A Kanadai Nagydíj pénteki szabadedzései alapján minden esély megvan rá, hogy az idén először nem valamelyik McLaren vagy Red Bull végez az élen Forma–1-es versenyen.
A pénteki edzésnapot nemcsak a legjobb köridők listáján, hanem a versenytempók átlagában is a Mercedes zárta az élen Montrealban, ami jó előjel a brackley-i istállónak a folytatásra nézve. Az első szabadedzésen még Max Verstappen diktálta a tempót a két Williams előtt, de délután George Russell 1:12,123-as köre elég volt ahhoz, hogy 0,028 másodperccel megelőzze Lando Norrist, a Mercedes erejét alátámasztandó pedig Andrea Kimi Antonelli ért oda a 3. helyre.
A tavalyi évből kiindulva a W16-os tempójára magyarázat lehet a viszonylag hűvös montreali időjárás, hiszen már korábban is megfigyelhető volt, hogy a Mercedes jó abban, hogy olyankor is képes gyorsan felmelegíteni a gumikat, amikor mások küszködnek ezzel, a megfelelő körülmények között pedig egy csapásra hihetelenül gyorsak lesznek.
Fotó: LAT Images
Russell és Antonelli is a közepes keveréken érte el a legjobb idejét, miközben a riválisok többsége a leglágyabb, C6-os keveréken volt a leggyorsabb, ami szintén azt mutatja, hogy a Mercedes jeleskedett a gumik gyors felmelegítésében. Emellett Montrealra az istálló visszaváltott az Imolában már használt új hátsó felfüggesztésre, amit az ott tapasztalt nehézségek miatt nem tettek fel az autóra Monacóban és Spanyolországban, de a jelek szerint az Emilia-romagnai Nagydíjon inkább a rossz beállítás vetette vissza őket. Az első szabadedzésen még csak Antonelli autóján volt fent a régi-új változat, de a másodikra már Russell is megkapta azt.
„Nagyon pozitív napot zártunk. A Kanadai Nagydíj előtt eleve nagyobbak voltak az elvárásaink a hűvösebb körülmények miatt. Az aszfalt eléggé sima, a gumik általában eléggé hidegek, és tisztában vagyunk a gyengeségeinkkel. Amikor nagy a meleg, szenvedünk, ám amikor hűvösebb az idő, eléggé versenyképesek vagyunk. Ez ma egyértelműen bizonyítást nyert. A köröm elég erős volt, valószínűleg ez volt az optimális kör, nem maradt több benne. Motoerő és minden egyéb terén mindent kitettünk az asztalra, és majd meglátjuk, mit hoz a folytatás. Több csapat is gondolkozik a közepes gumikon, hogy az időmérőn azt vagy a lágyat részesítse-e előnyben. Ez az egyik kihívás, amivel szembesülünk olyankor, amikor a C6-os keverék is jelen van” – összegzett Russell.
Ami a többieket illeti, a McLaren és a Red Bull eléggé egy szinten mozgott, Verstappen időeredménye pedig csalóka, mert a legjobb idejét egy C5-ös gumin futott hosszabb etap ötödik körében érte el, a megtankolt autós átlaga pedig szinte teljesen megegyezett Oscar Piastriéval. Norris ettől kissé elmaradt, ám ő 4 körrel többet teljesített, ami a lemaradása egy részét magyarázhatja. Verstappen utólag pozitívan értékelt és elmondta, a kicsit nehezebb második edzés után vissza kell találniuk ahhoz az egyensúlyhoz, amit az első tréningen tapasztaltak.
A McLarennek most a Mercedes is kihívója lehet / Fotó: Glenn Dunbar/LAT Images
Érdemes kiemelni még a Williams-t, amely különösen az első szabadedzésen volt meggyőző, de ebben alighanem az üzemanyag-mennyiség és a kedvező motorüzemmód is szerepet játszott. A montreali pálya ezzel együtt egyértelműen fekszik az FW48-asnak, hiszen a hátrány megtankolt autóval is csak körönként 3 tized.
A sötét ló egyértelműen a Ferrari, amely Charles Leclerc durva hibája után lényegében a teljes pénteki edzésnapot egy autóval teljesítette, ezért nehezebb következtetéseket levonni abból, amit csinált. Amikor a monacói leborotválta a falat a hármas kanyar bukóterében, az élen állt, Lewis Hamilton ezzel szemben délután fél másodperccel elmaradt Russelltől. A hétszeres világbajnok megtankolt autós tempója egy ideig nagyon jónak tűnt, de aztán túlmelegítette a hátsó abroncsokat, az elsők pedig szemcsésedni kezdtek.
A Kanadai Nagydíj pénteki megtankolt autós etapjainak átlagai (mindenki a közepes keveréket használta):
A 21 éve Kanadában debütáló F1-es pilóta szerint a sikerhez vezető úthoz nehéz döntést kell meghoznia az élmezőnyt megcélzó csapatnak.
Lance Stroll számára pocsékul indult a hazai versenyhétvége – noha nem annyira, mint Charles Leclerc-é –, hiszen a kanadai pilóta a második szabadedzés elején a falhoz csapta az Aston Martint, így lényegében a teljes gyakorlást ki kellett hagynia.
Strollnak tehát a kézsérülés miatt kihagyott Spanyol Nagydíj után a kanadai forduló sem alakul zökkenőmentesen, hiszen egy teljes gyakorlás elvesztése mindenképpen hátrányosan fogja érinteni a folytatásban. Persze általában akkor is elmarad a 43 éves Fernando Alonsótól, ha az összes szabadedzésen ott van, és már évek óta téma, hogy egyáltalán helye van-e a mezőnyben.
