Kategória: Formula 1

  • A McLaren szerint véget ért a monacói luxizás, millió módon bukhatják el a győzelmet a pole-ból

    A McLaren szerint véget ért a monacói luxizás, millió módon bukhatják el a győzelmet a pole-ból

    Idén már koránt sem lesz sétakocsikázás behúzni a győzelmet az első helyről rajtolva a Monacói Nagydíjon, állítja a McLaren csapatfőnöke azon a versenyhétvégén, amelyen Lando Norris révén éppen ők szerezték meg a pole-pozíciót.

    2007 óta először nyert időmérőt a McLaren Monacóban, és utolsó hercegségbeli győzelmükhöz sem kell sokkal kevesebbet visszamenni, azt 2008-ban szerezte Lewis Hamilton. Most Norris első és Oscar Piastri harmadik rajthelye révén vitathatatlanul a wokingi csapat van a legjobb helyzetben ahhoz, hogy a futam után is ünnepelhessen, ám Andrea Stella szerint az idei évre meghozott új szabály sokkal komplexebbé teszi a verseny képét, mint azt a közelmúltban megszokhattuk.

    Amióta az elmúlt évtized során jelentősen meghíztak az F1-es autók, szinte lehetetlenné vált az előzés Monaco szűk utcáin, az élmezőnyben pedig különösképp elmaradtak a csaták. 2018 óta az esős 2022-es versenyt leszámítva mindig az élről rajtoló versenyző nyert, a futamot pedig könnyű volt egyetlen kötelező kerékcsere mellett teljesíteni. Igen ám, de éppen a változatosság fokozása érdekében idén minden versenyzőnek legalább kétszer ki kell hajtania bokszkiállásra, ami a McLaren csapatfőnöke szerint lényegesen megnövelte a lehetséges kimenetelek számát.

    „Amikor kiértékeltük, milyen következményekkel járhat a két kötelező kerékcsere, felismertük, hogy ezen következmények nagyon széles skálán mozoghatnak. Bár nagyon egyszerűnek tűnik, hogy kétszer ki kell állni, de emiatt valójában a verseny számos különböző forgatókönyv szerint alakulhat. Ezekből némelyekkel csak elővigyázatosságból számoltunk, de most, hogy már ismerjük a rajtsorrendet, elkezdhetjük finomhangolni a stratégiát, kiválasztva, hogy milyen gumival rajtoljunk, és számolva azzal, hogy a riválisok mivel készülhetnek. A verseny kimenetele viszont messze nem egyértelmű” – fogalmazott Stella az F1TV-nek.

    A McLarenre leselkedő fő veszélyt a két autójuk által közrezárt Charles Leclerc, valamint a Lewis Hamilton büntetése miatt a negyedik helyre előrelépő Max Verstappen jelenthetik, a harmadik sorban álló újonc Isack Hadjartól és a veterán Fernando Alonsótól már vaskos meglepetés lenne a győzelem, Stella szerint azonban a verseny könnyen kitermelhet olyan változókat, amelyek mellett a legváratlanabb neveknek is lehet esélyük.

    „Nem csak ők [az élcsapatok] jelenthetnek ránk veszélyt, hanem akár mások is. Nagy szerepe lehet annak, hogy a verseny mely pillanatában érkezik egy safety car, és milyen gumikon vagyunk éppen abban a pillanatban. Akár piros zászló is jöhet, szóval egyáltalán nem érne meglepetésként, ha valami meglepetést látnánk!” – intett óvatosságra és jelezte előre egy izgalmas Monacói Nagydíj lehetőségét a McLaren csapatfőnöke.

    Leclerc máris lemondóan beszél a győzelmi esélyekről, Norris a remek taktikát dicséri

  • Már csak egy dologban bíznak a Mercedesnél az „ablakon kidobott” időmérő után

    Már csak egy dologban bíznak a Mercedesnél az „ablakon kidobott” időmérő után

    Az F1-be való 2010-es visszatérése óta egyik leggyengébb időmérős eredményét hozta össze a Mercedes a Monacói Nagydíjon, hiszen Andrea Kimi Antonelli balesete és George Russell műszaki hibája a 14. és a 15. rajthelyre kárhoztatta a csapat két autóját.

    Russell alatt a Q2-ben, első gyorsköre során állt meg a Mercedes, aminek okát az időmérőt követően még nem tudta teljes alapossággal megfejteni a csapat. A brit azért is bánja a korai kiesést, mert éppen visszatért az abbéli hite, hogy erős eredményt érhet el.

    „Úgy tűnt, hogy újra lendületbe jöttünk. A Q1-ben minden könnyedén ment, remekül éreztem magam az autóban. Aztán a Q2 elején, még ha csak egyetlen kanyarig is tartott, de az autó elképesztő volt, és úgy tűnt, ismét az első négy helyért harcolhatunk majd, ahogy azt az egész szezon során tettük. Ám ahogy haladtam felfelé az emelkedőn, az autó ütést kapott egy kis huppanón, és lekapcsolt, ezzel pedig ennyi volt” – nyilatkozta Russell az F1TV-nek.

    „Nehéz most bármi pozitívumot találni. Kár érte, mert az itteni a legizgalmasabb időmérő az év során, és nem teljesíthettem. A csapat rengeteg munkát beletett ebbe a hétvégébe, és ennek érezhető is volt a hatása. Az első körtől fogva tudtam, hogy újra meccsben vagyunk. De aztán az egészet kidobhattuk az ablakon.”

