Kategória: Formula 1

  • Ez itt már nem színészkedés: videón, ahogy Brad Pitt F1-es McLarent vezet

    Ez itt már nem színészkedés: videón, ahogy Brad Pitt F1-es McLarent vezet

    Elkészült az F1 című film, de ezzel még nem ért véget mindazon kivételes lehetőségek sora, amikben a főszereplő Brad Pitt az autósport kvázi-bennfentesévé válva részesült.

    Mint ahogy arról korábban beszámoltunk, azt követően, hogy a film forgatása során egy átalakított Forma–2-es autó vezetésének alapjait már elsajátította, a 61 éves színész a Kanadai Nagydíjat követő héten életében először egy igazi F1-es gépet is kipróbálhatott. Erre a McLaren adott lehetőséget számára a 2023-as MCL60-as modellben az austini pályán, ahol Lando Norris és a korábban szintén F1-es versenyző, jelenleg kommentátor Martin Brundle csatlakoztak hozzá az oktatásra.

    Pitt először McLaren 750S sportautó volánja mögött tehetett meg néhány kört, majd Brundle következett az F1-es McLaren volánjánál – a 66 éves expilóta többnyire forgatási célzattal évről évre újabb F1-es autók tesztelésére kap lehetőséget, az élményeket pedig trófeaként gyűjti, s már körülbelül 70 különböző modellnél jár élete során.

    Ezt követően jöhetett Pitt menete az MCL60-ban, aki persze nem egy profi versenyző lendületével haladt, de elmondása szerint 315 km/órás tempóra azért felgyorsult az autóval (a tavalyi USA Nagydíjon 344 km/óra volt a pályán mért maximális sebesség).

    Persze a filmforgatások során elegendő vezetési tapasztalatot szerzett ahhoz, hogy meg tudjon birkózni ezzel a feladattal, amivel büszkén dicsekedett is Brundle-nek a színész:

    „Azt mondták, 6000 mérföldet (kb. 9600 km) rakunk bele az autóba a két év során, ameddig a tréning és a forgatás tartott. És még fizettek is nekem érte. Ezt hogy magyarázom ki?”

    Ezzel mondjuk nem áll annyira összhangban egy a nap során tett másik megjegyzése, ugyanis amikor a McLaren mérnöke azt magyarázta, a kormányon mely kapcsolóval lehet állítani az autó fékerőeloszlását, Pitt közbevetette: „Ehhez én nem kapok elég fizetést, haver.”

    Az alábbi videóban látható Norris, Brundle és Pitt napjának összefoglalója, a színész F1-es menete 9:30-tól kezdődik.

  • Ha Piastri nem is gondolta komolyan, hogy majd megnyeretik vele a futamot, de a McLaren igen

    Ha Piastri nem is gondolta komolyan, hogy majd megnyeretik vele a futamot, de a McLaren igen

    A győzelembe kerülő büntetését igazságtalannak gondoló Oscar Piastri furcsa kérést intézett csapatához a Brit Nagydíj alatt, a McLarennél pedig ha nem is ennek nyomán, de valós forgatókönyvként számoltak azzal az eshetőséggel, hogy Lando Norris semmit nem profitál majd az ausztrálra kirótt tíz másodpercből – sőt, maga is időt veszít miatta.

    Oscar Piastri a sportfelügyelők ítélete szerint túl hirtelen fékezett a második biztonsági autós szakasz végén, ami miatt a mögötte haladó Max Verstappennek is kitérő manővert kellett tennie – emiatt róttak ki rá tíz másodperces időbüntetést. Az ausztrál utólag a szokatlanul nagy lassítás tényét is vitatja, illetve azt is, hogy a hollandnak el kellett volna rántania a kormányt, de már az autóban ülve sem érezte rendben lévőnek, hogy tettét ilyen módon szankcionálták.

    A 43. körben megejtett utolsó bokszkiállásakor, mielőtt az intermediate gumiat slickekre váltotta volna, Piastri le is töltötte a büntetését, s másfél másodperces előnye ötmásodperces hátránnyá alakult, amikor egy körrel később Norris is visszatért a kerékcseréjéről.

    Piastritól ekkor egy elég merésznek tűnő kérés hangzott el a csapatrádión mérnöke, Tom Stallard felé:

    „Nem gondolom igazságosnak ezt a büntetést. Tudom, hogy ez nagy kérés, de ha szerintetek se volt igazságos, akkor talán visszacserélhetnénk a pozíciókat, és versenyezzünk úgy.”

    „Csalódáskeltő, amikor elveszik tőled, amit érdemelsz” – ezért büntették meg Piastrit

    Nem meglepő, hogy a csapat nem teljesítette a kérést, s miután Piastri nem is tudott közeledni Norrishoz, a brit megnyerte hazai versenyét, a bajnokságban pedig 15 pontos hátrányát 8-ra csökkentette – ami 22-re nőhetett volna, ha Piastri ér célba elsőként.

    „Gondoltam, megér egy próbát – magyarázta az ausztrál a verseny utáni sajtótájékoztatón. – De már mielőtt megkérdeztem, tudtam, hogy mi lesz a válasz. Csak bele akartam kapaszkodni az utolsó reménysugárba, hátha visszakaphatom [a pozíciót]. De tudtam, hogy nem fog megtörténni, és nem is volt ezzel semmi gond. Lando semmi rosszat nem tett, szóval nem lett volna valami tisztességes, ha helyet cserélünk. Nem sok hatása volt ennek a bajnokágra. Úgy érzem, jó munkát végeztem, és nekem ennyi elég is. A frusztrációt pedig arra használom, hogy további versenyeket nyerjek.”