A 2026-os szezon előtt pedig még inkább előtérbe kerül Stroll jelenlétének létjogosultsága, hiszen az Aston Martin Adrian Newey vezérletével a jövő évi szabályváltozásokat kihasználva törne be az élmezőnybe, amihez két toppilóta sem ártana.
Az F1-ben 2004 és 2012 között 91 nagydíjon induló, első versenyét 2004-ben pont a Kanadai Nagydíjon teljesítő, ráadásul rögtön pontot szerző Timo Glock pedig azon a véleményen van, hogy Strollt ki kellene tenni a csapatből az idei szezon végén.
„Nem – felelte a háromszoros dobogós a német Sky adásában arra a kérdésre, hogy a kanadainak maradnia kellene-e 2026-ra. – Sportszemponrtból egyértelműen nem tart ott, ahol a Forma–1-ben eltöltött hosszú ideje után kellene. Viszonylag egyértelmű vereségei voltak, és az idén sem tudott meggyőzni a következetességével. Mindig jön egy hétvége, ahol úgy tűnik, felzárkózik Fernando Alonsóra, de egy teljes évet tekintve egyszerűen túl messze van és túlságosan hiányzik belőle a következetesség. Ennek megfelelően pedig hibákat követ el… A jelen helyzetben a csapatnak újra kellene pozíciónálnia magát ahhoz, hogy sikeres legyen.”
Strollnak az idei a 9. szezonja a Forma–1-ben, és bár voltak villanásai, mint 2017-es bakui dobogója vagy 2020-as törökországi pole-ja, összességében egyáltalán nem igazolta, hogy miért lenne helye egy topcsapatban. A menesztése ugyanakkor igencsak valószínűtlen (hacsak ő maga nem dönt úgy, hogy ennyi elég volt a Forma–1-ből), hiszen az Aston Martin istállót apja, Lawrence Stroll tulajdonolja, a milliárdos célja pedig nem titkoltan az, hogy világbajnokot csináljon a fiából.
Feszült pillanatokat láthattak a Sky Sports nézői a Kanadai Nagydíj hétvégéjének felvezetéseként, amikor Max Verstappen nem vette jó néven Ted Kravitz, a csatorna riporterének egyik kérdését. Kravitz az eset után reagált, mi pedig megnéztük, kinek lehet igaza.
Mint az bizonyára még sokakban élénken él, a barcelonai futam hajrájában Verstappen nekiütközött George Russellnek. A tíz másodperces büntetést és az őt az eltiltás szélére sodró három büntetőpontot érő tettet azonban több olyan dolog előzte meg, ami egyre frusztáltabbá tette Verstappent. Az utolsó csepp az volt a pohárban, hogy a hollandot Russell elengedésére kérte a csapata azok után, hogy a brit leszorította őt az egyes kanyarban, Verstappennek pedig át kellett vágnia a bukótéren.
A Red Bull ugyanis attól tartott, hogy versenyzőjüket a kanyarátvágásért meg fogják büntetni, ezért inkább elejét vették ennek, ám mint utólag kiderült, nem lett volna szükség az elengedésre, hiszen az FIA felügyelői közölték, nem büntették volna a négyszeres világbajnokot. Azaz a Red Bull megelőzhette volna, hogy Verstappen agya elboruljon, de nem jól ítétle meg a helyzetet.
Kravitz Kanadában arról érdeklődött a holland pilótánál, hogy a Red Bull milyen lépéseket fog tenni annak érdekében, hogy a jövőben ne kövessen el ilyen hibát, és megnevezte az energiaitalos csapatnál a verseny közbeni szabályértelmezésért felelős Stephen Knowles-t, aki azután került ebbe a pozícióba, hogy Jonathan Wheatley, a bikások korábbi sportigazgatója a Sauberhez távozott. Wheatley egyébként a barcelonai futam után nyilatkozott és elmondta, a verseny elején Nico Hülkenberg sikánátvágásakor fel sem merült bennük, hogy a németnek pozíciót kellene visszaadnia, ami rögtön felvetette, hogy ha még most is Wheatley töltené be a már Knowles által betöltött szerepkört a Red Bullnál, akkor Verstappent sem kérték volna erre.
Verstappen azonban ahelyett, hogy válaszolt volna Kravitz kérdésére, kikezdte a riportert, mondván nem szép tőle, hogy kiemel egyetlen személyt és az ő nyakába akarja varrni a történteket.
A teljes beszélgetés leiríta alábbi cikkünkben olvasható:
Kravitz ezután hiába próbálta elmagyarázni, hogy nem akarja Knowles nyakába varrni az esetet, csupán a nézőket tájékoztatta arról, hogy ő az, aki átvette Jonathan Wheatley helyét, Verstappen nem tágított, ami végül az interjú lezárásához vezetett.
Kravitz utólag így értékelte a történteket, egyúttal megindokolta, miért ezt a kérdést tette fel.
„[Verstappen] nem volt különösebben befogadó hangulatban [a Russell-incidensről szóló kérdésekkel kapcsolatban], ezért azt gondoltam, inkább a csapat hibájáról kérdezem, amely ahhoz az üzenethez vezetett, hogy adja vissza a helyét Russellnek – ecsetelte a Podbookjában. – Olyan kérdést tettem fel neki, amiről azt gondoltam, ezzel az ő oldalára állok, megértve az idegességét, amely előidézte azt a végzetes másfél percet.”
