Kategória: Formula 1

  • A rejtélyesen megnyúlt osztrák pályán is tartja a lendületet Russell, az élen kezdett

    A rejtélyesen megnyúlt osztrák pályán is tartja a lendületet Russell, az élen kezdett

    Az előző F1-es futam győztese az Osztrák Nagydíj első edzésén is az élen maradt Max Verstappent és a két McLarent megelőzve.

    Egyelőre tehát nem változtak az erőviszonyok a soron következő pályán az előzőhöz képest, a kanadai dobogó sorrendjéhez képest Oscar Piastri 3. helye az egyetlen változás, mivel Kimi Antonelli a másik Mercedesszel csak a 11. helyen végzett a nyitó tréningen. A rövid körön kis különbségek alakultak ki, a Haas párosának kivételével a mezőny állandó tagjai közül senkinek a hátránya sem volt 7 tizedmásodpercnél nagyobb George Russelltől.

    Az „állandó tag” megnevezés azért számít, mert két csapat fiatal pilótát ültetett autóba: az F2 pontversenyének jelenlegi éllovasa, Alex Dunne a McLarennél Lando Norris helyén vezetett, Dino Beganovic pedig a Ferrarinál Charles Leclerc-én. Noha Beganovicnak ez már a második ilyen alkalma volt, Dunne volt az, aki közelebb végzett a csapattársához, csupán 69 ezreddel kapott ki Piastritól.

    A Ferrari és a Red Bull új padlólemezt hozott Ausztriába, míg a McLaren az első futóművén változtatott, valamint több kisebb aerodinamikai elemen módosított a felfüggesztéssel összefüggésben. Az edzést kisebb pályaelhagyások, kicsúszások tarkították, Fernando Alonso az utolsó kanyarnál pördült meg egyszer.

    És hogy mi a címben megfogalmazott rejtélyes pályamegnyúlás? A The Race figyelt fel rá, hogy az FIA hivatalos dokumentációja alapján a Red Bull Ring hosszát 4,326 kilométernek jelölték a tavalyi 4,318-cal szemben (ez itt ellenőrizhető a Media Kit nevű pdf letöltésével a 20. oldalon), ami a teljes versenytávon fél kilométerrel hosszabb futamot jelent majd.

    Adódik a kérdés, hogy ez minek az eredménye, ha a pálya nyomvonalához évek óta nem nyúltak hozzá? A szakoldal szerint az egyik lehetséges magyarázat a terep változása lehet, a dimbes-dombos tájon meredekebbé válhattak lejtők és emelkedők, és az FIA lézeres méréseiben ez köszönt vissza. A másik potenciális okként azt hozták fel, hogy egyes kanyaroknál az elmúlt években kintebb helyezték a rázóköveket, ettől szélesebb lett az aszfaltcsík, és ez elméletileg a korábbinál kintebb hozhatta a pálya középvonalát ezeknél a kanyaroknál.

    Az első szabadedzés végeredménye:

    https://twitter.com/F1/status/1938577648415814133

  • Verstappenre új kihívás vár a hétvégi versenyen régi társa nélkül

    Verstappenre új kihívás vár a hétvégi versenyen régi társa nélkül

    A De Telegraaf azt írja, Max Verstappen versenymérnöke, Gianpiero Lambiase személyes okból hagyja ki a hétvégi versenyt, az Osztrák Nagydíjat. A hírt a Red Bull megerősítette az Autosportnak.

    Ez azt jelenti, hogy az F1-es pályafutása során Verstappen először dolgozik majd együtt másik versenymérnökkel, eddig ugyanis mindegyik futamán a „GP” becenévvel illetett szakember volt a kapcsolata a külvilággal.

    Ausztriában Simon Rennie ugrik be a helyére, aki korábban Daniel Ricciardo versenymérnöke volt. A jövő héten is lesz verseny, Silverstone-ban, kérdés, hogy Lambiase oda már elutazik-e – annyi biztos, hogy Rennie feladata nem lesz egyszerű, hiszen a meglehetősen öntörvényű pilótával nehéz bánni.

