Kategória: Formula 1

  • Leclerc és Russell arra készül, hogy belekeveredik a bajnoki harcba

    Leclerc és Russell arra készül, hogy belekeveredik a bajnoki harcba

    Az Abu-dzabi Nagydíj elsősorban a McLaren és a Red Bull vb-címért folyó csatájáról szól majd – de hogyan fognak eljárni a Mercedes és a Ferrari versenyzői, ha Lando Norris, Oscar Piastri vagy Max Verstappen útjába kerülnek?

    A téma különösen érzékennyé vált azóta, hogy az elmúlt hétvégén a Red Bull pár prominens arca azzal vádolta meg Kimi Antonellit, hogy Norris segítése érdekében adta át a 4. helyet a britnek egy körrel a Katari Nagydíj vége előtt. A vádból semmi sem volt igaz, a csapat másnap bocsánatot kért, a Mercedes olasz pilótájára zúduló, a sugalmazások által kiváltott gyűlölködő kommentcunamit azonban már nem lehetett semmissé tenni.

    Vádold azzal az ellenséged, amit te magad csinálsz?

    És persze ha van istálló a mezőnyben, amely egész biztosan számíthat arra, hogy egy másik csapat autói félreállnának az útjából, az éppen a Red Bull, amelynek ugyebár egy második alakulata is versenyez a Forma–1-ben. Ha úgy alakulna, akár egy bokszkiállás után, Verstappennel szemben kétségtelenül rendkívül előzékeny lenne Liam Lawson és a holland jövő évi csapattársa, Isack Hadjar is.

    Hadjar azonban az FIA csütörtöki sajtótájékoztatóján kizárta annak a lehetőségét, hogy Verstappen és a Racing Bulls autóinak útja keresztezze egymást az Abu-dzabi Nagydíj versenyén, a francia véleménye szerint ez a pálya nem igazán kedvez a faenzai istállónak, így túlságosan is le lesznek maradva az élmezőnytől.

    „Ez egy eléggé tradicionális vonalvezetésű pálya, így biztosan nem fogok versenyhelyzetbe kerülni egyikükkel sem. Nem fogjuk megzavarni a harcukat” – intett nyugalomra Hadjar.

    A negyedik és az ötödik is kér lapot

    A Ferraritól és a Mercedestől viszont reális elvárás, hogy az élmezőny környékén ólálkodjanak, elvégre a két megkérdezett pilóta, Charles Leclerc és George Russell az 5. és a 4. helyen tanyáznak a pontversenyben, közvetlenül, de tisztes lemaradásban a vb-címért csatázó trió mögött. Vajon az ő hozzáállásukat, rámenősségüket befolyásolja majd a hétvégén, hogy nem akarnak kalamajkába keveredni a bajnoki esélyesekkel?

    „Nem tudom, mennyire leszünk versenyképesek ezen a hétvégén – kezdte Leclerc. – Arra számítunk, hogy a McLaren rendkívül erős lesz, mögöttük valószínűleg a Red Bull, majd a Mercedes és mi jövünk majd. Valószínű, hogy lesz majd olyan pont a versenyen, amikor keresztezik egymást az útjaink a McLarenekkel vagy a Red Bull-lal. De nem az a dolgom, hogy ezen gondolkodjak. Próbálok mindent kihozni a versenyemből, aztán az ő dolguk eldönteni, hogy melyikük lesz a világbajnok.”

    „Legszívesebben csak megnyerném a versenyt és nem ütném bele az orrom abba, hogy ők mit csinálnak. De akárhányadik helyen is fogok haladni, és akárki is lesz mögöttem, ugyanúgy fogok vele csatázni, mint bármikor máskor, hiszen a csapatomért dolgozok, és mindent ki akarok hozni ebből az utolsó versenyből.”

    Leclerc idén nem nyert versenyt, Russell azonban Montrealban és Szingapúrban kettőt is – ő az egyetlen ebben a szezonban, aki a három bajnokesélyesen kívül a dobogó tetejére állhatott.

    Előnytelen szerződést íratott alá Tsunodával a Red Bull, most erre mehet rá a karrierje

    „A McLaren az elmúlt pár évben nagyon erős volt itt, talán a legutóbbi két pole-t és győzelmet is behúzták, nekünk viszont nem ez a legerősebb pályánk – mondta Russell, kicsit tévesen, mert ez az állítás csak 2024-re igaz a McLaren kapcsán. – Viszont ha közéjük kerülünk, az nem a mi problémánk lesz. Mi a lehető legjobb eredményért fogunk hajtani, sem többet, sem kevesebbet nem fogok kockáztatni, mint más versenyen. Számomra ez csak egy verseny a 24-ből – igaz, hogy a szezonzáró, de én mindegyiket ugyanúgy kezelem.”