„Azt kérdeztem tőle, »Mit fogtok tenni, hogy javítsatok a párbeszéden a szabályértelmező emberetekkel, – egy fickóval, akit Stephen Knowles-nak hívnak, és aki átvette Jonathan Wheatley helyét –, hogy biztosítsátok, ilyesmi ne történjen meg újból? Max vagy véletlenül félreértett, vagy túlságosan negatívan értelmezte azt, amit mondtam. Azt felelte, hogy »Nem hiszem, hogy igazságos, hogy kiemelsz valakit. Én soha nem emelnék ki kritizálva senkit a csapatban.«”
„Mit kellett volna tennem? – tette fel a kérdést a riporter. – Azt kellett volna mondanom, hogy egy meg nem nevezett csapattagot, aki a szabályokkal foglalkozik? Azt mondtam, hogy »nem azért vagyok itt, hogy elmondjam, Stephen Knowles-ról van szó, hibáztassuk őt!«. De aztán ezt egyszerűen csak nem fogadta el. Azt mondta, »Nos, szerintem nem szép tőled, hogy ezt csinálod.« Ezen a ponton befejeztük az interjút.”
Ted Kravitz megint kihúzta a gyufát Verstappennél / Fotó: Florent Gooden / DPPI
Általánosságban baja van a Red Bullnak a brit médiával
A kontextushoz mindenképpen hozzátartozik, hogy Ted Kravitz alighanem nem éppen Verstappen kedvenc riportere, hiszen ő volt az, aki miatt a holland a 2022-es Mexikói Nagydíj alatt bojkottálta a teljes Sky-t, mondván a riporter „tiszteletlen” volt vele. Ennek előzménye, hogy a Verstappen-Hamilton csatát hozó, előbbi győzelmével záruló austini verseny után Kravitz a következőket mondta adásban:
„Hamilton egész évben nem nyert futamot, majd először érkezik egy olyan helyszínre, ahol sikerülhetett volna neki, ám azzal a sráccal kell csatáznia, aki az előző évben megnyerte azt a versenyt (2021, Abu-Dzabi), ahol őt kvázi meglopták. Ha sikerült volna előtte célba érnie, micsoda forgatókönyv lett volna, nem igaz? Végül ez nem így alakult. A srác, aki miatt meglopták, megelőzte őt, mert gyorsabb az autója. Nagyjából a mérnöki munka és a tervezés miatt van ott, ahol.”
Később Kravitz ellátogatott a Red Bull főhadiszállására, a felek pedig megbeszélték a történteket és „húztak egy vonalat”, ami után mindent úgy folytattak, „mintha mi sem történt volna”. Ezzel együtt az őt ért sérelmeket általában nem felejtő Verstappenben aligha múlt el nyomtalanul az eset, nem beszélve arról, hogy a Red Bull részéről általános vélekedés, hogy a Sky Sports szereti kritizálni őket.
Az energiaitalos istálló kiakadt – egyébként teljesen jogosan – azon a 2021-es karácsonyi spoton, amelyben a holland silverstone-i balesetével kívántak kellemes ünnepeket a nézőknek, Christian Horner csapatfőnök pedig többször is szóváltsába keveredett a csatornán szakértő Damon Hill-lel és Johnny Herberttel.
Azóta egyikük sem dolgozik már a Sky Sports-nál, ráadásul elküldése után az 1996-os világbajnok utalt rá, hogy lényegében a Red Bull érte el, hogy menniük kelljen.
„Amit nem szeretek, az a sovinizmus. Én nem tetszik az sem, hogy ebből az lett, hogy »ellenünk van, mert mi nem britek vagyunk«, meg az összes többi hülyeség, amit arra használtak, hogy nyomást helyezzenek ránk. Teljesen igazságtalan azt sugallni, hogy van bármiféle hollandellenes dolog. Az ember mit tehet? Azt gondoltam, azért vagyok ott, hogy elmondjam a véleményem.”
„[A Red Bullnak és Verstappenéknek] nem tetszettek egyes dolgok, amiket mondtunk. Összességében mindig azt az álláspontot képviselték, hogy a Sky brit centrikus és részrehajló, ami szerintem nagyon igazságtalan. Szerintem pont az ellenkezője a cél. Szerintem a Sky egyáltalán nem szeretné, hogy részrehajlással vádolják, szerintem igazságos közvetítői akarnak lenni a sportnak. Adjuk meg, ami jár, meg minden ilyesmi. És azt sem akarják, hogy ne kapjanak hozzáférést a sportág egyik nagyon fontos szereplőjéhez. Szerintem a Red Bull tisztában volt ezzel, és nyomást alkalmazott, amikor arra volt szükség” – mondta Hill.
Ami a Kravitz-al történt konkrét esetet illeti, nehéz igazságot tenni, és nem is biztos, hogy kell. Mindenesetre nézzük meg, miként hangzott pontosan a hollandhoz intézett kérdés:
„Egy kérdés a jövőre nézve a versenyigazgatóval vagy a felügyelőkkel folytatott azzal kapcsolatos párbeszédről, hogy ilyen helyzetekben vissza kell-e adni a pozíciót. Miután Jonathan Wheatley távozott, itt van Stephen Knowles, aki végzi ezt a munkát. Gyanítom, ő volt, aki azt mondta GP-nek (Giampiero Lambiase – Verstappen versenymérnöke), hogy szóljon neked, hogy add vissza a pozíciót George-nak, ami nem volt jó döntés, ezt később a felügyelők megerősítették. Hogyan elemzitek ezt ki vele? Nyilván nincs túl régóta ebben a pozícióban, csak mióta Jonathan elment a Sauberhez. Hogyan biztosítjátok, hogy ilyesmi nem fordulhasson elő többet?”