    Lambiase erre ráérzett az évek során, és már „fiatalabb testvérként tekint Verstappenre. „Bármiről és bárkiről tudunk vele beszélgetni bármikor. Eljutottunk arra a pontra, amikor teljesen könnyedén és közvetlenül viszonyulunk egymáshoz” – mondta egy korábbi interjúban.

    Verstappenre azért is különösen figyelni kell az Osztrák Nagydíjon, mert ezen a versenyhétvégén még vigyáznia kell, nehogy büntetőpontot kapjon, az ugyanis automatikus eltiltást jelentene neki a következő futamról. Némileg enyhül rajta a nyomás a jövő héttől, mert két büntetőpontja elévül, és a holland megnevettette a sajtó képviselőit az FIA hivatalos csütörtöki sajtótájékoztatóján azzal, hogy a kemény versenyzésre vonatkozó kérdésre tömören csak így reagált: „Nem kommentálom. Nem kockáztathatom meg, hogy egy újabb büntetőpontot kapjak.”

  • Norris szerint meglepő eredményt hozott az ütközésének kibeszélése a McLarennél

    Norris szerint meglepő eredményt hozott az ütközésének kibeszélése a McLarennél

    Lando Norris jelentős hátrányba került a bajnoki tabellán azután, hogy Kanadában ütközött a McLaren másik pilótájával. A brit azt mondta, javult abban, hogy túllépjen a hasonló nehézségeken.

    Ugyan Oscar Piastri csak 4. lett azon a versenyen, de ezzel is 10 pontot vert a nekiütköző és kieső Norrisra. Utóbbi azonnal elismerte a felelősségét, és az Osztrák Nagydíj előtt arról beszélt, hogy fejben elvileg új fejezetet nyitott, miután a csapat többi tagjával leült kibeszélni a történteket a balesete után.

    „Nyilván ezek nem tartoztak életem legélvezetesebb beszélgetései közé, de szükség volt rájuk. Nem csak rólam szólt ez, hanem az egész csapatról, és mindannyian tudjuk, mi az első számú szabály – idézte az Autosport Norrist. – Konstruktív dolgok hangzottak el, és sajnálatos okból, de szerencsére több szempontból erősebbé váltunk, mint amilyenek az előző versenyhétvége előtt voltunk, pedig erre nem feltétlenül számítanánk. Azt hiszem, ez jó kimenetel.”

    „Úgy érzem, jobb lettem az ilyen nehéz pillanatok feldolgozásában. Beszéltem Andrea [Stella csapatfőnökkel], a stábommal, Zak [Brown vezérigazgatóval], és igyekeztem minél hamarabb továbblépni, ami nagyon fontos volt. Úgy jöttem ide [Ausztriába], hogy ami történt, az már a múlt, új verseny következik.”

    Norris tanította az F1-es McLarennel száguldozni Brad Pittet

    „Fontos, hogy megtartsuk Oscarral a kölcsönös bizalmat és őszinteséget, hogy a csapat erős maradjon, és ne zuhanjon össze úgy, mint régebben más csapatok esetében megtörtént. Tisztességesen, keményen, a határokat feszegetve akarunk egymással versenyezni, és nem akarjuk, hogy megtörténjen az, ami az előző futamon. Ehhez mindkettőnk kell, bár Kanadában én hibáztam.”

    A McLaren tudja, a „régebben” megpendítésével miről beszélt Norris, hiszen sokan emlékszünk a 2007-es eseményekre Fernando Alonsóval és Lewis Hamiltonnal, de felhozhatjuk példának a Mercedes belviszályát is Hamilton és Nico Rosberg csatározása idejéből.

    Norris úgy látja, a világbajnoki cím sorsa pont azon dőlhet el, hogy ő vagy Piastri hibázik-e többet. „Többet hibáztam nála, és mögötte állok a tabellán, úgyhogy szerintem egyértelmű a dolog. Nagyon közel van egymáshoz a teljesítményünk, bár Oscar komfortosabban érzi magát a kocsiban ebben a szezonban, mint én. A korábbi évekhez képest több energiát kellett fordítanom a fejlődésre, mert többet szenvedtem, több nehézséggel szembesültem” – mondta.