    Norris váratlan taktikával elhappolta a pole-t Leclerc elől Monacóban

    Antonelli a Q1 utolsó pillanataiban az alagút utáni sikánban hibázott, túl életes fordulva a szalagkorlátnak hajtott bal első kerekével, emiatt balesetezett. Bár továbbjutott a szakaszból, összetört autója miatt már nem volt esélye a folytatásra.

    „Teljesen szükségtelen hiba volt, amiért nagy árat fizettem. Kár érte, sajnálom a csapatot, ez az én hibám volt. Nem erőltettem túl az autót, folyamatosan próbáltam építeni a tempómat az időmérő alatt, noha kétségtelen, hogy ezen a hétvégén kicsit jobban küszködünk, mint az előzőeken. De a hibának nem az autó volt az oka, hanem én” – vezekelt az olasz pilóta.

    Egy 14. és egy 15. rajthely Monacóban, ahol a mai F1-es autókkal szinte lehetetlen az előzés, nem kecsegtet túl jó esélyekkel egyetlen csapat számára sem, ám a Mercedesnél helyeznek némi reményt az erre a hétvégére bevezetett új követelménynek, miszerint minden versenyzőnek legalább két kerékcserét végre kell hajtania a futam során – ezzel esélyt nyitva arra, hogy kissé felkavarodhasson a sorrend.

    „Tisztában vagyunk vele, hogy ennyire hátulról rajtolva nem vár ránk egyszerű verseny – mondta Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója. – A kötelező két bokszkiállás viszont nagyobb rugalmasságot adhat számunkra, több lehetőséget megnyitva. Remélhetőleg ez növelni fogja az esélyünket arra, hogy előrébb jussunk, és készen fogunk állni, hogy előnyt kovácsoljunk ebből.”

    Hamilton rajtbüntetést kapott, miután saját csapata kitolt vele az időmérőn

  • Hamilton rajtbüntetést kapott, miután saját csapata kitolt vele az időmérőn

    Hamilton rajtbüntetést kapott, miután saját csapata kitolt vele az időmérőn

    A Monacói Nagydíj felügyelői három rajthelyes hátrasorolást róttak ki Lewis Hamiltonra, amiért az időmérő edzés első szakaszában feltartotta Max Verstappent. A hiba oka a Hamilton mérnökétől érkezett téves információ volt, ez viszont nem számít enyhítő körülménynek.

    Hamilton végül a negyedik helyre kvalifikált Monacóban, legjobb időmérős eredményét jegyezve ezzel a Ferrari versenyzőjeként, ám három rajthelyes büntetése miatt a hetedik helyre került – az ebből profitálók egyike éppen maga Verstappen, aki így átveszi a negyedik helyet, mögötte pedig Isack Hadjar és Fernando Alonso is előrelép.

    A feltartás a Q1-ben, a 2-es kanyarnál történt, oka pedig az volt, hogy Hamiltont félreinformálta a versenymérnöke, Riccardo Adami a mögötte érkező Verstappen tempójáról.

    „Sohasem kellemes a pillanat, amikor azt látjuk, hogy egy autó az utunkban áll, miközben nagy tempóval haladunk – nyilatkozta Verstappen még az ítélethirdetés előtt, indokoltnak tartva egy büntetést. – De nem sokkal utána láttam, hogy a csapat azt mondta neki, hogy lassan haladok mögötte, pedig gyorskörön voltam. Szóval nem Lewis hibája volt, már meg is beszéltem ezt vele. Ez a csapat hibája, de persze megtörténhetnek ilyenek.”

    Bár a felügyelők által kiadott dokumentum is többször nyomatékosítja, hogy a Ferrari kommunikációja okolható a feltartásért, hiszen Adami először Verstappen gyorskörét jelezte Hamilton fülére, mielőtt megváltoztatta az információt, s már azt közölte, hogy a holland valójában lassan halad, ám ahogy a múltban, úgy most sem számít enyhítő körülménynek, hogy nem a pilóta figyelmetlenségéből született egy feltartás, így az ilyenkor szokásos három rajthelyes büntetést rótták ki.

    A brit egyébként az eredménye kapcsán azt nyilatkozta, hibátlan körrel is legfeljebb a harmadik helyet tudta volna megszerezni, nem volt esélye arra, hogy ő legyen az időmérő leggyorsabbja. Erről csapattársa, Charles Leclerc is lecsúszott, őt Lando Norris győzte le egy tizedmásodperccel.

    Lance Stroll eközben Hamiltonéval megegyező szankciót kapott Pierre Gasly Q1-es feltartása miatt, de ez nem változtat az Aston Martin kanadai pilótájának a helyezésén: eredetileg a 19. helyre kvalifikált, és volt már egy egy rajthelyes hátrasorolása a Charles Leclerc-rel való pénteki ütközés okozásáért, ám mivel Oliver Bearmant eközben tíz pozícióval küldik hátrébb piros zászló alatti előzés miatt, Stroll marad a 19.

    Leclerc máris lemondóan beszél a győzelmi esélyekről, Norris a remek taktikát dicséri

  • Leclerc máris lemondóan beszél a győzelmi esélyekről, Norris a remek taktikát dicséri

    Leclerc máris lemondóan beszél a győzelmi esélyekről, Norris a remek taktikát dicséri

    Charles Leclerc az elszalasztott lehetőség miatt bánkódik, Lando Norris a McLaren taktikájának helyességét hangoztatja, Oscar Piastri pedig a csapattársa elleni vereség dacára sem bánkódik, miután érzése szerint többször ütközött falnak ezen a hétvégén, mint karrierje során korábban összesen. Nyilatkozatok a Monacói Nagydíj időmérőjének legjobbjaitól.