    Andrea Stella, a McLaren csapatvezetője szerint semmi elítélendő nem volt Piastri furcsa kérésében, még ha az nem is kapott támogatást a bokszutcában ülő stratégák és döntéshozók részéről. Azt ugyanakkor elmondta, hogy amennyiben biztonsági autó hajtott volna a pályára a kerékcsere szükségének idején, akkor Piastrinak lehetővé tették volna, hogy megtartsa a vezetést, s még Norris második helyét is készek lettek volna beáldozni.

    „Mindig azt mondjuk a versenyzőinknek, hogy mondják ki a gondolataikat vezetés közben, ne tartsák azokat magukban. Ha van egy észrevételük, javaslatuk, vagy csak egyszerűen tudatni szeretnék velünk, min gondolkodnak, kommunikálják azt felénk. Aztán mi kiértékeljük a csapatból érkező álláspontokat, hozunk egy döntést és vissza fogunk jelezni. Szóval Oscar pontosan azt csinálta, amire biztatjuk is a versenyzőinket: kifejezte számunkra a véleményét, mi pedig fontolóra vettük azt” – mondta Stella, akit az Autosport idéz.

    „A helyzethez pedig úgy álltunk hozzá, hogy amennyiben biztonsági autó érkezik, Oscar megtartotta volna a vezetést, hiszen ebben az esetben mindkét autót egyszerre hívtuk volna a bokszba. Landónak ki kellett volna várnia, hogy Oscar letöltse a büntetését, és ekkor a két McLaren változatlan sorrendben tér vissza a pályára. Végül azonban a büntetés akkor lett letöltve, amikor eljött az idő a száraz pályás gumikra való átállásra, és ekkor úgy éreztük, hogy jobb, ha tartják a pozíciójukat. Szerintem ez így volt tisztességes mindkettőjükkel, és biztos vagyok benne, hogy Oscar is egyetért ezzel a nézőponttal.”

  • Russell hozott egy rossz döntést, de nem számított rá, hogy a Mercedes ezt még képes lesz fokozni

    Russell hozott egy rossz döntést, de nem számított rá, hogy a Mercedes ezt még képes lesz fokozni

    Egyetlen ponttal távozott a Brit Nagydíjról a Mercedes a tizedik helyen befutó George Russell révén. Toto Wolff szerint a nap során rossz döntéseket hozott az egész csapat, a pilóta viszont úgy érzi, az ő választásaival nem voltak óriási gondok, csak az elején a szerencse, a végén pedig saját csapata tolt ki vele.

    A silverstone-i futam során a különböző intenzitással érkező, majd elálló eső az utóbbi évek egyik legkiszámíthatatlanabb taktikai játszmáját hozta a mezőnyben, a versenyzők különféle gumitaktikákkal próbálták megjósolni a körülmények alakulását és gyorsabban reagálni riválisaiknál, ám ahogy ez ilyenkor lenni szokott, nem mindenki számításai jöttek be.

    A verseny egyik nagy vesztese Russell lett, aki a legelőkelőbb helyet, a 4. rajtpozíciót áldozta fel azok közül, akik már az intermediate gumikon teljesített felvezető kör végén a bokszba hajtottak száraz pályára alkalmas abroncsokért. Ők az első körökben még rengeteg időt veszítettek, így a brit versenyző is hosszú időre a mezőny második felében ragadt.

    Toto Wolff csapatvezető nem mutogatott senkire, elmondása szerint a teljes csapatot felelősség terheli amiatt, hogy rossz lépések egész sorát hozták meg ezen a nehezen kiszámítható versenyen.

    „Ebben együtt voltunk benne, minden szempontból gyenge teljesítményt nyújtottunk a nap során. Egymást követték a hibás döntéseink, de ki fogjuk értékelni, hogy mit, mikor és miért tettünk. Már az első döntésünk is helytelennek bizonyult, amikor a felvezető kör végén kiálltunk slick gumikért. Onnantól belekerültünk egy spirálba, és a napunk csak folyamatosan egyre rosszabbá vált. Egyik alkalommal sem a megfelelő slick gumit választottuk, a kemény keverék felmelegítése pedig nagy kihívást jelentett” – mondta a Mercedes közleményében Wolff.

    Leclerc Hamiltont fogja figyelni, aki még soha nem küzdött így autóval a hazai versenyén

    Russell azonban nem tudja nyugodt szívvel felírni a nevét a hibás döntéseket elkövetők listájára: érzése szerint a rajt előtti kerékcsere valójában helyes volt, az első tizenöt kör balesetei azonban nem tették lehetővé, hogy kiautózza a slick gumikban lévő előnyt.

    „25 percig száraz volt a pálya, de azt nem tudhattuk előre, hogy ebből 15-öt virtuális biztonsági autós periódusban fogunk eltölteni. De amint az első etap végén újra elindultunk, körönként öt másodperccel voltam gyorsabb, mint az intermediate-eket használók. Szerintem a virtuális biztonsági autó nélkül minimum az első ötbe felkapaszkodhattam volna” – magyarázta a brit pilóta.

    A másik kritikus pillanat Russell számára a verseny végjátékához közeledve érkezett, ismét az intermediate-ről slick gumikra való váltáskor, amit az elsők között lépett meg – ezzel viszont leszakadt Pierre Gaslyról, akit addig a 6. helyért üldözött. A brit itt sem vállalná szívesen a felelősséget, hiszen abban a hitben volt, hogy a vizes pályán legkönnyebben felmelegíthető lágy keveréket fogja kapni a szerelőitől – ám meglepetésére nem így történt.

    „Úgy voltam vele, hogy ha biztonsági döntést hozunk, akkor biztonsági eredményt is fogunk vele elérni. Csak akkor érdemes biztonságira játszani, ha gyors autónk van, hiszen azzal garantált a jó eredmény” – magyarázta motivációját.

