Sosem volt könnyű Lance Strollnak lenni az F1-ben, most pedig pláne nem az, miután érdekes hírek kezdtek terjedni róla az előző futamról történő rejtélyes visszalépéséről. Az Aston Martin versenyzőjét a hazai nagydíja előtti sajtótájékoztatón faggatták, bár látványosan mellőzte a szaftosabb részletekre vonatkozó válaszokat.
A dúsgazdag apja révén évek óta biztos F1-es üléssel rendelkező, de a teljesítményével általában nem sokat mutató Stroll a Spanyol Nagydíjon nem vett részt, pontosabban visszalépett a küzdelemtől az időmérő után, mert elviselhetetlenné vált a fájdalma a csuklójában. Ez elvileg a két évvel ezelőtti kerékpáros balesetének az utóhatása, amivel elmondása szerint hetek óta küszködött, de a brit sajtó úgy tudja, a kanadai pilótát valójában a garázsban intézett dühkitörése során szerzett kézsérülés akadályozta meg a további vezetésben.
Lehet, hogy sohasem tudjuk meg az igazságot – Stroll a Kanadai Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján csupán annyit volt hajlandó beismerni, hogy dühös volt, de a garázsban történtekről mélyen hallgatott. „Igen, frusztrált voltam. Frusztrált voltam a csuklóm miatt, az imolaitól kezdve az előző három versenyen gyötört, kihatott a vezetésemre. Tudtam, hogy a vasárnapi nap nehéz lett volna, valószínűleg lehetetlen. Emiatt nagyon bosszankodtam” – nyilatkozta Kanadában.
„Bármelyik sportoló próbál felülkerekedni a fájdalmán, a kényelmetlenségeken, hogy jó eredményt érjen el. Én szenvedtem és próbáltam átlendülni rajta, de nem éreztem hasznosnak, hogy tovább erőlködjek. Úgy éreztem, romlik a sérülésem állapota.”
Az Autosport „morcosnak, védekezőnek, szétszórtnak” jellemezte Strollt, aki arra az egyszerű, beszélgetésindító kérdésre is zavaróan tömör választ adott, hogy mikor járt először a kanadai versenypályán: „Régen” – felelte. Az Aston Martin pilótájának kezét megműtötték, és a beavatkozás a jelek szerint eredményes volt, mert azt mondta, sokkal jobban érzi magát.
Stroll a Kanadai Nagydíj előtt egy régebbi F1-es autóval megtett néhány kört a Franciaországban található Paul Ricard pályán is, amely során meggyőződhetett arról, hogy minden rendben van, nem kell aggódnia a fájdalmak kiújulása miatt.
Kirabolták a Sauber versenyzőjét, Gabriel Bortoletót, akinek az útlevele is eltűnt pár nappal azelőtt, hogy a montreali futamra utazott volna.
Ha valahol, akkor leginkább Brazíliában szokták rablásos incidensek érni az F1-es mezőnyt, a brazil újonc azonban Svájcban került ilyen kellemetlen helyzetbe, ahol pedig az egyik legjobb a közbiztonság.
A német Auto Motor und Sport a bűntett pontos helyszínét ugyan nem közölte, csak annyit, hogy Bortoleto Svájcban tartózkodott, amely országban a csapatának, a Saubernek a hinwili központja is található. A pilóta a táskáját az autójában hagyta, amikor besétált egy étterembe, ám visszaérkezésekor a táskának már csak hűlt helyét találta, miután az autót feltörték, s többek között az útlevelének is lába kélt.
„Vacsorázni mentem Svájcban, ami alatt az autómat fetörték, és ellopták belőle a táskámat. Sajnos mindenem benne volt. Eltűnt az útlevelem, a számítógépem és az edzésfelszerelésem is” – nyilatkozta a brazil Band tévécsatornának Bortoleto már Montrealban. Sikerült tehát megvalósítania az utazást, miután a svájci hatóságok gyorsan intézkedtek.
„Hamar megtalálták az elkövetőt, szóval végül minden jól alakult. Az útlevelem előkerült, bár sajnos nem sikerült mindent visszaszerezni, csak néhány dolgot.”
Az F1-ben idén debütált 20 éves brazil pilóta eddigi legjobb eredményét a legutóbbi futamon, a Spanyol Nagydíjon érte el a 12. hellyel, az e hétvégi Kanadai Nagydíj montreali pályája viszont új helyszín lesz számára.
Miután Bortoleto eljutott a helyszínre, és Lance Stroll is visszatért kézműtétje után, az állandó mezőny tagjai kerültek fel a Kanadai Nagydíj nevezési listájára.
Kiderült, hogy Lewis Hamilton tényleg egy probléma miatt panaszkodott az autójára az előző versenyen, de ő azt mondja, a Ferrari inkább a némaságot választja a nyilvánosság felé.
A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur igyekezett hamar tisztázni, hogy a hétszeres világbajnok joggal mérgelődött, nem egyszerűen ő teljesített gyengén a barcelonai futamon. Hamilton kijelentette, hogy erről tájékoztatták őt, viszont a csapat valamilyen okból nem szeretné másokkal is megosztani a részleteket, így ő sem teszi ezt.