    Szokatlan módon három fehér overallos versenyző zárt az első három helyen a Monacói Nagydíj időmérő edzésén, de ez mégsem váratlan csapatok élmezőnyben való felbukkanását jelenti, csupán azt, hogy a McLaren és a Ferrari versenyzői is különleges szerelést kaptak erre a hétvégére.

    Bár a szabadedzéseken végig Leclerc volt a leggyorsabb, az időmérő végén a McLaren egy váratlan húzással le tudta győzni a Ferrarit: Norris és Piastri is nagyon korán érkezett a második Q3-as menetére, ennek célja pedig az volt, hogy ugyanazon a gumiszetten még egy gyorskört fussanak az időmérő legvégén. Ekkor sikerült Norrisnak visszavennie a vezetést Leclerc-től, a brit ezzel a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után szerzett ismét pole-t, néhány időmérős hibával tarkított rossz sorozatnak vetve így véget.

    „Már ideje volt. Az elmúlt hónapok küszködései után már el is felejtettem, milyen jó érzés ez. Monacóban a legnehezebb ezt elérni, ráadásul a hazai hős ellen kellett harcolnom” – nyilatkozta Norris a leintés után.

    „Már az időmérő előtt is úgy gondoltuk, hogy ez lesz a legjobb taktika, és ez be is igazolódott. A csapat remek munkát végzett, az ilyen napok pedig nem jönnek könnyen, szóval örülök, hogy vissza is adhatok nekik valamit.”

    Leclerc az előző négy hazai nagydíjhétvégéjéből hármon is pole-t szerzett, s jó helyzetben volt ahhoz, hogy idén is kimagasodjon a mezőnyből szombaton, ennek fényében pedig nem igazán tud örülni a második helynek, dacára annak, hogy a Ferrari idén eddig csak elvétve került ilyen magasságokba.

    „Mindig lehetne többet kihozni a helyzetből, de szerintem most ez volt számunkra a maximum. Fontos lett volna már az első gyorskörömmel is jól menni, mert az magabiztosságot adott volna a másodikra, ám a forgalom miatt ez nem jött össze” – magyarázta Leclerc.

    „Csalódott vagyok. Tudjuk, hogy nincs meg az autónk ahhoz, hogy a győzelmekért harcoljunk, de ezen a hétvégén mégis jónak érződött minden, a második helyről rajtolva viszont már elég nehéz lesz elsőként célba érni. Ugyanakkor büszke is vagyok az eredményünkre, mert papíron ennek egy nagyon nehéz hétvégének kellett volna lennie számunkra. Ha így nézzük, akkor ez azért nem olyan rossz.”

    A bajnokságot vezető Piastri 175 ezreddel maradt le Norristól és szerzett harmadik helyet, ám Leclerc-nél elégedettebben értékelt.

    „Kicsit emlékeztet ez a tavalyi évre: az első gyorsköröm jó volt, de aztán a másodikban elkövettem egy hibát a kikötőnél lévő sikánban, így benne hagytam egy kis időt. Nehéz lett volna legyőzni Landót, szép munka volt tőle, így is elégedett vagyok a harmadik hellyel, hiszen eddig elég zűrzavarosan alakult a hétvégém. Szerintem többször koccantam a falnak, mint ezt megelőzően az egész karrierem során!” – fogalmazott az ausztrál, akinek több érintése mellett egy balesete is volt, amikor a második szabadedzésen elvétette az 1-es kanyart.

    Norris váratlan taktikával elhappolta a pole-t Leclerc elől Monacóban

  • Norris váratlan taktikával elhappolta a pole-t Leclerc elől Monacóban

    Norris váratlan taktikával elhappolta a pole-t Leclerc elől Monacóban

    Hiába mutatott fölényt Charles Leclerc a Monacói Nagydíj szabadedzései során, a Q3-ban három gyorskört is futó Lando Norris egy tizeddel elcsente előle a rajtelsőséget a hercegségi pályán. Dráma a Mercedesnél, autóik csak a 14. és a 15. helyről rajtolhatnak.

    Az időmérő edzést megelőző órákban a Ferrari garázsában volt a legnagyobb a nyüzsgés, hiszen a harmadik edzésen falnak koccanó Hamilton autóját kellett helyrepofozni. Ez sikerült is, a csapat elmondása szerint az orrkúpot, az első szárnyat, az első felfüggesztést, valamint az autó teljes hátsó részét és a váltót is kicserélték.

    Bár eléggé a végére hagyta életképes Q1-es körét, végül Hamilton is simán továbbjutott az első szakaszból a ráncfelvarráson átesett autójával, noha egyúttal büntetésveszélybe is keveredett, ugyanis egy feltartós incidensét vizsgálni fogja az FIA az időmérő után – mérnökének bizonytalan kommunikációja miatt nem húzódott félre eléggé Max Verstappen elől.

    A nyitószakasz leggyorsabbja, ahogy a hétvége mindhárom szabadedzésén is, Charles Leclerc volt. A kiesőzónában nem történt meglepetés – Gabriel Bortoleto, Oliver Bearman (+10 rajthelyes büntetés), Pierre Gasly, Lance Stroll (+1) és Franco Colapinto búcsúzott –, a Q1 fő kiesője azonban egy továbbjutó lett Andrea Kimi Antonelli személyében. Az olasz az alagút kijáratát követő sikánnál szenvedett balesetet, amikor a balosban első kerekével eltalálta a belső szalagkorlátot, kitört felfüggesztésével pedig a szemközti korlátban találta magát. Ekkorra már éppen lepergett a szakasz 18 perces időkerete, de így végül piros zászló vetett véget a fennmaradt Q1-es próbálkozásoknak. A Mercedes pilótája a 15. helyen zárt, de használhatatlanná vált autója miatt persze már ő sem folytathatta.