  • Ezért várja a régóta szenvedő Hamilton boldogan az Osztrák Nagydíjat

    Ezért várja a régóta szenvedő Hamilton boldogan az Osztrák Nagydíjat

    Lewis Hamilton első szezonja a Ferrarinál eddig nem alakult jól, de a csapat intézkedése örömmel tölti el a hétvégi F1-es versenyre.

    A Ferrari az erősorrendben többnyire csak a negyedik helyet foglalja el, így rájuk fér a javulás, de Frédéric Vasseur azt mondta, nem a műszaki fejlesztések készítése a prioritás, hanem az, hogy a meglévő csomagból többet kihozzanak az autó jobb megértésével és jobb beállításokkal.

    Azért nem jegelik teljesen a fejlesztést: a RacingNews365 információi szerint új padlólemez vitt Ausztriába a csapat, a következő nagydíjon, Silverstone-ban pedig a hátsó futómű geometriáján változtatnak majd. Hamiltont mindez örömmel tölti el. „Boldog vagyok, hogy érkezik egy fejlesztés. Mindig izgalmas új elemeket kapni. Nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki keményen dolgozott ezért” – mondta.

    „Azt még nem tudjuk, ténylegesen milyen hatása lesz – tette hozzá. – Remélhetőleg a jó irányba indulunk el vele, de szerintem nem számítunk nagy változásra.”

    Az Osztrák Nagydíjon az elmúlt években jól szerepelt a Ferrari, és idén is bízhatnak benne, hogy közelebb lesznek a McLarenhez, a Red Bullhoz és a Mercedeshez, mivel az SF-25 többek között a lassú kanyarokban szenved, és ezekből kevés található az osztrák pályán. Hamilton ugyanakkor nehezen állt rá új csapata autójára, és korábban arról beszélt, a küszködése akár az év végéig is elhúzódhat.

    Hozzá hasonlóan a Ferrari másik pilótája, Charles Leclerc sem vár nagy változásokat az új fejlesztéstől, csupán abban bízik, hogy a jó irányba indulnak velük.

  • Hamilton nagylelkű gesztusa mentette meg az EasyJettől a zöldfülű F1-es pilótát

    Hamilton nagylelkű gesztusa mentette meg az EasyJettől a zöldfülű F1-es pilótát

    Lewis Hamilton nagylelkű gesztust tett Franco Colapinto felé, az argentin így elkerülte, hogy fapados járattal kelljen utaznia. Az Alpine versenyzője a jelek szerint nem jut öt verseny után a leváltás sorsára.

    Hiába állnak mögötte tőkeerős szponzorok, amelyeknek minden bizonnyal jelentős szerepe volt abban, hogy a tavalyi, Williams színeiben megejtett debütálása után az idén Jack Doohant váltva versenyzői üléshez jutott az Alpine-nál, Franco Colapinto nem magángéppel repked a versenyek között, hanem fapados járattal. Így próbált meg eljutni Londonba is az egyik idei futam után, ám amikor ez Lewis Hamilton tudomására jutott, a hétszeres világbajnok meghívta az argentint a magángépére.

    „Életem legjobb repülőútja volt, nagyon különleges és nagyon egyedülálló – mesélt az útról az Alpine versenyzője az Osztrák Nagydíj előtt. – Mondtam, hogy Londonba megyek, de EasyJettel, mire visszajött, hogy rengeteg hely van a gépén és meghívott. Eléggé különleges volt. Most először repültem magángéppel, úgyhogy ez rögtön két nagyon különleges élmény, Lewis pedig rengeteg történetet mesélt. Nagyon különleges út volt. Remek fickó, és nagyon-nagyon lenyűgözött, hogy milyen emberként és milyen profiként. Rengeteg mindent lehet csodálni a sportember személyes oldalából. Nagyszerű volt, valóra vált álom, és nem kellett az EasyJettel repülnöm.”

