Kategória: Formula 1

  • Jelentős sikert ünnepelhetnek az F1-es versenyzők az FIA elleni harcban

    Jelentős sikert ünnepelhetnek az F1-es versenyzők az FIA elleni harcban

    Győzni látszik a józan ész: noha a káromkodások továbbra sem feltétlenül maradnak következmények nélkül az FIA által felügyelt versenysorozatokban, így az F1-ben is, számottevően enyhítettek a kiszabható büntetési tételeken.

    A téma tavaly szeptember óta van terítéken, amikor Max Verstappen egy sajtótájékoztatón egyáltalán nem sértő szándékkal kimondott néhány csúnya szót, és ezért pénzbírságra és „közmunkára” ítélték. Az F1-es versenyzők háborogtak a túlkapás miatt, és kérték az FIA-t, hogy ne legyenek ennyire szigorúak a továbbiakban, ne akarják bármi áron büntetni őket az adrenalin hevében elhangzó indulatos kifejezések miatt.

    Mohammed Ben Sulayem FIA-elnök nemrég jelezte, „fontolóra veszi” a szabályozás említett részének, a Nemzetközi Sportkódex B függelékének módosítását, és úgy tűnik, meg is tette, mivel a szövetség szerdán változásokat jelentett be.

    Ebben az szerepel, hogy az alapbüntetést 10 ezer euróról 5 ezerre csökkentették, ahogy ennek szorzóit is, továbbá a sportfelügyelők megkegyelmezhetnek annak, akit először büntetnének, az illető büntetését felfüggesztenék. Emellett az ítélkezésnél megkülönböztetik a különböző szituációkat a körülmények szempontjából, amikor az esetleges káromkodás történt, és a versenyautóban elhangzó kevésbé durva szidalmak miatt várhatóan nem kell büntetésektől tartania senkinek sem. A „kontrollált körülmények között”, például sajtótájékoztatókon használt csúnya nyelvezet viszont továbbra is retorziót vonhat maga után.

    Ugyanakkor egy másik módosítással keményebb retorziók alkalmazását engedélyezték azon versenyzők ellen, akik az FIA tisztviselőit sértik meg: ez esetekben pénzbírság helyett rajtbüntetés jár. Ilyesmit kaphatott volna például Sebastian Vettel a 2016-os Mexikói Nagydíj után, amikor a rádióban őrjöngve küldte melegebb éghajlatra az akkori versenyigazgatót, Charlie Whitingot.

    Elkészült a mesterterv, amivel Ben Sulayem kizárhatja Sainzt az elnöki versenyből

  • Magányos élettel és kijózanító napokkal ecsetelték az F1-es pilóták nehézségeit

    Magányos élettel és kijózanító napokkal ecsetelték az F1-es pilóták nehézségeit

    Lehet, hogy nem mindegyik F1-es pilóta szembesül ilyen tünetekkel a karrierje miatt, de az egyikük vallott az autóversenyzői hivatás árnyoldalairól.

    George Russell az, akit egy interjúban a kezdetekről faggattak, és a Mercedes versenyzője kiemelte, hogy nagyon hálás az édesapjának, Stephen-nek, aki egyébként bab- és borsótermesztéssel vált sikeres üzletemberré. Mint elmondta, nemes gesztussal viszonozta felé ezt az áldozatot.

    „Eladta a vállalkozását 2012-ben, hogy finanszírozni tudja a versenyzésem. Mifelénk az apám kivételesen sikeres embernek számított  – nyilatkozta a Daily Mail-nek. – Olyan világban élünk, amelyben milliárdosok felfoghatatlan vagyonnal rendelkeznek. Nagyon boldog életet éltünk volna, ha apám nem teszi meg ezt [a vállalkozása eladását]. Mára mindent visszafizettem neki, amit rám költött.”