    „A végén már nagyon fel akartam rakatni a slick gumikat, de arra nem számítottam, hogy a kemény keveréket kapom. Lágyat vagy közepeset reméltem. A bokszkiállásról én hoztam meg a döntést, a gumiról viszont a csapat. Talán egy körrel túl korán álltam ki a lágy gumikhoz, úgy viszont, hogy a keményeket kaptam, három körrel túl korán. Egyáltalán nem gondoltam a keményekre a verseny azon pontján, hiszen aki elsőként hajt ki slick gumikért, teljesen megszokott, hogy lágyakat kap.”

    Andrea Kimi Antonelli napja még a 10. helyen befutó Russellénél is eredménytelenebb lett, neki fel kellett adnia a futamot, miután lenullázta autójának diffúzorát a nagy viharban őt hátulról felöklelő Isack Hadjar. Wolff viszont még ebben is megtalálta a Mercedes felelősségét, rámutatott ugyanis egy újabb hibára:

    „Nem választottunk különböző stratégiát a két autóval. Ha ezt megtettük volna, valószínűleg Kimi versenye máshogyan alakul.”

  • Nehéz volt elhinni, hogy még megtörténhet – itt az összes alkalom, amikor Hülkenberg kezéből kicsúszott a dobogó

    Nehéz volt elhinni, hogy még megtörténhet – itt az összes alkalom, amikor Hülkenberg kezéből kicsúszott a dobogó

    Még egy éve sincs, hogy Nico Hülkenberg 37. születésnapján, tavaly augusztusban összegyűjtöttük azt a nyolc versenyt, amelyeken a német pilóta elérhető közelségbe került első dobogójának megszerzéséhez, ám valami mindig közbejött, ami tovább késleltette a nagy áttörést.

    „Ha ezt Hülkenberg megcsinálja, véget is érhet a Forma-1, úgy teljesen. Happy end, lezárt a vége, nem is lehet hozzá folytatást írni tovább.”

    Ennyi személyes vonás talán belefér, a fenti mondatot jelen szerző mondta kollégáinak a Brit Nagydíj utolsó köreiben, amikor Hülkenberg dobogós esélye egyre reálisabban kezdett testet ölteni, hiszen mögötte Lewis Hamilton nem tudott kellő ütemben zárkózni a harmadik helyen álló Sauberhez.

    239. nekifutásra végre meglett a Hülkenberg-dobogó, amiért ha nem is a német 2010-es debütálása óta, de legalább tíz éve már az F1 egész közössége szorított, hiszen a sport nagy igazságtalanságának tűnt, hogy a középmezőny egyik legjobbjaként erről folyamatosan lemarad. Közben három évre elveszítette állandó ülését a mezőnyben, innen pedig meglepetésként jött a Haasszal való 2023-as visszatérése, de már egyre kevésbé tűnt úgy, hogy valaha is át fog tudni törni a középmezőnyből egy valóban dobogóesélyes csapathoz, ahol nem a kaotikus versenyekben és rendkívüli körülményekben kell bíznia.

    Amikor tavaly az Audi bejelentette, hogy egyik autójában Hülkenberggel fog megérkezni az F1-be 2026-ban, még mindig nehéz volt elképzelni, hogy az abban a pillanatban a mezőny utolsó helyén tanyázó Sauber egy újonc gyártó motorjával időben előre fog tudni törni ahhoz, hogy Hülkenberget az még aktív F1-es korában érje.

    Akkor ezt írtuk a dobogós esélyei kapcsán: „Nincs mit veszítenie: ha hamar előretör az Audi, talán megszakíthatja a dobogótlanság átkát, legrosszabb esetben pedig a statisztikái maradnak olyanok, amilyennek eddig is ismertük őket.”

    Azt ugyanis senki nem gondolta, hogy már 2025-ben, még a Sauber név alatt össze fog jönni az a bizonyos pódium.

    Nico Hülkenberg dobogós lett, ezzel pedig valami megváltozott. Egy évtizedes történetszál, egy állandó beszédtéma lezárult, egy megmásíthatatlannak tűnő axióma megdőlt. Innen már az F1 sem lesz teljesen ugyanolyan, mint eddig volt.

    Alább olvasható tavaly augusztusi cikkünk Hülkenberg karrierjének 8 elszalasztott dobogós esélyéről:

    8 verseny, ahol eldobta a dobogót a legbalszerencsésebb F1-es pilóta

  • Norris megsérült a győzelme után, hoppon maradtak a rajongói

    Norris megsérült a győzelme után, hoppon maradtak a rajongói

    Miután autójával együtt épségben átvészelte a Brit Nagydíjat, majd győztesként ért célba, Lando Norris a legártalmatlanabb helyzetben keveredett incidensbe a bokszutcában.

    A díjátadó és a médiakötelességei után Norris a győzelmi serlegével visszatért a silverstone-i bokszutcába, hogy a rajongókkal testközelből is megünnepelje a sikerét, ami brit győztesek esetében már hagyomány a pályán, Lewis Hamilton olykor rá is vetette magát a tömegre, hogy az emberek által megtartva ússzon felettük.

    Soha nem fog kiderülni, Norris milyen ünneplési móddal készült, hiszen amint fotósok gyűrűjében éppen maga is felállni készült volna a bokszutca falára, az egyik fotós leesett onnan, egyenesen rá a McLaren pilótájára.

    Norris az arcát fogta és elhagyta a helyszínt, így az ünneplésnek ez a fázisa elmaradt. A hamarosan előkerülő felvételekből kiderült, hogy a brit pilóta csak az orrán szerzett egy vágást – hasonlót ahhoz, hogy tavaly tavasszal egy amsterdami bulizás során –, vagyis nem történt komoly baj. Norris később csapattársával, Oscar Piastrival és főnökével, Zak Brownnal még megjelent a szurkolói zónában.