    Colapinto kap még időt / Fotó: Alpine

    Hogy hányszor lesz még alkalma együtt repülni Hamiltonnal, az csakis Colapintón múlik, de egyelőre úgy tűnik, hogy az argentin maradhat a mezőnyben. Amikor a Miami Nagydíj után az Alpine előléptette Doohan helyére, az istálló 5 futamos időtartamot jelölt meg a teljesítményének a kiértékelésére, noha ezt Flavio Briatore, az Alpine-t lényegében irányító különleges tanácsadó úgy, ahogy van, letagadta. Az ötödik futam a hétvégi Osztrák Nagydíj lesz, a The-Race.com pedig úgy tudja, hogy a Red Bull Ringen nyújtott teljesítményétől függetlenül Colapinto a Brit Nagydíjon is a mezőny tagja lesz, onnantól pedig versenyről versenyre értékelik majd.

    Erre utalnak a 22 esztendős versenyző szavai is, amikor arról beszélt, jó lesz végre olyan helyszínen vezetnie, ahol tavaly már körözött F1-es autóval (a Williams-t vezette az első szabadedzésen).

    „Hogy jó munkát végeztem az első első szabadedzésemen Alex [Albon] mellett, igazán jót tett a jövőmnek, és valószínűleg emiatt kerültem abba a helyzetbe, hogy az év későbbi részében beugorhattam. Nagyon fontos hétvége volt, és majd most lesz összehasonlítási alapom ugyanarról a pályáról, ahol tavaly még Williams-t vezettem. Kicsit több tudás, több tapasztalat. És nyilván kicsit könnyíti a dolgodat, ha már vezettél F1-es autót az adott pályán, mert nem ér sokként a sebesség. Úgyhogy igen, már várom Silverstone-t is, remek pálya, tele gyors kanyarral, ahol imádok vezetni” – tekintett előre az argentin.

  • Hoppá: Russell elismerte, hogy Verstappen egyeztet a Mercedesszel

    Hoppá: Russell elismerte, hogy Verstappen egyeztet a Mercedesszel

    Max Verstappen és a Mercedes háttérben zajló egyeztetéseiről eddig is voltak pletykák, de George Russell most közölte, emiatt nem hosszabbított még a brackley-i istállóval.

    Amikor már teljesen elcsendesedni látszottak a Max Verstappen potenciális csapatváltása körüli pletykák, Nico Rosberg bedobta, hogy a háttérben a holland pilóta menedzsmentje egyeztethet a Mercedesszel egy esetleges átigazolásról, és George Russell sokáig biztosnak tűnő hosszabbítása is ezért várat magára.

    A 2016-os világbajnok szavait ugyanakkor nem támasztotta alá senki, de csak egészen mostanáig, az Osztrák Nagydíj sajtónapján Russell ugyanis kijelentette, Max Verstappen miatt nem hosszabbított még a Mercedesszel.

    „Ami engem illet, nem gondolom, hogy bármi miatt is aggódnom kellene. Ez attól függ, hogy csapatként mik a törekvéseid. Jelenleg a második, talán harmadik legjobbak vagyunk. Talán kissé túlteljesítünk, hogy a második legjobbak legyünk. Mercedesként ők vissza akarnak jutni a csúcsra, és ha ismét a csúcson leszel, biztosra kell menned, hogy nálad vannak a legjobb versenyzők, a legjobb mérnökök, a legjobb bokszcapat. Jelenleg ezt üldözi a Mercedes. Ezért teljesen normális, hogy zajlanak párbeszédek olyanokkal, mint Verstappen. De ami engem illet, ha úgy teljesítek, ahogy jelenleg, miért kellene aggódnom? Minden Forma–1-es csapatban két ülés van” – idézi Russellt a RacingNews365.

    Russell ezután tette azt a kijelentést, hogy lényegében Verstappen miatt van a késlekedés az új szerződésével. „Toto [Wolff, a Mercedes csapatfőnöke] világossá tette a számomra, hogy úgy véli, az idén teljesítek olyan jól, mint akárki más. Szerintem csak egyetlen versenyzőről lehet vitatkozni a teljesítmény tekintetében – és ezek az ő szavai, nem az enyémek –, ezért nem aggódom a jövő miatt. De minden csapatban két ülés van, és szerintem gondolkodnia kell, hogy melyik két versenyző foglalja el a két helyet. Azt hiszem, emiatt van a csúszás.”