    „Világossá tettem neki, hogy amint lesz elég pénzem, mindent vissza akarok fizetni. Ez körülbelül 1,5 millió fontot jelentett.” Ez a jelenlegi árfolyamon körülbelül 720 millió forintot jelent. A világbajnokságban 2019-ben debütáló Russell jelenlegi fizetését a Mercedesnél évi 15 millió dollárra becsülik, vagyis bőven volt miből visszaadnia, bár nyilván ha most lenne az F1-be törekvő fiatal, nem 1,5 millió fontot, hanem jóval magasabb összeget emésztene fel a karrierjének építése.

    „Sajnos nekem is van” – így válnak púpossá a versenyzők az F1-es autóban

    „Azt látom, hogy azoknak a kölyköknek, akik ezüstkanállal a szájukban születtek, nincs olyan munkamoráljuk, mint akik fiatal koruktól fegyelmezettséget kell követni. Vajon apám szeretné, hogy a hat-nyolc év helyett, amíg építettem a karrierem, szorosabb kapcsolat alakult volna ki közöttünk? Talán, de azok az évek készítettek fel az életre.”

    Russell emellett vallott arról is, hogy bizony az ő részéről is áldozatokat követelt, illetve követel a mai napig a választott útja. „13 évesen eljöttem az iskolából, és hogy őszinte legyek, nagyon kevés barátom van. Magányos tud lenni ez az élet, mert különböző szállodákba, országokba, időzónákba, éghajlati viszonyok közé látogatok – közölte. – A hétfők érzelmi másnaposságot jelentenek a versenyek után, a jó és a rossz eredmény után is kijózanítanak. Általában padelezem, hogy kitisztítsam a gondolataim, nem pedig a közösségi médiafelületeket görgetem.”

    „Szerencsés vagyok, hogy mellettem áll Carmen [a barátnőm]. Érzelmileg támogat az ingatag világunkban. Az eddigi életemen semmit sem változtatnék.”

    Baja van Hamiltonnak? Megint furcsán cselekedett

  • Newey megmagyarázta a furcsa pozícióját

    Newey megmagyarázta a furcsa pozícióját

    Az Aston Martin közzétette az első hivatalos interjúját Adrian Newey-val a munkába állása után, akitől azt várják, hogy győzelemre vezeti őket, ahogy korábban a Williamsszel, a McLarennel és a Red Bull-lal tette.

    Az F1 legendás mérnöke frissen állt munkába náluk, miután tavaly úgy döntött, közel két évtized után elhagyja a Red Bullt. Newey teljes mértékben a 2026-os autóra koncentrál, a munkájának hatásait leghamarabb csak jövőre szűrhetjük le az új szabályrendszerhez készített kocsival – elmondása szerint az idei modellről csak ebédszünetben váltott néhányszor szót azzal a kevés kollégájával, akik még azzal foglalkoznak.

    Az interjú azzal indul, hogy a szakembert megkérdezik a tisztségének hivatalos megnevezéséről, ami a magyarra értelmesen nehezen lefordítható „Managing Technical Partner”: valami olyasmit takar, hogy az ügyvezetés műszaki részének vezetője. Newey az előző csapatainál az F1-ben megszokott „technikai igazgató” és „tanácsadó” pozíciókat töltötte be, az említett (a céltalan vállalati fogalomgyárak termékének tűnő) tisztség viszont először jelenik meg a sportágban, legalábbis nyelvezetileg.

    „Amikor Lawrence Stroll-lal beszéltünk, ő javasolta ezt. Nagyon kedvesen megbízik bennem, hogy a partnere leszek, fejlesztem a csapat technikai oldalát és az itteni képességeket” – magyarázta Newey, aki ugyanakkor emberközpontú véleményeket is kifejtett a csapat tervezett működésével kapcsolatban.