„Sajnos nem akarják, hogy sokat beszéljünk róla, de mindkét autónkkal probléma sújtotta, ami a futam második felében nagyon hátráltatott – mondta Hamilton, aki a leintés után hangot adott az elégedetlenségének. – Akkor nem tudtam, hogy valóban volt-e problémánk. Jeleztem a rádióban, hogy érzetre ez volt a legrosszabb autó, amit valaha vezettem, és mint kiderült, valóban volt vele gond.”
„A verseny végén úgy voltam vele, hogy jézusom, ilyen hosszú ideig még sohasem volt ilyen rossz érzésem egy futamon. Csak a tévés interjúk után jöttünk rá, hogy meghibásodás történt, miután visszatértem találkozni a mérnökökkel. Ezt megkönnyebbülés volt hallani, utána már nem éreztem annyira borzasztóan magam.”
A Ferrari körül felerősödtek a zajok a botladozás miatt, az olaszok jó szokásukhoz híven a csapatfőnök-váltásról is elkezdtek cikkezni.
Lando Norris sem számít arra, hogy Max Verstappen Damoklész kardjával a feje fölött bármit másképp csinálna a pályán, mint eddig.
A négyszeres világbajnok az egyfutamos eltiltás határán táncol, a következő két nagydíjon nem szabad büntetőpontot begyűjtenie. Ő azt mondta, semmin nem fog változtatni, vagyis elvileg ugyanúgy várhatjuk tőle a kemény megmozdulásokat, amik a pályafutását jellemezték.
A McLaren pilótái eltiltás esetén alighanem végleg leszakítanák a tabellán Verstappent, de Norris ugyanúgy nem vár változást az ellenfelétől, ahogy ő ígérte. A téma azért aktuális, mert Verstappen a Spanyol Nagydíjon dühösen belekormányzott George Russell autójába, miután közölték vele, hogy vissza kell adni neki a pozícióját.
„Maxot a vezetési stílusa tette a legjobbak egyikévé a világon, ezt szerintem senki sem cáfolhatja – idézte a brit versenyzőt a GPblog. – Kijelentette, hogy nem kellett volna úgy cselekednie, ahogy cselekedett. Helyettem inkább őt kellene megkérdezni, de biztos vagyok benne, hogy megbánta.”
„Amit az előző versenyen tett, az kicsit más volt, mint amit megszoktunk tőle, nem egyszerűen agresszív, határozott, a határokat súroló manővert csinált. Max olyan, amilyen, az eredményeit azzal érte el, ahogyan vezet. Nincs oka változtatni ezen. Úgy vélem, továbbra is harcolni fog, még erősebben, mert nőtt a lemaradása a ponttáblázaton. Nincs értelme feltételezéseket tenni és találgatni, a pályán harcolva nem gondolhatom azt, hogy több helyet fog hagyni.”
Verstappen a Spanyol Nagydíj utáni napon a közösségi médiában valóban kiadott egy közleményt, amiben elismerte, nem volt helyes, amit tett a pályán, bár többen hiányolták, hogy a bocsánatkérés hiányzott belőle. „Kifejtettem az álláspontomat, utána pedig élveztem tovább a napomat – mondta, amikor arról kérdezték, nehéz volt-e belátni a hibáját. – Nem volt nehéz. Minden verseny után visszatekintek, a jókra is.”
A Ferrari, Lewis Hamilton és Charles Leclerc is reagált az olasz sajtóban megjelent azon híresztelésekre, melyek szerint veszélyben van Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnökének állása, illetve a két pilóta jövője sem biztos a Scuderiánál.
Miként arról mi is beszámoltunk, a Kanadai Nagydíj hétvégéje előtt több olasz lap, köztük a Corriere della Sera, a Gazzetta dello Sport és a Motorsport.com olasz kiadása is arról írt, hogy Frédéric Vasseur jövője korántsem biztos a Ferrarinál, és az idei szezon végéig szerződéssel rendelkező csapatfőnököt a szezon végén elküldhetik, ha nem javul az istálló teljesítménye.
A Gazzetta dello Sport szerint a következő három verseny, azaz a Kanadai, az Osztrák és a Brit Nagydíj kulcsfontosságú lesz abból a szempontból, hogy miként alakul a francia szakember sorsa, és ha az idény második felében sem javul érdemben a Ferrari teljesítménye, akkor nem lesz maradása. A legnagyobb olasz sportnapilap megjegyezte, Vasseur nincs kellőképpen tisztában azzal, hogy milyen viszonyok uralkodnak az istállónál, és „optimistán mosolyog, miközben evidens a technikai hátrány a riválisokkal szemben”, valamint „szokása késve beismerni a nehézségeket.”
A Corriere ennél is élesebben kritizált, és leírta, hogy a Ferrari belül több részre szakadt; a vezetés magyarázatot vár Vasseurtől a várakozásoktól elmaradó teljesítményre; Hamilton rossz szezonkezdete „egy sor kérdést vet fel”, mivel amellett, hogy John Elkann, a Ferrari elnöke szorgalmazta a leigazolását, abban Vasseur is kulcsszerepet játszott; és a csapatfőnököt kezdetben támogató Charles Leclerc bizalma is megingott, a monacói pilóta „belső köre” pedig kételyeket fogalmazott meg a 2029 végéig szóló szerződésével kapcsolatban.