Verstappen erre a kérdésre felelte rögtön azt, hogy „nem szép tőled, hogy kipécézel egy embert”. De miért gondolhatta ezt? Kravitz részéről jogosnak tűnhet az a magyarázat, hogy csak extra hátteret akart adni a nézőknek, és ezért tisztázta, hogy nem Verstappen mérnöke, hanem Knowles döntött a pozíció visszaadása mellett. Ám miután ezt megtette, a riporter még egy kicsit nyújtotta a dolgot azzal, hogy „hogyan elemzitek ezt ki vele?”, illetve „nyilván nincs túl régóta ebben a pozícióban, csak mióta Jonathan elment a Sauberhez.” Különösen az előbbi kérdésből tűnhetett úgy Verstappennek, hogy Kravitz Knowles személyes felelősségét firtatja. Ami, valljuk be, így volt, még ha a riporter utólag mást is állított.
Igazságot tenni ugyanakkor azért nehéz, mert míg Kravitznak igaza van abban, hogy Knowles hozott rossz döntést, addig az is érthető, hogy Verstappen nem akarta kiemelni az ő szerepét és meg akart maradni az „együtt nyerünk, együtt veszítünk” hozzáállásnál. A riportereknek és újságíróknak azonban nem feladata úgy kérdezni, hogy azzal ne tapintsanak a versenyző vagy csapat számára érzékeny pontra, ezért Kravitztól sem várható el, hogy általánosabban fogalmazza meg a kérdést, mondjuk úgy, hogy „csapatként mit tesztek azért, hogy a jövőben az ilyen helyzetekben jó döntés szülessen?”
Verstappentől pedig az nem várható el, hogy erre bólogasson, és kijelentse: igen, Knowles hibázott, így az abszolút érthető, ha a négyszeres világbajnok kijelenti, hogy senkit nem szokott névleg kiemelni a kritika megfogalmazásakor, mert csapatként oldják meg a felmerülő problémákat. Az viszont már kevésbé érthető, hogy miért szid le egy, a Red Bulltól független újságírót azért, amiért feltesz egy egyébként teljesen jogos kérdést. Ha valamiben, akkor Verstappen ebben lehetett volna finomabb, miközben természetesen minden joga megvan ahhoz is, hogy ne legyen az.
Az ő és Kravitz előéletét elnézve pedig inkább az lett volna meglepő, ha szó nélkül hagyja azt, ahogyan a Sky Sports riportere feltette a kérdést.
Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke reagált a csapatát ért összehangolt támadásra, és több tiszteletet kért az őket kritizáló újságíróktól, mondván emberekről és nem tárgyakról írnak.
Az olasz sajtó egy része (Corriere della Sera; Gazzetta dello Sport; a Motorsport.com olasz kiadása) összehangolt támadást intézett a Ferrari és annak csapatfőnöke ellen a Kanadai Nagydíj előtt. A megjelent cikkekben megkérdőjelezték Frédéric Vasseur, illetve Lewis Hamilton és Charles Leclerc jövőjét is a csapatnál, illetve az is szóba került, hogy a Ferrari technikai stábja nem elég erős, ezért a maranellói istálló folyamatosan szakembereket toboroz, de sokan a rivális csapatokból visszautasítják őket, mert nem akarnak Olaszországba költözni.
Mivel Le Mans-ban volt jelenése, Vasseur nem volt ott a kanadai F1-es hétvége csütörtöki sajtónapján, így Leclerc-rel és Hamiltonnal ellentétben nem tudott aznap reagálni a megjelent álíltásokra. Pénteken, az FIA csapatfőnöki sajtótájékoztatóján azonban megtette, és szemmel láthatóan – noha egy-két vicces megjegyzést azért most is eleresztett – nem volt jó hangulatban.
„Nyugodtnak kell maradnom, mert a végén még a felügyelőkhöz kerülök. Ez az olasz sajtó egy része, nem az egész. Ez nem rólam szól, mert én megbirkózom vele, sokkal inkább a csapatban dolgozó emberekről. Hogy így dobálózzanak a nevükkel, az egyszerűen tiszteletlen velük és a családjukkal szemben.”
Vasseurnek a megjelent cikkekkel tehát főként az a problémája, hogy nemcsak róla és a pilótákról, hanem a csapat más tagjairól is spekulál.
„Tavaly ott volt az ügy az aerodinamikai főnökkel, az idén pedig előkerültek más nevek. Nem tudom, hogy mi a cél, nem értem, hogy mi a cél. Talán az, hogy besározzák a csapatot. De ebben az esetben nem látom az értelmét [annak, hogy újságírók ilyen történeteket írnak.] Talán csak így tudnak létezni. Valószínűleg inkább ez az oka” – mondta.
Az aerodinamikai főnök alatt természetesen Enrico Balbóra, a Red Bull szakemberére célzott, akinek szerződtetéséről tavaly cikkezett az olasz sajtó.
Természetesen a Ferrari és az olasz sajtó viszonya mindig is teljesen más volt, mint bármelyik brit istálló és a brit média közötti viszony. Ez elkerülhetetlen, hiszen a Scuderia az olaszoknak már-már vallás, nemzeti ügy. Vasseur azonban úgy érzi, az ehhez hasonló cikkek csak ártanak a Ferrarinak. Olyannyira, hogy a francia szakember szerint a világbajnoki cím megnyerése is múlhat rajtuk.