    Érdekes, hogy a teljes mezőnyből egyedül Russell és Leclerc azok, akiknek már biztosan nem fog változni a bajnoki helyezésük a szezonzáró eredménye után sem, hiszen bőven 25 pont feletti különbséggel állnak a tabellán az előttük és a mögöttük helyet foglalóhoz képest is. Russell karrierje legjobb helyezését, a 2022-es 4. helyet állítja be ezzel idén, Leclerc viszont ennél az 5. pozíciónál háromszor is végzett már jobb helyen.

  • Alonso egy mondattal szúrt le mindenkit, aki Räikkönentől kezdve F1-es világbajnok lett

    Alonso egy mondattal szúrt le mindenkit, aki Räikkönentől kezdve F1-es világbajnok lett

    Ki más is tudná jobban átérezni egy háromesélyes bajnoki szezonzáró súlyát, mint Fernando Alonso, aki a bajnokság éllovasaként érkezett Abu-Dzabiba 15 éve, amikor legutóbb hasonlóan sokesélyes volt egy F1-es idény végjátéka. A spanyol akkor veszített, és nincsenek biztató üzenetei Lando Norris számára sem. De egyébként is bárki lesz a világbajnok a lehetséges trióból, Alonso már rég beskatulyázta őket.

    Sőt, Alonso szereplője volt a legutóbbi mindkét olyan szezonzárónak, amelyen kettőnél több pilótának volt még esélye világbajnoki címet szerezni, de 2007-ben és 2010-ben is alulmaradt – utóbbi eset volt az, amikor ő rendelkezett pontelőnnyel az utolsó verseny rajtjánál, de egy rosszul időzített bokszkiállás miatt az alsó pontszerző helyeken ragadt, és Sebastian Vettel a harmadik számú esélyesként kaparintotta meg a trófeát.

    „2010-ben volt a legutóbbi eset, amikor három versenyző is bajnoki esélyekkel érkezett az utolsó versenyre – idézte vissza a számára nem kellemes emlékeket a spanyol az AS-nek nyilatkozva. – Nehéz jóslatokat tenni. Azt gondolnánk, hogy az éllovasnál van az előny, hiszen neki több lehetősége van hibázni, de az F1 egy kiszámíthatatlan sport. Hibák pedig mindig előfordulhatnak, mint a múlt héten, amikor nem használták ki a biztonsági autót. Az F1-ben semmire sincs garancia még akkor sem, ha vezeted a bajnokságot.”

    Most Norrisnak még nagyobb is az előnye a másodok helyezettel, Max Verstappennel szemben (12 pont), mint 2010-ben Alonsónak volt Mark Webberhez képest (8), de a holland idén már többször is le tudta győzni a McLareneket úgy, hogy nem a Red Bull volt a leggyorsabb autó.

    „Tudjuk, hogy Max elképesztő versenyző, aki képes mindent kihozni az autójából. Egyes győzelmeit nem az autója miatt szerezte, hanem ő maga érte el azokat. De persze mindannyian vagyunk annyira magabiztosak, hogy azt mondjuk, a legjobb autóban meg tudnánk nyerni a világbajnokságot” – mondta Alonso.

    Hiába nagy Norris előnye, az ő helyzetében a legtöbben elbukták a bajnoki finálét

    A spanyol, aki már lassan két évtizede, 2005-ben és 2006-ban szerezte a maga világbajnoki címeit, a végére egy magas labdának számító kérdést is kapott: megtörténhet, hogy nem a szezon legjobb versenyzője lesz idén a világbajnok?

    „Ez történt a legutóbbi… 19 évben. Szóval a mostani lesz a 20!” – vágta rá viccesen Alonso, kicsit elszámolva magát, mert még „csak” az idei a 19. szezon az ő 2006-os sikere óta, és bizonyára arra akart utalni, hogy a saját utolsó sikere óta sohasem a legjobb versenyző lett a világbajnok – aki ugyebár ő maga lenne. Még ha nem is gondolta teljesen komolyan, ezzel azért egy lendülettel szúrt oda elegánsan Kimi Räikkönennek, Lewis Hamiltonnak, Jenson Buttonnak, Vettelnek, Nico Rosbergnek és Verstappennek, akik ezen időszak bajnoki címein osztoztak.

  • Előnytelen szerződést íratott alá Tsunodával a Red Bull, most erre mehet rá a karrierje

    Előnytelen szerződést íratott alá Tsunodával a Red Bull, most erre mehet rá a karrierje

    Yuki Tsunoda jövőre nem lesz a Forma–1-es mezőny tagja, miután a Red Bull csapdájába került: nem tárgyalhatott más csapatokkal, miközben az energiaitalosok pedig elvették tőle az ülést.