Mivel Vasseur a kanadai futam előtt beugrott Le Mans-ba, csütörtökön még nem volt jelen a montreali paddockban, ezért egyelőre ő nem reagált az olasz sajtó összehangolt támadására, a The-Race.com-nak a Ferrari egyik szóvivője azonban úgy fogalmazott, hogy a híreszteléseket „még csak kommentálni sem érdemes”, annyira nincs semmilyen valóságalapjuk.
Lewis Hamilton eközben az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján hosszasan ecsetelte, hogy miért nem támogatná Vasseur elküldését, és amennyire ő tudja, ilyesmi nincs napirenden.
„Nemrég hívták fel rá a figyelmem, éppen mielőtt ide jöttem, úgyhogy nem olvastam a cikkeket. Nyilvánvalóan nem jó azt hallani, hogy ilyen cikkek jelennek meg. Először is, imádok Freddel dolgozni. Fred a fő oka annak, hogy ebben a csapatban vagyok, és hogy megkaptam a lehetőséget, hogy itt legyek, amiért örökké hálás leszek. Együtt vagyunk ebben” – jelentette ki a hétszeres világbajnok.
„Keményen dolgozunk a háttérben. A dolgok nem tökéletesek, de ami engem illet, mint mondtam, azért vagyok itt, hogy együtt dolgozzak a csapattal, de közben Freddel is. Azt akarom, hogy Fred itt legyen. Úgy hiszem, Fred a megfelelő személy arra, hogy a csúcsra vezessen minket. Úgyhogy végső soron nonszensz az, amit az emberek írtak.”
„A legtöbb ember nem tudja, hogy mi zajlik a háttérben, és nem minden könnyű. Nem az van, hogy minden simán megy. Változtatásokat kell végrehajtanunk, és rengeteg a munka. Ez természetesen nagy nyomással jár, mert nyerni akarunk, de ez nem képezi részét a párbeszédnek jelenleg.”
Fotó: Xavi Bonilla / DPPI
Arra a kérdésre, hogy a Ferrari részéről bolondság lenne-e elküldeni Vasseurt, Hamilton így felelt: „Ismétlem, nem gondolom, hogy ez napirenden van jelenleg, legalábbis, amennyire én tudom, és ez egyértelműen nem olyasmi, amit támogatnék. Új emberek beilleszkedése, legyen szó pilótáról, mérnökről vagy vezetőről, időbe telik, és a hatása is jelentős. Úgyhogy ez nem része a párbeszédnek. Azért vagyok itt, hogy Freddel nyerjek, és a teljes támogatásomat élvezi.”
Hamilton emellett reagált az olasz sajtó azon állításaira is, melyek szerint a gyenge teljesítménye miatt akár már az idei szezon után szögre akaszthatja a sisakját.
„Mindenkinek mondom, aki olyan cikkeket ír rólam, hogy fontolgatom a visszavonulást: szó szerint még csak most kezdtem a Ferrarinál. Számos évig itt leszek, hosszú távra jöttem, úgyhogy nincs kérdés arról, hogy hol áll a fejem és mit szeretnék elérni ezzel a csapattal. Nulla kételyem van, úgyhogy kérem, ne találjanak ki dolgokat!” – mondta.
Hamiltonhoz hasonlóan Charles Leclerc is értetlenül állt a semmiből jött támadások előtt, és megerősítette az elkötelezettségét a Ferrari mellett. „Nagyon meg vagyok lepve. Fogalmam sincs, honnan jön ez. Inkább csak ignorálom, de az utóbbi néhány versenyen semmi ilyesmit nem mondtam. Ha bármit is mondok, az az, hogy mennyire imádom a csapatot és mennyire vissza szeretném juttatni a Ferrarit a csúcsra. Úgyhogy igen, én is éppen annyira meglepődtem.”
Fotó: Xavi Bonilla / DPPI
Sainz is megvédte Vasseurt
Noha minden oka meglenne rá, hogy belerúgjon, hiszen egy évvel ezelőtt azért közölték vele, hogy mennie kell a Ferraritól, mert helyet kellett csinálni Lewis Hamiltonnak, emellett korábban ő is kijelentette, hogy a technikai részleg nem veszi figyelembe a technikai visszajelzéseit, az idei szezontól a Williamst erősítő Carlos Sainz is megvédte a támadások kereszttüzébe kerülő Vasseurt.
„Mindig ugyanaz a sztori. Abban a pillanatban, hogy a Ferrarinál nem jönnek az eredmények, elkezdődik az ujjal mutogatás és ez a káosz a sajtó részéről. Ami engem illet, minden a folyamatra koncentrálásról és a teljesítményről szól, amikor számít” – mondta Sainz, kiemelve, hogy „nagyszerű” a kapcsolata Vasseurrel, és bár „kemény” hónapon mentek keresztül, miután kiderült, leváltják őt Hamiltonra, „mindig nagyra tartottam őt csapatfőnökként és emberként is.”