    Newey idejének pazarlását kockáztathatja a botrányosan gyenge Aston Martin

    „Egy új csapathoz érkezve mindig nehéz elképzelni, mi vár ránk. Minden korábbi ilyen alkalommal mást tapasztaltam. Elmondhatom, hogy itt mindenki nagy szeretettel üdvözölt, ez nem mindenhol volt így – mondta. – A csapat létszáma jelentősen bővült rövid idő alatt, kiválóak a létesítményeink, az emberek lelkesek, és az a feladatunk, hogy minden zökkenőmentese működjön. Az F1 az emberekről szól, ők viszik előrébb a dolgokat, hiába van jelen sok technológia.”

    Fontos megteremteni a hitet, hogy megvannak bennünk a képességek a sikerhez. Nem vagyok pompomlány, és nem is vagyok olyan, mint egy amerikaifoci-edző, aki kiáll egy szobába lelkesítő beszédet tartani. Mindenkivel együtt fogok dolgozni és együtt fogunk fejlődni.

    Utalást tett a Red Bull elavult szélcsatornájára is, azzal példálózva, hogy az infrastruktúra ezen hiányosságát ellensúlyozni tudták a megfelelő szakértelemmel, így is fényes sikereket tudtak elérni. 2022-höz hasonlóan először sok kötöttséget látott a 2026-ra vonatkozó előírásokban is, de jobban elmélyedve bennük meglátta, hogy bőven van mozgástér, ezért arra számít, hogy megint különböző irányokban indulnak majd el a csapatok, ami különböző kinézetű autókat eredményezhet.

    Newey elárulta, hogy először Monacóban jelenhet meg csapatánál nagydíjon, eddig ugyanis még egyikre sem utazott el velük.

    Ilyen előzmények után Brawn GP-i tett lesz, ha Alonso jövőre bajnokautót kap

  • Baja van Hamiltonnak? Megint furcsán cselekedett

    Baja van Hamiltonnak? Megint furcsán cselekedett

    Lewis Hamilton Instagram-csatornáján hirtelen eltűnt minden elem a bekövetett oldalak közül.

    A 40 éves brit versenyző korábban kétszer már csinált ilyet: 2019-ben és 2021-ben szintén „kikövetett” mindenkit az Instagramon, és utóbbi oka teljesen egyértelmű volt, hiszen azt a botránnyal végződő szezonzáró után tette, ekképp üzente meg burkoltan a nyilvánosság felé, hogy tiltakozik az események miatt és nyugalomra vágyik.

    Hogy most mi motiválta a követések leállítására, rejtély, az viszont közismert, hogy a ferraris bemutatkozása nem sikerült jól, a kínai sprintfutamon a pole pozícióját és a győzelmét leszámítva kevés sikerélmény jutott neki. Ő maga mondott olyat is, hogy szerinte egész évben szenvedés vár rá.

    Hamiltonnak időnként vannak hangulatingadozásai, ezekről is be szokott számolni a közösségi médiában, lehet, hogy most is egy hasonló fázisban döntött az általános „kikövetés” mellett.

    Hamilton gonosz csellel tett róla, hogy Leclerc elveszítse az „ivós” játékot (videó)

  • „Sajnos nekem is van” – így válnak púpossá a versenyzők az F1-es autóban

    „Sajnos nekem is van” – így válnak púpossá a versenyzők az F1-es autóban

    Esteban Ocon érdekes betekintést nyújtott abba, hogyan deformálja egyes versenyzők testét a Forma–1-es autók vezetése, a jelenséget a szakma „sötét oldalának” nevezi.

    Az közismert, hogy a F1-es versenyzőknek nincs igazán mozgásterük a pilótafülkében. Ennek egyik oka az autók karcsúsítása, ami a légellenállás és a tömeg szempontjából is előnyös, ugyanakkor a versenyzők is koncentráltabban tudnak vezetni, ha belesimulnak az autójukba, nem csúszkál a testük a nagy sebesség mellett őket érő erőhatások mellett. A tökéletes üléspozíció megtalálásához minden versenyzőnek a saját testéhez igazítja az ülése formáját a csapata.