    A Q2-ben a Ferrari és a Williams is a közepes keverékeken küldte először pályára autóit, hiszen Monacóba is elkísérte a mezőnyt a már Imolában is tapasztalt dilemma, miszerint az idénre kifejlesztett leglágyabb, C6-os keverék nagyon hamar túlmelegszik, s nem is feltétlenül az a legjobb választás egy időmérős körre.

    Öt perc elteltével azonban újabb piros zászló érkezett, és ezt is egy Mercedes okozta: George Russell autója elveszítette a motorerőt, a W16-os az alagútban lehelte ki végleg a lelkét, a brit pedig hiába is próbálta azt újraindítani. A csapat mindkét autója mért kör nélkül volt kénytelen befejezni az időmérőt, vagyis Russell és Antonelli csak a 14. és a 15. helyről várhatják majd a rajtot.

    A két Mercedes mellett így már csak három kiesőhely maradt a Q2-ben, de még oda is jutott néhány erős autó, hiszen Carlos Sainz és Yuki Tsunoda is búcsúzott Nico Hülkenberg mellett a 11-13. helyeken.

    Az élen éleződött a csata, ezúttal Norris jegyezte a legjobb időt, de a McLarenek és a Ferrarik mellett Max Verstappen és Alexander Albon is erős próbálkozásokkal jelentkezett be egy jó rajtpozícióra. Továbbjutott még mindkét Racing Bulls, Esteban Ocon és a legjobb idejét végül egyedüliként közepes keveréken jegyző Fernando Alonso.

    Az első Q3-as körök során a McLaren átvette a kezdeményezést a Ferraritól, Norris és Piastri foglalták el az első két helyet, mögöttük Leclerc-rel és Verstappennel két tizeden belül, míg Hamilton elsőre még használt gumikon hajtott ki.

    A második próbálkozásokra a két McLaren nagyon korán érkezett, ezzel próbálva megelőzni, hogy a végjátékban egy esetleges baleset megfossza őket a lehetőségtől. Mindkét pilóta jelentősen tudott javítani, végül Norris 15 ezrednyi előnnyel Piastri előtt maradt, ráadásul még maradt idejük, hogy egy újabb gyorskörre is elmenjenek ugyanezzel a lágy gumiszettel.

    Leclerc egy pillanatra az élre ugrott, ám Norris a váratlan harmadik Q3-as gyorskörével visszavette a vezetést, így elhappolta a pole-t a hétvégén idáig leggyorsabbnak tűnő Ferrari elől. Piastri harmadik, Hamilton negyedik, Verstappen ötödik lett, akit Hadjar, Alonso, Ocon, Lawson és Albon követ a legjobb tíz között.

    Norris a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj óta először szerzett rajtelsőséget. Egyúttal pedig új pályacsúcsot is felállított Monacóban az 1:09,954-es körével – ő az első, aki 1:10 alatt körbeért a pályán.

    A Monacói Nagydíj rajtsorrendje:

     

  • Büntetlenül maradt az, amiért fordított szereposztásban még súlyos megtorlás járt Monacóban

    Büntetlenül maradt az, amiért fordított szereposztásban még súlyos megtorlás járt Monacóban

    Kissé szokatlan módon egy nap késéssel idézték be a Monacói Nagydíj felügyelői Carlos Sainzt egy a második szabadedzésen elkövetett szabálytalanság gyanújával, ám míg Oliver Bearman pénteken tíz rajthelyes hátrasorolást kapott Sainz piros zászló alatti megelőzéséért, a spanyol tette fordított szereposztásban nem érdemelt szankciót.

    Sainz a második szabadedzésen, az Isack Hadjar balesete nyomán elrendelt leállás után ment el a pálya 2-es kanyarjában Bearman Haasa mellett, piros zászlós periódus alatt azonban a veszélyhelyzet miatt az előzés szigorúan tilos. Ennek maga Bearman is kárát látta, akit már pénteken elmeszeltek amiatt, hogy a második edzés másik megszakítása során éppen Sainz Williamse mellett ment el. A brit akkor azzal védekezett, az adott helyzetben az előzést biztonságosabb manővernek találta, mint a hirtelen lassítást, de a felügyelők nem fogadták el az érvelését – 10 rajthellyel hátrébbról kell majd rajtolnia a Monacói Nagydíjon annál, mint ahova szombaton kvalifikál.

    A sors iróniája, hogy ugyanazon az edzésen Sainz is piros zászló alatt előzte meg Bearmant, ám fontos különbség, hogy esetében ezt tényleg indokolt megmozdulásnak ítélték a felügyelők, mivel a spanyol a piros jelzés megérkezésének pillanatában éppen gyorskörön volt, jóval nagyobb tempóban autózott Bearmannél, és bár a leállítás elrendelésekor azonnal lassított, a két autó közötti sebességkülönbség és mindössze 42 méteres távolság miatt tulajdonképpen már nem tudta elkerülni az előzést – így a spanyolra nem szabtak ki semmilyen büntetést.