    Az első hazai győzelmét szerző Norris még a sajtótájékoztatón, a történtek előtt beszélt arról, milyen érzelmi kitöréssel élte meg, hogy elsőként haladt át a célvonalon a számára legfontosabb versenyen.

    „Nem sírtam. Próbáltam, de nem ment. Amikor érzelmes vagyok, én valahogy nem sírok, csak nevetek. Egyszerűen elönt a boldogság, csak élvezem a pillanatot. Pedig nagyon szeretnék sírni, mert az szerintem jobban mutat a képeken!” – viccelődött Norris.

  • Molnár Martin Forma–1-es hétvégén bizonyított Silverstone-ban

    Molnár Martin Forma–1-es hétvégén bizonyított Silverstone-ban

    Molnár Martin életében először állt rajthoz Forma–1-es versenyhétvégén, a Brit Nagydíj helyszínéül szolgáló Silverstone-ban pedig megcsillogtatta képességeit. A magyar versenyző mindkét Forma–4-es betétfutamon remek előzésekkel vétette észre magát, az időmérő edzésen elért 3. helyezésével pedig a tempója felől sem hagyott kétséget.

    A bajnokságba nem számított bele, mégis kiemelten fontos hétvége várt a brit F4 mezőnyének nagy részére Silverstone-ban, a Forma–1-es Brit Nagydíj helyszínén, ahol a történelem során először esett meg, hogy a három FIA-szintű utánpótlás-széria, azaz az F2, az F3 és az F4 egyazon hétvégén versenyezzen az F1-gyel.

    Az összetett második helyén álló Molnár Martin úgy vágott neki a küzdelemnek, hogy szeretné kiélvezni az egyedülálló lehetőséget, ami maximálisan sikerült is neki. A Virtuosi Racing magyar pilótája a szombati időmérő edzésen a 3. legjobb időt érte el, a második legjobb körök rangsorában pedig 9. lett, így az első futamot – ezen a hétvégén a megszokott három helyett csak két, 25 perces versenyt rendeztek – utóbbi pozícióból kezdhette.

    Molnár Martin, Brit Nagydíj, F4
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    Amit pedig a Max Verstappen csodaszámba menő pole pozícióját hozó F1-es időmérő edzés után rendezett viadalon mutatott a késő délutáni időpont ellenére szép számban a lelátókon maradó silverstone-i közönségnek, azt alighanem még jó ideig megemlegeti majd az autósportot nemcsak imádó, de értő angliai szurkolósereg. Martin agresszív volt; hol a füvet súrolta a kerekeivel, máskor félig a bukótérbe lógva passzírozta be magát a riválisa mellé; a Stowe-kanyarban előzött kívül és belül is, egyszer pedig az emlékezetes Verstappen–Hamilton csattanást hozó Copse-ban fordult el a határon táncolva az egyik ellenfele külső oldalán és vette át a pozíciót. Noha a rajthelyéből adódóan a dobogós helyezések sorsába nem tudott beleszólni, a közvetítés nagy részében az ő megmozdulásait láthattuk. Végül a 7. helyen intették le.

    A dobogós remények így a második futamra maradtak, ám ezeket szerte foszlatta az a három rajthelyes büntetés, amit a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője a szombati verseny után az Ella Lloyd-dal történt összeérésért kapott. Azt azonban a 6. pozícióból indulva is sikerült megmutatnia, hogy a küzdőszelleme vasárnapra is töretlen maradt: rögtön a rajtnál javított egy pozíciót, majd miután visszaelőzték, újabb három nagyszerű előzést bemutatva, többek között bajnoki riválisát, Fionn McLaughlint is lehagyva a 4. helyig kapaszkodott fel, ám ez olyan sokat kivett a gumijaiból, hogy innen már nem volt feljebb. Végül az 5. helyen ért célba.

    „Még szinte jobb is, hogy így alakult a hétvége, és mindkét futamon hátrébb kellett rajtolnom és többet tudtam csatázni. Összességében nagyon jó hétvége volt, jó volt ilyen sok néző előtt versenyezni, remek volt a hangulat, sikerült kiélveznem minden pillanatát. Különleges élményt jelentett az is, hogy a Forma–1-es bokszutcából indulhattunk: a Virtuosi Racing a Ferrari garázsa előtti területet kapta meg, így az autóból oldalra pillantva Lewis Hamilton autóját láttam, mielőtt kihajtottam a pályára. Ezek mind olyan élmények, amelyekből motivációt tudok meríteni a folytatásra. Most jön egy kis szünet, de az edzéssel természetesen nem állok le és a versenyzéstől sem szakadok el teljesen, mert a jövő héten gokartban fogok coacholni. Július végén pedig Zandvoortban, az egyik kedvenc pályámon megy tovább a bajnoki küzdelem” – összegzett Martin.

    Molnár Martin, Brit Nagydíj, F4
    A Ferrari garázsa előtt / Fotó: Jakob Ebrey Photography

    A 16 esztendős versenyző véleményét osztotta Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője is, aki szintén úgy vélte, fontosabb az eredménynél az, amit a pályán láttunk a magyar versenyzőtől. „Azzal, hogy ekkorákat csatázott és elképesztően látványos előzéseket mutatott be, sokkal inkább meg tudta mutatni a tudását, mintha jobb pozícióban egyedül autózott volna és nem történt volna vele semmi. Martin egy ilyen komoly, nagy presztízsű versenyen megmutatta, hogy mire képes a pályán.”

    Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója összességében sikeresnek értékelte a Brit Nagydíj hétvégéjét, és elárulta, hogy a háttérben is fontos munka zajlott. „Sikeres hétvégén vagyunk túl. Nagyon pici hiányérzet van bennem az elmaradt dobogó miatt, ami nyilvánvalóan a három rajthelyes büntetés számlájára írható, de ezeket a helyzeteket is meg kell tanulnunk kezelni, még ha nem is értünk egyet a döntéssel. Focinyelven szólva adható volt, még ha mi nem is adtuk volna meg. Ahogy haladunk előre Martinnal, egyre több nehézséggel fogunk találkozni, amiket meg kell tanulnunk kezelni” – kezdte értékelését Őry Tamás.