„Ez egyértelműen rosszat tesz a csapatnak. Egy ponton hatással van a koncentrációra, és amikor a bajnoki címért küzdesz, minden egyes részlet jelentheti a különbséget. A hétvége kezdete óta csak erről beszélünk. Ha az a céljuk, hogy ilyen helyzetbe hozzák a csapatot, akkor elérik a céljukat. Nem így leszünk képesek megnyerni a világbajnoki címet, legalábbis nem ilyen újságírókkal körülöttünk.”
„Egy ponton figyelembe kell vennünk, hogy minden egyes csapat tagjai nagyon keményen dolgoznak. Minden energiájukat beleteszik, olykor áldozatot hoznak a családjukkal, úgyhogy ilyen módon nyomtatásba tenni a nevüket nagyon-nagyon kemény. Meg kell érteni, hogy amikor egy újságíró azt írja, hogy a Ferrari ezt vagy azt az embert fogja szerződtetni az adott pozícióba, akkor az éppen abban a pozícióban levő ember vasárnap este azt mondja, »rendben, holnap reggel már nem lesz állásom, ha igaz, amit az újságban írnak.«”
„Napi szinten írnak ilyeneket Olaszországban, és ez már túl sok. Ha sikeresek akarnak lenni, képesnek kell lennünk tiszta környezetben dolgozni, de jelenleg nem ez a helyzet” – jelentette ki a csapatfőnök.
Vasseur a Kanadai Nagydíj csapatfőnöki sajtótájékoztatóján / Fotó: DPPI
Vasseur úgy érzi, a riválisaiknak ezzel szemben megadatik, hogy ne kelljen efféle figyelemelterelést elviselniük.
„Minden alkalommal, amikor valami eltereli a figyelmet vagy gond merül fel a csapaton belül, egy kicsit elveszíted a fókuszt, letész a szezon ösvényéről. Az az érzésem, hogy a brit csapatok jobban magukra vannak hagyva és jobban koncentrálnak arra, hogy mit csinálnak. A legjobb példa nekem erre a McLaren. 2022-ben nagyon kemény szezonjuk volt, hátul voltak, de fókuszáltak maradtak, magukban dolgoztak és lépésről lépésre fejlődtek. Minden csapat ezt akarja tenni… a legfontosabb pedig az, hogy képes legyél végezni a saját munkádat, mi pedig olykor ezen a téren küszködünk egy kicsit.”
Vasseur elárulta, hogy mivel Le Mans-ból érkezett Montrealba, nem volt alkalma Maranellóban biztosítani az embereket a megjelent cikkek állításainak hamisságáról, de a Kanadai Nagydíj után első dolga lesz megtenni ezt.
„Igen, héfőn reggel be fogok menni, hogy találkozzam a srácokkal és azt mondjam, »srácok, ez nem igaz.« Végső soron azonban nem tűzoltó vagyok. Ez a tiszteletről szól. Teljesen nyíltak vagyunk velük (a sajtóval). Ha valakinek kérdése van a toborzásról, vagy azt mondom, hogy nem beszélhetek, vagy azt, hogy igen. Ebben az esetben azt mondtam volna, hogy kizárt dolog.”
„A személynek, akiről tavaly szó volt (Balbo), rá kellett keresnem a nevére a Google-ben, hogy lássam, hogy néz ki. Eljutottunk oda, hogy képesek elterjeszteni egy pletykát olyasvalakiről, akivel életemben nem találkoztam. Emberekről és nem tárgyakról beszélünk. Szerintem mindenkinek szüksége van némi tiszteletre.”
Mindezek ellenére továbbra is feltűnő, hogy az olasz sajtó egy része (méghozzá nem elhanyagolható része, hiszen a Corriere della Sera és a Gazzetta dello Sport is komoly újságok) egyszerre intézett támadást a Ferrari csapatfőnöke ellen. Amikor a 2022-es szezon végén legutóbb ilyesmi történt, néhány héttel később a Ferrari elküldte Mattia Binottót és Vasseurt nevezte ki a helyére.
Nem tölthet be a Kanadai Nagydíjon sportfelügyelői szerepkört a korábbi Forma–1-es pilóta, mert az FIA megítélése szerint nem megfelelő módon nyilatkozott a sajtónak.
A Kanadai Nagydíj előtti csütörtökön Mohammed Ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke azzal került címlapokra, hogy az FIA közgyűlésén elsöprő többséggel vitte át azokat a módosításokat, amelyek tovább csökkentik a szövetség demokratikus működését és szilárdítják az elnök hatalmát. Ezzel azonban még nem értek véget az FIA-t érintő balhés történések, a minap ugyanis felfüggesztették a montreali hétvége egyik sportfelügyelőjét.
Az 1981 és 1993 között 147 versenyen induló, ezeken 4 dobogós helyezést szerző Derek Warwickról van szó, aki oszlopos tagja az FIA felügyelői garnitúrájának. Warwick a hivatalos indoklás miatt „a sajtóban nemrég tett, nem engedélyezett megjegyzések miatt” került felfüggesztésre, helyét pedig az F1-ben 2001-ben és 2002-ben az Arrows színeiben versenyző Enrique Bernoldi veszi át. A brazol az FIA genfi bázisáról kapcsolódik be a Kanadai Nagydíj eseményeibe.
Az FIA hozzáteszi, Warwick „elismeri, hogy a megjegyzései FIA-felügyelőként betöltött szerepében meggondolatlanok voltak és bocsánatot kért.”