    Hasonlóan megúszta a harmadik edzésen történt piros zászló alatt előzős incidenst Franco Colapinto, akit Lewis Hamilton balesete ért rossz pillanatban: a gyorskörön lévő argentin csupán 30 méterre volt a lassan haladó Lance Stroll mögött, akit a nagy tempókülönbség miatt még megelőzött. Ám a felügyelők figyelembe vették az azonnali lassítását és a körülményeket, így az argentin is megúszta a büntetést – sőt, őt Sainzcal ellentétben végül be sem idézték meghallgatásra.

    Az időmérőre tehát Bearman 10 rajthelyes, valamint Stroll egy rajthelyes hátrasorolását kell észben tartanunk – a kanadait a Charles Leclerc-rel való ütközés okozásáért szankcionálták még az első gyakorlás után.

    Verstappen megindokolta, ezúttal miért különcködött, és nehéz érte hibáztatni

  • Alonso Hamiltonra és Leclerc-re is megsértődött, büntetéshegyek várhatók az időmérőn?

    Alonso Hamiltonra és Leclerc-re is megsértődött, büntetéshegyek várhatók az időmérőn?

    A pénteki szabadedzésen történtek hektikus időmérőt vetítenek előre, ami Monacóban megszokott. Fernando Alonso szigorúbb bánásmódot vár a felügyelőktől.

    Ahogyan az Monacóban lenni szokott – különösen mióta anyahajó méretű autókkal versenyeznek az F1-ben –, már a pénteki szabadedzéseken előtérbe kerülte a feltartások, hiszen a versenyzők számos alkalommal akadályozták egymást. A szűk pálya miatt ez a probléma a hercegségben fokozottabban fennáll, mint más pályákon, ami az időmérőt szokás szerint kiszámíthatatlanná teheti.

    „Monacóban mindig trükkös a forgalom, de szerintem ma kétszer is elég veszélyes volt – mondta Verstappen, aki egyszer szó szerint megtapsolta az ő feltartó Franco Colapintót, amikor az argentin pilóta mellé ért. – [Egyszer] az első szabadedzésen, aztán egyszer a másodikon, ami nem ideális. Tudom, hogy ez csak edzés, de könnyen lehetett volna belőle egy nagy baleset, ha nem veszel időben vissza, vagy ha nem olvasod jól a helyzetet. Szerencsére végül minden rendben ment.”

    A négyszeres világbajnoknál szigorúbb volt Fernando Alonso, aki a második edzésen nagyon kiakadt és dühösen mutogatni kezdett, amikor úgy ítélte meg, a két Ferrari az alagút utáni sikánnál feltartotta.

    Íme:

    „Boksz! Lehetetlen egy pályán lenni ezekkel a srácokkal!” – dühöngött a rádióban a kétszeres világbajnok, majd amikor bekanyarodott a bokszba, hozzátette: „Nem tudok egy pályán vezetni ezekkel a srácokkal. Meglátjuk holnap.”

    Mérnöke ezután próbálta nyugtatni, mondván megérti a frusztrációját, mire Alonso így felelt: „Igen, de miért állnak meg a 10-es kanyarban? Miért állnak meg? Mindkét Ferrari.”

    „Szerintem a forgalom lesz a fő téma” – nyilatkozta valamivel később a spanyol veterán. – Tudjuk, hogy ezekkel az autókkal elég nehéz egyszerre ketten elférni a pályán. Nyilván a szabadedzés más, mint az időmérő, szóval remélhetőleg holnap szigorúbban lépnek fel a büntetéseket illetően. Ha nem, akkor nehéz lesz. De ez mindenkire igaz, úgyhogy szerencse is kell majd az időmérőn, és egy tiszta kör sokat segíthet az előrelépésben az első és második szakaszban. Majd meglátjuk.”

    Alonso tehát szigorúbb felügyelőket szeretne a kvalifikációra, ami nyilván mindig így van, hiszen a szabadedzésen feltartásért ritkán büntetnek. Most viszont erre is volt példa, Lance Stroll ugyanis egy helyes hátrasorolásban részesült, amiért veszélyesen bevágott Leclerc elé a pénteki első edzésen, a monacói pilóta pedig nekiment.

    Már pénteken lendült a kasza Monacóban: 11 rajthelynyi hátrasorolást osztottak ki a versenyre

  • Leclerc tovább szárnyalt, Hamilton autót tört az utolsó monacói szabadedzésen (videó)

    Leclerc tovább szárnyalt, Hamilton autót tört az utolsó monacói szabadedzésen (videó)

    Az első kettő után a harmadik monacói szabadedzést is Charles Leclerc zárta az első helyen, ám a Ferrarinak most csak félig volt oka az örömre, Lewis Hamilton az edzés végén ugyanis falnak csapta az autóját.

    A tréning eléggé lagymatagon indult, 10 perc után csak Hülkenberg, Hadjar, Colapinto, Lawson és Bortoleto teljesített mért kört. Hamilton volt az első élmezőnybe tartozó pilóta, aki feliratkozott a tabellára, és lágyakon 23 ezreddel lassabbnak bizonyult a közepeseken futó Hülkenbergnél. Nem sokkal ezután Leclerc vette át a vezetést 1:12,7-tel, de ez még nagyon messze volt a tegnapi második edzésen elért 1:11,3-as legjobbjától.

    Az első fél óra végéhez közeledve folyamatosan pingpongoztak a versenyzők a vezetéssel – hol egy McLaren, hol egy Ferrari állt az első helyen, mígnem jött Verstappen a közepes gumin (a topcsapatok közül a két Red Bull kezdett ilyenen, mindenki más lágyakat használt), és 1:11,961-gyel ő iratkozott fel a lista tetejére.