    „Azt nézve, hogy mit adott nekünk ez a hétvége, Martin beleszagolt abba, hogy milyen az a közeg, ahova tartozni szeretne, és el is mondta, hogy ide vissza szeretne jönni. Mi azon dolgozunk, hogy ez megvalósulhasson. Martin az eredménytől függetlenül bebizonyította, hogy versenyképes. Minden versenyzőben valamilyen különleges képességet keresnek a csapatok, Martin szombati futamának második felében végrehajtott elképesztő előzései pedig megmutatták, hogy van benne kiválóság, van benne valami, ami biztosan nincs meg mindenkiben. Számomra ez ennek a hétvégének az egyik legnagyobb eredménye, mert ez a néhány perc nagyon felemelő volt mind a szakmának, mind Martin hazai szurkolóinak.”

    Molnár Martin, Brit Nagydíj, F4
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Emellett volt néhány tárgyalásunk, mert ahogy haladunk előre, úgy kell egyre korábban döntést hoznunk Martin jövőjéről. Most az előttünk álló egy-két évnek a szakmai programját rakjuk össze, és nyár végéig valószínűleg tudni fogjuk, hogy merre megyünk tovább. Ebből a szempontból is hasznos volt ez a hétvége a számunkra. Most következik három hét szünet, amelyben Martin picit tud mással foglalkozni, edzeni, készülni, hogy aztán megkezdje a szezon második felét, aminek célja, hogy megküzdjön a brit bajnoki címért.”

    A silverstone-i hétvége első futamát ITT, a másodikat ITT lehet visszanézni.

    A brit F4-es bajnokság következő fordulóját július 26-án és 27-én rendezik a hollandiai Zandvoortban.

  • Leclerc Hamiltont fogja figyelni, aki még soha nem küzdött így autóval a hazai versenyén

    Leclerc Hamiltont fogja figyelni, aki még soha nem küzdött így autóval a hazai versenyén

    Az elszalasztott lehetőségeget és autója vezethetőségét hozta fel Lewis Hamilton a Brit Nagydíj után, amikor azt ecsetelte, miért nem tudott odaárni a dobogóra. A hétszeres világbajnok egyúttal ismét szóba hozta, hogy le kell ülnie a Ferrari mérnökeivel a jövő évi autóról egyeztetni.

    A háromból két szabadedzésen a leggyorsabbak voltak, és bár az időmérőből nem hozták ki azt, ami benne volt, esős futam esetére Lando Norris még így is őket tartotta a favoritnak a Brit Nagydíj előtt. Ehhez képest a Ferrari csak egy 4. és egy 14. helyezést tud felmutatni egy olyan versenyen, amelyen Nico Hülkenberg erőből a 19. helyről a dobogóra hozta fel a Saubert, a hajrában maga mögött tartva a tőle 5 másodperces távolságra végző Lewis Hamiltont.

    Nem véletlen, hogy a hétszeres világbajnok a leintés után azzal reagált mérnöke „szép munka, jól menedzselted” üzenetére, hogy „ó, haver, összességében elég rossz volt, rengeteg volt az elszalasztott lehetőség”, mielőtt hozzátette, hogy „nyomjuk tovább” és elnézést kért, hogy nem érte utol Hülkenberget.

    Hamiltonnak ezzel megszakadt a 2014-es Brit Nagydíj óta tartó dobogós sorozata Silverstone-ban, pedig egy ideig úgy tűnt, hogy legalább a pódium összejöhet, de az első biztonsági autós fázis után a 40 esztendős pilóta egyszer csak a 8. helyen találta magát, ahonnan több remek előzést bemutatva ugyan visszazárkózott a 4. helyre, és az utolsó kerékcserék előtt közvetlenül Hülkenberg mögött haladt, ám az utolsó kiállását követően meglátogatta a Village kanyar bukóterét, amivel időt veszített, így a Sauber hiába tudott csak több mint 4 másodperc alatt kereket cserélni Hülkenberg autóján, a német így is nagyjából 10 másodperccel Hamilton elé jött vissza, ebből az előnyéből pedig megőrzött 5 másodpercet.

    Lewis Hamilton, Ferrari
    Fotó: Ferrari

    „Mindenkinek nehéz napja volt. Nem ilyen eredményben reménykedtem, de így is szereztem néhány pontot – mondta utólag Hamilton, majd kiemelte, hogy a Ferrariját elképesztően nehéz volt kezelni. – Ezen a pályán ilyen körülmények között még soha nem volt ilyen nehezen vezethető autóm. A kocsit hihetetlenül nehéz volt vezetni, de végső soron szerintem sokat tanultam ma, sok mindent vihetünk magunkkal erről a napról. Csupán második alkalommal vezettem esőben ezt az autót, és ki sem tudom fejezni, mennyire nehéz volt. Ez az autó nem szereti az ilyen körülményeket.”

    Arra a kérdésre, hogy a pálya száradásával javult-e az autó kezelhetősége, Hamilton elmondta, hogy „nem különösebben, csak egy kicsit, amikor a végén teljesen száraz lett, de még akkor is, amikor szélesen fordultam, a 11-es kanyarban rögtön kitört a hátulja”, majd hozzátette, „rengeteget hibáztam ma.”