    Kedden jelentette be a Red Bull, hogyan osztja le versenyzőit a 2026-ra még üresen maradt három ülésében: Isack Hadjar lesz Max Verstappen csapattársa a nagycsapatnál, míg a Racing Bullsnál Liam Lawson marad, s az F2-ből fellépő Arvid Lindblad érkezik mellé. Ezt azt jelenti, hogy Tsunoda, aki több mind négy Faenzában eltöltött szezon után idén próbálhatta ki magát a Milton Keynes-i istálló autójában is, jövőre nem lesz a mezőny állandó tagja, viszont a Red Bull kötelékében marad teszt- és tartalékpilótaként.

    A 2026-os szezonra már az összes ülés elkelt, de Tsunoda nem azért marad ki a mezőnyből, mert lecsúszott volna annak lehetőségéről, hogy másik csapathoz igazoljon – mint Abu-Dzabiban elárulta, a Red Bull kikötötte számára, hogy nem is tárgyalhat más kérőkkel, pedig lettek volna.

    „Nem volt választási lehetőségem, a szerződésem miatt nem sokat tehettem. Kaptam pár érdeklődést más csapatoktól, de a szerződésem nem tette lehetővé, hogy egyáltalán csak beszéljek velük. Emiatt teljes mértékben a Red Bull-ülésre koncentráltam. De az elmúlt években is ez volt számomra a prioritás, hiszen a Red Bull családban nőttem fel” – idézi a japánt a racingnews365.

    Azt nem fedte fel Tsunoda, hogy más csapatok versenyzői szerződéssel keresték-e, vagy ott is inkább tartalékpilótai szerepben számítottak volna rá. Korábban az Aston Martin tűnt a legvalószínűbb célállomásnak a japán számára, hiszen a Red Bullt az idei szezon végével elhagyó Honda 2026-tól már a silverstone-i istálló motorpartnere lesz, Tsunoda pedig az ő versenyzői programjuknak is hosszú évek óta része.

    A japán most elmondta, hogy ő is csak a Katari Nagydíj után, két nappal a hivatalos bejelentés előtt tudta meg, hogy jövőre nem tarthatja meg az ülést, amelyben egy bakui hatodik hely a legjobb eredménye, miközben csapattársa, Verstappen még a szezonzárón is esélyes a bajnoki címre.

    „Rögtön a verseny után közölte Helmut [Marko], nem volt egyszerű. De meglepően jól vagyok. Nem remekül, de túlélem. Másnap reggel ugyanúgy megrendeltem a reggelimet, és ugyanazt ettem, mint mindig. Talán még nem is tudatosult bennem, hogy ez lesz az utolsó versenyem, nemcsak az idei évre, hanem a következőre is. Lehet, hogy Abu-Dzabi után nyilall majd belém az érzés” – mélázott el Tsunoda, aki 111 nagydíjrajttal a legtapasztaltabb japán F1-es versenyzőként fog kikerülni a mezőnyből. Hogy véglegesen-e, azt persze még senki nem tudhatja.

  • Verstappen is „agyatlanozott” egyet a katari Antonelli-ügyben

    Verstappen is „agyatlanozott” egyet a katari Antonelli-ügyben

    Kimi Antonelli elmondása szerint néhány nap alatt túltette magát a Katari Nagydíj után teljesen megalapozatlanul rá zúduló online támadásokon, és még Max Verstappen is ellátta őt egy jó tanáccsal.

    Csak pár nap telt el, amíg az F1 mezőnye Katarból áttette a székhelyét az Egyesült Arab Emírségekbe a szezonzáróra, de Antonelli körül ez idő alatt is rengeteg minden történt – megtapasztalta a hírnév negatív oldalát, és azt is, hogy milyen következményekkel jár, ha valaki mindenféle alapot nélkülözve hergeli fel nézők tömegeit egy riválissal szemben.

    A Katari Nagydíj utolsó előtti körében a negyedik helyen haladó Mercedes-pilóta hibázott a 9-es kanyarban, így az őt üldöző Lando Norris meg tudta őt előzni, az ezáltal szerzett extra két pont pedig még jól jöhet számára a bajnoki fináléban is. A Red Bullnál nem fogadták örömmel a látottakat, először Max Verstappen versenymérnöke, Gianpiero Lambiase, majd különösképpen a csapat tanácsadója, Helmut Marko állt bele Antonellibe, az osztrák többször is megismételte azon vádját, hogy szerinte az olasz szándékosan engedte el Norrist, ezzel segítve a McLarent a bajnoki harcban.

    Ezeken a szavakon sok Red Bull-szurkoló felbátorodott, és ezres nagyságrendű támadó, gyűlölködő komment jelent meg Antonelli közösségi oldalain, amire az olasz az Instagram-profilképének feketére változtatásával reagált, a Red Bull pedig egy hétfői közleménnyel, amiben visszavonta a fiatal pilótát ért vádjait.

    Antonelli profilképe újra színesben pompázik az Instán, az olasz pedig az Abu-dzabi Nagydíj sajtónapján a saját szavaival is elmondta, hogy mi történt Luszailban, és min ment keresztül a következő napokban.