    Féltávnál azonban már ismét Leclerc vezetett (1:11,532), mögötte Verstappen, Hamilton, Tsunoda, Norris, Albon, Piastri, Russell, Sainz, Alonso volt az első tíz sorrendje.

    A holland ugyanakkor nem várt sokat a válasszal, és bő fél perccel az edzés második felének kezdete után 3 tizedet adott Leclerc-nek, amivel visszavette az első helyet, míg a monacói kicsivel később lefaragott közel 8 századot a lemaradásából.

    Rövid szusszanás után az utolsó 20 percre mindenki felpakolt egy új lágy szettet, hogy megtegye az utolsó próbálkozásait az időmérő előtt. Verstappen elsőre 64 ezreddel elmaradt a közepes gumis legjobbjától, de nem is volt könnyű rögtön működésre bírni a lágy gumit.

    Hülkenberg elfékezte az utolsó kanyart, de sikeresen megállt a fal előtt:

    Hamilton ugyan javított, de több mint 4 tizeddel elmaradt a hollandtól és csak az 5. helyet foglalta el. Leclerc első és második nekifutásra sem javított, Norris viszont már elsőre is faragott az idején, de 2 és fél tizeddel így is lassabbnak bizonyult Verstappennél.

    A Williamsek továbbra is jól mozogtak – Albon a 4., Sainz a 6. volt ekkor –, míg a Mercedeseknek nem akart megérkezni a tempója.

    Leclerc-é a harmadik lágy gumis gyorskörére kezdett, ezzel ugyanis már javított (de továbbra is több mint 2 tizedes hátrányban volt), ami elmondható Piastriról és Hamiltonról is. Előbbi a 6., utóbbi a 4. helyre sorolt be.

    Az tehát látszott, hogy a lágy gumikban is sok kör van, ez ugyanakkor az időmérőn (főleg a Q3-ban) mit sem ér majd, hiszen ott nem lesz ennyi ideje a pilótáknak zsinórban sok kör megtételére.

    Verstappen közepes gumis ideje még 8 perccel a leintés előtt is elég volt az első helyre, de ekkor Piastri elsőként került 2 tizeden belülre ahhoz képest, amivel fel is jött a 2. helyre, majd érkezett Leclerc és 1:11,179-cel 54 ezreddel megdöntötte a holland etalonját. Ez majdnem Norrisnak is sikerült, de ő végül 14 ezreddel lemaradt róla, miközben Verstappen furcsa módon nem találta azt a tapadást a lágyakon, amit a közepeseken, és vezethetetlennek titulálta az autót a piros oldalfalú Pirelliken.

    Leclerc ezután fokozta a tempót és több mint 2 tizedet gyorsult, amivel bement 1:11 alá. Ideje 1:10,953 volt, amivel már közel 3 tizeddel vezetett Verstappen előtt és meg is tartotta ezt az előnyét, Lewis Hamilton ugyanis kevesebb mint 2 perccel a leintés előtt összetörte a Ferrarit a Massenet kanyarban, ami miatt piros zászló alatt ért véget a tréning.

    A hétszeres világbajnok elég nagy tempónál veszítette el az uralmat az SF-25-ös fölött, aminek jobb oldala tört össze. Az csak ezután derül majd ki, hogy a Ferrari időben meg tudja-e javítani azt a magyar idő szerint 16 órakor kezdődő időmérőre.

    Videón a baleset:

    Leclerc mögött Verstappen, Norris, Piastri, Hamilton, Albon, Lawson, Sainz, Tsunoda, Antonelli lett az első tíz sorrendje, míg a mezőny második felében a Russell, Alonso, Hülkenberg, Gasly, Stroll, Bearman, Hadjar, Ocon, Bortoleto, Colapinto névsor volt olvasható az eredményjelzőn.

    A 3. szabadedzés végeredménye:

  • Olyan hibát követett el a Mercedes, amit soha nem fog újra elkövetni

    Olyan hibát követett el a Mercedes, amit soha nem fog újra elkövetni

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Monacói Nagydíjon elismerte, hibáztak azzal, hogy megengedték, újonc versenyzőjük figyelmét a pályán kívüli dolgok vonják el.

    Miként arról mi is beszámoltunk, Andrea Kimi Antonelliből túl sokat kivett az előző versenyhétvégén, Imolában az, hogy számos barát és egyéb vendég (még Valentino Rossi is beköszönt, mint az a borítóképünkön látható) szurkolt neki a helyszínről, és Toto Wolff, a Mercedes elmondása szerint mindenki „akart egy kis szeletet Kimiből.” Antonellli csalódáskeltően szerepelt az időmérőn és csak a 13. helyet szerezte meg, majd a futamon a VSC-fázis által segítve úton volt a jobb eredmény felé, de gázpedálprobléma miatt feladni kényszerült a küzdelmet.

    „Úgy érzem, nem végeztem elég jó munkát, és ezt éreztem akkor is, amikor az autóban ültem – nyilatkozta már Monacóban a 18 esztendős újonc. – Egyértelműen éreztem, hogy fejben nem vagyok annyira jelen, mint általában, és nem voltam annyira fókuszált. De ez nem azért volt, mert máson járt volna az eszem, hanem amikor mentálisan kicsit fáradt vagy, nehéz fenntartani a koncentrációt.”