    Ocon egy a YouTube-on közzétett, a mindennapi életébe betekintést nyújtó videóban tért ki arra, hogy milyen károsodással is jár a teste számára ez a szűkös üléspozíció, miután az edzéséről készült felvételeken láthatóvá vált a nézők számára is, hogy egy különös púp van a lapockái környékén.

    „Talán eltűnődtetek azon, mi ez a kis púp itt a hátamon – tért ki erre a kevéssé ismert jelenségre a Haas francia versenyzője. – Nem izom, hanem annak a következménye, hogy évek óta versenyautóban ülök. Mivel vékony vagyok, eléggé kilátszanak a csontjaim, emiatt a testem próbált tenni valamit azért, hogy megvédje a csontot – így egy kis púpszerű bőrt alakított ki körülötte. Néhány versenyzőnek van ilyen, és sajnos én is közéjük tartozok. Nem fáj, tényleg csak annyi a funkciója, hogy megvédjen. Amikor kanyarodok, kissé kicsúcsosodik, egyébként pedig az ülésen pihen. A másik oldalon is kialakult. Szóval ez a sötét oldala annak, ha az ember ilyen sokat vezet egy Forma–1-es autót. Nem valami szép, de együtt élek vele.”

    A most 28 éves Ocon a formaautós karrierjét 2012-ben kezdte, az F1-ben pedig 2016-ban debütált, s egy év kihagyással azóta állandó tagja a mezőnynek.

    „Sohasem láttam még ilyet” – a Mercedesnél is gyorsabban fejlesztene a mezőny legkisebb csapata?

  • Elkészült a mesterterv, amivel Ben Sulayem kizárhatja Sainzt az elnöki versenyből

    Elkészült a mesterterv, amivel Ben Sulayem kizárhatja Sainzt az elnöki versenyből

    A BBC birtokába jutott dokumentum szerint Mohammed Ben Sulayem úgy készül módosítani az FIA szervezeti alapszabályait, hogy az még több hatalmat koncentráljon a kezébe az idei elnökválasztás előtt, s akár el is lehetetlenítse idősebb Carlos Sainz számára, hogy elinduljon vele szemben kihívóként.

    A kétszeres ralivilágbajnok Sainz nemrég beszélt arról, hogy fontolóra vette az FIA elnöki tisztségéért való indulást, szeretne ugyanis visszaadni az autósportnak valamit abból, amit sok évtizedes karrierje során kapott tőle. Hivatalosan még nem szállt be a ringbe, jelenleg 11 fős csapatának összeállításán dolgozik és támogatottságának felmérését végzi. Alábbi cikkünkben írtunk arról, hogy mennyire összetett feladat egyáltalán összerakni egy ilyen pályázatot, pláne nyerni egy regnáló elnök ellen.

    Brutálisan nehéz dolga lesz Sainznak, ha le akarja győzni az FIA elnökét

    Erős a gyanú azonban, hogy Ben Sulayem még több akadályt igyekszik görgetni a lehetséges kihívók elé, az egyik tervezett új szabály pedig úgy hangzik, mintha azt kifejezetten Sainz lehetséges kizárásának céljával fogalmazták volna meg…

    Az elnök módosításokat javasolt az FIA alapszabályában, amiről az elnökség az FIA júniusi közgyűlésén szavaz majd – a BBC-hez pedig eljutott egy bizalmas dokumentum, ami ezeket a javaslatokat tartalmazza.

    A legellentmondásosabb pont, hogy bekerülne az elnökválasztási szabályzatba egy olyan rész, amely kimondja, „az elnöki listán szereplő jelöltek választáson való indulásának feltétele, hogy a nyilvántartásukban ne szerepeljen semmi, ami kétségbe vonná szakmai integritásukat”. Ez pedig párosítva az FIA etikai kódexével, ami kimondja, hogy az FIA tagjai esetében „semmilyen érdekellentét nem állhat fenn”, a BBC informátorai szerint egy Sainz ellen írt szabályként értelmezhető, akit így akár ki is zárhatnak az indulók közül annak okán, hogy fia, az F1-ben versenyző ifjabb Carlos Sainz révén máris lehet ilyen érdekellentétre és az integritás megsértésére hivatkozni. Ráadásul a jelölteket az FIA választási bizottsága fogadja el, amiben Ben Sulayem tavalyi alapszabálymódosításának nyomán már neki és bizalmasainak van döntési jogkörük.