    „Nem volt egyszerű látni azokat a kommenteket a verseny után, amelyek arról szóltak, hogy elengedtem egy ellenfelem, pedig ilyet sohasem tennék. A harmadik helyért harcoltam, keményen nyomtam és próbáltam [Carlos] Sainz mögött DRS-közelségbe kerülni. És azt követően, hogy olyan sok körön át a határon autóztam a piszkos levegőben, megérkezett a hiba. Minden körben egyre közelebb kerültem, de ott a gumik egy pillanatra megadták magukat, hibáztam, Lando pedig megelőzött” – mondta Antonelli, akit a racingnews365 idéz.

    Az olasz elárulta, hogy még Verstappen is segédkezet nyújtott neki a Red Bull által kiváltott kommentcunami után – a holland pedig érdekes módon ugyanazt a jelzőt használta az online gyűlölködőkre, mint amivel a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is illette Markót a katari vasárnapon: agyatlanok.

    „Fájdalmasan érintett, hogy milyen kommenteket kaptam a verseny után, de jó érzés volt látni a Red Bull közleményét, ő [Lambiase] is odajött hozzám beszélgetni, és Max számára is tisztáztam a helyzetet. Rengeteg támogatást kaptam, ami segített túltenni magam a történteken, és erre a hétvégére koncentrálni. Max pontosan tudta, hogy mi történt, és szintén támogatólag lépett fel, amit nagyon jólesett. Nem mondhatom el, hogy mit mondott nekem, mert csúnya szavak is voltak benne, de valami olyasmit, hogy »ne foglalkozz ezekkel az emberekkel, mert agyatlanok, koncentrálj csak a saját munkádra«.”

  • „Ez most nagyon megviseli” – Hamiltonban már a Mercedes is próbálja tartani a lelket

    „Ez most nagyon megviseli” – Hamiltonban már a Mercedes is próbálja tartani a lelket

    Noha a pályán már egy ideje riválisok, a Mercedes tagjai továbbra is szívükön viselik Lewis Hamilton sorsát.

    Bármilyen eredményt is érjen el a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon, az nem fog változtatni azon, hogy Lewis Hamilton pályafutása leggyengébb szezonját fejezi be a hétvégén. A továbbra is ferraris dobogós eredmény nélkül álló brit pilóta az utóbbi két hétvégén egyaránt kiesett az időmérő első szakaszában, nyilatkozatai pedig nem először árulkodnak frusztráltságról (egy ponton azt is kijelentette, nem várja a következő évet), amit egykori csapatának tagjai is látnak.

    Noha a hétszeres világbajnok utolsó három Mercedesnél töltött éve sem volt kimondottan diadalmenet, ilyen teljesítményre azért bizonyára volt kollégái sem számítottak tőle, Bradley Lord, a Mercedes kommunikációs igazgatója a CHAMP1-nek pedig most elmondta, noha már egy ideje riválisok a pályán, továbbra is szívükön viselik Hamilton sorsát, és ebben a nehéz időszakban próbálják bátorítani őt.

    Hamilton szavai ellenére már nem a sajtó tehet arról, hogy rossz a Ferrari?

    „Igen, ahogy mondtam, emberileg sajnáljuk őt, mert tudjuk, hogy szívét-lelkét beleteszi a munkájába, hogy mennyire elkötelezett, és hogy mennyit edz és így tovább. Néha minden versenyzőnek vannak hullámvölgyei és olyan időszakai, amikor egyszerűen nem áll össze a kép. Ez őt most nagyon megviseli. De próbáljuk támogatni a magunk módján: Toto [Wolff, a Mercedes csapatfőnöke] gyakran együtt utazik vele haza versenyekről, sokat beszélgetnek, és igen, próbáljuk bátorítani, mert tudjuk, hogy Lewis Hamilton még mindig mérce lehet ebben a sportban, és valószínűleg az is marad. Még mindig hiszünk benne.”

    Lord „óvatosan optimista” azt illetően, hogy mit hozhat Hamilton számára a 2026-os év, de úgy érzi, hogy az új szabályokkal talán ismét viszontláthatjuk a hétszeres bajnok régi énjét. „Bizonyos értelemben igen, sajnálom őt emberileg, mert tudom, mennyit tesz bele. De azt is tudom, hogy Lewis egy ilyen tapasztalatból csak erősebben jön ki. Ezért vagyok óvatos a jövő évet illetően, mert lehet, hogy még erősebben tér vissza.”

  • Verstappené nem, Norris és Piastri szülei viszont ott lesznek az abu-dzabi F1-es finálén

    Verstappené nem, Norris és Piastri szülei viszont ott lesznek az abu-dzabi F1-es finálén

    Az idei Forma–1-es világbajnoki címről döntő Abu-dzabi Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján a három vb-esélyes, azaz Max Verstappen, Lando Norris és Oscar Piastri egyszerre vett részt, és arról is kaptak kérdéseket, hogy miként készültek a mindent eldöntő versenyhétvégére, illetve melyikükért szorítanak a helyszínről a szülei.