    Russell tehát azt sugallta, hogy Verstappen érkezése sem feltétlenül jelentené azt, hogy neki ne maradna ülés, ami azért igen optimista feltételezés, hiszen a 18 éves Andrea Kimi Antonellit egy idény után aligha fogja lapátra tenni a Mercedes. Russell persze ettől még a mezőnyben biztosíthatja a helyét azzal, ha teszi azt, amit eddig. „Jelenleg egy dologra kell koncentrálnom, ez pedig az, hogy gyorsan vezessek. Ha gyors vagy, semmi miatt nem kell aggódnod. Ha viszont nem, az emberek elkezdenek beszélni.”

     

  • Russell egy ütősebb luxusterepjáró árát verte volna le a Red Bullon, amiért húzták az idejét

    Russell egy ütősebb luxusterepjáró árát verte volna le a Red Bullon, amiért húzták az idejét

    George Russell is egyetért azokkal, akik szerint növelni kellene az óvás díját a Forma–1-ben.

    Mint ismert, a Red Bull a Kanadai Nagydíj után óvást nyújtott be George Russell ellen, mondván a Mercedes pilótája a verseny végi biztonsági autós fázis során sportszerűtlen magatartást tanúsított, amikor a bikások szerint direkt fékezett be, hogy csőbe húzza Max Verstappent. Az óvást a sportfelügyelők elutasították, Russell és Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke pedig az F1 című film New Yorkban tartott bemutatóján véleményezte a történteket.

    Míg az osztrák üzletember kőkeményen beleszállt a Red Bullba, addig Russell kicsit finomabb volt, de ő is elmondta hogy csak az ő, a csapata, illetve a felügyelők idejét vesztegették az egésszel. „Nem tudom, hogy mi zajlott, hogy mit gondoltak. Örülök, hogy semmi nem lett belőle sem egyik, sem másik irányba. Csak mindenkinek az idejét vesztegették. Két ember, akik a csapatnak dolgoznak, egyaránt lekéste a gépét, meg ilyenek. Nagy hűhó volt a semmiért, de ezen túlvagyunk, előre tekintünk” – mondta a montreali versenyt megnyerő brit, akit ma, az Osztrák Nagydíj sajtónapján arról kérdeztek, szerinte túl keveset kell-e fizetnie az óvásért az azt benyújtó csapatnak.

    A tarifa jelenleg 2000 euró, a Red Bull is ennyit fizetett be a kasszába, amit visszakapott volna, ha az FIA helyt ad az óvásnak. Ám mivel a felügyelők elutasították azt, a bikás istálló elbukta az összeget.

    „Igen, 100%-ig – idézi a RacingNews365 Russellt, aki szerint növelni kellene az összeget. – Ha megnézzük a pénzbüntetéseket, amiket a pillanat hevében elejtett káromkodásért vagy hátsó szárny megérintéséért kapunk, 2000 euró egy csapatnak, amelynek kilencszámjegyű az éves profitja, meg sem kottyan. Végig sem gondolja [hogy óvjon-e], úgyhogy igen, amennyiben hatszámjegyű összeget kellene letenni, talán kétszer is meggondolnák, és ha megnyered az óvást, visszakapod a pénzed, szóval tulajdonképpen saját kockázatodra óvsz. Eközben jelenleg 2000 euró egy Forma–1-es csapatnál megfontolás tárgyát sem képezi.”

    Russell szerint tehát minimum 100 ezer eurót, azaz nagyjából 40 millió forintot kellene letennie az asztalra egy óvni szándékozó csapatnak, ami azért már tényleg jelentős összeg.

    A Mercedes versenyzője továbbá elmondta, szerinte a Red Bull miért óvott. „Ez semmi nem volt, és az egész a Red Bulltól jött Max-szal ellentétben, szerintem ő tudatában sem volt az óvásnak. Eléggé egyértelmű volt, hogy nem lesz semmilyen büntetés. A személyes nézőpontom az, hogy támadólag akartak fellépni, hogy védjék Maxot arra az esetre, ha büntetést kap, amiért elém került a biztonsági autó mögött. A személyes véleményem az, hogy ez csak nagy hűhő volt a semmiért, és nem igazán volt rá szükség.”