A spanyol pilóta emellett azt is megosztotta, hogy amikor a tavalyi szezon végén elhagyta a Scuderiát, úgy érezte, hogy a csapat készen áll arra, hogy az idén a világbajnoki címért küzdjön, és ezt az érzését Leclerc és az istálló felé is kommunikálta. „Számomra minden a helyére került. Egyáltalán nem vettem részt a 2025-ös autó fejlesztésében, úgyhogy nem tudom, merre indultak el az egyensúllyal, a beállítással, és miért nem jönnek az eredmények az idén, ugyanakkor a McLaren kiváló munkát végez, és ha ennyire jól dolgoznak, akkor nem számít, mennyire jó vagy. Van valaki, aki nagyon magas szinten teljesít két szupererős pilótával és nagyon-nagyon jó munkát végez az F1-ben jelenleg, ez pedig a McLaren.”
Az idei szezonból még 15 verseny hátra van, a Ferrarinak bőven lesz tehát lehetősége feljebb zárkózni, noha a pilótái csak az 5. és 6. helyen állnak a pontversenyben, a konstruktőrök között pedig közel 200 pont a lemaradása a McLarenhez képest, a világbajnoki címre ezért aligha lesz esélye.
Az SF-25-ös ráadásul eddig egyértelmű visszalépés a tavalyi autóhoz képest, az autó alapvető kialakításában gyökeredző problémákat pedig nehéz idény közben kijavítani. Még a nyári szünet előtt érkezik azonban egy módosított hátsó felfüggesztés, amely már Loic Serra, a Vasseur által az istállóhoz hozott technikai igazgató irányításával készült, és lényegében az első olyan komoly fejlesztés, amely az idei autó tervezésébe tavalyi októberi munkakezdése miatt még belefolyni nem tudó szakember keze nyomát viseli.
Amennyiben ezzel elindulnak a jó irányba, az közvetítheti azt az üzenetet, hogy Vasseur a megfelelő változtatásokat hajtotta végre a technikai stábban a hosszú távú sikeresség érdekében, és csökkentheti a nyomást a csapatfőnökön.
Vasseur lesz a bűnbak? / Fotó: Eric Alonso / DPPI
Mi lehet a háttérben?
Azt a nyomást, amelyről kívülről nézve úgy tűnhet, hogy csakis az olasz média helyezi rá, azaz nem is kellene vele foglalkozni. Ez azonban egyáltalán nem vehető ennyire biztosra, az ennyire jelentős és mértékadó olasz lapok által megfogalmazott, ráadásul egyszerre, koordináltan érkező kritika ugyanis legtöbbször arra utal, hogy többről van szó egyetlen újságíró vagy médium légből kapott spekulációjánál.
Hogy ki állhat emögött, azt nyilván kívülről nem tudni, de elképzelhető, hogy több csapattag név nélkül kritizálta Vasseurt, miként az is, hogy John Elkann, a Ferrari elnöke, és Benedetto Vigna vezérigazgató kezdett el eltávolodni a csapatfőnöktől, vagy esetleg már nem védi meg őt úgy, ahogyan korábban.
Mindenesetre, amikor a 2022-es szezon végén az olasz sajtó egyöntetűen arról kezdett el cikkezni, hogy Mattia Binottót meneszteni fogják, a Ferrari először tagadott, majd néhány hét múlva valóban kitette a mérnök szűrét és Vasseurt igazolta le a helyére. Ez is azt bizonyítja, hogy egy ennyire összehangolt kritikaáradatot nem feltétlenül lehet annyival lesöpörni, hogy „a sajtó gerjeszti a feszültséget.”
Persze az más kérdés, hogy mit oldana meg az, ha Vasseurt leváltanák, és az elmúlt 17 évben ő lenne az ötödik csapatfőnök, aki nem nyer világbajnoki címet a Ferrarival, mert kívülről nézve is egyértelmű, hogy mélyebben gyökeredző problémák hátráltatják a csapatot.
Mindenesetre a Ferrari WEC-programját irányító Antonello Coletta személyében az olasz sajtó már a francia szakember lehetséges utódját is megnevezte, a The-Race pedig saját forrásaira hivatkozva arról ír, hogy a versenysportrészleg bevételi igazgatói pozícióját betöltő Lorenzo Giorgetti és Coletta közösen vehetné át az F1-es istálló vezetését.
Max Verstappen a Kanadai Nagydíjon először állt az újságírók elé azóta, hogy beismerte, nem volt helyes az, amit az előző versenyen George Russell-lel tett. A négyszeres világbajnok elmondta, miként áll hozzá a soron következő versenyhétvégéhez.
Barcelonai büntetésének köszönhetően Max Verstappen úgy vág neki a hétvégi Kanadai Nagydíjnak, hogy amennyiben a hétvége bármely részén (hiszen nem csak futamon lehet büntetést kapni) akár csak egyetlen büntetőpontot begyűjt, ki kell hagyjon egy versenyt, hiszen 11 büntetőpontja van, 12-nél pedig automatikusan jön az eltiltás.