    „Egyértelműen úgy érzem, hogy ebből a szempontból nem menedzseltem jól magam és az energiámat, és nem tudtam úgy teljesíteni a pályán, ahogyan akartam. Nyilván nagyon csalódáskeltő hétvége volt ez a részemről. Megtanultam a leckét, különösen a következő hazai versenyemre, ami Monzában lesz, de általánosságban a többi futamra is. Volt egy kis szabadidőm is azóta, hogy kicsit feltöltődjek a monacói hétvége előtt, mert fontos, hogy visszarázódjak.”

    Bolognai születésűként Antonelli számára a lehető leginkább hazai volt az imolai hétvége, hiszen a város 40 km-re található a pályától. Ráadásul nemcsak családtagokból volt több a helyszínen a szokottnál, hiszen a még iskolás fiatal meghívta az osztálytársait is, de a helyi focicsapat is meglátogatta. Azaz nem a Mercedes rótt rá nagyobb terhet azzal, hogy több szponzoreseményen kellett részt vennie, hanem a túl sok vendég és azok kezelése volt a probléma.

    Csak iskolai barátból ilyen sokan voltak ott Imolában:

    „Nem a csapat aktivitásai volt ennek az oka, hanem inkább én. Az, hogy miként kezeltem az embereket, akik eljöttek megnézni, akiket nyilván mi hívtunk meg, mert ez volt a hazai versenyem, egy igazán különleges hétvége, és meg akartuk osztani ezt az élményt a legközelebbi barátainkkal. Ugyanakkor túl későn jöttem rá a hétvége alatt, hogy túl sok energiát pazarolok el erre, és nem maradt elég energiám a fontos dolgokra” – ismerte be Antonelli.

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke idősebb fia diplomaosztója miatt nem volt jelen személyesen Imolában, de tartotta a kapcsolatot Antonellivel.

    „Tavaly arra jutottunk, hogy hibáztunk azzal, hogy hazai közönség előtt ültettük autóba élete első szabadedzésén Monzában, ahol különösen jól akart teljesíteni. Aztán Imolában minden összejött. Itt él, ez a hazai versenye, az iskola, a család, helyi focicsapat, mindenki, aki segített neki a karrierje során, akart egy kis szeletet Kimiből. Már pénteken teljesen készen volt. Beszéltem vele szombaton, és azt mondta, »Kifogytam az energiából ezek miatt a dolgok miatt.«” – árulta el az osztrák üzletember Monacóban, majd kijelentette, ezt a hibát többet nem követik el.

    Az olasz első osztályban szereplő Bologna játékosai is meglátogatták Antonellit:

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by Bologna FC 1909 (@bolognafc1909)

    „Világos, hogy fiatal, köszönetet akar mondani mindenkinek, aki eljött, nem akar barátságtalan lenni a barátaival, a családjával, a szurkolókkal, mindazokkal, akik körülvették. Az iránymutatás, amit adtam neki, az volt, hogy egy ponton annak kell lenned, védened kell magad. Vasárnap bújj el a motorhome-ban a szobádba, minden egyéb másodlagos. Mindannyian, a családot is beleértve rájöttünk, hogy ez túl sok, és olyan hibát követtünk el, amit nem fogunk újra.”

    Antonelli első szezonja ettől függetlenül eddig főként a pozitívumokról szól, hiszen a fiatal olasz rögtön felvette a tempót, Miamiban pedig miden idők legfiatalabb pole pozíciósa lett, még ha ezt sprintidőmérőn érte is el.

    Búcsú a jó tanácsoktól? Főnöke elmondta Russellnek, hol a helye a csapatban

  • Alonso lemondhat róla, hogy valaha újra világbajnok lesz?

    Alonso lemondhat róla, hogy valaha újra világbajnok lesz?

    Fernando Alonso világbajnoki reményeit jelentősen megtépázó kijelentéseket tett az Aston Martin mérnökzsenije Monacóban.

    Az Aston Martin az utóbbi években mindent megtett azért, hogy nagycsapattá váljon és idővel világbajnoki címeket nyerjen: új szélcsatornát és új szimulátort magában foglaló gyárat építettek és a legjobb szakembereket igyekeztek elcsábítani, majd tavaly megszerezték minden idők legjobb Forma–1-es tervezőjét Adrian Newey személyében.

    A Red Bulltól érkező mérnökzseni az idén márciusban állt munkába, és rögtön nekifogott a 2026-os, új szabályok szerint készülő autó tervezésének, lévén a következő szezon lehet az Aston Martin nagy esélye arra, hogy az élre törjön. Ám most kiderült, hogy van egy nagyon komoly hátrányossága a silverstone-i gárdának, ami egészen biztosan visszaveti majd a jövő évi felkészülést is.

    Newey erről a Monacói Nagydíj pénteki napján beszélt azután, hogy először látogatott el versenyhétvégére az Aston Martin tagjaként, hogy megfigyelje a csapat működését a gyáron kívül is.

    „Mindenki nagyon szívélyesen fogadott, nagyon könnyű volt beilleszkedni. Azt hiszem, az első feladatom, miközben nyilván tervezek és mindenkivel beszélek, az, hogy megpróbáljam megérteni, miként működik a csapat, mik az erősségei és gyengeségei, majd kihasználjam az előbbieket és felállítsak egy tervet, amellyel megpróbálunk javítani az utóbbiakon” – idézi Newey-t a RacingNews365.com.