     

  • Verstappen nem akarta, hogy nightclubban filmezzék

    Verstappen nem akarta, hogy nightclubban filmezzék

    Max Verstappen az előzmények ismeretében egyáltalán nem meglepő módon nem ment bele, hogy szerepeljen a Brad Pitt nevével fémjelzett F1-es filmben.

    A héten debütált a mozikban az F1 című film, amelyben a három évtized távollét után a száguldó cirkuszba visszatérő Sonny Hayes (Brad Pitt), illetve a feltörekvő fiatal Damson Idris (Joshua Pierce) igyekszik sikerre vezetni a sereghajtó Apex GP-t. A 2023-as és 2024-es F1-es szezon során megannyi futamhelyszínen forgatott, a történet szerint előbbi idényben játszódó produkcióban természetesen a mezőny több tagja is fel-feltűnik, és talán nem árulunk el nagy titkot azzal – lévén meg is írtuk, amikor ezen jeleneteket vették fel –, hogy voltak, akik néhány snitt erejéig még szerepet is játszottak.

    Sőt, Lewis Hamilton az összes versenyzőnél többet tett hozzá a szuperprodukcióhoz, hiszen a film egyik producereként tűnik fel a neve a vásznon, emellett tanácsaival a kezdetektől segítette Joseph Kosinski rendezőt. Ellenben a Hamilton után következő legsikeresebb pilótát, Max Verstappent annyira hidegen hagyta az egész, hogy sem a versenyzőknek és csapatfőnököknek tartott monacói vetítésre, sem a New York-i premierre nem ment el, sőt, a The Telegraph megtudta, hogy a hollandot felkérték egy extra jelenet leforgatására, amelyben ő és Brad Pitt egy nightclubban találkozott volna (a filmben van ilyen jelenet, csak Verstappen nem szerepel benne), a holland azonban nemet mondott.

    Persze azok után, hogy a négyszeres világbajnoknak a Nertflix F1-es sorozatához, a Drive to Survive-hoz is meglehetősen szkeptikus a hozzáállása, nem meglepő, hogy az F1-es filmben sem akart szerepelni, és nyilván szíve joga így dönteni.

  • Mit jelent a legendás versenyző visszalépése a jövőre nézve?

    Mit jelent a legendás versenyző visszalépése a jövőre nézve?

    A kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz a minap bejelentette: gondos mérlegelés után arra jutott, hogy nem indul a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) decemberi elnökválasztásán, azaz nem lesz Mohammed Ben Sulayem jelenlegi elnök kihívója. A ralilegenda visszalépése egyben azt is jelenti, hogy a pozícióját 2021 decembere óta betöltő egyesült arab emírségekbeli sportvezető alighanem maradni fog 2029 végéig.

    Sulayem elnöki ciklusa minden, csak nem békés, hiszen egymást érték a különböző botrányok. Az azóta történtek alapján megmosolyogtató, hogy néhány éve még azon hüldeztünk, hogy az elnök hadjáratot indított az autóban ékszert viselő F1-es pilóták ellen, vagy hogy korlátozta a politikai, vallási, vagy bármilyen, személyes meggyőződésnek hangot adó véleménynyilvánítást.

    Tavaly növelt a téten és a káromkodást kezdte tűzzel-vassal irtani, miközben az FIA-t sorban hagyták el a kirúgott vagy önként távozó szakemberek. Olyanok, mint az FIA megfelelőségi biztosa vagy az auditáló bizottság vezetője, nem beszélve Niels Wittich F1-es versenyigazgatóról és a szintén botrányos körülmények között távozott Robert Riedról, aki az FIA sportért felelős elnökhelyettesi posztját hagyta el.

    „Amikor elvállaltam ezt a feladatot, az FIA tagjainak szolgálata volt a célom, nem pedig a hatalom szolgálata. Idővel tanúja voltam annak, hogy folyamatosan csorbulnak azok az elvek, amelyek betartására ígéretet tettünk. A döntések zárt ajtók mögött születnek, megkerülve azokat a szervezeteket és embereket, akiket az FIA képvisel. A lemondásom nem személyek miatt történik, hanem az elvek miatt. A motorsport olyan vezetést érdemel, amely elszámoltatható, átlátható és a tagok által irányított. Nem tudok tovább jóhiszeműen egy olyan rendszer tagja maradni, amely nem tükrözi ezeket az értékeket” – indokolta lemondását Reid, rávilágítva a Ben Sulayem vezette FIA fő problémáira.