A közlemény arra nem tér ki, hogy az expilóta pontosan mit mondott, de a The-Race.com úgy tudja, Warwick egy sportfogadással foglalkozó oldalnak nyilatkozott a Spanyol Nagydíjat követően számos problémáról, az interjúban pedig személyes véleményét is megosztotta Max Verstappen barcelonai büntetéséről (ott ő nem volt a felügyelői testület tagja), illetve arra utalt, hogy Lewis Hamilton talán már fontolgatja, hogy lelép a Ferraritól, emellett pedig Yuki Tsunoda Red Bull-os teljesítményét is kivesézte.
Warwick teljesen nem vágta el magát, mivel egyfutamos eltiltásának letöltése után, az Osztrák Nagydíjon visszatérhet.
A szintén sportfelügyelőként tevékenykedő Johnny Herbertnek korábban végleg távoznia kellett az FIA-tól, mondván a médiában vállalt munkái összeegyezhetetlenek a szövetségnél betöltött szerepével, de Warwick esetében nem ez a helyzet, nála csak azzal volt probléma, amit nyilatkozott.
Charles Leclerc vállalta a felelősséget a Kanadai Nagydíj első szabadedzésén elkövetett hibájáért, ami a nap egészére kivonta őt a munkából, ugyanakkor azt vallja, a történteknek egyáltalán nem lesz hatása a hétvégi eredményére.
Még csak 15 perce tartott az első szabadedzés Montrealban, amikor Leclerc összetörte a Ferrarit a pálya 3-as és 4-es kanyarját képező sikánban. A baleset azonban nem az itteni típushiba által, a kerékvetőre való túlzott ráhajtással történt: a monacói az elmért féktáv miatt be sem tudta venni a kanyart, majd a füvön sem volt képes olyan élesen elfordulni, ahogy szeretett volna, így a belső falat találta el.
Az autón jelentős sérülések keletkeztek, így Leclerc-nek a második gyakorlást is ki kellett hagynia.
„Mindenekelőtt sajnálom az egész csapatot, mert sohasem jó, ha ilyen történik. Nagyon buta baleset volt: blokkoltam a kerekeimet, de azt hittem, hogy így is be tudom venni a kanyart. Tudtam ugyan, hogy a fűre fogok csúszni, de úgy éreztem, eleget tettem ahhoz, hogy elkerüljem a falat. Sajnos csak akkor értettem meg, hogy nincs elég helyem, amikor már a füvön voltam” – idézte vissza a történteket Leclerc az F1TV-nek nyilatkozva.
„Csupán rosszul mértem fel a helyzetet, ez viszont most sokba került, mert a kerék hozzáért a karosszériához és kárt tett benne, a szabályok szerint pedig nem használhatunk két karosszériát egy napon belül, emiatt az egész napot elveszítettem. Szóval rengeteg köröm ráment erre a hibára, ami fájdalmas.”
Leclerc az elmúlt két futamon egyaránt dobogót szerezve villantott fel némi reménysugarat a Ferrari felzárkózására, de ha ezen a hétvégén nem jönne össze az újabb pódium, azt semmiképpen nem fogja a baleset számlájára írni.
„Nagy pozitívum, hogy addig a pontig magabiztosnak éreztem magam az autóban. Versenyképesek voltunk, amennyire ez kijelenthető, hiszen csupán a harmadik gyorskörömben jártam. Az önbizalmam tehát nem csorbult, és abban is biztos vagyok, hogy a történtek nem lesznek hatással a hétvégémre” – fogalmazott.
„Az időmérőre már formában leszek. Hogy ezzel mennyire leszünk versenyképesek, az már egy másik kérdés, de afelől nincs kétségem, hogy én 100%-ot fogok kihozni magamból.”
George Russell zárta a leggyorsabb idővel a Kanadai Nagydíj pénteki edzésnapját, miután a tavalyi pole-idejének közelében autózott a második gyakorláson.
Közép-európai idő szerint már 23 óránál járt az idő, amikor megkezdődött a második szabadedzés, s pályára hajtott 19 autó Montrealban. Az egy hiányzó Charles Leclerc volt, aki az első szabadedzésen olyannyira összetörte Ferrarját, hogy abban a túlélőcellát is ki kellett cserélni, a jelentős mennyiségű szerelnivaló miatt pedig lehetetlenné vált, hogy pár órával később a monacói már ismét a pályán lehessen. Leclerc így pénteken mindössze nyolc kört teljesített Kanadában.
A második gyakorláson is történt egy furcsa korai baleset, ezúttal Lance Stroll törte ki első felfüggesztését a 7-es kanyarban, egyszerűen azért, mert túl szélesen fordult és nekisodródott a korlátnak. A mezőnybe visszatért kanadainak az ívét befolyásolta, hogy az előtte haladó lassabb autók sora miatt szélesebben kellett fordulnia, viszont kétségtelenül elszámolta a kanyarodási ívét és a sebességét. Bár Stroll kitört bal első kerékkel is vissza tudott volna térni a bokszba, mérnöke lebeszélte erről, mivel veszélyesen sérült autóval már nem engedélyezett indokolatlanul hosszú ideig a pályán tartózkodni. Ehelyett leparkolta azt egy biztonságos helyre a hajtűnél, így piros zászlós leállásra sem volt szükség.
