntetést.

    Négy kör volt még hátra, amikor Lawson kiforgatta Alonsót, a spanyol a falnak csúszott a 12-es kanyarban és alaposan összetörte az Aston Martint, ami szükségessé tette a biztonsági autó érkezését. Ez tökéletesen jött Norrisnak, aki éppen ekkor hajtott a bokszba, így időt nyert a pályán lassan haladó riválisaival szemben, s hiába ő reagált utolsóként a száradó pályára, mégis az élre állt vissza Piastri és a korai kiállásával sokat nyerő Hamilton elé.

    A hátralévő körök a biztonsági autó mögött teltek el, így a harmadik helyről rajtoló Norris nyerte a versenykörökben szegény, időtartamban hosszú, eseményekben pedig igencsak gazdag sprintversenyt, bezsebelve az érte járó nyolc pontot – kilencre csökkentve lemaradását a mögötte befutó Piastrival szemben a tabellán.

    Verstappen a büntetése miatt hiába futott be negyedikként, kiszorult a pontszerzők közül, ahol Albon, Russell, Stroll, Lawson és Bearman végzett így. Antonellinek második alkalommal is a bokszba kellett hajtania, hogy megejthesse a kerékcserét, így végül csak a 10. helyen ért célba, a sprint pole-jából indulva pontok nélkül zárta a szombat délutánt.

    Frissítés: Albon, Lawson és Bearman is ötmásodperces büntetést kapott a sprintfutam után (sorrendben az alábbi okokból: túl gyors tempó a biztonsági autós fázis során, ütközés Alonsóval, veszélyes bokszutcai kiengedés), így a végső sorrend ez lett a pontszerző helyeken: Norris, Piastri, Hamilton, Russell, Stroll, Tsunoda, Antonelli, Gasly.

    A nagydíj időmérő edzése közép-európai idő szerint 22 órakor kezdődik.

    A sprintverseny pontszerzői:

     

  • Egybehangzó vélemények: ezért lehetett előre tudni, hogy Hamilton szenvedni fog a Ferrarinál

    Egybehangzó vélemények: ezért lehetett előre tudni, hogy Hamilton szenvedni fog a Ferrarinál

    Lewis Hamilton év eleji küszködéséről beszélt az a két ember, akik más-más aspektusból talán a legjobban átérzik a helyzetét: a korábbi csapatfőnöke, Toto Wolff, és a vele azonos helyzetben lévő Carlos Sainz.

    A brit pilóta több önostorozó és beletörődést sugárzó interjún is túl van már annak nyomán, hogy gyenge eredményekkel kezdte ferraris korszakát: teljesítménye rendszerint elmarad csapattársa, Charles Leclerc mögött, és az első öt nagydíjon a dobogóhoz sem volt közel. Egyetlen kimagasló sikere a kínai hétvége sprintversenyének megnyerése volt, de ez egyelőre inkább anomáliának tűnik tőle. A szezon második sprintversenyes hétvégéjén, most Miamiban csak a 7. rajthelyet szerezte meg a rövid futamra, két tizeddel elmaradva Leclerc-től.

    Hamilton egyelőre nem képes összehangolódni Ferrarijával úgy, ahogy azt előző csapatánál a Mercedeseivel tette. Toto Wolff, korábbi főnöke azonban elég jól ismeri őt ahhoz, hogy tudja, még nem kell temetni a brit karrierjét.

    „Már láttuk őt varázsolni a sanghaji sprintversenyen, ahol dominált. Ennek a varázslásnak a képességét nem lehet az egyik versenyről a másikra elveszíteni. Hiszem, hogy még mindig ott van benne. Semmi kétségem afelől, hogy ha minden összeáll számára, és megtalálja az összhangot az autóval, újra ragyogni fog” – fogalmazott Miamiban az osztrák.

    Korábbi csapattársa szerint nem is olyan nehéz megszokni a Ferrari-motort, mint Hamilton mondja

    „Ugyanakkor nem meglepő, hogy most még akadályokkal szembesül. 12 éven át velünk volt, a mi munkamódszereink szerint élt. Most bekerült a Ferrarihoz, ahol a csapattársa már régóta ott van, és aki a legjobbak közül való. Olyan fejlődési úton jár, amit egyetlen versenyző sem kerülhet el, amikor újan érkezik egy élcsapathoz.”

    „El akarom kerülni a hangzatos címeket: továbbra is jó barátok vagyunk Lewisszal. Még mindig sok időt töltök vele, találkozunk, együtt utazunk. Tavaly csak annyi történt, mintha sorozatban 12 évet nyaraltunk volna a legjobb barátunkkal, és egy ponton azért mégis felmerül, hogy mi lenne, ha legközelebb már valami mást csinálnánk.”

    Sainz pedig azért érzi át Hamilton helyzetét, mert nagyon hasonló cipőben jár: a brit a spanyol helyére érkezett idénre a Ferrarihoz, maga Sainz pedig a Williamsnél talált új otthonra, ahol egyelőre szintén küszködik az autóhoz való alkalmazkodással és csapattársa, Alexander Albon legyőzésével. Időmérőn Szahírban, versenyen pedig legutóbb, Dzsiddában tudott először a negyedik szezon óta a Williamsnél lévő thai pilóta előtt végezni.