    „Ugyanúgy, mint a többire – kezdte a válaszadást Norris. – Semmit nem változtattam, kicsit visszatekintettünk a múlt hétvégére, de ez is ugyanolyan volt, mint a többi hétvége után – milyen hibákat követtünk el, mi, miért történt, és mik voltak a kevésbé nyilvánvaló dolgok, amiken javíthatunk. Ezek normálisak a következő futamra történő felkészülés során. De semmi nem változott, a csapatban mindenki ugyanúgy kezeli ezt a hétvégét, mint a többit, csak mindenki izgatottabb. De a munka és a megközelítés ugyanaz.”

    Ezután Max Verstappen következett, aki már ekkor okozott némi derültséget a zsúfolásig megtelt teremben. „Töltöttem némi időt a lányommal, elrendeztem néhány dolgot a GT3-as versenyzéssel kapcsolatosan a jövő évre, és terveket készítettem a szimulátoros csapatommal kapcsolatban is szintén 2026-ra. Eléggé egyszerű dolgokat csináltam, aztán jöttem ide” – közölte a holland.

    „Én nem szerveztem a GT3-as csapatomat, de padeleztem egy kicsit, és ugyanúgy kezeltem ezt a hétvégét is” – vette át a szót Piastri, majd ironikusan hozzátetette: „volt egy marketingnapom is, amit nagyon élveztem.”

    Norris inkább elbukná a vb-címet, minthogy megkérje Piastrit, álljon félre előle

    Verstappenék nem készültek erre

    Nem sokkal ezután a három versenyzőtől azt is megkérdezték, milyen támogatást kapnak a helyszínről a családjuk révén. Norris és Piastri elmondta, hogy a szüleiket mind a ketten elhívták, előbbinek pedig a barátai is itt vannak.

    „Minden szezon végén meghívom a barátaimat, mert ők is éppen olyan fontosak, mint mindenki más, hiszen sokuk támogat hétvégéről hétvégére, és mindig támaszkodok rájuk tanácsokért és segítségért a különböző pillanatokban – mondta Norris. – Akár nyerek, akár veszítek, a szezon utolsó versenyét mindig jó megosztani velük, de ezt minden évben megteszem, szóval ebben semmi különleges nincs. A szüleim sok versenyre eljönnek, és most is itt lesznek, de nem azért, mert jól vagy rosszul fog alakulni, hanem mert ez az idei utolsó, és erre mindig eljönnek. Azt akarom, hogy itt legyenek, mert akár nyerek, akár veszítek, osztozni akarok a barátokkal és a szüleimmel is az idei utolsó hétvégémen.”

    „A családom itt van, aminek oka hasonló ahhoz, amit Lando mondott. Utolsó futam, rengeteget versenyeztem nélkülük már a karrierem során, szóval mindig jó, ha itt vannak, de ez nem változtatja meg a világot. Ez jó dolog, de tudom, hogy vannak, akik azt szeretik, ha nincsenek itt a szüleik, vagy nincsenek körülöttük emberek, de nekem ez jó érzés” – mondta Piastri.

    És Verstappen? Nos, neki nincsenek Abu-Dzabiban a szülei. „A szüleim nincsenek itt. Az apám ralizik Afrikában, az anyukám pedig… Azt hiszem, nem is volt tervben, mert azt sem igazán terveztük, hogy még harcban leszek a bajnoki címért, de hát itt vagyunk” – nevettette meg a teremben ülőket a Holland Nagydíj utáni 104 pontos hátrányból 12 pontnyira felkapaszkodó címvédő, aki hozzátette: „Zandvoort után szerintem minden le lett mondva. Az anyukám különben is boldog otthon a kutyával, és a tévében egyébként is sok mindent lát.”

    Verstappentől ezen válasza kapcsán később még azt is megkérdezték, adtak-e neki valamilyen bátorítást a szülei. „Mi nem ilyenek vagyunk. Tudják, hogy amikor az autóban ülök, mindent beleadok, úgyhogy más dolgokról beszélgetek velük. Nincs szükség rá, hogy motiváljanak, ez nem igazán így működik – mosolyodott el a holland. – Természetesen mindig támogatnak, az anyukám például minden versenyhétvége előtt gyújt egy gyertyát. Szerintem megbíznak a fiukban.”

  • Norris inkább elbukná a vb-címet, minthogy megkérje Piastrit, álljon félre előle

    Norris inkább elbukná a vb-címet, minthogy megkérje Piastrit, álljon félre előle

    Lando Norris és Oscar Piastri is válaszolt arra a felvetésre az Abu-dzabi Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján, hogy a McLarennek adott esetben félre kellene-e állítania az ausztrál pilótát ahhoz, hogy csapattársa világbajnok legyen.