    A 66 esztendős szakember ezután megnevezte, hogy mely területen van komoly lemaradása az Aston Martinnak. „Ki lehet mondani, hogy egyes eszközeink gyengék, különösen a szimulátor. Rengeteg munkára van szükség vele. Jelenleg egyáltalán nem korrelál, ez pedig egy alapvető kutatási eszköz, a hiánya ezért limitáló tényező.”

    Alonso, Newey, Aston Martin
    Alonso és Newey Monacóban / Fotó: Zak Mauger/LAT Images

    Az Aston Martin vadonatúj szimulátora 2024-ben lett beüzemelve, de ez csak egy dolog, Newey pedig nemrég, a csapat hivatalos oldalának adott interjúban is utalt arra, hogy mi a probléma.

    „Tiéd lehet a világ legjobb mozgási rendszere, de ha nincs meg hozzá a modellezés és a korreláció az aero modellel, a gumimodellel és így tovább, akkor semmi hasznát nem veszed.”

    Magyarán: az Aston Martin szimulátora hiába új, jelenleg nem azokat az adatokat kapják tőle, mint amit a pályán, ami magyarázat lehet az istálló gyengélkedésére. Ami pedig különösen rossz hír a csapat 2026-os reményeit illetően, hogy a megoldás nem fog egyik napról a másikra menni.

    „Amíg ez nem változik, enélkül kell boldogulnunk, miközben fel kell állítanunk egy tervet, hogy eljuttassuk oda [a szimulátort], ahol lennie kell. De az igazat megvallva ez valószínűleg egy két éves projekt” – közölte Newey, akitől ezután megkérdezték, mekkora csapást fog jelenteni mindez a bajnoki reményeknek.

    „Hátrány, de nehéz megmondani, hogy mekkora. A szimulátorokat kétféleképpen használják. Egyszer úgy, mint egy kutatási eszközt. Ilyenkor azt vizsgáljuk benne, hogy milyennek tervezzük a következő évi autót, miként hozzuk össze az összes eszközt annak érdekében, hogy jobban modellezzük a kocsit. A másik használat természetesen az autó beállításának javítása, különösen a versenyhétvégéken. Úgyhogy egy ideig ezen a téren kissé vakok leszünk. Meg kell próbálnunk használni a tapasztalatunkat és az ítélőképességünket. Hogy ez mennyire lesz sikeres, azt majd az idő eldönti.”

    Az Aston Martin tehát ha nem is vakrepülésben, de félig bekötött szemmel lesz kénytelen nekivágni az új szabályciklusnak, miközben nemcsak a szimulátoron van mit javítani, Newey elmondása szerint ugyanis a szélcsatornát sem tudják még 100%-ban kihasználni, illetve az embereik hatékonysága sincs még a megfelelő szinten.

    Alonso elfogadta az Aston Martin döntését; Newey „ijesztő” változásról beszélt

    „A gyár valószínűleg a legjobb gyár jelenleg az F1-ben, a szélcsatorna pedig a legjobb szélcsatorna az F1-ben. A szélcsatornák manapság eléggé bonyolult eszközök, úgyhogy az továbbra is fejlesztési fázisban van. A produktivitása még nem elég jó, mert továbbra is dolgozunk rajta. De végső soron a szélcsatornák kicsit olyanok, mint a motorokat futtató tesztpadok. Szükséged van rá, és inkább akarsz egy igazán jó szélcsatornát, mint egy nem annyira jót. De végső soron nem ez jelenti a különbséget, hanem az emberek. Az autó, amit a szélcsatornába teszel.”

    Ami pedig az embereket illeti, a mérnökzseni szerint az Aston továbbra sem vált nagycsapattá abból a szempontból, ahogyan a munkaerő közösen viszi előre a szekeret.

    „Rengeteg, egyenként nagyon-nagyon jó képességű ember van a csapatban, akiket most meg kell próbálnunk rávezetni a közös munkára, talán kicsit szervezettebb módon. Ez pusztán a Jordanig visszamenő gyökerek hozománya, ami után a csapat Force India, majd Racing Point lett. Ez mindig egy kicsi, némileg túlteljesítő istálló volt, majd most nagyon rövid idő alatt egy nagyon nagy csapat lett, amely az idén az igazat megvallva alulteljesít. Ennek nagy része csak azon múlik, hogy most mindenkinek be kell illeszkednie és meg kell tanulni, hogy miként hozzuk ki a legtöbbet az egyénekből.”

    Ezek a folyamatok természetesen időt vesznek igénybe, és az, hogy jelenleg az eszközeit és az embereit sem tudja úgy használni az Aston Martin, ahogyan az megfelelő lenne, nem jelenti azt, hogy soha nem fog odaérni a mezőny elejére. Ugyanakkor Newey szavait hallva nem lenne meglepő, ha ennyi limitáló tényező azt eredményezné, hogy 2026-ban az Aston nem válna egy csapásra világbajnoki esélyessé, ami a leginkább Fernando Alonsónak lehet nagyon rossz hír.

    A kétszeres világbajnoknak ugyanis a jövő év végéig szól a szerződése – legalábbis, ami a versenyzői ülést illeti –, és nem zárható ki, hogy 2027-től már nem lesz az Aston Martin F1-es pilótája. Amennyiben pedig a csapat jövőre még a hiányosságokat fogja nyögni, kénytelen lesz úgy visszavonulni, hogy nem kapja meg még egyszer, utoljára az esélyt arra, hogy megküzdjön a világbajnoki címért.

    Fernando Alonso arra a sorsra juthat az Aston Martinnál, amire Schumacher jutott a Ferrarinál