A holland pilóta ráadásul nemcsak Montrealban, hanem Ausztriában is ebben a helyzetben lesz – már amennyiben addig megússza az eltiltást –, hiszen legközelebb az Osztrák Nagydíj után évül el büntetőpontja, akkor viszont kettő is. Ám, ha valaki azt gondolta, hogy ilyen helyzetben fokozott óvatossággal közelíti majd meg a következő két fordulót, az tévedett, ugyanis amikor a Kanadai Nagydíj csütörtöki sajtónapján arról kérdezték, hogy – miként arra George Russell utalt – az ellenfelei megpróbálják-e majd olyan helyzetbe hozni őt, hogy eltiltassa magát, így felelt:
„Még ha ezt is teszik, engem ez nem foglalkoztat. Úgy versenyzek, ahogyan akarok. Semmin nem fog változtatni.”
Majd amikor feltették neki a kérdést, hogy miért nem, azzal kontrázott, hogy „Miért kellene?”
Ezután arra a felvetésre, hogy csak azért ilyen a hozzáállása, mert 49 ponttal van lemaradva a vb-éllovas Oscar Piastri mögött, így válaszolt: „Ez nem így van. A helyzet adott. Nyolc pontom volt korábban, most tizenegy van. Nem hátrálhatok ki mindenből. Úgy fogok versenyezni, ahogy mindig is teszem. Bízom magamban.”
Verstappen a Barcelonában történtekkel kapcsolatban továbbra is meglehetősen szűkszavű volt, mondván „nem kell belemennem”, hogy igazásgos-e, hogy ilyen helyzetbe került, majd hozzátette, hogy „az élet nem igazságos, ezért nem aggódom ezen.”
„Csak azért jöttem ide, hogy versenyezzek, és mindig keményen fogok versenyezni, ahogyan szerintem kell. Aztán jön a következő verseny.”
Miközben egyértelmű volt, hogy a verseny hajrájában történtek egyre frusztráltabbá tették (kemény gumit kapott a biztonsági autós fázis alatt, majdnem kiesett az újraindításnál, ütközött Leclerc-rel, Russell leterelte, a Red Bull a pozíció átadására kérte), lényegében csak azt ismételte el, amit a közösségi médiában már egyszer elmondott.
„Természetesen, mint mondtam, akkor nem ez volt a helyes dolog. Világos, hogy rosszul ítéltem meg a helyzetet a kanyarban, de nem kell belemenni a részletekbe arról, hogy miért, hogyan és mit. Mindenki követ el hibákat az életben és mindenki tanul belőle, aztán csak továbblépünk.”
„Egyszerűen csak egymás után nagyon frusztráló körök jöttek. Belém jöttek az egyenesben, és már azelőtt majdnem összetörtem az autót a kemény gumikon, aztán belém jöttek az egyes kanyarban is. Aztán közölték, hogy vissza kell adnom a helyet, aminek szerintem nem volt semmi értelme. Úgyhogy sok dolog egyszerűen csak összejött.”
„Addig a pontig jó versenyünk volt, a megfelelő stratégián voltunk, és legalább némi nyomást helyeztünk a McLarenre a versenyen, ahol ismét nagyon gyorsak voltak mindenki máshoz képest. A vége aztán frusztráló lett.”
Amikor az egyik újságíró felvetette neki, hogy október végéig folyamatosan téma lesz a lehetséges eltiltása (akkor évülnek el újabb pontjai), azzal vágott vissza, hogy „nektek talán, de nekem nem, én nem gondolok rá.”
Max Verstappen bocsánatkérése meglepte George Russellt, aki szerint a holland pilóta riválisainak az előnyükre kell fordítaniuk a holland helyzetét. A Mercedes pilótája többek között azt is elmondta, szerinte mi volt a négyszeres világbajnok terve.
George Russell a Kanadai Nagydíj csütörtöki sajtónapján természetesen közel két héttel a történtek után is a közte és Max Verstappen között történt barcelonai ütközéssel kapcsolatos kérdésekre kellett válaszoljon. A Mercedes pilótája elmondta, kissé meglepte a holland pilóta futam utáni hétfőn érkező beismerése; szerinte jogos lesz, ha a négyszeres világbajnokot eltiltják; reméli, riválisa folytatja a büntetőpontok gyűjtögetését; múlt vasárnap pedig véletlenül belebotlott a Red Bull pilótájába a reptéren.
Mint ismert, Verstappen a Spanyol Nagydíj hajrájában nekiütközött Russellnek, miután riválisa leszorította őt a pályáról, a Red Bull pedig a pozíciója átadására kérte a hollandot. A már eleve frusztrált címvédő erre elengedte Russellt, majd az ötös kanyarban egyszerűen nem fordult be és oldalba találta a Mercedest. Verstappen az esetért 10 másodperces büntetést és 3 büntetőpontot kapott, amivel 11-re nőtt a pontjainak a száma, és ha a következő két versenyhétvége bármelyikén akár csak egyetlen pontot kap, eltiltják egy versenytől.
„A tette sokba került neki és előnyös volt nekem, úgyhogy leginkább meg kellene köszönnöm neki, de jó látni, hogy vállalta a felelősséget, ami kicsit meglepett” – idézi Russellt a BBC.
A Mercedes britje egyébként nem hiszi, hogy Verstappennek az volt a célja, hogy balesetet okozzon. „Szerintem megpróbált leszorítani az útról, de nem hiszem, hogy szándékosan nekem akart jönni. Szerintem csak rosszul mérte fel a helyzetet” – mondta.