    „Nem vezetek olyan borzasztóan, de természetesen szeretnék fejlődni. Az időmérőn jobbnak tűnt a helyzet, és szerintem erre kell építkeznünk. Igazán remélem, hogy a folytatásban előreléphetünk. Most jön egy kéthetes szünet, és hamarosan sok időt fogunk a gyárban tölteni” – folytatta, majd arra a kérdésre, hogy miben szeretne leginkább előrelépést látni az idei autóval, több dolgot is felsorolt. „Következetes egyensúlyt szeretnék, egy olyan autót, amely jól fordul a lassú kanyarokban. Összességében egy stabilabb autót. Ezen a hétvégén remekül néztünk ki, de így sem tudtunk mindent kihozni az időmérőből, aztán a verseny egy kicsit nehezebb volt. Ebben akarok erősebb lenni.”

    Charles Leclerc, Ferrari
    Leclerc-nek rémálomszerűen alakult a versenye / Fotó: Ferrari

    Hamilton szokása szerint megpendítette a 2026-os autó előkészületeit is, amelyekről korábban elmondta, együtt dolgozik Loic Serra technikai igazgatóval azon, hogy a jövő évi modell az ő DNS-ét is magában hordozza. „Rengeteg adatot gyűjtöttünk, nekem pedig le kell ülnöm azokkal, akik a jövő évi autót tervezik, mert vannak olyan részei ennek az autónak, amelyek átmehetnek a jövő évi modellbe” – mondta most.

    Ami a felvezető kör végén száraz pályás abroncsokra váltó, majd a teljes versenyt végigküszködő, végül a célba érők közül utolsó előttiként befutó Charles Leclerc-t illeti, a monacói pilóta a Canal+-nak azt mondta, Hamilton hétvégéjét fogja tanulmányozni, hogy kiderítse, mi az, ami nem működött az ő oldalán. „Az egyetlen pozitívum Lewis teljesítménye. Legalább meg tudom figyelni őt, hogy megpróbáljam megérteni, hol mentem el a rossz irányba. Van rá ötletem. Az általam használt beállítás elég jól működik száraz körülmények között, de ez bonyolult.”

  • Verstappen is túlzónak tartja Piastri büntetését

    Verstappen is túlzónak tartja Piastri büntetését

    Max Verstappen a pole pozícióból rajtolva egy pillanatig sem tűnt esélyesnek a győzelemre a Brit Nagydíjon, amit részben az időjárásnak, részben az időmérő előtt választott beállításoknak köszönhet. A holland pilóta szerint az 5. hely volt a maximum egy „borzasztó” versenyen.

    „Nem volt könnyű, a tempónk a rajttól kezdve egyszerűen csak nem volt jó. Túlkormányzottság, alulkormányzottság… Mondjuk úgy, hogy igazán kapaszkodnom kellett a kormányba, máskülönben sokkal többször fordult volna rosszra a helyzet. Aztán megpördültem az újraindításnál, utána forgalomban haladtam, de közben nem is volt több tempóm, mint a körülöttem levőknek. Az volt a tempóm, amit látni lehetett, ez pedig egyszerűen nem volt elég jó” – nyilatkozta a Viaplaynek a vezetést a 8. körben elveszítő címvédő, aki a megforgással visszaesett a 10. helyre, majd onnan az 5. pozícióig zárkózott fel.

    A megpördülés:

    Hogy miért nem tudott versenyre kelni a McLarenekkel, arról azt mondta, hogy „részben a szárnyállás az oka, de összességében elég rosszak voltunk az ehhez hasonló alacsony tapadású körülmények között, úgyhogy egyszerűen borzalmas verseny volt.”

    Ami a második biztonsági autós fázis végén történteket illeti, Verstappen nem mondta, hogy bármilyen összefüggés lenne a megpördülése és aközött, hogy Piastri nem sokkal korábban befékezett előtte, ő pedig kis híján nekiment.

    „Nem tudom, egyszerűen csak ráléptem a gázra és az autó megforgott. Nem volt meg a tempóm, ugyanolyan tempót autóztam [ezután], mint az előttem haladók. Aztán amikor az időjárás ismét 50-50-re fordult és mindenki elkezdte elfogyasztani a gumikat, kicsit jobb lett a helyzet, de az egyensúly még akkor is messze volt a jótól.”

    Ami Piastri 10 másodperces büntetését illeti, noha ez nem befolyásolta Verstappen eredményét, a holland úgy vélte, túlzó volt a felügyelők szankciója. „Már néhányszor megesett, hogy emberek ezt csinálják velem – utalt vissza arra, hogy Kanadában George Russell fékezett be előtte. – Csak most, a verseny után hallottam, hogy 10 másodperces büntetést kapott érte. Természetesen ez megint nagyon extrém büntetés, de nem én hozom a szabályokat.”

    A Verstappen–Piastri eset:

    Hogy ennyire változó körülmények nélkül mekkora lett volna Verstappen esélye a győzelemre a pénteki edzésnapon tapasztalt alulkormányzottság ellensúlyozására bevetett extrém kis leszorítóerős beállítással, azt utólag nem lehet megmondani, de a holland megvédte azt a döntést, hogy ezt az utat választották, mivel szombaton még nem lehetett tudni, hogy esős lesz a verseny.

    „Sokat változott az időjárás előrejelzés az éjszaka folyamán. A tegnapi napig azt mutatta, hogy egyre jobb idő lesz, csak reggel fog egy kicsit esni, aztán többet nem. Aztán tegnap este hirtelen már erős esőzést jeleztek. Az ilyesmi megesik. Nem volt meg a tempóm ahhoz, hogy előrelépjek, ami aggodalomra adott okot, de a helyes döntéseket hoztuk, nyugodtak maradtunk, a lehető legtovább kint maradtunk az intereken, ami szintén jó döntés volt. Végül ötödikek lettünk, ami utólag nézve valószínűleg a lehető legjobb eredmény volt a versenyen történtek tükrében.”