    De nemcsak ő, hanem David Richards, az Egyesült Királyság nemzeti motorsport hatóságának, a Motorsport UK-nek az elnöke is felszólalt („már egy ideje aggódom a FIA-n belüli elszámoltathatóság és jó kormányzás eróziója miatt”) Ben Sulayem ellen, miután többek között Reid-el egyótt kitiltották az FIA Motorsport Világtanács (WMSC) egyik üléséről, mert a többi kitiltott taggal együtt nem voltak hajlandóak aláírni egy olyan, a korábbinál szigorúbb titoktartási szerződést, amely kimondja, hogy a tagok nem beszélhetnek az ülésen elhangzottakról, és úgy általában az FIA ügyeiről a nyilvánosság előtt.

    Dagad a legújabb FIA-botrány – jogi lépéseket helyezett kilátásba a Motorsport UK elnöke

    Amikor azonban minden afelé mutatott, hogy Carlos Sainz személyében egy népszerű, az elégedetlenkedők által üdvözölt kihóvra lelhet a jelenlegi elnök, a múlt hónapban Ben Sulayem az FIA 36 tagszervezete által aláír támogató levelet kapott, ezt pedig az FIA közgyűlésén elfogadott olyan változtatások követték, amelyek több tagország szerint még tovább szorítják vissza a demokratikus működést a szervezetben.

    Sainz hivatalosan azért lépett vissza, mert a „jelenlegi körülmények nem ideálisak a jelöltségem alapjainak lerakásához, továbbá felismertem, hogy egy komoly elnökjelölti kampány komolyan veszélyeztetné a Dakarra való felkészülésemet.” A nem ideális körülmények alatt a ralilegenda talán arra gondolt, hogy miután 36 tagszervezet kiállt Ben Sulayem mellett, igencsak kérdésessé vált, hogy össze tudná-e gyűjteni a megfelelő támogatást.

    Arról, hogy mennyire nehéz dolga lett volna ehhez, alábbi cikkünkben írtunk:

    Brutálisan nehéz dolga lesz Sainznak, ha le akarja győzni az FIA elnökét

    Azzal, hogy Sainz visszalépett, Ben Sulayem szinte biztosan kihívó nélkül várhatja a decemberi elnökválasztást, és így alighanem megkapja a felhatalmazást, hogy 2029 végéig ő maradjon az FIA elnöke. Nyilván reménykedni lehet még abban, hogy az utolsó utáni pillanatban valaki előlép kihívóvá, ám ha a széles körben elfogadott, kedvelt és tapasztalt Sainz is úgy látta, nincs esélye, akkor másnak sem lesz.

    Hogy a folytatásban Ben Sulayem merre fogja vinni a szövetséget, arról az eddigi négy éve alapján elég jó elképzelésünk lehet, az pedig, hogy ellenfél nélkül választják újra, csak megerősítheti a hatalmában.

  • Végre megtudhatjuk, mi áll az olykor dühöt és frusztrációt kiváltó F1-es büntetések mögött

    Végre megtudhatjuk, mi áll az olykor dühöt és frusztrációt kiváltó F1-es büntetések mögött

    Régi hiányosságát pótolta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azzal, hogy közzétette, mi alapján szoktak büntetni vagy nem büntetni a versenyeken zajló párharcok során.

    Folytonos vitatémát jelent a Forma–1-ben, hogy a különböző szituációkban mikor, miért, vagy miért nem büntetnek, illetve ha egyszer valaki valamiért azt a büntetést kapta, amit, akkor más egy másik helyzetben miért nem. Egyszóval, a következetesség olykor felmerülő teljes vagy részleges hiányát a pilóták, csapatok és nézők is rendre számonkérik az FIA felügyelőin, akik egy olyan dokumentum alapján ítélkeztek, amit a széles nyilvánosság nem ismert.