    Max Verstappen 12, Oscar Piastri 16 pontos hátrányból várhatja a hétvégi, mindent eldöntő Abu-dzabi Nagydíjat Lando Norrishoz képest, ebből fakadóan pedig benne van a pakliban, hogy a McLaren a saját elveivel szembemenve csapatutasítást lesz kénytelen alkalmazni ahhoz, hogy Norris nyerjen.

    Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke erről a katari futam után azt mondta, át fogják beszélni a forgatókönyveket, de úgy mennek neki a hétvégének, hogy mind Norrisnak, mind Piastrinak meg kell kapnia a lehetőséget a végső győzelemre. Az Abu-dzabi Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján azonban az derült ki, hogy ez a beszélgetés egyelőre nem történt meg.

    A McLaren elbeszélget Norrisszal és Piastrival az abu-dzabi finálé előtt

    „Nem beszéltünk erről, és őszintén szólva imádnám, de nem hiszem, hogy kérném – válaszolt az ezzel kapcsolatos kérdésre Lando Norris. – Nem tudom. Oscaron múlik, nem feltétlenül rajtam, és ugyanez igaz fordítva is. Szerintem én megtenném, mert én ilyen vagyok, de nem rajtam múlik. Nem fogom kérni, nem akarom kérni, mert nem feltétlenül tartom igazságos kérésnek. Ugyanakkor, ha Max emiatt nyer, akkor ez van, gratulálok neki, és várom a következő évet, mert nem fog megváltozni ettől az életem, és ő érdemelte meg.”

    Norris tehát inkább elveszítené a vb-címet, minthogy adott esetben arra kérje Piastrit, hogy álljon félre előle. Hogy az ausztrál mit tenne, azt azonban nem tudtuk meg. „Nem beszéltünk róla, és amíg nem tudom, hogy mit várnak el [a McLaren részéről], addig nem tudok erre válaszolni” – közölte.

    Persze attól még, hogy Norris nem kérne ilyet, a McLaren vélhetően meglépné, hogy félreállítja Piastrit, ha ez kell ahhoz, hogy ne Verstappen nyerje az idei vb-címet.

    Russell szerint nem lenne elfogadható

    A sajtótájékoztató korábbi részében megkérdezték róla George Russellt is, hogy adott esetben a McLarennek félre kellene-e állítania a matematikai esélyekkel szintén rendelkező Piastrit, mire ő elmondta, hogy ez nem lenne korrekt. „Nem gondolom, hogy elfogadható vagy ésszerű dolog lenne megkérni egy versenyzőt, aki szintén esélyes a bajnoki címre az utolsó futamon, hogy engedje el a csapattársát” – mondta Russell.

    A Mercedes versenyzője ezután kifejtette, vannak olyan szituációk, amikor ezt meg lehet tenni, de szerinte ez a mostani nem olyan. „Azt gondolom, hogy ha más szezonokra tekintünk vissza — mondjuk Checo [Pérez] és Max [Verstappen], vagy Barrichello és Schumacher esetére —, amikor egyértelmű volt, hogy az egyik versenyző megy a bajnoki címért, és az utolsó futamon az, akinek már nincs esélye megnyerni a bajnokságot, félreáll, az teljesen ésszerű. Szerintem ezt minden egyes pilóta megtenné. De az én esetemben ez (Piastri félreállítása) egyáltalán nem lenne fair. Szerintem mindkettejüknek meg kell kapnia az esélyt, és ha emiatt maradnak alul, akkor el kell fogadni, hogy a másik jobb munkát végzett — ez a versenyzés, így kell lennie.”

    Korábban Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója kijelentette, hogy inkább ismétlődjön meg a 2007-es szezon és nyerjen nevető harmadikként Max Verstappen, minthogy csapatsorrendet alkalmazzon.

  • Piastrit lecseréli a McLaren, Leclerc testvére visszatér Abu-Dzabiban

    Piastrit lecseréli a McLaren, Leclerc testvére visszatér Abu-Dzabiban

    Miként az itt lenni szokott, Abu-Dzabiban tömegével jelennek majd meg az újoncok a pénteki első szabadedzésen, miután több istálló még adós az éves kvóta teljesítésével – csak a Mercedes és a Sauber nem –, itt pedig ismét egy olyan helyszínen vagyunk, ahol nem túl reprezentatív a nappali körözés, lévén a hétvége érdemi részét villanyfény mellett rendezik.