  • A sokáig tagadásban levő Hülkenbergnek Piastri feltette az év kérdését élete első F1-es dobogója után

    A sokáig tagadásban levő Hülkenbergnek Piastri feltette az év kérdését élete első F1-es dobogója után

    Oscar Piastri is kérdezett a pályafutása első F1-es dobogóját a Brit Nagydíjon szerző Nico Hülkenbergtől a leintés után. A német pilóta a verseny alatt sokáig tagadásban volt, főnöke pedig nem hiszi el, hogy mostanáig egyszer sem állhatott dobogón.

    Nico Hülkenberg pályafutása 239. versenyén megszerezte élete első dobogós helyezését az F1-ben, amivel toronymagasan ő lett az erre legtöbbet váró pilóta (a második helyen mostantól Sainz áll 101 futammal). A Sauber versenyzője a 19. rajtkockából vágott neki a Brit Nagydíjnak (tulajdonképpen az utolsó pozícióból, mivel Franco Colapinto eleve a bokszutcából kezdett volna, ha el tud indulni), majd ő és a csapat tökéletesen használta ki a kínálkozó lehetőséget, és egy kiválóan időzített első kerékcserével feljöttek a negyedik helyre.

    A 37 esztendős pilóta ezután a pályán elkapta Lance Strollt, majd maga mögött tartotta Lewis Hamiltont, és végül 5 másodperces előnnyel jött be a célba a hétszeres világbajnok előtt a 3. helyen. „A verseny nagy része a túlélésről szólt. Szerintem nagyon jók voltunk abban, hogy a megfelelő döntéseket hozzuk és a megfelelő gumikon legyünk a megfelelő pillanatban, miközben nem hibáztunk. Elképesztő” – értékelt az autóból kiszállva a német.

    Hülkenberg csapattársa, Gabriel Bortoleto már a levezető körben, a csapatrádióban gratulált és legendának nevezte a németet, majd elsőként ment oda hozzá a parc fermében:

    „Valószínűleg az utolsó kiállásig tagadásban voltam, de amikor hallottam, hogy kicsit leszakítottuk Lewist, úgy voltam vele, hogy »oké, ez jó, van egy kis lélegzetvételnyi előnyöm.« Aztán elég gyorsan zárkózott fel, úgyhogy nagy volt a nyomás. Intenzív verseny volt, de nem törtünk meg, nem hibáztunk, amivel nyilván nagyon-nagyon boldog vagyok. Arra gondoltam, hogy [Hamilton] mindent bele fog adni a hazai közönség előtt, és úgy voltam vele, hogy »bocsi, srácok, de ez az én napom is.« Kockáztatnom kellett, és most nagyon boldog vagyok” – folyatta Hülkenberg.

    „Jó érzés, régóta vártam már rá, nem igaz? De mindig is tudtam, hogy megvan bennünk, megvan bennem valahol. Micsoda verseny volt. Tulajdonképpen az utolsó helyről jöttünk fel, és újra megcsináltuk, amit a múlt héten. Eléggé szürreális, hogy őszinte legyek. Nem igazán tudom, hogyan történt, de nyilván őrültek voltak a változó körülmények” – zárta az értékelését.

    Hülkenberg befutója:

    Jonahan Wheatley, a Sauber idei szezon közben érkező csapatfőnöke az F1 TV-nek már a rajt előtt azt mondta, hogy a változó körülmények segíthetnek nekik javítani a rajtpozíciójukon, de azért ilyen forgatókönyvre nyilván ő sem számított.

    „Nem hiszem el, hogy egy olyan tehetséges versenyzőnek, mint Nico, eddig tartott megszereznie az első dobogós helyezését a Forma–1-ben. Mesteri versenyt futott ma, egyetlen apró hibát sem követett el rajttól a célig és magabiztosságot adott a csapatnak. A csapat pedig reagált. A helyes döntéseket hoztuk a stratégiával, a megfelelő párbeszédeket folytattuk le és egyfajta jó értelemben vett nyugalom lett úrrá a bokszfalon. Én pedig olyan helyzetben találtam magam, amit el sem tudtam képzelni, amikor Japánban csatlakoztam a csapathoz” – értékelt a leintés után.

    Az ünneplés pillanatai:

    Hogy lesz-e még ilyenben részük, azt nyilván csak remélhetik, de Hülkenbergtől ezt az eredményt már senki nem fogja elvenni. A harmadik helyért járó trófeáról ez ugyanakkor már nem jelenthető ki teljes bizonyossággal. Hogy miért, arra Oscar Piastri verseny utáni sajtótájékoztatón feltett kérdése adhatja meg a választ.

    „Nekem is lenne egy kérdésem Nicóhoz – tette fel a kezét a második helyen végző ausztrál. – Milyen érzés 15 évnyi Forma–1 után LEGO-trófeát kapni az első dobogós helyezésedért, amit csak úgy szét lehet szedni?”

    „Imádom a LEGO-t, és a lányom is játszhat vele. Némi ezüst vagy arany jó lett volna, de mindig a dolgok pozitív oldalát kell nézni, úgyhogy nem panaszkodom” – válaszolta kedélyesen Hülkenberg, utalva az erre a futamra készített LEGO-trófeákra.

  • „Csalódáskeltő, amikor elveszik tőled, amit érdemelsz” – ezért büntették meg Piastrit

    „Csalódáskeltő, amikor elveszik tőled, amit érdemelsz” – ezért büntették meg Piastrit

    Az FIA a Brit Nagydíj után közzétette, hogy miért adott az ausztrál pilóta győzelmébe kerülő 10 másodperces büntetést Oscar Piastrinak, aki úgy érzi, nem kapta meg, amit a teljesítménye alapján megérdemelt. A McLaren vezetői szerint is kemény volt a felügyelők döntése.