Arról, hogy Verstappen az eltiltás szélére sodródott, Russell úgy vélekedett, hogy amennyiben szerez még egy pontot (vagy az azutáni 9 versenyen kettőt), akkor jogosan fogják eltiltani. „Ha összegyűlik a 12 büntetőpontja, az nem lenne igazságtalan. Szó szerint ezért vannak a büntetőpontok.”
Russell a riválisa barcelonai büntetését „igazságosnak”, tartja, de hozzátette, hogy „ha kiütött volna a versenyből, akkor az más megítélés alá esik.”
Azzal kapcsolatban, hogy a riválisai kihasználhatják-e, hogy Verstappennek óvatosan kell vezetnie Kanadában és Ausztriában, Russel azt mondta: „Okosnak kelllennünk és az előnyünkre kell fordítanunk ezt. Én pontosan ugyanúgy fogok versenyezni, ahogy eddig, mert végső soron a legutóbbi versenyen is ezt tettem és profitáltam belőle. És amint mondtuk, ha folyton így vezetsz, össze fognak gyűlni a pontjaid és meg leszel büntetve, ő pedig meg lett büntetve. Úgyhogy, ami engem illet, remélem, ez sokáig így folytatódik, a semleges nézőknek pedig egy kicsit megfűszerezn a dolgokat.”
Végezetül a Mercedes versenyzője elárulta, hogy a Spanyol Nagydíj óta találkozott Verstappennel, a nizzai reptéren ugyanis véletlenül összefutottak. „Egymásba botlottunk a reptéren vasárnap reggel, amikor a Roland Garros döntőjére mentem. Hogy őszinte legyek, teljesen megfeledkeztem Barcelonáról, mert az újszülött gyerekével volt. A biztonsági kapunál voltunk, és csak váltottunk gyorsan néhány szót, mert aztán azzal volt elfoglalba, hogy összecsukja a babakocsit, hogy át tudjon menni a gépen.”
Elfogadta az FIA közgyülése azokat a változtatásokat, amelyek több tagország szerint még tovább szorítják vissza a demokratikus működést a szervezetben.
Miután több tagország aggodalmát fejezte ki emiatt, az FIA közgyűlése elfogadta a Nemzetközi Automobil Szövetség alapszabályának módosítását. Az Osztrák Autóklub (ÖAMTC) szerint az FIA ezzel „sötét korszakba” lépett, mivel visszaszorítja a demokráciát.
A Mohammed Ben Sulayem FIA-elnök által előterjeszett módosításokat 83,35%-os többséggel szavazták meg a közgyűlésen, míg az etikai kódex átalakítását még ennél is nagyobb, 88,83%-os arányban fogadták el. Az osztrákok korábban azt javasolták, hogy halasszák el a döntést és alaposabb elemzés, illetve egyeztetés előzze meg a szavazást. A javaslatot az Egyesült Királyság, Belgium, Portugália és Svájc képviselői is támogatták.
„Azért kezdeményeztük a szavazás elhalasztását, mert úgy véljük, hogy a változtatások komoly következményekkel járhatnak, amelyeket még alaposabban meg kellene vitatni” – nyilatkozta Oliver Schmerold, az ÖAMTC főtitkára a BBC-nek, majd hangsúlyozta, hogy bár az FIA elnöke az eljárási szabályokra hivatkozva kérte a szavazást, a javaslatok valójában a demokratikus fékek és ellensúlyok gyengítését célozzák. „Nem tekinthető megfelelő irányításnak, ha négy hónappal a választási jelölési határidő előtt átírják a választási szabályokat” – jelentette ki.
Az FIA egyelőre nem reagált az ÖAMTC akciójára, miközben az osztrákok jogi lépéseket is kilátásba helyeztek, mert szerintük az FIA Motorsport Világtanács (WMSC) korábbi ülése – amelyen az új szabályokat előzetesen jóváhagyták – nem szabályosan lett összehívva, mivel szándékosan kizártak róla megválasztott tagokat. Többek között az FIA-t és annak elnökét korábban ennek nyomán élesen bíráló David Richards, a Motorsport UK elnöke is így járt.
Az ÖAMTC az ellenzék visszaszorításával és hatalomkoncentrációval vádolta az FIA-t, és az alábbi állításokat fogalmazta meg az elfogadott változtatásokról:
A jelölési határidő meghosszabbítása azzal a szándékkal történik, hogy elbátortalanítsa az esetleges ellenjelölteket.
Annak a szabálynak az eltörlése, amely előírja, hogy a Motorsport Világtanács (WMSC) 28 tagjából legalább 21 különböző nemzetiséget képviseljen, azt a célt szolgálja, hogy a testületet a jelenlegi vezetés támogatóival töltsék fel, a vélemények sokszínűségének ösztönzése helyett.
Az audit-, etikai- és jelölőbizottságok mandátumának az elnök megbízatásával való összehangolása nyilvánvalóan csökkentené a felügyeleti szervek függetlenségét.
Annak a jognak az elvonása, hogy a szenátus akár négy tagját maga a szenátus nevezhesse ki vagy menthesse fel, és e jogkör elnökhöz delegálása, egyértelműen gyengíti a szenátus ellenőrzési képességét – különösen és elsősorban az elnökkel szembeni kontroll tekintetében.