    Tovább nehezítené bármilyen ellenfél felállását egy másik módosítás, amely szerint már nem 21, hanem 49 nappal az elnökválasztás előtt zárul a határidő, legkésőbb ekkorra be kell nyújtani a nevezést az új elnökség tervezett 11 tagjának nevével. Ez nyilvánvalóan csökkenti a kihívó felkészülési idejét. Az indoklás szerint a bizottságnak eddig túl kevés ideje volt arra, hogy ellenőrizze a teljes csapat hátterét, a BBC-nek megszólaló kritikusok szerint viszont a hosszabb gondolkodási idő arra is jó lehet, hogy könnyebben találjanak valamilyen okot, ami alapján ki lehet zárni a jelöltet.

    Még egy szabályváltoztatási javaslat az FIA törvényhozó szerve, a Motorsport Világtanács összetételének kritériumait fogalmazná át, a gyanú szerint azért, hogy könnyebben helyezhessen el benne hozzá lojális embereket.

    A BBC-nek nyilatkozó, egy a neve elhallgatását kérő kritikus azt mondta, „nagyon okos szövegezéssel” lettek megírva az új szabályjavaslatok. Egy másik szerint „a legtöbb előterjesztés a hatalom megszilárdítását célozza, s próbálja kiiktatni az FIA működését kontrolláló fékeket és ellensúlyokat”.

    Az FIA elnökválasztását idén december 12-én tartják Taskentben.

    Ha idősebb Sainz elindul az FIA elnöki posztjáért, annak a fiával való viszonya látja a kárát

  • Bicskanyitogató előnyt jósol Piastrinak a korábbi világbajnok, amiből szerinte Hamilton is profitált

    Bicskanyitogató előnyt jósol Piastrinak a korábbi világbajnok, amiből szerinte Hamilton is profitált

    Jacques Villeneuve érdekes véleményt fogalmazott meg Oscar Piastriról, ami ha bebizonyosodna, az elég sok vitát fog generálni.

    A harmadik F1-es szezonjában Piastri a világbajnoki diadalt tűzte ki célnak, és érezhetően nem a levegőbe beszélt, hiszen már négy nagydíjon nyert és vezeti a tabellát. Akik Max Verstappen helyett új arcot szeretnének látni a sportág trónján, bizonyára örömmel figyelik a McLaren pilótájának teljesítményét, és a Forma–1 1997-es világbajnoka, Jacques Villeneuve arra célzogatott, hogy az FIA felügyelői testülete akaratlanul is ebbe a körbe tartozhat.

    „Imádják Piastrit, ő most az aranyifjú. Ha galiba történik, nem adnak neki olyan könnyen büntetést, mint például Max Verstappennek. Ez is nagy segítség neki a bajnokságban” – mondta a Vision4Sport nevű fogadóirodának.

    „Lewis Hamilton és Nico Rosberg bajnoki küzdelmére emlékeztet a helyzet. Ugyanazért a manőverért Nico büntetést kapott, Lewis meg nem. Az emberi természet velejárója az enyhe elfogultság, és Piastri ennek a jó oldalán helyezkedik el.”