A leggyorsabb köridők, ahogy az a versenyszimulációka szakosodott második edzéseken rendszerint lenni szokott, már az első félórában megszülettek. Az első helyet ezúttal a Mercedes szerezte meg George Russell-lel, aki a közepes keverékű gumikon futott 1:12,123-at, vagyis csak 123 ezreddel lassabbat, mint az emlékezetes tavalyi pole-pozíciója, amit úgy ért el, hogy ezredre azonos időt jegyzett Max Verstappennel. A második helyen ezúttal a mclarenes Lando Norris végzett 28 ezredes lemaradással, mögötte Andrea Kimi Antonelli, Alexander Albon, Fernando Alonso, Oscar Piastri és Carlos Sainz zárt – a Mercedes-motorral szerelt autók tehát látványosan elfoglalták a legjobb helyeket.
Az első edzéshez képest ezúttal már népszerűbb választás volt a közepes keverék, miközben a csapatok azt mérlegelték, vajon Imolához hasonlóan ezúttal is lehetséges-e, hogy az időmérőn azokon jobb egykörös tempó lesz futható, mint a leglágyabb C6-osokon.
A mezőny rendkívül szoros is maradt: bár Antonelli hátránya a harmadik helyen már majdnem három tized, de az első tizenhat helyezett így is mind egy másodpercen belüli időre volt képes.
A folytatás szombaton 18:30-kor jön a harmadik edzéssel.
Továbbra sem került le a Mercedes radarjáról Max Verstappen, akit még mindig megszerezhetnek akár a 2026-os szezonra is. Ezt maga George Russell ismerte el, noha ebben az esetben talán épp neki kellene helyet adnia holland riválisának. Vajon miért állnak a tárgyalások a szerződéshosszabbításról?
Már több mint egy éve téma, hogy Verstappen 2028-ig szóló szerződése ellenére mégis dönthet úgy, hogy bizonyos kilépési záradékokat aktiválva a kontraktus teljes időtartamának lejárta előtt elhagyja a Red Bullt. Egy ilyen záradékkal sajtóértesülések szerint akkor élhet a holland, ha az Osztrák Nagydíj után nem áll az egyéni tabella első négy helyezettje között – ehhez viszont a 43 pont lemaradásban lévő Charles Leclerc-nek is be kellene érnie őt két futam alatt, ami kevéssé valószínű. És persze lehetnek más kitételek is, amelyekről nem tudunk.
A Mercedes tavaly óta nem csinál titkot abból, hogy szívesen leigazolná a hollandot, akinél akár be is telhet a pohár a Red Bullon belüli, a csapategységet megrengető konfliktusok és az autó problémái miatt. Míg tavaly még nem volt kérdés, hogy George Russell minden esetben a csapatnál maradna, idén ez már nem ennyire egyértelmű, hiszen hiába ő szállítja egyelőre a dobogókat, a Mercedes rengeteget invesztált a fiatal Andrea Kimi Antonellibe, akinek eddigi fejlődését látva valószínűleg nehezen engedné el a kezét.
Russellnek idén lejár a szerződése a brackley-i alakulattal, elmondása szerint azonban a Toto Wolff-fal való tárgyalások még nem kezdődtek meg a hosszabbításról, és emögött egyik okként nem titkoltan azt sejti, hogy főnöke továbbra is Verstappen lépésére vár.
„Még nem voltak igazi egyeztetéseink, mert nagyobb feladataink vannak ennél. Olyanok, amelyek gyorsabbá teszik az autónkat. Tudom, hogy jövőre a Forma–1-ben leszek. A szándékom és célom az, hogy a Mercedesnél maradjak, és úgy hiszem, Totónak is ez a szándéka. Egyikünknek sincs igazán oka, hogy ettől eltérjen” – mondta az Autosport szerint, mielőtt bármiféle ösztönzés nélkül előhozta Verstappen nevét.
„De érthető, hogy Max folyamatosan a radaron van. Miért is ne lenne? Ő minden idők egyik legjobbja, szóval megértem. Innentől rajtam múlik, hogy bizonyítsam az értékem. És úgy érzem, hogy ezt folyamatosan megteszem az F1-ben eddig eltöltött hét szezonom és az egész karrierem alatt. Szóval nem aggódok.”
Russell magabiztossága nem igazán jelent újdonságot, mint ahogy az sem, hogy a Mercedes nyitva hagyja az opcióit Verstappen miatt. A nyilatkozat legfőbb érdekessége az, hogy a brit elmondása szerint ugyan még lehetséges, hogy a holland a Mercedeshez érkezik jövőre, ő maga viszont biztos benne, hogy bármi is történik, lesz ülése az F1-ben 2026-ra is. Vajon rendelkezik már valamilyen B tervvel?
Max Verstappen jegyezte a legjobb eredményt a Kanadai Nagydíj első gyakorlásán, nyomában a két Williamsszel, a nyitóóra legfontosabb eseményét azonban a Ferrariját összetörő Charles Leclerc szolgáltatta.
Kellemes száraz időben kezdődött meg közép-európai idő szerint 19:30-kor a Kanadai Nagydíj versenyhétvégéje az első szabadedzéssel. Az egyórás gyakorláson a teljes állandó mezőny képviseltette magát, miután Lance Stroll is visszatért az orvosi beavatkozást igénylő, őt a Spanyol Nagydíj rajtjától távol tartó kézsérülése után (és Gabriel Bortoleto ellopott útlevelét is időben megtalálta a rendőrség).
A gyakorlás elején Leclerc állt az élre, majd a nap első látványos pillanata is hozzá kötődött, hiszen az edzés 15. percében összetörte a Ferrarit a 3-4-es sikánban. Amikor itt a 4-es kanyar kijáratánál, a fal mellett találunk egy sérült autót, akkor a legvalószínűbb forgatókönyv szerint a versenyző az egyik kerékvetőre hajtott rá túlságosan, ami megdobta az autót, az pedig irányíthatatlanul a szemközti falba csapódott.