Az ÖAMTC kiemelte, hogy nem teljesültek Ben Sulayem 2021-es kampányígéretei, amelyekkel átláthatóbb és modern irányítási struktúrát vetített előre, és az elnök semmilyen ajánlást nem fogadott meg a 2022-ben az FIA irányítási struktúrájáról készített auditból.
Az osztrák szövetség ezután felsorolta, hogy szerinte milyen változtatások csorbították az FIA elszámoltathatóságát:
Az etikai bizottság jogköreinek korlátozása révén a vizsgálatok elfojthatók.
A megfelelési tisztviselő (compliance officer) pozíciójának megszüntetése.
A döntéshozatal teljes központosítása az elnök és a szenátusi elnök kezében.
Olyan titoktartási szerződések bevezetése, amelyek megszegése 50 000 eurós bírsággal járhat – mindezt fellebbezés, határidő és meghatározott definíció nélkül.
Hogy miért volt Ben Sulayem számára ennyire sürgős átvinni a jelenlegi módosításokat, arra a közeldő elnökválasztás lehet a magyarázat. A decemberben esedékes választáson egyelőre csak ő jelezte az indulási szándékát, míg a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz korábban közölte, fontolgatja, hogy indul az FIA elnöki székéért. Amennyiben így dönt, brutálisan nehéz dolga lesz. Erről alábbi cikkünkben írtunk:
Kijelenhető, hogy a Ferrari az idén sem lesz világbajnok (legalábbis az F1-ben, hiszen a WEC-ben robog a vb-cím felé), a csapat jelenlegi formája pedig egy vagy több komoly változást is előrevetíthet.
A tavalyi konstruktőri második helyezése után a Ferrari azzal a céllal vágott neki az idei Forma–1-es szezonnak, hogy a jelenlegi szabályrendszer utolsó évében világbajnok lesz. Ehhez képest 9 futam után kijelenthető, hogy ehhez már most óriási csodára lenne szükség, és a maranellóiaknak a hétvégi Kanadai Nagydíjtól fogva futószalagon kellene szállítani hozzá a győzelmeket. Enyhén szólva sem reális forgatókönyv…
Az idei termés eddig csupán három dobogós helyezés (mindhármat Leclerc érte el két 3. és egy 2. hely képében), illetve egy sprintfutamon szerzett győzelem (Hamilton, Kína) és egy sprintdobogó (Hamilton 3. helye Miamiban), ami édeskevés ahhoz, hogy harcba szálljanak a McLarennel vagy Max Verstappen Red Bulljával.
És ha nem lenne elég az elődjéhez képest jelentősen áttervezett, új első felfüggesztéssel készült SF-25-ös rossz teljesítménye, Lewis Hamilton bukdácsolása is negatív színben tünteti fel a maranellóiakat, akiknek csapatfőnöke alatt olasz sajtóhírek szerint egyre inkább inog az ülés.
Frédéric Vasseur 2023-ban vette át a kormányt, az idei szezon végén azonban lejár a szerződése, a Corriere della Sera, a Gazzetta dello Sport és a Motorsport olasz kiadása pedig egyaránt arról ír, hogy korántsem biztos a hosszabbítás.
A Corriere szerint a Ferrari felsővezetése elkezdte jobban rajta tartani a szemét Vasseurön; a Gazetta kiemeli, hogy javulnia kell a jelenlegi eredményeknek, mert ha az év végén is itt fog tartani a Ferrari, könnyen lehet, hogy nem hosszabbítják meg a francia lejáró szerződését; a Motorsport pedig azt pedzegeti, hogy John Elkann elnök és Benedetto Vigna ügyvezető igazgató egyaránt abban bízott a tavalyi év után, hogy a Ferrari az idén világbajnok lesz, ehhez képest eddig katasztrofálisan alakul a szezonjuk, és a jelek szerint a barcelonai futamtól életbe lépő, első szárnyakra vonatkozó szigorúbb terheléses tesztek sem hoztak érdemi előrelépést.
Vasseur helye veszélyben? / Fotó: Antonin Vincent / DPPI
A Motorsport úgy fogalmaz: „elképzelhető”, hogy teljes titokban tárgyalnak Vasseurrel a hosszabbításról, de „számos megfigyelőnek az az érzése, hogy a vezetőség részéről megkezdődött az elhidegülés” a csapatfőnöktől, ami nagyon hasonló ahhoz, amit a 2022-es szezon során a francia szakember elődje, Mattia Binotto átélt.
Hogy ki válthatná Vasseurt, amennyiben mennie kell? A Corriere szerint Elkann mindenkori favoritja Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, de őt a jelek szerint nem lehet elmozdítani, ezért mindhárom olasz lap ugyanazzal az utódjelölttel állt elő. Ő Antonello Coletta, a Ferrari Hypercar-programjának vezére, aki az elmúlt két évben Le Mans-i győzelemre vezette az istállót, az idén pedig eddig háromból három futamot nyertek és öles léptekkel haladnak a világbajnoki cím felé.