    Az adat, ami szerint Piastri máris a legdominánsabb McLaren-pilóták közé emelkedett

    Hogy van-e bármi alapja az elfogultságra vonatkozó gyanújának, azt egyelőre nem lehet alátámasztani, mert Piastri még nem okozott vitatott szituációba idén a saját manőveréből kifolyólag – a szaúdi rajtnál Verstappent kicsit kifelé szorította, de egyáltalán nem hajmeresztően, és pont a holland kapott büntetést amiatt, hogy a pályát levágva szerezte meg az 1. helyet, hiába reklamált leszorítást. Az kétségtelen, hogy a változatosság gyönyörködtet, de az F1 vezetése nyilván nem kockáztatná meg, hogy ilyen módszerekkel belenyúljon a csata alakulásába.

    Villeneuve szerint ugyanakkor a legerősebb autót hadrendbe állító McLarennél sem Piastri a legfőbb favorit a végső diadalra. „Azt gondolom, még mindig Lando Norrisnál van némi előny a bajnoki küzdelemben, ha összeszedi magát mentálisan. A következő két-három futam árulkodó lesz ebből a szempontból. Oscar Piastri már Lando szintjén áll, nem fog gyengülni” – mondta.

    „Úgy néz ki, rá nem hat a nyomás, és kiváló mentora van Mark Webber személyében. Oscar támaszkodhat rá. Nem mondom, hogy olyan neki, mintha az apja lenne, de jó harmónia van közöttük, és ez óriási segítség.”

    Ha nem viselkednek, az egy év után kirúgott Alonso sorsára juthatnak a McLaren pilótái?

  • Ha nem megy a támadás, jöhet a másolás: most így próbálja befogni a McLarent a Red Bull

    Ha nem megy a támadás, jöhet a másolás: most így próbálja befogni a McLarent a Red Bull

    Miután úgy tűnik, a Red Bull lyukra futott a McLaren azon meggyanúsításával, miszerint illegális módon hűtené a gumijait, most leutánozni próbálhatja, amit a wokingi istálló valójában csinál az abroncsok teljesítményének növeléséért.

    A Miami Nagydíj hétvégéjén került ismét reflektorfénybe az az először tavaly ősszel felmerült vád, hogy a McLaren szabálytalan módon, a gumikba való víz befecskendezésével tartja azokat mindenki másnál hosszabb ideig üzemi hőfokon – amire a csapat egy a tévéközvetítésben elrejtett poénnal reagált. A versenyhétvége után kiderült, a Red Bull ezúttal egy másik vizsgálati kérelmet nyújtott be az FIA-hoz, azt gyanítva, hogy a hátsó fékdobok gumi felőli részét hűti cselesen a McLaren, de a szövetség ezen a területen sem talált semmi szabálytalant a wokingi autókon.

    Az őket ért folyamatos támadások nyomán Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója még egy olyan szabálymódosítási ötlettel is előállt, amely megfékezné a csapatok egymás felé intézett alaptalan vádaskodásait:

    A McLaren az F1-es szólásszabadságot korlátozná a Red Bull miatt, de az FIA elnöke vadabb ötletet lobogtat

    A McLaren a csapattól régen látott fölénnyel szerzett kettős győzelmet Miamiban, s miután semmiféle trükközést nem tudtak rájuk bizonyítani, a racingnews365 értesülései szerint a Red Bull immár elkötelezte magát amellett, hogy a következő fejlesztési csomaggal megpróbálja leutánozni a McLaren hátsó fékdobjainak kialakítását.

    Paul Monaghan, a Red Bull főmérnöke ugyanakkor hozzátette, nem számít arra, hogy egyetlen új megoldás implementálásával máris visszaszállhatnának a bajnoki küzdelembe Max Verstappennel.

    „Minél többet csúszkálunk, annál jobban elmelegednek a gumijaink. Tettünk néhány lépést ennek érdekében, amelyek ugyan nem láthatóak, de alapvető fontosságúak. Nem egy Harry Potter-féle megoldásról van szó, szóval nem fogunk varázsütésre az élre ugrani, de alázatos mérnöki munkával, nagytudású emberek segítségével fokozatosan közelítünk” – fogalmazott Monaghan.

    Elkezdhetünk felkészülni a Verstappen nélküli Forma–1-re?