    „Egyáltalán nem vagyok meglepve – mondta Sainz, amikor Hamilton nehézségeiről kérdezték. – Erre számítottam magamtól, és erre számítottam tőle is. Hiszen a csapattársaink, Alex és Charles kívül-belül ismerik a csapatot, és már képesek kihozni az autóból a maximális teljesítményt. Mi legfeljebb ugyanúgy, esetleg egy kicsivel jobban szerepelhetünk náluk, de az egyszerűen nem lehetséges, hogy azonnal két-három tizeddel gyorsabbak legyünk.”

    „Amikor egy új csapathoz érkezünk, mindenki azt várja tőlünk, és mi is magunktól, hogy azonnal a csapattárs szintjén legyünk, de tudjuk, hogy ez időbe fog telni. Ők sokkal többet tudnak nálunk. Végig kell mennünk egy folyamaton, és persze ez minél gyorsabban lezajlik, annál jobb.”

    Hamilton vezette évekig tévútra a Mercedest, ahol megváltásként jött a távozása?

  • Két F1-es versenyző visszatérését is terjesztik, a csapatok nem győznek cáfolni

    Két F1-es versenyző visszatérését is terjesztik, a csapatok nem győznek cáfolni

    Az elmúlt napoknak volt egy-egy olyan pillanata, amikor elég egyértelműnek tűnő hírek, sejtetések érkeztek arról, hogy hamarosan ismét az F1-es mezőnyben láthatunk két, a tavalyi év végén ülését vesztett népszerű pilótát. A csapatfőnökök érkeztek tűzoltásra a futótűzként terjedő hírekhez.

    Jack Doohan Alpine-nál való maradási esélyeinek ingadozása már a szezonkezdet előtt kezdte a komédia határait súrolni, a héten pedig további olajat öntött a tűzre a helyére pályázó Franco Colapinto egyik szponzora vezérigazgatójának tévés interjúja, aki amikor már azt hitte, nincs adásban, Imolát, vagyis a két hét múlva soron következő F1-es nagydíjat nevezte meg az argentin pilóta visszatérésének állomásaként.

    Bekapcsolva maradt mikrofon buktatta le, mikor jön az idei F1-es szezon első pilótakirúgása?

    Ennek híre végigfutott az F1-es nyilvánosságon, így Miamiban az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján az Alpine csapatfőnöke, Oliver Oakes újabb cáfolatra kényszerült.

    „Jelen állás szerint Jack a versenyzőnk Pierre [Gasly] csapattársaként. Azt hiszem, ezzel kapcsolatban elég egyértelműek voltunk. Nyilván folyamatosan értékelünk, de most ez a helyzet.”

    „Én is láttam, ahogy mindenki más is. Egy argentin szponzor a kamerán kívül elmonda a nézeteit arról, szerinte mikor ülhet autóba Franco. Biztos vagyok benne, hogy nagyon sokan vannak Argentínában, akik szeretnék, hogy ez már most vasárnap megtörténjen. Szerintem nagyon tisztán megfogalmaztuk a csapat részéről, hogy mindez csak kívülről érkező zaj, Jacknek pedig csak folytatnia kell az eddigi szép munkát. Persze ezek a találgatások valamennyire természetesek ebben a sportban.”

    Pérez máris aláírt volna?

    A Miamiban szárnyra kapó másik pilótahíresztelés a Red Bullnál tavaly év végén gyenge formája miatt állását veszített Sergio Pérezzel kapcsolatos, aki több forrás szerint is Miamiban tartózkodik a héten, feltehetően annak ürügyén, hogy a Cadillackel egyeztessen a mezőnybe jövőre érkező új amerikai csapat egyik pilótaüléséről. Pénteken már olyan hírek is szárnyra kaptak a közösségi médiában, miszerint Pérez máris aláírt volna velük 2026-ra, ezt a híresztelést azonban a Cadillac csapatfőnöke, Graeme Lowdon zárta rövidre a The Race-nek nyilatkozva.

    „Lenyűgöző minden nap olvasni egy cikket arról, hogy leigazoltunk valakit, vagy hogy éppen ki áll a listánk elején. Nem létezik ilyen dolog” – szögezte le Lowdon.

    „Abban a helyzetben vagyunk, hogy számos ember szeretne csatlakozni a csapatunkhoz. Nekünk pedig a megfelelő személyeket kell kiválasztanunk. A képességek alapján fogunk választani, de a képességek nem csak azt jelentik, hogy ki tudja megfutni a legjobb köridőt, hanem azt is, hogy összességében ki illik a legjobban a csapatunkba. Vannak olyan embereink, akik nagyon jól átlátják, mi kell ahhoz, hogy egy versenyző igazán jól működjön.”

    Hogy elsősorban kik jöhetnek számításba a Cadillac versenyzői üléseire, arról az alábbi cikkünkben írtunk:

    Kirúgott versenyzők nagy esélye Miamiban: Pérez érkezik, Schumacher reménykedhet