    Persze kiszivárogtak róla részletek, így volt némi fogalmunk róla, hogy Max Verstappen például miről beszélt, amikor a George Russell elleni barcelonai ütközést megelőző esetekre utalva arra célzott, hogy tisztában van a szabályokkal. Az FIA azonban most lépett és nem hagy tovább a félhomályban tapogatózni minket, mivel kiadta az idei évre frissített versenyzési irányelveket. Íme:

    Irányelvek előzések elbírálásához a Forma–1-ben

    A. Előzés a kanyar BELSŐ ívén:

    Annak érdekében, hogy az előzést kezdeményező versenyző jogosult legyen helyet kapni a kanyar belső oldalán történő előzéshez, a következő feltételeknek kell teljesülniük:

    1. Az előző autó első tengelyének legalább a tükrökkel egy vonalban kell lennie a másik autóval a kanyar csúcspontját (apexet) megelőzően és annak eléréséig is.

    2. Az előzési manővert teljesen kontrollált módon kell végrehajtani, különösen a kanyar bejáratától a csúcspontig – nem lehet „bevetődéses” (divebomb) jellegű.

    3. A versenybírák megítélése szerint az autó ésszerű versenyív mentén haladt, és a manővert be lehetett fejezni a pályahatárokon belül maradva.


    B. Előzés a kanyar KÜLSŐ ívén:

    A külső íven történő előzés mindig nehezebben kivitelezhető manővernek számít. Annak érdekében, hogy az előző versenyző helyet kapjon – különösen a kanyar kijáratán – a következő feltételeknek kell teljesülniük:

    1. Az előző autó első tengelyének az ellenfél autójának első tengelye ELŐTT kell lennie a kanyarcsúcspont elérésének pillanatában.

    2. A manővert kontrollált módon kell végrehajtani a kanyar bejáratától a csúcsponton át egészen a kijáratig.

    3. Az autót úgy kell vezetni, hogy a kanyart a pályahatárokon belül be lehessen fejezni.


    C. Sikánok és „S” kanyarok:

    1. A fenti belső és külső íves előzési irányelvek minden egyes kanyarelemre külön-külön is alkalmazhatók.

    2. Általánosságban a sorozat első kanyarelemének lesz prioritása az elbírálás során.


    Fontos hangsúlyozni, hogy ezek irányelvek, nem szabályok. Céljuk, hogy segítsék a versenyzőket és csapatokat megérteni, hogyan fognak a versenybírák valószínűleg elbírálni egy adott versenyhelyzetet. Ennek ellenére a bíráknak továbbra is joguk van eseti alapon döntéseket hozni a sportági szabályzat alapján, figyelembe véve az alábbi tényezőket:

    1. Hogyan alakult ki a szituáció? (Pl. késői fékezés, hirtelen bevetődés, fékezés alatti irányváltás.)

    2. Késői vagy túl optimista volt-e a manőver?

    3. Mit láthatott, tudhatott, vagy sejthetett ésszerűen a versenyző?

    4. Megvalósítható lett volna-e a manőver a pályán belül?

    5. Volt-e alulkormányzottság, túlkormányzottság vagy kerékblokkolás?

    6. A versenyző járművének elhelyezkedése vagy kezelése hozzájárult-e az incidenshez?

    7. A kanyar típusa hozzájárult-e az eseményhez? (Pl. dőlésszög, kerékvetők, ívek.)

    8. Milyen volt a gumik állapota, kora és tapadása a két autó között?


    Az FIA az alábbi érdekes animációval szemléltette, milyen irányelveket kell követnie a pilótáknak:

    Az FIA dokumentumában további irányelvek szerepelnek a pályahatárok betartására vonatkozóan is, a közleményben pedig idézték George Russellt, a Mercedes pilótáját és a versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) igazgatóját, aki korábban kritizálta a sportirányítás átláthatóságának hiányát:

    „A sportirányítás nagyobb átláthatósága fontos kérdés, és ez egy hasznos lépés ebbe az irányba. Remélhetőleg ez előnyére válik a sportnak, és segít a médiának és a rajongóknak jobban megérteni a pályán zajló küzdelmek szabályait, illetve hogy a versenybírák milyen elvek mentén hozzák meg döntéseiket” – mondta Russell.

    Az FIA egy külön dokumentumban közzétette a büntetések és büntetőpontok alkalmazásának rendszerét is.