  • A frászt hozták Leclerc-re, amikor közölték vele, nem lesz a Ferrari versenyzője

    A frászt hozták Leclerc-re, amikor közölték vele, nem lesz a Ferrari versenyzője

    Az F1-es mezőny tagjai felidézték, milyen körülmények között tudták meg, hogy megkapták első versenyzői szerződésüket a királykategóriában. Többeknek a torkukban dobogott a szíve, Oscar Piastri még ma sem nagyon akar róla beszélni, Fernando Alonso pedig nem is tud, számára ugyanis már egyáltalán nem élénk emlék a 2001-es debütálás.

    A versenyzőknek az F1 YouTube-csatornájára felkerült videóban kellett mesélniük első szerződésük élményeiről.

    Zárójelben a versenyző debütálásának éve és első csapata.

    Lewis Hamilton (2007, McLaren)

    „Apámmal elmentünk Ron Dennis házába. Ő és Martin Whitmarsh a nappaliban ültek, és közölték velem, hogy enyém az ülés.”

    Charles Leclerc (2018, Sauber)

    „Eléggé lépcsőzetesen történt, hogy eljutottam a Forma–1-be, szóval egy idő után már láttam, hogy közeleg a pillanat. Arra a napra viszont sokkal élénkebben emlékszek, amikor megtudtam, hogy a Ferrari versenyzője leszek. Maurizio Arrivabene [a Ferrari akkori csapatfőnöke] hívott fel, és az első fél percben úgy beszélt, mintha nem engem választott volna a Ferrari. Elég csalódott voltam, de végül is még csak a második évemre készültem, szóval érthető lett volna. Aztán egyszer csak bejelentette, hogy mégis engem választottak. Nagyon jól emlékszem a pillanatra, mert épp a barátaimmal voltam, és azonnal beleugrottam a vízbe.”

    Oscar Piastri (2023, McLaren)

    Piastrié az utóbbi idők legzavarosabb szerződtetése, 2022-ben ugyanis először az Alpine jelentette be őt következő évi versenyzőjeként, amit az ausztrál nem sokkal utána egy elhíresült üzenetben cáfolt, s végül a McLaren pilótája lett. Annak felfedését most is óvatosan kerülte, hogy melyik csapattal történt az első valódi megállapodás.

    „Nos, ez egy egyszerűen megválaszolható kérdésnek tűnik, de számomra nem az. Az első F1-es szerződésemet egy parkolóban írtam alá az Egyesült Királyságban. És ennyi volt. Az autójuk hátsó ülésén írtam alá a semmi közepén.”

    George Russell (2019, Williams)

    „Pontosan emlékszem a napra. 2018-ban a szocsi hétvége vasárnap reggelén történt. A menedzserem hívott fel azzal, hogy Claire Williams beszélni akar velem, és szerinte jó hírei vannak.”

    Lando Norris (2019, McLaren)

    „A Forma-2-es monzai futam után történt, amelyen jót csatáztunk George-dzsal. De már nem is emlékszem, hogy Zak [Brown] vagy a menedzserem közölte-e velem a hírt.”

    Nico Hülkenberg (2010, Williams)

    „Sir Frank Williams személyesen mondta meg nekem 2009-ben. Akkoriban sok időt töltöttem a gyárban és behívatott az irodájába. Elég idegesen mentem fel hozzá, mert nem tudtam, hogy mi fog történni, és senki nem is akarta megmondani.”

    AI turbózott fel egy F1-es futamot a sportág különleges napjára (videó)

    Esteban Ocon (2016, Manor)

    „A menedzserem hívott azzal, hogy el kellene ugranom egy üléstesztre a Manor gyárába, Banburybe. Később elmentünk vacsorázni, és egyszer csak megláttam magamat a hírekben, ami nagyon furcsa volt.”