    Oscar Piastri szemmel láthatóan nagyon ideges, frusztrált és csalódott volt a Brit Nagydíj leintése után, hiszen úgy érezte, igazságtalanul kapott 10 másodperces büntetés miatt bukta el a győzelmet Lando Norrisszal szemben. Az ausztrál pilótát a második biztonsági autós fázis végén bemutatott fékezésért szankcionálták, aminek következtében a mögötte haladó Max Verstappen kis híján belerohant az autójába.

    „Nem fogok sokat mondani, mert bajba sodrom magam. Gratulálok Nico [Hülkenbergnek], szerintem az ő dobogója a nap fénypontja. A többit annyiban hagyom” – próbálta rövidre fogni az értékelést az ausztrál pilóta az autóból kiszállva, majd miután Jenson Button tovább faggatta, ennyit tett hozzá: „Úgy tűnik, többé nem lehet fékezni a safety car mögött. Azelőtt öt körön át ezt csináltam, de még egyszer mondom, nem mondok többet, mert bajba sodrom magam. Köszönet a nézőknek a nagyszerű hétvégéért és hogy kitartottak a rossz időben. Továbbra is szeretem Silverstone-t, még ha ma nem is ez a helyzet. Mindenkinek köszönöm, hogy eljöttek.”

    Piastri aztán a pihenőszobában a büntetésről addig mit sem tudó Hülkenbergnek ecsetelte, hogy „tíz másodperces büntetést kaptam, amiért fékeztem a safety car mögött. Tulajdonképpen ahogy a biztonsági autó tetején kialudtak a fények, ráléptem a fékre, úgyhogy nem gyorsítottam tovább, ami végül 10 másodperces büntetést ért.”

    Az eset, amiért megbüntették Piastrit:

    Az F1 TV kamerája előtt Piastri ezután továbbra is a „minél kevesebbet mondok, annál jobb” taktikát választotta. „Ez a büntetés elég rossz volt. Gyors autónk volt ma, bizonyítottam, amit kellett, és igen, csalódáskeltő, amikor elveszik tőled, amit érdemelsz, de néha ez a helyzet – összegzett, mire azt kérték tőle, mondja el az ő szemszögéből, hogy mi történt. – Ráléptem a fékre, amint kialudtak a fények, és nem gyorsítottam ismét. Max megelőzött, ami kicsit fura volt, majd büntetést kaptam. Ennyire egyszerű.”

    „A tempónk jó volt, mindent megtettem, amit kellett, csak nem kaptam meg az eredményt, amit megérdemeltem” – felelte arra, hogy milyen tanulságot tud levonni a hétvégéből.

    Későn hívták be a Safety Cart

    Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója, illetve Andrea Stella csapatfőnök egyaránt azt emelte ki a Sky Sports-nak nyilatkozva, hogy a versenyirányítás túl későn döntött a biztonsági autó bokszba hívása mellett, ami szerintük hozzájárult Piastri hirtelen fékezéséhez.

    „Úgy tűnt, kicsit későn hívták be a biztonsági autót. Az élen álló versenyző kontrollálja a… Szerintem Max [Verstappen] gyorsított, Oscar fékezett, ami miatt rosszabbnak tűnt az eset, mint amilyen valójában volt. A telemetria nem azt mutatta, amit a tévé képernyője, de ez van. Ezekben a büntetésekben mindig ott van a szubjektív elem. Amikor 130-140 psi-vel ráugranak a fékre, hogy próbálják felmelegíteni a gumit, az aszfalt vizes, későn hívják ki a biztonsági autót, akkor ez egy nehéz döntés” – mondta Brown.

    „Elmondtuk a véleményünket a versenyirányításnak, különösen azzal kapcsolatban, hogy szerintünk a biztonsági autót viszonylag későn hívták ki. Ez nem adott sok teret az élen álló versenyzőnek, hogy kontrollálja a többieket és megkezdje az újraindítási procedúrát. Összességében úgy véljük, hogy a büntetés kemény volt, de vissza fogjuk nézni az adatokat. Mint általában, most is megnézzük, hogy lehet-e ebből tanulni. Jelenleg nem sokat tehetünk, emelt fővel kell fogadnunk a történteket. Oscarnak ez nehéz, mert nagyon jól vezetett ma. De még csak a szezon közepén vagyunk, sok lehetőség lesz még, ami szerintem motiválni fogja Oscart” – mondta Stella.

    Oscar Piastri, McLaren
    Piastri az utolsó kerékcserénél töltötte le a büntetést, ezzel elbukba az első helyet / Fotó: Mark Thompson/Getty Images

    Miért büntettek?

    A Piastri büntetésével kapcsolatban a verseny után kiadott hivatalos indoklásban az szerepelt, hogy amikor a biztonsági autó tetején „a fények kialudtak, a 81-es rajtszámú autó vezetője hirtelen keményen fékezett (59,2 psi eőrvel nyomta meg a pedált), és a 14-es és 15-ös kanyar közötti egyenes közepén 218 km/óráról 52 km/órára csökkentette a sebességet, ami azt eredményezte, hogy az 1-es rajtszámú autó vezetőjének kitérő manővert kellett tennie az ütközés elkerüléséhez. Ez ahhoz vezetett, hogy az 1-es rajtszámú autó elkerülhetetlenül megelőzte a 81-est, majd rögtön visszaadta a pozíciót.”

    „Az FIA sportszabályzatának 55.11-es cikkelye kimondja, hogy a 81-es autónak a biztonsági autó fényeinek kikapcsolásától kezdve olyan tempóval kell haladnia, amely során nem fékez kiszámíthatatlanul vagy tesz bármilyen manővert, amellyel jó eséllyel veszélyeztet más versenyzőket. Amit a 81-es autó vezetője csinált, az egyértelműen a szabály megsértése. A büntetési tételekre vonatkozó iránymutatás alapján 10 másodperces büntetést szabtunk ki.”