    A mezőny tíz csapatából összesen nyolc szerepeltet legalább egy újoncot – az Aston Martin egyenesen kettőt –, akik között ott van a minap a Racing Bulls egyik 2026-os pilótájának bejelentett Arvid Lindblad is. A jövőre Liam Lawson mellett debütáló, az idén már két első szabadedzésen is pályára lépő versenyző azonban nem a Racing Bulls, hanem a Red Bull autójában tűnik majd fel a 2026-ra ülés nélkül maradó Yuki Tsunoda helyén, míg a Racing Bullsban a friss Super Formula-bajnok Ayumu Iwasa lesz a beugró Lawson ülésében.

    A vb-címre pályázó Max Verstappen tehát az összes szabadedzésen vezetheti majd a Red Bullt, ami nyilván nem hátrány. Ugyanígy nem esik el pályaidőtől a pontversenyt vezető Lando Norris sem, ellentétben a harmadik bajnokaspiráns Oscar Piastrival, aki viszont kénytelen lesz kihagyni az első edzést ahhoz, hogy a McLaren is letudhassa az idei utolsó olyan alkalmat, amikor két futamnál kevesebb F1-es tapasztalattal rendelkező versenyzőt kell autóba ültetnie. Piastri helyettse a Mexikóban Norrist váltó Pato O’Ward lesz, aki így idén másodszor szerepel majd F1-es hétvégén.

    Hogy Piastri lecserélése mennyire érinti majd hátrányosan az ausztrált, az a hétvége során kiderül, mert bár nem reprezentatví az első edzés, azért minden, autóban eltöltött perc számít.

    Hiába nagy Norris előnye, az ő helyzetében a legtöbben elbukták a bajnoki finálét

    A konstruktőri bajnokságot már biztosan a negyedik helyen záró Ferrarinál Lewis Hamilton ül kispadra, hogy tavaly után az idei abu-dzabi első edzésen is összeálljon a Leclerc–Leclerc duó, hiszen Charles öccse, a teszt- és fejlesztőpilótai státuszban levő Arthur ismét lehetőséget kap.

    Az Aston Martinnál a tartalék Jak Crawford mellett egy másik újonc is körözhet – annak ellenére, hogy már Crawforddal letudja az idei kvótát a csapat –, ugyanis az F2-ben versenyző Cian Shields beülhet Fernando Alonso autójába. A 20 esztendős pilóta tavaly 30. lett az F3-ban, az idén pedig a teljes munkaidős versenyzők közül utolsóként, pont nélkül áll jelenleg az F2-ben, nem a tehetsége juttatta tehát ebbe a helyzetbe.

    Az Aston Martin párosán kívül még a Williamsbe Albon helyére beülő Luke Browning az, aki ezzel párhuzamosan az F2-ben is vezet a hétvégén.

    Az abu-dzabi első szabadedzésen vezető újoncok névsora

    McLaren: Pato O’Ward
    Ferrari: Arthur Leclerc
    Red Bull: Arvid Lindblad
    Aston Martin: Jak Crawford; Cian Shields
    Alpine: Paul Aron
    Haas: Ryo Hirakawa
    Racing Bulls: Ayumu Iwasa
    Williams: Luke Browning

  • Verstappen „tönkre fogja tenni” a „nagyképű” Norris álmait

    Verstappen „tönkre fogja tenni” a „nagyképű” Norris álmait

    A Forma–1 egykori mindenható ura, a sportágat 40 éven át irányító Bernie Ecclestone már most ott van az Egyesült Arab Emírségekben, ahol a hétvégén az Abu-dzabi Nagydíjon eldől, hogy ki nyeri az idei világbajnoki címet. A 95 esztendős üzletember pedig elmondta, hogy hiába a 12 pontos előnye, szerinte nem Lando Norris lesz az.

    „Még mindig hiszem, hogy Max [Verstappen] megcsinálja. Megérdemli. Régen azt mondtam, Alain Prost volt minden idők legjobb versenyzője, aki rádió nélkül, egyedül oldotta meg a dolgokat, de azt hiszem, Max a legjobb, akit valaha ismertem. Egyedülálló” – nyilatkozta Ecclestone a Daily Mailnek.

    „Lando rendben van, nagyon jó pilóta, de túlságosan magabiztos, túl nagyképű, elhiszi a saját hírnevét. De amikor igazán számít, ideges lesz, és nem tud úgy teljesíteni, mint Max, aki nyomás alatt is képes hozni, amit kell. A szezon eleje óta azt mondom, hogy Max lesz a végén a befutó, és még mindig így gondolom” – folytatta.

    Hiába nagy Norris előnye, az ő helyzetében a legtöbben elbukták a bajnoki finálét

    Az F1 egykori vezére ezután kifejtette azt is, hogy a McLaren helyében nem támogatta volna Norrist – hogy a wokingiak ezt tették, az is Ecclestone véleménye –, Verstappen pedig olyan pilóta, aki ellen semmilyen helyzetben nem érdemes fogadni.