    Fernando Alonso (2001, Minardi)

    „Én nem emlékszek. Egyáltalán nem olyan simán zajlott, ahogy ma történne. A Minardival debütáltam, de nem is voltak biztosak benne, hogy el tudunk utazni Ausztráliába az első versenyre. Nem vettünk részt a téli teszteken, szimulátorok még nem léteztek, szóval egyáltalán nem volt egyértelmű.”

    Max Verstappen (2015, Toro Rosso)

    „Elmentem Ausztriába és aláírtam a szerződést. Persze örültem, de tudtam, hogy ez még csak a kezdet, és már a felkészülésen járt az eszem, mert mindennek jól kellett mennie.”

    Pierre Gasly (2017, Toro Rosso)

    „Sepangba repültem, mert a Red Bull és a Toro Rosso tartalékversenyzője voltam. Helmut [Marko] felhívott, és közölte, hogy van három napom felkészülni, mert ezen a hétvégén rajthoz fogok állni az első F1-es versenyemen.”

    Carlos Sainz (2015, Toro Rosso)

    „Abu-Dzabiban voltam, a Red Bull autóját vezettem a szezonvégi teszten. Apám a hotelben várt, és szólt, hogy menjek fel hozzá, mert mondania kell valami fontosat. Nagyon aggódtam, mert akkoriban még nem tudtuk, hogy össze fog-e egyáltalán jönni az F1, rengeteg feszültség volt bennem. Kinyitotta az ajtót és közölte, hogy a következő évben Forma–1-es versenyző leszek. Megölelt és ünnepeltünk.”

    Csecsemők életét mentik meg a Ferrari módszerei

     

  • AI turbózott fel egy F1-es futamot a sportág különleges napjára (videó)

    AI turbózott fel egy F1-es futamot a sportág különleges napjára (videó)

    Ünnepel a Forma–1: ma van 75 éve, hogy 1950. május 13-án a Brit Nagydíjjal elstartolt a világbajnoki sorozat. A bajnokság több különlegességgel is készült az évfordulóra.

    Az első F1-es világbajnoki futam körülményeit és történéseit alábbi cikkünkben idézzük fel, de maga a bajnokság is meglepetésekkel rukkolt elő a nagy napon – nem csoda, hiszen az idei szezon felvezetése egyébként is a 75. évfordulóra lett felfűzve, ennek apropóján rendeztek az év elején most először közös csapatbemutató eseményt is Londonban.

    75 éve indult útjára a Forma–1 Ferrari nélkül, de királyi családdal, míg egy nyúl sajnos meghalt

    Az F1 most sajtóközleményben tudatja, hogy szakértők fáradságos munkájával elkészítette a legelső, 1950-es silverstone-i futam összefoglalójának színes változatát. A korabeli felvételek persze még fekete-fehérben készülhettek az akkori videótechnika korlátai miatt, most azonban a mesterséges intelligencia segítségével, néhol pedig elektronikusan, de kézileg színezve életre hívták a valós színeket 1950-ből.

    A háromperces, színes összefoglaló a Giuseppe Farina és az Alfa Romeo győzelmét hozó versenyről ide kattintva nézhető meg.

    Emellett 24 órás közvetítést is indított az F1 YouTube-csatornája, amelyen korábbi klasszikus futamok ismétlését játssza – köztük olyan, a sport folklórjába beépülteket, mint a 2008-as Brazil Nagydíj vagy a 2011-es Kanadai Nagydíj. A versenyek listája alább:

    És itt egy másik videó is, amely azt igyekszik bizonyítani, hogy ez a 75 év egy szempillantás alatt eltelt.

    Az eddigi 1131 az F1-es világbajnoki pontversenybe beleszámító futam alatt 787 versenyző rajtolt el legalább egy versenyen, közülük 34 világbajnok, 115 futamgyőztes, 107 pole-pozíciós és 216 dobogós került ki idáig. Az eddigi versenyek teljes távja 363 956 km volt, amivel már megtette a sorozat a Holdig vezető távolság 95%-át.

    Fotó: F1