Most viszont nem ez történt, a monacói nagyon szokatlan módon balesetezett a pálya egyik legtrükkösebb pontján. Túl nagy tempóval érkezett a 3-as kanyarhoz, fékezni próbált, de autója kisiklott előre a fűre, s nem tudta elkerülni a belső fallal való találkozást, annak nekiütközve tört ki első és hátsó felfüggesztése is.
Leclerc edzése ezzel véget ért, s a többiek munkáját is megakasztotta egy nagyjából tízperces piros zászlós leállás.
Később a Ferrari másik versenyzőjére, Lewis Hamiltonra is jutott bőven képernyőidő: előbb egy a hajtűben történt megpördülését nézhettük, később pedig Max Verstappen morgását hallgathattuk, amikor csak félig a fűre hajtva tudott elmenni a szerinte rosszul helyezkedő brit mellett.
Verstappen végül az élen is zárta a hétvége első edzését 1:13,193-as idővel, mögötte pedig egyaránt egy tizeden belül a két Williams végzett Alexander Albonnal és Carlos Sainzcal – a grove-i csapat ezzel jelezte, hogy a barcelonai gyenge szereplés csak alkalmi kisiklás volt részükről.
George Russell-lel negyedik lett a jobbik Mercedes, őt Hamilton követi, s még Leclerc is 10. maradt héttizedes lemaradással, dacára annak, hogy csak az első 15 percben körözött. A McLarenek látványtalanul kezdtek, Lando Norris 7., a bajnoki tabellát vezető Oscar Piastri 14. lett.
Ezzel még nem ért véget az F1-es körözés péntekre, közép-európai idő szerint 23 órakor folytatódik a program a második szabadedzéssel.
Max Verstappen egy interjúhelyzetben vitába került a Sky Sports riporterével Montrealban, aki a holland szerint azt szerette volna kihúzni belőle, hogy nevezze meg a Red Bull stratégáját a Spanyol Nagydíjon történt ütközésbotrányhoz vezető hibás csapatdöntés felelőseként.
A Kanadai Nagydíj csütörtökén és péntek délelőttjén természetesen még mindig a Barcelonában történt incidens volt terítéken, amely során Verstappen frusztrációjában szándékosan nekiütközött George Russell Mercedesének, miután a csapat arra kérte, egy feltételezett szabálytalan előnyszerzés utáni büntetés elkerüléseként engedje vissza maga elé Russellt a verseny hajrájában.
Utólag a felügyelők megerősítették, hogy nem ítélték volna szabálytalannak, ahogy Verstappen egy koccanás után Russell előtt maradt a biztonsági autós újraindítást követően az 1-es kanyarban, és bár a holland szándékos ütközésére nincs mentség, de kétségtelenül elkerülhető lett volna Verstappen begőzölése, ha a négyszeres bajnok nem kap utasítást Russell elengedésére versenymérnökétől.
A döntést valószínűleg a Red Bull vezető stratégiai mérnöke, Stephen Knowles hozta meg, aki azóta felelős ezen döntésekért és a szabálykönyv minden apró részletének ismeretéért, hogy a korábbi sportigazgató, Jonathan Wheatley tavaly elhagyta a Red Bullt, hogy a Sauber csapatvezetője legyen.
Csütörtökön a paddockban s Sky Sports riportere, Ted Kravitz megemlítette Knowles nevét Verstappennek, amikor arról érdeklődött a hollandnál, milyen lépéseket tett a Red Bull annak érdekében, hogy hasonló hibák ne történjenek meg a jövőben. Verstappen végig megőrizte higgadtságát a beszélgetés során, s bár nem emelte fel a hangját, ebből így is egy igencsak feszült interjú lett, amiről legjobban talán rezzenéstelen arca és fókuszált tekintete árulkodik.
Videón a beszélgetés:
max: “it’s not really nice to single out a person, to be honest. because that’s never the case. we look at it as a team how we can do better.”
max when asked about redbulls decision in spain to give back the position.. https://t.co/GiwS8OrG7w
Max Verstappen: Nem valami szép kiemelni egyetlen személyt, mert ez sohasem így működik. Minden helyzethez azzal a kérdéssel állunk hozzá, hogyan tudtunk volna csapatként jobban dolgozni, és így tettünk Barcelonában is. Egyáltalán nem igazságos egyetlen személyt kipécézni.
Ted Kravitz: Nem hiszem, hogy kipécéztem volna, egyszerűen csak megneveztem, hogy ki ő. Jonathan Wheatley-t sokan ismerik. De nem állítottam, hogy Stephen Knowles hibája lett volna.
MV: De megnevezted őt.
TK: Jonathan Wheatley volt az, aki kívül-belül ismerte a szabályokat. Most egy új személy van a helyén.
MV: Róla beszélünk, tehát kipécézted őt.
TK: Oké, de ő az, aki a bokszutca falánál ül, és egy elég jól ismert…
MV: Nem kell, hogy itt erről beszélgessek. Ugyanúgy keressük azokat a területeket, amelyeken jobb munkát végezhetnénk, ahogy teszi azt a többi csapat is. De nem fogok itt kiállni és bemondani a kamerába, hogy ki volt a hibás. Az ember amíg él, tanul.
TK: Nem is ezt kértem tőled, csak kérdeztem, hogy… Amíg éltek, tanultok, köszönöm, szerintem ezzel megválaszoltad.