    „A McLaren nagyon sokat tett Landóért Oscarral szemben, támogatták őt a másik srác helyett, például Monzában is, amikor Landónak rossz volt a kerékcseréje, és ezért cserélték meg őket. Lehet, hogy ez a hozzáállás még működni fog számukra, nem tudom. Én nem ezt tettem volna. Egy rossz kerékcsere a verseny része, el kell fogadni, nem pedig manipulálni. De Max ellen sosem lehet fogadni. Valami egyedi. Egyszeri tehetség és ráadásul szuper kedves srác, remélem, sikerül neki. Nincs vesztenivalója, ez is előny.”

  • Hamilton szavai ellenére már nem a sajtó tehet arról, hogy rossz a Ferrari?

    Hamilton szavai ellenére már nem a sajtó tehet arról, hogy rossz a Ferrari?

    Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke mintha másként állna a sajtó olasz istállóra gyakorolt hatásaihoz, miután kiderült, hogy nem zárnak sikeres évet. 

    Júniusban az olasz sajtó összehangolt támadást indított Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke ellen, ám a maranellói istálló végül meghosszabbította a francia szakember idei év végén lejáró szerződését. Vasseur akkor élesen bírálta a sajtó képviselőit, mondván amikor mindenféle pletykát terjesztenek a Ferrariról, nem gondolnak bele, hogy itt is emberek dolgoznak.

    „Nyugodtnak kell maradnom, mert a végén még a felügyelőkhöz kerülök. Ez az olasz sajtó egy része, nem az egész. Ez nem rólam szól, mert én megbirkózom vele, sokkal inkább a csapatban dolgozó emberekről. Hogy így dobálózzanak a nevükkel, az egyszerűen tiszteletlen velük és a családjukkal szemben. Tavaly ott volt az ügy az aerodinamikai főnökkel, az idén pedig előkerültek más nevek. Nem tudom, hogy mi a cél, nem értem, hogy mi a cél. Talán az, hogy besározzák a csapatot. De ebben az esetben nem látom az értelmét [annak, hogy újságírók ilyen történeteket írnak.] Talán csak így tudnak létezni. Valószínűleg inkább ez az oka” – forrongott a csapatfőnök.

    Vasseur ezután azt ecsetelte, hogy az ilyen dolgok „egyértelműen rosszat tesznek a csapatnak; egy ponton hatással vannak a koncentrációra, és amikor a bajnoki címért küzdesz, minden egyes részlet jelentheti a különbséget”, majd kijelentette: „Nem így leszünk képesek megnyerni a világbajnoki címet, legalábbis nem ilyen újságírókkal körülöttünk.”

    Fred Vasseur, Ferrari
    Fotó: Ferrari

    „Egy ponton figyelembe kell vennünk, hogy minden egyes csapat tagjai nagyon keményen dolgoznak – folytatta. – Minden energiájukat beleteszik, olykor áldozatot hoznak a családjukkal, úgyhogy ilyen módon nyomtatásba tenni a nevüket nagyon-nagyon kemény. Meg kell érteni, hogy amikor egy újságíró azt írja, hogy a Ferrari ezt vagy azt az embert fogja szerződtetni az adott pozícióba, akkor az éppen abban a pozícióban levő ember vasárnap este azt mondja, »rendben, holnap reggel már nem lesz állásom, ha igaz, amit az újságban írnak.« Napi szinten írnak ilyeneket Olaszországban, és ez már túl sok. Ha sikeresek akarnak lenni, képesnek kell lennünk tiszta környezetben dolgozni, de jelenleg nem ez a helyzet” – jelentette ki a csapatfőnök.

    Azóta kiderült, hogy a Ferrari nem lett sikeres az idén, hiszen már biztos, hogy csak a konstruktőri negyedik helyen zárja a szezont, és az is elég valószínű, hogy 2021 óta először ismét nem nyer futamot. Mindezt az újságírókra fogni nyilván nem lehet, ezért érthető, hogy Lewis Hamilton szavaira reagálva Vasseur már egészen másként beszélt a sajtó csapatra gyakorolt hatásáról. A hétszeres világbajnok Katarban azt mondta: „A médiában folyamatosan jelen lévő negativitás hatással van rájuk (a Ferrari tagjaira). Hazamennek a feleségükhöz, akik azt mondják: »ezt mondták arról, ahol dolgozol«, és biztos vagyok benne, hogy ez nehéz. A gyerekekkel együtt, mindenütt – sok emberre hatalmas teher nehezedik emiatt.”

    Hamilton szavaival ezután szembesítették a főnökét, ő azonban most kijelentette, az ilyesmivel együtt kell tudni élniük. „Természetesen nem segít, de ez a munkánk: ha jó eredményeket érsz el, akkor… gyakran előfordul, hogy világbajnok vagy, aztán egy nehéz időszak jön, és sehol sem vagy. De csapatként a saját buborékunkban kell maradnunk, és kihozni a legtöbbet abból, amink van” – mondta.