Coletta korábban udvariasan visszautasította az F1-es csapat vezetését, de ismeri a Ferrarit, a vállalaton belüli dinamikát és az embereket, Sergio Marchionne elnöki kinevezésekor pedig felkérték F1-es tanácsadónak, majd átszervezte a sportrészleget még azelőtt, hogy 2014-ben Maurizio Arrivabene lett a Scuderia csapatfőnöke.
Coletta válthatja Vasseurt? / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office)
Leclerc-t is elveszíthetik?
A Corriere szerint Vasseur helyzetét gyengítheti az is, hogy a 2029 végéig szerződéssel rendelkező Charles Leclerc bizalma látszólag kezd meginogni a Ferrariban és a jövőbeli sikerekben. A lap a Motorsporttal együtt a Mercedest emlegeti, mint lehetséges menekülési útvonalat a monacóinak, Toto Wolff ugyanis továbbra sem hosszabbított szerződést George Russell-lel, és közismerten sokra tartja Leclerc-t.
Persze mindez nem jelenti azt, hogy szerződtetné is, de az ehhez hasonló pletykák bizonyára nem nyugtatják meg a Ferrari vezetőit. Arról nem is beszélve, hogy Hamilton beillszkedése sem megy simán, és a hétszeres világbajnok inkább a csapatrádióban eleresztett kritikáival és a gyenge eredményeivel kerül a figyelem középpontjába, ami hosszú távon szintén fentarthatatlan állapot. Vasseur természetesen hétről hétre igyekszik hárítani a brittel kapcsolatos kérdéseket és megőrizni a nyugalmat Hamilton körül, de egyre nehezebb a dolga.
A Motorsport ráadásul azt is felvetette, hogy amennyiben nem javul a helyzet, az Hamitont az idei szezon végén visszavonulásra késztetheti, és ha Leclerc is veszi a sátorfáját, a Ferrari mindkét pilótáját elveszítheti.
Lewis Hamilton egy kedveléssel adta a világ tudtára, hogy miként gondolkozik a jelenlegi helyzetéről a Ferrarinál?
Lewis Hamilton az eddigi kilenc, Ferrari pilótájaként töltött F1-es hétvégéjén mindössze egy sprintgyőzelmet és egy, szintén sprinten elért dobogós helyezést tud felmutatni, miközben a legjobb ötbe nagydíjon csak három alkalommal került be. Ami pedig ennél is aggasztóbb a hétszeres világbajnok szemszögéből nézve, hogy nem látni a fejlődés vagy előrelépés jeleit, hiszen a legutóbbi futamot, a Spanyol Nagydíjat nevezte az eddigi legrosszabb versenyének.
Mindezt fűszerezik a közte és mérnöke közötti kommunikációs nehézségek, amelyeket a közvetítésekben milliók hallhatnak, és amelyek csak erősítik azt a képet, hogy a 40 esztendős pilóta beilleszkedése Maranellóban minden, csak nem gördülékeny.
Hamilton emellett nem riad vissza a kritikus megjegyzésektől sem, noha összességében igyekszik pozitívnak maradni a nyilvánosság felé. A minap azonban kedvelt az Instagramon egy viszonylag kritikus hangvételű posztot, szúrta ki a Motorsport Week, majd visszavonta a kedvelést. Hogy csak véletlenül rossz helyre nyomott, vagy szándékosan ment a like, nyilván nem tudjuk, de a poszt tartalma alapján aligha lenne meglepő, ha a hétszeres világbajnok tudna azonosulni az ott leírtakkal.
„Mély csalódottság tölti el az embereket, ahogy figyelik Lewis Hamilton Ferrarihoz igazolásának kibontakozását az idei szezonban – kezdődik a bejegyzés. – Miközben a remény a történelmi 8. vb-címére továbbra is él, a valóságot egyre nehezebb figyelmen kívül hagyni. A kapcsolat, noha papíron ikonikus, eddig a pályán nem szállította az eredményeket. A Ferrari jelenlegi csomagjában nincs meg a következetesség és tempó, amire Lewisnak szüksége van. A technikai problémák mellett úgy néz ki, egyre nagyobb a szakadék a stratégiai döntésektől kezdve a csapat kommunikációjáig. Az is világos, hogy a kulturális különbségek is szerepet játszhatnak. Lewis, egy sokat látott brit versenyző, most egy olasz struktúra és stílus által dominált környezetben működik, az alkalmazkodás pedig nem zökkenőmentes.”
„Eddig az egyetlen dobogós helyezése sprintfutamon jött, azóta pedig visszacsúszott a középmezőnybe, legutóbb 8. helyen végzett (valójában 7., ami Verstappen büntetése után 6. lett – a szerk.), ami messze van attól, ahová egy hétszeres világbajnok tartozik. Rajongókként továbbra is hiszünk a képességeiben, hogy történelmet írjon, de ez a szezon bizonyítja: az örökség önmagában nem nyer versenyeket, azt a teljesítmény és a szinergia teszi.”
Hogy Hamilton a hétvégei Kanadai Nagydíjon mire lehet képes, az nyilván a Ferrari teljesítményétől is függ, de semmi jel nem utal arra, hogy amennyiben a maranellóiak jó formában lesznek, akkor ne Charles Leclerc legyen a két versenyző közül az eredményesebb.